Bedrijfsgegevens Google Mijn Bedrijf aanpassen in Google zelf

Google Mijn Bedrijf beheren hoeft helemaal niet zo moeilijk te zijn. Vanaf nu in ieder geval niet meer. Je kunt vanuit Google nu heel makkelijk de gegevens van jouw bedrijf aanpassen. Maar wacht, er is meer!

Bedrijfsgegevens aanpassen in Google zelf

Allereerst het aanpassen van je bedrijfsgegevens. Daarvoor hoef je niet meer naar Google+ en dan via een omweg naar je Google Mijn Bedrijf-pagina, omdat je altijd standaard inlogt met je persoonlijke profiel. De snelste weg voor mij was om naar https://plus.google.com/+LetterzakenNl te gaan. Die staat nog wel in het geheugen van mijn browser. Maar als dat niet het geval is, of je geen aangepaste URL (vanity URL) hebt, wordt het lastig. Nu kan dat in Google zelf.

Vind je eigen bedrijf

Je begint uiteraard met zoeken naar je eigen bedrijf in Google. De zogenaamde ‘branded search‘. Wanneer je ingelogd bent met je Google-account (en wie is dat niet tegenwoordig?), krijg je het volgende te zien:

Drie mogelijkheden om je bedrijfsgegevens direct in Google te beheren

Je ziet dat je hier direct 3 dingen kunt doen:

  • Gegevens bewerken
  • Foto’s toevoegen
  • Meer doen met Google Mijn Bedrijf

Het grote voordeel is dat je gewoon vanuit Google wijzigingen kunt aanbrengen in jouw Google Mijn Bedrijf. Niet meer naar Google+ dus, en zoeken naar je bedrijfspagina. Gewoon zoeken naar jouw bedrijf op Google en aan de slag.

Bewerk je gegevens

Hoe makkelijk kan het zijn? Je klikt op de regel “Gegevens bewerken” en je kunt aan de slag. Hier pas je een aantal zaken direct aan:

  • Bedrijfsnaam; kleine kans dat je dit eens moet doen, maar toch
  • Adres; zal iets vaker voorkomen, maar ook niet vaak, mag ik hopen voor je
  • Telefoonnummer; ook dit zal niet vaak gebeuren, maar je past het hier in ieder geval makkelijk aan
  • Openingstijden; hier pas je je standaard openingstijden aan
  • Website; ook dit zal niet gauw gebeuren, maar de mogelijkheid is er
  • Categorie; hier pas je alleen de hoofdcategorie aan, niet de extra categorieën

Pas de Google Mijn Bedrijf-gegevens direct aan

Je kunt dus niet alles aanpassen, wat wel prettig was geweest. Voor bijvoorbeeld aangepaste openingstijden tijdens feestdagen, vakanties en andere speciale gelegenheden, moet je nog altijd naar Google Mijn Bedrijf. Eerder schreef ik al over de noodzaak van aangepaste openingstijden en hoe je dat aanpast in Google Mijn Bedrijf.

De kans dat je deze wijzigingen moet uitvoeren, is vrij klein. Maar wacht, er is meer!

Foto’s toevoegen

Voor het toevoegen van foto’s hoef je in ieder geval niet meer naar Google Mijn Bedrijf. Vanuit je Google Knowledge Graph Box kun je nu direct foto’s toevoegen. Alhoewel, direct? Als je op ‘Foto’s Toevoegen’ klikt, kom je in de beheeromgeving van jouw Google Mijn Bedrijf. Prima dus, want ook direct op de plek waar je foto’s kunt toevoegen. En direct ook verschillende categorieën voor je foto’s. Handig! Zo kun je foto’s toevoegen van:

  • Het interieur van je bedrijf
  • De buitenkant van je bedrijf
  • Mensen aan het werk
  • Je team

Foto's toevoegen aan Google Mijn Bedrijf vanuit de Google Knowledge Graph Box

Oh en bovenaan staan ook nog de ‘Identiteitsfoto’s’. Daar kan je logo in, wat specifieke foto’s van je bedrijf, keurmerken. Alles wat maar relevant is voor de identiteit van je bedrijf. Maar wacht, er is meer!

Doe eens meer met Google Mijn Bedrijf

Nou ja, dat wil Google graag. Want de derde optie is ‘Doe meer met Google Mijn Bedrijf’. En dat leidt je naar de beheeromgeving van Google Mijn Bedrijf, waar je nog meer details kunt toevoegen of wijzigen, inzichten krijgt en je Google reviews beheert. Had ik al verteld dat die Google reviews steeds belangrijker gaan worden? Hoe dan ook, als je jouw bedrijf serieus neemt en het beheer via Google Mijn Bedrijf toch met enige regelmaat oppakt, ken je deze omgeving vast wel:

Doe meer met Google Mijn Bedrijf: jouw beheeromgeving

Beheer van Google Mijn Bedrijf nu makkelijker?

Naar mijn mening wordt het beheer van jouw Google Mijn Bedrijf nu wel makkelijker. Wat vind jij? Ik ben benieuwd naar jou ideeën en/of mening. En gebruik de Google+ Badge hieronder om je waardering te laten blijken. Even op de +1 klikken en je maakt mij blij.

Laat je ook nog een reactie achter?


Google Carrousel nu ook in Nederland

Google Carrousel in Nederland

In de wereld van SEO en Google wordt al lange tijd gesproken over de ‘Google Carousel‘ (Engelse spelling, de Nederlandse spelling is ‘carrousel’) en de mogelijke uitrol buiten de Verenigde Staten. Nadat ‘Google Carousel’ in de eerste helft van 2013 werd uitgerold in de Verenigde Staten, was het een kwestie van tijd voor dit wereldwijd zou worden uitgerold. Wat is de Google Carrousel (ik houd vanaf nu de Nederlandse spelling aan) en wat betekent dit voor jouw website?

 

Wat is de Google Carrousel?

