SEO kan met beter web of SEO teksten en is het optimaliseren van content, een website en de social media voor betere Google ranking.

Samenvatting hotelreviews in Google zoekresultaten

Na Google Hotel Finder is sinds eind januari 2016 ook de samenvatting van hotelreviews in Nederland beschikbaar. Google noemt dit zelf ‘Reviewoverzicht’. Voor hotels, bed & breakfasts en andere aanbieders van overnachtingen een belangrijk detail. De Googlegebruiker die een slaapplek zoekt, ziet in één oogopslag de positieve, maar ook de negatieve punten uit reviews die over hun zaak zijn achtergelaten. Hoe ziet dat Reviewoverzicht eruit en waar komt de informatie vandaan? En natuurlijk: hoe zorg je ervoor dat jouw hotel er zo goed mogelijk in naar voren komt? Oh, en: dat Google-recensies nog steeds relevant zijn, licht ik ook nog toe.

Google Reviewoverzicht voor hotels

Eind 2015 werd het Reviewoverzicht uitgerold in de Engelstalige versie van Google. Daarvoor werd in de Google Knowledge Graph Box van het hotel een aantal Google-reviews weergegeven. Het grote verschil is dat de gebruiker nu een snel overzicht heeft van de gemiddelde score van een hotel op een drietal punten. In de samenvatting worden de volgende onderdelen weergegeven:

  • Kamers: hoe ervaart men het formaat van de kamers, zijn ze modern of gedateerd, zijn ze goed onderhouden, hoe is de hygiëne en hoe zijn de facilitaire voorzieningen?
  • Locatie: is het hotel goed bereikbaar, hoe is de ligging, zijn er bezienswaardigheden en voorzieningen in de buurt?
  • Services en voorzieningen: hoe ervaart men het personeel, hoe zijn de voorzieningen van het hotel zelf, zoals receptie, restaurant, zwembad en dergelijke?

Bij het overzicht staat per onderdeel het gemiddelde van het aantal sterren weergegeven. Daarnaast een korte samenvatting van de beoordelingen op bovenstaande punten. Dat ziet er dan zo uit:

Reviewoverzicht Hallmark hotel Birmingham Strathallan met samenvatting reviews

Waar komen deze reviews vandaan?

Voor de hoteleigenaren en andere verantwoordelijken voor overnachtingsaanbieders, is het uiteraard van belang om te weten waar deze reviews op gebaseerd worden. In tegenstelling tot de meeste reviews in Google, komen deze niet van Google Mijn Bedrijf. Deze samenvattingen worden opgehaald vanaf TrustYou, een bedrijf dat gespecialiseerd is in hotelreviews. En zoals je ziet in het voorbeeld hierboven, komt niet ieder hotel er positief uit. Als je gemiddelde score in TrustYou niet goed is, wordt dat nu ineens heel erg zichtbaar in Google.

Samenvatting recensies hotels in Google komen via TrustYou

Eerst Engelse gebieden, nu Nederland

Zoals al aangehaald, werd deze wijziging in de zoekresultaten van Google eind 2015 al bekendgemaakt. Zoals gebruikelijk werd ook deze update als eerste uitgerold voor de Engelstalige zoekresultaten. En nu is deze dus ook in Nederland uitgerold. TrustYou heeft zelf ook trots op zijn website prijken dat zij bijdragen aan de sterren in de Google zoekresultaten:

TrustYou is het bedrijf achter de samenvattingen van de reviews in Google

Opvallende tegenstrijdigheden

Wat wel opvalt is dat er wat tegenstrijdigheden in de Reviewoverzichten zitten. In enkele gevallen is de gemiddelde score matig of slecht, wat resulteert in minder dan 3 sterren, maar komen er wel voornamelijk positieve punten op dat onderdeel naar voren in de samenvattingen. Dit zie je duidelijk naar voren komen bij het onderstaande voorbeeld:

 

Reviewoverzicht: lage sterrenrating maar positieve samenvatting in Google

Je ziet hier dat er voor de kamers en ‘Services en voorzieningen’ een relatief lage score is (respectievelijk 2,5 sterren en 2,8 sterren van de 5). Toch zijn de meeste punten uit de samenvattingen eronder ronduit positief. De vraag is dan: waar kijkt de Googlegebruiker vooral naar en neemt deze de moeite om het hotel op te zoeken in TrustYou? Er is (nog) geen mogelijkheid om direct door te klikken naar TrustYou, dus daar zal de gebruiker extra moeite voor moeten doen.

