SEO kan met beter web of SEO teksten en is het optimaliseren van content, een website en de social media voor betere Google ranking.

Google Mijn Bedrijf: wat moet je ermee?

Google Mijn Bedrijf: kansen voor ondernemers

Op 18 juni 2014 werd Google Mijn Bedrijf geïntroduceerd. Ogenschijnlijk een nieuw ‘product’ van Google, maar niets is minder waar. Het is een verdere verbetering van een bestaande tool voor ondernemers, zoals Google al jaren continu haar producten en diensten blijft verbeteren. Wat is Google Mijn Bedrijf nu precies en wat hebben ondernemers en ondernemingen hier nu aan?

Wat is Google Mijn Bedrijf?

In feite is Google Mijn Bedrijf de nieuwe naam voor de Google+ pagina’s. Hieronder vallen zowel de Google+ Bedrijfspagina als de Google+ Lokaal pagina. Kort voor de lancering van Google Mijn Bedrijf werd het al mogelijk om deze twee pagina’s te koppelen om daar één pagina van te maken. Kortom: er is nu één plek waar je alles rondom je bedrijf op Google beheert, onder de naam Google Mijn Bedrijf.

Google Mijn Bedrijf met omschrijving

Moet ik kiezen welke pagina ik gebruik?

Je maakt zelf de keuze of je enkel een bedrijfspagina gebruikt, of een Google+ Lokaal pagina. Welke keuze je ook maakt, je pagina valt onder Google Mijn Bedrijf en zal dus onder die noemer beheerd worden. Welke vorm kies je nu en waarom?

Google+ Bedrijfspagina

Wanneer je een nationaal opererend bedrijf bent, niet per se gebonden aan een locatie waar jouw klanten je moeten vinden, kies je voor de Google+ Bedrijfspagina. Ook als je een merk, instelling of bekend persoon of artiest bent of vertegenwoordigt, kies je voor de Bedrijfspagina. Aan deze pagina is geen locatie gekoppeld en het doet niets voor je lokale vindbaarheid.

Google+ Lokaal

Je lokale Google+ pagina versterkt je lokale vindbaarheid. Wil je lokaal gevonden worden, dan is een lokale pagina op Google Mijn Bedrijf dus onmisbaar. In veel gevallen bestaat deze pagina al, omdat je bedrijf al is toegevoegd in Google Places. Controleer dus altijd eerst of je lokale pagina al bestaat. Wanneer de pagina al bestaat, maar je kunt deze niet beheren, dan is het zaak de pagina te claimen. Door de lokale pagina te beheren en te koppelen aan je website, versterk je de lokale vindbaarheid van je bedrijf. Hiermee is Google Mijn Bedrijf een relevant SEO-instrument. Daarnaast heb je invloed op de vertoning van enkele relevante zaken in de zoekresultaten:

  • Wanneer iemand zoekt op “telefoonnummer +bedrijfsnaam”, verschijnt groot het telefoonnummer in de zoekresultaten (zoek maar eens op “telefoonnummer Letterzaken” 🙂 )
  • Recensies op je Google+ lokale pagina worden weergegeven worden in de Google zoekresultaten. En wat werkt er nu beter dan een aantal mooie recensies?

Weergave recensies Google Mijn Bedrijf lokale pagina

Bedrijf met meerdere vestigingen?

Ook wanneer je een bedrijf met meerdere vestigingen hebt, kun je aan de slag met de Google lokale pagina. Wanneer je bedrijf 10 of meer vestigingen heeft, kun je deze beheren met de tool voor bulkuploads. Zo kun je dus als winkel- of horecaketen al je vestigingen beheren, zodat deze allemaal lokaal vindbaar zijn.

Jij bepaalt wat Google weergeeft

Google Mijn Bedrijf is de eerste plaats waar Google relevante gegevens van je bedrijf vandaan haalt voor zijn zoekresultaten. Adresgegevens, telefoonnummer, openingstijden en afbeeldingen, met Google Mijn Bedrijf sta jij aan het roer. Dankzij de gegevens die jij zelf invoert en beheert, bepaal jij wat er aan details wordt weergeven in de zoekresultaten van de meest gebruikte zoekmachine van Nederland.

Google Mijn Bedrijf invloed op zoekresultaten - Verkeersschool Frank Schuurman

Introductiepagina Google Mijn Bedrijf appEr is nu ook een app!

Een van de belangrijkste zaken die veel bedrijven/ondernemers misten aan Google+ was de mogelijkheid om hun bedrijfspagina te beheren via een app. Vanuit de reguliere Google+ app kon je alleen je persoonlijke Google+profiel beheren. Na de lancering van Google Mijn Bedrijf is er eindelijk ook een app voor Android en iOS. Dit maakt het voor ondernemers en beheerders van sociale media veel eenvoudiger om direct berichten te plaatsen op hun Google+ pagina. Alle ins en outs van de Google Mijn Bedrijf app verschijnen binnenkort op het Google Plus Marketing blog.

 

Mijn advies: ga nu aan de slag!

Als je bovenstaande goed doorgenomen hebt, zou je moeten begrijpen waarom je direct aan de slag moet met Google Mijn Bedrijf. Als je niet al een pagina hebt natuurlijk. Nog niet overtuigd? Laat ik nog even een paar relevante punten aanhalen. Met Google Mijn Bedrijf:

  • Beheer je zelf je lokale vindbaarheid, ook als je meerdere vestigingen hebt
  • Heb je eenvoudig zelf invloed op je (lokale) vindbaarheid
  • Heb je invloed op gegevens die Google over je bedrijf toont
  • Verschijnen je Google+recensies in je zoekresultaten

In mijn eerdere blogs over Google+ heb ik een aantal van deze zaken al vermeld, en vermeldde ik ook andere voordelen. Eerder schreef ik de volgende blogs over Google+:

Google+, Begin Er Maar Niet Aan

Google+ Voor Je Bedrijf

7 Redenen Om Nu Google+ In Te Zetten Voor Je Bedrijf

Zet jij Google Mijn Bedrijf al in of ga je dat nu doen? Geef je reactie hieronder.

