Google Mijn Bedrijf verifieren met Google Webmaster Tools

Google Mijn Bedrijf direct verifieren via Webmaster Tools

Het verifiëren van je lokale onderneming op Google Mijn Bedrijf verliep lange tijd op zijn zachtst gezegd nogal omslachtig. Er zullen vast goede redenen voor geweest zijn, maar verifiëren door een briefkaart aan te vragen van een van ’s werelds grootste internetondernemingen is niet echt logisch, wel? Gelukkig kan dat nu dus efficiënter -en passender- via Google Webmaster Tools.

7 pack rijschool - Google Mijn Bedrijf verifieren met Google Webmaster Tools

Waarom verifieren van je lokale onderneming?

Wanneer je lokaal gevonden wilt worden, is het verifiëren van je lokale onderneming in Google Mijn Bedrijf een relevante zaak. Voor verschillende categorieën (rijscholen, winkels, dienstverleners) resulteert dit in de vermelding van je bedrijf op de kaart in de zoekresultaten. Vaak zijn dit 7 lokale vermeldingen. Dit noemen we de 7-pack. Een voorbeeld van zo’n 7-pack zie je hiernaast. Je ziet hierbij ook duidelijk vermelding van de Google+pagina’s en Google recensies.

 

Hoe werkte het verifieren eerst?

Verificatie van je lokale vermelding verliep nogal omslachtig en ouderwets. Je diende het verzoek om verificatie in via je Google+pagina en moest dan wachten op een briefkaart van Google. Deze werd verstuurd naar het door jou opgegeven adres en bevatte een code die je weer op internet moest invullen. Op zich logisch, want zo kon je ook echt alleen verifiëren wanneer je werkelijk op die locatie zat. Maar het duurde altijd even en dat moest toch sneller en efficiënter kunnen? Hier kwam al eens verificatie via telefoon bij, maar nu kan het nog efficiënter (en logischer): gewoon online via Google Webmaster Tools.

Hoe gaat dat nu in zijn werk?

Wanneer je een website hebt, meld je deze aan via Google Webmaster Tools (GWT. Of je webdesigner/webbouwer doet dit voor je. In ieder geval zal er een koppeling (moeten) zijn tussen je website en dit hulpprogramma van Google. Wanneer jouw website is aangemeld via GWT, kun je ook je Google Mijn Bedrijf pagina via GWT verifiëren. De volgorde is dus: eerst website, dan Google Mijn Bedrijf. Hierbij is het ook van belang dat je account bij GWT gekoppeld is aan hetzelfde e-mailadres als dat van je Google Mijn Bedrijf. Log in bij Google Mijn Bedrijf en van daaruit kun je jouw lokale vermelding verifiëren.

Verdere details over het verifieren

Helaas moet ik toegeven dat ik je nu niet veel verder kan helpen met de te nemen stappen. Mijn pagina was al geverifieerd, dus ik kan het proces zelf niet meer doorlopen. Dus als iemand dit proces wil doorlopen en mij -en daarmee vooral ook vele anderen- wil helpen door de te nemen stappen te delen met ons, graag!

Voor verdere informatie omtrent dit onderwerp verwijs ik ook graag naar een eerder blog van collega Daniel Mulder op zijn Google Plus Marketing blog.

Vragen? Opmerkingen? Ik lees ze graag!


Waardevol? Klik op de plus hierboven 🙂

Is Google Plus zakelijk gezien interessant?

Moeten ondernemers Google Plus zakelijk inzetten?

google plus zakelijk
Sociale media behoren tot de grootste uitdaging van de moderne ondernemer. Moet je nu echt tijd steken in al die sociale media en moet je nu werkelijk overal aanwezig zijn? Facebook of Twitter is toch genoeg? Moet je Google + (Google Plus) ook nog eens zakelijk inzetten? Jazeker moet je op Google+. Sterker: grote kans dat je er al een account hebt.

Google+: de voordelen

Waarom zou je als ondernemer tijd steken in nóg een sociaal netwerk? Ik som hier een aantal belangrijke zakelijke voordelen van Google+ voor je op:

  1. Google Author Rank: in het oorsprokelijke blog op Marketingmed, waar dit een geüpdatete versie van is, werd nog gerept over Google Authorship. Dit voordeel is inmiddels verdwenen, maar wordt verderop als historisch feit nog wel even aangehaald. Koppeling van het Google+profiel van de auteur aan een gepubliceerd artikel speelt een rol in het bepalen van de autoriteit van de schrijver. Kort gezegd komt de Author Rank erop neer dat je door (kwalitatief goede) artikelen autoriteit opbouwt. Deze wordt alleen herkend wanneer je Google+profiel gekoppeld is aan deze artikelen. Op Google Plus Marketing vind je nog een interessant artikel over Author Rank.
  2. Lokaal vindbaar: maak een lokale bedrijfspagina aan (als je niet ooit al Google Places hebt aangemaakt) om je lokale vindbaarheid te vergroten. Met een geverifieerde lokale bedrijfspagina op Google+ wordt jouw bedrijf weergegeven in Google Maps.
  3. Recensies ontvangen: op je lokale bedrijfspagina kunnen je klanten een recensie achterlaten. Je recensies worden vertoond in de zoekresultaten zodra je er 5 of meer hebt ontvangen. Hiervoor moet je echter wel de koppeling maken tussen je website en je lokale bedrijfspagina.
  4. SEO-factor: hoewel er nog veel discussie bestaat over hoe Google+ wel en niet bijdraagt aan bijvoorbeeld je PageRank (zoals hier op Moz), zie ik zelf resultaten die ik niet anders dan aan Google+ kan toewijzen. Ik licht dit punt hieronder verder toe.

 

Google+ als SEO-factor

Voor de invloed van Google+ op je vindbaarheid heb ik meerdere voorbeelden. Allereerst mijn eigen site, waarbij ik met de belangrijkste zoektermen vrijwel direct na de koppeling van mijn Google+profiel met mijn site omhoog schoot in Google. Op de zoekterm “SEO teksten” bleef ik al enkele maanden steken in de subtop op pagina 2. Ik stond al die tijd zo ergens tussen positie 11 en positie 16. Totdat de zogenaamde rel=”author” koppeling werd gemaakt. Ik steeg naar positie 9 en had mijn eerste positie op de eerste pagina in Google te pakken! Daar hield het niet op, ik steeg door naar 8, toen 7 en blijf nu redelijk stabiel rond positie 6. De rel=”author” koppeling heeft mij geen windeieren gelegd. En mij niet alleen!

