Bij 2 recensies al sterren in Google: aan de slag met jouw recensies!

Heb jij nu nog geen sterren in Google?

Oké, check het gelijk even (al je het nog niet weet): googel op je bedrijfsnaam of bedrijfsactiviteit en kijk of jouw bedrijf sterren heeft in Google. Is dat nog niet het geval, dan moet je toch echt eens aan de slag om recensies te krijgen in Google. De sterren worden sinds begin februari 2017 namelijk al vertoond bij 2 recensies. Dat heeft voor- en nadelen. In dit artikel lees je de voor- en nadelen en uiteraard meer over het fenomeen sterren in Google.

UPDATE 8 februari 2017: er zijn zelfs al sterren gezien bij bedrijven met 1 Google-recensie. Meer hierover als aanvulling onderaan dit artikel.

Van 5 naar 2 recensies

Voorheen had je 5 recensies nodig om de weergave van het gemiddelde in sterren weer te geven in Google. Deze sterren kwamen van jouw recensies in Google, via Google Mijn Bedrijf. Het was even hard je best doen om op te vallen door die sterren bij jouw bedrijfsvermelding. Je liep dan wel voor op veel concurrenten, want tot op de dag van heden zijn er nog weinig bedrijven die echt aardig wat recensies kregen. Er zijn enkele uitzonderingen, waaronder supermarkten en restaurants, die als vanzelf recensies lijken te krijgen.

Geen sterren bij 2 recensies in Google

In 2015 kreeg je geen sterren bij 2 recensies in Google

Met minder recensies al sterren?

Op 4 februari 2017 kwam er op Facebook een bericht voorbij van een trotse bedrijfseigenaar die de sterren in Google zag staan. Wat mij daarbij opviel, was dat er (3) achter de recensies stond. Er waren dus maar 3 recensies gegeven, terwijl er wel sterren waren ‘uitgedeeld’. Bijzonder, want ik wist dat de sterren werden weergegeven vanaf 5 recensies. Dat was ook reden om mijn klanten altijd aan te sporen om recensies te verzamelen.

Op onderzoek uit: hoeveel recensies heb je nu nodig?

Vrijwel tegelijk met deze “ontdekking” kwam op Twitter een bericht voorbij, waarin werd verwezen naar een artikel dat hier ook over gaat. Daar werd gerept over 3 recensies, ik vond het slim om eerst goed uit te zoeken of 3 het minimum was of dat misschien 2 recensies al voldoende waren. En ja hoor, even zoeken en ik kwam ze tegen:

Local Pack voor reclamebureau apeldoorn - nu vertoning sterren bij 2 recensies of meer

Ook voor je Knowledge Panel geldt dat 2 recensies nu voldoende zijn. Niet geheel toevallig checkte ik daarvoor de vermelding van reclamebureau Vlekkeloos. in Apeldoorn. Voor wie het niet weet: Vlekkeloos. ontwierp het logo van Letterzaken en doet veel grafische vormgeving voor mij. En voor hem houd ik ook de posities in de gaten. Dus checkte ik hoe zijn Knowledge Panel er nu uitziet:

Knowledge Panel Studio Vlekkeloos - nu ook sterren

En zie daar: 5 sterren uit 2 Google-recensies. Deze wijziging van Google heeft, zoals ik al aankondigde, zo zijn voor- en nadelen. Weeg ze zelf goed af voor jouw bedrijf.

De voordelen

De voordelen laten zich niet raden:

  • Je hebt sneller sterren bij jouw bedrijf in Google, dus;
  • Je valt sneller op in de lokale zoekresultaten

Je had ze zelf kunnen bedenken. Toch? 😉

De nadelen

De nadelen vind ik toch wel wat serieuzer:

  1. Je concurrenten krijgen makkelijker sterren in Google
  2. Je moet harder je best doen om op te vallen in de lokale zoekresultaten (meer recensies, hoger gemiddelde)
  3. Statistisch gezien zegt een gemiddelde gebaseerd op enkele recensies erg weinig

Waar het voorheen niet zo vanzelfsprekend was om sterren in de Local Pack te zien, gaat het nu algemener worden. Had jij al 5 of meer recensies, dan zullen je concurrenten nu sneller ook sterren hebben. Met meer bedrijven die sterren hebben, vallen die sterren minder gauw op en ben jij dus ook minder uniek meer. Dus moet je harder je best doen, want meer recensies en een hoog gemiddelde gaan dan het verschil maken.

Bouw nu aan je voorsprong

Je kunt concluderen dat jij nu nog harder aan de slag moet om je te onderscheiden van je concurrenten. Meer recensies en een zo hoog mogelijk gemiddelde, want dat gaat de factor worden waar je potentiële klanten op gaan letten. Als (bijna) iedereen sterren heeft, maak je het verschil met het aantal recensies en met het gemiddelde. Want als jij zou moeten kiezen tussen een bedrijf met een gemiddelde van 4,2 sterren en eentje met 4,8 sterren, welk bedrijf zou jij dan kiezen?

In dit voorbeeld is het verschil zelfs nog extremer. Welke rijschool zou jij kiezen uit de 3 lokale vermeldingen in de Local Finder?

Rijscholen in de Local Finder

UPDATE: zelfs 1 recensie met sterren

Bij wat zoekwerk op Google vond ik op 8 februari 2017 zelfs een bedrijf dat met 1 recensie al de sterren meekreeg. Of dit een experiment is of definitief, is nog afwachten. Dat er wat gebeurt rondom de Google-recensies is duidelijk. Heb jij toevallig ook sterren gezien bij bedrijven met 1 recensie? Laat het weten door de bedrijfsnaam in een reactie achter te laten.

1 Google-recensie en vermelding van sterren in de zoekresultaten

Aan de slag dus!

Je ziet het, werk aan de winkel. Bouw nu aan je voorsprong. Ga aan de slag om je recensies te ontvangen. Lees de twee artikelen die ik er al over schreef en doe er je voordeel mee:

Verbeter zelf je lokale vindbaarheid in Google

Hoe verzamel je reviews op Google?

En, hoeveel recensies heb jij al op het moment? Laat hieronder je bedrijfsnaam achter, dan houden we het in de gaten met zijn allen!

Hoe maak je een klik met je links?

Waarom gebruik jij links in de pagina’s op je website? Ik mag aannemen dat je dat doet omdat ze iets toevoegen aan het verhaal op die pagina. Uiteindelijk is dat de belangrijkste reden waarom links worden ingezet. Wat mij betreft zelfs de enige juiste reden. Wil je dat mensen daadwerkelijk klikken op die links, dan moeten ze er ook uitzien als links. Anders kun je die links net zo goed niet plaatsen. Hoe hoort een link er dan uit te zien? En waarom?

Maak het me niet moeilijk: volg de internetconventies

Heel simpel: maak het mij als lezer niet moeilijk. Zorg ervoor dat ik begrijp wat er in jouw tekst een link is. Dat doe je door een ankertekst op te maken volgens de internetconventies. Op internet hebben we te maken met zogenaamde ‘conventies’: zaken die een standaard geworden zijn. De opmaak van links is een van die internetconventies. Een link is veelal blauw en onderstreept. Wanneer je creatief te werk gaat en met bijvoorbeeld roze werkt, is het dan nog duidelijk dat het een link is?

Link of geen link? De ankertekst is roze, niet volgens de internetconventies

In het voorbeeld hierboven zie je dat een roze ankertekst de tekst sowieso al niet leesbaarder maakt. Daarnaast is het echt niet iedereen duidelijk dat het een link is. Ik wil toegeven dat we er steeds meer aan gewend raken dat gekleurde tekst een link bevat. Toch is dat niet altijd zo, soms bevat zo’n gekleurde tekst geen link en dat maakt het nogal frustrerend.

Deze is nog erger

Ik heb nog een voorbeeld voor je. Naar mijn mening helemaal een kwestie van ‘de plank misslaan’. Ik zou zeggen: zoek de link in het voorbeeld hieronder. Succes!