SEO-tips die je van niemand krijgt

SEO-tips, maar dan anders

Er zijn inmiddels online vele blogs en pagina’s met SEO-tips te vinden. Vele geven je dezelfde adviezen, maar als je goed zoekt, kom je ook regelmatig echt goede tips tegen. Sterker nog: ik leer zelf continu bij en lees regelmatig SEO-tips die ik nog niet ken. Ik gooi het eens over een andere boeg en geef je tips die je wellicht niet verwacht. Tips die je wellicht niet zo snel onder SEO-tips zou scharen. En toch hebben ze beslist met SEO te maken. De volgende tips zal ik hieronder elk uitgebreid toelichten:

  1. Zorg voor een betrouwbare website
  2. Vergeet de afbeeldingen niet
  3. Gebruik een goede tagline
  4. Schrijf niet voor Google!

 

1. Zorg voor een betrouwbare website

Wanneer er bezoekers op je site komen, wil je dat ze enige tijd op je site blijven. En dat begint met een betrouwbare uitstraling. Wanneer op enig moment de bezoeker concludeert dat hij/zij jouw website niet voldoende vertrouwt, ben je hem of haar kwijt. Er zijn veel factoren waarmee jij de betrouwbaarheid van je website zelf kunt beïnvloeden. Ook Google houdt hier rekening mee. Zij willen relevante zoekresultaten geven aan jou en de andere gebruikers van hun zoekmachine. Dus beoordelen zij ook de kwaliteit van websites. En onder de kwaliteit valt ook de betrouwbaarheid. Dit valt allemaal onder Google Panda, waar in mei 2014 een belangrijke update van plaatsvond. En let wel: net als de Panda is deze beoordeling heel zwart-wit. Het is goed of slecht, er is geen middenweg. Neem dus alle twijfel weg en zorg voor een website die er professioneel en betrouwbaar uitziet, bijvoorbeeld met persoonlijke foto’s.

Betrouwbare site - vergeet de afbeeldingen niet

 

2. Vergeet de afbeeldingen niet

Naast het feit dat afbeeldingen bijdragen aan de leesbaarheid, hebben ze ook hun invloed op je vindbaarheid. Wanneer je de afbeeldingen dus op de juiste manier gebruikt, zijn ze een relevante SEO-factor. Vooropgesteld: Google traint de Googlebots om veel te begrijpen, maar afbeeldingen kunnen ze (vooralsnog) niet zien en begrijpen. Dus ben jij er mede-verantwoordelijk voor dat de afbeeldingen worden “gelezen” door de Googlebots. Zorg er daarom voor dat je de afbeelding per pagina de juiste titel meegeeft. Het best doe je dat met het volgende driestappenplan:

  1. Hernoem de foto op je harde schijf naar een goede omschrijving van de foto, inclusief de zoekterm voor de pagina waar deze op komt te staan
  2. Geef de afbeelding dezelfde (of iets andere) titel wanneer je deze hebt geüpload; in WordPress wordt de titel automatisch overgenomen
  3. Kopieer deze titel en plaats deze ook in de ‘alt tag’; ook dit kan in WordPress heel eenvoudig worden uitgevoerd, het spreekt vrijwel voor zich

Op deze manier krijgen de Googlebots de informatie over het onderwerp van de afbeelding en zullen ze de afbeelding ook als zodanig indexeren. En daarmee tikt het weer aan als SEO-factor voor jouw pagina, mits je dus wel de focus zoekterm hebt gebruikt.

 

3. Gebruik een goede tagline

Voor het online-marketingblog Marketingmed schreef ik al een betoog voor een goede tagline op je website. Nu is de tagline zelf niet direct een SEO-factor, maar deze kan wel weer iets bijdragen aan je vindbaarheid. Wanneer je namelijk (een van) je belangrijkste zoektermen in je tagline zet, zal dit door de Googlebots gelezen worden en dus ook worden geïndexeerd. Mits de tagline niet in de afbeelding staat en dus echt als tekst op je site wordt vermeld. In het geval van mijn website zal het woord “webteksten” dus wat extra SEO-waarde krijgen:

SEO-tips blog Letterzaken logo met tagline

 

4. Schrijf niet voor Google!

Is dit nu echt het advies van iemand die zich met webteksten/seo-teksten bezighoudt? Jazeker. Overigens moet ik wel even credits geven aan René Greve, bij wie ik twee trainingen over SEO en webteksten heb gevolgd. Bij mijn eerste training is me al verteld dat schrijven voor Google niet werkt. In het kort: wanneer je jouw teksten volpropt met zoektermen, wordt de tekst daar uiteindelijk niet leesbaarder van. De kwaliteit van je pagina (en website) gaat hierdoor omlaag en met dank aan Google Panda (zie punt 1) gaat het je niet helpen in je rankings. Daarnaast raak je jouw bezoekers snel kwijt wanneer je tekst weinig hout snijdt. Lange teksten, volgepropt met -vaak zelfs zo exact mogelijke- zoektermen worden er niet beter op en je bezoeker verlaat al snel je website. Schrijf dus vooral met de lezer in je achterhoofd. Wat komt hij of zij op deze pagina doen? Wat is relevante informatie voor de bezoeker van deze pagina? Schrijven voor Google loonde een paar jaar geleden misschien nog voor je vindbaarheid, maar Google wordt steeds slimmer en trapt er niet meer in. Schrijf dus voor je klant!

SEO-tip 4 - schrijf niet voor Google

 

Heb jij wat aan deze tips?

Bij de start van dit blog had je vast niet gedacht dat je deze tips zou krijgen. Zoals ik al zei zijn dit behoorlijk onconventionele SEO-tips en zul je deze niet zomaar van anderen krijgen. Welke van deze tips vind jij het nuttigst? Geef hieronder je reactie!

Google+ pagina’s samenvoegen tot 1 lokale pagina

Lokale Google+pagina en bedrijfspagina samenvoegen? Het kan!

Voor veel ondernemers en ondernemingen speelt er al enige tijd een issue op Google+: dubbele Google+pagina’s, soms zonder het te weten. Meestal is de ene een Google+ Lokaal pagina en de andere een Google+ bedrijfspagina. Met een beetje pech hebben ze beide ook nog eens een eigen groep volgers, die je als onderneming dus niet kwijt wilt raken. Samenvoegen was niet mogelijk. Was, want sinds 3 juni 2014 kun je deze pagina’s dan eindelijk samenvoegen! Hoe het werkt lees je hier. Eerst een uitleg over deze verschillende Google+pagina’s.

