Google Plus (Google+) voor je bedrijf

Google+ inzetten voor je bedrijfgoogle plus Google+ voor je bedrijf

In mijn vorige blog over Google+ meldde ik al dat je autoriteit opbouwt in Google+ en dat je door de koppeling van je profiel met je website de authorship aanmaakt. Deze authorship is ook te gebruiken wanneer je gastblogs schrijft op andere sites. Hoewel Google dit zelf niet bevestigt, is de verwachting dat authorship een soort autoriteit gaat worden die gewicht in de schaal gaat leggen voor je rankings.

 

Je profiel als social proof

In het vorige blog las je al over de koppeling “rel=author”. Een van de effecten hiervan is dat je bij de zoekresultaten de profielfoto van de auteur kunt zien verschijnen:

Rich snippets Google+

 

 

 

 

 

 

 

 

Wat trekt bij bovenstaande zoekresultaat als eerste jouw aandacht? En dan: waar let je dan op? Even vanuit mijzelf: afbeeldingen prikkelen, dat is overigens ook een algemeen gegeven, we zijn visueel ingesteld. Dus de afbeeldingen trekken bij de meeste mensen direct de aandacht, zeker wanneer niet alle zoekresultaten voorzien zijn van een afbeelding. Daarnaast zal een aantal mensen dan kijken naar ‘in X Google+ kringen’. Als er iemand tussen staat met een beduidend cijfer, geeft dat een positiever beeld dan iemand met een veel lager aantal volgers. Dus bouw nu aan jouw reputatie door in meer Google+ kringen te komen.

Met Google+ Lokaal bedrijfspagina

De profielafbeelding van de auteur is dus gekoppeld aan je Google+ profiel. Wat doet je Google+ Lokaal bedrijfspagina nu voor jouw resultaten in Google? In mijn vorige blog liet ik al zien hoe je zichtbaar wordt in Google Maps en in de lokale zoekresultaten op de kaart. Op Google.com worden inmiddels afbeeldingen getoond in een soort slide show boven de zoekresultaten. Deze afbeeldingen komen van de Google+ pagina’s van deze bedrijven en zijn een aanvulling op de plaatsing op de kaart.

Je Google+ Lokaal Bedrijfspagina als social proof

Vorige week kwam de term social proof al ter sprake. In het kort houdt het in dat je zoekt naar bewijs van de betrouwbaarheid van een bedrijf. Marketingfacts geeft een goede omschrijving van het fenomeen social proof. Hier kun je op in spelen door onder andere vermelding van reviews op je site. Maar wat als die reviews al zichtbaar worden bij de zoekresultaten in Google? Wat als jij een restaurant zoekt en je ziet deze zoekresultaten:

Zoekresultaten Google Restaurant Apeldoorn Google Plus

 

 

 

 

 

 

 

 

Ik heb wel een vermoeden, maar zie de reacties graag hieronder verschijnen.

Wat betekent dit nu voor jouw bedrijf?

Daar staat weer van alles over Google+ en de zoekresultaten in Google. Moet je daar nu echt mee aan de slag? Het antwoord hierop is volmondig “JA”. Google+ is meer dan een sociaal netwerk. Google+ is, maar wordt ook vooral een belangrijke pijler voor meer dan de eenvoudige organische zoekresultaten in Google. Door de koppeling tussen jouw website en je Google+ pagina worden er meer elementen toegevoegd aan de resultaten in Google. Een van deze elementen is nu het resultaat met grote vermelding van het telefoonnummer wanneer je in Google telefoonnummer *naam bedrijf* intypt. Dat ziet er dan als volgt uit:

Telefoonnummer bedrijf in zoekresultaten Google

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Deze vermelding van het telefoonnummer wordt rechtstreeks overgenomen vanuit de Google+ pagina. Door de koppeling tussen website en Google+ legt Google de koppeling tussen zoekopdracht en het meest passende resultaat: een duidelijke vermelding van het gevraagde telefoonnummer.

Heb jij Letterzaken al aan je kringen toegevoegd? Hieronder kun je dat eenvoudig doen, als je nu ingelogd bent met je Google account. Ik zou het zeer waarderen.

Wil je mijn persoonlijke account toevoegen aan je kringen? Wees welkom: https://plus.google.com/u/0/+NathanVeenstra

 

Nu ben jij aan zet:

Rest mij nog twee vragen te stellen, je antwoord wordt zeer gewaardeerd en op punt 2 zal ik zeker terugkomen! Ik zie jouw reactie graag tegemoet op het volgende:

  1. Welk restaurant uit bovenstaande zoekresultaat komt op jou het best over?
  2. Heb je nog vragen? Stel ze hier en ik kom er in een reactie of in een later blog op terug!

 

Google Plus (Google+), Begin Er Maar Niet Aan

Google+? Toch niet weer een sociaal netwerk!Gogle+ logo

Google+, je hebt er vast al eens over gehoord. Het is het tweede sociale netwerk van Google, na het in Nederland vrijwel onbekende Orkut. Weer een sociaal netwerk? Na de ondergang van Hyves in 2013 en eerder MySpace (herinnert u zich die nog?), zitten we daar toch niet op te wachten? Laat dat Google+ maar lekker links liggen. Zonde om je tijd te steken in weer een sociaal medium.