Wat moet je nu doen?

Voor zover het nog niet duidelijk was: allereerst natuurlijk zorgen dat je zelf je vermelding op TrustYou in beheer krijgt. Claim je hotel dus op TrustYou, als je dat nog niet in beheer hebt. Daarna is het natuurlijk van belang die reviews waar nodig te verbeteren. Dat doe je natuurlijk door eerst alle veel voorkomende kritiekpunten te verbeteren. Voor zover dat mogelijk is uiteraard. Uitzicht op een bouwput bijvoorbeeld, is niet iets dat je zelf zomaar oplost. Daarnaast is dat uiteraard een tijdelijk iets. Wel moet je iedere punt van kritiek serieus nemen en als verbeterpunt behandelen.

Verbeter je reviews in TrustYou

Aan de huidige reviews in TrustYou kun je niks (meer) doen. Het beste wat je nu kunt doen is zorgen voor nieuwe reviews, die -als dat tenminste nodig is voor jouw hotel- positiever uitpakken. Dat begint uiteraard met het verbeteren van de veel voorkomende kritiekpunten, zoals hiervoor genoemd. Zorg er wel voor dat de reviews echt zijn en niet louter positief, om de minder positieve punten maar te verbloemen. Het moet kloppen en echt zijn. Maar zorg dat je die reviews actief blijft werven.

Hoe krijg je die reviews?

Hoe je die reviews krijgt, laat ik graag aan jouw eigen creatieve brein over. Het is jouw onderneming, het zijn jouw klanten. Er zijn vele mogelijkheden om te zorgen dat je meer en positieve reviews krijgt. Eén tip geef ik je graag: zorg ervoor dat het je klanten zo weinig mogelijk moeite kost. En zoals hierboven vermeld: het moet echt zijn, dus niet alleen maar lovend, dat gelooft niemand. Zorg er dus voor dat je klant weet dat deze mag schrijven wat hij/zij wil.

Google reviews doen er ook nog toe

Met het reviewoverzicht vanuit TrustYou zijn de Google-recensies beslist niet waardeloos geworden. Sterker nog: de TrustYou reviews zijn (nog) niet zichtbaar in de mobiele zoekresultaten. Daar staat vooralsnog nog steeds het gemiddelde van de Google-recensies.

Sterren in mobiele resultaten komen uit Google-recensies

Sterker nog: wanneer je in de zoekresultaten op desktop doorklikt op ‘Meer over…’ in de Knowledge Graph van een hotel, krijg je een overzicht met enkel de Google-recensies. De recensies uit TrustYou worden hier niet weergegeven. Daarnaast geeft de meest logische zoekterm “hotel  plaatsnaam” de Google Hotel Finder weer met Google-recensies:

Google Hotel Finder voor hotel deventer met google-recensies

Klik je door, kom je in de uitgebreide Hotel Finder, met daar wel weer een samenvatting van de TrustYou recensies, als je op een hotel klikt:

Google Hotel Finder hotel deventer met TrustYou samenvatting

In mijn artikel over lokale vindbaarheid heb ik al benadrukt dat het belangrijk is om Google Reviews te ontvangen. Met de samenvattingen van TrustYou in de Reviewoverzichten van Google worden deze echter niet minder belangrijk.

Mijn advies

Naast de Google-recensies en TrustYou reviews zijn er vele andere platforms waar je reviews kunt ontvangen van je klanten. Mijn advies is:

  1. Breng in kaart waar je hotel al vermeld is en reviews ontvangen heeft
  2. Bepaal welke platforms als eerste aandacht nodig hebben, bekijk hiervoor eerst hoe alles in Google wordt weergegeven bij je bedrijfsnaam én bij ‘hotel plaatsnaam
  3. Verbeter de kritiekpunten die er nu staan en waar je zelf ook voor verbetering in kunt zorgen
  4. Stel een plan op om reviews te ontvangen van je klanten
  5. Reageer waar mogelijk ook op reviews, of ze nu positief of negatief zijn
  6. Blijf reviews monitoren, je bedrijf verbeteren en reviews vragen aan je klanten

Hulp nodig bij het in kaart brengen van de reviews? Laat het mij weten, ik help je graag.

Wat is jouw conclusie: inzetten op Google-recensies of TrustYou voor jouw hotel? Heb je wat anders te melden of te vragen, laat het dan hieronder weten in de reacties.

