Afbeeldingen op je website optimaliseren: SEO quick win!

Afbeeldingen op je website optimaliseren

Een van de aspecten waar ik naast tekst op let bij het optimaliseren van websites, is het juiste gebruik van afbeeldingen. Hier gaat namelijk nog veel mis, terwijl afbeeldingen ook bijdragen aan je vindbaarheid. Door je afbeeldingen op de juiste manier in te voegen, zorg je ervoor dat ook deze bijdragen aan je SEO. Moeilijk is het allemaal niet, maar het vergt vooral goede voorbereiding. Grote kans dat je daarmee je vindbaarheid snel verbetert! (let goed op de gouden tip die je in dit artikel vindt!)

Waarom moet je de afbeeldingen op je website optimaliseren?

Allereerst is het goed om te weten waarom dit zo belangrijk is. Waarom moet je afbeeldingen op je website optimaliseren? Het is vrij simpel: de zoekmachines zoeken naar context op je pagina. “Waar gaat deze pagina over en hoe krijg ik de bevestiging dat deze pagina daar ook echt over gaat?”. Nee, natuurlijk is dat niet echt een vraag, de bots die je website crawlen zijn geen zelfdenkende units. Maar ze krijgen wel de opdracht mee om de pagina’s grondig te analyseren. Waar gaat de pagina over? En vooral: waar blijkt dit uit? Maar de bots herkennen geen foto’s. Die zien niet het verschil tussen een foto van Nathan Veenstra of Michiel Veenstra niet…

Nathan Veenstra of Michiel Veenstra - optimaliseer je foto's voor de zoekmachines

Wat je moet weten over afbeeldingen op je website

Afbeeldingen zijn nuttig, omdat ze wat toevoegen aan je tekst, deze illustreren, en vooral: je webpagina’s leesbaarder maken. Want een pagina met enkel tekst sla je toch gauw over? Maar als je ze dan toch gebruikt, laat ze dan ook zeker bijdragen aan je SEO. Let dus bij het opmaken van je foto al vóór publicatie op het volgende (en let op: straks volgt een gouden tip!):

  • Zegt de titel iets over wat er op de afbeelding staat?
  • Zegt de titel iets over het onderwerp van de pagina waarop deze staat?
  • Zie je een spelfout die je ook nog eens niet helpt?

Op deze manier help je de bots begrijpen wat er nu echt op de afbeelding staat en dat die ook echt op deze pagina hoort. In de meeste CMS’en kun je zelf de volgende attributen van de afbeelding invullen:

  1. Titel
  2. Alt Tag (of Alt Tekst)

Deze kun je dezelfde tekst meegeven, maar je kunt er ook wat variatie in aanbrengen. Maar er is een onderdeel dat vaak vergeten wordt, waardoor jouw concurrent waarschijnlijk gewoon de plank misslaat. En waar jij dus winst mee kunt boeken!

Afbeeldingen website optimaliseren _DSC

Maak deze fout niet!

Een veel voorkomende fout is het uploaden van een afbeelding direct vanaf de harde schijf wordt geüpload. Maar wat doen de bots van de zoekmachines? Die lezen ook de titel van de foto vanuit de bron, want die wordt meegenomen in de data van de afbeelding. Je ziet in bovenstaande afbeelding al dat de geüploade foto ‘_DSC0448.jpg’ als naam heeft op mijn harde schijf. Dit wordt een-op-een overgenomen en ook gekopieerd in het vak ‘Title’. Die titel kun je in veel gevallen (zoals in WordPress in dit voorbeeld) nog aanpassen, maar dat verandert niets aan de data van de oorspronkelijke afbeelding:

Afbeeldingen website optimaliseren - titel aanpassen

 

Voor je bezoeker en voor Google

De afbeeldingen zijn er vooral voor je bezoeker. Ze zorgen voor afwisseling van de tekst, ondersteunen je tekst en maken je website duidelijk en overzichtelijk. Daarnaast helpen ze Google om je pagina’s beter te begrijpen. Zeker als je de eerder genoemde punten gebruikt voor de juiste omschrijvingen.

Optimaliseer je afbeeldingen en win van je concurrenten

Zorg er dus voor dat je de afbeeldingen die je wilt gebruiken voor je webpagina al vóór het uploaden de juiste titel geeft. Breng daarbij -net als in je tekst- wel de nodige variatie aan en zorg er dus voor dat niet alle afbeeldingen dezelfde titel krijgen. Dat lijkt veel werk, maar achteraf aanpassen kost meer werk. En wanneer jouw concurrenten hun afbeeldingen nog steeds rechtsreeks uploaden zonder de titel goed aan te passen, heb jij een streepje voor. Een echte SEO quick win dus!

Verwacht geen wonderen, maar het zorgt er zeker voor dat de bots je pagina nog beter begrijpen. En dat is sowieso positief voor je vindbaarheid.

Aanvulling: in januari 2016 werd bekend dat Google afbeeldingen niet regelmatig indexeert. De SEO quick win zit dus niet direct in het wijzigen van de bestandsnamen en alt-tags. De quick win zit vooral in direct de juiste namen, titels en alt-tags gebruiken. Niettemin win je altijd als je het beter doet dan je concurrenten.

Paste jij de titels van je afbeeldingen al aan voordat je ze ging uploaden? Ik ben benieuwd of je dit belangrijke detail al kende!

