Bij 2 recensies al sterren in Google: aan de slag met jouw recensies!

Heb jij nu nog geen sterren in Google?

Oké, check het gelijk even (al je het nog niet weet): googel op je bedrijfsnaam of bedrijfsactiviteit en kijk of jouw bedrijf sterren heeft in Google. Is dat nog niet het geval, dan moet je toch echt eens aan de slag om recensies te krijgen in Google. De sterren worden sinds begin februari 2017 namelijk al vertoond bij 2 recensies. Dat heeft voor- en nadelen. In dit artikel lees je de voor- en nadelen en uiteraard meer over het fenomeen sterren in Google.

UPDATE 8 februari 2017: er zijn zelfs al sterren gezien bij bedrijven met 1 Google-recensie. Meer hierover als aanvulling onderaan dit artikel.

Van 5 naar 2 recensies

Voorheen had je 5 recensies nodig om de weergave van het gemiddelde in sterren weer te geven in Google. Deze sterren kwamen van jouw recensies in Google, via Google Mijn Bedrijf. Het was even hard je best doen om op te vallen door die sterren bij jouw bedrijfsvermelding. Je liep dan wel voor op veel concurrenten, want tot op de dag van heden zijn er nog weinig bedrijven die echt aardig wat recensies kregen. Er zijn enkele uitzonderingen, waaronder supermarkten en restaurants, die als vanzelf recensies lijken te krijgen.

Geen sterren bij 2 recensies in Google

In 2015 kreeg je geen sterren bij 2 recensies in Google

Met minder recensies al sterren?

Op 4 februari 2017 kwam er op Facebook een bericht voorbij van een trotse bedrijfseigenaar die de sterren in Google zag staan. Wat mij daarbij opviel, was dat er (3) achter de recensies stond. Er waren dus maar 3 recensies gegeven, terwijl er wel sterren waren ‘uitgedeeld’. Bijzonder, want ik wist dat de sterren werden weergegeven vanaf 5 recensies. Dat was ook reden om mijn klanten altijd aan te sporen om recensies te verzamelen.

Op onderzoek uit: hoeveel recensies heb je nu nodig?

Vrijwel tegelijk met deze “ontdekking” kwam op Twitter een bericht voorbij, waarin werd verwezen naar een artikel dat hier ook over gaat. Daar werd gerept over 3 recensies, ik vond het slim om eerst goed uit te zoeken of 3 het minimum was of dat misschien 2 recensies al voldoende waren. En ja hoor, even zoeken en ik kwam ze tegen:

Local Pack voor reclamebureau apeldoorn - nu vertoning sterren bij 2 recensies of meer

Ook voor je Knowledge Panel geldt dat 2 recensies nu voldoende zijn. Niet geheel toevallig checkte ik daarvoor de vermelding van reclamebureau Vlekkeloos. in Apeldoorn. Voor wie het niet weet: Vlekkeloos. ontwierp het logo van Letterzaken en doet veel grafische vormgeving voor mij. En voor hem houd ik ook de posities in de gaten. Dus checkte ik hoe zijn Knowledge Panel er nu uitziet:

Knowledge Panel Studio Vlekkeloos - nu ook sterren

En zie daar: 5 sterren uit 2 Google-recensies. Deze wijziging van Google heeft, zoals ik al aankondigde, zo zijn voor- en nadelen. Weeg ze zelf goed af voor jouw bedrijf.

De voordelen

De voordelen laten zich niet raden:

  • Je hebt sneller sterren bij jouw bedrijf in Google, dus;
  • Je valt sneller op in de lokale zoekresultaten

Je had ze zelf kunnen bedenken. Toch? 😉

De nadelen

De nadelen vind ik toch wel wat serieuzer:

  1. Je concurrenten krijgen makkelijker sterren in Google
  2. Je moet harder je best doen om op te vallen in de lokale zoekresultaten (meer recensies, hoger gemiddelde)
  3. Statistisch gezien zegt een gemiddelde gebaseerd op enkele recensies erg weinig

Waar het voorheen niet zo vanzelfsprekend was om sterren in de Local Pack te zien, gaat het nu algemener worden. Had jij al 5 of meer recensies, dan zullen je concurrenten nu sneller ook sterren hebben. Met meer bedrijven die sterren hebben, vallen die sterren minder gauw op en ben jij dus ook minder uniek meer. Dus moet je harder je best doen, want meer recensies en een hoog gemiddelde gaan dan het verschil maken.

Bouw nu aan je voorsprong

Je kunt concluderen dat jij nu nog harder aan de slag moet om je te onderscheiden van je concurrenten. Meer recensies en een zo hoog mogelijk gemiddelde, want dat gaat de factor worden waar je potentiële klanten op gaan letten. Als (bijna) iedereen sterren heeft, maak je het verschil met het aantal recensies en met het gemiddelde. Want als jij zou moeten kiezen tussen een bedrijf met een gemiddelde van 4,2 sterren en eentje met 4,8 sterren, welk bedrijf zou jij dan kiezen?

In dit voorbeeld is het verschil zelfs nog extremer. Welke rijschool zou jij kiezen uit de 3 lokale vermeldingen in de Local Finder?

Rijscholen in de Local Finder

UPDATE: zelfs 1 recensie met sterren

Bij wat zoekwerk op Google vond ik op 8 februari 2017 zelfs een bedrijf dat met 1 recensie al de sterren meekreeg. Of dit een experiment is of definitief, is nog afwachten. Dat er wat gebeurt rondom de Google-recensies is duidelijk. Heb jij toevallig ook sterren gezien bij bedrijven met 1 recensie? Laat het weten door de bedrijfsnaam in een reactie achter te laten.

1 Google-recensie en vermelding van sterren in de zoekresultaten

Aan de slag dus!

Je ziet het, werk aan de winkel. Bouw nu aan je voorsprong. Ga aan de slag om je recensies te ontvangen. Lees de twee artikelen die ik er al over schreef en doe er je voordeel mee:

Verbeter zelf je lokale vindbaarheid in Google

Hoe verzamel je reviews op Google?

En, hoeveel recensies heb jij al op het moment? Laat hieronder je bedrijfsnaam achter, dan houden we het in de gaten met zijn allen!

Bedrijfsgegevens Google Mijn Bedrijf aanpassen in Google zelf

Google Mijn Bedrijf beheren hoeft helemaal niet zo moeilijk te zijn. Vanaf nu in ieder geval niet meer. Je kunt vanuit Google nu heel makkelijk de gegevens van jouw bedrijf aanpassen. Maar wacht, er is meer!

Bedrijfsgegevens aanpassen in Google zelf

Allereerst het aanpassen van je bedrijfsgegevens. Daarvoor hoef je niet meer naar Google+ en dan via een omweg naar je Google Mijn Bedrijf-pagina, omdat je altijd standaard inlogt met je persoonlijke profiel. De snelste weg voor mij was om naar https://plus.google.com/+LetterzakenNl te gaan. Die staat nog wel in het geheugen van mijn browser. Maar als dat niet het geval is, of je geen aangepaste URL (vanity URL) hebt, wordt het lastig. Nu kan dat in Google zelf.