 

Google Authorship

De rel=”author” koppeling leverde tot juli 2014 nog een mooi extraatje op: vermelding van de auteursnaam in de zoekresultaten, met de Google+ profielfoto ernaast: Google Authorship. Een echte eyecatcher, die volgens velen zorgde voor meer kliks op jouw link in de zoekresultaten. Dit voordeel van Google Authorship is in juli 2014 verminderd door het terugbrengen naar enkel de naamsvermelding. In augustus is uiteindelijk ook die naamsvermelding verdwenen, waarmee er een definitief einde kwam aan Google Authorship. Zoals in punt 1 hiervoor al vermeld, blijft het wel degelijk relevant om de koppeling te maken met de auteur en hiermee te bouwen aan de Author Rank.

 

Google+-als-SEO-factor

In bovenstaande afbeelding zie je een collega tekstschrijver die tot voor kort halverwege de eerste pagina van Google  stond met de zoekterm “tekstschrijver dedemsvaart”. Met de rel=”author” koppeling en regelmatig publiceren van blogs op Google+ is ze gestegen naar de eerste positie.

 

Links plaatsen op Google+

Links zijn belangrijk voor het opbouwen van je PageRank (hoewel die naar verwachting steeds minder relevant zal worden), maar ook om traffic naar je website te krijgen. Er zijn vele mogelijkheden om links te plaatsen op Google+. Het meest vanzelfsprekend is om de website van je bedrijf op je (lokale) bedrijfspagina te plaatsen. Daarnaast kun je op de volgende manieren links kwijt op Google+:

Via je Google+profiel 

  • Links naar sites waar je aan bijdraagt (“Bijdrager aan” in de Links sectie)
  • Algemene links naar sites die je op je profiel wilt delen (Links sectie)
  • In je posts, wanneer je deze invoegt met de ‘Link’ knop
Link plaatsen in een bericht op Google+

Link invoegen in een bericht op Google+

Via je Google+pagina

  • Op de omslag van je bedrijfspagina
  • In de contactgegevens van je bedrijf
  • In je bedrijfsomschrijving, door middel van ankertekst
  • In je posts, wanneer je deze invoegt met de ‘Link’ knop

Niet alle links geven PageRank mee aan de website waarnaar je linkt. SEOguru en Rankwise hebben onderzocht welke links DoFollow zijn en welke niet. Samen hebben ze de resultaten van het onderzoek gepubliceerd op Rankwise.net. Let wel: Google kan zomaar wijzigen aanbrengen. Wat vandaag een DoFollow link is, kan morgen ineens NoFollow zijn.

 

Overige voordelen van Google+

Buiten het feit dat Google+ invloed heeft op je ranking in Google’s zoekresultaten, zijn er diverse andere redenen waarom Google+ interessant is om zakelijk in te zetten:

  1. Klanten per categorie informeren: wanneer je de volgers van je pagina terugvolgt, kun je ze indelen in cirkels die je zelf aanmaakt. Zo kun je klanten in groepen indelen en per groep informeren, omdat je per bericht bepaalt naar welke kringen je deze stuurt.
  2. Berichten direct zichtbaar in Google: wanneer je berichten plaatst op Google+, worden deze direct door Google geïndexeerd. Wanneer je volgers met hun Google-profiel zijn ingelogd, kunnen ze zomaar jouw bericht in de zoekresultaten tegenkomen.
  3. Communities: de Google+ communities zitten vol met betrokken mensen die hun kennis en ervaring delen met elkaar. Vooral op het gebied van vakkennis!
  4. Direct toegang tot Google Analytics: wanneer jij je website hebt gekoppeld aan je Google+ bedrijfspagina, vind je in de beheeromgeving van je pagina direct een beknopt overzicht van Google Analytics. Mits je Analytics aan je website gekoppeld hebt uiteraard. En je klikt zó door naar Analytics.

Kortom, veel interessante mogelijkheden. En Google kennende, worden de mogelijkheden nog wel uitgebreid.

Google Hangouts: Google Hangouts was tot voor kort alleen te gebruiken met een Google+profiel. Lange tijd werd dit als reden gebruikt om Google+ te gebruiken, maar sinds september 2014 is Google Hangouts onderdeel van Google Apps en kan iedereen met een Google account gebruik maken van Hangouts.

Is Google+ zakelijk gezien interessant?

Op de vraag waarmee dit blog opent geef ik het antwoord niet. Je moet zelf bepalen of Google+ van belang is voor jouw bedrijf. Weeg de genoemde factoren voor jezelf, of bepaal welke voordelen tellen voor jouw bedrijf. Je publiek zit nog overwegend op andere sociale media. Maar Google+ groeit door, dat is zeker.

Zet jij Google+ al in voor je bedrijf? 

 

[dit blog verscheen eerder op MarketingMed]

Google Mijn Bedrijf: wat moet je ermee?

Google Mijn Bedrijf: kansen voor ondernemers

Op 18 juni 2014 werd Google Mijn Bedrijf geïntroduceerd. Ogenschijnlijk een nieuw ‘product’ van Google, maar niets is minder waar. Het is een verdere verbetering van een bestaande tool voor ondernemers, zoals Google al jaren continu haar producten en diensten blijft verbeteren. Wat is Google Mijn Bedrijf nu precies en wat hebben ondernemers en ondernemingen hier nu aan?

Wat is Google Mijn Bedrijf?

In feite is Google Mijn Bedrijf de nieuwe naam voor de Google+ pagina’s. Hieronder vallen zowel de Google+ Bedrijfspagina als de Google+ Lokaal pagina. Kort voor de lancering van Google Mijn Bedrijf werd het al mogelijk om deze twee pagina’s te koppelen om daar één pagina van te maken. Kortom: er is nu één plek waar je alles rondom je bedrijf op Google beheert, onder de naam Google Mijn Bedrijf.

Google Mijn Bedrijf met omschrijving

Moet ik kiezen welke pagina ik gebruik?

Je maakt zelf de keuze of je enkel een bedrijfspagina gebruikt, of een Google+ Lokaal pagina. Welke keuze je ook maakt, je pagina valt onder Google Mijn Bedrijf en zal dus onder die noemer beheerd worden. Welke vorm kies je nu en waarom?