SEO-tips die je van niemand krijgt

SEO-tips, maar dan anders

Er zijn inmiddels online vele blogs en pagina’s met SEO-tips te vinden. Vele geven je dezelfde adviezen, maar als je goed zoekt, kom je ook regelmatig echt goede tips tegen. Sterker nog: ik leer zelf continu bij en lees regelmatig SEO-tips die ik nog niet ken. Ik gooi het eens over een andere boeg en geef je tips die je wellicht niet verwacht. Tips die je wellicht niet zo snel onder SEO-tips zou scharen. En toch hebben ze beslist met SEO te maken. De volgende tips zal ik hieronder elk uitgebreid toelichten:

  1. Zorg voor een betrouwbare website
  2. Vergeet de afbeeldingen niet
  3. Gebruik een goede tagline
  4. Schrijf niet voor Google!

 

1. Zorg voor een betrouwbare website

Wanneer er bezoekers op je site komen, wil je dat ze enige tijd op je site blijven. En dat begint met een betrouwbare uitstraling. Wanneer op enig moment de bezoeker concludeert dat hij/zij jouw website niet voldoende vertrouwt, ben je hem of haar kwijt. Er zijn veel factoren waarmee jij de betrouwbaarheid van je website zelf kunt beïnvloeden. Ook Google houdt hier rekening mee. Zij willen relevante zoekresultaten geven aan jou en de andere gebruikers van hun zoekmachine. Dus beoordelen zij ook de kwaliteit van websites. En onder de kwaliteit valt ook de betrouwbaarheid. Dit valt allemaal onder Google Panda, waar in mei 2014 een belangrijke update van plaatsvond. En let wel: net als de Panda is deze beoordeling heel zwart-wit. Het is goed of slecht, er is geen middenweg. Neem dus alle twijfel weg en zorg voor een website die er professioneel en betrouwbaar uitziet, bijvoorbeeld met persoonlijke foto’s.

Betrouwbare site - vergeet de afbeeldingen niet

 

2. Vergeet de afbeeldingen niet

Naast het feit dat afbeeldingen bijdragen aan de leesbaarheid, hebben ze ook hun invloed op je vindbaarheid. Wanneer je de afbeeldingen dus op de juiste manier gebruikt, zijn ze een relevante SEO-factor. Vooropgesteld: Google traint de Googlebots om veel te begrijpen, maar afbeeldingen kunnen ze (vooralsnog) niet zien en begrijpen. Dus ben jij er mede-verantwoordelijk voor dat de afbeeldingen worden “gelezen” door de Googlebots. Zorg er daarom voor dat je de afbeelding per pagina de juiste titel meegeeft. Het best doe je dat met het volgende driestappenplan:

  1. Hernoem de foto op je harde schijf naar een goede omschrijving van de foto, inclusief de zoekterm voor de pagina waar deze op komt te staan
  2. Geef de afbeelding dezelfde (of iets andere) titel wanneer je deze hebt geüpload; in WordPress wordt de titel automatisch overgenomen
  3. Kopieer deze titel en plaats deze ook in de ‘alt tag’; ook dit kan in WordPress heel eenvoudig worden uitgevoerd, het spreekt vrijwel voor zich

Op deze manier krijgen de Googlebots de informatie over het onderwerp van de afbeelding en zullen ze de afbeelding ook als zodanig indexeren. En daarmee tikt het weer aan als SEO-factor voor jouw pagina, mits je dus wel de focus zoekterm hebt gebruikt.

 

3. Gebruik een goede tagline

Voor het online-marketingblog Marketingmed schreef ik al een betoog voor een goede tagline op je website. Nu is de tagline zelf niet direct een SEO-factor, maar deze kan wel weer iets bijdragen aan je vindbaarheid. Wanneer je namelijk (een van) je belangrijkste zoektermen in je tagline zet, zal dit door de Googlebots gelezen worden en dus ook worden geïndexeerd. Mits de tagline niet in de afbeelding staat en dus echt als tekst op je site wordt vermeld. In het geval van mijn website zal het woord “webteksten” dus wat extra SEO-waarde krijgen:

SEO-tips blog Letterzaken logo met tagline

 

4. Schrijf niet voor Google!

Is dit nu echt het advies van iemand die zich met webteksten/seo-teksten bezighoudt? Jazeker. Overigens moet ik wel even credits geven aan René Greve, bij wie ik twee trainingen over SEO en webteksten heb gevolgd. Bij mijn eerste training is me al verteld dat schrijven voor Google niet werkt. In het kort: wanneer je jouw teksten volpropt met zoektermen, wordt de tekst daar uiteindelijk niet leesbaarder van. De kwaliteit van je pagina (en website) gaat hierdoor omlaag en met dank aan Google Panda (zie punt 1) gaat het je niet helpen in je rankings. Daarnaast raak je jouw bezoekers snel kwijt wanneer je tekst weinig hout snijdt. Lange teksten, volgepropt met -vaak zelfs zo exact mogelijke- zoektermen worden er niet beter op en je bezoeker verlaat al snel je website. Schrijf dus vooral met de lezer in je achterhoofd. Wat komt hij of zij op deze pagina doen? Wat is relevante informatie voor de bezoeker van deze pagina? Schrijven voor Google loonde een paar jaar geleden misschien nog voor je vindbaarheid, maar Google wordt steeds slimmer en trapt er niet meer in. Schrijf dus voor je klant!

SEO-tip 4 - schrijf niet voor Google

 

Heb jij wat aan deze tips?

Bij de start van dit blog had je vast niet gedacht dat je deze tips zou krijgen. Zoals ik al zei zijn dit behoorlijk onconventionele SEO-tips en zul je deze niet zomaar van anderen krijgen. Welke van deze tips vind jij het nuttigst? Geef hieronder je reactie!