De Google Carrousel is een visuele toevoeging aan de zoekresultaten in een balk bovenin de SERPs (zoekresultatenpagina). Deze afbeeldingen hebben te maken met de zogenaamde Knowledge Graph (in het Nederlands: Kenniskaart) die er ook al voor zorgde dat je content uit Wikipedia te zien kreeg over bepaalde onderwerpen. De Knowledge Graph is ook verantwoordelijk voor de weergave van diverse lokale ondernemingen met afbeeldingen. In mijn artikel over de uitrol van Google Pigeon werd de carrousel al even aangestipt. Wat je te zien krijgt is een overzicht van diverse bedrijven uit dezelfde categorie, met bijbehorende foto’s. Deze foto’s worden uit de Google Mijn Bedrijf vermelding van desbetreffende bedrijven gehaald. Als bedrijf heb je dus zelf  een zekere invloed op jouw vertoning in de Carrousel door de foto’s op Google Mijn Bedrijf te beheren.  Zo zie je in onderstaande voorbeeld dat veel rijscholen nog geen afbeeldingen hebben toegevoegd aan hun Google Mijn Bedrijf en daarom vertoond worden met hun Maps vermelding.

 

Google Carousel -of Carrousel- voor verkeersscholen in Apeldoorn 6 november 2014

De uitrol in Nederland

Zonder enige aankondiging was hij er dan: de Google Carrousel in de Nederlandse zoekresultaten. Nog wel enigszins verstopt, want je moet er wat moeite voor doen om ‘m tevoorschijn te toveren, maar hij ís er wel nu. Eduard de Boer van Reputatiecoaching ontdekte bij toeval op 5 november de Google Carrousel in Nederland. In de video dat bij zijn artikel staat, wordt al uitgelegd hoe je de Carrousel tevoorschijn tovert:

  • Zoek op een onderwerp in Google, bijvoorbeeld een bekende persoon of een (lokaal) bedrijf. Gebruik een naam, bijvoorbeeld “Martin Luther King” of “Verkeersschool Frank Schuurman”.
  • In de rechterkolom op Google verschijnt de ‘One Box’ van het onderwerp, met daaronder de vermelding ‘Gerelateerd’ (bij onderwerpen) of ‘Andere mensen zochten ook naar’ (bij bedrijven).
  • Klik op een van de vermeldingen daaronder en zie de Google Carrousel verschijnen:

Google Knowledge Graph Carousel of Carrousel bij Martin Luther King

 

Wat betekent dit voor jouw website?

Wanneer je met jouw bedrijf in de Google Carrousel wilt verschijnen, zul je allereerst de koppeling tussen je Google Mijn Bedrijf en je website in orde moeten hebben:

  • Heb je een Google Mijn Bedrijf pagina voor je bedrijf?
  • Is je website vermeld op je Google Mijn Bedrijf pagina?
  • Is er een koppeling op je website met je Google Mijn Bedrijf middels rel=”publisher”?

Wanneer dit allemaal geregeld is, ben je overgeleverd aan Google om deze al dan niet mee te nemen in de zoekresultaten. Dit is onder andere afhankelijk van de bedrijfscategorieën, omdat niet alle categorieën een SERP (pagina met zoekresultaten) tonen met Knowledge Base informatie.

Zorg er in ieder geval voor dat je afbeeldingen hebt toegevoegd aan je Google Mijn Bedrijf, zodat je geen vertoning van je vermelding op Google Maps in de Carrousel krijgt. Onderzoek zelf regelmatig of de afbeelding in de Carrousel komt en of die afbeelding representatief is. Is dat laatste niet het geval, schuif dan met je afbeeldingen en test of er dan een betere foto vertoond wordt.

 

Moet je nu alles in het werk zetten om in de Carrousel te komen?

De belangrijkste vraag is of je nu je pijlen moet richten op de Google Carrousel. Vooralsnog is er op het moment van schrijven weinig reden toe. Als je alles uit bovenstaande alinea hebt toegepast, heb je in ieder geval zelf de belangrijkste stappen voor jouw bedrijf gezet. Er zijn twee redenen waarom je er vooralsnog verder weinig meer aan zou moeten doen:

  1. De Google Carrousel verschijnt niet automatisch bij de zoekresultaten. Men moet er moeite voor doen om deze te laten verschijnen en weinig mensen zullen dat gaan doen. Ze zijn op zoek naar een bepaald onderwerp of bedrijf en klikken daarom niet zo gauw op de andere resultaten.
  2. We weten niet of Google Carrousel een blijvertje is. De geschiedenis leert ons dat Google veel experimenteert en dus ook regelmatig weer elementen verwijdert uit de SERPs. Zo verdween eerder in 2014 de auteursfoto en uiteindelijk verdween Google Authorship volledig.

Zorg er eerst in ieder geval wel voor dat je de basis hebt liggen door de koppelingen tussen je website en Google+ te maken en goede foto’s op Google Mijn Bedrijf te zetten.

 

Zie jij het nut in van Google Carrousel?

Nu je dit alles zo gelezen hebt, zie jij dan het nut in van Google Carrousel? Voegt het volgens jou iets toe aan de zoekresultaten? Ik ben benieuwd, dus laat je reactie hieronder achter!

Google Mijn Bedrijf verifieren met Google Webmaster Tools

Google Mijn Bedrijf direct verifieren via Webmaster Tools

Het verifiëren van je lokale onderneming op Google Mijn Bedrijf verliep lange tijd op zijn zachtst gezegd nogal omslachtig. Er zullen vast goede redenen voor geweest zijn, maar verifiëren door een briefkaart aan te vragen van een van ’s werelds grootste internetondernemingen is niet echt logisch, wel? Gelukkig kan dat nu dus efficiënter -en passender- via Google Webmaster Tools.

7 pack rijschool - Google Mijn Bedrijf verifieren met Google Webmaster Tools

Waarom verifieren van je lokale onderneming?

Wanneer je lokaal gevonden wilt worden, is het verifiëren van je lokale onderneming in Google Mijn Bedrijf een relevante zaak. Voor verschillende categorieën (rijscholen, winkels, dienstverleners) resulteert dit in de vermelding van je bedrijf op de kaart in de zoekresultaten. Vaak zijn dit 7 lokale vermeldingen. Dit noemen we de 7-pack. Een voorbeeld van zo’n 7-pack zie je hiernaast. Je ziet hierbij ook duidelijk vermelding van de Google+pagina’s en Google recensies.

 

Hoe werkte het verifieren eerst?

Verificatie van je lokale vermelding verliep nogal omslachtig en ouderwets. Je diende het verzoek om verificatie in via je Google+pagina en moest dan wachten op een briefkaart van Google. Deze werd verstuurd naar het door jou opgegeven adres en bevatte een code die je weer op internet moest invullen. Op zich logisch, want zo kon je ook echt alleen verifiëren wanneer je werkelijk op die locatie zat. Maar het duurde altijd even en dat moest toch sneller en efficiënter kunnen? Hier kwam al eens verificatie via telefoon bij, maar nu kan het nog efficiënter (en logischer): gewoon online via Google Webmaster Tools.