Vind je eigen bedrijf

Je begint uiteraard met zoeken naar je eigen bedrijf in Google. De zogenaamde ‘branded search‘. Wanneer je ingelogd bent met je Google-account (en wie is dat niet tegenwoordig?), krijg je het volgende te zien:

Drie mogelijkheden om je bedrijfsgegevens direct in Google te beheren

Je ziet dat je hier direct 3 dingen kunt doen:

  • Gegevens bewerken
  • Foto’s toevoegen
  • Meer doen met Google Mijn Bedrijf

Het grote voordeel is dat je gewoon vanuit Google wijzigingen kunt aanbrengen in jouw Google Mijn Bedrijf. Niet meer naar Google+ dus, en zoeken naar je bedrijfspagina. Gewoon zoeken naar jouw bedrijf op Google en aan de slag.

Bewerk je gegevens

Hoe makkelijk kan het zijn? Je klikt op de regel “Gegevens bewerken” en je kunt aan de slag. Hier pas je een aantal zaken direct aan:

  • Bedrijfsnaam; kleine kans dat je dit eens moet doen, maar toch
  • Adres; zal iets vaker voorkomen, maar ook niet vaak, mag ik hopen voor je
  • Telefoonnummer; ook dit zal niet vaak gebeuren, maar je past het hier in ieder geval makkelijk aan
  • Openingstijden; hier pas je je standaard openingstijden aan
  • Website; ook dit zal niet gauw gebeuren, maar de mogelijkheid is er
  • Categorie; hier pas je alleen de hoofdcategorie aan, niet de extra categorieën

Pas de Google Mijn Bedrijf-gegevens direct aan

Je kunt dus niet alles aanpassen, wat wel prettig was geweest. Voor bijvoorbeeld aangepaste openingstijden tijdens feestdagen, vakanties en andere speciale gelegenheden, moet je nog altijd naar Google Mijn Bedrijf. Eerder schreef ik al over de noodzaak van aangepaste openingstijden en hoe je dat aanpast in Google Mijn Bedrijf.

De kans dat je deze wijzigingen moet uitvoeren, is vrij klein. Maar wacht, er is meer!

Foto’s toevoegen

Voor het toevoegen van foto’s hoef je in ieder geval niet meer naar Google Mijn Bedrijf. Vanuit je Google Knowledge Graph Box kun je nu direct foto’s toevoegen. Alhoewel, direct? Als je op ‘Foto’s Toevoegen’ klikt, kom je in de beheeromgeving van jouw Google Mijn Bedrijf. Prima dus, want ook direct op de plek waar je foto’s kunt toevoegen. En direct ook verschillende categorieën voor je foto’s. Handig! Zo kun je foto’s toevoegen van:

  • Het interieur van je bedrijf
  • De buitenkant van je bedrijf
  • Mensen aan het werk
  • Je team

Foto's toevoegen aan Google Mijn Bedrijf vanuit de Google Knowledge Graph Box

Oh en bovenaan staan ook nog de ‘Identiteitsfoto’s’. Daar kan je logo in, wat specifieke foto’s van je bedrijf, keurmerken. Alles wat maar relevant is voor de identiteit van je bedrijf. Maar wacht, er is meer!

Doe eens meer met Google Mijn Bedrijf

Nou ja, dat wil Google graag. Want de derde optie is ‘Doe meer met Google Mijn Bedrijf’. En dat leidt je naar de beheeromgeving van Google Mijn Bedrijf, waar je nog meer details kunt toevoegen of wijzigen, inzichten krijgt en je Google reviews beheert. Had ik al verteld dat die Google reviews steeds belangrijker gaan worden? Hoe dan ook, als je jouw bedrijf serieus neemt en het beheer via Google Mijn Bedrijf toch met enige regelmaat oppakt, ken je deze omgeving vast wel:

Doe meer met Google Mijn Bedrijf: jouw beheeromgeving

Beheer van Google Mijn Bedrijf nu makkelijker?

Naar mijn mening wordt het beheer van jouw Google Mijn Bedrijf nu wel makkelijker. Wat vind jij? Ik ben benieuwd naar jou ideeën en/of mening. En gebruik de Google+ Badge hieronder om je waardering te laten blijken. Even op de +1 klikken en je maakt mij blij.

Laat je ook nog een reactie achter?


Hoe verzamel je reviews op Google?

Voor ieder bedrijf is het belangrijk om zichtbaar te zijn. Verder is het voor ieder bedrijf belangrijk om reviews te verzamelen. Beide helpen je om nieuwe klanten te werven. Dus wil je ook zichtbaar zijn met je reviews in Google. Daarin speelt Google Mijn Bedrijf een belangrijke rol. Hoe zorg je nu voor die reviews op Google? In dit artikel lees je er alles over, inclusief de manier waarop je een direct link naar je klanten stuurt.

Google Mijn Bedrijf: onmisbaar voor lokale vindbaarheid

De vindbaarheid van jouw bedrijf begint -naast je website- bij Google Mijn Bedrijf. Zeker voor lokale vindbaarheid het is Google Mijn Bedrijf essentieel. Wil je in de Local Pack voorkomen bij lokale zoekopdrachten? Dan heb je een vermelding op Google Mijn Bedrijf nodig. Dat wist je natuurlijk al, omdat je het artikel over het verbeteren van je lokale vindbaarheid helemaal gelezen hebt. Maar gebruik jij Google Mijn Bedrijf al voor het ontvangen van reviews?

Reviews worden belangrijker

Je potentiële klant wil zekerheid. Dat wil je zelf toch ook wanneer je iets nieuws aanschaft of bij je nieuwe partij klant wordt? Reviews (recensies) worden daarom in de nog steeds groeiende wereld van internet steeds belangrijker. Google begrijpt dat en heeft daarom al meerdere stappen genomen om jouw potentiële klanten te helpen, onder andere door reviews te tonen in de lokale zoekresultaten.

Ook reviews van externe partijen

Naast de sterren die er te zien zijn in de Local Pack bij lokale zoekresultaten, heeft Google ook samenwerking met externe partijen om die reviews te tonen. Zo is voor hotels de samenwerking aangegaan met TrustYou. Door deze samenwerking krijgen hotels nu previews van reviews in de zoekresultaten bij branded search (wanneer je dus op een specifiek hotel zoekt). Voor iedere onderneming is het dus van groot belang om ook bij externe partijen reviews te verzamelen. Daarnaast is -zeker voor lokale dienstverleners, winkels en horeca- het verzamelen van reviews op Google zelf ook van groot belang.
Reviewoverzicht in Google branded search zoekresultaten - Hotel Huis te Eerbeek

Reviews op Google

Waar komen de reviews in de Google Local Pack vandaan? Je raadt het al, die komen van Google Mijn Bedrijf. Wanneer je vijf of meer reviews hebt ontvangen op je Google Mijn Bedrijf-pagina, worden de sterren vertoond in de lokale zoekresultaten (ook dat kwam al voorbij in mijn artikel over lokale vindbaarheid). En die Google-recensies worden nu nog belangrijker. Deze gaan een rol spelen in de positie van jouw bedrijf in de Local Pack.