Google+ Bedrijfspagina

Wanneer je een nationaal opererend bedrijf bent, niet per se gebonden aan een locatie waar jouw klanten je moeten vinden, kies je voor de Google+ Bedrijfspagina. Ook als je een merk, instelling of bekend persoon of artiest bent of vertegenwoordigt, kies je voor de Bedrijfspagina. Aan deze pagina is geen locatie gekoppeld en het doet niets voor je lokale vindbaarheid.

Google+ Lokaal

Je lokale Google+ pagina versterkt je lokale vindbaarheid. Wil je lokaal gevonden worden, dan is een lokale pagina op Google Mijn Bedrijf dus onmisbaar. In veel gevallen bestaat deze pagina al, omdat je bedrijf al is toegevoegd in Google Places. Controleer dus altijd eerst of je lokale pagina al bestaat. Wanneer de pagina al bestaat, maar je kunt deze niet beheren, dan is het zaak de pagina te claimen. Door de lokale pagina te beheren en te koppelen aan je website, versterk je de lokale vindbaarheid van je bedrijf. Hiermee is Google Mijn Bedrijf een relevant SEO-instrument. Daarnaast heb je invloed op de vertoning van enkele relevante zaken in de zoekresultaten:

  • Wanneer iemand zoekt op “telefoonnummer +bedrijfsnaam”, verschijnt groot het telefoonnummer in de zoekresultaten (zoek maar eens op “telefoonnummer Letterzaken” 🙂 )
  • Recensies op je Google+ lokale pagina worden weergegeven worden in de Google zoekresultaten. En wat werkt er nu beter dan een aantal mooie recensies?

Weergave recensies Google Mijn Bedrijf lokale pagina

Bedrijf met meerdere vestigingen?

Ook wanneer je een bedrijf met meerdere vestigingen hebt, kun je aan de slag met de Google lokale pagina. Wanneer je bedrijf 10 of meer vestigingen heeft, kun je deze beheren met de tool voor bulkuploads. Zo kun je dus als winkel- of horecaketen al je vestigingen beheren, zodat deze allemaal lokaal vindbaar zijn.

Jij bepaalt wat Google weergeeft

Google Mijn Bedrijf is de eerste plaats waar Google relevante gegevens van je bedrijf vandaan haalt voor zijn zoekresultaten. Adresgegevens, telefoonnummer, openingstijden en afbeeldingen, met Google Mijn Bedrijf sta jij aan het roer. Dankzij de gegevens die jij zelf invoert en beheert, bepaal jij wat er aan details wordt weergeven in de zoekresultaten van de meest gebruikte zoekmachine van Nederland.

Google Mijn Bedrijf invloed op zoekresultaten - Verkeersschool Frank Schuurman

Introductiepagina Google Mijn Bedrijf appEr is nu ook een app!

Een van de belangrijkste zaken die veel bedrijven/ondernemers misten aan Google+ was de mogelijkheid om hun bedrijfspagina te beheren via een app. Vanuit de reguliere Google+ app kon je alleen je persoonlijke Google+profiel beheren. Na de lancering van Google Mijn Bedrijf is er eindelijk ook een app voor Android en iOS. Dit maakt het voor ondernemers en beheerders van sociale media veel eenvoudiger om direct berichten te plaatsen op hun Google+ pagina. Alle ins en outs van de Google Mijn Bedrijf app verschijnen binnenkort op het Google Plus Marketing blog.

 

Mijn advies: ga nu aan de slag!

Als je bovenstaande goed doorgenomen hebt, zou je moeten begrijpen waarom je direct aan de slag moet met Google Mijn Bedrijf. Als je niet al een pagina hebt natuurlijk. Nog niet overtuigd? Laat ik nog even een paar relevante punten aanhalen. Met Google Mijn Bedrijf:

  • Beheer je zelf je lokale vindbaarheid, ook als je meerdere vestigingen hebt
  • Heb je eenvoudig zelf invloed op je (lokale) vindbaarheid
  • Heb je invloed op gegevens die Google over je bedrijf toont
  • Verschijnen je Google+recensies in je zoekresultaten

In mijn eerdere blogs over Google+ heb ik een aantal van deze zaken al vermeld, en vermeldde ik ook andere voordelen. Eerder schreef ik de volgende blogs over Google+:

Google+, Begin Er Maar Niet Aan

Google+ Voor Je Bedrijf

7 Redenen Om Nu Google+ In Te Zetten Voor Je Bedrijf

Zet jij Google Mijn Bedrijf al in of ga je dat nu doen? Geef je reactie hieronder.

Google+ pagina’s samenvoegen tot 1 lokale pagina

Lokale Google+pagina en bedrijfspagina samenvoegen? Het kan!

Voor veel ondernemers en ondernemingen speelt er al enige tijd een issue op Google+: dubbele Google+pagina’s, soms zonder het te weten. Meestal is de ene een Google+ Lokaal pagina en de andere een Google+ bedrijfspagina. Met een beetje pech hebben ze beide ook nog eens een eigen groep volgers, die je als onderneming dus niet kwijt wilt raken. Samenvoegen was niet mogelijk. Was, want sinds 3 juni 2014 kun je deze pagina’s dan eindelijk samenvoegen! Hoe het werkt lees je hier. Eerst een uitleg over deze verschillende Google+pagina’s.

 

Het verschil tussen Google+ Lokaal en Google+ Bedrijfspagina’s

Google+ Bedrijfspagina

Het is gebleken dat het maar voor weinig mensen duidelijk is hoe Google+ werkt met de bedrijfspagina’s. Dus als je niet weet hoe het zit: je bent niet de enige. Ik leg het je daarom graag even uit. Allereerst heb je de standaard Google+ Bedrijfspagina, die ieder bedrijf, merk of instelling kan aanmaken. Deze is niet gekoppeld aan een locatie en is dus ideaal voor (inter)nationale merken, bedrijven en organisaties. Uitgangspunt hierbij is dat er geen lokale binding is en je dus niet op je vestiging in een bepaalde plaats gevonden hoeft te worden.

