Sloop die slider en verbeter je website

Sloop die slider en haal meer uit je website

Sliders (of carrousels) worden nog veel gebruikt op websites. En eerlijk gezegd snap ik dat niet. In dit artikel zoom ik dan ook in op de redenen waarom sliders gewoonweg overbodig zijn en daarmee vooral ook je conversie in de weg zitten. En wat voor sliders geldt, geldt ook voor achtergrondvideo’s. 

  • Onderzoeken
  • redenen waarom sliders worden gebruikt
  • te snel of te langzaam
  • Niemand wacht om alle afbeeldingen te zien
  • missen van CTA en frustratie
  • Op mobiel lang niet zo goed als op desktop

Diverse onderzoeken tonen negatief effect van sliders

Als je dit gemist hebt, heb je echt liggen slapen. Als je dit negeert, laat je omzet liggen. Zo simpel is het eigenlijk. Er zijn namelijk diverse gerenommeerde bureaus die onderzocht en onderbouwd hebben welk effect sliders hebben. Zowel grote onderzoeksbureaus als bedrijven die gespecialiseerd zijn in conversie op websites. Een overzicht:

  1. Onderzoek van AGConsult waarbij ze de carrousel vervingen door statische afbeeldingen
  2. Uitleg van Yoast waarom sliders ‘sucken’ (Engelstalig)
  3. Een onderzoek van NNGroup op de website van Siemens waar de testpersonen geen aanbieding voor wasmachines kon vinden

En ja, die laatste is al uit 2013. Daarbij zou je kunnen beargumenteren dat we inmiddels toch wel zodanig gewend zouden moeten zijn aan carrousels op websites dat deze vlieger niet meer op gaat. Laat mij je aantonen waarom dat echt wel nog steeds zo is.

Redenen om een slider te gebruiken

De meest gehoorde reden om afbeeldingen in een carrousel op te nemen is dat een organisatie zo meerdere dingen kan laten zien aan de bezoeker. Een webwinkel laat zo een aantal producten of aanbiedingen zien en een fotograaf gebruikt het om mensen direct foto’s uit zijn of haar portfolio te laten zien. Zijn dat goede redenen om daadwerkelijk een carrousel te gebruiken?

In bovenstaande voorbeeld is mij onduidelijk waarom er nu een slider van maar 2 afbeeldingen is gebruikt. In beide afbeeldingen komt dezelfde tekst naar voren. Dus welk doel dient dit?

Gaat het om jou of om de websitebezoeker?

De vraag die je je altijd moet stellen bij ieder onderdeel op je website of webpagina is: “Wat voegt het toe voor mijn websitebezoeker?” Wat heeft je bezoeker eraan, zeker als je er vanuit gaat dat er ook veel bezoekers op je website komen die jouw bedrijf nog niet kennen. Wat is dan het eerste dat ze te zien krijgen? Een slider met allerlei afbeeldingen, die nooit in de juiste snelheid wisselt?

Nooit de juiste snelheid (echt hoor)

De snelheid waarmee een slider van afbeelding wisselt is nooit goed. De ene keer duurt het te lang voor de volgende afbeelding er is, waardoor de bezoeker allang verder gescrold is. De andere keer gaat hij zo snel dat iemand nauwelijks in zich kan opnemen wat er op de afbeelding staat. Ik kom zo vaak sliders tegen waarbij ik de tekst in de afbeelding niet eens normaal kan lezen voor de afbeelding wisselt.

In bovenstaande video zie je een slider waarbij de afbeeldingen wel heel snel wisselen. Ik word daar heel erg kriegel van. De tekst in de eerste afbeelding kan ik eigenlijk net niet helemaal lezen. In ieder geval niet op mijn dooie gemakje.

Te langzaam bestaat ook

En natuurlijk gaan ze ook wel eens te langzaam. Dan duurt het 8 seconden of langer voor er een nieuwe afbeelding geladen is. Denk je dat iemand gaat zitten wachten tot dat gebeurt? Als ze al doorhebben dat je een slider gebruikt natuurlijk. Grote kans dat je websitebezoeker gewoon doorscrolt naar beneden en je hele slider niet voorbij ziet komen.