Google-recensies als rankingfactor

Google heeft zelf aangegeven welke onderdelen belangrijk zijn voor jouw vindbaarheid in de Local Pack. Daarbij hebben ze ook aangegeven dat de Google-recensies waarschijnlijk een rol spelen. Ik ben ervan overtuigd dat je het woord “waarschijnlijk” wel weg kunt laten. Het is dus van groot belang om zoveel mogelijk recensies te ontvangen.
 Google-recensies spelen een rol in bepalen positie in de lokale zoekresultaten

Hoe krijg je die recensies?

Hoe krijg je die recensies? Of beter nog: hoe maak je het hier klanten zo makkelijk mogelijk om een recensie te plaatsen? Waar je voorheen je klanten naar je Google Mijn Bedrijf pagina kon verwijzen, is het nu niet meer mogelijk daar direct recensies te ontvangen. Toch is het wel zo prettig en klantvriendelijk om je klanten een directe link te sturen waar ze een review kunnen achterlaten.

Directe link voor reviews

Google heeft het je de afgelopen tijd niet makkelijk gemaakt. Waar je voorheen je klanten nog gewoon Google mijn bedrijf pagina rondsturen, is dit nu simpelweg niet meer mogelijk. Het leek er zelfs even op dat een directe link onmogelijk was. Gelukkig zijn er altijd alerte online marketeers die naar een oplossing zoeken. En zo kwam in deze post op Google+ de oplossing die ik hieronder in het Nederlands voor je uiteenzet:

  1. Ga naar Google Maps
  2. Voer je bedrijfsnaam in
  3. Klik op ‘Reviews’ in het Knowledge Panel links
  4. Kopieer de cijferreeks die in je adresbalk achter ‘&ludocid=’ staat
  5. Plaats de cijferreeks achter deze URL: https://plus.google.com/_/widget/render/localreview?placeid=
  6. Geef het resultaat door aan je klanten 🙂

In mijn geval ziet het er dan zo uit: https://plus.google.com/_/widget/render/localreview?placeid=12916382607585868563

Google recensies ontvangen met directe link

Maak het je klant makkelijk

Naast het sturen van de link, maak je het je klant ook makkelijk door gericht te vragen naar een review. Vraag bijvoorbeeld “wat zou je anderen vertellen over hoe je mijn diensten ervaren hebt?”. Of als je graag een specifiek onderwerp (product, dienst) in de recensie wilt zien terugkomen, noem dat dan expliciet. Je klant wordt door je gerichte vraag aan het denken gezet en zal makkelijker een recensie voor je kunnen schrijven.

Let op

Vlak na de initiële publicatie van dit artikel kreeg ik meldingen dat mensen bovenstaande niet konden reproduceren. Wat bleek? Als je nog geen reviews hebt, gaat dit niet lukken. Ergens had ik dat kunnen bedenken, aangezien je in stap 3 op ‘Reviews’ moet klikken. En dat staat er niet links in Maps als jouw bedrijf nog geen recensies ontvangen heeft. De beste oplossing is om voor je eerste review de Google Maps link te geven of mensen te laten googelen naar je bedrijf.

En nog iets

Kennelijk vindt Google webshops geen echte winkels. Er komen signalen binnen dat ze op het moment van schrijven (mei 2016) bedrijfspagina’s van webshops aan het verwijderen zijn. Volgens Google zijn webshops geen echte winkels. Maar volgens mij is er geen alternatief qua branche/categorie. Daarnaast mag het adres geen bezwaar zijn, omdat in Nederland sowieso ook altijd een fysiek adres op de website terug te vinden moet zijn.

Wil jij mij helpen?

Wanneer je wat aan dit blog hebt gehad, wil jij mij dan helpen door een recensie achter te laten op Google Mijn Bedrijf? Wellicht heb je meerdere blogs van me gelezen, een training bij mij gevolgd of ken je me van ‘Test je SEO-kennis’ op Facebook. Hoe dan ook, als je wat aan mijn kennis hebt, wil je daar een kort stukje over schrijven? Je laat je review natuurlijk achter via de directe link.

Reacties en vragen onder het blog worden ook altijd beantwoord, dus brand los!

 

Aangepaste openingstijden in Google zoekresultaten

Het zal niemand verbazen dat jouw bedrijf tijdens feestdagen als kerst, oud en nieuw, Pasen en Pinksteren aangepaste openingstijden heeft. Je (potentiële) klanten zullen het echter wel fijn vinden als ze daarvan op de hoogte zijn. Je kunt deze tijdelijke openingstijden laten weergeven in Google. Ik leg je in dit artikel precies uit hoe je dat zelf regelt.

Aangepaste openingstijden

Google geeft voor jouw bedrijf de openingstijden weer, wanneer een klant op jouw bedrijf zoekt. Althans, als je je bedrijf beheert in Google mijn bedrijf. Tijdens feestdagen en overige speciale dagen zullen je openingstijden meestal afwijken. Zorg ervoor dat je klanten weten wat je aangepaste openingstijden zijn. Hiervoor heb je beheerdersrechten of het eigendom van Google Mijn Bedrijf van jouw bedrijf nodig. Ik ga ervan uit dat je die hebt, zo niet, dan zul je eerst jouw bedrijf moeten claimen.

Niet alleen in Google Mijn Bedrijf

Naast Google Mijn Bedrijf zijn er andere websites (vooral online bedrijvengidsen) waar de openingstijden van jouw bedrijf op vermeld worden. Een van deze bedrijvengidsen is openingstijden.nl, die ook de mogelijkheid biedt om aangepaste openingstijden te vermelden. Niet alle bedrijvengidsen bieden de mogelijkheid om speciale openingstijden toe te voegen. Loop de bedrijvengidsen waarvan je weet dat je er openingstijden op vermeld hebt even na en pas aan waar het kan.

Overigens hebben de aangepaste openingstijden op deze bedrijvengidsen (nog) geen invloed op de weergave in Google. Focus je dus eerst vooral op Google, door onderstaande stappen te doorlopen:

Stappenplan voor je tijdelijke openingstijden

Hieronder volgt het stappenplan voor je tijdelijk aangepaste openingstijden. Vind je het prettig om alles zowel te lezen als te zien, volg dan de stappen in de tekst onder de video. Vind je het makkelijker om het te zien en te horen, bekijk dan de stappen in deze video:

Stap 1: log in op Google Mijn Bedrijf

Uiteraard begint het met inloggen op Google Mijn Bedrijf. Ga hiervoor rechtstreeks naar google.com/business, waar je direct een overzicht te zien krijgt van de pagina’s die je beheert.

Stap 2: kies Lijstweergave

Standaard krijg je de Kaartweergave te zien, je moet overschakelen naar Lijstweergave om aangepaste openingstijden toe te voegen.