Google+ Bedrijfspagina

Google+ Lokaal pagina

Wil je echter lokaal gevonden worden, omdat je bedrijf zich vooral richt op de lokale markt, zoals een rijschool of winkel, dan is een Google+ Lokaal pagina van groot belang. Deze zorgt ervoor dat jouw bedrijf letterlijk op de kaart komt te staan. In Google Maps welteverstaan. Misschien denk je: “dat heb ik al gedaan in Google Places?”. Kan kloppen, Google Places is sinds 30 mei 2012 overgezet naar Google+ Lokaal. Heb je jouw bedrijf ooit aangemeld bij Google Places, dan is die pagina omgezet naar een Google+ Lokaal bedrijfspagina, of wordt deze binnenkort omgezet.

 

Hoe ontstaan er twee verschillende Google+pagina’s?

Mogelijk heeft jouw bedrijf twee verschillende pagina’s op Google+: de Google+ Bedrijfspagina en de Google+ Lokaal pagina. Dit kan zijn ontstaan omdat het verstandig leek om een Bedrijfspagina aan te maken en voor de lokale vermelding alsnog een Google+ Lokaal pagina is aangemaakt. Het kan ook dat er een Google+ Bedrijfspagina is aangemaakt, terwijl de Google Places ook al is omgezet naar Google+ Lokaal. Hoe het ook zij, het is vanaf nu heel makkelijk om je dubbele pagina’s samen te voegen. Google heeft daar zelf al instructies voor opgesteld, deze blijken echter niet helemaal duidelijk. Ik help je graag, dus samen met oud-collega Yukiko Pesik van Blad Voor Je Mond (het bedrijf is inmiddels opgeheven) heb ik het traject doorgenomen, zodat ook jij jouw twee pagina’s kunt samenvoegen.

 

Google+ Lokaal pagina en Google+ Bedrijfspagina samenvoegen

Enkele weken voor dit werd geïntroduceerd heb ik een van mijn pagina’s verwijderd, omdat twee pagina’s mij wat te gek werden. Ik kon het dus niet zelf uitproberen en wist dat Yukiko het probleem met de twee pagina’s ook had. Samen hebben we de instructies van Google doorgelopen en de Google+ Lokaal pagina en de Bedrijfspagina van Blad Voor Je Mond samengevoegd. Zo hebben we zelf ervaren hoe het werkt en kunnen we je exact vertellen waar je op moet letten.

 

Google+ pagina's samenvoegen - Blad Voor Je Mond

1. Naar het dashboard van je lokale pagina

Geen idee welke van de pagina’s de lokale pagina is? Open de pagina’s en bekijk welke een vermelding op de kaart weergeeft. Dat is je lokale pagina. Heb je voor de pagina’s al de vanity URL’s (pagina met naam in de URL)? Dan is je lokale pagina te herkennen aan de plaatsnaam in de vanity URL. Klik op “Deze pagina beheren”.

Google+ dashboard2. In het dashboard

In het dashboard van de pagina ga je naar het menu aan de linkerkant, door links bovenin op “Dashboard” te klikken. Het menu ontvouwt zich en onderaan vind je het tandwielpictogram met daarnaast “Instellingen”. Ja, daar mag je nu ook op klikken.Voorspelbaar, maar waar 😉 .

 

Google+ Lokaal pagina aan een andere pagina koppelen - Instellingen

 3. Aan een andere pagina koppelen

Het spreekt nu redelijk voor zich, maar toch. Je scrollt naar beneden totdat je bij het kopje ‘Profiel’ komt. Hier staat heel duidelijk de mogelijkheid “Aan een andere pagina koppelen”. Klikkerdeklik, kies in het venster ‘Een andere pagina koppelen aan deze locatie’ dat opent de pagina waaraan je de lokale pagina wilt koppelen. Je krijgt dan de bevestiging van de wijzigingen te zien, klik op “Bevestigen” en je hebt je pagina’s gekoppeld!

Google+ pagina's samenvoegen - bevestigen

Goed om te weten

Je hebt nu een zorg minder. Want je hoeft niet meer te kiezen tussen je pagina’s wanneer je berichten wilt plaatsen. Je hebt al je volgers behouden en ook je reviews zijn er nog steeds. Op de instructiepagina van Google vind je nog de details die je verder moet weten. Ik ga ze niet overtypen, ze staan netjes in onderstaande afbeelding.

Samengevoegde Google+pagina's

Heb jij twee pagina’s en ga je ze nu samenvoegen? Of heb je dat al gedaan? Deel je ervaring in een reactie hieronder.

 

 

Is Google+ Ten Dode Opgeschreven Na Het Vertrek Van Vic Gundotra?

Google+ Werd Ten Dode Opgeschreven

Groot nieuws op nu.nl: ‘Google zet sociaal netwerk Google+ op laag pitje’. Let wel: men gebruikt aanhalingstekens, want het artikel is in feite niets meer dan een vertaling van een zeer speculatief stuk op TechCrunch. Aanleiding van dit stuk is het vertrek van Vid Gundotra, de grote man achter Google+. Ook The Huffington Post wist bij monde van Dino Grandoni te melden dat Google+ meer dood dan levend zou zijn. Als schrijver van diverse betogen voor het gebruik van Google+ laat ik hier dan ook graag mijn licht over schijnen.

 

Wie Zitten Er Achter Deze Schrijfsels?

Wanneer een artikel op waarde geschat wordt, is de achtergrond en kennis van de schrijvers toch wel een factor die een rol speelt. Je mag verwachten dat iemand die verslag doet over het koninklijk huis, zich ook in het koninklijk huis en haar geschiedenis heeft verdiept. Iemand die games recenseert zal toch ook zelf een (liefst fanatiek) gamer moeten zijn, toch? Verzin zelf nog maar wat voorbeelden van deze strekking. Een blik op de schrijvers van het “nieuws” over Google+:

  • Colin van Hoek (nu.nl): laatste bericht op Google+ van 3 juli 2013, 3 berichten op Google+ sinds 2011
  • Alexia Tsotsis (TechCrunch): laatste bericht op Google+ van 11 januari 2012
  • Dino Grandoni (Huffington Post): geen enkel bericht op Google+ en geen compleet profiel [zie onderstaande screenshot]

 

Google+profiel Dino Grandini

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ik wil niet zeggen dat deze mensen allemaal Google+experts of -fans moeten zijn om er iets over te kunnen schrijven. Maar laten we eerlijk zijn, je kunt niet zeggen dat ze zo actief op Google+ zijn dat ze werkelijk weten hoe het zich ontwikkeld heeft.