 

Het verschil tussen Google+ Lokaal en Google+ Bedrijfspagina’s

Google+ Bedrijfspagina

Het is gebleken dat het maar voor weinig mensen duidelijk is hoe Google+ werkt met de bedrijfspagina’s. Dus als je niet weet hoe het zit: je bent niet de enige. Ik leg het je daarom graag even uit. Allereerst heb je de standaard Google+ Bedrijfspagina, die ieder bedrijf, merk of instelling kan aanmaken. Deze is niet gekoppeld aan een locatie en is dus ideaal voor (inter)nationale merken, bedrijven en organisaties. Uitgangspunt hierbij is dat er geen lokale binding is en je dus niet op je vestiging in een bepaalde plaats gevonden hoeft te worden.

Google+ Bedrijfspagina

Google+ Lokaal pagina

Wil je echter lokaal gevonden worden, omdat je bedrijf zich vooral richt op de lokale markt, zoals een rijschool of winkel, dan is een Google+ Lokaal pagina van groot belang. Deze zorgt ervoor dat jouw bedrijf letterlijk op de kaart komt te staan. In Google Maps welteverstaan. Misschien denk je: “dat heb ik al gedaan in Google Places?”. Kan kloppen, Google Places is sinds 30 mei 2012 overgezet naar Google+ Lokaal. Heb je jouw bedrijf ooit aangemeld bij Google Places, dan is die pagina omgezet naar een Google+ Lokaal bedrijfspagina, of wordt deze binnenkort omgezet.

 

Hoe ontstaan er twee verschillende Google+pagina’s?

Mogelijk heeft jouw bedrijf twee verschillende pagina’s op Google+: de Google+ Bedrijfspagina en de Google+ Lokaal pagina. Dit kan zijn ontstaan omdat het verstandig leek om een Bedrijfspagina aan te maken en voor de lokale vermelding alsnog een Google+ Lokaal pagina is aangemaakt. Het kan ook dat er een Google+ Bedrijfspagina is aangemaakt, terwijl de Google Places ook al is omgezet naar Google+ Lokaal. Hoe het ook zij, het is vanaf nu heel makkelijk om je dubbele pagina’s samen te voegen. Google heeft daar zelf al instructies voor opgesteld, deze blijken echter niet helemaal duidelijk. Ik help je graag, dus samen met oud-collega Yukiko Pesik van Blad Voor Je Mond (het bedrijf is inmiddels opgeheven) heb ik het traject doorgenomen, zodat ook jij jouw twee pagina’s kunt samenvoegen.

 

Google+ Lokaal pagina en Google+ Bedrijfspagina samenvoegen

Enkele weken voor dit werd geïntroduceerd heb ik een van mijn pagina’s verwijderd, omdat twee pagina’s mij wat te gek werden. Ik kon het dus niet zelf uitproberen en wist dat Yukiko het probleem met de twee pagina’s ook had. Samen hebben we de instructies van Google doorgelopen en de Google+ Lokaal pagina en de Bedrijfspagina van Blad Voor Je Mond samengevoegd. Zo hebben we zelf ervaren hoe het werkt en kunnen we je exact vertellen waar je op moet letten.

 

Google+ pagina's samenvoegen - Blad Voor Je Mond

1. Naar het dashboard van je lokale pagina

Geen idee welke van de pagina’s de lokale pagina is? Open de pagina’s en bekijk welke een vermelding op de kaart weergeeft. Dat is je lokale pagina. Heb je voor de pagina’s al de vanity URL’s (pagina met naam in de URL)? Dan is je lokale pagina te herkennen aan de plaatsnaam in de vanity URL. Klik op “Deze pagina beheren”.

Google+ dashboard2. In het dashboard

In het dashboard van de pagina ga je naar het menu aan de linkerkant, door links bovenin op “Dashboard” te klikken. Het menu ontvouwt zich en onderaan vind je het tandwielpictogram met daarnaast “Instellingen”. Ja, daar mag je nu ook op klikken.Voorspelbaar, maar waar 😉 .

 

Google+ Lokaal pagina aan een andere pagina koppelen - Instellingen

 3. Aan een andere pagina koppelen

Het spreekt nu redelijk voor zich, maar toch. Je scrollt naar beneden totdat je bij het kopje ‘Profiel’ komt. Hier staat heel duidelijk de mogelijkheid “Aan een andere pagina koppelen”. Klikkerdeklik, kies in het venster ‘Een andere pagina koppelen aan deze locatie’ dat opent de pagina waaraan je de lokale pagina wilt koppelen. Je krijgt dan de bevestiging van de wijzigingen te zien, klik op “Bevestigen” en je hebt je pagina’s gekoppeld!

Google+ pagina's samenvoegen - bevestigen

Goed om te weten

Je hebt nu een zorg minder. Want je hoeft niet meer te kiezen tussen je pagina’s wanneer je berichten wilt plaatsen. Je hebt al je volgers behouden en ook je reviews zijn er nog steeds. Op de instructiepagina van Google vind je nog de details die je verder moet weten. Ik ga ze niet overtypen, ze staan netjes in onderstaande afbeelding.

Samengevoegde Google+pagina's

Heb jij twee pagina’s en ga je ze nu samenvoegen? Of heb je dat al gedaan? Deel je ervaring in een reactie hieronder.

 

 

Google Panda 4.0 Update

Google Panda 4.0 Update: Gaan Jouw Rankings Omlaag?

Groot nieuws in de SEO-wereld: Matt Cutts, head of webspam bij Google en voor velen het gezicht van Google, kondigt de uitrol van de Panda 4.0 update aan. Er zullen weinig mensen zijn die hierdoor vannacht een slechte nachtrust hebben. Op een aantal fanatieke SEO’ers na waarschijnlijk. Wat houdt de Google Panda 4.0 update in en waarom is dit groot nieuws? Laat ik eerst uitleggen wat Google Panda is.

 

Google Panda 4.0 aankondiging Matt Cutts 20 mei 21 mei 2014

Wat Is Google Panda?

Google Panda is een update in het algoritme van Google dat in februari 2011 werd uitgerold en sinds augustus 2011 in Nederland actief is. Panda richt zich op het beoordelen van de kwaliteit van websites en je zult begrijpen dat content hier een belangrijke factor in is. Google Panda is een filter, dat ervoor zorgt dat sites of pagina’s met lage kwaliteit lager ranken in de zoekresultaten. Het is geen zogenaamde penalty, waarbij je een verzoek kunt indienen om herziening van de beslissing. Dat is bij een filter niet mogelijk. Je zult bij lagere ranking als gevolg van de Google Panda 4.0 update dus hard moeten werken aan de kwaliteit van je site.

