De tagline - onmisbaar voor je website

Waarom jij NU een tagline voor je website moet bedenken

Voordat je verder leest wil ik alvast mijn excuses aanbieden. Dit blog gaat je namelijk tijd kosten. Veel tijd. Sorry daarvoor. Ik ga je namelijk keihard aan het werk zetten. Na dit artikel weet jij wat een tagline is en waarom je deze moet inzetten op je website. Als het goed is ga je er dan ook gelijk een bedenken voor jouw eigen website. En een tagline bedenken kost tijd. Veel tijd.

Heb je al een tagline op je website? Lees toch even verder, want als jouw tagline niet krachtig is, loop je bezoekers -en dus omzet- mis. En velen verwarren de tagline met een slogan en dat is toch echt wat anders.

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op 4 september 2014 en geüpdatet op 10 oktober 2019

Wat is een tagline?

Let op: dit is heel belangrijk en wordt door veel bedrijven onderschat.

Een tagline is een korte, convrete omschrijving van wat jouw bedrijf mij als klant te bieden heeft. Anders gezegd: wat heb ik als potentiële klant aan jouw bedrijf? Verwar een tagline niet met een slogan, dan sla je de plank echt volledig mis. De bezoeker van jouw website wil weten of deze bij jou vindt wat hij/zij zoekt.

Hoe vaak kom jij op een website waarbij je denkt: “Waar gaat dit nu eigenlijk over en wat heb ik hier nu aan?”

Daar komt de tagline dus om de hoek. En dat is niet iets dat de meeste mensen zo even uit hun mouw schudden.

Kritisch zijn en blijven aanscherpen

Wanneer je er eenmaal eentje hebt, ben je er nog niet. Blijf kritisch, kijk of het nog beter kan. Vooral nog duidelijker. Mijn eerste “tagline” was: vergroot je bereik, vergroot je resultaat. Zegt dat direct wat je aan me hebt? Hoezo “vergroot je bereik”? Wat nou “resultaat”? Je ziet, het is geen sinecure om een goede tagline te schrijven. Maar belangrijk zijn die paar woorden wel. Wat moet je in die woorden vatten?

Tagline voor je website

Een goede tagline vat jouw bedrijf in 1 zin samen

Tja, jouw bedrijf in één zin samenvatten. Dat klinkt makkelijker dan het is. Want hoe lang heb jij normaliter nodig om te vertellen wat je doet en te bieden hebt? Hoeveel producten en diensten heb jij in je aanbod? Dat valt vaak niet zomaar in 1 zin samen te vatten. En toch zul je moeten. Jouw bezoeker wil direct weten wat hij of zij aan jouw bedrijf heeft. Opvallend is dat juist grote bedrijven dit vergeten. Is het omdat ze er vanuit gaan dat iedereen ze kent of omdat ze het belang van de tagline niet kennen? Kijk maar eens op de sites van Wehkamp, Bol.com of zelfs Amazon.

Kom je niet uit Nederland, dan is de kans groot dat je je de Nationale Spoorwegen niet kent, laat staan dat je weet dat NS staat voor ‘Nationale Spoorwegen. Kom je dan nietsvermoedend op hun website, dan snap je werkelijk geen snars van wat ze te bieden hebben:

Op ns.nl is geen tagline te vinden en de homepagina zelf helpt je ook niet echt aan duidelijkheid.

Dit was de oude website van NS, waarbij je heel veel ziet, waarbij de trein niet per se centraal staat. Je kunt je reis plannen, maar als je niet beter wist, zou dat ook kunnen zijn omdat het een organisatie is als de ANWB die je helpt op allerlei gebied rondom reizen en vrije tijd.

De website van de NS anno 2019 is niet veel duidelijker:

Anno 2019 moet je nog steeds goed je best doen om uit de homepage van ns.nl op te maken dat het over de spoorwegen in Nederland gaat.