 

Wat Staat Er Nu In De Artikelen Over Google+?

Een kort overzicht van zaken die aangehaald worden door bovengenoemde “deskundigen”:

  1. Allereerst wordt er gesuggereerd dat Gundotra is ontslagen. Wanneer je zijn eigen afscheidsbericht op Google+ leest, spelen er duidelijk andere zaken.
  2. Er wordt gesproken over het verhuizen van mensen die voor Google+ werken. Dit wordt door een van de medewerkers van Google+ expliciet afgedaan als een leugen.
  3. Er worden vooral “anonieme bronnen” aangehaald, die dus niet gecontroleerd kunnen worden. Van hoor en wederhoor is weinig blijk in alle verhalen van de Google+critici.

Aanvullend op punt 2 wist online marketing specialist Mark Traphagen nog een verklaring los te peuteren over de verhuizing die aangewend werd als bewijs dat het Google+ team uit elkaar zou vallen:

Mark Traphagen Google+ Walking Dead

 

 

 

 

 

 

 

Kort en krachtig: er worden anonieme bronnen aangehaald, maar er is geen blijk van enige research door bijvoorbeeld navraag te doen bij Google. Was dat wel gebeurd, hadden ze allerlei tegenargumenten gevonden, zoals dit bericht van Google+ medewerker Moritz Tolxdorff. Of ze vonden het bericht van Google’s CEO Larry Page, die hij afsluit met “In the meantime we’ll continue working hard to build great new experiences for the ever increasing number of Google+ fans.”. En waarom zegt Larry dat? Omdat Google+ verre van dood is.

 

Waarom Google+ Verre Van Dood Is

Google zou gek zijn om in dit stadium Google+ de nek om te draaien. Het platform is slechts 3 jaar oud en groeit fors. Zo schreef dezelfde Colin van Hoek die de Nederlandse vertaling van het stuk op TechCrunch schreef nog geen half jaar geleden over de 300 miljoen actieve bezoekers van Google+. Zet dat weg tegen de 1,2 miljard van Facebook en dan lijkt het weinig. Andersom kun je zeggen dat een platform waar zelfs na 3 jaar zo weinig promotie voor wordt gevoerd, 25% van de activiteit op Facebook fors te noemen is. Het is net hoe je het interpreteert, en helemaal net hoe je het brengt. Dat Google+ nog groeit is een feit. Marketingfacts maakte melding van de groei van Google+, waarbij duidelijk wordt dat Google+ Twitter aan het inhalen is qua actieve gebruikers.

Kijkend naar de actieve gebruikers op Google+, zie je ook dat de betrokkenheid groter is. Uit onderstaande overzicht valt op te maken dat Google+ na YouTube de langste bezoekduur heeft van de links vanaf sociale media. (Meer hierover vind je in dit uitgebreide blog van Shareaholic)

Click engagement sociale media

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Als laatste nog even drie redenen waarom Google niet zomaar de stekker uit Google+ zal trekken:

  1. Google Places, waarmee jouw bedrijf in Google Maps wordt weergegeven, is nu Google+ Lokaal. Alle Google Places vermeldingen worden op termijn omgezet naar Google+ Lokaal. Het zou waanzin zijn om daar nu mee te stoppen.
  2. De koppelingen rel=”author” en rel=”publisher” zijn belangrijke en betrouwbare gereedschappen voor Google om de betrouwbaarheid van websites te verifiëren.
  3. Google gebruikt Google+ ook voor de knowledge graph (in goed Nederlands kenniskaart), zoals bijvoorbeeld foto’s van hotels of restaurants.

Google+ carousel knowledge graph Google+

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Uiteraard ben ik niet de enige die een antwoord heeft op de slecht onderbouwde beweringen die rondgaan. Ook Google+specialist Daniel Mulder schreef een betoog waarom deze berichten over de hoegenaamde dood van Google+ onzin zijn.

Zeg eens eerlijk, wie heeft er een beter verhaal, degene die Google+ dood verklaart of degene die zeggen dat Google+ springlevend is? Ik kijk uit naar jouw reactie!

Jij hebt al een Google+ profiel, wedden?

In mijn vorige blog over Google+ liet ik je zelf de keuze om Google+ al dan niet in te zetten voor je bedrijf. En of je er privé iets mee wilt doen is dan de volgende vraag. Maar weet jij zelf wel of je al een Google+profiel hebt of niet? De kans is namelijk groot dat je (ongemerkt) gewoon een Google+profiel hebt.

Waarom jij waarschijnlijk al op Google+ zit

Veel mensen weten het niet, maar ongemerkt heb je waarschijnlijk al een Google+profiel. Gebruik je Gmail? Dan heb je een Google+profiel. Log je in op Google voor bijvoorbeeld Adwords (inclusief Google’s zoekwoordenplanner)? Heb je een YouTube-account? Het is tegenwoordig allemaal gekoppeld aan Google+ en dus heb je naar alle waarschijnlijkheid dan ook een Google+profiel. Op deze manier heeft Google inmiddels meer dan 1 miljard Google+profielen, zoals je in onderstaande statistieken van Econsultancy kunt zien.

 

google+ 1 miljard profielen - econsultancy.com

Google+profiel vs. actieve gebruiker

Bovenstaande grafiek spreekt voor zich. Door de manier waarop Google toch wel sneaky automatisch Google+profielen aanmaakt, is het aantal profielen fors gegroeid. Dat heeft echter ook een schaduwzijde, omdat op deze manier 1,15 miljard Google+profielen vergaren niet echt bijdraagt aan een goed percentage werkelijk actieve gebruikers. In een jaar tijd is die van ruim 50% naar net aan 35% gedaald. In de -overigens niet op enige degelijk onderbouwde feiten gebaseerde- recente berichtgeving naar aanleiding van het vertrek van Google+ baas Vic Gundotra wordt vermeld dat het beleid om alle Gmail- en YouTube-accounts automatisch te koppelen aan een Google+profiel, nu wordt beëindigd. Inmiddels is daardoor echter wel in vrij korte tijd een fiks aantal Google+profielen gecreëerd.