Hoe gaat dat nu in zijn werk?

Wanneer je een website hebt, meld je deze aan via Google Webmaster Tools (GWT. Of je webdesigner/webbouwer doet dit voor je. In ieder geval zal er een koppeling (moeten) zijn tussen je website en dit hulpprogramma van Google. Wanneer jouw website is aangemeld via GWT, kun je ook je Google Mijn Bedrijf pagina via GWT verifiëren. De volgorde is dus: eerst website, dan Google Mijn Bedrijf. Hierbij is het ook van belang dat je account bij GWT gekoppeld is aan hetzelfde e-mailadres als dat van je Google Mijn Bedrijf. Log in bij Google Mijn Bedrijf en van daaruit kun je jouw lokale vermelding verifiëren.

Verdere details over het verifieren

Helaas moet ik toegeven dat ik je nu niet veel verder kan helpen met de te nemen stappen. Mijn pagina was al geverifieerd, dus ik kan het proces zelf niet meer doorlopen. Dus als iemand dit proces wil doorlopen en mij -en daarmee vooral ook vele anderen- wil helpen door de te nemen stappen te delen met ons, graag!

Voor verdere informatie omtrent dit onderwerp verwijs ik ook graag naar een eerder blog van collega Daniel Mulder op zijn Google Plus Marketing blog.

Vragen? Opmerkingen? Ik lees ze graag!


Waardevol? Klik op de plus hierboven 🙂

Is Google Plus zakelijk gezien interessant?

Moeten ondernemers Google Plus zakelijk inzetten?

google plus zakelijk
Sociale media behoren tot de grootste uitdaging van de moderne ondernemer. Moet je nu echt tijd steken in al die sociale media en moet je nu werkelijk overal aanwezig zijn? Facebook of Twitter is toch genoeg? Moet je Google + (Google Plus) ook nog eens zakelijk inzetten? Jazeker moet je op Google+. Sterker: grote kans dat je er al een account hebt.

Google+: de voordelen

Waarom zou je als ondernemer tijd steken in nóg een sociaal netwerk? Ik som hier een aantal belangrijke zakelijke voordelen van Google+ voor je op:

  1. Google Author Rank: in het oorsprokelijke blog op Marketingmed, waar dit een geüpdatete versie van is, werd nog gerept over Google Authorship. Dit voordeel is inmiddels verdwenen, maar wordt verderop als historisch feit nog wel even aangehaald. Koppeling van het Google+profiel van de auteur aan een gepubliceerd artikel speelt een rol in het bepalen van de autoriteit van de schrijver. Kort gezegd komt de Author Rank erop neer dat je door (kwalitatief goede) artikelen autoriteit opbouwt. Deze wordt alleen herkend wanneer je Google+profiel gekoppeld is aan deze artikelen. Op Google Plus Marketing vind je nog een interessant artikel over Author Rank.
  2. Lokaal vindbaar: maak een lokale bedrijfspagina aan (als je niet ooit al Google Places hebt aangemaakt) om je lokale vindbaarheid te vergroten. Met een geverifieerde lokale bedrijfspagina op Google+ wordt jouw bedrijf weergegeven in Google Maps.
  3. Recensies ontvangen: op je lokale bedrijfspagina kunnen je klanten een recensie achterlaten. Je recensies worden vertoond in de zoekresultaten zodra je er 5 of meer hebt ontvangen. Hiervoor moet je echter wel de koppeling maken tussen je website en je lokale bedrijfspagina.
  4. SEO-factor: hoewel er nog veel discussie bestaat over hoe Google+ wel en niet bijdraagt aan bijvoorbeeld je PageRank (zoals hier op Moz), zie ik zelf resultaten die ik niet anders dan aan Google+ kan toewijzen. Ik licht dit punt hieronder verder toe.

 

Google+ als SEO-factor

Voor de invloed van Google+ op je vindbaarheid heb ik meerdere voorbeelden. Allereerst mijn eigen site, waarbij ik met de belangrijkste zoektermen vrijwel direct na de koppeling van mijn Google+profiel met mijn site omhoog schoot in Google. Op de zoekterm “SEO teksten” bleef ik al enkele maanden steken in de subtop op pagina 2. Ik stond al die tijd zo ergens tussen positie 11 en positie 16. Totdat de zogenaamde rel=”author” koppeling werd gemaakt. Ik steeg naar positie 9 en had mijn eerste positie op de eerste pagina in Google te pakken! Daar hield het niet op, ik steeg door naar 8, toen 7 en blijf nu redelijk stabiel rond positie 6. De rel=”author” koppeling heeft mij geen windeieren gelegd. En mij niet alleen!

 

Google Authorship

De rel=”author” koppeling leverde tot juli 2014 nog een mooi extraatje op: vermelding van de auteursnaam in de zoekresultaten, met de Google+ profielfoto ernaast: Google Authorship. Een echte eyecatcher, die volgens velen zorgde voor meer kliks op jouw link in de zoekresultaten. Dit voordeel van Google Authorship is in juli 2014 verminderd door het terugbrengen naar enkel de naamsvermelding. In augustus is uiteindelijk ook die naamsvermelding verdwenen, waarmee er een definitief einde kwam aan Google Authorship. Zoals in punt 1 hiervoor al vermeld, blijft het wel degelijk relevant om de koppeling te maken met de auteur en hiermee te bouwen aan de Author Rank.

 

Google+-als-SEO-factor

In bovenstaande afbeelding zie je een collega tekstschrijver die tot voor kort halverwege de eerste pagina van Google  stond met de zoekterm “tekstschrijver dedemsvaart”. Met de rel=”author” koppeling en regelmatig publiceren van blogs op Google+ is ze gestegen naar de eerste positie.