Doe de wimpertest

Doe eens de “wimpertest” bij (1 van de) bovenstaande screenshots: knijp je ogen toe tot je nog net wat kunt zien door je wimpers. Wat vertelt deze website jou nu echt? Is het direct duidelijk wat deze organisatie jou te bieden heeft, of je nu weet wie ze zijn of niet? Ja, je kunt je reis plannen, dat kan ook in Google Maps. Dus? Heel simpel gesteld vertelt de website je niet dat het hier om de Nationale Spoorwegen gaat en dat zij de grootste aanbieder van treinvervoer in Nederland zijn.

Een tagline is toch echt de uitkomst om mensen die de organisatie niet kennen sneller te helpen begrijpen waar ze zijn terechtgekomen en wat ze hier kunnen.

En nu jouw eigen website

Doe diezelfde wimpertest ook bij je eigen site. Vraag je hierbij af of het voor de bezoeker direct duidelijk is wat deze hier kan halen. Naast de lay-out en content op je website, is het daarbij de tagline die vrijwel direct bevestigt of je bezoeker bij de juiste partij terechtgekomen is. Maar hoe schrijf je nu een goede tagline?

Ook op de website van Piet Klerkx ontbrak de tagline en zag je enkel een logo en menu-items waaruit je moest opmaken waar je terechtgekomen was.

Met een goede tagline zou Piet Klerkx toch echt meer duidelijkheid bieden, toch?

Hoe schrijf je nu een goede tagline?

Bij een tagline is het zaak om in zo weinig mogelijk woorden zoveel mogelijk duidelijk te maken. Over jouw bedrijf welteverstaan. Kort, krachtig en vooral concreet. Het hoeft geen volzin te zijn, enkele losse woorden volstaan als dat jouw bedrijf omschrijft. Geen slogan dus. Wanneer meubelgigant Piet Klerkx onder zijn logo “De keuze is er reuze” zou zetten, wist je dan wat dit bedrijf te bieden heeft? “Alles voor je huis” zou ook nog wat te vaag zijn. Maar “Van meubels tot sanitair” zegt in 4 woorden wat het bedrijf te bieden heeft. Deze tekst onder of naast het logo of de naam van het bedrijf helpt de bezoeker van de website direct om te begrijpen wat hij of zij hier kan vinden. En aangezien de bezoeker van je website binnen enkele seconden beslist of hij of zij op je website blijft, is een goede tagline dus van groot belang.

En kijk eens, zo ziet het er in 2019 uit op de website van Piet Klerkx:

De website van Piet Klerkx heeft in 2019 de tagline "Groots in wonen" meegekregen.

“Groots in wonen”; wat mij betreft kan het wel wat concreter, maar het is absoluut beter dan niets. Je weet dat ze “iets” doen in wonen en dat ze daar “groots” in zijn. Jammer dat het hoofdmenu dan ineens minder duidelijk is.

De invloed op SEO

Wanneer je de tagline als tekst op je website hebt staan, wordt deze tekst ook gelezen door de Googlebot en kan deze nog invloed hebben op je vindbaarheid. De tagline is dus ook een factor in je zoekmachine-optimalisatie. Let wel op dat je ‘m niet opneemt in je afbeelding, want dat “leest” Google natuurlijk niet. Bedenk dus goed welke van jouw relevante zoektermen je kunt gebruiken in je tagline. En: het is een van de vele onderdelen die een rol speelt, dus verwacht geen wonderen. Het helpt de zoekmachine -en vooral ook jouw bezoeker- begrijpen waar jij voor staat en dat kan voor je vindbaarheid net een zetje zijn dat je nodig hebt.

Heb jij een (goede) tagline op je website?

Nu ben ik benieuwd of jij al een goede tagline op je website hebt. Ook wanneer je zelf nog niet zo tevreden bent, deel ‘m gewoon. Misschien levert het je uiteindelijk de beste tagline op die je zelf nooit had kunnen bedenken! Heb jij nog geen (goede) tagline? Dan kun je nu aan de bak. Het zorgt voor duidelijkheid op je website en daarmee uiteindelijk meer omzet en conversie. En reken maar dat je die niet zomaar uit je mouw schudt. Dus sorry, maar je moet echt aan het werk.