Yoast SEO plugin versie 3 optimaal gebruiken?

De Yoast SEO plugin is sinds 2010 dé plugin voor SEO binnen WordPress. Met de All in One SEO Pack heb ik zelf (nog) geen ervaring. Getuige de verschillende reviews die ik tegenkom online, is de plugin van Yoast echter uitgebreider en beter. In dit artikel help ik jou deze plugin optimaal te gebruiken. Ik laat je zien welke onderdelen handig zijn en aan welke onderdelen je minder belang mag hechten voor je zoekmachine-optimalisatie. Zie het als een korte handleiding van een ervaren gebruiker.

 

Joost de Valk - YoastDe Yoast SEO plugin in het kort

De Yoast SEO plugin was tot 2015 enkel beschikbaar voor WordPress en heette dan ook ‘Yoast WordPress SEO’. In 2015 werd de Drupal-versie van de plugin gelanceerd en werd de naam dan ook simpelweg ‘Yoast SEO‘. Deze plugin (versie 3) is qua layout en gebruik behoorlijk veranderd ten opzichte van de vorige versie. Eerder schreef ik al over versie 2, met de vernieuwde interface is het tijd om een compleet nieuw artikel te wijden aan versie 3.

Er is voor WordPress een gratis versie, maar ook een betaalde (Premium), waar je per jaar een vast bedrag voor betaalt. De belangrijkste extra’s in Yoast SEO Premium zijn:

  • Ondersteuning (support); gebruikers van de Premium versie krijgen voorrang in de ondersteuning
  • Redirect manager; wanneer je een URL aanpast, wordt er automatisch een redirect aangemaakt van de oude URL naar de nieuwe
  • Meerdere zoektermen checken; je kunt meerdere zoektermen invullen om de SEO-score van je content te checken

In dit artikel behandel ik de gratis versie, en hoe serieus je alle onderdelen moet nemen. Daarnaast ontdek je waarom deze plugin niet alleen voor SEO heel handig is.

Alles over de Yoast SEO plugin in 1 artikel

In dit artikel lees je alles over de Yoast SEO plugin. Vanuit een gebruikersperspectief in ieder geval. Ik behandel eigenlijk twee belangrijke facetten van de plugin:

  1. De functies in de tabbladen (Tekstanalyse, Geavanceerd en Social)
  2. Het praktische gebruik van de Tekstanalyse

De Tekstanalyse is wel de belangrijkste reden voor de meesten om deze plugin te gebruiken. Niettemin zijn ook de andere twee onderdelen (Geavanceerd en Social) erg nuttige onderdelen voor de meeste webmasters. Lees dus zeker verder om optimaal gebruik te maken van deze uiterst nuttige plugin.

Allereerst de kritiekpunten

Hoe goed de plugin ook is, het is en blijft een stuk software dat geprogrammeerd is om iets te doen. Dat resulteert in dit geval in een aantal punten die niet helemaal aansluiten op hoe de zoekmachines je website crawlen en indexeren:

  • Zoekwoorddichtheid: In de Yoast SEO plugin wordt het ‘trefwoord-dichtheid’ genoemd. Dit hoeft beslist niet veel te zeggen over de uiteindelijke vindbaarheid van je pagina. Een heel hoge zoekwoorddichtheid komt al gauw spammy over en ook met een lage zoekwoorddichtheid kan een pagina nog uitstekend presteren in de zoekmachines.
  • Meta-omschrijving: hoewel de meta-omschrijving liefst je zoekterm bevat, is het geen SEO-factor. Dat dit wordt gewogen in dit geval, moet je dus beslist met een korrel zout nemen.
  • Aantal woorden: er is onderzoek gedaan waaruit bleek dat er een correlatie is tussen veel content en goede vindbaarheid. Dit betekent echter niet dat je niet kunt scoren met een kort stuk tekst. Het aantal woorden is dus ook beslist geen SEO-factor

EN VERGEET DAT GROENE BOLLETJE!

Dat komt even binnen hè? Zowel de kop zelf als die hoofdletters, toch? Ik wilde er ook echt even de aandacht voor hebben, want ik merk dat nog steeds te veel mensen zich werkelijk blindstaren op het groene bolletje. Echt, een groen bolletje betekent niet dat je gegarandeerd hoog in de zoekmachines komt. Sterker nog: ook met een oranje bolletje zou je nog wel eens in de top 10 kunnen eindigen. Gebruik vooral je verstand en leer hieronder hoe je dat combineert met de Yoast SEO plugin 🙂 .

