SEO kan met beter web of SEO teksten en is het optimaliseren van content, een website en de social media voor betere Google ranking.

Begin met zoektermen-onderzoek (zoekwoordenonderzoek)

Nieuwe website? Begin met zoektermen-onderzoek!

Natuurlijk, je kunt nooit te laat beginnen met de optimalisatie van je website. Maar eigenlijk kun je ook niet te vroeg beginnen wat mij betreft. Want wat als je site al helemaal staat en je er dan achter komt dat je het eigenlijk anders had moeten doen? Natuurlijk, je kunt nog van alles veranderen aan je site. Maar dat is toch weer extra werk. Om dat extra werk te voorkomen, begin je dus met onderzoek van je zoektermen of zoekwoorden.

 

Zoekwoorden vs. zoektermen

Het zal je opvallen dat ik vooral de uitdrukking ‘zoektermen’ gebruik. De meeste vakgenoten zeggen ‘zoekwoorden’, wat naar mijn mening tot verwarring kan leiden. Bij ‘zoekwoord’ of ‘zoekwoorden’ kun je het idee krijgen dat het werkelijk om een enkel woord gaat, terwijl dat juist niet het geval is. Ik zal dit illustreren met twee voorbeelden.

1. Golf, golf of golf? Kijk uit voor hoge concurrentie

Wanneer je als autohandelaar diverse Volkswagen Golfs in de verkoop hebt, kun je ervoor kiezen om in te zetten op ‘Golf’. Echter, je concurreert dan ook met de andere betekenissen van het woord ‘golf’. Dat zijn natuurlijk de sport en het bewegende water. Op dit enkele zoekwoord zie je dus flinke concurrentie van verschillende betekenissen van het woord. Om van de kracht en het marketingbudget van de sterkste concurrenten maar niet te spreken.

 

 

Zoektermenonderzoek of zoekwoorden onderzoek - golf

 

2. Het doel van de zoekopdracht

Naast de concurrentie die op zo’n enkel zoekwoord een enorme rol speelt, heb je ook te maken met het doel van de zoekopdracht. Waar is iemand die “golf” in de zoekmachine intypt naar op zoek? Jouw tweedehands auto’s? Kleine kans. Dus als je al hoog in de zoekmachines eindigt, is een groot deel van de mensen die dat woord heeft ingevoerd niet op zoek naar jouw specifieke aanbod. Zorg er dus voor dat je met je zoektermen aansluit op datgene wat je werkelijk te bieden hebt.

 

Hoe doe ik dat zoektermen-onderzoek dan?

Uiteraard wil je nu weten hoe je dat zoektermen-onderzoek doet. Daar zijn diverse mogelijkheden voor. Kort samengevat zijn er drie mogelijkheden:

  1. Google (of een andere zoekmachine)
  2. Google Adwords Zoekwoordplanner (KeywordPlanner)
  3. Diverse (online) tools, programma’s en apps

De volgorde van deze drie is bewust. Het loopt namelijk van makkelijk uitvoeren en een beknopt resultaat naar bewerkelijker en uitgebreid. Wil je gedegen onderzoek doen waar goede zoektermen uit komen, dan zul je er ook meer voor moeten doen.  Hoe je deze tools inzet behandel ik in een ander blog.

 

Google Adwords KeywordPlanner voor Zoektermenonderzoek

Waarom beginnen met zoektermen-onderzoek?

Zoals je hebt kunnen zien zijn er diverse factoren om rekening mee te houden wanneer je jouw site wilt optimaliseren. En dat wil je, want je wilt toch gevonden worden? Begin dan goed voorbereid begint aan je website door de juiste zoektermen te kiezen. Welke voordelen heb je dan met het zoektermen-onderzoek?

  • Je gebruikt direct de juiste en haalbare zoektermen
  • Je hebt helder welke titels je pagina’s moeten krijgen
  • Je monitort vanaf het begin je vindbaarheid op jouw zoektermen

Een goed begin is het halve werk, zie je?

Wanneer begon jij met je zoektermen-onderzoek?


Google Zoekresultaten-update: Check Je Paginatitels!

Google Zoekresultaten-update Heeft Effect Op Je Paginatitels

Je hebt het vast al gezien: de lay-out van de zoekresultaten heeft een behoorlijke opfrisbeurt gekregen. Dit geldt voor zowel de organische zoekresultaten als de Adwords advertenties boven en naast de organische zoekresultaten. Allemaal prachtig natuurlijk, maar wat moet je ermee voor jouw website?

Paginatitels in zoekresultaten na update Google maart 2014

Het Effect Op De Paginatitels In De Google Zoekresultaten

Wat vrijwel direct opvalt is de frisse nieuwe lay-out. Grotere letters, zonder de streep eronder, zoals we die van eerder kennen:

Oude titel zoekresultaat SEO-teksten Google onderstreeptTitel zoekresultaten Google nieuw 2014 - Letterzaken

Een stuk leesbaarder, vind je ook niet?

Maar zie je wat er verder verandert door deze update? De tekst van de titel -die overigens al te lang was en daarom werd afgebroken- wordt nog eens afgebroken. Waar eerst alleen de zin werd afgebroken en Letterzaken bleef staan, wordt nu ook Letterzaken afgebroken. Doordat er grotere letters worden gebruikt, passen er minder leestekens in de titel die wordt weergegeven in de zoekresultaten. Is dat erg? Dat bepaal je zelf, ik leg je eerst uit waarom de paginatitel belangrijk is.

 

Hoe Belangrijk Is Die Paginatitel?