Vermeld hieronder jouw bestaande of nieuwe tagline. Zullen we kijken of ik direct weet wat jij doet?

47 antwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Leuk Kees! Uiteindelijk was de tagline voor jou niet eens zo moeilijk. En bleek zelfs de wijsheid “schrijven is schrappen” helemaal waar. Je tagline is wat mij betreft helder zo. Iemand nog iets op aan te merken of over te zeggen?

      Beantwoorden
  1. Maurits
    Maurits zegt:

    Mijn site heb ik nu twee weken over gedaan om hem op te zetten, ik zou graag jullie mening willen weten of het werkt in Google positie.
    Nu weet ik dat je geduld moet hebben om hoger op te komen, maar ik zie mijn URL wel al voorbij komen op Google.
    Gr. Maurits

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      De vraag is, Maurits, waar je op gevonden wilt worden. Enkel ‘babyartikelen’ zal een heel lastige worden. De concurrentie op producten is vaak groot, zodat je een heel duidelijke niche moet opzoeken. En ook daar is de concurrentie soms heel pittig, heb ik opgemerkt.

      Ik zie dat je website opgezet is voor affiliate links en hoewel daar niets mis mee is, zou ik je wel adviseren op je website meer waarde te bieden. Geef informatie waar je bezoekers iets aan hebben. De meeste teksten zijn te algemeen en voegen weinig toe. Als laatste laat ik je graag weten dat het menu vooral ook heel onhandig is, omdat je oranje tekst in een oranje blok hebt geplaatst. Mensen die kleurenblind zijn of anderszins slechte ogen hebben, kunnen daarmee de menu-items niet of slecht lezen.

      Overigens vraag ik me af waarom je deze reactie hier plaatst, omdat het weinig te maken heeft met de tagline ;-)

      Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Hoi Monique, ik zeg: goed en niet goed. Goed, omdat hij zeker duidelijk is: hostel in Amsterdam centrum. Maar “most popular” moet te onderbouwen zijn. Waarop is dat gebaseerd? Zijn daar cijfers van? Op jullie site zie ik een lijstje, maar dat is geen objectieve onderbouwing. Dus dat zou ik heroverwegen, of beter onderbouwen.

      Wat ik daarnaast juist mis, wat ik wel heel duidelijk op de website zie en wat een heel belangrijk onderdeel van jullie identiteit is: jullie geloof. Ook dat mag (moet zelfs, wat mij betreft) terugkomen in je tagline.

      Beantwoorden
      • Monique
        Monique zegt:

        Bedankt Nathan voor je reactie.

        Wordt deze tagline nu niet te lang?

        Awarded ‘Most populair hostel’ in Amsterdam City Centre

        Ben benieuwd naar jou reactie of die van anderen!

        Monique Oostdam

        Beantwoorden
        • Nathan Veenstra
          Nathan Veenstra zegt:

          Hij is wel krachtig vind ik. Als je echt “awarded” bent, is dat wel een heel goede. Maar laat het dan ook zien. Is er een logo of keurmerk? Plaats dat dan ook duidelijk op de website. En bedenk er ook bij dat je dat niet langer dan een paar jaar kan laten staan. Want in 2019 jezelf prijswinnaar noemen, terwijl die prijs uit 2014 is, is weer niet zo handig ;-)

          Beantwoorden
  2. Maret
    Maret zegt:

    Wat een interessant artikel!
    Omdat wij een internationaal bedrijf zijn, proberen we op dit moment onze Engelse tagline “Save, secure, success” om te zetten naar het Nederlands en dat is nog best lastig!
    Het gaat erom dat ons product andere bedrijven bankierkosten (en tijd) bespaart, dat ons product veilig is en ook de werkomgeving veilig(er) maakt en dat door een extra service aan te bieden in de vorm van ons product, het bedrijf meer succes/omzet zal hebben.
    Spaar, safe, succes
    Bespaar, veiligheid, succes?
    Ik weet het nog niet…