Stap 3: selecteer bedrijf

Wanneer je de Lijstweergave hebt gekozen, kun je het bedrijf selecteren (voor zover je meerdere bedrijven beheert) om daar de openingstijden aan te passen:

Kies je bedrijf om de openingstijden van aan te passen

Stap 4: voeg speciale openingstijden toe

Wanneer je het bedrijf waarvan je de aangepaste openingstijden wilt toevoegen hebt gekozen, krijg je een overzicht waarin je deze kunt toevoegen, onder de gewone openingstijden:

Toevoegen van aangepaste openingstijden in Google Mijn Bedrijf

Bovenstaande screenshot is van gegevens die al zijn ingevuld. Je klikt heel eenvoudig enkel op ‘Speciale openingstijden’ en kunt daar datum en openingstijden invullen. Dat wijst zich behoorlijk vanzelf. De crux zit ‘m vooral in weten hoe je bij de ‘Speciale openingstijden’ komt. Dat is namelijk wat omslachtig en niet geheel vanzelfsprekend.

Is dit artikel handig? Deel het dan met je netwerk. Een reactie is uiteraard ook leuk en je krijgt altijd een reactie terug.

Verbeter zelf je lokale vindbaarheid in Google

Bij zoekopdrachten die te maken hebben met lokale bedrijven en dienstverlening, geeft Google een blokje met lokale bedrijven weer in de zoekresultaten. Dit is de Local Pack, sinds augustus 2015 standaard uitgevoerd in een blok van 3 bedrijven. Deze weergave is door SEO-specialisten in de VS de Local Stack genoemd. Jouw lokale vindbaarheid  in Google heb je voor een belangrijk deel zelf in de hand. Volg dit stappenplan om de lokale vindbaarheid van jouw bedrijf in Google te verbeteren.

Verdien je plek in de Local Stack

Stap 1: stel een document op met al je bedrijfsdetails

Allereerst is het van belang om te zorgen voor congruentie in je bedrijfsvermeldingen. Congruentie betekent dat alle bedrijfsgegevens overal gelijk zijn. Om hier zorg voor te dragen, stel je als eerste een document op met alle bedrijfsgegevens die gevraagd kunnen worden. Dat betreft:

  • Bedrijfsnaam
  • Adres
  • Telefoonnummer
  • e-mailadres
  • Website
  • Openingstijden
  • Korte omschrijving met de belangrijkste zoektermen, gebaseerd op diensten en.of producten
  • Sociale media (Facebook, Twitter, LinkedIn, Google+, instagram)

Deze zaken kun je voor een groot deel ook op je Google Mijn Bedrijf kwijt. Bovengenoemde gegevens moeten dan ook overeenkomen met de bedrijfsgegevens zoals je die op Google Mijn Bedrijf vermeldt. Dus: claim en beheer nu jouw Google Mijn Bedrijf (voor zover je Google Mijn Bedrijf voor jouw onderneming nog niet in beheer hebt).

Stap 2: Claim, beheer en/of update je Google Mijn Bedrijf

De basis van de lokale vindbaarheid in Google leg je met je Google Mijn Bedrijf-pagina. Maak dus eerst Google Mijn Bedrijf aan voor jouw bedrijf. Begin met controleren of er al een Mijn Bedrijf-pagina is door te googelen op jouw bedrijfsnaam. Zie je dan rechts een blokje met bedrijfsinformatie en daaronder ‘Bent u de bedrijfseigenaar?’ zoals in onderstaande afbeelding? Klik er dan op en claim jouw bedrijf.

Verbeter je lokale vindbaarheid - claim je Google Mijn Bedrijf

Een tweede mogelijkheid is door op Google+ te zoeken naar jouw bedrijf. Bovenin vind je de zoekbalk, de rest wijst zich vanzelf. Is dat niet het geval, neem dan contact op.

In Google Mijn Bedrijf  voeg je zo veel mogelijk data toe:

  • Adres
  • Telefoonnummer
  • Openingstijden
  • Alle categorieën die bij jouw bedrijf passen
  • Een goede omschrijving van je bedrijf, inclusief relevante termen als diensten en producten

In de omschrijving kun je ook ankertekst aanmaken en daarmee linken naar de producten- of dienstenpagina’s op je website. Doe het beslist niet om Google te paaien, maak het vooral aantrekkelijk en interessant voor je potentiële klanten.

Stap 3: documenteer je vermeldingen

Het is goed om te weten waar je bedrijf al vermeld staat. Stel dus een lijst op om bij te houden waar je jouw bedrijf hebt aangemeld en wanneer. Zo kun je zien waar je wijzigingen moet doorvoeren, bijvoorbeeld wanneer je verhuist of een ander telefoonnummer krijgt. Bedenk goed wat je verder in het document wilt vastleggen, bijvoorbeeld of er een link naar je website wordt opgenomen, of andere voor jou relevante details. Alles met het oog op het doorvoeren van wijzigingen in de toekomst. Check wel eerst waar je bedrijf al vermeld staat.

Stap 4: check de bestaande vermeldingen in online bedrijvengidsen

Wanneer je bovenstaande lijsten hebt (je eigen lijst met bedrijfsgegevens en een lijst met bedrijvengidsen), begin je met nalopen van de online bedrijvengidsen om te kijken of je er al op vermeld staat. De snelste methode hiervoor is overigens door gewoon op je bedrijfsnaam te googelen, in combinatie met je adres of telefoonnummer. Die bedrijfsgegevens worden in vrijwel alle bedrijvengidsen vermeld. Vind je een bedrijvengids waar je al in vermeld staat, check dan of alle gegevens juist zijn. Zoals in stap 1 aangegeven, is het van belang dat die gegevens congruent zijn.

 

TIP: houd rekening met variatie in je bedrijfsomschrijving. Sommige bedrijvengidsen stellen als eis dat je (korte) bedrijfsomschrijving een unieke tekst is. Dat je deze baseert op je van tevoren opgestelde tekst is prima, maar zorg voor een variatie van ten minste 20% in die tekst wanneer daarom gevraagd wordt.

Sta je al vermeld: claim dan je bedrijf en pas waar nodig aan

Vind je jouw bedrijf in een online bedrijvengids, dan kun je deze vaak claimen om hem zelf te beheren. Doe dit direct en pas aan en vul aan waar mogelijk. Zorg voor een zo compleet mogelijk profiel op iedere bedrijvengids waar je bedrijf op staat. Vaak staan er op de websites waar je jouw bedrijf vindt verouderde of incomplete gegevens. Iedere vermelding moet je zelf in beheer hebben.

Adres ooit gewijzigd?

Ben je ooit verhuisd of is er om een andere reden ooit sprake geweest van een adreswijziging, googel dan ook eens op je bedrijfsnaam in combinatie met het oude adres. Die vermeldingen moet je uiteraard ook snel aanpassen. Dit geldt uiteraard ook voor andere wijzigingen, zoals wijziging van je bedrijfsnaam of telefoonnummer. Je vermeldingen moeten congruent zijn, ze bevestigen de juistheid van de bedrijfsdetails op Google Mijn Bedrijf.

Met Google Mijn Bedrijf zet je jouw bedrijf op de kaart. Letterlijk.

Waarom zijn deze online bedrijvengidsen zo belangrijk?