Die paginatitel is het eerste wat de zoeker ziet in Google. Staat je profielfoto erbij omdat je de “rel=author”-koppeling hebt gemaakt, dan zal dat uiteraard zorgen voor en hogere attentiewaarde. Zonder profielfoto is de titel het eerste wat opvalt. Met profielfoto is de titel nog steeds een van de eerste dingen die de zoekers zien in Google. Deze titel moet dan ook direct aangeven wat je (be)zoekers kunnen verwachten op deze pagina. Je helpt ze hiermee in hun zoektocht en bevestigt met een goede titel dat ze gevonden hebben waarnaar ze zochten. En daarmee help je jouw eigen site natuurlijk aan meer bezoekers.

 

Waar Moet Je Nu Rekening Mee Houden?

Laten we eerlijk zijn. Die puntjes werken niet. Je paginatitel moet gewoon een goede, korte zin zijn die niet wordt afgebroken door drie puntjes. En ja, in die zin was zelfs mijn eerste paginatitel, die je in de foto ziet staan, niet goed. Maak dus een goede, korte paginatitel die direct aangeeft waar de pagina over gaat. Maar hoe kort mag die paginatitel nu zijn dan? Goede vraag! Het antwoord is echter niet eenduidig. In de Yoast WordPress SEO plugin is er een maximum van 70 leestekens voor de paginatitel. Dit was eigenlijk al te lang, en is dat nu dus helemaal. Maar wat is de truc nu echt? Er zijn enkele punten die een rol spelen:

  1. Het aantal pixels telt, niet het aantal letters
  2. Hoofdletters zijn grotere letters, dus meer pixels
  3. Doordat de woorden uit de zoekterm vetgedrukt worden, neemt het aantal pixels toe

Dit houdt in dat je:

  1. Bij titels met veel i’s,j’s en l’s meer letters kwijt kunt dan bij titels met veel w’s en m’s
  2. Goed moet nadenken over hoofdlettergebruik in je paginatitel
  3. Bij langere zoektermen een kortere paginatitel moet bedenken

Afhankelijk van bovenstaande factoren heeft de door jou ingevoerde paginatitel dus een aantal pixels. Wat betekent dat voor de titel die je zelf creëert voor jouw webpagina’s?

 

Wat Is Nu De Beste Lengte Voor Je Paginatitel?

Zoals je weet houd ik me bezig met tekst. Teksten voor websites. De paginatitels horen er voor mij bij. Maar ik houd me bezig met de letters, niet de pixels. Dus maak ik het mezelf makkelijk, en jou ook. Ik heb er een simpel onderzoekje naar gedaan en kwam uit op 55-60 leestekens uit. Let wel: dit is dus het maximale en wil je er dus zeker van zijn dat je paginatitel goed tot zijn recht komt in de zoekresultaten, houd dan een maximum van 55 leestekens aan. Zeker bij focus op een long-tail zoekterm is minder dan 55 leestekens aan te raden.

Heb je jouw paginatitels al aangepast? Of had je toch al korte paginatitels? Laat het weten door hieronder een reactie achter te laten. Ik ben benieuwd!

Yoast WordPress SEO Plugin – Pagina Analyse

Yoast WordPress SEO Plugin Pagina Analyse

De voor- en nadelen van de Yoast WordPress SEO Plugin kwamen in een vorig blog al aan de orde. In dit blog ga ik dieper in op de materie, door te focussen op het gedeelte waar je meer details krijgt. Meer details? Jazeker, meer details. In mijn vorige blog kwam het eerste tabblad met informatie aan de orde. Dit is het meest gebruikt en helpt je al een heel eind op weg met de optimalisatie van jouw webpagina. Wil je echter gedetailleerdere informatie over de score van de door jou geschreven pagina, dan is er een tweede tabblad, waar je meer vindt. Het eerste tabblad is altijd als eerste zichtbaar onderaan jouw pagina:

Yoast WordPress SEO plugin tabblad algemeen

Je hebt hier het overzicht met de belangrijkste SEO-factoren waar je zelf direct invloed op hebt. Hier staat liefst zoveel mogelijk ‘Yes’ achter. Daarnaast zie je een aantal velden die je dankzij de Yoast SEO plugin zelf eenvoudig kunt invullen of aanpassen. Maar wacht, er is meer!

 

Het Tabblad ‘Page Analysis’

De Yoast plugin heeft meerdere tabbladen die meer waardevolle handvatten geven. Het tweede tabblad, ‘Page Analysis’, geeft je puntsgewijs aan wat je kunt verbeteren aan de zojuist gemaakte pagina. Hier krijg je per onderdeel weer zo’n leuk gekleurd bolletje, hoewel je er bij veel rood waarschijnlijk wat minder vrolijk van wordt. Toch mag je er vrolijk van worden, omdat het je weer handvatten biedt om dingen aan te passen ter verbetering van jouw vindbaarheid. Ook hier geldt: niet alles moet je even letterlijk nemen.

Yoast WordPress SEO plugin tabblad page analysis pagina analyse

 

Wat Kun Je Met Al Deze Punten?