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Altijd lastig, zoals uit andere reacties ook blijkt. Een tagline schud je niet zomaar uit je mouw. “Save, secure, success” is nog altijd meer een pay-off dan een tagline. Wat levert het de bedrijven op en hoe? En eventueel ook welke bedrijven? Als je dat in een paar woorden kunt vatten, ben je er.
      Maar zoals gezegd: dat lukt niet zomaar. Dat kost echt tijd.

      Beantwoorden
  3. Marga
    Marga zegt:

    Dit is een mooie uitdaging. Ik ben benieuwd naar de reactie! Alvast dank.

    Coaching in persoonlijk leiderschap,
    bewustzijnsontwikkeling en transformatie

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Wat mij betreft helemaal duidelijk Marga, al wordt het door de lange woorden wel een vrij lange tagline. Ik kan niet bedenken of dit korter kan, dus vooralsnog zou ik deze gewoon gebruiken. Wellicht dat je gaandeweg iets bedenkt waardoor het nog korter kan.

      Beantwoorden
  4. Karin Verhaar
    Karin Verhaar zegt:

    Hallo Nathan,
    Zojuist heb ik jouw artikel gelezen toen ik informatie zocht over een tagline. Ik weet niet of je nog bereidt bent om te reageren maar hier is ie dan:

    -Raad&Daad voor het MKB

    Ik ben heel benieuwd naar je reactie en alvast hartelijk bedankt! Groeten Karin

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Hoi Karin,

      Zolang er gereageerd kan worden, mag iedereen mijn reactie op een tagline vragen :-)

      Je bent goed op weg. Ik vraag me alleen wel af welke “raad & daad” je precies biedt. Als je dat concreter kunt maken, ben je er volgens mij wel. Deze reactie is echt puur gebaseerd op je tagline en is dus super neutraal.

      Nu heb ik ook even op je website gekeken en merk dat die tagline ook wel echt nodig is en daarom ook concreet moet worden. Ik zie in je menu namelijk ook geen duidelijkheid, dus zou ik je aanraden om het concreet te maken in deze lijn: “Ondersteuning en advies voor het MKB”. Als het kan zelfs nog concreter dat je dit op financieel, professioneel en personeel vlak doet.

      Kun je hier wat mee?

      Beantwoorden
  5. Karin Verhaar
    Karin Verhaar zegt:

    Hallo Nathan,
    Dank voor je snelle reactie! Grappig want ik had eerst staan: advies & hulp voor het MKB en daarmee was ik duidelijker dan met “raad&daad”. Professioneel advies en operationele hulp voor het MKB?
    Enne, wat fijn dat je ook nog naar mijn site hebt gekeken!
    Groeten van Karin

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Je komt zo een heel stuk verder, al zou ik wel duidelijker zijn welk advies ik als MKB-onderneming krijg. Misschien is er ook een resultaat te benoemen? Vooralsnog is “Professioneel advies en operationele hulp voor het MKB” prima te gebruiken trouwens, ik vind ‘m een duidelijke vooruitgang ten opzichte van “Raad & daad voor het MKB”. Ik zou deze nu gewoon inzetten en regelmatig kijken of je ‘m nog kunt aanscherpen :-)

      Beantwoorden
  6. Dinie
    Dinie zegt:

    Hallo Nathan,
    Een leuk en interessant artikel!
    Ook wij zijn bezig met het aanpassen van onze website en daarbij op zoek naar een sterke tagline.
    Ben erg benieuwd wat je van deze tagline vindt: Guiding your transport worldwide
    Gr. Dinie

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Hallo Dinie,
      Zonder eerst naar de website te gaan, zou ik (ook op basis van mijn werkverleden) zeggen dat Alfons transportbegeleider is. Als dat zo is, raak. Als dat niet zo is, gauw bedenken hoe je concreter kunt duidelijk maken wat jullie wel doen. Want dát is het doel van een tagline: direct vertellen wat je doet, zonder dat daar enig misverstand over kan ontstaan.