Word-document downloaden? Zoek zelf de link maar. De ankertekst is niet duidelijk

Natuurlijk, als je een beetje bij de pinken bent, snap je dat ergens in, onder of rond de tekst “dit Worddocument” de link staat. Maar niet iedereen is zo slim als jij. Sterker: het is logisch dat je het de websitebezoeker niet moeilijk maakt. Waarom moet ik zelf zoeken naar de link, als je het mij ook makkelijk kunt maken? Als ik over de tekst hover met mijn muis, zie ik het volgende:

Dit is duidelijk een ankertekst met een link zo

Die onderstreepte ankertekst is toch veel duidelijker zo?

Ankertekst volgens de internetconventies

Zoals al aangegeven, is een ankertekst volgens de internetconventies blauw en onderstreept. Dat is ooit zo ontstaan en door daaraan te voldoen, maak je het je bezoekers makkelijk. Ze hoeven niet na te denken en begrijpen direct dat er onder je ankertekst een link zit. Bij een ankertekst met enkel een ander kleurtje, is het niet vanzelfsprekend dat dat ook een link is. Wil je dat je bezoeker het direct begrijpt en daardoor eerder geneigd is op de link te klikken, houd je dan aan die conventie.

Blauw en onderstreept of niet?

Wat mij betreft mag je het zelf weten hoor. Maar als je echt wilt dat je bezoekers op de links klikken, maak je ze het toch niet moeilijk? Per slot van rekening heb je die link er toch niet voor niks onder gezet? Blauw blijft leesbaar, in tegenstelling tot roze. Daarnaast is bewezen dat er meer geklikt wordt op blauwe, onderstreepte links. En als je slim bent, stel je het klikken op een link in als gebeurtenis en verlaag je daarmee je bounce rate.

Wat jij?

Zeg het maar, zet jij links op je website, maar wil je niet dat erop geklikt wordt? Of vind je het onzin dat deze onderstreept moet worden? Deel je mening, geef je reactie, ik reageer graag op wat jij te melden hebt 🙂

Hoe verzamel je reviews op Google?

Voor ieder bedrijf is het belangrijk om zichtbaar te zijn. Verder is het voor ieder bedrijf belangrijk om reviews te verzamelen. Beide helpen je om nieuwe klanten te werven. Dus wil je ook zichtbaar zijn met je reviews in Google. Daarin speelt Google Mijn Bedrijf een belangrijke rol. Hoe zorg je nu voor die reviews op Google? In dit artikel lees je er alles over, inclusief de manier waarop je een direct link naar je klanten stuurt.

Google Mijn Bedrijf: onmisbaar voor lokale vindbaarheid

De vindbaarheid van jouw bedrijf begint -naast je website- bij Google Mijn Bedrijf. Zeker voor lokale vindbaarheid het is Google Mijn Bedrijf essentieel. Wil je in de Local Pack voorkomen bij lokale zoekopdrachten? Dan heb je een vermelding op Google Mijn Bedrijf nodig. Dat wist je natuurlijk al, omdat je het artikel over het verbeteren van je lokale vindbaarheid helemaal gelezen hebt. Maar gebruik jij Google Mijn Bedrijf al voor het ontvangen van reviews?

Reviews worden belangrijker

Je potentiële klant wil zekerheid. Dat wil je zelf toch ook wanneer je iets nieuws aanschaft of bij je nieuwe partij klant wordt? Reviews (recensies) worden daarom in de nog steeds groeiende wereld van internet steeds belangrijker. Google begrijpt dat en heeft daarom al meerdere stappen genomen om jouw potentiële klanten te helpen, onder andere door reviews te tonen in de lokale zoekresultaten.

Ook reviews van externe partijen

Naast de sterren die er te zien zijn in de Local Pack bij lokale zoekresultaten, heeft Google ook samenwerking met externe partijen om die reviews te tonen. Zo is voor hotels de samenwerking aangegaan met TrustYou. Door deze samenwerking krijgen hotels nu previews van reviews in de zoekresultaten bij branded search (wanneer je dus op een specifiek hotel zoekt). Voor iedere onderneming is het dus van groot belang om ook bij externe partijen reviews te verzamelen. Daarnaast is -zeker voor lokale dienstverleners, winkels en horeca- het verzamelen van reviews op Google zelf ook van groot belang.
Reviewoverzicht in Google branded search zoekresultaten - Hotel Huis te Eerbeek

Reviews op Google

Waar komen de reviews in de Google Local Pack vandaan? Je raadt het al, die komen van Google Mijn Bedrijf. Wanneer je vijf of meer reviews hebt ontvangen op je Google Mijn Bedrijf-pagina, worden de sterren vertoond in de lokale zoekresultaten (ook dat kwam al voorbij in mijn artikel over lokale vindbaarheid). En die Google-recensies worden nu nog belangrijker. Deze gaan een rol spelen in de positie van jouw bedrijf in de Local Pack.

Google-recensies als rankingfactor

Google heeft zelf aangegeven welke onderdelen belangrijk zijn voor jouw vindbaarheid in de Local Pack. Daarbij hebben ze ook aangegeven dat de Google-recensies waarschijnlijk een rol spelen. Ik ben ervan overtuigd dat je het woord “waarschijnlijk” wel weg kunt laten. Het is dus van groot belang om zoveel mogelijk recensies te ontvangen.
 Google-recensies spelen een rol in bepalen positie in de lokale zoekresultaten

Hoe krijg je die recensies?

Hoe krijg je die recensies? Of beter nog: hoe maak je het hier klanten zo makkelijk mogelijk om een recensie te plaatsen? Waar je voorheen je klanten naar je Google Mijn Bedrijf pagina kon verwijzen, is het nu niet meer mogelijk daar direct recensies te ontvangen. Toch is het wel zo prettig en klantvriendelijk om je klanten een directe link te sturen waar ze een review kunnen achterlaten.

Directe link voor reviews

Google heeft het je de afgelopen tijd niet makkelijk gemaakt. Waar je voorheen je klanten nog gewoon Google mijn bedrijf pagina rondsturen, is dit nu simpelweg niet meer mogelijk. Het leek er zelfs even op dat een directe link onmogelijk was. Gelukkig zijn er altijd alerte online marketeers die naar een oplossing zoeken. En zo kwam in deze post op Google+ de oplossing die ik hieronder in het Nederlands voor je uiteenzet:

  1. Ga naar Google Maps
  2. Voer je bedrijfsnaam in
  3. Klik op ‘Reviews’ in het Knowledge Panel links
  4. Kopieer de cijferreeks die in je adresbalk achter ‘&ludocid=’ staat
  5. Plaats de cijferreeks achter deze URL: https://plus.google.com/_/widget/render/localreview?placeid=
  6. Geef het resultaat door aan je klanten 🙂

In mijn geval ziet het er dan zo uit: https://plus.google.com/_/widget/render/localreview?placeid=12916382607585868563

Google recensies ontvangen met directe link

Maak het je klant makkelijk

Naast het sturen van de link, maak je het je klant ook makkelijk door gericht te vragen naar een review. Vraag bijvoorbeeld “wat zou je anderen vertellen over hoe je mijn diensten ervaren hebt?”. Of als je graag een specifiek onderwerp (product, dienst) in de recensie wilt zien terugkomen, noem dat dan expliciet. Je klant wordt door je gerichte vraag aan het denken gezet en zal makkelijker een recensie voor je kunnen schrijven.

Let op

Vlak na de initiële publicatie van dit artikel kreeg ik meldingen dat mensen bovenstaande niet konden reproduceren. Wat bleek? Als je nog geen reviews hebt, gaat dit niet lukken. Ergens had ik dat kunnen bedenken, aangezien je in stap 3 op ‘Reviews’ moet klikken. En dat staat er niet links in Maps als jouw bedrijf nog geen recensies ontvangen heeft. De beste oplossing is om voor je eerste review de Google Maps link te geven of mensen te laten googelen naar je bedrijf.

En nog iets

Kennelijk vindt Google webshops geen echte winkels. Er komen signalen binnen dat ze op het moment van schrijven (mei 2016) bedrijfspagina’s van webshops aan het verwijderen zijn. Volgens Google zijn webshops geen echte winkels. Maar volgens mij is er geen alternatief qua branche/categorie. Daarnaast mag het adres geen bezwaar zijn, omdat in Nederland sowieso ook altijd een fysiek adres op de website terug te vinden moet zijn.