Laten we de bolletjes een-voor-een nalopen en onder de loep nemen. Van boven naar beneden:

  • Zoekterm in eerste alinea: hiervoor geldt hetzelfde als in mijn vorige blog vermeld. De plugin rekent alleen de exacte formulering mee, terwijl Google zelf alle losse woorden uit je zoekterm vindt en meetelt.
  • Zoektermdichtheid: ook hier geldt dat de Yoast plugin alleen de exacte formulering telt, waar Google dat niet perse doet.
  • Flesch Reading Ease: de Flesch Reading Ease test geeft een indicatie van de moeilijkheidsgraad van een tekst. Dit is gebaseerd op het aantal woorden per zin. Niet te veel van aantrekken, vind jij dat het goed is, is het goed. Kun je ergens een zin korter maken, is dat prima. Lukt dat niet, maak je hier dan niet te druk om.
  • Outbound links: het is goed om door te linken naar een andere website met relevante informatie. Lukt dat niet, geen man overboord. In deze tekst heb ik dat gedaan met de Yoast website en de Wikipedia-pagina over de Flesch Reading Ease test. Zo help je jouw lezer verder en dat waardeert Google.
  • Zoekterm in de URL: wanneer je de zoekterm in de URL vermeldt, is het voor de zoekmachines duidelijk dat de pagina daar ook werkelijk over gaat. www.letterzaken.nl/p103 zegt natuurlijk veel minder dan https://letterzaken.nl/seo-teksten.
  • Alt tags in je afbeeldingen: ook je afbeeldingen worden door de zoekmachines beoordeeld. Wanneer je zoekterm in de titel en alt tags voorkomt, bevestigt dit dat ook die afbeelding over “jouw” onderwerp gaat.
  • Paginatitel: liever te kort dan te lang. Meer dan 70 leestekens betekent dat je paginatitel niet volledig wordt weergegeven in de zoekresultaten. Overigens betreft dat zelfs niet eens leestekens, maar een aantal pixels. Zorg ervoor dat je minder dan 70 leestekens gebruikt. Anders wordt je titel afgebroken en eindigt het met drie puntjes, en dat is niet zo fraai.
  • Metaomschrijving: dit is geen SEO-factor, maar wel goed om na te denken of je metaomschrijving goed is. De tekst moet vooral zo geschreven zijn dat deze de lezer aanspreekt en aanzet om verder te lezen op je site.
  • Zoekterm in de metaomschrijving: de metaomschrijving hoeft alleen je zoekterm te bevatten omdat deze dan vetgedrukt in de zoekresultaten staat. Dit bevestigt dat jouw pagina hierover gaat. Voor Google is dit geen SEO-factor.
  • Het aantal woorden tekst op je pagina: dit is een discussiepunt. Veel tekst geeft de mogelijkheid om je zoekterm regelmatig te laten terugkomen. Maar dat is beslist geen doel op zich. Kun je met weinig woorden alles vertellen wat je wilt, doe dat dan gewoon. Heb je juist wel veel woorden nodig, zorg er dan wel voor dat het overzichtelijk blijft en verdeel de tekst in hapklare blokken: alinea’s.
  • De zoekterm: het advies is om een gekozen zoekterm slechts 1 keer in te zetten op je site. Je wilt per slot van rekening niet met jezelf concurreren. Dat geldt zeker voor producten of diensten die je aanbiedt.
  • Paginatitel: je zoekterm moet uiteraard in je paginatitel voorkomen. Aan het begin van de titel is dan beter dan aan het eind, maar het moet wel een natuurlijk lopende titel zijn. Liever je zoekterm verderop in de titel, dan een titel die geforceerd overkomt omdat de zoekterm aan het begin “moet” staan.

 

Wat Moet je En Wat Moet Je Niet?

Wat moet je nu met die pagina-analyse? Wat mij betreft is dat helemaal aan jezelf. Hoe belangrijk is het voor jou om vindbaar te zijn? En hoe geef je daar invulling aan op je pagina? Gebruik je de ‘page analysis’ in de Yoast plugin om je content te verbeteren?

Ik ben benieuwd hoe jij de ‘page analysis’ gebruikt. Welke onderdelen vind jij belangrijk en welke niet? En is daar naar aanleiding van dit blog nog wat aan veranderd?

Yoast WordPress SEO Plugin: De Voor- En Nadelen

Yoast WordPress SEO Plugin: werkt dat nu echt zo goed?

NB: dit artikel is geschreven in 2014, gebaseerd op de toenmalige versie van de Yoast SEO Plugin (versie 2.X). Eind 2015 kwam versie 3 uit, ga naar het artikel over het optimale gebruik van Yoast SEO versie 3.X als je de nieuwe versie gebruikt.Yoast

Wanneer je gevonden wilt worden in de zoekmachines, en dat wil je natuurlijk, werk je dus aan je SEO. Voor het geval je deze afkorting niet kent, of niet weet waar deze nu precies voor staat: Search Engine Optimization. In goed Nederlands zoekmachineoptimalisatie, je site optimaliseren voor vindbaarheid in de zoekmachines dus. Om je daarbij te helpen is er een briljante plugin van Yoast voor je WordPress website. Briljant, maar wel met wat kanttekeningen. Hieronder daarom hoe deze plugin werkt en wat de voor- en nadelen zijn.

Wat doet de Yoast WordPress SEO Plugin?

Wanneer je de Yoast WordPress SEO plugin hebt geïnstalleerd, wordt op iedere pagina die je maakt, jouw content grondig gecheckt op diverse punten. Het gaat hierbij om de zogenaamde on page SEO. Verwacht geen wonderen, want uiteindelijk moet je zelf zorgen dat de content in orde is. De plugin zelf gaat jou niet hoog in de zoekmachines brengen. Wel is het een uitstekend hulpmiddel dat jou helpt om diverse SEO-factoren te checken, zodat jouw content op die factoren in orde is. Of dat je die kunt verbeteren. En daar is deze plugin goed in, hoewel je je er niet op moet blindstaren. Met de kennis en ervaring vanuit mijn vak als schrijver van webteksten en SEO-teksten geef ik je graag wat handreikingen om deze tool zo goed mogelijk te gebruiken.

Hoe werkt het?