Een voorbeeld uit de praktijk

Om het gelijk maar te illustreren: onlangs kwam Google+ ter sprake op een verjaardagsfeest. Dat zag mijn moeder toch echt niet zitten. “Niks voor mij”. Ik haalde mijn smartphone tevoorschijn, opende de Google+ app en tikte haar naam in. Hoppetee, daar stond ze, inclusief profielfoto! En zelfs een album vol foto’s van haar overwintering in Egypte in 2010/2011. De foto’s had zij natuurlijk niet geplaatst, deze waren op Google+ gezet door iemand die haar in Egypte had opgezocht. Maar ondertussen had ik wel een Google+profiel van mijn moeder gevonden, inclusief profielfoto en zelfs een fotoalbum.

Helemaal niet gek om zelf eens te checken of je er al tussen staat. Log in op welk Google-account je ook hebt en ga dan terug naar Google. Zie je rechts bovenin een + met je naam of nickname staan? Klik er eens op en je komt direct op Google+. En dan nu bepalen of je er iets mee wilt doen!

Google+ profiel of niet

Zit jij op Google+?

Nu ben ik benieuwd, heb je via bovenstaande procedure gecheckt of je een Google+profiel hebt? Laat hieronder weten wat je bevindingen zijn en of je gebruik gaat maken van Google+.

Ik ben echt heel benieuwd hoeveel lezers uiteindelijk een Google+profiel blijken te hebben!

7 Redenen Om Google+ In Te Zetten Voor Je Bedrijf

7 Redenen Om Google+ In Te Zetten Voor Je Bedrijf

In mijn twee vorige blogs heb ik uitgebreid stilgestaan bij een aantal belangrijke voordelen van Google+. Deze voordelen betroffen zowel je persoonlijke profiel als je zakelijke pagina op Google+. Om duidelijk te maken wat je zakelijk aan Google+ hebt, hieronder de 7 belangrijkste voordelen voor jouw bedrijf:

 

1. Invloed Op Je Vindbaarheid In Google

Het delen van een link op sociale media als Twitter, Facebook en LinkedIn zorgt alleen voor verkeer naar je website. Ze tellen niet mee voor de link juicehet zijn NoFollow links. Bij Google+ is de eerste link die je plaatst in je bericht een DoFollow link, mits je die op de juiste manier plaatst:

Link plaatsen in een bericht op Google+

 Ook een link naar jouw website op je Google+ profiel of bedrijfspagina is een DoFollow link en draagt dus bij aan jouw PageRank. Het valt niet uit te sluiten dat dit in de toekomst verandert, wanneer Google ontdekt dat hier op onjuiste wijze gebruik van wordt gemaakt (spammen), maar vooralsnog heeft het dus zeker zin om je links te plaatsen op Google+.

 

2. Lokale Weergave Van Je Bedrijf

In het eerste blog over Google+ liet ik al zien dat je een vermelding op de kaart krijgt door een Google+ Lokaal pagina aan te maken. Er zijn meer voordelen dan alleen je plekje op de kaart, deze komen hieronder nog aan bod. Het grote voordeel als jij nu begint en er zijn nog geen of weinig concurrenten, dat je hoger in de lijst komt:

Lokale weergave van je bedrijf door gebruik van Google+

 

Wanneer er sterke concurrentie is, zoals in dit geval, heb je nog enige invloed op jouw positie. Dus wil je op A komen terwijl je op B, C of lager staat, werk dan aan jouw autoriteit op je vakgebied. Op die manier zul jij, en daarmee je website, hoger gewaardeerd worden.

 

3. Meer Opvallen In De Zoekresultaten

UPDATE juli 2014: Onderstaande was ten tijde van de publicatie van dit blog actueel. Inmiddels is hier door Google een wijziging in aangebracht en is de vermelding van de auteur beperkt tot enkel de vermelding van de naam

UPDATE 29 augustus 2014: op 28 augustus kondigde Google’s John Mueller het einde van Google Authorship aan. Of het definitief is, weet je nooit zeker. Vooralsnog is dit in ieder geval geschiedenis.

In mijn blog ‘Google Plus Voor Je Bedrijf‘ kwam de koppeling “rel=author” al aan bod. Wanneer je echt wilt opvallen in de zoekresultaten, val je toch eerder op met een foto naast de platte tekst?

Opvallen in de zoekresultaten - Blad Voor Je Mond - Tekstschrijver Dedemsvaart

Om te voorkomen dat de waarde hiervan afneemt, heeft Google wel besloten om authorship te beperken. Je moet het dus wel echt verdienen door het leveren van kwaliteit en waarde.

Vervolg update: de profielfoto van de auteur wordt niet meer weergegeven sinds juli 2014. Wel staat de naam van de auteur nog vermeld, waar voordelen aan te koppelen zijn als betrouwbaarheid en profilering van de auteur. En wat er in de toekomst nog aan het Google Authorship zal wijzigen? Wie het weet mag het zeggen.

4. Interactie Met Je Doelgroep

Ik hoor je al zeggen: “duh, op sociale media draait het om interactie”. Klopt. Op Google+ kan dat echter ook op nog persoonlijkere wijze. Want met Google Hangouts kun je direct communiceren met je klanten, zonder dat jij daarvoor hun gegevens nodig hebt. Je kunt het exclusief maken door alleen op uitnodiging in de Hangout te komen, maar je kunt ook kiezen voor een openbare Hangout.

 

5. Overzichtelijk Indelen Van Je Connecties

Zowel op je privéaccount als je pagina kun je mensen toevoegen aan kringen. Jij maakt de kringen en jij beheert ze. De ander ziet niet aan welke kringen jij hem of haar hebt toegevoegd. Wel wordt er een melding verstuurd wanneer jij iemand aan jouw kringen toevoegt. Deze kringen zijn heel nuttig als jij iets met een specifieke groep mensen wilt delen. Houd hier dus vooral ook rekening mee wanneer jij je kringen creëert.

 

6. Deel En Leer In Communities

Ik ben heel enthousiast geworden van de communities in Google. Je deelt informatie met gelijkgestemden en leert weer van anderen. Het is vergelijkbaar met de groepen op Facebook, maar wel een stuk overzichtelijker. En wanneer een groep uitgebreid is qua onderwerpen, kun je categorieën aanmaken.  Zo kun je ook kiezen welke berichten je wel of niet leest, op basis van de vermelding van de categorie.