 

De Google Panda Updates

Na de introductie van Google Panda kwamen er met enige regelmaat updates in deze rankingfactor. In deze blogpost van Search Engine Land zie je de updates die Google zelf heeft bevestigd. Vanaf eind 2012 vinden er vrijwel continu updates aan Google Panda plaats. Deze aankondiging van Matt Cutts geeft aan dat het nu een behoorlijke update betreft. Hieruit kun je opmaken dat er een behoorlijke wijziging in Google Panda heeft plaatsgevonden. Wanneer jouw site door deze wijziging wordt beoordeeld als een site met lage kwaliteit, zul je dat gaan merken in je posities in de zoekresultaten. Maar hoe zit dat met die kwaliteit en hoe beoordeelt Google jouw site dan?

 

Hoe Beoordeelt Google De Kwaliteit Van Websites?

Er zijn panels bestaande uit gemiddelde Google-gebruikers, die gevraagd worden om sites uit bepaalde zoekresultaten op kwaliteit en betrouwbaarheid te beoordelen. Door middel van vragen van de strekking “Zou je bij deze webwinkel een aankoop doen?” of “Zou je hier je contactgegevens achterlaten?” worden sites beoordeeld. Deze oordelen worden de gewogen beoordelingen gebruikt om de Googlebots te leren om sites te beoordelen. Dit proces noemen we “machine learning”. Een kwalitatieve, niet spammy, maar vooral ook betrouwbare site is dus relevant. Mijn vorige blog over het controleren van de betrouwbaarheid van websites heeft hier alles mee te maken. Wat betekent de Google Panda 4.0 update nu voor jouw website?

 

Google Panda Update 4.0

Wat Betekent De Google Panda 4.0 Update Voor Jouw Website?

De belangrijkste vraag voor iedereen die een website heeft en zich daarbij bekommert om de vindbaarheid is: “Wat betekent deze Panda 4.0 update nu voor mijn website?”. Hierop valt helaas geen sluitend antwoord te geven, behalve: wanneer jij altijd de focus hebt gehad op goede content, is de kans klein dat je site onder de Panda 4.0 update te lijden heeft. Google zelf geeft aan dat ongeveer 7,5% van de Engelstalige zoekopdrachten beïnvloed wordt door deze update. Dat is een fors percentage, maar het zegt weinig over:

  1. Hoe deze update de zoekopdrachten beïnvloedt
  2. Wat dit betekent voor Nederlandstalige zoekopdrachten

Het effect van de Google Panda 4.0 update wordt je vanzelf duidelijk wanneer je in de zoekresultaten daalt of er zelfs uit verdwijnt. Merk je niks, dan heb je de zaken gewoon netjes op orde, zoals het eigenlijk ook hoort. De kans is dan ook klein dat je in de toekomst last zult hebben van Panda updates. Tenzij je pagina’s toevoegt aan je website die van lage kwaliteit zijn. Het lijkt me echter dat je dat niet van plan zult zijn. Zeker nu niet.

 

Heb jij iets gemerkt van deze Panda update? Of heb je gehoord welk effect het heeft op de websites van anderen? Laat het hieronder weten!

Waarom ik je een nummer 1-positie in Google kan beloven

Gegarandeerd een nummer 1-positie in Google? Ja hoor!

Wanneer je resultaat wilt halen uit je website, is een hoge positie in Google van groot belang. Hoe gaan je potentiële klanten je anders vinden? Dat je zelf klanten benadert is prima, maar je wilt ook dat klanten jou benaderen. En daarin zijn de zoekmachines de belangrijkste factor tegenwoordig. Heel simpel: wat doe jij wanneer je iets zoekt?

 

Waarom specifiek Google?

Ik ga er voor het gemak even vanuit dat het antwoord op de vraag “googelen” of iets van die strekking is. In ieder geval is de kans bijzonder groot dat je antwoord iets te maken heeft met internet en zoekmachines. Niet voor niets heeft Van Dale het werkwoord googelen opgenomen in de woordenlijst.

Googelen in de Van Dale - nummer 1 in Google beloven

 

 

 

 

 

 

 

Google is de absolute nummer 1-zoekmachine in Nederland, met een gemiddeld marktaandeel van ruim 95% in de afgelopen jaren. Gezien het aandeel op mobiel en tablets, zal dat niet minder worden. Google heeft namelijk al lange tijd een nog hoger marktaandeel op mobiel en tablets dan de belangrijkste concurrenten Yahoo en Bing. Om te laten zien wat dat betekent zal ik aan de hand van een voorbeeld aangeven hoe dit zit.

 

Nummer 1 in Google vs. nummer 1 in Yahoo of Bing

Voor je begint met je website, moet je al beginnen met zoekwoorden-onderzoek. Dat heb ik in mijn gastblog op Wordeenklantmagneet.nl uitgebreid toegelicht. Doe je dat zoekwoorden-onderzoek goed, dan zie je ook de zoekvolumes op bepaalde zoektermen. Nu wil ik met mijn vak best goed gevonden worden op ‘SEO’, maar daar zijn twee bezwaren tegen. Ten eerste is de kans om daarmee op de eerste pagina van Google te komen al klein, mede vanwege de hoge concurrentie. Ten tweede is het maar de vraag of mensen die op ‘SEO’ zoeken daadwerkelijk op zoek zijn naar mijn diensten. Dus ga ik verder en kom ik op ‘SEO teksten‘. In de Google Keyword Planner ziet het er dan zo uit:

Google Keyword Planner - SEO teksten - nummer 1 in Google beloven

 

 

 

 

 

Je ziet, op ‘SEO teksten’ wordt gemiddeld 320 keer per maand gezocht. Gemiddeld. Dus met pieken en dalen, waarbij het laagste zoekvolume 210 keer is. Ga je uit van de meest gunstige cijfers voor de nummer 2, in dit geval Bing, met als hoogste marktaandeel net onder de 4%, worden de cijfers heel anders. Natuurlijk, Bing-gebruikers zoeken waarschijnlijk niet in dezelfde verhoudingen als Google-gebruikers. Niettemin kun je er een globale berekening op loslaten en kom je dan op 320 x 4% = 12,8 zoekopdrachten per maand. In het gunstigste geval (480 was de piek in Google) kom je op 480 x 4% = 19,2 zoekopdrachten per maand in Bing. Veel meer zal het niet zijn. Heeft het dan nut om je pijlen te richten op de nummer 2 zoekmachine? Doe gerust een poging me te overtuigen hoor. Leg ik hierna nog even uit hoe ik jou kan garanderen dat ik je hoog in Google krijg. Op nummer 1 zelfs.