Voor de duidelijkheid: SEO bestaat uit diverse facetten. Deze facetten beslaan globaal de volgende disciplines:

  • Off page SEO: links naar je site en andere online verwijzingen naar jouw bedrijf
  • Techniek achter je website: snelheid, menustructuur, sitemap [on page SEO]
  • Content: tekst en beeld [on page SEO]

De Yoast WordPress SEO plugin geeft je ondersteuning op een aantal technische zaken, maar is vooral gericht op de content en contentgerelateerde facetten. De plugin controleert iedere pagina die je creëert op diverse SEO-factoren. Alles wordt gewogen op de zoekterm (Focus Keyword) die je zelf ingeeft:

Yoast WordPress SEO Plugin - Focus Keyword

Je ziet hier al wat er gebeurt: er wordt aangegeven hoe vaak de zoekterm voorkomt op je pagina (ik vind zelf de uitdrukking “zoekterm” beter dan “zoekwoord”, omdat een goede zoekterm uit meer dan een enkel woord bestaat). Je ziet hier al welke punten worden gewogen. Wanneer je voldoende scoort op diverse factoren, wordt er in de rechterkolom naast het blok van je tekstinvoer een groen bolletje zichtbaar:

Yoast WordPress SEO plugin - groen bolletje

Dit groene bolletje is een goed teken. Het geeft aan dat je de content op je webpagina goed op orde hebt. Het is echter geen garantie dat je ook op die zoekterm gevonden wordt. Dat is nog altijd afhankelijk van veel andere factoren die je niet allemaal zelf in de hand hebt! Verder is er een oranje bolletje, dat een signaal is dat er nog wel wat verbetering mogelijk is. Heb je een rood bolletje, dan moet je echt goed aan de slag met desbetreffende pagina. Een uitstekende manier dus om pagina’s en blogs te creëren voor je website, waarbij de plugin jou ondersteunt op het gebied van zoekmachineoptimalisatie. In het tabblad Page Analysis wordt dit verder uitgediept. Ik heb een volledig blog gewijd aan de Page Analysis met alle relevante details over wat je in dat tabblad terugziet.

De factoren die de Yoast WordPress SEO plugin weegt

Waar wordt de kleur van dat bolletje op gebaseerd? In de eerste afbeelding zie je al staan welke content er gewogen wordt:

  • De kop van het artikel
  • De paginatitel
  • De URL van de pagina
  • De content
  • De metaomschrijving

Doe je dat goed: voilà: een groen bolletje! Maar hier wringt de schoen wel een beetje. Want er spelen hier een paar zaken die niet of anders door de zoekmachines worden verwerkt dan de plugin je zou doen vermoeden. Op de volgende punten moet je je dus niet blindstaren:

De Content

De Yoast WordPress SEO plugin weegt de zoekterm in de content terecht mee, want dat doen de webcrawlers van de zoekmachines ook. Let hierbij echter wel op het volgende: Yoast weegt alleen de exacte formulering die je ingeeft bij ‘Focus keyword’. In dit geval dus “Yoast WordPress SEO Plugin”, wat je echter ook kunt formuleren als “WordPress SEO Plugin van Yoast”. In tegenstelling tot de plugin, weegt Google deze formulering wel mee. Dat heeft als consequentie dat:

  1. Je niet moet blindstaren op het aantal keren dat de plugin jouw ‘Focus keyword’ telt
  2. Je dus ook moet opletten dat je niet per ongeluk aan keyword spamming doet

Tip: Schrijf de tekst gewoon zoals je ‘m wilt schrijven. Check nadien zelf hoe vaak je zoekterm voorkomt en tel daarbij ook de losse woorden. In dit geval zijn dat dus Yoast, WordPress, SEO en Plugin.

De Meta-omschrijving

De Yoast plugin telt de vermelding van je zoekterm in de meta-omschrijving -die je overigens in de Yoast plugin zelf kunt invoeren- mee in de beoordeling van je SEO-score. De meta-omschrijving zelf is echter geen SEO-factor. Wel is het van belang dat je jouw zoekterm ook terug laat komen in de meta-omschrijving, omdat de zoeker op die zoekterm deze dan vetgedrukt in de zoekresultaten ziet staan. Dit bevestigt dat hij vindt waar hij naar zocht. Dankzij de Yoast plugin kun je gemakkelijk je eigen meta-omschrijving invullen, zodat jouw site in de zoekresultaten zichtbaar wordt met de meest passende omschrijving.

Tip: Vermeld de zoekterm in je meta-omschrijving, liefst zoveel mogelijk aan het begin. Zo valt deze goed op.

Meta-omschrijving SEO-teksten Letterzaken Apeldoorn

De voordelen en kanttekeningen in het kort

De Yoast WordPress SEO plugin doet wat hij moet doen. En meer. Je krijgt heel duidelijke handvatten over punten waar je eenvoudig en snel je content kunt verbeteren. Daarnaast gebruik je de plugin ook om de titel van je pagina of blog en de meta-omschrijving voor de weergave in Google aan te passen. De kanttekening zit ‘m vooral in het feit dat je je niet moet blindstaren op een al dan niet groen bolletje, want:

  1. Het groene bolletje geeft geen zekerheid over je positie in Google, dat is afhankelijk van hoe sterk je concurrentie op die zoekterm is
  2. De plugin telt alleen de exacte formulering van je zoekterm, terwijl Google je complete pagina scant op de aanwezigheid van de relevante woorden
  3. De vermelding van (de exacte formulering van) je zoekterm in de meta-omschrijving telt mee voor de kleur van het bolletje, terwijl Google daar niet op zal indexeren

Houd je hier rekening mee en gebruik je de plugin als ondersteuning om te checken of je alle relevante SEO-onderdelen in je content hebt toegepast, dan zit je goed. Ik gebruik de plugin met veel plezier en goed resultaat. En dat is uiteindelijk wat telt!

