De tagline - onmisbaar voor je website

Waarom jij NU een tagline voor je website moet bedenken

De tagline: onmisbaar voor je website

Voordat je verder leest wil ik alvast mijn excuses aanbieden. Dit blog gaat je namelijk tijd kosten. Veel tijd. Sorry daarvoor. Ik ga je namelijk keihard aan het werk zetten. Ik ga je uitleggen wat een tagline is en waarom je deze moet inzetten op je website. En een tagline bedenken kost tijd. Veel tijd. Heb je al een tagline op je website? Lees toch even verder, want als je geen echt goede tagline gebruikt, loop je bezoekers -en dus omzet- mis. Daarnaast gebruiken velen een slogan en dat is toch echt wat anders!

Wat is een tagline?

Let op: dit is heel belangrijk en wordt door veel bedrijven onderschat. Een tagline beschrijft in enkele woorden wat je bedrijf te bieden heeft. Anders gezegd: wat heb ik als bezoeker aan jouw bedrijf? Verwar een tagline niet met een slogan, dan sla je de plank namelijk volledig mis. De bezoeker van jouw website wil weten of hij/zij bij jou aan het juiste adres is voor wat hij/zij zoekt. Mijn eerste “tagline” was: vergroot je bereik, vergroot je resultaat. Zegt dat direct wat je aan me hebt? Hoezo “vergroot je bereik”? Wat nou “resultaat”? Je ziet, het is geen sinecure om een goede tagline te schrijven. Maar belangrijk zijn die paar woorden wel. Wat moet je in die woorden vatten?

Tagline voor je website

 

Een goede tagline vat je bedrijf in 1 zin samen

Tja. Je bedrijf in één zin samenvatten. Dat klinkt makkelijker dan het is. Want hoe lang heb jij normaliter nodig om te vertellen wat je doet en te bieden hebt? Hoe veel producten en diensten heb jij in je aanbod? Dat valt niet zomaar in één zin samen te vatten. En toch zul je moeten. Je bezoeker moet direct weten wat hij of zij aan jouw bedrijf heeft. Opvallend is dat juist grote bedrijven dit vergeten. Is het omdat ze er vanuit gaan dat iedereen ze kent of omdat ze het belang van de tagline niet kennen? Kijk maar eens op de sites van Wehkamp, Bol.com of zelfs Amazon. Kom je uit het buitenland en ken je de Nationale Spoorwegen nog niet, dan snap je werkelijk geen snars van wat ze te bieden hebben:

Tagline relevant voor je website

Doe de blinddoektest

Doe eens de “blinddoektest” bij bovenstaande screenshot, wat vertelt deze website jou nu echt? Is het direct duidelijk wat dit bedrijf jou te bieden heeft, of je nu weet wie ze zijn of niet? Laten we heel eerlijk zijn, je kunt je reis plannen, maar dat zegt nog niet alles. Heel simpel gesteld vertelt de website je niet dat het hier om de Nationale Spoorwegen gaat en dat zij de grootste aanbieder van treinvervoer in Nederland zijn. Doe diezelfde blinddoektest ook bij je eigen site. Vraag je hierbij af of het voor de bezoeker direct duidelijk is wat deze hier kan halen. Naast de lay-out en content op je website, is het daarbij de tagline die vrijwel direct bevestigt of je bezoeker bij de juiste partij terechtgekomen is. Maar hoe schrijf je nu een goede tagline?

Piet Klerkx - website zonder tagline

Hoe schrijf je nu een goede tagline?

Bij een tagline gaat het erom in zo weinig mogelijk woorden zoveel mogelijk duidelijk te maken. Over je bedrijf welteverstaan. Kort, krachtig en vooral concreet. Het hoeft geen volzin te zijn, enkele losse woorden volstaan als dat jouw bedrijf omschrijft. Zolang je je maar realiseert dat het geen slogan moet zijn. Wanneer meubelgigant Piet Klerkx onder zijn logo “De keuze is er reuze” zou zetten, wist je dan wat dit bedrijf te bieden heeft? “Alles voor je huis” zou ook nog wat te vaag zijn. Maar “Van meubels tot sanitair” zegt in 4 woorden wat het bedrijf te bieden heeft. Wanneer deze tekst onder of naast het logo of de naam van het bedrijf vermeld wordt, snapt de bezoeker van de website direct wat hij of zij hier kan vinden. En aangezien de bezoeker van je website binnen enkele seconden beslist of hij of zij op je website blijft, is een goede tagline dus van groot belang.