Wil jij mij helpen?

Wanneer je wat aan dit blog hebt gehad, wil jij mij dan helpen door een recensie achter te laten op Google Mijn Bedrijf? Wellicht heb je meerdere blogs van me gelezen, een training bij mij gevolgd of ken je me van ‘Test je SEO-kennis’ op Facebook. Hoe dan ook, als je wat aan mijn kennis hebt, wil je daar een kort stukje over schrijven? Je laat je review natuurlijk achter via de directe link.

Reacties en vragen onder het blog worden ook altijd beantwoord, dus brand los!

 

SEO in 2016 – Wat gaat er veranderen?

Het einde van 2015 nadert en het is weer tijd om ons voor te bereiden op het komende jaar, 2016. Wat gaat er allemaal veranderen op gebied van SEO? En welke veranderingen moet je aanbrengen in je SEO-strategie? Kortom, waar moet je op inspelen om ook in 2016 niet te gaan dalen en goed te blijven scoren in Google?

Mobiel is het heden!

Word nou eens wakker! Als je anno 2016 nog steeds denkt dat mobiel de toekomst is dan loop je flink achter. In 2016 is een responsive of adaptive webdesign een pré. Het internetgebruik op mobiele apparaten is de laatste jaren exponentieel gegroeid en deze lijn zal zich tot 2020 door zetten. Een mobielvriendelijke website zorgt ervoor dat je beter scoort in de mobiele zoekresultaten van Google. Op SEO-gebied heb je dus een voordeel.

Dan hebben we ook nog een ander aspect. Het is voor gebruikers van je website uiterst prettig als een website zich aanpast aan het mobiele apparaat. Misschien nog wel belangrijker dan het ranking voordeel.

Ga jezelf eens na. Je zoekt met je smartphone op een bepaalde zoekterm in Google en klikt op een zoekresultaat dat je aanspreekt. Vervolgens verschijnt een website met een te klein lettertype, die zich niet aanpast aan je mobiele scherm. Gevolg: Je gaat terug naar de zoekresultaten en bent weg. Voor website eigenaren is dit catastrofaal.

Lokale vindbaarheid nog belangrijker

Dit is niet echt een trend maar door de mega groei van mobiel verkeer wordt lokale SEO nog belangrijker, dan dat het al was. Bijna de helft van de mobiele zoekopdrachten is van lokale aard. En 80% daarvan leidt uiteindelijk tot een aankoop. Voor bedrijven die klanten werven uit de omgeving of regio is het dus een aanrader om lokaal vindbaar te zijn.

Van zoekterm naar onderwerp

Iedereen die ook maar enige affiniteit heeft met internet weet hoe belangrijk goede content is. Killer content is ook in 2016 uiterst belangrijk. Waar het voorheen voldoende was om een landingspagina te optimaliseren voor één zoekterm. Heb je tegenwoordig meer kans van slagen als je denkt in onderwerpen. Bredere, uitgebreidere pagina’s scoren over het algemeen hoger in Google. Je vergroot zo ook de kans dat je op meer en langere zoekwoord combinaties wordt gevonden.

SEO tips voor 2016

Om in te spelen op de SEO trends van 2016 hebben we hieronder een handige infographic van ompro.nl met dé SEO tips voor 2016. Je kunt deze infographic zien als een soort checklist.

SEO tips 2016 infographic

Verbeter zelf je lokale vindbaarheid in Google

Bij zoekopdrachten die te maken hebben met lokale bedrijven en dienstverlening, geeft Google een blokje met lokale bedrijven weer in de zoekresultaten. Dit is de Local Pack, sinds augustus 2015 standaard uitgevoerd in een blok van 3 bedrijven. Deze weergave is door SEO-specialisten in de VS de Local Stack genoemd. Jouw lokale vindbaarheid  in Google heb je voor een belangrijk deel zelf in de hand. Volg dit stappenplan om de lokale vindbaarheid van jouw bedrijf in Google te verbeteren.

Verdien je plek in de Local Stack

Stap 1: stel een document op met al je bedrijfsdetails

Allereerst is het van belang om te zorgen voor congruentie in je bedrijfsvermeldingen. Congruentie betekent dat alle bedrijfsgegevens overal gelijk zijn. Om hier zorg voor te dragen, stel je als eerste een document op met alle bedrijfsgegevens die gevraagd kunnen worden. Dat betreft:

  • Bedrijfsnaam
  • Adres
  • Telefoonnummer
  • e-mailadres
  • Website
  • Openingstijden
  • Korte omschrijving met de belangrijkste zoektermen, gebaseerd op diensten en.of producten
  • Sociale media (Facebook, Twitter, LinkedIn, Google+, instagram)

Deze zaken kun je voor een groot deel ook op je Google Mijn Bedrijf kwijt. Bovengenoemde gegevens moeten dan ook overeenkomen met de bedrijfsgegevens zoals je die op Google Mijn Bedrijf vermeldt. Dus: claim en beheer nu jouw Google Mijn Bedrijf (voor zover je Google Mijn Bedrijf voor jouw onderneming nog niet in beheer hebt).

Stap 2: Claim, beheer en/of update je Google Mijn Bedrijf

De basis van de lokale vindbaarheid in Google leg je met je Google Mijn Bedrijf-pagina. Maak dus eerst Google Mijn Bedrijf aan voor jouw bedrijf. Begin met controleren of er al een Mijn Bedrijf-pagina is door te googelen op jouw bedrijfsnaam. Zie je dan rechts een blokje met bedrijfsinformatie en daaronder ‘Bent u de bedrijfseigenaar?’ zoals in onderstaande afbeelding? Klik er dan op en claim jouw bedrijf.

Verbeter je lokale vindbaarheid - claim je Google Mijn Bedrijf

Een tweede mogelijkheid is door op Google+ te zoeken naar jouw bedrijf. Bovenin vind je de zoekbalk, de rest wijst zich vanzelf. Is dat niet het geval, neem dan contact op.

In Google Mijn Bedrijf  voeg je zo veel mogelijk data toe:

  • Adres
  • Telefoonnummer
  • Openingstijden
  • Alle categorieën die bij jouw bedrijf passen
  • Een goede omschrijving van je bedrijf, inclusief relevante termen als diensten en producten

In de omschrijving kun je ook ankertekst aanmaken en daarmee linken naar de producten- of dienstenpagina’s op je website. Doe het beslist niet om Google te paaien, maak het vooral aantrekkelijk en interessant voor je potentiële klanten.

Stap 3: documenteer je vermeldingen

Het is goed om te weten waar je bedrijf al vermeld staat. Stel dus een lijst op om bij te houden waar je jouw bedrijf hebt aangemeld en wanneer. Zo kun je zien waar je wijzigingen moet doorvoeren, bijvoorbeeld wanneer je verhuist of een ander telefoonnummer krijgt. Bedenk goed wat je verder in het document wilt vastleggen, bijvoorbeeld of er een link naar je website wordt opgenomen, of andere voor jou relevante details. Alles met het oog op het doorvoeren van wijzigingen in de toekomst. Check wel eerst waar je bedrijf al vermeld staat.

Stap 4: check de bestaande vermeldingen in online bedrijvengidsen

Wanneer je bovenstaande lijsten hebt (je eigen lijst met bedrijfsgegevens en een lijst met bedrijvengidsen), begin je met nalopen van de online bedrijvengidsen om te kijken of je er al op vermeld staat. De snelste methode hiervoor is overigens door gewoon op je bedrijfsnaam te googelen, in combinatie met je adres of telefoonnummer. Die bedrijfsgegevens worden in vrijwel alle bedrijvengidsen vermeld. Vind je een bedrijvengids waar je al in vermeld staat, check dan of alle gegevens juist zijn. Zoals in stap 1 aangegeven, is het van belang dat die gegevens congruent zijn.

 

TIP: houd rekening met variatie in je bedrijfsomschrijving. Sommige bedrijvengidsen stellen als eis dat je (korte) bedrijfsomschrijving een unieke tekst is. Dat je deze baseert op je van tevoren opgestelde tekst is prima, maar zorg voor een variatie van ten minste 20% in die tekst wanneer daarom gevraagd wordt.