Alle afbeeldingen zien kost tijd

Zoals we allemaal weten is de internettende mens ongeduldig. Dus als je carrousel te langzaam gaat, scrolt men door, zoals ik hiervoor al aangaf. Dus: gaat iemand braaf wachten tot alle afbeeldingen voorbij geschoven zijn? Dacht het niet. Zeker niet als er 8 afbeeldingen in de diashow zitten die elk 10 seconden blijven staan zoals hier:

Ik durf wel te stellen dat niemand hier alle afbeeldingen gaat bekijken.

Websitebezoeker zelf laten klikken

Kies je dan voor een semi-statische diashow waarbij de websitebezoeker zelf kan klikken naar de volgende afbeelding? Ik zou het niet doen. Denk je dat er veel mensen die moeite gaan doen? Waarom zou ik klikken als ik niet weet wat er op de volgende afbeelding staat? Ik ga toch geen moeite doen als ik er geen voordeel bij heb of niet weet welk voordeel ik eraan heb…

Een call-to-actionbutton in je slider: afrader

De sliders worden regelmatig gebruikt om er een button met een call to action in te zetten. Zo kun je je bezoekers bijvoorbeeld aanbiedingen laten zien, zoals ik al eerder aangaf. Maar is dat slim? Ik vind van niet. Zelf heb ik al eens het probleem gehad dat ik wilde klikken op een button en de slider toen net zijn werk deed. De afbeelding wisselde en ik klikte net mis. Dat zorgt voor frustratie en websitebezoekers die afhaken. Een button in je sliderafbeeldingen is dus een afrader wanneer je frustratie wilt voorkomen.

Weergave op mobiel: ook belangrijk

Steeds meer mensen gebruiken een mobiele telefoon om mee te internetten. Hoe pakt je carrousel uit op de mobiele telefoon? Dat is ook niet altijd even goed, zoals je hier ziet:

Mobiele weergave van de afbeelding in de slider pakt niet echt goed uit op mobiel

Jammer. Deze afbeelding die eigenlijk heel cool is, komt hier gewoon niet goed uit de verf. In andere gevallen zie je weer dat de carrousel mee schaalt en daardoor juist veel te klein is. En dus nutteloos is op mobiel.

Achtergrondvideo’s: de nieuwe slider

En toen werd het mede dankzij snel internet ook nog eens mogelijk om video’s in de header of helemaal als achtergrond te gebruiken. De achtergondvideo’s. ook wel hero movies genoemd. Minstens zo’n afrader. Net als de te snel wisselende sliderafbeeldingen leiden ze enorm af van waar het werkelijk om gaat. Ook hierbij is de vraag: wat heeft de bezoeker eraan? Als je daar echt een onweerlegbare onderbouwing voor hebt, zit je goed. De meeste website-eigenaren zullen dat niet hebben.

Gebruik jij (nog) een slider op je website? Deel jouw mening, inzicht of andere kennis hieronder of stel je vraag. Ik zie hier graag een leuke discussie ontstaan.

12 antwoorden
  1. Michiel
    Michiel zegt:

    Yup, sliders zijn vrijwel nooit een goede toevoeging aan een website. Het is een dingetje van designers voor de mooi. Maar een usability- of conversie-expert gruwelt ervan :). Goede voorbeelden ook van hoe het in de praktijk slecht kan uitpakken!

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Enkel wanneer je geen “commerciële” insteek hebt met je website zou een slider een optie kunnen zijn. Dan nog kun je flink de plank misslaan, want zodra je bezoeker wordt afgeleid door bewegend beeld, is er al een forse kans dat deze vergeet waarvoor hij/zij op jouw website kwam.