 

Gebruik jij de Yoast WordPress SEO plugin? Was je bekend met deze punten waar je rekening mee moet houden?

Ik zie je reactie graag tegemoet. Opmerkingen, vragen, laat het gerust weten!

7 Redenen Om Google+ In Te Zetten Voor Je Bedrijf

7 Redenen Om Google+ In Te Zetten Voor Je Bedrijf

In mijn twee vorige blogs heb ik uitgebreid stilgestaan bij een aantal belangrijke voordelen van Google+. Deze voordelen betroffen zowel je persoonlijke profiel als je zakelijke pagina op Google+. Om duidelijk te maken wat je zakelijk aan Google+ hebt, hieronder de 7 belangrijkste voordelen voor jouw bedrijf:

 

1. Invloed Op Je Vindbaarheid In Google

Het delen van een link op sociale media als Twitter, Facebook en LinkedIn zorgt alleen voor verkeer naar je website. Ze tellen niet mee voor de link juicehet zijn NoFollow links. Bij Google+ is de eerste link die je plaatst in je bericht een DoFollow link, mits je die op de juiste manier plaatst:

Link plaatsen in een bericht op Google+

 Ook een link naar jouw website op je Google+ profiel of bedrijfspagina is een DoFollow link en draagt dus bij aan jouw PageRank. Het valt niet uit te sluiten dat dit in de toekomst verandert, wanneer Google ontdekt dat hier op onjuiste wijze gebruik van wordt gemaakt (spammen), maar vooralsnog heeft het dus zeker zin om je links te plaatsen op Google+.

 

2. Lokale Weergave Van Je Bedrijf

In het eerste blog over Google+ liet ik al zien dat je een vermelding op de kaart krijgt door een Google+ Lokaal pagina aan te maken. Er zijn meer voordelen dan alleen je plekje op de kaart, deze komen hieronder nog aan bod. Het grote voordeel als jij nu begint en er zijn nog geen of weinig concurrenten, dat je hoger in de lijst komt:

Lokale weergave van je bedrijf door gebruik van Google+

 

Wanneer er sterke concurrentie is, zoals in dit geval, heb je nog enige invloed op jouw positie. Dus wil je op A komen terwijl je op B, C of lager staat, werk dan aan jouw autoriteit op je vakgebied. Op die manier zul jij, en daarmee je website, hoger gewaardeerd worden.

 

3. Meer Opvallen In De Zoekresultaten

UPDATE juli 2014: Onderstaande was ten tijde van de publicatie van dit blog actueel. Inmiddels is hier door Google een wijziging in aangebracht en is de vermelding van de auteur beperkt tot enkel de vermelding van de naam

UPDATE 29 augustus 2014: op 28 augustus kondigde Google’s John Mueller het einde van Google Authorship aan. Of het definitief is, weet je nooit zeker. Vooralsnog is dit in ieder geval geschiedenis.

In mijn blog ‘Google Plus Voor Je Bedrijf‘ kwam de koppeling “rel=author” al aan bod. Wanneer je echt wilt opvallen in de zoekresultaten, val je toch eerder op met een foto naast de platte tekst?

Opvallen in de zoekresultaten - Blad Voor Je Mond - Tekstschrijver Dedemsvaart

Om te voorkomen dat de waarde hiervan afneemt, heeft Google wel besloten om authorship te beperken. Je moet het dus wel echt verdienen door het leveren van kwaliteit en waarde.

Vervolg update: de profielfoto van de auteur wordt niet meer weergegeven sinds juli 2014. Wel staat de naam van de auteur nog vermeld, waar voordelen aan te koppelen zijn als betrouwbaarheid en profilering van de auteur. En wat er in de toekomst nog aan het Google Authorship zal wijzigen? Wie het weet mag het zeggen.

4. Interactie Met Je Doelgroep

Ik hoor je al zeggen: “duh, op sociale media draait het om interactie”. Klopt. Op Google+ kan dat echter ook op nog persoonlijkere wijze. Want met Google Hangouts kun je direct communiceren met je klanten, zonder dat jij daarvoor hun gegevens nodig hebt. Je kunt het exclusief maken door alleen op uitnodiging in de Hangout te komen, maar je kunt ook kiezen voor een openbare Hangout.

 

5. Overzichtelijk Indelen Van Je Connecties

Zowel op je privéaccount als je pagina kun je mensen toevoegen aan kringen. Jij maakt de kringen en jij beheert ze. De ander ziet niet aan welke kringen jij hem of haar hebt toegevoegd. Wel wordt er een melding verstuurd wanneer jij iemand aan jouw kringen toevoegt. Deze kringen zijn heel nuttig als jij iets met een specifieke groep mensen wilt delen. Houd hier dus vooral ook rekening mee wanneer jij je kringen creëert.

 

6. Deel En Leer In Communities

Ik ben heel enthousiast geworden van de communities in Google. Je deelt informatie met gelijkgestemden en leert weer van anderen. Het is vergelijkbaar met de groepen op Facebook, maar wel een stuk overzichtelijker. En wanneer een groep uitgebreid is qua onderwerpen, kun je categorieën aanmaken.  Zo kun je ook kiezen welke berichten je wel of niet leest, op basis van de vermelding van de categorie.