Sta je al vermeld: claim dan je bedrijf en pas waar nodig aan

Vind je jouw bedrijf in een online bedrijvengids, dan kun je deze vaak claimen om hem zelf te beheren. Doe dit direct en pas aan en vul aan waar mogelijk. Zorg voor een zo compleet mogelijk profiel op iedere bedrijvengids waar je bedrijf op staat. Vaak staan er op de websites waar je jouw bedrijf vindt verouderde of incomplete gegevens. Iedere vermelding moet je zelf in beheer hebben.

Adres ooit gewijzigd?

Ben je ooit verhuisd of is er om een andere reden ooit sprake geweest van een adreswijziging, googel dan ook eens op je bedrijfsnaam in combinatie met het oude adres. Die vermeldingen moet je uiteraard ook snel aanpassen. Dit geldt uiteraard ook voor andere wijzigingen, zoals wijziging van je bedrijfsnaam of telefoonnummer. Je vermeldingen moeten congruent zijn, ze bevestigen de juistheid van de bedrijfsdetails op Google Mijn Bedrijf.

Met Google Mijn Bedrijf zet je jouw bedrijf op de kaart. Letterlijk.

Waarom zijn deze online bedrijvengidsen zo belangrijk?

De zoekmachines willen graag verifiëren of je bedrijf bestaat. Als je op online bedrijvengidsen vermeld staat, laat je zien dat je er bent en daarmee verifieert -in ieder geval- Google de gegevens die op je website en op Google Mijn Bedrijf staan. De vermeldingen op de online bedrijvengidsen worden ‘citations’ genoemd. Volgens de theorie dragen de citations bij aan betere posities in de Local Packs:

  • Hoe meer citations, hoe beter. Het gaat niet om links, enkel om de vermelding van je bedrijf.
  • Congruentie is essentieel. Je kunt nog zo veel citations hebben, als je gegevens telkens anders zijn, snappen de zoekmachinebots er ook niks meer van.

Je hebt geen betaalde vermelding nodig

Goed om bij stil te staan: je hebt geen betaalde vermelding nodig. Het gaat er alleen om dat de gegevens die je kwijt kunt in een online bedrijvengids, worden opgenomen. Veel bedrijvengidsen bieden ook betaalde vermeldingen aan, deze zijn voor de citations in ieder geval niet nodig.

Laat je niet overhalen tot betaalde vermelding

Laat je dan ook in geen geval overhalen tot een betaalde vermelding. Beloftes dat je dan beter gevonden wordt hebben vaak niets te maken met jouw vindbaarheid in de zoekmachines, maar enkel met jouw vindbaarheid via hun bedrijvengids. Daarnaast zijn er vele verhalen over slinkse methodes om jou een betaalde vermelding te verkopen. Daar hoort onder andere een “gratis proefperiode” bij.

Ze bellen je geheid op

Een aantal partijen belt je dus geheid op om je een betaalde vermelding te verkopen. Het is uiteraard geheel aan jouzelf of je erop ingaat. Als je maar weet dat het niet nodig is en er sommige bij zullen zitten die hun best zullen doen om je maar te overtuigen, inclusief “mooie aanbieding”. Wees daar in ieder geval op voorbereid.

Zorg voor koppeling tussen website en Google Mijn Bedrijf

Om de relatie tussen jouw website en je Google Mijn Bedrijf-pagina te bevestigen zijn er twee stappen die je zeker moet zetten:

  1. Je bedrijfswebsite vermelden in de gegevens op Google Mijn Bedrijf
  2. Je Google Mijn Bedrijf koppelen middels een rel=”publisher” tag op je website

Dat laatste kun je aan je webbouwer vragen, maar kan in WordPress websites tegenwoordig heel eenvoudig in de instellingen van de Yoast SEO plugin. Wanneer je een Google+ Badge op je website plaatst, bevat deze automatisch al de rel=”publisher” tag.

Voeg een Google+ Badge met rel="publisher tag toe aan je website

 

Verzamel recensies

Potentiële klanten willen weten waar ze aan toe zijn. Dus zijn recensies (reviews) belangrijk. Reviews zijn een vorm van sociale bewijskracht, een van de 6 beïnvloedingsprincipes van Robert Cialdini. Wat is nu het geval? Sinds de introductie van de Local Stack zie je bij de lokale vermeldingen niet meer ‘X Google-recensies’ staan, maar staat er enkel nog ‘X recensies’. Hierdoor wordt minder de nadruk op Google(+) gelegd en meer op de recensies. Hiermee worden de recensies op je Google Mijn Bedrijf-pagina dus ineens een stuk belangrijker.

Google-reviews worden enkel nog als "recensies" weergegeven in de zoekresultaten

Vertoning van de sterren vanaf 5 recensies

De sterren in de lokale zoekresultaten, zoals je die hierboven ziet, worden vertoond wanneer je 5 recensies of meer hebt. En uit onderzoek blijkt dat er eerder op lokale vermeldingen met sterren wordt geklikt dan op vermeldingen zonder sterren. En dat verder de positieve en negatieve reviews het verschil maken wanneer meerdere bedrijven sterren hebben staan bij hun vermelding. De uitgebreide testresultaten vind je op Moz.com.

AANVULLING: in februari 2017 is er een wijziging doorgevoerd, waardoor er bij 2 recensies al sterren worden weergegeven in de zoekresultaten.

Alles op een rijtje

Dat is een heel verhaal, dus om je te helpen alles nog even op een rijtje in 6 stappen:

  1. Stel een document op met de bedrijfsgegevens die (vaak) gevraagd worden op online bedrijvengidsen
  2. Claim de bestaande Google Mijn Bedrijf-vermelding van jouw bedrijf of maak een lokale Google Mijn Bedrijf-vermelding aan
  3. Houd al je vermeldingen bij in een document (spreadsheet is het meest logisch)
  4. Zoek eerst naar alle vermeldingen die er al zijn en corrigeer die waar nodig
  5. Zorg voor een koppeling van Google Mijn Bedrijf met je website
  6. Verzamel recensies

En niet onbelangrijk: zorg voor congruentie (consistentie) in al je bedrijfsvermeldingen.

Heb je hier wat aan gehad? Deel het artikel dan met je netwerk. 

Heb je vragen of opmerkingen, of wil je iets anders delen dat met lokale vindbaarheid te maken heeft, doe dat gerust in de reacties. Vind ik leuk!

En wil je mij een groot plezier doen omdat je hier echt wat aan hebt gehad? Laat dan een recensie achter op Google Mijn Bedrijf, waarin je vertelt hoe je mijn blog(s) hebt ervaren: https://plus.google.com/+LetterzakenNl.

SEO-concurrentieanalyse: de misverstanden

Voor de vindbaarheid voor je website (SEO), begin je met een gedegen zoektermenonderzoek. Om zeker te weten of het nut heeft om de geselecteerde zoektermen in te zetten, is het van belang om een concurrentieanalyse uit te voeren. Hiermee breng je de concurrentie op de zoekterm in kaart, waardoor je kunt bepalen of het überhaupt zin heeft om in te zetten op de door jou gekozen zoekterm. Er zijn echter wel enkele misverstanden over veelgebruikte methodes waar je rekening mee moet houden.

Twee veelgebruikte methodes

Er zijn twee methodes voor SEO-concurrentieanalyse die een kritische benadering verdienen. Ik word niet wild van deze methodes en kennelijk worden ze nog veel gebruikt. Het betreft de kolom ‘Concurrentie’ in de Google Adwords Zoekwoordplanner en de KEI of KEI-index. Beide worden veel gebruikt en regelmatig geadviseerd, maar zijn niet heel sterk om de concurrentie mee te bepalen voor je SEO-strategie.