De zoekmachines willen graag verifiëren of je bedrijf bestaat. Als je op online bedrijvengidsen vermeld staat, laat je zien dat je er bent en daarmee verifieert -in ieder geval- Google de gegevens die op je website en op Google Mijn Bedrijf staan. De vermeldingen op de online bedrijvengidsen worden ‘citations’ genoemd. Volgens de theorie dragen de citations bij aan betere posities in de Local Packs:

  • Hoe meer citations, hoe beter. Het gaat niet om links, enkel om de vermelding van je bedrijf.
  • Congruentie is essentieel. Je kunt nog zo veel citations hebben, als je gegevens telkens anders zijn, snappen de zoekmachinebots er ook niks meer van.

Je hebt geen betaalde vermelding nodig

Goed om bij stil te staan: je hebt geen betaalde vermelding nodig. Het gaat er alleen om dat de gegevens die je kwijt kunt in een online bedrijvengids, worden opgenomen. Veel bedrijvengidsen bieden ook betaalde vermeldingen aan, deze zijn voor de citations in ieder geval niet nodig.

Laat je niet overhalen tot betaalde vermelding

Laat je dan ook in geen geval overhalen tot een betaalde vermelding. Beloftes dat je dan beter gevonden wordt hebben vaak niets te maken met jouw vindbaarheid in de zoekmachines, maar enkel met jouw vindbaarheid via hun bedrijvengids. Daarnaast zijn er vele verhalen over slinkse methodes om jou een betaalde vermelding te verkopen. Daar hoort onder andere een “gratis proefperiode” bij.

Ze bellen je geheid op

Een aantal partijen belt je dus geheid op om je een betaalde vermelding te verkopen. Het is uiteraard geheel aan jouzelf of je erop ingaat. Als je maar weet dat het niet nodig is en er sommige bij zullen zitten die hun best zullen doen om je maar te overtuigen, inclusief “mooie aanbieding”. Wees daar in ieder geval op voorbereid.

Zorg voor koppeling tussen website en Google Mijn Bedrijf

Om de relatie tussen jouw website en je Google Mijn Bedrijf-pagina te bevestigen zijn er twee stappen die je zeker moet zetten:

  1. Je bedrijfswebsite vermelden in de gegevens op Google Mijn Bedrijf
  2. Je Google Mijn Bedrijf koppelen middels een rel=”publisher” tag op je website

Dat laatste kun je aan je webbouwer vragen, maar kan in WordPress websites tegenwoordig heel eenvoudig in de instellingen van de Yoast SEO plugin. Wanneer je een Google+ Badge op je website plaatst, bevat deze automatisch al de rel=”publisher” tag.

Voeg een Google+ Badge met rel="publisher tag toe aan je website

 

Verzamel recensies

Potentiële klanten willen weten waar ze aan toe zijn. Dus zijn recensies (reviews) belangrijk. Reviews zijn een vorm van sociale bewijskracht, een van de 6 beïnvloedingsprincipes van Robert Cialdini. Wat is nu het geval? Sinds de introductie van de Local Stack zie je bij de lokale vermeldingen niet meer ‘X Google-recensies’ staan, maar staat er enkel nog ‘X recensies’. Hierdoor wordt minder de nadruk op Google(+) gelegd en meer op de recensies. Hiermee worden de recensies op je Google Mijn Bedrijf-pagina dus ineens een stuk belangrijker.

Google-reviews worden enkel nog als "recensies" weergegeven in de zoekresultaten

Vertoning van de sterren vanaf 5 recensies

De sterren in de lokale zoekresultaten, zoals je die hierboven ziet, worden vertoond wanneer je 5 recensies of meer hebt. En uit onderzoek blijkt dat er eerder op lokale vermeldingen met sterren wordt geklikt dan op vermeldingen zonder sterren. En dat verder de positieve en negatieve reviews het verschil maken wanneer meerdere bedrijven sterren hebben staan bij hun vermelding. De uitgebreide testresultaten vind je op Moz.com.

AANVULLING: in februari 2017 is er een wijziging doorgevoerd, waardoor er bij 2 recensies al sterren worden weergegeven in de zoekresultaten.

Alles op een rijtje

Dat is een heel verhaal, dus om je te helpen alles nog even op een rijtje in 6 stappen:

  1. Stel een document op met de bedrijfsgegevens die (vaak) gevraagd worden op online bedrijvengidsen
  2. Claim de bestaande Google Mijn Bedrijf-vermelding van jouw bedrijf of maak een lokale Google Mijn Bedrijf-vermelding aan
  3. Houd al je vermeldingen bij in een document (spreadsheet is het meest logisch)
  4. Zoek eerst naar alle vermeldingen die er al zijn en corrigeer die waar nodig
  5. Zorg voor een koppeling van Google Mijn Bedrijf met je website
  6. Verzamel recensies

En niet onbelangrijk: zorg voor congruentie (consistentie) in al je bedrijfsvermeldingen.

Heb je hier wat aan gehad? Deel het artikel dan met je netwerk. 

Heb je vragen of opmerkingen, of wil je iets anders delen dat met lokale vindbaarheid te maken heeft, doe dat gerust in de reacties. Vind ik leuk!

En wil je mij een groot plezier doen omdat je hier echt wat aan hebt gehad? Laat dan een recensie achter op Google Mijn Bedrijf, waarin je vertelt hoe je mijn blog(s) hebt ervaren: https://plus.google.com/+LetterzakenNl.

Wat je moet weten over Google Local Stack in lokale zoekresultaten

Google wijzigt regelmatig wat. Niet alleen in de algoritmes, maar ook in de lay-out van de SERPs. Zo is er sinds 7 augustus 2015 een nieuwe vormgeving voor de lokale resultaten. Door SEO-specialisten direct de ‘Local Stack‘ genoemd. Wat is het verschil met de eerdere Local Pack en vooral: wat betekent het voor jouw vermeldingen in de lokale zoekresultaten?

Google Local Stack als nieuwe Local Pack

Op 7 augustus 2015 tweette Dr. Pete Meyers van Moz dat hij bij lokale zoekopdrachten in Google enkel nog 3-packs zag. Bij verder onderzoek bleek dat op alle lokale zoekresultaten een nieuwe Local Pack te vinden was. Deze werd al snel ‘Local Stack’ genoemd en heeft een andere vormgeving dan de eerdere lokale zoekresultaten, waar een kaartje van Google Maps naast stond.

Tweet Dr. Pete Meyers Local Stack 7 augustus 2015

Overigens werd de Local Stack vanaf 5 augustus al regelmatig gesignaleerd en zijn er door onder andere Blumenthals al over geschreven. Deze nieuwe lay-out zagen we in april 2015 al verschijnen bij de introductie van de Snack Pack.

Local Stack vs. Local Pack

Het eerste dat opvalt aan de Local Stack is dat deze maximaal 3 bedrijven weergeeft. Pete Meyers meldde nog weergaven te hebben gezien met 2 bedrijven (2-packs), maar die heb ik tijdens mijn onderzoek nog niet kunnen reproduceren.

De Local Pack zag er zo uit in de 7-Pack versie:

Local pack - 7-pack tekstbureau apeldoorn juli 2015

Bij deze 7-Pack zie je de pinnetjes met de letters A tot en met G, met daarbij de adresgegevens en telefoonnummer van het vermelde bedrijf. Links daarvan de link naar de website met daaronder de URL en een link naar de Google+ pagina of de Google-recensies (mits er meer dan 5 recensies zijn verzameld).

