Staat jouw klant centraal in je webteksten?

Staat jouw klant centraal in je webteksten?

Hoe vaak kom jij op websites teksten tegen die jou direct aanspreken? Of anders: hoe vaak kom jij teksten tegen, waarbij je denkt: “nou en?”? Goede webteksten draaien om de lezer, niet om de schrijver. Ervaar het zelf en leer wat het je oplevert wanneer jouw klant centraal staat in jouw webteksten.

“Bent u op zoek naar…”

Deze kan niet missen, want kom je nog op heel veel websites tegen: “Bent u op zoek naar…?” Wat denk je? Als ik niet op zoek naar een loodgieter was, dat ik op jouw website terechtkwam? Dat ik zocht op ‘loodgieter’, maar eigenlijk op zoek was naar een fysiotherapeut?

Bent u op zoek naar? - dooddoener in je webteksten

“Bent u op zoek naar een goede tandarts & mondhygiëniste?”; nee, ik zoek een verloskundige en kwam op jullie website terecht…

Niet doen dus. Niet “bent u op zoek naar…?”, maar direct laten zien dat jij de problemen kent waar ik mee worstel. Dat jij weet wat er bij mij speelt en dat jij de oplossing biedt.

Begin niet direct met jezelf

“Wij helpen u…”, het klinkt aardig, vooral dat ‘helpen’ natuurlijk. Maar het begint met ‘wij’, terwijl de lezer centraal zou moeten staan. En dat doe je beslist niet als je begint met jouzelf als zender.

Webdesigner stelt vooral zichzelf centraal en niet de klant

Waarom zulk omslachtig taalgebruik? En waar kom ik als klant aan bod?

En sla niet door…

Je kunt ook doorslaan natuurlijk. Begin niet iedere zin met ‘u’ of ‘je’. Wissel af, maak het lekker leesbaar. Dat lukt niet door iedere alinea met hetzelfde woord te beginnen.

Prijs je waar niet direct aan

Natuurlijk wil je wat verkopen. En je bezoeker komt ook om te zien of deze bij jou zijn geld wil besteden. Direct je waar aanprijzen werkt echter niet. En alleen maar pochen over hoe goed je bent al helemaal niet.

Veel grote woorden over het internetbureau, maar waar kom ik als klant echt aan bod?

Eigen waar aanprijzen, terwijl ik eerst wil weten of we bij elkaar passen? En ook hier zie ik veel ‘wij’.

‘Over’ gaat niet over jou

De ‘Over’-pagina, ook wel ‘Over mij’ of ‘Over ons’ gaat eigenlijk helemaal niet over jou. Natuurlijk komt er een persoonlijke noot aan te pas. Toch gaat het ook -of zelfs juist op die pagina over jouw klant. Op deze belangrijke pagina gaat het er namelijk om of jouw klant een klik met jou krijgt. Vertel dus niet je levensverhaal, maar ook niet waar jij blij van wordt, zoals in het onderstaande voorbeeld:

Je "Over"-pagina gaat ook niet over jou alleen

Waar kom ik als klant aan bod op deze pagina? Of gaat het echt alleen over de auteur?

 

De ‘Over’-pagina is er voor de klik. Hier heb je de gelegenheid om jouw klanten “ja” te laten knikken. Vertel wat jou drijft om te doen wat je doet, en wel zo dat ik als lezer het met jou eens ben. Natuurlijk komt daar ook jouw verhaal in naar voren, maar het draait er wel om dat de lezer zich begrepen voelt.

Natuurlijk ben ik bij jou aan het juiste adres

Je kan ‘m niet missen: “bij ons bent u aan het juiste adres”. Een van de meest voorkomende cliché’s als het gaat om webteksten. Vaak gaat deze superoriginele zin gepaard met pure verkooptaal. Een hoop woorden om toch vooral maar te overtuigen wat voor goede organisatie er achter deze wereld van originaliteit verschuild gaat. Vaak ook nog eens gelardeerd met “lege” termen als ‘flexibiliteit’, ‘innovatief’, ‘expert’, ‘kwaliteit’ en andere marketing- en salestaal.

Onderstaande voorbeeld laat zien dat deze verkooptaal enkel preken voor eigen parochie is. Nog even afgezien van de moeilijk leesbare zinnen die ervan gemaakt zijn.

Wat hebben wij zoal te bieden - dus...

Niemand zit trouwens te wachten op jouw “Unique Selling Points”. Boeit niet, is alleen voor verkoop interessant. Ik mis 1 belangrijk aspect in bovenstaande: wat levert het mij op?

Kwaliteit? Dat zegt iedereen

Dus je levert kwaliteit? Lekker boeien. Dat zegt iedereen. Anders gezegd: niemand zal zeggen dat hij bagger levert. Verwoord het dus anders. Jouw klant is niet geïnteresseerd in je flexibiliteit, innovativiteit en kwaliteit. Althans niet als je het zo benoemt. Omschrijf hoe je dit doet. Laat je klant voelen hoe hij ervaart wat jouw kwaliteit is en onderbouw dat met belangrijke feiten:

  • Geef je garantie?
  • Is de levensduur van je product aantoonbaar lang?
  • Heb je testimonials van tevreden klanten?

Geeft jouw klant echt het gevoel dat hoort bij die flexibiliteit, innovativiteit of kwaliteit. Omschrijf het, onderbouw het, geef het handen en voeten zonder die woorden te noemen. Laat het oordeel aan de klant.

Benoem de voordelen

Wat je klant verder wil weten is wat het hem oplevert. Benoem de voordelen, vergeet de specificaties. Alleen de echte freak wil die specificaties weten, maar die staat toch al op het punt om te kopen. De rest van de bezoekers op jouw website wil eerst weten wat het hun oplevert, zodat ze weten dat het hun geld waard is.

Verbeter nu jouw webteksten

Loop zelf al jouw webteksten na op de volgende punten:

  1. Staan je teksten niet bol van cliché’s als “Bent u op zoek naar” of “kwaliteit hoog in het vaandel”?
  2. Begin je niet te vaak een zin met “ik” of “wij”?
  3. Ben je niet te veel aan het verkopen of aanprijzen?
  4. Voelt je klant zich echt aangesproken op je ‘Over’-pagina?
  5. Beschrijf en/of onderbouw je wat jouw klant aan jouw producten en/of diensten heeft?
  6. Benoem je voordelen?

Leest je pagina’s alsof je een potentiële klant bent. Voel jij je aangesproken? Voel jij je geneigd om met deze onderneming in zee te gaan? Lastig, als het gaat om je eigen teksten. Maar wel nodig. Als je klanten wilt binnenhalen met je website tenminste.

Wat is jouw eye-opener in dit blog? Heb je zelf nog wat toe te voegen of juist te vragen? Ik lees het graag in de reacties hieronder.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.