Google Adwords Zoekwoordplanner: logisch begin

Een logisch begin voor zoektermenonderzoek is de Google Zoekwoordplanner. Deze tool is gratis en in principe voor iedereen beschikbaar, je hebt er enkel een Google-account voor nodig. In de Zoekwoordplanner wordt het gemiddelde zoekvolume van de door jou ingevoerde zoekterm weergegeven. Dit is het gemiddeld aantal zoekopdrachten over de afgelopen 12 maanden. Daarnaast geeft de Zoekwoordplanner suggesties voor vergelijkbare zoektermen en een tabblad met ‘Concurrentie’. Laat dat nu niet zijn wat je nodig hebt.

Concurrentie in de Zoekwoordplanner

Uit de gesprekken die ik heb, blijkt dat veel mensen kijken naar de kolom ‘Concurrentie’ in de Zoekwoordplanner. In deze kolom wordt een heel globale waardering gegeven aan concurrentie op een zoekterm. De concurrentie wordt verdeeld in drie gradaties: Laag, Normaal of Hoog. Deze concurrentie is echter de concurrentie van andere Adwords-campagnes met die zoekterm. De Zoekwoordplanner is namelijk een hulpprogramma voor Adwords, dus daar is alle informatie in de Zoekwoordplanner op gericht. Prima voor je SEA-campagne, maar niet per se voor je SEO.

Kan je dan niks met die concurrentiegegevens?

Betekent die concurrentie niet dat zoektermen met hoge concurrentie in Adwords, ook hoge concurrentie in de organische zoekresultaten hebben? Terechte vraag. Wat mij betreft is dat niet het geval. Natuurlijk is er een correlatie tussen hoge concurrentie in de organische zoekresultaten en concurrentie in Adwords. Een causaal verband is echter niet aangetoond. Sterker: je zou verwachten dat de concurrentie hoger is wanneer er meer op een bepaalde zoekterm wordt gezocht. Dat blijkt niet het geval, zoals je hieronder kunt zien:

Concurrentie in Google Adwords Zoekwoordplanner - niet voor je SEO-concurrentieanalyse

 

Je ziet dat op ‘seo tips‘ net zo veel wordt gezocht als op ‘seo optimalisatie’, toch is de concurrentie op de eerste lager dan op de tweede. Er is kennelijk minder interesse in adverteren op ‘seo tips’ dan op ‘seo optimalisatie’. Natuurlijk, ‘seo tips’ zijn gratis en ‘seo optimalisatie’ is een dienst, dus willen er meer mensen adverteren op de laatste. Maar als seo-specialist is het prima om organisch gevonden te worden op ‘seo tips’, omdat mensen die dat lezen jouw expertise zo ontdekken.

Zou je afgaan op ‘Hoog’ of ‘Laag’ in de Zoekwoordplanner, dan loop je een interessante zoekterm mis. Mensen die jou vinden op ‘seo tips’, zien jou als autoriteit op dat gebied en dat is heel wat waard. En de concurrentie op organische vindbaarheid voor deze zoekterm is ongetwijfeld ook groter dan in Adwords.

Waarom is de concurrentie dan toch zo hoog?

Uiteraard is het goed om je af te vragen waarom de concurrentie volgens de Zoekwoordplanner dan ‘Hoog’ is. En waarom die niet zo hoog (‘Normaal’) is op zoektermen die naar mijn mening juist interessanter zijn voor mijn vakgebied. Kort gezegd zal dat zijn omdat adverteerders op die term denken mensen die hierop zoeken makkelijker te overtuigen zijn om op hun Adwords advertentie te klikken. De belangrijkste conclusie is echter dat de concurrentie op SEO en SEA beslist niet altijd gelijk zijn.

Keyword Effectiveness Index

De andere methode voor SEO-concurrentieanalyse is KEI, ook wel KEI-index genoemd. KEI staat voor Keyword Effectiveness Index; KEI-Index is dus eigenlijk dubbelop 😉 . KEI is een berekening van het gemiddeld aantal zoekopdrachten per maand, gedeeld door het aantal zoekresultaten op een zoekterm. Hoe hoger de uitkomst, hoe kleiner de concurrentie.

Berekening Key Effectiveness Index voor SEO-concurrentieanalyse

De KEI voor ‘seo tips’ is dan 880/12.300.000 = 0,00007154 en voor ‘seo optimalisatie’ is dat 880/470.00 = 0,00187234. Dit spreekt de verhoudingen in de Zoekwoordplanner al tegen. Bij de Zoekwoordplanner hadden we al geconcludeerd dat dit te maken had met commerciële belangen. Je kunt nog een stap verder gaan met de KEI.

Gedetailleerdere KEI-berekening

Ga je een stap verder, dan zoek je in Google met ‘intitle:ZOEKTERM’. Hierbij vervang je het woord ZOEKTERM uiteraard door jouw zoekterm. Je krijgt dan alle zoekresultaten waarbij de zoekterm in de titel van de pagina staat. Dat is logischerwijs ook de sterkere concurrentie op deze zoekterm. Klinkt als een prima methode, toch? Toch zegt het nog lang niet alles.

KEI berekenen met intitle

Wat  je niet uit de KEI haalt

Met KEI heb je voor je SEO-strategie in ieder geval betrouwbaardere data op het gebied van de concurrentie dan de ‘Concurrentie’ uit de Zoekwoordplanner. Toch zegt KEI mijns inziens nog veel te weinig. Het punt is namelijk dat de KEI enkel iets zegt over het aantal pagina’s waarmee je concurreert. En eerlijk gezegd doet het er niets toe hoeveel concurrentie er is, maar hoe sterk de concurrentie is. En niet alleen dat: enkel de concurrentie op pagina 1 van Google doet er toe. Want wie kijkt er nog op pagina 2 van Google?

The best place to hide a dead body is page 2 of the google search results

 

Analyseer de top 10

Omdat je toch zeker op de eerste pagina van Google wilt komen, is het beter om de top 10 te analyseren. Hoe sterk is de concurrentie en op welke punten zijn ze minder sterk en kun jij ze mogelijk verslaan? Dat is niet makkelijk en je kunt zeker niet alles beoordelen, want je weet niet precies waarop Google de top 10 rankt. Het is echter wel effectiever dan je focussen op alle pagina’s in de zoekresultaten. Het grootste gedeelte van die vaak duizenden andere pagina’s doet niet eens serieus mee om echt een positie in Google te krijgen op de zoekterm die jij voor ogen hebt. Vaak zijn ze ook niet eens echt relevant, kijk maar eens naar de resultaten die verder dan pagina 10 staan.

Hoe analyseer je de top 10?

Hoe analyseer je zelf de top 10? Uiteraard kun je handmatig de pagina’s uit de top 10 beoordelen door ze simpelweg aan te klikken en te bekijken. De vraag is wel of je dan voldoende relevante informatie achterhaalt. Gelukkig zijn er ook tools om de concurrentie te onderzoeken. Zo kun je in Market Samurai een overzicht krijgen, dat onder andere het aantal inkomende links en de concurrentie op het gebied van content overzichtelijk in kaart brengt:

 

Top 10 in Google via Market Samurai - betere analyse van je concurrentie

In dit voorbeeld zijn de rode vlakken de elementen waar de concurrentie goed op presteert en bieden de oranje en groene vlakken kansen voor jou.

Er zijn zeker nog meer tools die deze of een vergelijkbare analyse bieden, bovenstaande is een voorbeeld van wat ik zelf gebruik.

NB: de tool die ik in bovenstaande voorbeeld gebruik, is een betaalde tool. Deze kost eenmalig $149, inclusief toekomstige updates. Geen maandelijkse bijdrage, tenzij je Rank Tracker gebruikt om meer dan 10 zoektermen te volgen en/of PDF’s met posities te ontvangen. Rank Tracker geeft inzicht de posities van de door jou opgegeven zoektermen per website. Je kunt Market Samurai 10 dagen gratis proberen* voor je tot aankoop overgaat.

Welke methodes gebruik jij voor je concurrentieanalyse? Gebruikte je bovenstaande methodes en heb je nu een ander inzicht gekregen? Of ken je andere tools die net als Market Samurai je werk ondersteunen? Deel je kennis, ervaring of mening hieronder.