De Local Stack verschilt naast de lay-out van de eerdere Local Pack op de volgende punten:

  • Bij de bedrijfsvermelding worden rechts geen letters meer weergegeven (A, B, C)
  • Naast de bedrijfsvermelding staan nu icoontjes voor de website en de route
  • Contactgegevens van het bedrijf worden niet meer vermeld (adres, telefoonnummer)
  • Openingstijden worden weergegeven wanneer deze bekend en van toepassing zijn
  • Op de bedrijfsnaam klikken brengt je niet op de website van het bedrijf, maar naar een uitgebreider lokaal zoekresultaat (de Local Finder)

Local Stack weergave voor makelaar - locatie Apeldoorn

De contactgegevens en openingstijden worden door Google uit Google Mijn Bedrijf (of de vroegere Google Places) opgehaald, wat het belang van goed beheren van je Google Mijn Bedrijf bevestigt.

Local Finder

In de eerdere Local Pack kon je onder de Pack op ‘Resultaten op kaart voor …‘ klikken, waarna je in Google Maps uitgebreidere informatie met meer bedrijven kreeg. Dit is in de Local Stack vervangen door de Local Finder. In de Local Finder krijg je wederom meer bedrijfsresultaten te zien, te weten 20 per pagina. De Local Finder krijg je nu echter direct te zien door op een van de bedrijven in de Local Stack te klikken.

Local Finder voor "installatiebedrijf" in Apeldoorn

De mobiele versie van de Google Local Stack

Het voordeel van de mobiele versie van de Local Stack is dat je direct kunt bellen, omdat er een icoontje staat. Ook krijg je met 1 klik toegang tot de routebeschrijving, die overigens direct opent in Google Maps wanneer je op ‘routebeschrijving’ klikt. Door op “meer” te klikken, opent ook op mobiel de Local Finder.

Direct bellen of routebeschrijving ophalen uit mobiele Local Stack

Desktop versus mobiele weergave

Opvallend is dat de mobiele versie van de Local Stack andere resultaten geeft dan de desktopversie. Hoewel er wordt gezegd dat het geen algoritme-update is, lijkt het er wel sterk op dat het effect van Google’s Mobile Friendly Update merkbaar is. Ik heb zelf meerdere verschillen tussen desktop- en mobiele resultaten gezien in de Local Stack.

Ter illustratie: hieronder de desktop- en mobiele versie van de Local Stack voor “installatiebedrijf” wanneer je zoekt als je in Apeldoorn bent:

Google Local Stack voor "installatiebedrijf" in Apeldoorn

Desktopversie van Local Stack voor “installatiebedrijf” in Apeldoorn

 

Mobiele Local Stack voor "installatiebedrijf" - locatie Apeldoorn

Zo ziet de mobiele versie van de Local Stack voor “installatiebedrijf” in Apeldoorn er uit

Bovenstaande lijkt wellicht een klein verschil, maar zeker in de mobiele resultaten is het naar mijn mening van groot belang om bij die 3 lokale vermeldingen te staan.

Mobiele Local Stack: volledig adres

Een van de opvallende wijzigingen in de Local Stack is dat enkel de straatnaam wordt weergegeven, zonder huisnummer. Echter: dit is enkel in de desktopversie het geval. De mobiele Local Stack geeft wel het volledige adres weer, inclusief huisnummer.

Op mobiel wel door naar bedrijfsgegevens

Opvallend is dat je bij het klikken op de bedrijfsnaam in de mobiele resultaten weer wordt doorgestuurd naar bedrijfsgegevens van het geselecteerde bedrijf, in plaats van naar de Local Finder.

Bedrijfsgegevens in mobiele versie Local Stack

Wat betekent dit voor jouw bedrijf?

Zoals je zelf al hebt kunnen concluderen, betekent de Local Stack dat je ervoor moet zorgen dat jouw bedrijf in deze 3-Pack zichtbaar wordt. Hiervoor zijn drie belangrijke stappen te nemen:

  • Volledige controle hebben over de Google Mijn Bedrijf-vermelding van jouw bedrijf
  • Voldoende en vooral relevante online bedrijfsvermeldingen krijgen
  • Zorg dragen voor congruentie in alle online bedrijfsvermeldingen

Congruentie en aantal bedrijfsvermeldingen hebben een positieve invloed op de posities van jouw bedrijf in de Local Pack. Andere factoren spelen hierin ook nog een rol, bovenstaande 3 punten heb je echter zelf  volledig in de hand. Als dat niet het geval is, neem dan contact op om geheel vrijblijvend te bespreken wat Letterzaken daarin voor jou kan betekenen.

Minder kans om je bedrijf in de kijker te spelen

Je ziet het, door de Local Stack is er minder kans om je bedrijf in de kijker te spelen. Er worden nog maar 3 lokale vermeldingen in een Pack geplaatst. Je moet dus op de voor jou belangrijke zoektermen/vakgebieden in die lokale top 3 terechtkomen. Sta je daar uiteindelijk, dan loop je voor op je concurrentie.

Maar ook weer meer kansen…

Aangezien doorklikken op een resultaat in de Local Stack je naar de Local Finder brengt, liggen daar ook weer kansen. Mensen die nu doorklikken op een resultaat uit de Local Stak, komen in de Local Finder terecht en zien dan op desktop direct weer de eerste 7 vermeldingen. Daar zul je dus sowieso tussen moeten komen. Liefst sta je echter in de top 3, aangezien je dan direct zichtbaar bent en dus je concurrenten voor bent.

Wat vind jij?

Wat vind jij van de nieuwe Local Stack? Is dit beter voor je potentiële klanten of vond je de oude Local Pack beter? Deel je mening hieronder!

 

Wijzigingen lokale zoekresultaten, Google Carrousel en Hotel Finder

Google heeft weer eens iets gewijzigd, dit keer in de lokale zoekresultaten. Waar je voorheen bij je zoektocht naar lokale bedrijven een Google Carrousel kon openen vanuit de Google Knowledge Graph Box, is deze sinds eind april 2015 helemaal verdwenen. Althans, voor bepaalde categorieën. Wat is er nu precies aan de hand?

Wat is de Knowledge Graph Box?

Eerst een korte uitleg over de Google Carrousel en de Knowledge Graph Box. Veel mensen hebben ze wel eens gezien, maar hebben geen idee wat de term ervoor is. De Knowledge Graph Box wordt vaak weergegeven bij een informationele zoekopdracht, waarbij Google direct relevante informatie wil tonen. Dit kan een bedrijf zijn, een bekende persoon, een plaats, historische gebeurtenis of een andere wetenswaardigheid. In bepaalde gevallen is er de mogelijkheid om door te klikken naar gerelateerde zoekopdrachten, waarbij de Google Carrousel wordt weergegeven.

Wat is de Google Carrousel?