Letterzaken logo met tagline op website

 

De tagline als SEO-factor

Wanneer je de tagline als tekst op je website hebt staan, wordt deze tekst ook gelezen door de Googlebots en kan deze nog invloed hebben op je vindbaarheid. De tagline is dus ook een factor in je zoekmachine-optimalisatie. Let wel op dat je ´m niet opneemt in je afbeelding, want dat “leest” Google natuurlijk niet. Bedenk dus goed welke van jouw relevante zoektermen je kunt gebruiken in je tagline!

Heb jij een (goede) tagline op je website?

Nu ben ik benieuwd of jij al een goede tagline op je website hebt. Ook wanneer je zelf nog niet zo tevreden bent, deel ‘m gewoon. Misschien levert het je uiteindelijk de beste tagline op die je zelf nooit had kunnen bedenken! En je mag ook schieten op mijn tagline. Na “Vergroot je bereik, vergroot je resultaat”, wat dus niets meer dan een slogan was, gebruikte ik een tijd lang “Webteksten met resultaat”. Niet onaardig, maar toch, dat ‘resultaat’ was nog niet concreet genoeg. Dus voer ik sinds kort de tagline “Meer omzet met sterke webteksten“. Heb jij nog geen (goede) tagline? Dan mag je aan de bak nu. De tagline kan voor duidelijkheid op je website zorgen en iteindelijk je omzet en conversie verhogen. En reken maar dat je die niet zomaar uit je mouw schudt. Dus sorry, maar je moet echt aan het werk!

Vermeld hieronder je bestaande of nieuwe tagline. Zullen we kijken of ik direct weet wat jij doet?

Dit artikel verscheen eerder op Marketingmed.nl

32 antwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Leuk Kees! Uiteindelijk was de tagline voor jou niet eens zo moeilijk. En bleek zelfs de wijsheid “schrijven is schrappen” helemaal waar. Je tagline is wat mij betreft helder zo. Iemand nog iets op aan te merken of over te zeggen?

      Beantwoorden
  1. Maurits
    Maurits zegt:

    Mijn site heb ik nu twee weken over gedaan om hem op te zetten, ik zou graag jullie mening willen weten of het werkt in Google positie.
    Nu weet ik dat je geduld moet hebben om hoger op te komen, maar ik zie mijn URL wel al voorbij komen op Google.
    Gr. Maurits

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      De vraag is, Maurits, waar je op gevonden wilt worden. Enkel ‘babyartikelen’ zal een heel lastige worden. De concurrentie op producten is vaak groot, zodat je een heel duidelijke niche moet opzoeken. En ook daar is de concurrentie soms heel pittig, heb ik opgemerkt.

      Ik zie dat je website opgezet is voor affiliate links en hoewel daar niets mis mee is, zou ik je wel adviseren op je website meer waarde te bieden. Geef informatie waar je bezoekers iets aan hebben. De meeste teksten zijn te algemeen en voegen weinig toe. Als laatste laat ik je graag weten dat het menu vooral ook heel onhandig is, omdat je oranje tekst in een oranje blok hebt geplaatst. Mensen die kleurenblind zijn of anderszins slechte ogen hebben, kunnen daarmee de menu-items niet of slecht lezen.

      Overigens vraag ik me af waarom je deze reactie hier plaatst, omdat het weinig te maken heeft met de tagline 😉

      Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Hoi Monique, ik zeg: goed en niet goed. Goed, omdat hij zeker duidelijk is: hostel in Amsterdam centrum. Maar “most popular” moet te onderbouwen zijn. Waarop is dat gebaseerd? Zijn daar cijfers van? Op jullie site zie ik een lijstje, maar dat is geen objectieve onderbouwing. Dus dat zou ik heroverwegen, of beter onderbouwen.

      Wat ik daarnaast juist mis, wat ik wel heel duidelijk op de website zie en wat een heel belangrijk onderdeel van jullie identiteit is: jullie geloof. Ook dat mag (moet zelfs, wat mij betreft) terugkomen in je tagline.

      Beantwoorden
      • Monique
        Monique zegt:

        Bedankt Nathan voor je reactie.

        Wordt deze tagline nu niet te lang?

        Awarded ‘Most populair hostel’ in Amsterdam City Centre

        Ben benieuwd naar jou reactie of die van anderen!