 

Links plaatsen op Google+

Links zijn belangrijk voor het opbouwen van je PageRank (hoewel die naar verwachting steeds minder relevant zal worden), maar ook om traffic naar je website te krijgen. Er zijn vele mogelijkheden om links te plaatsen op Google+. Het meest vanzelfsprekend is om de website van je bedrijf op je (lokale) bedrijfspagina te plaatsen. Daarnaast kun je op de volgende manieren links kwijt op Google+:

Via je Google+profiel 

  • Links naar sites waar je aan bijdraagt (“Bijdrager aan” in de Links sectie)
  • Algemene links naar sites die je op je profiel wilt delen (Links sectie)
  • In je posts, wanneer je deze invoegt met de ‘Link’ knop
Link plaatsen in een bericht op Google+

Link invoegen in een bericht op Google+

Via je Google+pagina

  • Op de omslag van je bedrijfspagina
  • In de contactgegevens van je bedrijf
  • In je bedrijfsomschrijving, door middel van ankertekst
  • In je posts, wanneer je deze invoegt met de ‘Link’ knop

Niet alle links geven PageRank mee aan de website waarnaar je linkt. SEOguru en Rankwise hebben onderzocht welke links DoFollow zijn en welke niet. Samen hebben ze de resultaten van het onderzoek gepubliceerd op Rankwise.net. Let wel: Google kan zomaar wijzigen aanbrengen. Wat vandaag een DoFollow link is, kan morgen ineens NoFollow zijn.

 

Overige voordelen van Google+

Buiten het feit dat Google+ invloed heeft op je ranking in Google’s zoekresultaten, zijn er diverse andere redenen waarom Google+ interessant is om zakelijk in te zetten:

  1. Klanten per categorie informeren: wanneer je de volgers van je pagina terugvolgt, kun je ze indelen in cirkels die je zelf aanmaakt. Zo kun je klanten in groepen indelen en per groep informeren, omdat je per bericht bepaalt naar welke kringen je deze stuurt.
  2. Berichten direct zichtbaar in Google: wanneer je berichten plaatst op Google+, worden deze direct door Google geïndexeerd. Wanneer je volgers met hun Google-profiel zijn ingelogd, kunnen ze zomaar jouw bericht in de zoekresultaten tegenkomen.
  3. Communities: de Google+ communities zitten vol met betrokken mensen die hun kennis en ervaring delen met elkaar. Vooral op het gebied van vakkennis!
  4. Direct toegang tot Google Analytics: wanneer jij je website hebt gekoppeld aan je Google+ bedrijfspagina, vind je in de beheeromgeving van je pagina direct een beknopt overzicht van Google Analytics. Mits je Analytics aan je website gekoppeld hebt uiteraard. En je klikt zó door naar Analytics.

Kortom, veel interessante mogelijkheden. En Google kennende, worden de mogelijkheden nog wel uitgebreid.

Google Hangouts: Google Hangouts was tot voor kort alleen te gebruiken met een Google+profiel. Lange tijd werd dit als reden gebruikt om Google+ te gebruiken, maar sinds september 2014 is Google Hangouts onderdeel van Google Apps en kan iedereen met een Google account gebruik maken van Hangouts.

Is Google+ zakelijk gezien interessant?

Op de vraag waarmee dit blog opent geef ik het antwoord niet. Je moet zelf bepalen of Google+ van belang is voor jouw bedrijf. Weeg de genoemde factoren voor jezelf, of bepaal welke voordelen tellen voor jouw bedrijf. Je publiek zit nog overwegend op andere sociale media. Maar Google+ groeit door, dat is zeker.

Zet jij Google+ al in voor je bedrijf? 

 

[dit blog verscheen eerder op MarketingMed]

Google Mijn Bedrijf: wat moet je ermee?

Google Mijn Bedrijf: kansen voor ondernemers

Op 18 juni 2014 werd Google Mijn Bedrijf geïntroduceerd. Ogenschijnlijk een nieuw ‘product’ van Google, maar niets is minder waar. Het is een verdere verbetering van een bestaande tool voor ondernemers, zoals Google al jaren continu haar producten en diensten blijft verbeteren. Wat is Google Mijn Bedrijf nu precies en wat hebben ondernemers en ondernemingen hier nu aan?

Wat is Google Mijn Bedrijf?

In feite is Google Mijn Bedrijf de nieuwe naam voor de Google+ pagina’s. Hieronder vallen zowel de Google+ Bedrijfspagina als de Google+ Lokaal pagina. Kort voor de lancering van Google Mijn Bedrijf werd het al mogelijk om deze twee pagina’s te koppelen om daar één pagina van te maken. Kortom: er is nu één plek waar je alles rondom je bedrijf op Google beheert, onder de naam Google Mijn Bedrijf.

Google Mijn Bedrijf met omschrijving

Moet ik kiezen welke pagina ik gebruik?

Je maakt zelf de keuze of je enkel een bedrijfspagina gebruikt, of een Google+ Lokaal pagina. Welke keuze je ook maakt, je pagina valt onder Google Mijn Bedrijf en zal dus onder die noemer beheerd worden. Welke vorm kies je nu en waarom?

Google+ Bedrijfspagina

Wanneer je een nationaal opererend bedrijf bent, niet per se gebonden aan een locatie waar jouw klanten je moeten vinden, kies je voor de Google+ Bedrijfspagina. Ook als je een merk, instelling of bekend persoon of artiest bent of vertegenwoordigt, kies je voor de Bedrijfspagina. Aan deze pagina is geen locatie gekoppeld en het doet niets voor je lokale vindbaarheid.

Google+ Lokaal

Je lokale Google+ pagina versterkt je lokale vindbaarheid. Wil je lokaal gevonden worden, dan is een lokale pagina op Google Mijn Bedrijf dus onmisbaar. In veel gevallen bestaat deze pagina al, omdat je bedrijf al is toegevoegd in Google Places. Controleer dus altijd eerst of je lokale pagina al bestaat. Wanneer de pagina al bestaat, maar je kunt deze niet beheren, dan is het zaak de pagina te claimen. Door de lokale pagina te beheren en te koppelen aan je website, versterk je de lokale vindbaarheid van je bedrijf. Hiermee is Google Mijn Bedrijf een relevant SEO-instrument. Daarnaast heb je invloed op de vertoning van enkele relevante zaken in de zoekresultaten:

  • Wanneer iemand zoekt op “telefoonnummer +bedrijfsnaam”, verschijnt groot het telefoonnummer in de zoekresultaten (zoek maar eens op “telefoonnummer Letterzaken” 🙂 )
  • Recensies op je Google+ lokale pagina worden weergegeven worden in de Google zoekresultaten. En wat werkt er nu beter dan een aantal mooie recensies?

Weergave recensies Google Mijn Bedrijf lokale pagina

Bedrijf met meerdere vestigingen?