Of toch niet?

Hoe werkt Google+ nu precies?

In het kort eerst het systeem van Google+. In tegenstelling tot sociale netwerken als LinkedIn, Facebook en Hyves, is er geen automatische wederkerigheid. Dus geen vriendschapverzoeken of verzoeken om een connectie te maken. Net als Twitter werkt Google+ met het volgen van accounts. Of in Google+ termen, toevoegen aan kringen. De account die je volgt krijgt een melding dat jij hem of haar hebt toegevoegd aan jouw kringen en kan kiezen om terug te volgen. Berichten kun je een +1 geven, vergelijkbaar met de like op Facebook. Voor bedrijven is er de mogelijkheid om een pagina aan te maken.
Google+ Lokaal zoekresultaten Google Letterzaken

Google+ voor bedrijven

Je Google+ bedrijfspagina is van belang voor de profilering van je bedrijf. Hoe populairder de berichten die je plaatst op je pagina, hoe groter de kans dat deze in de zoekresultaten van Google zullen verschijnen. Belangrijker nog is het verschijnen in de lokale zoekresultaten op de kaart (zie de afbeelding aan de rechterkant), waarmee je meer zult opvallen, zeker wanneer je concurrenten daar niet zitten. Dit bereik je door een Google+ Lokaal pagina aan te maken voor je bedrijf. Je dient dan nog wel je adres te verifiëren, waarover later meer. Wanneer je een Google+ bedrijfspagina wilt opzetten, vind je een heel handig stappenplan op Frankwatching. Daar hoef ik niets aan toe te voegen, dus waarom zou ik?

Google+ en jouw vindbaarheid

Google+ Lokaal is natuurlijk voornamelijk interessant wanneer je een lokaal bedrijf hebt en je wilt dat je klanten je kunnen bezoeken. Dus wat heeft Google+ jou nog meer te bieden? Let op, want nu wordt het echt interessant! Want Google+ heeft invloed op jouw zoekresultaten en zal dat in de toekomst naar verwachting ook steeds meer krijgen. Hoe zit dat? De belangrijkste punten voor jou op een rijtje:

  1. Google authorship: Door de koppeling van jouw Google+ profiel aan jouw website, creëer je de mogelijkheid voor Google om jouw profielfoto naam te koppelen aan de vertoning van jouw website in de zoekresultaten. Hierover schreef SEOguru een duidelijk stuk.
    UPDATE 20 juli 2014: Sinds begin juli 2014 worden de profielfoto’s niet meer weergegeven in Google. Wel wordt dus de naam van de gekoppelde schrijver weergegeven. Wat er in de toekomst verder aan Google Authorship verandert, weet je nooit. Het kan sowieso geen kwaad en wie weet, komt Google nog met een ander voordeel voor gewaardeerde auteurs.
    UPDATE 29 augustus 2014: Google’s John Mueller kondigde op 28 augustus 2014 het einde van Google authorship aan, inclusief het verdwijnen van de naamsvermelding.
  2. Jij wordt gids voor de mensen uit jouw kringen: Wanneer een bedrijf waarop jij een +1 hebt gegeven in de Google zoekresultaten verschijnt, zullen de mensen uit jouw kringen daar jouw profielfoto en naam bij zien verschijnen. Dit is een vorm van social proof.
  3. Recensies ontvangen: Effectiever dan de vermeldingen van mensen uit jouw kringen bij de zoekresultaten, zijn recensies die direct zichtbaar zijn bij de zoekresultaten. Want als jij die sterren ziet, geeft jou dat toch direct een beeld van de kwaliteit die je mag verwachten? Deze recensies worden mogelijk gemaakt via de Google+ Lokaal pagina van het bedrijf.

Om je een beeld te geven:

Google Hangouts

Een interessant onderdeel van Google+ is Hangouts. Google Hangouts biedt je de mogelijkheid om met 1 tot 10 mensen te communiceren. Dat kan als chat, waarbij je net als bij andere chatprogramma’s berichten stuurt die een ander direct of juist later kan lezen. Leuker wordt het dat je ook video kunt gebruiken en zo bijvoorbeeld een conference call of vergadering kunt houden. En dan is er nog  Hangouts On Air, waarmee je live jouw videobericht met de hele wereld kunt delen. Denk hierbij aan webinars of persconferenties, die je uiteraard wel van tevoren goed aankondigt. Bijkomend voordeel is dat je video automatisch na afloop geüpload wordt naar je YouTube-kanaal.

Zit Jij Al Op Google+?

Heb je een beeld van de mogelijkheden voor jouw bedrijf? Zie je de kansen die hier liggen? Wanneer ook maar één van de antwoorden op deze vragen “ja” is, ga dan direct aan de slag om te profiteren van de kansen en mogelijkheden! En nu ben ik benieuwd: zit jij al op Google+? Voeg mij dan toe aan jouw kringen. En uiteraard is er ook een pagina voor Letterzaken. Leuk als je me volgt!

Ik heb hier vooral de belangrijkste voordelen van Google+ voor je bedrijf willen neerzetten. Heb je nog vragen, laat het dan gerust weten. Ik beantwoord ze graag!