*Affiliate link

 

Zoekvolume: belangrijk onderdeel van je SEO-strategie

Zoekvolume is een belangrijk onderdeel van je zoektermen-onderzoek. En zoektermen-onderzoek is weer cruciaal voor je SEO-strategie. Wanneer er niet of nauwelijks op de door jou gekozen woordencombinatie wordt gezocht, heeft het weinig zin om daarop in te zetten. Maar wat is nu een goed zoekvolume?

Wat is zoekvolume?

Allereerst is het van belang om de term zoekvolume goed te begrijpen. Zoekvolume betreft het gemiddeld aantal zoekopdrachten per maand op een zoekwoord of zoekwoordencombinatie (zoekterm). Deze gegevens biedt Google hun adverteerders aan via de Adwords zoekwoordplanner. Deze gegevens zijn niet statisch, het betreft het gemiddelde aantal zoekopdrachten over de afgelopen 12 maanden. Voor sommige termen, zoals ‘seo teksten‘ zijn deze redelijk stabiel, voor nieuws- of seizoengebonden termen zullen deze heel wisselend zijn. Zelfs seizoengebonden termen zullen per jaar verschillen, zeker als ze bijvoorbeeld met weersomstandigheden te maken hebben.

Waarom is zoekvolume belangrijk?

Waarom onderzoek je het zoekvolume nu eigenlijk? Twee belangrijke redenen:

  1. Te laag of geen zoekvolume is zonde van je inspanningen: leuk hoor, om op 1 te komen in Google op ‘seo teksten apeldoorn’. Er wordt alleen niet op gezocht.

    Zoekvolume op 'seo teksten apeldoorn': nul!

    Niemand zoekt op ‘seo teksten apeldoorn’

  2. Te hoog zoekvolume betekent vaak hoge concurrentie: als ergens veel op gezocht wordt, kan dat heel interessant zijn om op gevonden te worden. En dan ben je niet de enige die dat vindt en is de concurrentie er ook naar.

Zoekvolume is hiermee de basis van je concurrentie-onderzoek. Wanneer je zoektermen hebt gevonden met een zoekvolume dat voor jouw bedrijf interessant is, kun je verder om de concurrentie op die zoektermen te onderzoeken. Op basis daarvan bepaal je of het zin heeft om op die zoektermen in te zetten.

Wanneer zet je een zoekterm in?

Om te bepalen wanneer je een zoekterm inzet, kijk je als eerste naar het zoekvolume. Wanneer die interessant lijkt, kijk je naar de concurrentie in de top 10 van de zoekmachines. Is deze sterk, dan heeft het weinig zin, want een positie op pagina 1 is noodzaak. Afhankelijk van het zoekvolume is een positie in de top 5 of top 3 vaak zelfs noodzakelijk. Dit heeft alles te maken met het gemiddeld percentage van de kliks op deze posities. Die zien er als volgt uit:

Posities 1-10 in Google en het percentage kliks op deze posities

Percentages kliks op top 10 Google (gemiddeld, gemeten over 2013). Bron: https://chitika.com/google-positioning-value

De gegevens in deze tabel zijn uit 2013, recentere data zijn er op het moment niet. Ze geven in ieder geval een indicatie van de verschillen, die in de loop der jaren niet zoveel uiteen zullen lopen. Je ziet in ieder geval dat positie 10 nog geen 10% van de kliks krijgt die de nummer 1 krijgt. Een zoekvolume van rond de 100 levert je dus tussen de 2 en 3 bezoekers naar je webpagina op. Een positie in de top 5 is bij een zoekvolume van 100 in de meeste gevallen wel het streven.

Is er een minimaal zoekvolume?

Het is heel belangrijk om je te realiseren dat het zoekvolume per bedrijf verschilt. Wat voor de een weinig is, is voor de ander voldoende. Het heeft vooral te maken met niche en marge. Wanneer je een ultra-niche te pakken hebt, zal de concurrentie laag zijn en is je kans om hoog in de zoekmachines te komen groot. Daarmee zijn je inspanningen en investeringen de moeite waard, want ze zullen je dan voldoende opleveren. Tenzij je marge heel mager is natuurlijk, in dat geval is een hoger zoekvolume van belang. Zelf houd ik vaak wel een grens van minimaal 100 aan.

100 is wel een magische grens

Meestal ga ik uit van een zoekvolume van ten minste 100. Zoals hiervoor al aangehaald, is een zoekvolume van minimaal 100 vaak wel noodzakelijk. Haal je de nummer 1-positie, dan levert het je bij een zoekvolume van 100 ruim 30 bezoekers per maand op. Dat is naar 1 webpagina en wellicht wordt die webpagina ook nog op andere zoektermen gevonden, dus hoewel dat voor sommigen wellicht weinig lijkt, moet je de resultaten niet te veel willen bagatelliseren. Wel is het goed om je te realiseren dat lang niet al die bezoekers klant van je worden. Dat is ook weer een (vaak erg klein) percentage van de websitebezoekers. Toch zijn er ook uitzonderingen, waarbij een laag zoekvolume wel voldoende is.

Wanneer een laag zoekvolume wel voldoende is

Laag zoekvolume kan in sommige (veelal uitzonderlijke gevallen) wel degelijk interessant zijn. Wanneer je met 1 klant zoveel verdient dat je daarmee je jaaromzet of een belangrijk deel daarvan binnenhaalt, is een gemiddeld maandelijks zoekvolume van 10 helemaal niet zo gek. Wanneer je met die zoekterm met grote zekerheid op 1 in de zoekmachines komt en het levert je door een goede webpagina 1 of meer klanten per jaar op, dan zit je gebeiteld. En als je dan per pagina een zoekterm vindt waar enkele tientallen keren per maand op wordt gezocht, zeg ik: “zeker doen”. Mits het uiteraard een zoekterm is die naar waarschijnlijkheid ook werkelijk potentiële klanten naar je webpagina trekt. Kies je zoektermen daarom ook zorgvuldig.

Kies je zoektermen zorgvuldig

Alle belangrijke overwegingen ken je nu. Maak hier gebruik van tijdens je eigen zoektermen-onderzoek. Het zoekvolume is een belangrijk onderdeel van je SEO-strategie en hoort bij het zoektermen-onderzoek. Meer weten over het zoektermen-onderzoek? Ik schreef er een praktische handleiding voor.

Heb je wat aan dit artikel gehad? Deel hieronder jouw inzichten, zodat anderen daarover kunnen leren. Of vul dit artikel aan met jouw kennis, wie weet heb ik iets gemist. Plaats jouw reactie, ik reageer altijd.

Afbeeldingen optimaliseren 2 – Technische SEO

Afbeeldingen optimaliseren deel 2: technische optimalisatie

Er is veel gezegd en geschreven over SEO voor content (relevante tekst, juiste titels, sleutelwoorden en omschrijvingen, etc.) maar niet al te veel over een andere soort content, namelijk afbeeldingen. Als redacteur heb je de controle over de titel en alttekst-attributen maar niet altijd over de technische aspecten van afbeeldingen in je site. Hier heb je een goede samenwerking met je webdeveloper nodig.

Als vervolg op het vorige artikel over het optimaliseren van afbeeldingen, gaat dit blogartikel over de meer technische aspecten van afbeeldingen en wat jij of je webdeveloper kan doen om problemen te voorkomen. Zo laadt je site sneller en daarmee maak je ook de zoekmachines blij. Laten we beginnen met de afmetingen van afbeeldingen.

Afbeeldingen optimaliseren WordPress websites - technische SEO

 

“Size matters”, ook bij afbeeldingen

Desktop site

Stel dat je een pakkend artikel schrijft over je nieuwste product en je krijgt er van de leverancier een mooie foto van. Deze zet je in je artikel en dan bekijk je het in de browser. Goh wat duurt het lang voordat de pagina laadt. Dit krijg je als je een afbeelding gebruikt die eigenlijk bedoeld is voor drukwerk – 3000 x 2000 pixels en dan 12MB! Dit is een extreem voorbeeld maar het gebeurt vaker dan je denkt. De huidige maximale breedte van het contentgebied op een webpagina is nu rond de 1000 pixels (met uitzondering van full-width sliders, die kunnen 1600 pixels breed zijn). De extra 2000 pixels in dit voorbeeld zijn dus overbodig en kosten alleen maar meer bandbreedte en laadtijd dan nodig is. Je verliest ook wat kwaliteit omdat je het aan de browser overlaat om de afbeelding te schalen. De manier van schalen en het resultaat verschilt per browser en OS.