Ook wanneer je een bedrijf met meerdere vestigingen hebt, kun je aan de slag met de Google lokale pagina. Wanneer je bedrijf 10 of meer vestigingen heeft, kun je deze beheren met de tool voor bulkuploads. Zo kun je dus als winkel- of horecaketen al je vestigingen beheren, zodat deze allemaal lokaal vindbaar zijn.

Jij bepaalt wat Google weergeeft

Google Mijn Bedrijf is de eerste plaats waar Google relevante gegevens van je bedrijf vandaan haalt voor zijn zoekresultaten. Adresgegevens, telefoonnummer, openingstijden en afbeeldingen, met Google Mijn Bedrijf sta jij aan het roer. Dankzij de gegevens die jij zelf invoert en beheert, bepaal jij wat er aan details wordt weergeven in de zoekresultaten van de meest gebruikte zoekmachine van Nederland.

Google Mijn Bedrijf invloed op zoekresultaten - Verkeersschool Frank Schuurman

Introductiepagina Google Mijn Bedrijf appEr is nu ook een app!

Een van de belangrijkste zaken die veel bedrijven/ondernemers misten aan Google+ was de mogelijkheid om hun bedrijfspagina te beheren via een app. Vanuit de reguliere Google+ app kon je alleen je persoonlijke Google+profiel beheren. Na de lancering van Google Mijn Bedrijf is er eindelijk ook een app voor Android en iOS. Dit maakt het voor ondernemers en beheerders van sociale media veel eenvoudiger om direct berichten te plaatsen op hun Google+ pagina. Alle ins en outs van de Google Mijn Bedrijf app verschijnen binnenkort op het Google Plus Marketing blog.

 

Mijn advies: ga nu aan de slag!

Als je bovenstaande goed doorgenomen hebt, zou je moeten begrijpen waarom je direct aan de slag moet met Google Mijn Bedrijf. Als je niet al een pagina hebt natuurlijk. Nog niet overtuigd? Laat ik nog even een paar relevante punten aanhalen. Met Google Mijn Bedrijf:

  • Beheer je zelf je lokale vindbaarheid, ook als je meerdere vestigingen hebt
  • Heb je eenvoudig zelf invloed op je (lokale) vindbaarheid
  • Heb je invloed op gegevens die Google over je bedrijf toont
  • Verschijnen je Google+recensies in je zoekresultaten

In mijn eerdere blogs over Google+ heb ik een aantal van deze zaken al vermeld, en vermeldde ik ook andere voordelen. Eerder schreef ik de volgende blogs over Google+:

Google+, Begin Er Maar Niet Aan

Google+ Voor Je Bedrijf

7 Redenen Om Nu Google+ In Te Zetten Voor Je Bedrijf

Zet jij Google Mijn Bedrijf al in of ga je dat nu doen? Geef je reactie hieronder.

Google+ pagina’s samenvoegen tot 1 lokale pagina

Lokale Google+pagina en bedrijfspagina samenvoegen? Het kan!

Voor veel ondernemers en ondernemingen speelt er al enige tijd een issue op Google+: dubbele Google+pagina’s, soms zonder het te weten. Meestal is de ene een Google+ Lokaal pagina en de andere een Google+ bedrijfspagina. Met een beetje pech hebben ze beide ook nog eens een eigen groep volgers, die je als onderneming dus niet kwijt wilt raken. Samenvoegen was niet mogelijk. Was, want sinds 3 juni 2014 kun je deze pagina’s dan eindelijk samenvoegen! Hoe het werkt lees je hier. Eerst een uitleg over deze verschillende Google+pagina’s.

 

Het verschil tussen Google+ Lokaal en Google+ Bedrijfspagina’s

Google+ Bedrijfspagina

Het is gebleken dat het maar voor weinig mensen duidelijk is hoe Google+ werkt met de bedrijfspagina’s. Dus als je niet weet hoe het zit: je bent niet de enige. Ik leg het je daarom graag even uit. Allereerst heb je de standaard Google+ Bedrijfspagina, die ieder bedrijf, merk of instelling kan aanmaken. Deze is niet gekoppeld aan een locatie en is dus ideaal voor (inter)nationale merken, bedrijven en organisaties. Uitgangspunt hierbij is dat er geen lokale binding is en je dus niet op je vestiging in een bepaalde plaats gevonden hoeft te worden.

Google+ Bedrijfspagina

Google+ Lokaal pagina

Wil je echter lokaal gevonden worden, omdat je bedrijf zich vooral richt op de lokale markt, zoals een rijschool of winkel, dan is een Google+ Lokaal pagina van groot belang. Deze zorgt ervoor dat jouw bedrijf letterlijk op de kaart komt te staan. In Google Maps welteverstaan. Misschien denk je: “dat heb ik al gedaan in Google Places?”. Kan kloppen, Google Places is sinds 30 mei 2012 overgezet naar Google+ Lokaal. Heb je jouw bedrijf ooit aangemeld bij Google Places, dan is die pagina omgezet naar een Google+ Lokaal bedrijfspagina, of wordt deze binnenkort omgezet.

 

Hoe ontstaan er twee verschillende Google+pagina’s?

Mogelijk heeft jouw bedrijf twee verschillende pagina’s op Google+: de Google+ Bedrijfspagina en de Google+ Lokaal pagina. Dit kan zijn ontstaan omdat het verstandig leek om een Bedrijfspagina aan te maken en voor de lokale vermelding alsnog een Google+ Lokaal pagina is aangemaakt. Het kan ook dat er een Google+ Bedrijfspagina is aangemaakt, terwijl de Google Places ook al is omgezet naar Google+ Lokaal. Hoe het ook zij, het is vanaf nu heel makkelijk om je dubbele pagina’s samen te voegen. Google heeft daar zelf al instructies voor opgesteld, deze blijken echter niet helemaal duidelijk. Ik help je graag, dus samen met oud-collega Yukiko Pesik van Blad Voor Je Mond (het bedrijf is inmiddels opgeheven) heb ik het traject doorgenomen, zodat ook jij jouw twee pagina’s kunt samenvoegen.

 

Google+ Lokaal pagina en Google+ Bedrijfspagina samenvoegen

Enkele weken voor dit werd geïntroduceerd heb ik een van mijn pagina’s verwijderd, omdat twee pagina’s mij wat te gek werden. Ik kon het dus niet zelf uitproberen en wist dat Yukiko het probleem met de twee pagina’s ook had. Samen hebben we de instructies van Google doorgelopen en de Google+ Lokaal pagina en de Bedrijfspagina van Blad Voor Je Mond samengevoegd. Zo hebben we zelf ervaren hoe het werkt en kunnen we je exact vertellen waar je op moet letten.