 

Hoe ik jou een nummer 1-positie in Google kan garanderen

Er zijn veel SEO-bedrijven die jou van alles zullen beloven. En ik trek ze zeker niet allemaal in twijfel. Sterker nog, ik weet dat er partijen zijn die op een goede manier voor een goede positie in Google kunnen zorgen. Echter: er zijn ook bedrijven die allerlei mooie beloftes doen en jou daarmee niet helpen zoals jij mag verwachten. En daarbij komt ook jouw eigen rol kijken. Jij bent er zelf bij en dus moet je een SEO-bedrijf zelf ook enkele vragen stellen. Denk hierbij aan vragen als:

  • Doe je zoekwoorden-onderzoek voor mij?
  • Kun je een belofte doen hoe hoog je me in Google krijgt?
  • Werk je volgens de richtlijnen van Google?

Belangrijk is hierbij dat je te weten komt of jij ook op de voor jou relevante zoektermen gevonden gaat worden. Ik kan jou namelijk garanderen dat je heel hoog in Google komt. En ik maak dat met gemak waar. Wanneer ik een heel ongunstige zoekterm voor jou uitzoek, waar nauwelijks op gezocht wordt, maar die wel interessant lijkt voor jou, kom je met gemak op nummer 1. Sterker nog: het is in de meeste gevallen vanzelfsprekend dat je op nummer 1 komt met je bedrijfsnaam. Wanneer je dat niet doet, heb je een te lastige bedrijfsnaam of heb jij je content niet op orde. Wanneer je op “Letterzaken” zoekt, verwacht je toch dat je mijn bedrijf op 1 vindt?

 

Hoog in Google met de juiste zoektermen

Makkelijke zoektermen, daar kan vrijwel iedereen beloftes over doen. Ik sta heel erg hoog in Google met een fiks aantal zoektermen. Kijk maar:

Nummer 1-posities Google Letterzaken

Mooi hè? Maar wat is het waard als ik je vertel dat er op al die zoektermen totaal niet wordt gezocht? Niks. Nada. Noppes. NUL. Dan heb je er vrij weinig aan. Tenzij er ineens wel veel op gezocht wordt, maar die kans is bijzonder klein. Dus voor je een SEO-specialist inschakelt, doe eerst zelf zoekwoorden-onderzoek. En laat je daarna goed informeren over wat deze partij voor je gaat doen. En laat je niet gek maken met mooie beloftes. Zorg dat je een reëel beeld krijgt van de werkelijke kansen op voor jou relevante zoektermen. Alleen dan heb je er wat aan. Gevonden worden op “koeien knuffelen in Achterveld” lukt zelfs je schoonmoeder nog :mrgreen: .

Op de hoogte blijven van vindbaarheid, zoekmachineoptimalisatie/SEO en conversie? Volg me:


Begin met zoektermen-onderzoek (zoekwoordenonderzoek)

Nieuwe website? Begin met zoektermen-onderzoek!

Natuurlijk, je kunt nooit te laat beginnen met de optimalisatie van je website. Maar eigenlijk kun je ook niet te vroeg beginnen wat mij betreft. Want wat als je site al helemaal staat en je er dan achter komt dat je het eigenlijk anders had moeten doen? Natuurlijk, je kunt nog van alles veranderen aan je site. Maar dat is toch weer extra werk. Om dat extra werk te voorkomen, begin je dus met onderzoek van je zoektermen of zoekwoorden.

 

Zoekwoorden vs. zoektermen

Het zal je opvallen dat ik vooral de uitdrukking ‘zoektermen’ gebruik. De meeste vakgenoten zeggen ‘zoekwoorden’, wat naar mijn mening tot verwarring kan leiden. Bij ‘zoekwoord’ of ‘zoekwoorden’ kun je het idee krijgen dat het werkelijk om een enkel woord gaat, terwijl dat juist niet het geval is. Ik zal dit illustreren met twee voorbeelden.

1. Golf, golf of golf? Kijk uit voor hoge concurrentie

Wanneer je als autohandelaar diverse Volkswagen Golfs in de verkoop hebt, kun je ervoor kiezen om in te zetten op ‘Golf’. Echter, je concurreert dan ook met de andere betekenissen van het woord ‘golf’. Dat zijn natuurlijk de sport en het bewegende water. Op dit enkele zoekwoord zie je dus flinke concurrentie van verschillende betekenissen van het woord. Om van de kracht en het marketingbudget van de sterkste concurrenten maar niet te spreken.

 

 

Zoektermenonderzoek of zoekwoorden onderzoek - golf

 

2. Het doel van de zoekopdracht

Naast de concurrentie die op zo’n enkel zoekwoord een enorme rol speelt, heb je ook te maken met het doel van de zoekopdracht. Waar is iemand die “golf” in de zoekmachine intypt naar op zoek? Jouw tweedehands auto’s? Kleine kans. Dus als je al hoog in de zoekmachines eindigt, is een groot deel van de mensen die dat woord heeft ingevoerd niet op zoek naar jouw specifieke aanbod. Zorg er dus voor dat je met je zoektermen aansluit op datgene wat je werkelijk te bieden hebt.

 

Hoe doe ik dat zoektermen-onderzoek dan?

Uiteraard wil je nu weten hoe je dat zoektermen-onderzoek doet. Daar zijn diverse mogelijkheden voor. Kort samengevat zijn er drie mogelijkheden:

  1. Google (of een andere zoekmachine)
  2. Google Adwords Zoekwoordplanner (KeywordPlanner)
  3. Diverse (online) tools, programma’s en apps

De volgorde van deze drie is bewust. Het loopt namelijk van makkelijk uitvoeren en een beknopt resultaat naar bewerkelijker en uitgebreid. Wil je gedegen onderzoek doen waar goede zoektermen uit komen, dan zul je er ook meer voor moeten doen.  Hoe je deze tools inzet behandel ik in een ander blog.

 

Google Adwords KeywordPlanner voor Zoektermenonderzoek

Waarom beginnen met zoektermen-onderzoek?

Zoals je hebt kunnen zien zijn er diverse factoren om rekening mee te houden wanneer je jouw site wilt optimaliseren. En dat wil je, want je wilt toch gevonden worden? Begin dan goed voorbereid begint aan je website door de juiste zoektermen te kiezen. Welke voordelen heb je dan met het zoektermen-onderzoek?