De Google Carrousel is een balk bovenin de zoekresultaten, waarbij je kunt bladeren in diverse aan elkaar verwante onderwerpen. Wil je iets weten over Martin Luther King, dan krijg je een Google Knowledge Graph Box met onderin de vermelding ‘Gerelateerd’:

 

Klik je op een van die gerelateerde onderwerpen, dan kom je in de Google Carrousel en kun je naar hartelust kiezen uit alle verschillende personen (in dit geval) die gerelateerd zijn aan Martin Luther King:

Google Knowledge Graph carrousel Nelson Mandela 20 april 2015

 

De Google Carrousel was voor vrijwel iedere informatieve zoekopdracht beschikbaar via de methode zoals deze hierboven beschreven is. Zo ook voor lokale bedrijven.

De Google Carrousel voor lokale bedrijven

Dankzij de Google Carrousel kon je verschillende vergelijkbare bedrijven in jouw omgeving vinden. Had je een rijschool gevonden en wilde je weten welke andere rijscholen er in jouw stad of regio zitten, hoefde je via de Knowledge Graph Box maar te klikken op de resultaten onder ‘Mensen hebben ook gezocht naar’, om de Google Carrousel met alle bij Google bekende rijscholen tevoorschijn te toveren.

 

Google Carousel -of Carrousel- voor verkeersscholen in Apeldoorn 6 november 2014

 

Ineens is de Carrousel voor lokale bedrijven weg!

Omdat ik bovenstaande methode om gerelateerde lokale bedrijven te vinden kende, ging ik op zoek naar een geluidsverhuurbedrijf (ik wilde iemand helpen met wat suggesties). Tot mijn grote verbazing kon ik echter de Google Carrousel niet meer terugvinden. Ik heb daarna verschillende lokale bedrijven gegoogeld, om te zien of het toeval was, ik een fout had gemaakt of dat de Carrousel voor lokale ondernemingen echt verdwenen was. Dit onderzoek bevestigde dat de lokale ondernemingen niet meer in een Carrousel terechtkomen, terwijl andere categorieën, zoals bekende personen en bezienswaardigheden, nog wel een Carrousel krijgen.

 

Nieuwe weergave voor horeca

Naast het verdwijnen van de Carrousel voor lokale bedrijven, is er voor zoekopdrachten naar horecabedrijven een nieuwe lokale weergave verschenen. Deze is -in tegenstelling tot bovenstaande beschrijving voor de lokale bedrijven- niet gekoppeld aan een zoekopdracht met een bedrijfsnaam, maar aan meer generieke zoekopdrachten als “hotel apeldoorn” of “restaurant apeldoorn”. Voor restaurants wordt een nieuwe 3-Pack weergegeven met beoordelingen en waar mogelijk openingstijden:

Google zoekresultaat met Answer Box lokale horeca - restaurant apeldoorn

 

Hieruit blijkt dat het van groot belang is dat je je openingstijden goed vermeldt in Google Mijn Bedrijf. Vraag jezelf maar eens af wat jij zou doen als er bij het eerste restaurant geen openingstijden vermeld staan en bij de tweede wel duidelijk is dat ze vandaag open zijn? (het eerste restaurant in het voorbeeld is inmiddels op de hoogte gesteld, dus die zal eind april 2015 ongetwijfeld de openingstijden vermeld krijgen 😉 )

Meer informatie over de horecagelegenhedenVermelding horecazaak vanuit Google Answer Box voor café's

Bij cafe’s en restaurants (vermeldingen van hotels vallen onder Google Hotel Finder-zie hieronder) kun je doorklikken op een specifiek resultaat uit de 3-Pack. Hiermee open je het zoekresultaat voor dat horecabedrijf, waarbij je de Google Knowledge Graph Box van het bedrijf te zien krijgt, met daaronder andere relevante resultaten. Dat begint met de website van het bedrijf, gevolgd door resultaten als recensie- en reserveringswebsites, eventuele pagina’s op sociale media en bedrijvenverzamelwebsites.

Hoewel je niet overal invloed op hebt, zijn zowel je lokale vermelding als de foto’s die al dan niet zichtbaar worden te beheren vanuit Google Mijn Bedrijf. Wees er dus zeker van dat je die zelf in beheer hebt! Zie je ‘Bent u de bedrijfseigenaar?’ zoals in de afbeelding, claim dan direct jouw vermelding door daarop te klikken!

Google Hotel Finder nu ook in Nederland

De Google zoekresultaten voor hotels gaan een stuk verder. Hier vind je ook waar mogelijk prijzen en zelfs de mogelijkheid om direct te reserveren. Deze optie heeft Google Hotel Finder genoemd:

Google Hotel Finder in Nederland

Google Hotel Finder was internationaal al uitgerold, maar is nu ook echt voor de Nederlandse markt beschikbaar. Klik je op een specifiek hotel in de Hotel Finder, dan krijg je een Google Knowledge Graph Box van het hotel te zien, met de mogelijkheid om direct te reserveren. Onder de Knowledge Graph Box volgen de website van het hotel en recensiewebsites als Zoover en boekingswebsites. Die resultaten zijn vergelijkbaar met de extra resultaten die worden weergegeven voor andere horecagelegenheden, zoals hierboven vermeld.

Google Hotel Finder resultaat voor specifiek hotel

Waren deze wijzigingen jou al opgevallen? Wat vind je van deze vernieuwingen binnen Google? Laat het weten in je reactie hieronder!

 

Google Carrousel nu ook in Nederland

Google Carrousel in Nederland

In de wereld van SEO en Google wordt al lange tijd gesproken over de ‘Google Carousel‘ (Engelse spelling, de Nederlandse spelling is ‘carrousel’) en de mogelijke uitrol buiten de Verenigde Staten. Nadat ‘Google Carousel’ in de eerste helft van 2013 werd uitgerold in de Verenigde Staten, was het een kwestie van tijd voor dit wereldwijd zou worden uitgerold. Wat is de Google Carrousel (ik houd vanaf nu de Nederlandse spelling aan) en wat betekent dit voor jouw website?

 

Wat is de Google Carrousel?

De Google Carrousel is een visuele toevoeging aan de zoekresultaten in een balk bovenin de SERPs (zoekresultatenpagina). Deze afbeeldingen hebben te maken met de zogenaamde Knowledge Graph (in het Nederlands: Kenniskaart) die er ook al voor zorgde dat je content uit Wikipedia te zien kreeg over bepaalde onderwerpen. De Knowledge Graph is ook verantwoordelijk voor de weergave van diverse lokale ondernemingen met afbeeldingen. In mijn artikel over de uitrol van Google Pigeon werd de carrousel al even aangestipt. Wat je te zien krijgt is een overzicht van diverse bedrijven uit dezelfde categorie, met bijbehorende foto’s. Deze foto’s worden uit de Google Mijn Bedrijf vermelding van desbetreffende bedrijven gehaald. Als bedrijf heb je dus zelf  een zekere invloed op jouw vertoning in de Carrousel door de foto’s op Google Mijn Bedrijf te beheren.  Zo zie je in onderstaande voorbeeld dat veel rijscholen nog geen afbeeldingen hebben toegevoegd aan hun Google Mijn Bedrijf en daarom vertoond worden met hun Maps vermelding.