 

7. Reviews Zichtbaar In Google

Op je lokale Google+ pagina kunnen klanten hun reviews achterlaten. Ze beoordelen je met het welbekende vijfsterrensysteem en kunnen daar ook nog hun ervaringen bij schrijven. Vooral dat laatste is waardevol, want mensen nemen zo’n ervaring van een andere klant erg serieus. Enkel “Goed restaurant” is natuurlijk te beperkt om een beslissing op te nemen. Staat er echter uitgebreid hoe lekker het eten was, hoe goed de bediening en wat voor geweldig wijnassortiment het restaurant heeft, ben je veel eerder geneigd om de aanbeveling op te volgen. En de sterren worden zichtbaar in de zoekresultaten wanneer je 10 of meer recensies hebt ontvangen. Je webbouwer (of jij zelf als je dat kunt), dient hiervoor wel de juiste code toe te voegen aan je site. En dat levert dan dit beeld op:

Reviews zichtbaar in Google

BONUS: Er NU Bij Zijn Is Vooroplopen (Nu Nog Wel!)

Zoals met alle nieuwe dingen, heb je een voorsprong wanneer je er als (een van de) eerste(n) bij bent. Je loopt voor op je concurrenten wanneer jij als eerste de sterren van de reviews zichtbaar hebt. Sterker nog: je hebt waarschijnlijk telkens meer reviews dan je concurrenten en laten we eerlijk zijn: hoe meer reviews, hoe betrouwbaarder het overkomt toch? Als je nu denkt “ik ga direct beginnen met Google+”, kijk dan eerst even of je niet stiekem al een profiel hebt. Wanneer je een account hebt voor een of meerdere Google producten, is het mogelijk dat er ook al een Google+ account voor je is aangemaakt. Zeker wanneer je in de afgelopen jaren een Gmail of YouTube account hebt aangemaakt, is die kans groot.

Was deze informatie waardevol? Blijf bij en ontvang mijn updates via Google+, je hoeft alleen maar op de knoppen te klikken hieronder (mits je een Google+ account hebt):


Rest mij nog de vraag: wanneer jij de zoekresultaten in de afbeelding bij punt 3 zou zien: waar zou jij als eerste op klikken? Ik ben benieuwd naar je antwoord.

En natuurlijk kun je alle andere opmerkingen en reacties ook hieronder kwijt!

Google Plus (Google+) voor je bedrijf

Google+ inzetten voor je bedrijfgoogle plus Google+ voor je bedrijf

In mijn vorige blog over Google+ meldde ik al dat je autoriteit opbouwt in Google+ en dat je door de koppeling van je profiel met je website de authorship aanmaakt. Deze authorship is ook te gebruiken wanneer je gastblogs schrijft op andere sites. Hoewel Google dit zelf niet bevestigt, is de verwachting dat authorship een soort autoriteit gaat worden die gewicht in de schaal gaat leggen voor je rankings.

 

Je profiel als social proof

In het vorige blog las je al over de koppeling “rel=author”. Een van de effecten hiervan is dat je bij de zoekresultaten de profielfoto van de auteur kunt zien verschijnen:

Rich snippets Google+

 

 

 

 

 

 

 

 

Wat trekt bij bovenstaande zoekresultaat als eerste jouw aandacht? En dan: waar let je dan op? Even vanuit mijzelf: afbeeldingen prikkelen, dat is overigens ook een algemeen gegeven, we zijn visueel ingesteld. Dus de afbeeldingen trekken bij de meeste mensen direct de aandacht, zeker wanneer niet alle zoekresultaten voorzien zijn van een afbeelding. Daarnaast zal een aantal mensen dan kijken naar ‘in X Google+ kringen’. Als er iemand tussen staat met een beduidend cijfer, geeft dat een positiever beeld dan iemand met een veel lager aantal volgers. Dus bouw nu aan jouw reputatie door in meer Google+ kringen te komen.

Met Google+ Lokaal bedrijfspagina

De profielafbeelding van de auteur is dus gekoppeld aan je Google+ profiel. Wat doet je Google+ Lokaal bedrijfspagina nu voor jouw resultaten in Google? In mijn vorige blog liet ik al zien hoe je zichtbaar wordt in Google Maps en in de lokale zoekresultaten op de kaart. Op Google.com worden inmiddels afbeeldingen getoond in een soort slide show boven de zoekresultaten. Deze afbeeldingen komen van de Google+ pagina’s van deze bedrijven en zijn een aanvulling op de plaatsing op de kaart.

Je Google+ Lokaal Bedrijfspagina als social proof

Vorige week kwam de term social proof al ter sprake. In het kort houdt het in dat je zoekt naar bewijs van de betrouwbaarheid van een bedrijf. Marketingfacts geeft een goede omschrijving van het fenomeen social proof. Hier kun je op in spelen door onder andere vermelding van reviews op je site. Maar wat als die reviews al zichtbaar worden bij de zoekresultaten in Google? Wat als jij een restaurant zoekt en je ziet deze zoekresultaten:

Zoekresultaten Google Restaurant Apeldoorn Google Plus

 

 

 

 

 

 

 

 

Ik heb wel een vermoeden, maar zie de reacties graag hieronder verschijnen.

Wat betekent dit nu voor jouw bedrijf?

Daar staat weer van alles over Google+ en de zoekresultaten in Google. Moet je daar nu echt mee aan de slag? Het antwoord hierop is volmondig “JA”. Google+ is meer dan een sociaal netwerk. Google+ is, maar wordt ook vooral een belangrijke pijler voor meer dan de eenvoudige organische zoekresultaten in Google. Door de koppeling tussen jouw website en je Google+ pagina worden er meer elementen toegevoegd aan de resultaten in Google. Een van deze elementen is nu het resultaat met grote vermelding van het telefoonnummer wanneer je in Google telefoonnummer *naam bedrijf* intypt. Dat ziet er dan als volgt uit:

Telefoonnummer bedrijf in zoekresultaten Google

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Deze vermelding van het telefoonnummer wordt rechtstreeks overgenomen vanuit de Google+ pagina. Door de koppeling tussen website en Google+ legt Google de koppeling tussen zoekopdracht en het meest passende resultaat: een duidelijke vermelding van het gevraagde telefoonnummer.