 

Google+ pagina's samenvoegen - Blad Voor Je Mond

1. Naar het dashboard van je lokale pagina

Geen idee welke van de pagina’s de lokale pagina is? Open de pagina’s en bekijk welke een vermelding op de kaart weergeeft. Dat is je lokale pagina. Heb je voor de pagina’s al de vanity URL’s (pagina met naam in de URL)? Dan is je lokale pagina te herkennen aan de plaatsnaam in de vanity URL. Klik op “Deze pagina beheren”.

Google+ dashboard2. In het dashboard

In het dashboard van de pagina ga je naar het menu aan de linkerkant, door links bovenin op “Dashboard” te klikken. Het menu ontvouwt zich en onderaan vind je het tandwielpictogram met daarnaast “Instellingen”. Ja, daar mag je nu ook op klikken.Voorspelbaar, maar waar 😉 .

 

Google+ Lokaal pagina aan een andere pagina koppelen - Instellingen

 3. Aan een andere pagina koppelen

Het spreekt nu redelijk voor zich, maar toch. Je scrollt naar beneden totdat je bij het kopje ‘Profiel’ komt. Hier staat heel duidelijk de mogelijkheid “Aan een andere pagina koppelen”. Klikkerdeklik, kies in het venster ‘Een andere pagina koppelen aan deze locatie’ dat opent de pagina waaraan je de lokale pagina wilt koppelen. Je krijgt dan de bevestiging van de wijzigingen te zien, klik op “Bevestigen” en je hebt je pagina’s gekoppeld!

Google+ pagina's samenvoegen - bevestigen

Goed om te weten

Je hebt nu een zorg minder. Want je hoeft niet meer te kiezen tussen je pagina’s wanneer je berichten wilt plaatsen. Je hebt al je volgers behouden en ook je reviews zijn er nog steeds. Op de instructiepagina van Google vind je nog de details die je verder moet weten. Ik ga ze niet overtypen, ze staan netjes in onderstaande afbeelding.

Samengevoegde Google+pagina's

Heb jij twee pagina’s en ga je ze nu samenvoegen? Of heb je dat al gedaan? Deel je ervaring in een reactie hieronder.

 

 

Is Google+ Ten Dode Opgeschreven Na Het Vertrek Van Vic Gundotra?

Google+ Werd Ten Dode Opgeschreven

Groot nieuws op nu.nl: ‘Google zet sociaal netwerk Google+ op laag pitje’. Let wel: men gebruikt aanhalingstekens, want het artikel is in feite niets meer dan een vertaling van een zeer speculatief stuk op TechCrunch. Aanleiding van dit stuk is het vertrek van Vid Gundotra, de grote man achter Google+. Ook The Huffington Post wist bij monde van Dino Grandoni te melden dat Google+ meer dood dan levend zou zijn. Als schrijver van diverse betogen voor het gebruik van Google+ laat ik hier dan ook graag mijn licht over schijnen.

 

Wie Zitten Er Achter Deze Schrijfsels?

Wanneer een artikel op waarde geschat wordt, is de achtergrond en kennis van de schrijvers toch wel een factor die een rol speelt. Je mag verwachten dat iemand die verslag doet over het koninklijk huis, zich ook in het koninklijk huis en haar geschiedenis heeft verdiept. Iemand die games recenseert zal toch ook zelf een (liefst fanatiek) gamer moeten zijn, toch? Verzin zelf nog maar wat voorbeelden van deze strekking. Een blik op de schrijvers van het “nieuws” over Google+:

  • Colin van Hoek (nu.nl): laatste bericht op Google+ van 3 juli 2013, 3 berichten op Google+ sinds 2011
  • Alexia Tsotsis (TechCrunch): laatste bericht op Google+ van 11 januari 2012
  • Dino Grandoni (Huffington Post): geen enkel bericht op Google+ en geen compleet profiel [zie onderstaande screenshot]

 

Google+profiel Dino Grandini

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ik wil niet zeggen dat deze mensen allemaal Google+experts of -fans moeten zijn om er iets over te kunnen schrijven. Maar laten we eerlijk zijn, je kunt niet zeggen dat ze zo actief op Google+ zijn dat ze werkelijk weten hoe het zich ontwikkeld heeft.

 

Wat Staat Er Nu In De Artikelen Over Google+?

Een kort overzicht van zaken die aangehaald worden door bovengenoemde “deskundigen”:

  1. Allereerst wordt er gesuggereerd dat Gundotra is ontslagen. Wanneer je zijn eigen afscheidsbericht op Google+ leest, spelen er duidelijk andere zaken.
  2. Er wordt gesproken over het verhuizen van mensen die voor Google+ werken. Dit wordt door een van de medewerkers van Google+ expliciet afgedaan als een leugen.
  3. Er worden vooral “anonieme bronnen” aangehaald, die dus niet gecontroleerd kunnen worden. Van hoor en wederhoor is weinig blijk in alle verhalen van de Google+critici.

Aanvullend op punt 2 wist online marketing specialist Mark Traphagen nog een verklaring los te peuteren over de verhuizing die aangewend werd als bewijs dat het Google+ team uit elkaar zou vallen:

Mark Traphagen Google+ Walking Dead

 

 

 

 

 

 

 

Kort en krachtig: er worden anonieme bronnen aangehaald, maar er is geen blijk van enige research door bijvoorbeeld navraag te doen bij Google. Was dat wel gebeurd, hadden ze allerlei tegenargumenten gevonden, zoals dit bericht van Google+ medewerker Moritz Tolxdorff. Of ze vonden het bericht van Google’s CEO Larry Page, die hij afsluit met “In the meantime we’ll continue working hard to build great new experiences for the ever increasing number of Google+ fans.”. En waarom zegt Larry dat? Omdat Google+ verre van dood is.