 

Google Carousel -of Carrousel- voor verkeersscholen in Apeldoorn 6 november 2014

De uitrol in Nederland

Zonder enige aankondiging was hij er dan: de Google Carrousel in de Nederlandse zoekresultaten. Nog wel enigszins verstopt, want je moet er wat moeite voor doen om ‘m tevoorschijn te toveren, maar hij ís er wel nu. Eduard de Boer van Reputatiecoaching ontdekte bij toeval op 5 november de Google Carrousel in Nederland. In de video dat bij zijn artikel staat, wordt al uitgelegd hoe je de Carrousel tevoorschijn tovert:

  • Zoek op een onderwerp in Google, bijvoorbeeld een bekende persoon of een (lokaal) bedrijf. Gebruik een naam, bijvoorbeeld “Martin Luther King” of “Verkeersschool Frank Schuurman”.
  • In de rechterkolom op Google verschijnt de ‘One Box’ van het onderwerp, met daaronder de vermelding ‘Gerelateerd’ (bij onderwerpen) of ‘Andere mensen zochten ook naar’ (bij bedrijven).
  • Klik op een van de vermeldingen daaronder en zie de Google Carrousel verschijnen:

Google Knowledge Graph Carousel of Carrousel bij Martin Luther King

 

Wat betekent dit voor jouw website?

Wanneer je met jouw bedrijf in de Google Carrousel wilt verschijnen, zul je allereerst de koppeling tussen je Google Mijn Bedrijf en je website in orde moeten hebben:

  • Heb je een Google Mijn Bedrijf pagina voor je bedrijf?
  • Is je website vermeld op je Google Mijn Bedrijf pagina?
  • Is er een koppeling op je website met je Google Mijn Bedrijf middels rel=”publisher”?

Wanneer dit allemaal geregeld is, ben je overgeleverd aan Google om deze al dan niet mee te nemen in de zoekresultaten. Dit is onder andere afhankelijk van de bedrijfscategorieën, omdat niet alle categorieën een SERP (pagina met zoekresultaten) tonen met Knowledge Base informatie.

Zorg er in ieder geval voor dat je afbeeldingen hebt toegevoegd aan je Google Mijn Bedrijf, zodat je geen vertoning van je vermelding op Google Maps in de Carrousel krijgt. Onderzoek zelf regelmatig of de afbeelding in de Carrousel komt en of die afbeelding representatief is. Is dat laatste niet het geval, schuif dan met je afbeeldingen en test of er dan een betere foto vertoond wordt.

 

Moet je nu alles in het werk zetten om in de Carrousel te komen?

De belangrijkste vraag is of je nu je pijlen moet richten op de Google Carrousel. Vooralsnog is er op het moment van schrijven weinig reden toe. Als je alles uit bovenstaande alinea hebt toegepast, heb je in ieder geval zelf de belangrijkste stappen voor jouw bedrijf gezet. Er zijn twee redenen waarom je er vooralsnog verder weinig meer aan zou moeten doen:

  1. De Google Carrousel verschijnt niet automatisch bij de zoekresultaten. Men moet er moeite voor doen om deze te laten verschijnen en weinig mensen zullen dat gaan doen. Ze zijn op zoek naar een bepaald onderwerp of bedrijf en klikken daarom niet zo gauw op de andere resultaten.
  2. We weten niet of Google Carrousel een blijvertje is. De geschiedenis leert ons dat Google veel experimenteert en dus ook regelmatig weer elementen verwijdert uit de SERPs. Zo verdween eerder in 2014 de auteursfoto en uiteindelijk verdween Google Authorship volledig.

Zorg er eerst in ieder geval wel voor dat je de basis hebt liggen door de koppelingen tussen je website en Google+ te maken en goede foto’s op Google Mijn Bedrijf te zetten.

 

Zie jij het nut in van Google Carrousel?

Nu je dit alles zo gelezen hebt, zie jij dan het nut in van Google Carrousel? Voegt het volgens jou iets toe aan de zoekresultaten? Ik ben benieuwd, dus laat je reactie hieronder achter!

Google Mijn Bedrijf verifieren met Google Webmaster Tools

Google Mijn Bedrijf direct verifieren via Webmaster Tools

Het verifiëren van je lokale onderneming op Google Mijn Bedrijf verliep lange tijd op zijn zachtst gezegd nogal omslachtig. Er zullen vast goede redenen voor geweest zijn, maar verifiëren door een briefkaart aan te vragen van een van ’s werelds grootste internetondernemingen is niet echt logisch, wel? Gelukkig kan dat nu dus efficiënter -en passender- via Google Webmaster Tools.

7 pack rijschool - Google Mijn Bedrijf verifieren met Google Webmaster Tools

Waarom verifieren van je lokale onderneming?

Wanneer je lokaal gevonden wilt worden, is het verifiëren van je lokale onderneming in Google Mijn Bedrijf een relevante zaak. Voor verschillende categorieën (rijscholen, winkels, dienstverleners) resulteert dit in de vermelding van je bedrijf op de kaart in de zoekresultaten. Vaak zijn dit 7 lokale vermeldingen. Dit noemen we de 7-pack. Een voorbeeld van zo’n 7-pack zie je hiernaast. Je ziet hierbij ook duidelijk vermelding van de Google+pagina’s en Google recensies.

 

Hoe werkte het verifieren eerst?

Verificatie van je lokale vermelding verliep nogal omslachtig en ouderwets. Je diende het verzoek om verificatie in via je Google+pagina en moest dan wachten op een briefkaart van Google. Deze werd verstuurd naar het door jou opgegeven adres en bevatte een code die je weer op internet moest invullen. Op zich logisch, want zo kon je ook echt alleen verifiëren wanneer je werkelijk op die locatie zat. Maar het duurde altijd even en dat moest toch sneller en efficiënter kunnen? Hier kwam al eens verificatie via telefoon bij, maar nu kan het nog efficiënter (en logischer): gewoon online via Google Webmaster Tools.

Hoe gaat dat nu in zijn werk?

Wanneer je een website hebt, meld je deze aan via Google Webmaster Tools (GWT. Of je webdesigner/webbouwer doet dit voor je. In ieder geval zal er een koppeling (moeten) zijn tussen je website en dit hulpprogramma van Google. Wanneer jouw website is aangemeld via GWT, kun je ook je Google Mijn Bedrijf pagina via GWT verifiëren. De volgorde is dus: eerst website, dan Google Mijn Bedrijf. Hierbij is het ook van belang dat je account bij GWT gekoppeld is aan hetzelfde e-mailadres als dat van je Google Mijn Bedrijf. Log in bij Google Mijn Bedrijf en van daaruit kun je jouw lokale vermelding verifiëren.

Verdere details over het verifieren

Helaas moet ik toegeven dat ik je nu niet veel verder kan helpen met de te nemen stappen. Mijn pagina was al geverifieerd, dus ik kan het proces zelf niet meer doorlopen. Dus als iemand dit proces wil doorlopen en mij -en daarmee vooral ook vele anderen- wil helpen door de te nemen stappen te delen met ons, graag!

Voor verdere informatie omtrent dit onderwerp verwijs ik ook graag naar een eerder blog van collega Daniel Mulder op zijn Google Plus Marketing blog.

Vragen? Opmerkingen? Ik lees ze graag!


Waardevol? Klik op de plus hierboven 🙂