Straalt jouw website professionaliteit uit?

Als je een (nieuwe) website wilt, heb je veel keuzes: ga je hem zelf maken of laat je ‘m bouwen? Welk CMS kies je? Schrijf je zelf de teksten of huur je een tekstschrijver in? En hoe moet de vormgeving zijn? Allemaal factoren die een rol spelen in de professionaliteit die jouw website uitstraalt.

Wat is een professionele uitstraling?

Tja, wanneer is een website professioneel? Op detailniveau zullen de meningen zeker verschillen. Globaal zijn er enkele factoren die zorgen voor een professionele uitstraling. Of niet natuurlijk…

Goede vormgeving is zeker van belang

Goede vormgeving is natuurlijk belangrijk voor de eerste indruk. En die eerste indruk is zonder meer een belangrijke factor in de beslissing of iemand op je website blijft of niet. Welke keuzes maak je in het design?

Verouderd design stoot af

Zeg nou zelf, wanneer jij op een website komt met een design dat eruitziet alsof die 15 jaar geleden is gemaakt, blijf je dan op die website? Misschien dat je uit nieuwsgierigheid nog wat rondsnuffelt, maar deze site neem je al snel minder serieus dan een website met een mooi, modern design. Maar pas op: modern of mooi is niet de enige factor.

Hoezo verouderd design?

Mooi is niet de enige factor

Een mooi design dat van deze tijd is, is zeker van belang, maar niet de enige factor. Ga in het design beslist niet voorbij aan de functionaliteit. Een enorme headerfoto of een achtergrondvideo lijkt misschien wel mooi, maar welk doel dient het en is jouw bezoeker daarmee geholpen? Mooi levert niet altijd tevreden bezoekers en dus klanten op.

Stockfoto’s hoeven er niet als stockfoto’s uit te zien

Zeker wanneer je net begint met je bedrijf, heb je zelf nog niet echt genoeg eigen beeldmateriaal. Dat snap ik. Dus val je terug op stockfoto’s. Geen punt, wat mij betreft. Zorg er alleen wel voor dat ze er niet overduidelijk als stockfoto uitzien.

  • Te mooie mensen
  • Clichébeeldmateriaal
  • Tijdgebonden stockbeeldmateriaal

Te mooie mensen

Oké, mooi is een kwestie van smaak. Maar je begrijpt vast wel waar ik op doel: een knappe man in pak, de verkoper met een stralend witte glimlach, de telefoniste die je lachend aankijkt… We zien ze allemaal regelmatig op websites terugkomen en geloven toch echt niet meer dat die mensen echt bij het bedrijf van deze website horen. Niet doen dus.

Cliché stockfoto voor een telefoniste op een website

Deze telefoniste hebben we allemaal wel eens gezien. Niet voor niets komt ze zo vaak voor in Google Image Search…

Cliché beeldmateriaal

Een hand die schijnbaar een soort touchscreen aanraakt, waardoor er beeld verschijnt. Een toetsenbord waarbij letters een bepaald woord vormen door rode toetsen; ook al te vaak gezien op verschillende websites. Niet origineel, niet onderscheidend, ook niet doen dus.

Typische stockfoto's - kies eens wat anders

Je kent ze wel, van die stockfoto’s met kennelijke touchscreens. Onderscheidend of uniek? Mwah… 😉

Tijdgebonden stock beeldmateriaal

Van die geinige witte poppetjes met een enorm grote rond hoofd, die heb je ook wel eens gezien toch? Iets te vaak misschien. En ze doen ook niet echt heel actueel meer aan, ze zijn inmiddels verouderd. Denk goed na of het beeldmateriaal dat je gebruikt niet teveel tijdgebonden is. Of je moet het elke paar jaar weer allemaal willen gaan vervangen. Ik zou het niet doen. Geen tijdgebonden stockbeeld dus.

Het bekende stockbeeld met de poppetjes met ronde hoofden

We kennen ze inmiddels wel: de poppetjes met de grote ronde hoofden. Maar kunnen ze nog?

Ben je duidelijk genoeg voor je websitebezoeker?