Heb jij Letterzaken al aan je kringen toegevoegd? Hieronder kun je dat eenvoudig doen, als je nu ingelogd bent met je Google account. Ik zou het zeer waarderen.

Wil je mijn persoonlijke account toevoegen aan je kringen? Wees welkom: https://plus.google.com/u/0/+NathanVeenstra

 

Nu ben jij aan zet:

Rest mij nog twee vragen te stellen, je antwoord wordt zeer gewaardeerd en op punt 2 zal ik zeker terugkomen! Ik zie jouw reactie graag tegemoet op het volgende:

  1. Welk restaurant uit bovenstaande zoekresultaat komt op jou het best over?
  2. Heb je nog vragen? Stel ze hier en ik kom er in een reactie of in een later blog op terug!

 

Google Plus (Google+), Begin Er Maar Niet Aan

Google+? Toch niet weer een sociaal netwerk!Gogle+ logo

Google+, je hebt er vast al eens over gehoord. Het is het tweede sociale netwerk van Google, na het in Nederland vrijwel onbekende Orkut. Weer een sociaal netwerk? Na de ondergang van Hyves in 2013 en eerder MySpace (herinnert u zich die nog?), zitten we daar toch niet op te wachten? Laat dat Google+ maar lekker links liggen. Zonde om je tijd te steken in weer een sociaal medium.

Of toch niet?

Hoe werkt Google+ nu precies?

In het kort eerst het systeem van Google+. In tegenstelling tot sociale netwerken als LinkedIn, Facebook en Hyves, is er geen automatische wederkerigheid. Dus geen vriendschapverzoeken of verzoeken om een connectie te maken. Net als Twitter werkt Google+ met het volgen van accounts. Of in Google+ termen, toevoegen aan kringen. De account die je volgt krijgt een melding dat jij hem of haar hebt toegevoegd aan jouw kringen en kan kiezen om terug te volgen. Berichten kun je een +1 geven, vergelijkbaar met de like op Facebook. Voor bedrijven is er de mogelijkheid om een pagina aan te maken.
Google+ Lokaal zoekresultaten Google Letterzaken

Google+ voor bedrijven

Je Google+ bedrijfspagina is van belang voor de profilering van je bedrijf. Hoe populairder de berichten die je plaatst op je pagina, hoe groter de kans dat deze in de zoekresultaten van Google zullen verschijnen. Belangrijker nog is het verschijnen in de lokale zoekresultaten op de kaart (zie de afbeelding aan de rechterkant), waarmee je meer zult opvallen, zeker wanneer je concurrenten daar niet zitten. Dit bereik je door een Google+ Lokaal pagina aan te maken voor je bedrijf. Je dient dan nog wel je adres te verifiëren, waarover later meer. Wanneer je een Google+ bedrijfspagina wilt opzetten, vind je een heel handig stappenplan op Frankwatching. Daar hoef ik niets aan toe te voegen, dus waarom zou ik?

Google+ en jouw vindbaarheid

Google+ Lokaal is natuurlijk voornamelijk interessant wanneer je een lokaal bedrijf hebt en je wilt dat je klanten je kunnen bezoeken. Dus wat heeft Google+ jou nog meer te bieden? Let op, want nu wordt het echt interessant! Want Google+ heeft invloed op jouw zoekresultaten en zal dat in de toekomst naar verwachting ook steeds meer krijgen. Hoe zit dat? De belangrijkste punten voor jou op een rijtje:

  1. Google authorship: Door de koppeling van jouw Google+ profiel aan jouw website, creëer je de mogelijkheid voor Google om jouw profielfoto naam te koppelen aan de vertoning van jouw website in de zoekresultaten. Hierover schreef SEOguru een duidelijk stuk.
    UPDATE 20 juli 2014: Sinds begin juli 2014 worden de profielfoto’s niet meer weergegeven in Google. Wel wordt dus de naam van de gekoppelde schrijver weergegeven. Wat er in de toekomst verder aan Google Authorship verandert, weet je nooit. Het kan sowieso geen kwaad en wie weet, komt Google nog met een ander voordeel voor gewaardeerde auteurs.
    UPDATE 29 augustus 2014: Google’s John Mueller kondigde op 28 augustus 2014 het einde van Google authorship aan, inclusief het verdwijnen van de naamsvermelding.
  2. Jij wordt gids voor de mensen uit jouw kringen: Wanneer een bedrijf waarop jij een +1 hebt gegeven in de Google zoekresultaten verschijnt, zullen de mensen uit jouw kringen daar jouw profielfoto en naam bij zien verschijnen. Dit is een vorm van social proof.
  3. Recensies ontvangen: Effectiever dan de vermeldingen van mensen uit jouw kringen bij de zoekresultaten, zijn recensies die direct zichtbaar zijn bij de zoekresultaten. Want als jij die sterren ziet, geeft jou dat toch direct een beeld van de kwaliteit die je mag verwachten? Deze recensies worden mogelijk gemaakt via de Google+ Lokaal pagina van het bedrijf.

Om je een beeld te geven:

Google Hangouts

Een interessant onderdeel van Google+ is Hangouts. Google Hangouts biedt je de mogelijkheid om met 1 tot 10 mensen te communiceren. Dat kan als chat, waarbij je net als bij andere chatprogramma’s berichten stuurt die een ander direct of juist later kan lezen. Leuker wordt het dat je ook video kunt gebruiken en zo bijvoorbeeld een conference call of vergadering kunt houden. En dan is er nog  Hangouts On Air, waarmee je live jouw videobericht met de hele wereld kunt delen. Denk hierbij aan webinars of persconferenties, die je uiteraard wel van tevoren goed aankondigt. Bijkomend voordeel is dat je video automatisch na afloop geüpload wordt naar je YouTube-kanaal.