 

Waarom Google+ Verre Van Dood Is

Google zou gek zijn om in dit stadium Google+ de nek om te draaien. Het platform is slechts 3 jaar oud en groeit fors. Zo schreef dezelfde Colin van Hoek die de Nederlandse vertaling van het stuk op TechCrunch schreef nog geen half jaar geleden over de 300 miljoen actieve bezoekers van Google+. Zet dat weg tegen de 1,2 miljard van Facebook en dan lijkt het weinig. Andersom kun je zeggen dat een platform waar zelfs na 3 jaar zo weinig promotie voor wordt gevoerd, 25% van de activiteit op Facebook fors te noemen is. Het is net hoe je het interpreteert, en helemaal net hoe je het brengt. Dat Google+ nog groeit is een feit. Marketingfacts maakte melding van de groei van Google+, waarbij duidelijk wordt dat Google+ Twitter aan het inhalen is qua actieve gebruikers.

Kijkend naar de actieve gebruikers op Google+, zie je ook dat de betrokkenheid groter is. Uit onderstaande overzicht valt op te maken dat Google+ na YouTube de langste bezoekduur heeft van de links vanaf sociale media. (Meer hierover vind je in dit uitgebreide blog van Shareaholic)

Click engagement sociale media

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Als laatste nog even drie redenen waarom Google niet zomaar de stekker uit Google+ zal trekken:

  1. Google Places, waarmee jouw bedrijf in Google Maps wordt weergegeven, is nu Google+ Lokaal. Alle Google Places vermeldingen worden op termijn omgezet naar Google+ Lokaal. Het zou waanzin zijn om daar nu mee te stoppen.
  2. De koppelingen rel=”author” en rel=”publisher” zijn belangrijke en betrouwbare gereedschappen voor Google om de betrouwbaarheid van websites te verifiëren.
  3. Google gebruikt Google+ ook voor de knowledge graph (in goed Nederlands kenniskaart), zoals bijvoorbeeld foto’s van hotels of restaurants.

Google+ carousel knowledge graph Google+

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Uiteraard ben ik niet de enige die een antwoord heeft op de slecht onderbouwde beweringen die rondgaan. Ook Google+specialist Daniel Mulder schreef een betoog waarom deze berichten over de hoegenaamde dood van Google+ onzin zijn.

Zeg eens eerlijk, wie heeft er een beter verhaal, degene die Google+ dood verklaart of degene die zeggen dat Google+ springlevend is? Ik kijk uit naar jouw reactie!

Jij hebt al een Google+ profiel, wedden?

In mijn vorige blog over Google+ liet ik je zelf de keuze om Google+ al dan niet in te zetten voor je bedrijf. En of je er privé iets mee wilt doen is dan de volgende vraag. Maar weet jij zelf wel of je al een Google+profiel hebt of niet? De kans is namelijk groot dat je (ongemerkt) gewoon een Google+profiel hebt.

Waarom jij waarschijnlijk al op Google+ zit

Veel mensen weten het niet, maar ongemerkt heb je waarschijnlijk al een Google+profiel. Gebruik je Gmail? Dan heb je een Google+profiel. Log je in op Google voor bijvoorbeeld Adwords (inclusief Google’s zoekwoordenplanner)? Heb je een YouTube-account? Het is tegenwoordig allemaal gekoppeld aan Google+ en dus heb je naar alle waarschijnlijkheid dan ook een Google+profiel. Op deze manier heeft Google inmiddels meer dan 1 miljard Google+profielen, zoals je in onderstaande statistieken van Econsultancy kunt zien.

 

google+ 1 miljard profielen - econsultancy.com

Google+profiel vs. actieve gebruiker

Bovenstaande grafiek spreekt voor zich. Door de manier waarop Google toch wel sneaky automatisch Google+profielen aanmaakt, is het aantal profielen fors gegroeid. Dat heeft echter ook een schaduwzijde, omdat op deze manier 1,15 miljard Google+profielen vergaren niet echt bijdraagt aan een goed percentage werkelijk actieve gebruikers. In een jaar tijd is die van ruim 50% naar net aan 35% gedaald. In de -overigens niet op enige degelijk onderbouwde feiten gebaseerde- recente berichtgeving naar aanleiding van het vertrek van Google+ baas Vic Gundotra wordt vermeld dat het beleid om alle Gmail- en YouTube-accounts automatisch te koppelen aan een Google+profiel, nu wordt beëindigd. Inmiddels is daardoor echter wel in vrij korte tijd een fiks aantal Google+profielen gecreëerd.

Een voorbeeld uit de praktijk

Om het gelijk maar te illustreren: onlangs kwam Google+ ter sprake op een verjaardagsfeest. Dat zag mijn moeder toch echt niet zitten. “Niks voor mij”. Ik haalde mijn smartphone tevoorschijn, opende de Google+ app en tikte haar naam in. Hoppetee, daar stond ze, inclusief profielfoto! En zelfs een album vol foto’s van haar overwintering in Egypte in 2010/2011. De foto’s had zij natuurlijk niet geplaatst, deze waren op Google+ gezet door iemand die haar in Egypte had opgezocht. Maar ondertussen had ik wel een Google+profiel van mijn moeder gevonden, inclusief profielfoto en zelfs een fotoalbum.

Helemaal niet gek om zelf eens te checken of je er al tussen staat. Log in op welk Google-account je ook hebt en ga dan terug naar Google. Zie je rechts bovenin een + met je naam of nickname staan? Klik er eens op en je komt direct op Google+. En dan nu bepalen of je er iets mee wilt doen!

Google+ profiel of niet

Zit jij op Google+?

Nu ben ik benieuwd, heb je via bovenstaande procedure gecheckt of je een Google+profiel hebt? Laat hieronder weten wat je bevindingen zijn en of je gebruik gaat maken van Google+.

Ik ben echt heel benieuwd hoeveel lezers uiteindelijk een Google+profiel blijken te hebben!

7 Redenen Om Google+ In Te Zetten Voor Je Bedrijf

7 Redenen Om Google+ In Te Zetten Voor Je Bedrijf

In mijn twee vorige blogs heb ik uitgebreid stilgestaan bij een aantal belangrijke voordelen van Google+. Deze voordelen betroffen zowel je persoonlijke profiel als je zakelijke pagina op Google+. Om duidelijk te maken wat je zakelijk aan Google+ hebt, hieronder de 7 belangrijkste voordelen voor jouw bedrijf:

 

1. Invloed Op Je Vindbaarheid In Google

Het delen van een link op sociale media als Twitter, Facebook en LinkedIn zorgt alleen voor verkeer naar je website. Ze tellen niet mee voor de link juicehet zijn NoFollow links. Bij Google+ is de eerste link die je plaatst in je bericht een DoFollow link, mits je die op de juiste manier plaatst:

Link plaatsen in een bericht op Google+

 Ook een link naar jouw website op je Google+ profiel of bedrijfspagina is een DoFollow link en draagt dus bij aan jouw PageRank. Het valt niet uit te sluiten dat dit in de toekomst verandert, wanneer Google ontdekt dat hier op onjuiste wijze gebruik van wordt gemaakt (spammen), maar vooralsnog heeft het dus zeker zin om je links te plaatsen op Google+.