 

7. Reviews Zichtbaar In Google

Op je lokale Google+ pagina kunnen klanten hun reviews achterlaten. Ze beoordelen je met het welbekende vijfsterrensysteem en kunnen daar ook nog hun ervaringen bij schrijven. Vooral dat laatste is waardevol, want mensen nemen zo’n ervaring van een andere klant erg serieus. Enkel “Goed restaurant” is natuurlijk te beperkt om een beslissing op te nemen. Staat er echter uitgebreid hoe lekker het eten was, hoe goed de bediening en wat voor geweldig wijnassortiment het restaurant heeft, ben je veel eerder geneigd om de aanbeveling op te volgen. En de sterren worden zichtbaar in de zoekresultaten wanneer je 10 of meer recensies hebt ontvangen. Je webbouwer (of jij zelf als je dat kunt), dient hiervoor wel de juiste code toe te voegen aan je site. En dat levert dan dit beeld op:

Reviews zichtbaar in Google

BONUS: Er NU Bij Zijn Is Vooroplopen (Nu Nog Wel!)

Zoals met alle nieuwe dingen, heb je een voorsprong wanneer je er als (een van de) eerste(n) bij bent. Je loopt voor op je concurrenten wanneer jij als eerste de sterren van de reviews zichtbaar hebt. Sterker nog: je hebt waarschijnlijk telkens meer reviews dan je concurrenten en laten we eerlijk zijn: hoe meer reviews, hoe betrouwbaarder het overkomt toch? Als je nu denkt “ik ga direct beginnen met Google+”, kijk dan eerst even of je niet stiekem al een profiel hebt. Wanneer je een account hebt voor een of meerdere Google producten, is het mogelijk dat er ook al een Google+ account voor je is aangemaakt. Zeker wanneer je in de afgelopen jaren een Gmail of YouTube account hebt aangemaakt, is die kans groot.

Was deze informatie waardevol? Blijf bij en ontvang mijn updates via Google+, je hoeft alleen maar op de knoppen te klikken hieronder (mits je een Google+ account hebt):


Rest mij nog de vraag: wanneer jij de zoekresultaten in de afbeelding bij punt 3 zou zien: waar zou jij als eerste op klikken? Ik ben benieuwd naar je antwoord.

En natuurlijk kun je alle andere opmerkingen en reacties ook hieronder kwijt!

Google Plus (Google+) voor je bedrijf

Google+ inzetten voor je bedrijfgoogle plus Google+ voor je bedrijf

In mijn vorige blog over Google+ meldde ik al dat je autoriteit opbouwt in Google+ en dat je door de koppeling van je profiel met je website de authorship aanmaakt. Deze authorship is ook te gebruiken wanneer je gastblogs schrijft op andere sites. Hoewel Google dit zelf niet bevestigt, is de verwachting dat authorship een soort autoriteit gaat worden die gewicht in de schaal gaat leggen voor je rankings.

 

Je profiel als social proof

In het vorige blog las je al over de koppeling “rel=author”. Een van de effecten hiervan is dat je bij de zoekresultaten de profielfoto van de auteur kunt zien verschijnen:

Rich snippets Google+

 

 

 

 

 

 

 

 

Wat trekt bij bovenstaande zoekresultaat als eerste jouw aandacht? En dan: waar let je dan op? Even vanuit mijzelf: afbeeldingen prikkelen, dat is overigens ook een algemeen gegeven, we zijn visueel ingesteld. Dus de afbeeldingen trekken bij de meeste mensen direct de aandacht, zeker wanneer niet alle zoekresultaten voorzien zijn van een afbeelding. Daarnaast zal een aantal mensen dan kijken naar ‘in X Google+ kringen’. Als er iemand tussen staat met een beduidend cijfer, geeft dat een positiever beeld dan iemand met een veel lager aantal volgers. Dus bouw nu aan jouw reputatie door in meer Google+ kringen te komen.

Met Google+ Lokaal bedrijfspagina

De profielafbeelding van de auteur is dus gekoppeld aan je Google+ profiel. Wat doet je Google+ Lokaal bedrijfspagina nu voor jouw resultaten in Google? In mijn vorige blog liet ik al zien hoe je zichtbaar wordt in Google Maps en in de lokale zoekresultaten op de kaart. Op Google.com worden inmiddels afbeeldingen getoond in een soort slide show boven de zoekresultaten. Deze afbeeldingen komen van de Google+ pagina’s van deze bedrijven en zijn een aanvulling op de plaatsing op de kaart.

Je Google+ Lokaal Bedrijfspagina als social proof

Vorige week kwam de term social proof al ter sprake. In het kort houdt het in dat je zoekt naar bewijs van de betrouwbaarheid van een bedrijf. Marketingfacts geeft een goede omschrijving van het fenomeen social proof. Hier kun je op in spelen door onder andere vermelding van reviews op je site. Maar wat als die reviews al zichtbaar worden bij de zoekresultaten in Google? Wat als jij een restaurant zoekt en je ziet deze zoekresultaten:

Zoekresultaten Google Restaurant Apeldoorn Google Plus

 

 

 

 

 

 

 

 

Ik heb wel een vermoeden, maar zie de reacties graag hieronder verschijnen.

Wat betekent dit nu voor jouw bedrijf?

Daar staat weer van alles over Google+ en de zoekresultaten in Google. Moet je daar nu echt mee aan de slag? Het antwoord hierop is volmondig “JA”. Google+ is meer dan een sociaal netwerk. Google+ is, maar wordt ook vooral een belangrijke pijler voor meer dan de eenvoudige organische zoekresultaten in Google. Door de koppeling tussen jouw website en je Google+ pagina worden er meer elementen toegevoegd aan de resultaten in Google. Een van deze elementen is nu het resultaat met grote vermelding van het telefoonnummer wanneer je in Google telefoonnummer *naam bedrijf* intypt. Dat ziet er dan als volgt uit:

Telefoonnummer bedrijf in zoekresultaten Google

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Deze vermelding van het telefoonnummer wordt rechtstreeks overgenomen vanuit de Google+ pagina. Door de koppeling tussen website en Google+ legt Google de koppeling tussen zoekopdracht en het meest passende resultaat: een duidelijke vermelding van het gevraagde telefoonnummer.

Heb jij Letterzaken al aan je kringen toegevoegd? Hieronder kun je dat eenvoudig doen, als je nu ingelogd bent met je Google account. Ik zou het zeer waarderen.