      Zonder bedrijfsnaam of logo moet een tagline direct staan als een huis. En dat mogen overigens ook losse woorden zijn. In mijn geval zou er bijvoorbeeld ook ‘zoekmachine-optimalisatie | conversie-optimalisatie | SEO-copywriting’ kunnen staan.

      En nu ga ik de website bekijken om te zien of ik het goed had ;-)

      Beantwoorden
  7. Lilian
    Lilian zegt:

    Hallo Nathan, n.a.v.je mailtje van afgelopen vrijdag heb ik je artikel over een tagline gelezen. Mijn tagline is nu: Lilian’s Hobby biedt u een ruim assortiment handwerk- en hobbyartikelen. Het dekt de lading, maar is niet onderscheidend. Wat vind jij ervan?

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Hoi Lilian, leuk je ook hier te zien ;-)
      Het is een goed begin. Maar wat je zegt: niet onderscheidend. Daarnaast is het wat lang. Sowieso hoeft jouw bedrijfsnaam er niet in, omdat die er in principe boven of naast zou moeten staan. Het hoeft ook geen volledige volzin te zijn, dus je kunt “biedt u een” ook al weglaten. Blijft er over “Ruim assortiment handwerk- en hobbyartikelen”. Qua aantal leestekens lang genoeg, dunkt me.

      En dan gaan we kritisch kijken en vind ik “ruim assortiment” hetgeen dat niet voor het onderscheid zorgt. Dus neem “handwerk- en hobbyartikelen” als basis en zoek naar het onderscheid. Wat doe jij anders? Zijn er dingen die je regelmatig terugkrijgt van klanten waarover ze zo te spreken zijn? Of is er iets dat jouw concurrenten misschien wel doen, maar niet roepen, zodat jij het wel kunt roepen?

      Kun je zo een beetje verder?

      Beantwoorden
  8. Marc van Dam
    Marc van Dam zegt:

    Je ebook gedownload, leuk, dank!

    Mijn bedrijf/programma; ‘Getting in Control’

    Tagline: “Greep op je leven door zelfmanagement.” (staat nog niet online)

    Trainingsprogramma in zelfmanagement. Goed zelfmanagement houdt in: efficiënt en effectief sturing geven aan hoe je wilt zijn, wat je wilt doen en wat je wilt hebben.

    Een alternatieve tagline zou zijn: “Efficiënt en effectief sturing geven aan hoe je wilt zijn, wat je wilt doen en wat je wilt hebben.”

    Nr 2 is duidelijker, maar langer.

    Wat zou jouw keuze zijn?

    Beantwoorden
      • Nathan Veenstra
        Nathan Veenstra zegt:

        Hoi Marc,
        Leuk dat je zo enthousiast bent over mijn e-boek :-)

        Ik vind de eerste tagline al heel sterk hoor. Het geeft mij in ieder geval wel een duidelijk beeld van wat ik mag verwachten. Wellicht zou je nog iets kunnen overwegen als ‘Zelf controle hebben en houden over je eigen leven’. Ik denk namelijk dat ‘zelfmanagement’ er niet eens in hoeft. Dat zegt misschien niet iedereen wat en het gaat ook niet om het middel, maar om het doel, en dat staat er zo in.

        In dat opzicht is optie 3 ook nog zo slecht niet trouwens ;-)

        Weet je wat? Leg ze eens voor aan een aantal mensen die jouw programma nog niet kennen. Vraag ze eens of ze een beeld hebben van wat je te bieden hebt. Wie weet kom je dan tot de ultieme tagline. Want de tagline schud je echt niet zomaar uit je mouw.