        Monique Oostdam

        Beantwoorden
        • Nathan Veenstra
          Nathan Veenstra zegt:

          Hij is wel krachtig vind ik. Als je echt “awarded” bent, is dat wel een heel goede. Maar laat het dan ook zien. Is er een logo of keurmerk? Plaats dat dan ook duidelijk op de website. En bedenk er ook bij dat je dat niet langer dan een paar jaar kan laten staan. Want in 2019 jezelf prijswinnaar noemen, terwijl die prijs uit 2014 is, is weer niet zo handig 😉

          Beantwoorden
  2. Maret
    Maret zegt:

    Wat een interessant artikel!
    Omdat wij een internationaal bedrijf zijn, proberen we op dit moment onze Engelse tagline “Save, secure, success” om te zetten naar het Nederlands en dat is nog best lastig!
    Het gaat erom dat ons product andere bedrijven bankierkosten (en tijd) bespaart, dat ons product veilig is en ook de werkomgeving veilig(er) maakt en dat door een extra service aan te bieden in de vorm van ons product, het bedrijf meer succes/omzet zal hebben.
    Spaar, safe, succes
    Bespaar, veiligheid, succes?
    Ik weet het nog niet…

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Altijd lastig, zoals uit andere reacties ook blijkt. Een tagline schud je niet zomaar uit je mouw. “Save, secure, success” is nog altijd meer een pay-off dan een tagline. Wat levert het de bedrijven op en hoe? En eventueel ook welke bedrijven? Als je dat in een paar woorden kunt vatten, ben je er.
      Maar zoals gezegd: dat lukt niet zomaar. Dat kost echt tijd.

      Beantwoorden
  3. Marga
    Marga zegt:

    Dit is een mooie uitdaging. Ik ben benieuwd naar de reactie! Alvast dank.

    Coaching in persoonlijk leiderschap,
    bewustzijnsontwikkeling en transformatie

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Wat mij betreft helemaal duidelijk Marga, al wordt het door de lange woorden wel een vrij lange tagline. Ik kan niet bedenken of dit korter kan, dus vooralsnog zou ik deze gewoon gebruiken. Wellicht dat je gaandeweg iets bedenkt waardoor het nog korter kan.

      Beantwoorden
  4. Karin Verhaar
    Karin Verhaar zegt:

    Hallo Nathan,
    Zojuist heb ik jouw artikel gelezen toen ik informatie zocht over een tagline. Ik weet niet of je nog bereidt bent om te reageren maar hier is ie dan:

    -Raad&Daad voor het MKB

    Ik ben heel benieuwd naar je reactie en alvast hartelijk bedankt! Groeten Karin

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Hoi Karin,

      Zolang er gereageerd kan worden, mag iedereen mijn reactie op een tagline vragen 🙂

      Je bent goed op weg. Ik vraag me alleen wel af welke “raad & daad” je precies biedt. Als je dat concreter kunt maken, ben je er volgens mij wel. Deze reactie is echt puur gebaseerd op je tagline en is dus super neutraal.

      Nu heb ik ook even op je website gekeken en merk dat die tagline ook wel echt nodig is en daarom ook concreet moet worden. Ik zie in je menu namelijk ook geen duidelijkheid, dus zou ik je aanraden om het concreet te maken in deze lijn: “Ondersteuning en advies voor het MKB”. Als het kan zelfs nog concreter dat je dit op financieel, professioneel en personeel vlak doet.

      Kun je hier wat mee?

      Beantwoorden
  5. Karin Verhaar
    Karin Verhaar zegt:

    Hallo Nathan,
    Dank voor je snelle reactie! Grappig want ik had eerst staan: advies & hulp voor het MKB en daarmee was ik duidelijker dan met “raad&daad”. Professioneel advies en operationele hulp voor het MKB?
    Enne, wat fijn dat je ook nog naar mijn site hebt gekeken!
    Groeten van Karin

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Je komt zo een heel stuk verder, al zou ik wel duidelijker zijn welk advies ik als MKB-onderneming krijg. Misschien is er ook een resultaat te benoemen? Vooralsnog is “Professioneel advies en operationele hulp voor het MKB” prima te gebruiken trouwens, ik vind ‘m een duidelijke vooruitgang ten opzichte van “Raad & daad voor het MKB”. Ik zou deze nu gewoon inzetten en regelmatig kijken of je ‘m nog kunt aanscherpen 🙂

      Beantwoorden
  6. Dinie
    Dinie zegt:

    Hallo Nathan,
    Een leuk en interessant artikel!
    Ook wij zijn bezig met het aanpassen van onze website en daarbij op zoek naar een sterke tagline.
    Ben erg benieuwd wat je van deze tagline vindt: Guiding your transport worldwide
    Gr. Dinie

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Hallo Dinie,
      Zonder eerst naar de website te gaan, zou ik (ook op basis van mijn werkverleden) zeggen dat Alfons transportbegeleider is. Als dat zo is, raak. Als dat niet zo is, gauw bedenken hoe je concreter kunt duidelijk maken wat jullie wel doen. Want dát is het doel van een tagline: direct vertellen wat je doet, zonder dat daar enig misverstand over kan ontstaan.