De oplossingen kunnen verschillen per systeem maar ik zal me hier focussen op het meest gebruikte CMS (Content Management System): WordPress.

De oplossing(en):

  1. Als je WordPress gebruikt kun je zelf de maximale afmetingen (en verhoudingen) van alle afbeeldingen instellen (Instellingen -> Media). Deze zouden/moeten overeenkomen met de gebruikte ruimtes in de site (full-width, blog content en widget thumbnails). Vraag je webdeveloper om de juiste afmetingen in te stellen. WordPress gebruikt standaard 3 instelbare afbeeldingsformaten:
    1. Grote afmeting – afbeeldingen die gebruikt wordt over de volle breedte van de site – meestal tussen de 960 en 1000 pixels breed.
    2. Gemiddelde afmeting – afbeeldingen voor blog berichten – vaak 100% van de breedte waarin het bericht past +/-600 pixels
    3. Thumbnails – afbeeldingen voor bijvoorbeeld widgets – +/- 150 pixels
  2. Kies bij het inzetten van de afbeeldingen in je berichten/pagina’s het juiste afbeeldingsformaat. Zie afbeelding hieronder.
  3. Voor sommige doeleinden (bijvoorbeeld full-width sliders) moet je toch zelf de afbeeldingen op de juiste formaat croppen en vergroten of verkleinen. WordPress gebruikt dan de oorspronkelijke afbeeldingsformaat voor sliders zonder ze te schalen. Photoshop blijft hier nog altijd het beste gereedschap voor. Vraag naar de juiste afmetingen bij je webdeveloper.
  4. Uitgelichte afbeeldingen worden voor verschillende doeleinden gebruikt in WordPress; als afbeeldingen in een bloglijst, portfolio’s, galerijen, etc. De maker van je thema is verantwoordelijk voor het gebruiken van de juiste afmetingen. Een webdeveloper kan beter beoordelen of ze toch niet te groot zijn.
Afbeeldingen website optimaliseren weergave instellingen

Weergave-instellingen in pagina’s/berichten

N.B. Ook als je de afmetingen verandert in de instellingen moet je alle afbeeldingen weer aanpassen aan de nieuwe waarden. Dit gaat jammer genoeg niet automatisch. Je kunt hiervoor een plugin gebruiken: Regenerate Thumbnails.

Mobiele site

Bovengenoemde probleem wordt nog duidelijker op de mobiele versie van je site. Met beperkte bandbreedte zal je bezoeker nog langer moeten wachten voor die te grote afbeeldingen. Als het te lang duurt om een mobiele pagina te laden wegens te grote afbeeldingen zullen Google en de bezoeker je hiervoor bestraffen; mobiel page-ranking naar beneden stellen en je zal waarschijnlijk bezoekers verliezen. Er zijn wat trucjes voor om andere content en ook verkleinde versies van je afbeeldingen te vertonen op mobiel.

De oplossing(en):

  1. Een apart mobiel thema gebruiken – (bijvoorbeeld met WPTouch Themes). De content wordt automatisch geformatteerd en afbeeldingen worden verkleind.
  2. Met wat javascript en PHP kan je webdeveloper de site laten reageren op verschillende apparaten en/of beeldschermresoluties. Voor mobiele apparaten zal WordPress dan verkleinde versies van je afbeeldingen gebruiken. In het het geval van Retina-schermen zal die ook grotere resoluties gebruiken. Het meest gebruikte javascript hiervoor op dit moment is Retina.js (zie “Afbeeldingen voor Retina en andere hoge resolutie schermen” hieronder).
  3. Steeds meer thema’s ondersteunen Retina afbeeldingen.

 

Compressie

Zelfs als je een afbeelding wegschrijft vanuit Photoshop via “Opslaan voor web” is dat niet het einde van het verhaal. Leuk en aardig, die afbeeldingen vanuit Photoshop die rond de 80kb zijn, maar als je toch 12 afbeeldingen op een pagina weergeeft dan is dat bijna 1MB. Kan het wat kleiner? Ja, dat kan. Voor elk bestandsformaat (.jpg, .png en zelfs .gif) is er een andere oplossing. De meeste van deze verwijderen onder andere de meta-informatie (EXIF) en overbodige kleurprofielen uit de afbeeldingen. Je 1MB in afbeeldingsgrootte wordt gereduceerd tot wel 80%! Er zijn ook twee varianten van het comprimeren; “lossless” en “lossy” oftwel het niet weggooien van kleurinformatie en dus behoud van kwaliteit of wel informatie weggooien en kwaliteitsverlies. Het kenmerk van zware JPEG compressie is zichtbare blokken van 8 x 8 pixels. Hieronder zie je een extreem voorbeeld van “lossy” compressie.

Afbeeldingen website optimaliseren lossy compressie

Lossless vs. lossy compressie

Hier zijn wat tools voor het comprimeren van je afbeeldingen die kun je kunt opnemen in je redactionele ‘workflow’.

De oplossing(en) afhankelijk van OS:

  • ImageOptim; Offline tool, voor Mac computers: PNG, JPG
  • RIOT; Offline tool, voor Windows computers: PNG, JPG
  • Smush.it; Online tool; PNG en JPG afbeeldingen tot een bestandsgrootte van 1MB)
  • SuperPNG; Photoshop plugin om PNG-bestanden nog kleiner te maken dan de standaard van Photoshop
  • Tiny PNG; Online tool: voor PNG en JPG (was eerst alleen PNG)
  • JPGmini Online tool: alleen voor JPG

N.B. Zelfs bij de “lossy” methoden zul je vaak het verschil niet zien. Eerst experimenteren dus. Vaak kun je wat agressievere “lossy” compressie loslaten op afbeeldingen voor Retina-schermen. Zie volgende sectie.

Afbeeldingen voor Retina en andere hogeresolutieschermen

Stel dat je een afbeelding van 320 pixels breed gebruikt op je desktop site en dezelfde afbeelding op een Retina-scherm of andere hogeresolutie-apparaat bekijkt. Dat ziet er waarschijnlijk minder goed uit. Dit komt omdat de 72 PPI (pixels per inch) van je desktopscherm wordt ‘uitgesmeerd’ (technisch gezien ‘verdrievoudigd’ of meer) over de 220 t/m 326 PPI van een Retina-scherm. Minder informatie over een groter bereik dus. Dit zie je als een wazig beeld:

Afbeeldingen website optimaliseren retina hoge resolutie

Retina vs. non-retina

Om dit te voorkomen maak je aparte afbeeldingen voor hogeresolutieschermen die 1.5 tot 2 keer groter zijn dan voor op de desktop.

De oplossing(en):

  1. Gebruik de WP Retina 2X plugin. Hiermee hoef je er alleen maar voor te zorgen dat de originele afmeting van al je afbeeldingen voldoende zijn voor Retina schermen: 1.5 tot 2 keer groter. WordPress kiest dan de juiste afmeting voor het apparaat.
  2. Sinds de komst van Apple’s hogeresolutie-modifier @2 zal een iPhone/iPad afbeeldingen met deze extensie op een Retina scherm gebruiken. Samen met wat javascript (Retina.js bijvoorbeeld) kun je de normale afbeelding gebruiken, het script zorgt ervoor dat als er een hogeresolutie-apparaat gedetecteerd wordt, de lageesolutie-afbeelding wordt vervangen door de hogeresolutieversie. Dit werkt op alle apparaten, niet alleen op Apple producten.
  3. Voor afbeeldingen in de CSS (afbeeldingen geassocieerd met het thema) kun je CSS media queries gebruiken:
    • @media
      (-webkit-min-device-pixel-ratio: 2),(min-resolution: 192dpi) {
      /* Retina-specifieke regels hier */
      }

N.B. Omdat het scherm van een mobiele telefoon wat kleiner is kun je afbeeldingen voor hogeresolutieschermen wat agressiever comprimeren. Bijvoorbeeld in Photoshop schrijf je de oorspronkelijke afbeelding weg met 80% JPG compressie, maar voor de hogeresolutie-afbeelding kun je 30% compressie gebruiken. Het zal wel scherp blijven want de artefacten van de zware compressie zal meestal niet opvallen.