Wil je mijn persoonlijke account toevoegen aan je kringen? Wees welkom: https://plus.google.com/u/0/+NathanVeenstra

 

Nu ben jij aan zet:

Rest mij nog twee vragen te stellen, je antwoord wordt zeer gewaardeerd en op punt 2 zal ik zeker terugkomen! Ik zie jouw reactie graag tegemoet op het volgende:

  1. Welk restaurant uit bovenstaande zoekresultaat komt op jou het best over?
  2. Heb je nog vragen? Stel ze hier en ik kom er in een reactie of in een later blog op terug!

 

Google Plus (Google+), Begin Er Maar Niet Aan

Google+? Toch niet weer een sociaal netwerk!Gogle+ logo

Google+, je hebt er vast al eens over gehoord. Het is het tweede sociale netwerk van Google, na het in Nederland vrijwel onbekende Orkut. Weer een sociaal netwerk? Na de ondergang van Hyves in 2013 en eerder MySpace (herinnert u zich die nog?), zitten we daar toch niet op te wachten? Laat dat Google+ maar lekker links liggen. Zonde om je tijd te steken in weer een sociaal medium.

Of toch niet?

Hoe werkt Google+ nu precies?

In het kort eerst het systeem van Google+. In tegenstelling tot sociale netwerken als LinkedIn, Facebook en Hyves, is er geen automatische wederkerigheid. Dus geen vriendschapverzoeken of verzoeken om een connectie te maken. Net als Twitter werkt Google+ met het volgen van accounts. Of in Google+ termen, toevoegen aan kringen. De account die je volgt krijgt een melding dat jij hem of haar hebt toegevoegd aan jouw kringen en kan kiezen om terug te volgen. Berichten kun je een +1 geven, vergelijkbaar met de like op Facebook. Voor bedrijven is er de mogelijkheid om een pagina aan te maken.
Google+ Lokaal zoekresultaten Google Letterzaken

Google+ voor bedrijven

Je Google+ bedrijfspagina is van belang voor de profilering van je bedrijf. Hoe populairder de berichten die je plaatst op je pagina, hoe groter de kans dat deze in de zoekresultaten van Google zullen verschijnen. Belangrijker nog is het verschijnen in de lokale zoekresultaten op de kaart (zie de afbeelding aan de rechterkant), waarmee je meer zult opvallen, zeker wanneer je concurrenten daar niet zitten. Dit bereik je door een Google+ Lokaal pagina aan te maken voor je bedrijf. Je dient dan nog wel je adres te verifiëren, waarover later meer. Wanneer je een Google+ bedrijfspagina wilt opzetten, vind je een heel handig stappenplan op Frankwatching. Daar hoef ik niets aan toe te voegen, dus waarom zou ik?

Google+ en jouw vindbaarheid

Google+ Lokaal is natuurlijk voornamelijk interessant wanneer je een lokaal bedrijf hebt en je wilt dat je klanten je kunnen bezoeken. Dus wat heeft Google+ jou nog meer te bieden? Let op, want nu wordt het echt interessant! Want Google+ heeft invloed op jouw zoekresultaten en zal dat in de toekomst naar verwachting ook steeds meer krijgen. Hoe zit dat? De belangrijkste punten voor jou op een rijtje:

  1. Google authorship: Door de koppeling van jouw Google+ profiel aan jouw website, creëer je de mogelijkheid voor Google om jouw profielfoto naam te koppelen aan de vertoning van jouw website in de zoekresultaten. Hierover schreef SEOguru een duidelijk stuk.
    UPDATE 20 juli 2014: Sinds begin juli 2014 worden de profielfoto’s niet meer weergegeven in Google. Wel wordt dus de naam van de gekoppelde schrijver weergegeven. Wat er in de toekomst verder aan Google Authorship verandert, weet je nooit. Het kan sowieso geen kwaad en wie weet, komt Google nog met een ander voordeel voor gewaardeerde auteurs.
    UPDATE 29 augustus 2014: Google’s John Mueller kondigde op 28 augustus 2014 het einde van Google authorship aan, inclusief het verdwijnen van de naamsvermelding.
  2. Jij wordt gids voor de mensen uit jouw kringen: Wanneer een bedrijf waarop jij een +1 hebt gegeven in de Google zoekresultaten verschijnt, zullen de mensen uit jouw kringen daar jouw profielfoto en naam bij zien verschijnen. Dit is een vorm van social proof.
  3. Recensies ontvangen: Effectiever dan de vermeldingen van mensen uit jouw kringen bij de zoekresultaten, zijn recensies die direct zichtbaar zijn bij de zoekresultaten. Want als jij die sterren ziet, geeft jou dat toch direct een beeld van de kwaliteit die je mag verwachten? Deze recensies worden mogelijk gemaakt via de Google+ Lokaal pagina van het bedrijf.

Om je een beeld te geven:

Google Hangouts

Een interessant onderdeel van Google+ is Hangouts. Google Hangouts biedt je de mogelijkheid om met 1 tot 10 mensen te communiceren. Dat kan als chat, waarbij je net als bij andere chatprogramma’s berichten stuurt die een ander direct of juist later kan lezen. Leuker wordt het dat je ook video kunt gebruiken en zo bijvoorbeeld een conference call of vergadering kunt houden. En dan is er nog  Hangouts On Air, waarmee je live jouw videobericht met de hele wereld kunt delen. Denk hierbij aan webinars of persconferenties, die je uiteraard wel van tevoren goed aankondigt. Bijkomend voordeel is dat je video automatisch na afloop geüpload wordt naar je YouTube-kanaal.

Zit Jij Al Op Google+?

Heb je een beeld van de mogelijkheden voor jouw bedrijf? Zie je de kansen die hier liggen? Wanneer ook maar één van de antwoorden op deze vragen “ja” is, ga dan direct aan de slag om te profiteren van de kansen en mogelijkheden! En nu ben ik benieuwd: zit jij al op Google+? Voeg mij dan toe aan jouw kringen. En uiteraard is er ook een pagina voor Letterzaken. Leuk als je me volgt!

Ik heb hier vooral de belangrijkste voordelen van Google+ voor je bedrijf willen neerzetten. Heb je nog vragen, laat het dan gerust weten. Ik beantwoord ze graag!