  • Je gebruikt direct de juiste en haalbare zoektermen
  • Je hebt helder welke titels je pagina’s moeten krijgen
  • Je monitort vanaf het begin je vindbaarheid op jouw zoektermen

Een goed begin is het halve werk, zie je?

Wanneer begon jij met je zoektermen-onderzoek?


Google Zoekresultaten-update: Check Je Paginatitels!

Google Zoekresultaten-update Heeft Effect Op Je Paginatitels

Je hebt het vast al gezien: de lay-out van de zoekresultaten heeft een behoorlijke opfrisbeurt gekregen. Dit geldt voor zowel de organische zoekresultaten als de Adwords advertenties boven en naast de organische zoekresultaten. Allemaal prachtig natuurlijk, maar wat moet je ermee voor jouw website?

Paginatitels in zoekresultaten na update Google maart 2014

Het Effect Op De Paginatitels In De Google Zoekresultaten

Wat vrijwel direct opvalt is de frisse nieuwe lay-out. Grotere letters, zonder de streep eronder, zoals we die van eerder kennen:

Oude titel zoekresultaat SEO-teksten Google onderstreeptTitel zoekresultaten Google nieuw 2014 - Letterzaken

Een stuk leesbaarder, vind je ook niet?

Maar zie je wat er verder verandert door deze update? De tekst van de titel -die overigens al te lang was en daarom werd afgebroken- wordt nog eens afgebroken. Waar eerst alleen de zin werd afgebroken en Letterzaken bleef staan, wordt nu ook Letterzaken afgebroken. Doordat er grotere letters worden gebruikt, passen er minder leestekens in de titel die wordt weergegeven in de zoekresultaten. Is dat erg? Dat bepaal je zelf, ik leg je eerst uit waarom de paginatitel belangrijk is.

 

Hoe Belangrijk Is Die Paginatitel?

Die paginatitel is het eerste wat de zoeker ziet in Google. Staat je profielfoto erbij omdat je de “rel=author”-koppeling hebt gemaakt, dan zal dat uiteraard zorgen voor en hogere attentiewaarde. Zonder profielfoto is de titel het eerste wat opvalt. Met profielfoto is de titel nog steeds een van de eerste dingen die de zoekers zien in Google. Deze titel moet dan ook direct aangeven wat je (be)zoekers kunnen verwachten op deze pagina. Je helpt ze hiermee in hun zoektocht en bevestigt met een goede titel dat ze gevonden hebben waarnaar ze zochten. En daarmee help je jouw eigen site natuurlijk aan meer bezoekers.

 

Waar Moet Je Nu Rekening Mee Houden?

Laten we eerlijk zijn. Die puntjes werken niet. Je paginatitel moet gewoon een goede, korte zin zijn die niet wordt afgebroken door drie puntjes. En ja, in die zin was zelfs mijn eerste paginatitel, die je in de foto ziet staan, niet goed. Maak dus een goede, korte paginatitel die direct aangeeft waar de pagina over gaat. Maar hoe kort mag die paginatitel nu zijn dan? Goede vraag! Het antwoord is echter niet eenduidig. In de Yoast WordPress SEO plugin is er een maximum van 70 leestekens voor de paginatitel. Dit was eigenlijk al te lang, en is dat nu dus helemaal. Maar wat is de truc nu echt? Er zijn enkele punten die een rol spelen:

  1. Het aantal pixels telt, niet het aantal letters
  2. Hoofdletters zijn grotere letters, dus meer pixels
  3. Doordat de woorden uit de zoekterm vetgedrukt worden, neemt het aantal pixels toe

Dit houdt in dat je:

  1. Bij titels met veel i’s,j’s en l’s meer letters kwijt kunt dan bij titels met veel w’s en m’s
  2. Goed moet nadenken over hoofdlettergebruik in je paginatitel
  3. Bij langere zoektermen een kortere paginatitel moet bedenken

Afhankelijk van bovenstaande factoren heeft de door jou ingevoerde paginatitel dus een aantal pixels. Wat betekent dat voor de titel die je zelf creëert voor jouw webpagina’s?

 

Wat Is Nu De Beste Lengte Voor Je Paginatitel?

Zoals je weet houd ik me bezig met tekst. Teksten voor websites. De paginatitels horen er voor mij bij. Maar ik houd me bezig met de letters, niet de pixels. Dus maak ik het mezelf makkelijk, en jou ook. Ik heb er een simpel onderzoekje naar gedaan en kwam uit op 55-60 leestekens uit. Let wel: dit is dus het maximale en wil je er dus zeker van zijn dat je paginatitel goed tot zijn recht komt in de zoekresultaten, houd dan een maximum van 55 leestekens aan. Zeker bij focus op een long-tail zoekterm is minder dan 55 leestekens aan te raden.

Heb je jouw paginatitels al aangepast? Of had je toch al korte paginatitels? Laat het weten door hieronder een reactie achter te laten. Ik ben benieuwd!

Yoast WordPress SEO Plugin – Pagina Analyse

Yoast WordPress SEO Plugin Pagina Analyse

De voor- en nadelen van de Yoast WordPress SEO Plugin kwamen in een vorig blog al aan de orde. In dit blog ga ik dieper in op de materie, door te focussen op het gedeelte waar je meer details krijgt. Meer details? Jazeker, meer details. In mijn vorige blog kwam het eerste tabblad met informatie aan de orde. Dit is het meest gebruikt en helpt je al een heel eind op weg met de optimalisatie van jouw webpagina. Wil je echter gedetailleerdere informatie over de score van de door jou geschreven pagina, dan is er een tweede tabblad, waar je meer vindt. Het eerste tabblad is altijd als eerste zichtbaar onderaan jouw pagina:

Yoast WordPress SEO plugin tabblad algemeen

Je hebt hier het overzicht met de belangrijkste SEO-factoren waar je zelf direct invloed op hebt. Hier staat liefst zoveel mogelijk ‘Yes’ achter. Daarnaast zie je een aantal velden die je dankzij de Yoast SEO plugin zelf eenvoudig kunt invullen of aanpassen. Maar wacht, er is meer!