Dit moet geen verrassing meer voor je zijn. Je websitebezoeker wil zo snel mogelijk duidelijkheid. Is het direct duidelijk wat je te bieden hebt? Help je jouw bezoeker snel genoeg door antwoord te geven op zijn belangrijkste vragen?

Ook je teksten geven een eerste indruk

Je teksten lekker zelf schrijven? Ik snap dat je dat overweegt, want:

  • dat scheelt in de kosten
  • zo zijn de teksten precies in jouw stijl
  • jij weet als beste wat jouw bedrijf te bieden heeft

Toch?

Wat nou als een heuse copywriter (commerciële tekstschrijver) de teksten schrijft en:

– zorgt voor betere vindbaarheid door kennis van SEO?
– zorgt voor meer omzet door teksten te schrijven die aanzetten tot actie?
– zorgt voor teksten die jouw bezoeker meer aanspreken?
– weet hoe een goede webtekst geschreven wordt?
– jouw bedrijf en aanbod neerzet zodat het de klanten aanspreekt?

is die copywriter zijn geld dan waard?

En dan hebben we het nog niet gehad over de tijd die het jou bespaart. Tijd die jij kunt steken in doen wat jij goed kan en waarschijnlijk ook nog leuker vindt dan teksten schrijven. Die teksten maken jouw website direct een stuk professioneler en aantrekkelijker voor jouw doelgroep. Andersom kosten matige teksten -al dan niet met taalfouten- jou omzet.

Professionaliteit en betrouwbaarheid vormen een factor Google

Google wil zoveel mogelijk betrouwbare website in de zoekresultatenpagina’s tonen. Daarom testen zeg regelmatig met panels of bepaalde websites betrouwbaar zijn. Dat panel beantwoordt vragen als:

  • Zou jij hier persoonlijke gegevens achterlaten?
  • Zou jij hier je creditcard gegevens achterlaten?
  • Zit er een echt bedrijf achter deze website?

De exacte vragen kennen we overigens niet. Zoals zoveel zaken rond om Google blijven die geheim. Toch kunnen we met redelijke zekerheid stellen dat dit soort vragen gebruikt wordt voor de beoordeling van de betrouwbaarheid jou website. Een professionele uitstraling draagt daar uiteraard fors aan bij.

De kennis uit het panel vertaald naar jouw website

De kennis die uit het panel komt, gebruikt de zoekmachine weer om andere websites te beoordelen. Factoren die als negatief worden beschouwd, zijn dus ook negatief voor jouw website. Dat de keuze voor het beeldmateriaal, het ontwerp en de teksten daarin een rol spelen, moge duidelijk zijn.

Wat verwacht je als je deze website ziet?

Hoe duidelijk is deze website, hoeveel vertrouwen schept het?

Zet nu de stap naar een professionelere uitstraling voor jouw website

Loop nu jouw website na en bepaal zelf waar jij een professionaliseringsslag op kunt maken. Schroom niet om daar anderen bij in te schakelen. Vraag liefst zelfs mensen die jij niet kent om hun ongezouten mening over jouw website.

Hoe krijg je de beste feedback van een ander?

Hoe zorg je er nu voor dat je feedback krijgt die jou werkelijk gaat helpen om je website te verbeteren? Dat begint met concrete vragen stellen en duidelijk vragen om een ongezouten mening.

Concrete vragen stellen

Wanneer je anderen om feedback vraagt, bepaal dan zelf eerst welke punten jij het belangrijkst vindt. Vraag concreet om feedback op deze punten. Door deze in een vraag te formuleren, krijg je vrijwel automatisch de antwoorden waar jij naar op zoek bent.

Samengevat de belangrijkste punten:

  1. Design
  2. Beeldmateriaal
  3. Tekst

Je weet nu waar je op moet letten bij deze onderdelen. Bekijk ze kritisch of laat ze kritisch bekijken en pak dan alle punten op waarmee je als jouw website gaat verbeteren.

Heb je aanvullingen, opmerkingen of vragen? Laat deze dan weten in een reactie hieronder.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.