Zit Jij Al Op Google+?

Heb je een beeld van de mogelijkheden voor jouw bedrijf? Zie je de kansen die hier liggen? Wanneer ook maar één van de antwoorden op deze vragen “ja” is, ga dan direct aan de slag om te profiteren van de kansen en mogelijkheden! En nu ben ik benieuwd: zit jij al op Google+? Voeg mij dan toe aan jouw kringen. En uiteraard is er ook een pagina voor Letterzaken. Leuk als je me volgt!

Ik heb hier vooral de belangrijkste voordelen van Google+ voor je bedrijf willen neerzetten. Heb je nog vragen, laat het dan gerust weten. Ik beantwoord ze graag!

Registreer NU je .ml-domeinnaam! Of niet?

Stel je .ml-domeinnaam veilig. Of niet?

.ml-domeinnamen nu beschikbaar

Heb jij al een e-mail ontvangen over de .ml-domeinnamen? En, is je aangeraden om een .ml-domeinnaam aan te schaffen om misbruik te voorkomen? Heb je het gelezen? En overwogen je .ml-domeinnaam te registreren? Gelijk doen! Want ze zeggen dat het verstandig is. Of toch maar niet? Lees zeker verder, want ik geef je graag het eerlijke verhaal.

Het eerlijke verhaal

Hoeveel e-mails heb jij al ontvangen over de .ml-domeinnamen? Het aantal e-mails en de dringende boodschap erachter roept bij mij al vraagtekens op. Er wordt beweerd dat er dagelijks ten minste 900.000 keer .ml ingetypt waar het .nl zou moeten zijn. Zullen we daar even de kanttekeningen bij plaatsen?

  1. 900.000 keer lijkt heel veel. Er zijn echter ruim 5.000.000 .nl-domeinnamen. Bedenk eens hoe vaak er dan dagelijks een URL met .nl wordt ingetypt?
  2. Nu komt je bezoeker bij het intypen van .ml veelal terecht op een ‘internet guide’ webpagina, zoals deze: http://dynd.search-help.net/index.php?origURL=http%3A//letterzaken.ml/&r=. Het is dus direct duidelijk dat hij niet op de juiste site komt. Eén keer raden wat de bezoeker dan doet.
  3. Wanneer iemand jouw domeinnaam met .ml zou kunnen registreren (kom ik zo op terug) en je bezoeker dan op een totaal andere website terechtkomt dan hij verwacht, wat doet hij dan?

Vooralsnog zijn bovenstaande drie punten wat mij betreft al voldoende om je niet druk te maken over een .ml-domeinnaam die door iemand anders zou worden geregistreerd. Maar: zoals ik al aangaf in punt 3: is dat überhaupt mogelijk?

.ml-domeinnaam registreren? Niet nodig!

Wanneer je op Google zoekt, vind je al een aantal partijen die je willen overtuigen om jou je .ml-domeinnaam te laten registreren. Maar is dat daadwerkelijk nodig? Volgens mijn informatie beslist niet. In het persbericht dat is uitgegeven vind je de volgende zaken die dat bevestigen:

 MetaRegistrar zal ervoor zorgen dat er vanuit Nederland en België alleen .ML registraties kunnen plaatsvinden indien de registrant het desbetreffende .NL equivalent heeft geregistreerd. Met deze controle wordt misbruik van .ML domeinnamen in de kiem gesmoord.

 

“De veiligheid van de emails en het behoud van webverkeer aan het juiste bedrijf of persoon staat voorop”, zegt Ewout de Graaf, manager van MetaRegistrar. “Dankzij deze exclusieve samenwerking zorgen wij ervoor dat we de .NL domeinnaamhouders een zekerheid geven dat hun naam niet wordt misbruikt en bij registratie van de ML het email- en webverkeer kan worden opgevangen door de rechtmatige eigenaar.”

Alleen jij, als eigenaar van de .nl-domeinnaam, kan dus de .ml-domeinnaam registreren. En je weet zelf wat er gebeurt als je een e-mail stuurt naar een onjuist e-mailadres.

Bangmakerij

Veel partijen maken dus misbruik van angst. Ze vertellen niet de hele waarheid en maken je bang voor situaties die niet bestaan. En met die bangmakerij hopen ze jou geld uit de zak te kloppen. Laat je goed informeren en zoek uit hoe betrouwbaar de informatie is die je krijgt. En geloof vooral niet zomaar de ‘grote jongens’ die iets roepen. Het verhaal dat nu gehouden wordt klinkt aannemelijk. Want omdat de ‘m’ op een QWERTY-toetsenbord naast de ‘n’ ligt is een typefout wel snel gemaakt, maar in België gebruiken ze vooral AZERTY-toetsenborden. En op AZERTY ligt de ‘m’ toch een eindje verder dan de ‘n’.

Tot slot

Bedenk je, naast de drie punten die ik al opsomde, hoeveel nut het zou hebben om juist jouw .nl-domeinnaam te registreren met .ml-domeinnaam. Heb je een site die werkelijk zo interessant is dat eventuele kwaadwillenden er misbruik van zouden maken? Wordt jouw website dagelijks zoveel bezocht dat er een kans is dat er een typefout wordt gemaakt? Naar mijn idee kunnen de meeste .nl-domeinnaameigenaren zich veel beter druk maken over andere zaken. Voor hen is het risico vele malen kleiner dan nu wordt geschetst. Zie jij nog enige bedreiging in de .ml-domeinnamen?