        Keep me posted!

        Beantwoorden
  9. Marc van Dam
    Marc van Dam zegt:

    Dankjewel Nathan!
    Zat even zonder internet (ja, dat komt voor…), vandaar wat verlate reactie. Je ebook doorgewerkt, nuttige zaken uitgehaald. Je blog: idem.
    Keep up the good work!
    Marc

    Beantwoorden
  10. Anja Zwols
    Anja Zwols zegt:

    Dag Nathan,

    Al langere tijd op zoek naar ‘iets’ wat de lading dekt.
    Een tagline kost tijd; ik laat het broeden, maar in zeer korte tijd kom ik op:

    Ziet in jouw talent(/capaciteit) meer dan een vmbo, havo of vwo-diploma
    Jouw talent(/capaciteit) wordt meer dan je vmbo, havo of vwo-diploma
    Persoonlijk en meer dan je vmbo, havo of vwo-diploma

    Op de goede weg? Benieuwd!

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Hoi Anja, ik haal er nog niet helemaal uit wat je hiermee precies te bieden hebt. Maar dat mag natuurlijk ook blijken uit de combinatie bedrijfsnaam/website en tagline. Als ik kijk naar deze taglines, kom ik op een naar mijn mening krachtigere:

      Maak meer van je vmbo-, havo- of vwo-diploma

      Er zit een belofte in en de vorm is actief. Dat zijn de twee punten waarin ik deze krachtiger vind.

      Kuin je hier wat mee?

      Beantwoorden
  11. Gerda Manon Glas
    Gerda Manon Glas zegt:

    Hoi Nathan,
    Ik kwam op je site uit toen ik zocht op wat nou precies een tagline is;) We zijn bezig met een nieuwe site waar ik achter de schermen alvast aan de pagina`s werk. En dus neem ik de oude pagina`s flink onder de loep. Alsook de tagline.

    Ik kom uit op
    Luxe Chalets Oostenrijk
    Voor je mooiste zomer en wintervakantie
    Voor een onvergetelijke zomer en wintervakantie
    Gezelligheid en luxe voor de hele familie
    Gezelligheid en privacy voor de hele familie

    Het zou top zijn als je me advies geeft of het de lading genoeg dekt?
    Hartelijke groet, Gerda

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Hoi Gerda,

      Die eerste is het duidelijkst, al zou je die misschien nog iets verder kunnen specificeren. De andere zinnen zouden ook op totaal andere (typen) ondernemingen kunnen slaan.

      “Luxe chalets voor zomer en winter in Oostenrijk” lijkt me al een stap verder in de goede richting. Dat het dan om vakanties gaat, zal iedereen wel duidelijk zijn. Veel langer moet het niet worden.

      Kun je hier wat mee?

      Beantwoorden
  12. Katinka van den Berg
    Katinka van den Berg zegt:

    Hallo Nathan,
    Ik kwam op je site terecht in mijn speurtocht naar wat ik allemaal kan doen om mijn vindbaarheid te verbeteren, oa tagline. Op mijn website wordt het logo JIJ beweegt gebruikt als Home ( dat ga ik ook veranderen=ander onderwerp). Ik gebruik nu als tagline: Lichaamsgerichte wandeltherapie & wandelcoaching bij burn-out, overspanning en depressie. Een krachtige mix van coaching, fysiotherapie en psychologie in de frisse lucht. Graag jouw professionele mening en advies.
    Dank je wel alvast.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Voor een tagline is dit wat te lang. Het zijn namelijk 2 zinnen en dat kun je dus al geen tagline meer noemen. Ik denk dat je de eerste zin kunt inkorten voor de échte tagline:

      ‘Wandeltherapie & wandelcoaching bij burn-out, overspanning en depressie’

      Of hier wat dieper op ingaan. Want dit is enkel wat je doet. Wat levert het mij op? ‘Lichaamsgericht’ heb ik eruit gehaald, omdat het mij wat te interpretabel is. Eigenlijk is het nog mooier om te beginnen met het resultaat. Bijvoorbeeld:

      ‘Burn-out, overspanning en depressie de baas met wandeltherapie en wandelcoaching’

      Je schudt ze sowieso niet zomaar uit je mouw, daar moet je even op broeden…

      Ik zou trouwens ook ‘Jij beweegt’ in het midden van je menu aanpassen naar ‘Over’, dat begrijpt iedereen. ‘Jij beweegt’ zal niet iedereen duidelijk zijn als je over-pagina :-)

      Beantwoorden
  13. Jeroen Fleuren
    Jeroen Fleuren zegt:

    Dag meneer😁,

    Wij hebben in ons logo en op de website nog geen tagline, het zou iets moeten worden van:
    “Mi Toetie Baby- en Kinderkleding”

    Zelf vind ik deze behoorlijk lang kwa tekst, misschien een tip?

    Dank u

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Dag andere meneer (voor de meelezers: Jeroen en ik kennen elkaar al een beetje ;-)),

      Wat ik zou doen is ‘Mi Toetie’ verwijderen (als het goed is staat dat al in het logo) en dan ‘Baby- en kinderkleding’ specifieker maken. Want er zijn zoveel winkels in baby- en kinderkleding. Zo kom je een heel eind verder.

      Oh en dan wordt ‘ie misschien wel wat langer, omdat de toevoeging langer zal zijn dan ‘Mi Toetie’, maar ik vind ‘m nu nog niet zo lang hoor. 5 woorden, dus dat valt binnen het maximum van 8 woorden.

      Succes!

      Beantwoorden
  14. Annelies
    Annelies zegt:

    Hallo Nathan,
    Ik kwam op u site terecht en ik had nog nooit gehoord van een tagline.
    We zijn bezig met een webshop, waar ik achter de schermen alvast aan de pagina`s werk.
    Dus ben ik opzoek naar leuke ideë.

    Ik dacht aan:
    – Bloemen geven een lach.
    – Bloemen brengen sfeer in huis.
    – Alles bloeit dan geniet ik als een bloem.
    – De lente is een feest voor de natuur
    – Een pracht seizoen in geuren en kleuren

    Graag jouw hadden wij jouw mening en advies.
    Vriendelijke groeten,
    Annelies

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Hallo Annelies,

      Vraag jezelf af of deze ideeën jullie webshop echt onderscheidend maken dan wel duidelijk weergeven wat jullie te bieden hebben. Dat is wat je wilt bereiken met de tagline.

      Kun je hier zo verder mee?

      Beantwoorden
  15. Anne Buiskool
    Anne Buiskool zegt:

    Hallo Nathan, volgens mij kennen we elkaar en via mijn zus zag ik deze blog omdat ik met een tagline bezig ben voor mijn nieuwe website. Tof artikel!

    Ik kom hier uit met mijn tagline: Gelukkige ouders & kinderen na relatie coaching en/of scheidings mediation. Schieten graag ….
    Dank je wel
    Anne

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Hoi Anne, ergens kennen we elkaar ja. Jouw naam komt mij in ieder geval bekend voor, kan zomaar ergens via een netwerk zijn ;-)

      Je hebt nu wel een vrij lange tagline, dus ik zou vooral kijken hoe je ‘m korter kunt maken. Zo zou ‘en/of’ zeker in de tagline gewoon vervangen kunnen worden door ‘/’. En ‘relatiecoaching’ zonder spatie is de juiste spelling, dus daar win je ook al een beetje mee :-). Verder wel een goede belofte, iets waar ik naar op zoek ben als ik in een relatiecrisis zit en lekker concreet ook.

      Je kunt ‘m natuurlijk ook met nog wat mensen uit je al dan niet directe kringen verder aanscherpen. Je zult verbaasd zijn hoeveel mensen je willen helpen en hoe je dan tot resultaat komt.

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.