 

Het Tabblad ‘Page Analysis’

De Yoast plugin heeft meerdere tabbladen die meer waardevolle handvatten geven. Het tweede tabblad, ‘Page Analysis’, geeft je puntsgewijs aan wat je kunt verbeteren aan de zojuist gemaakte pagina. Hier krijg je per onderdeel weer zo’n leuk gekleurd bolletje, hoewel je er bij veel rood waarschijnlijk wat minder vrolijk van wordt. Toch mag je er vrolijk van worden, omdat het je weer handvatten biedt om dingen aan te passen ter verbetering van jouw vindbaarheid. Ook hier geldt: niet alles moet je even letterlijk nemen.

Yoast WordPress SEO plugin tabblad page analysis pagina analyse

 

Wat Kun Je Met Al Deze Punten?

Laten we de bolletjes een-voor-een nalopen en onder de loep nemen. Van boven naar beneden:

  • Zoekterm in eerste alinea: hiervoor geldt hetzelfde als in mijn vorige blog vermeld. De plugin rekent alleen de exacte formulering mee, terwijl Google zelf alle losse woorden uit je zoekterm vindt en meetelt.
  • Zoektermdichtheid: ook hier geldt dat de Yoast plugin alleen de exacte formulering telt, waar Google dat niet perse doet.
  • Flesch Reading Ease: de Flesch Reading Ease test geeft een indicatie van de moeilijkheidsgraad van een tekst. Dit is gebaseerd op het aantal woorden per zin. Niet te veel van aantrekken, vind jij dat het goed is, is het goed. Kun je ergens een zin korter maken, is dat prima. Lukt dat niet, maak je hier dan niet te druk om.
  • Outbound links: het is goed om door te linken naar een andere website met relevante informatie. Lukt dat niet, geen man overboord. In deze tekst heb ik dat gedaan met de Yoast website en de Wikipedia-pagina over de Flesch Reading Ease test. Zo help je jouw lezer verder en dat waardeert Google.
  • Zoekterm in de URL: wanneer je de zoekterm in de URL vermeldt, is het voor de zoekmachines duidelijk dat de pagina daar ook werkelijk over gaat. www.letterzaken.nl/p103 zegt natuurlijk veel minder dan https://letterzaken.nl/seo-teksten.
  • Alt tags in je afbeeldingen: ook je afbeeldingen worden door de zoekmachines beoordeeld. Wanneer je zoekterm in de titel en alt tags voorkomt, bevestigt dit dat ook die afbeelding over “jouw” onderwerp gaat.
  • Paginatitel: liever te kort dan te lang. Meer dan 70 leestekens betekent dat je paginatitel niet volledig wordt weergegeven in de zoekresultaten. Overigens betreft dat zelfs niet eens leestekens, maar een aantal pixels. Zorg ervoor dat je minder dan 70 leestekens gebruikt. Anders wordt je titel afgebroken en eindigt het met drie puntjes, en dat is niet zo fraai.
  • Metaomschrijving: dit is geen SEO-factor, maar wel goed om na te denken of je metaomschrijving goed is. De tekst moet vooral zo geschreven zijn dat deze de lezer aanspreekt en aanzet om verder te lezen op je site.
  • Zoekterm in de metaomschrijving: de metaomschrijving hoeft alleen je zoekterm te bevatten omdat deze dan vetgedrukt in de zoekresultaten staat. Dit bevestigt dat jouw pagina hierover gaat. Voor Google is dit geen SEO-factor.
  • Het aantal woorden tekst op je pagina: dit is een discussiepunt. Veel tekst geeft de mogelijkheid om je zoekterm regelmatig te laten terugkomen. Maar dat is beslist geen doel op zich. Kun je met weinig woorden alles vertellen wat je wilt, doe dat dan gewoon. Heb je juist wel veel woorden nodig, zorg er dan wel voor dat het overzichtelijk blijft en verdeel de tekst in hapklare blokken: alinea’s.
  • De zoekterm: het advies is om een gekozen zoekterm slechts 1 keer in te zetten op je site. Je wilt per slot van rekening niet met jezelf concurreren. Dat geldt zeker voor producten of diensten die je aanbiedt.
  • Paginatitel: je zoekterm moet uiteraard in je paginatitel voorkomen. Aan het begin van de titel is dan beter dan aan het eind, maar het moet wel een natuurlijk lopende titel zijn. Liever je zoekterm verderop in de titel, dan een titel die geforceerd overkomt omdat de zoekterm aan het begin “moet” staan.

 

Wat Moet je En Wat Moet Je Niet?

Wat moet je nu met die pagina-analyse? Wat mij betreft is dat helemaal aan jezelf. Hoe belangrijk is het voor jou om vindbaar te zijn? En hoe geef je daar invulling aan op je pagina? Gebruik je de ‘page analysis’ in de Yoast plugin om je content te verbeteren?

Ik ben benieuwd hoe jij de ‘page analysis’ gebruikt. Welke onderdelen vind jij belangrijk en welke niet? En is daar naar aanleiding van dit blog nog wat aan veranderd?

Yoast WordPress SEO Plugin: De Voor- En Nadelen

Yoast WordPress SEO Plugin: werkt dat nu echt zo goed?

NB: dit artikel is geschreven in 2014, gebaseerd op de toenmalige versie van de Yoast SEO Plugin (versie 2.X). Eind 2015 kwam versie 3 uit, ga naar het artikel over het optimale gebruik van Yoast SEO versie 3.X als je de nieuwe versie gebruikt.Yoast

Wanneer je gevonden wilt worden in de zoekmachines, en dat wil je natuurlijk, werk je dus aan je SEO. Voor het geval je deze afkorting niet kent, of niet weet waar deze nu precies voor staat: Search Engine Optimization. In goed Nederlands zoekmachineoptimalisatie, je site optimaliseren voor vindbaarheid in de zoekmachines dus. Om je daarbij te helpen is er een briljante plugin van Yoast voor je WordPress website. Briljant, maar wel met wat kanttekeningen. Hieronder daarom hoe deze plugin werkt en wat de voor- en nadelen zijn.

Wat doet de Yoast WordPress SEO Plugin?

Wanneer je de Yoast WordPress SEO plugin hebt geïnstalleerd, wordt op iedere pagina die je maakt, jouw content grondig gecheckt op diverse punten. Het gaat hierbij om de zogenaamde on page SEO. Verwacht geen wonderen, want uiteindelijk moet je zelf zorgen dat de content in orde is. De plugin zelf gaat jou niet hoog in de zoekmachines brengen. Wel is het een uitstekend hulpmiddel dat jou helpt om diverse SEO-factoren te checken, zodat jouw content op die factoren in orde is. Of dat je die kunt verbeteren. En daar is deze plugin goed in, hoewel je je er niet op moet blindstaren. Met de kennis en ervaring vanuit mijn vak als schrijver van webteksten en SEO-teksten geef ik je graag wat handreikingen om deze tool zo goed mogelijk te gebruiken.