CSS sprites

Stel dat op je site 2 verschillende afbeeldingen van een pijltje (links- en rechtsaanduidingen) worden gebruikt voor verschillende doeleinden. En elke van deze pijltjes een apart mouse-overeffect heeft. Dit betekent dat de gebruiker 4 verschillende afbeeldingen moet laden. Voor elke afbeelding is er een extra HTTP-request. Waarom zou je deze dan niet in een enkele afbeelding verzamelen? In plaats van 4 HTTP-requests wordt alles in één request binnengehaald. Deze collectie van afbeeldingen wordt een “sprite” genoemd.

Afbeeldingen website optimaliseren CSS Sprites

Losse afbeeldingen versus één CSS sprite

 

Met CSS kunnen we die ene afbeelding die nodig is in de sprite weergeven, de rest blijft verborgen. Voor het mouse-overeffect hoeven we dan de sprite alleen maar naar boven te schuiven (min Y-coördinaten). Het kost wel tijd om de afbeeldingen in een enkele sprite te verzamelen en de CSS aan te passen maar het is zeker de mooite waard. Dit is wel iets wat je webdeveloper voor je moet doen.

De oplossing: Eigenlijk is er alleen maar één oplossing;

Gelukkig is er een webapp (bookmarklet) die het harde werk voor je overneemt – SpriteMe.

Afbeeldingen website optimaliseren spriteme

SpriteMe analyseert je pagina op mogelijke sprites

SpriteMe analyseert alle losse afbeeldingen in je site en zorgt ervoor dat de afbeeldingen met dezelfde hoogte in dezelfde rij in de sprite komen te staan. Je kunt de nieuwe sprite downloaden en SpriteMe schrijft ook alvast de juiste CSS voor je weg.

Sitemaps voor afbeeldingen

Sitemaps worden meestal gebruikt om je content (pagina’s en berichten) te laten indexeren bij verschillende zoekmachines. Wat veel mensen niet weten is dat vooral Google je afbeeldingen en video’s ook apart indexeert. Hiervoor moet je deze media in je sitemap.xml apart opnemen.

Een voorbeeld van een XML sitemap voor afbeeldingen:

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<urlset xmlns="http://www.example.com/sitemap.xml">
  <url> 
    <loc>http://www.example.com/foo.html</loc> 
    <image:image>
       <image:loc>http://example.com/image.jpg</image:loc> 
    </image:image>
  </url>
</urlset>

De oplossing:

Via de plugin Google XML Sitemap for Images wordt dit makkelijker gemaakt in WordPress. Installeer de plugin en maak maar een sitemap voor je media aan. De plugin zorgt ervoor dat al je media samen met je content worden opgenomen in de sitemap.XML. Google en andere zoekmachines zullen de sitemap op ten duur indexeren maar het gaat veel sneller als je deze zelf in Google Webmaster Tools opneemt.

Conclusie

Het lijkt veel werk om rekening mee te houden met al deze technieken. En dat is eenmaal zo. Maar het loont wel. Je zult zeker een paar punten hoger scoren bij Google’s Page Speed en bij Yahoo’s Y-slow scores.

Voor meer informatie of het inzetten van deze technieken kun je best bij je eigen webdeveloper aankloppen. Samen kun je een workflow opzetten waarin alles geregeld wordt qua afbeeldingsoptimalisatie.

Maak jij deze veel voorkomende SEO-fout?

Voorkom dat je deze SEO-fout maakt!

Er is bijzonder veel informatie voorhanden op het gebied van zoekmachine-optimalisatie. Toch zijn er fouten die nog veel worden gemaakt. Ik schreef al eens over veel gemaakte fouten bij het gebruik van afbeeldingen op websites. Maar er zijn meer SEO-fouten die vaak worden gemaakt. En jij bent in het voordeel als je dit leest, omdat jij deze fouten vanaf nu niet meer maakt. Te beginnen met: geen focus.

Focus is relevant, ook voor SEO

Wil je gevonden worden, is het van belang om te weten waarop je gevonden wilt worden. Dus doe je zoektermen-onderzoek. Op basis van dat zoektermen-onderzoek bepaal je welke zoekterm relevant is. Belangrijk hierbij is dat je dan een zoekterm gebruikt die ook echt aansluit op de pagina. Kort gezegd:

  • Bepaal waar de pagina over gaat
  • Bepaal de zoekterm die daarop aansluit en waar kansen liggen om hoog mee te komen
  • Focus op die zoekterm

Dat laatste is waar het ook echt om gaat: focus. Je zult ze de kost moeten geven die het niet doen. Na het lezen van dit artikel maak jij deze fout nooit meer!

Veel gemaakte SEO-fout - geen focus

 

Focus op 1 zoekterm

Googlebot

Googlebot

Ik heb al meerdere keren moeten concluderen dat vergeten wordt om te focussen. Focus is belangrijk, ook bij je vindbaarheid. Iedere pagina op je website moet je dus focussen op 1 onderwerp, en dus ook op 1 zoekterm. Daar zijn meerdere redenen voor:

  • Leesbaarheid: wanneer je tekst diverse onderwerpen heeft, wordt het onduidelijk waar het nu werkelijk over gaat.
  • Vindbaarheid: wanneer de lezer niet begrijpt waar je pagina over gaat (zoals bij ‘Leesbaarheid’ al blijkt), begrijpen de Googlebots dat ook niet. Dat komt de vindbaarheid van je pagina niet ten goede, want als de bots het niet kunnen plaatsen, komt je pagina niet gauw in de zoekresultaten van een bepaalde zoekterm terecht.
  • Jezelf: je maakt het jezelf ook niet makkelijk als je een tekst gaat volproppen met verschillende zoektermen.

Heel simpel: een pagina heeft 1 onderwerp, houd het daar dan ook bij. Wil je dieper op de materie ingaan of een vergelijkbaar onderwerp behandelen, maak er dan een aparte pagina van.

Synoniemen zijn wel belangrijk

Focus op 1 onderwerp betekent niet dat je ook strikt de van tevoren bepaalde zoekterm moet aanhouden. Allereerst hoef je deze zoekterm niet continu in exact dezelfde formulering te blijven plaatsen in je tekst. Dit kwam in mijn blog over de Yoast WordPress SEO plugin al aan de orde (zie het blokje ‘Content’). Daarnaast bevordert het krampachtig vasthouden aan die zoekterm de leesbaarheid van je tekst niet. Verder is het zo dat de Googlebots ook steeds beter de context van je pagina begrijpen. Dat betekent dat synoniemen ook bijdragen aan je verhaal, omdat ze ervoor zorgen dat de context van je verhaal klopt. Om dit inzichtelijk en begrijpelijk te maken, leg ik dat uit aan de hand van een voorbeeld.

Voorbeeld synoniemen en context

Stel je hebt een webshop in auto-onderdelen en -accessoires. Onderdeel van je assortiment zijn accessoires voor de Volkswagen Golf. Door je focus op de Golf en accessoires, komen vooral de woorden ‘accessoire’ en ‘Golf’ voor op de pagina van je webshop. In jouw vakgebied is dat heel logisch. Dat is echter niet voor iedereen zo, want de mensen die golfen, denken daarbij niet standaard aan een auto, maar juist aan hun sport. En daar hebben ze ook accessoires bij nodig. Als leverancier van accessoires voor de Volkswagen Golf, zul je dus ook beslist het merk een aantal keren moeten noemen. Daarnaast zorgt het gebruik van woorden als ‘auto’ en ‘velgen’ ervoor dat de Googlebots de bevestiging krijgen dat het om accessoires voor de auto gaat. Dat draagt er weer aan bij dat je pagina dus ook in de juiste context kan worden geplaatst in de zoekresultaten.

Golf accessoires - context en synoniemen zijn belangrijk

Houd jij je al aan 1 zoekterm per pagina?

Wees nu eens eerlijk, daar heb je zelf ook het meeste aan: focus jij je per pagina op 1 zoekterm?