      En ja, die goede voorbeelden horen erbij hè? Onderbouwen met bewijs. 🙂

      Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Dat ligt eraan Diana. Ik sluit de slider niet volledig uit en denk dat er best wel websites zijn waar het nut heeft. Maar of dat in jouw geval zo is, betwijfel ik. Stel iemand komt voor een reis naar Azië en ziet als eerste een afbeelding van Texel. Dat is al geen bevestiging van wat de bezoeker zoekt. Volgt daarna een foto van een Afrikareis, is dat weer een andere beleving. Gaat iemand dan wachten tot er een foto van Azië voorbij komt?

      Ziet de bezoeker die slides überhaupt wel of scrolt deze direct door om te vinden waar deze voor komt? Zeker wanneer er veel slides in de carrousel staan en/of wanneer deze te snel of te langzaam laden, bereikt het zijn doel niet. En wat voor de een te snel is, is voor de ander niet snel genoeg. Snelheid is nooit voor iedereen goed. Lees vooral ook de studie van AGConsult die in het artikel staat. Ben benieuwd of jouw inzicht daardoor nog verandert 🙂

      Beantwoorden
      • Marguerite
        Marguerite zegt:

        Mee eens, als web bezoeker vind ik het soms bij het bekijken van hotels etc. wel fijn om de foto’s te zien, die zowel sliden als aanklikbaar zijn (dat laatste gebruik ik vaak).

        Als website bouwer gebruik ik vrijwel nooit meer caroussels, alleen om te laten zien wat je in amp-html kan doen, maar verder eigenlijk nooit.

        Beantwoorden
  2. Rosanne
    Rosanne zegt:

    AMEN!

    Vanuit usability- en conversieoogpunt zijn sliders inderdaad een absolute no go. Als er al op een slider geklikt wordt, klikt 85% op de eerste slide, op de overige slides wordt amper geklikt.

    Je wilt niet weten hoe vaak wij te horen krijgen “ik wil graag een slider op de homepage, want dat maakt het lekker interactief, als er iets beweegt”. We moeten soms nijdig ons best doen, maar over het algemeen kunnen we het klanten uit hun hoofd praten. Een statische afbeelding werkt veel beter.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      “Als er al op een slider geklikt wordt, klikt 85% op de eerste slide, op de overige slides wordt amper geklikt.”
      Zie? 😉

      En ik was al bang dat veel mensen expliciet vragen om een slider. Lijkt me erg lastig om het ze uit hun hoofd te praten. Ik kan alleen maar hopen dat dit soort artikelen eraan bijdraagt.

      Beantwoorden
  3. Ximaar
    Ximaar zegt:

    Afhankelijk van het type (sommige kunnen mijn halve laptopscherm bedekken en andere zijn maatje postzegel) heb ik er een hekel aan als bezoeker. Ik hou niet van bewegen of knipperen en vind het al een ramp als CNN zo’n beursstrook onder door het scherm laat glijden. Als ik om wat voor reden zo’n site toch wil bezoeken, dan laat ik zo’n deel blokkeren door m’n adblocker. Voor de ergste gevallen heb ik zelf een jaar of 15 terug een “afplakker” in Delphi gemaakt, die ik op elke maat over iets vervelends kan leggen.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Dat bewegen en knipperen is mijn persoonlijk grootste bezwaar. Het leidt af en ik ben er ook van overtuigd dat dat bijdraagt aan waarom carrousels slecht voor conversie zijn.

      Beantwoorden
  4. Ingrid
    Ingrid zegt:

    Kan een slider ook de laadtijd van een site nadelig beinvloeden?
    Hmm, ik denk wel dat ik om ben om de slider uit mijn site te verwijderen.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Jazeker, want vaak bevat die slider nogal grote afbeeldingen. Daarnaast moeten al die afbeeldingen eerst worden geladen voordat de webpagina vertoond wordt. Dus hoe meer foto’s je in je carrousel zet, hoe trager je pagina wordt.

      Zie het als de oude diashow van vroeger (als je die tijd nog hebt meegemaakt), waarbij je eerst alle dia’s in de lade moest zetten voordat je de diashow kon starten. Dat gebeurt nu ook met je slider. Eerst laden, dan vertonen.

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.