Hoe werkt het?

Voor de duidelijkheid: SEO bestaat uit diverse facetten. Deze facetten beslaan globaal de volgende disciplines:

  • Off page SEO: links naar je site en andere online verwijzingen naar jouw bedrijf
  • Techniek achter je website: snelheid, menustructuur, sitemap [on page SEO]
  • Content: tekst en beeld [on page SEO]

De Yoast WordPress SEO plugin geeft je ondersteuning op een aantal technische zaken, maar is vooral gericht op de content en contentgerelateerde facetten. De plugin controleert iedere pagina die je creëert op diverse SEO-factoren. Alles wordt gewogen op de zoekterm (Focus Keyword) die je zelf ingeeft:

Yoast WordPress SEO Plugin - Focus Keyword

Je ziet hier al wat er gebeurt: er wordt aangegeven hoe vaak de zoekterm voorkomt op je pagina (ik vind zelf de uitdrukking “zoekterm” beter dan “zoekwoord”, omdat een goede zoekterm uit meer dan een enkel woord bestaat). Je ziet hier al welke punten worden gewogen. Wanneer je voldoende scoort op diverse factoren, wordt er in de rechterkolom naast het blok van je tekstinvoer een groen bolletje zichtbaar:

Yoast WordPress SEO plugin - groen bolletje

Dit groene bolletje is een goed teken. Het geeft aan dat je de content op je webpagina goed op orde hebt. Het is echter geen garantie dat je ook op die zoekterm gevonden wordt. Dat is nog altijd afhankelijk van veel andere factoren die je niet allemaal zelf in de hand hebt! Verder is er een oranje bolletje, dat een signaal is dat er nog wel wat verbetering mogelijk is. Heb je een rood bolletje, dan moet je echt goed aan de slag met desbetreffende pagina. Een uitstekende manier dus om pagina’s en blogs te creëren voor je website, waarbij de plugin jou ondersteunt op het gebied van zoekmachineoptimalisatie. In het tabblad Page Analysis wordt dit verder uitgediept. Ik heb een volledig blog gewijd aan de Page Analysis met alle relevante details over wat je in dat tabblad terugziet.

De factoren die de Yoast WordPress SEO plugin weegt

Waar wordt de kleur van dat bolletje op gebaseerd? In de eerste afbeelding zie je al staan welke content er gewogen wordt:

  • De kop van het artikel
  • De paginatitel
  • De URL van de pagina
  • De content
  • De metaomschrijving

Doe je dat goed: voilà: een groen bolletje! Maar hier wringt de schoen wel een beetje. Want er spelen hier een paar zaken die niet of anders door de zoekmachines worden verwerkt dan de plugin je zou doen vermoeden. Op de volgende punten moet je je dus niet blindstaren:

De Content

De Yoast WordPress SEO plugin weegt de zoekterm in de content terecht mee, want dat doen de webcrawlers van de zoekmachines ook. Let hierbij echter wel op het volgende: Yoast weegt alleen de exacte formulering die je ingeeft bij ‘Focus keyword’. In dit geval dus “Yoast WordPress SEO Plugin”, wat je echter ook kunt formuleren als “WordPress SEO Plugin van Yoast”. In tegenstelling tot de plugin, weegt Google deze formulering wel mee. Dat heeft als consequentie dat:

  1. Je niet moet blindstaren op het aantal keren dat de plugin jouw ‘Focus keyword’ telt
  2. Je dus ook moet opletten dat je niet per ongeluk aan keyword spamming doet

Tip: Schrijf de tekst gewoon zoals je ‘m wilt schrijven. Check nadien zelf hoe vaak je zoekterm voorkomt en tel daarbij ook de losse woorden. In dit geval zijn dat dus Yoast, WordPress, SEO en Plugin.

De Meta-omschrijving

De Yoast plugin telt de vermelding van je zoekterm in de meta-omschrijving -die je overigens in de Yoast plugin zelf kunt invoeren- mee in de beoordeling van je SEO-score. De meta-omschrijving zelf is echter geen SEO-factor. Wel is het van belang dat je jouw zoekterm ook terug laat komen in de meta-omschrijving, omdat de zoeker op die zoekterm deze dan vetgedrukt in de zoekresultaten ziet staan. Dit bevestigt dat hij vindt waar hij naar zocht. Dankzij de Yoast plugin kun je gemakkelijk je eigen meta-omschrijving invullen, zodat jouw site in de zoekresultaten zichtbaar wordt met de meest passende omschrijving.

Tip: Vermeld de zoekterm in je meta-omschrijving, liefst zoveel mogelijk aan het begin. Zo valt deze goed op.

Meta-omschrijving SEO-teksten Letterzaken Apeldoorn

De voordelen en kanttekeningen in het kort

De Yoast WordPress SEO plugin doet wat hij moet doen. En meer. Je krijgt heel duidelijke handvatten over punten waar je eenvoudig en snel je content kunt verbeteren. Daarnaast gebruik je de plugin ook om de titel van je pagina of blog en de meta-omschrijving voor de weergave in Google aan te passen. De kanttekening zit ‘m vooral in het feit dat je je niet moet blindstaren op een al dan niet groen bolletje, want:

  1. Het groene bolletje geeft geen zekerheid over je positie in Google, dat is afhankelijk van hoe sterk je concurrentie op die zoekterm is
  2. De plugin telt alleen de exacte formulering van je zoekterm, terwijl Google je complete pagina scant op de aanwezigheid van de relevante woorden
  3. De vermelding van (de exacte formulering van) je zoekterm in de meta-omschrijving telt mee voor de kleur van het bolletje, terwijl Google daar niet op zal indexeren

Houd je hier rekening mee en gebruik je de plugin als ondersteuning om te checken of je alle relevante SEO-onderdelen in je content hebt toegepast, dan zit je goed. Ik gebruik de plugin met veel plezier en goed resultaat. En dat is uiteindelijk wat telt!

 

Gebruik jij de Yoast WordPress SEO plugin? Was je bekend met deze punten waar je rekening mee moet houden?

Ik zie je reactie graag tegemoet. Opmerkingen, vragen, laat het gerust weten!