Sociale media zakelijk inzetten: relevantie

De inzet van sociale media is niet voor iedereen makkelijk. Toch hoeft het niet zo moeilijk te zijn. Het gaat er vooral om relevant te zijn. Je potentie gaat volledig verloren wanneer je niets te bieden hebt dat relevant is voor je doelgroep. Je hoeft geen doorgewinterde marketeer te zijn om te begrijpen dat mensen afhaken wanneer je berichten niet relevant zijn voor hen. Relevantie is zonder twijfel een van de belangrijkste waarden in het huidige marketingveld.

Die relevantie is wederkerig. Hiermee bedoel ik dat de inzet van jouw zakelijke sociale media echt iets moet toevoegen voor je volgers en andersom je volgers relevant moeten zijn voor jouw bedrijf of merk. Wanneer alleen al jouw persoonlijke vrienden in het netwerk van je sociale media zitten, voegt dit weinig toe. Dit is uiteraard voor veel kleine en/of startende bedrijven een begin, je bestaande netwerk voeg je het gemakkelijkst toe. Vanuit dat netwerk bouw je verder aan een grotere schare volgers.

Gebruik sociale media niet puur als marketingkanaal

De grootste valkuil bij het zakelijk inzetten van sociale media is dat je ze puur als marketingkanaal gebruikt. Ik heb zelf een aantal Twitteraccounts ontvolgd of ben deze bewust niet gaan volgen, omdat de tweets (vrijwel) alleen maar commerciële boodschappen bevatten. Mensen komen overal al reclame tegen, dus zitten ze niet te wachten op een kanaal dat ze bestookt met commerciële berichten. Het werkt eigenlijk heel eenvoudig: hoe zou jij het zelf vinden om op Twitter of Facebook van een account alleen maar commerciële boodschappen te ontvangen?

Houd zakelijk en prive zoveel mogelijk gescheiden

Facebook heeft de opties om een profiel of een pagina te maken. Een profiel betreft altijd een persoon, een pagina is voor een onderwerp, product, merk of bedrijf. Erno Hannink legt hier duidelijk uit hoe Facebook het onderscheid maakt en je profiel daadwerkelijk kan verwijderen wanneer je het zakelijk inzet. Naast het feit dat er regels zijn opgesteld over het zakelijk gebruik van de sociale media, is het ook logisch dat er onderscheid gemaakt wordt tussen privé en zakelijk. Ook voor Google+ geldt het verschil tussen een (privé) profiel en een (zakelijke) pagina. Ook hier is het een kwestie van logisch nadenken, je gevoel volgen. Hoe komt het over als iemand die zich als privépersoon presenteert op een sociaal medium, commerciële berichten uitstuurt? Reken maar dat veel mensen afhaken. En het maakt het allemaal veel duidelijker en overzichtelijker: je wordt vrienden met de persoon en je vindt de pagina van het bedrijf of merk leuk. Die twee kunnen heel goed los van elkaar staan en zo is ook duidelijk welke intenties er zijn.

Vreemd wordt het vooral ook wanneer je als privépersoon een profiel hebt, maar wel onder de naam van je bedrijf of merk. Want wat gebeurt er als je dan je relatie op Facebook plaatst? De naam is uiteraard verwijderd, maar hieronder is duidelijk te zien dat privé en zakelijk niet heel erg goed mixen. Je creëert een vreemd beeld wanneer je, zoals in bovenstaande voorbeeld, als merk (in dit geval) een relatie toevoegt. De reacties zijn tekenend.

Een goed plan is dus van belang voor de zakelijke inzet van sociale media. Dit behelst niet alleen de hierboven genoemde punten, maar ook de content, frequentie, interactie en veel meer.

Ik ben benieuwd of dit stuk je aan het denken heeft gezet. Laat gerust je reactie en eigen ervaringen hier achter.