 

2. Lokale Weergave Van Je Bedrijf

In het eerste blog over Google+ liet ik al zien dat je een vermelding op de kaart krijgt door een Google+ Lokaal pagina aan te maken. Er zijn meer voordelen dan alleen je plekje op de kaart, deze komen hieronder nog aan bod. Het grote voordeel als jij nu begint en er zijn nog geen of weinig concurrenten, dat je hoger in de lijst komt:

Lokale weergave van je bedrijf door gebruik van Google+

 

Wanneer er sterke concurrentie is, zoals in dit geval, heb je nog enige invloed op jouw positie. Dus wil je op A komen terwijl je op B, C of lager staat, werk dan aan jouw autoriteit op je vakgebied. Op die manier zul jij, en daarmee je website, hoger gewaardeerd worden.

 

3. Meer Opvallen In De Zoekresultaten

UPDATE juli 2014: Onderstaande was ten tijde van de publicatie van dit blog actueel. Inmiddels is hier door Google een wijziging in aangebracht en is de vermelding van de auteur beperkt tot enkel de vermelding van de naam

UPDATE 29 augustus 2014: op 28 augustus kondigde Google’s John Mueller het einde van Google Authorship aan. Of het definitief is, weet je nooit zeker. Vooralsnog is dit in ieder geval geschiedenis.

In mijn blog ‘Google Plus Voor Je Bedrijf‘ kwam de koppeling “rel=author” al aan bod. Wanneer je echt wilt opvallen in de zoekresultaten, val je toch eerder op met een foto naast de platte tekst?

Opvallen in de zoekresultaten - Blad Voor Je Mond - Tekstschrijver Dedemsvaart

Om te voorkomen dat de waarde hiervan afneemt, heeft Google wel besloten om authorship te beperken. Je moet het dus wel echt verdienen door het leveren van kwaliteit en waarde.

Vervolg update: de profielfoto van de auteur wordt niet meer weergegeven sinds juli 2014. Wel staat de naam van de auteur nog vermeld, waar voordelen aan te koppelen zijn als betrouwbaarheid en profilering van de auteur. En wat er in de toekomst nog aan het Google Authorship zal wijzigen? Wie het weet mag het zeggen.

4. Interactie Met Je Doelgroep

Ik hoor je al zeggen: “duh, op sociale media draait het om interactie”. Klopt. Op Google+ kan dat echter ook op nog persoonlijkere wijze. Want met Google Hangouts kun je direct communiceren met je klanten, zonder dat jij daarvoor hun gegevens nodig hebt. Je kunt het exclusief maken door alleen op uitnodiging in de Hangout te komen, maar je kunt ook kiezen voor een openbare Hangout.

 

5. Overzichtelijk Indelen Van Je Connecties

Zowel op je privéaccount als je pagina kun je mensen toevoegen aan kringen. Jij maakt de kringen en jij beheert ze. De ander ziet niet aan welke kringen jij hem of haar hebt toegevoegd. Wel wordt er een melding verstuurd wanneer jij iemand aan jouw kringen toevoegt. Deze kringen zijn heel nuttig als jij iets met een specifieke groep mensen wilt delen. Houd hier dus vooral ook rekening mee wanneer jij je kringen creëert.

 

6. Deel En Leer In Communities

Ik ben heel enthousiast geworden van de communities in Google. Je deelt informatie met gelijkgestemden en leert weer van anderen. Het is vergelijkbaar met de groepen op Facebook, maar wel een stuk overzichtelijker. En wanneer een groep uitgebreid is qua onderwerpen, kun je categorieën aanmaken.  Zo kun je ook kiezen welke berichten je wel of niet leest, op basis van de vermelding van de categorie.

 

7. Reviews Zichtbaar In Google

Op je lokale Google+ pagina kunnen klanten hun reviews achterlaten. Ze beoordelen je met het welbekende vijfsterrensysteem en kunnen daar ook nog hun ervaringen bij schrijven. Vooral dat laatste is waardevol, want mensen nemen zo’n ervaring van een andere klant erg serieus. Enkel “Goed restaurant” is natuurlijk te beperkt om een beslissing op te nemen. Staat er echter uitgebreid hoe lekker het eten was, hoe goed de bediening en wat voor geweldig wijnassortiment het restaurant heeft, ben je veel eerder geneigd om de aanbeveling op te volgen. En de sterren worden zichtbaar in de zoekresultaten wanneer je 10 of meer recensies hebt ontvangen. Je webbouwer (of jij zelf als je dat kunt), dient hiervoor wel de juiste code toe te voegen aan je site. En dat levert dan dit beeld op:

Reviews zichtbaar in Google

BONUS: Er NU Bij Zijn Is Vooroplopen (Nu Nog Wel!)

Zoals met alle nieuwe dingen, heb je een voorsprong wanneer je er als (een van de) eerste(n) bij bent. Je loopt voor op je concurrenten wanneer jij als eerste de sterren van de reviews zichtbaar hebt. Sterker nog: je hebt waarschijnlijk telkens meer reviews dan je concurrenten en laten we eerlijk zijn: hoe meer reviews, hoe betrouwbaarder het overkomt toch? Als je nu denkt “ik ga direct beginnen met Google+”, kijk dan eerst even of je niet stiekem al een profiel hebt. Wanneer je een account hebt voor een of meerdere Google producten, is het mogelijk dat er ook al een Google+ account voor je is aangemaakt. Zeker wanneer je in de afgelopen jaren een Gmail of YouTube account hebt aangemaakt, is die kans groot.

Was deze informatie waardevol? Blijf bij en ontvang mijn updates via Google+, je hoeft alleen maar op de knoppen te klikken hieronder (mits je een Google+ account hebt):


Rest mij nog de vraag: wanneer jij de zoekresultaten in de afbeelding bij punt 3 zou zien: waar zou jij als eerste op klikken? Ik ben benieuwd naar je antwoord.

En natuurlijk kun je alle andere opmerkingen en reacties ook hieronder kwijt!