      Zonder bedrijfsnaam of logo moet een tagline direct staan als een huis. En dat mogen overigens ook losse woorden zijn. In mijn geval zou er bijvoorbeeld ook ‘zoekmachine-optimalisatie | conversie-optimalisatie | SEO-copywriting’ kunnen staan.

      En nu ga ik de website bekijken om te zien of ik het goed had 😉

      Beantwoorden
  7. Lilian
    Lilian zegt:

    Hallo Nathan, n.a.v.je mailtje van afgelopen vrijdag heb ik je artikel over een tagline gelezen. Mijn tagline is nu: Lilian’s Hobby biedt u een ruim assortiment handwerk- en hobbyartikelen. Het dekt de lading, maar is niet onderscheidend. Wat vind jij ervan?

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Hoi Lilian, leuk je ook hier te zien 😉
      Het is een goed begin. Maar wat je zegt: niet onderscheidend. Daarnaast is het wat lang. Sowieso hoeft jouw bedrijfsnaam er niet in, omdat die er in principe boven of naast zou moeten staan. Het hoeft ook geen volledige volzin te zijn, dus je kunt “biedt u een” ook al weglaten. Blijft er over “Ruim assortiment handwerk- en hobbyartikelen”. Qua aantal leestekens lang genoeg, dunkt me.

      En dan gaan we kritisch kijken en vind ik “ruim assortiment” hetgeen dat niet voor het onderscheid zorgt. Dus neem “handwerk- en hobbyartikelen” als basis en zoek naar het onderscheid. Wat doe jij anders? Zijn er dingen die je regelmatig terugkrijgt van klanten waarover ze zo te spreken zijn? Of is er iets dat jouw concurrenten misschien wel doen, maar niet roepen, zodat jij het wel kunt roepen?

      Kun je zo een beetje verder?

      Beantwoorden
  8. Marc van Dam
    Marc van Dam zegt:

    Je ebook gedownload, leuk, dank!

    Mijn bedrijf/programma; ‘Getting in Control’

    Tagline: “Greep op je leven door zelfmanagement.” (staat nog niet online)

    Trainingsprogramma in zelfmanagement. Goed zelfmanagement houdt in: efficiënt en effectief sturing geven aan hoe je wilt zijn, wat je wilt doen en wat je wilt hebben.

    Een alternatieve tagline zou zijn: “Efficiënt en effectief sturing geven aan hoe je wilt zijn, wat je wilt doen en wat je wilt hebben.”

    Nr 2 is duidelijker, maar langer.

    Wat zou jouw keuze zijn?

    Beantwoorden
      • Nathan Veenstra
        Nathan Veenstra zegt:

        Hoi Marc,
        Leuk dat je zo enthousiast bent over mijn e-boek 🙂

        Ik vind de eerste tagline al heel sterk hoor. Het geeft mij in ieder geval wel een duidelijk beeld van wat ik mag verwachten. Wellicht zou je nog iets kunnen overwegen als ‘Zelf controle hebben en houden over je eigen leven’. Ik denk namelijk dat ‘zelfmanagement’ er niet eens in hoeft. Dat zegt misschien niet iedereen wat en het gaat ook niet om het middel, maar om het doel, en dat staat er zo in.

        In dat opzicht is optie 3 ook nog zo slecht niet trouwens 😉

        Weet je wat? Leg ze eens voor aan een aantal mensen die jouw programma nog niet kennen. Vraag ze eens of ze een beeld hebben van wat je te bieden hebt. Wie weet kom je dan tot de ultieme tagline. Want de tagline schud je echt niet zomaar uit je mouw.

        Keep me posted!

        Beantwoorden
  9. Marc van Dam
    Marc van Dam zegt:

    Dankjewel Nathan!
    Zat even zonder internet (ja, dat komt voor…), vandaar wat verlate reactie. Je ebook doorgewerkt, nuttige zaken uitgehaald. Je blog: idem.
    Keep up the good work!
    Marc

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.