Yoast_Icon_Large_RGB

Focus trefwoord

Zodra je een artikel hebt geschreven, of begint te schrijven, geef je het ‘Focus trefwoord’ in. Dat is dus de zoekterm (velen noemen het keyword) voor deze pagina. In de eerdere versie van de plugin kreeg je suggesties voor zoektermen te zien zodra je begon te typen. Dit is helaas verdwenen, omdat Google deze autocomplete-functie voor externe partijen niet meer ondersteunt. Geen ramp, want je moest sowieso toch eerst zelf je zoektermenonderzoek al doen.

Laten we eerst beginnen met de functies die eigenlijk iedereen wel gebruikt. Hoewel het allemaal heel vanzelfsprekend lijkt, zijn er wel de nodige punten waar je rekening mee moet houden.

Wil je echt het meeste uit de plugin halen, lees dan ook echt het hele artikel.

De plugin in gebruik

Ter illustratie heb ik screenshots gemaakt van de werking van Yoast SEO terwijl ik dit artikel schreef. Als eerste heb ik het intro geschreven en daarna de zoekterm ingevuld. Hierbij heb ik gekozen voor “Yoast SEO plugin”.

Screenshot Yoast SEO plugin na invoeren enkel eerste alinea

Je ziet dat het verkeerslicht (de drie bolletjes zijn sinds versie 3.0 vormgegeven als een heus verkeerslicht) al na 1 alinea op oranje staat. Ik heb er nog geen afbeeldingen aan toegevoegd en er staat eigenlijk nog niet veel content op de pagina. Met vrij weinig en nog matig geoptimaliseerde content zit ik al heel dichtbij het groene verkeerslicht! Ik ben er zelf van overtuigd dat er op dit moment nog weinig aanleiding is om dit artikel hoog in Google weer te geven. Rood zou mijns inziens gepaster zijn.

Tekstanalyse

Een van de belangrijkste SEO-onderdelen van Yoast SEO is de tekstanalyse. Je voert een zoekterm in en de plugin checkt of je deze zoekterm op de juiste manier gebruikt om bij te dragen aan de vindbaarheid van je pagina of artikel op deze zoekterm. Deze analyse vindt zelfs “live” plaats sinds versie 3.0. Deze analyse is er ter ondersteuning van je SEO-inspanningen, let vooral zelf ook op de juiste punten en de kwaliteit van je teksten.

Waar je vooral zelf op moet letten

De Yoast SEO plugin is een hulpmiddel, geen tool die het werk voor jou doet. Daarnaast is het een geautomatiseerd systeem dat een aantal geprogrammeerde punten voor je naloopt. Dit betekent dat je vooral ook zelf moet blijven nadenken. Zoals eerder gezegd: vergeet het groene bolletje en blijf vooral ook zelf logisch nadenken.

Het groene bolletje

Veel mensen denken nog steeds dat het groene bolletje een garantie is op goede resultaten in de zoekmachines. Niets is echter minder waar. Artikelen met een oranje bolletje kunnen uiteindelijk net zo goed hoog in de zoekmachines komen en artikelen met een groen bolletje halen beslist niet gegarandeerd pagina 1 van Google.

Yoast SEO telt enkel de exacte frasering

Een van de belangrijkste redenen om het groene bolletje (nu dus eigenlijk ‘het groene verkeerslicht’) niet heilig te verklaren, is dat deze enkel de exacte frasering meetelt. Ik kan dus schrijven over ‘de SEO plugin van Yoast’ en dat wordt dan niet meegerekend als zoekterm in de tekst. Er staat namelijk niet ‘Yoast SEO plugin’, wat de exacte frasering van de zoekterm is die ik opgaf.

De Yoast SEO plugin telt enkel de exacte frasering van de ingevoerde zoekwoordcombinatie

De Yoast SEO plugin telt enkel de exacte frasering van de zoekwoordcombinatie “responsive webdesign” mee

De zoekmachines zien het anders

De zoekmachines zien het (gelukkig) anders. Die kijken niet (meer) naar de hoeveelheid exacte matches van een zoekterm. Je hoeft dus niet krampachtig vast te houden aan de exacte zoekterm, waardoor je gewoon teksten kunt schrijven die lekker lopen.

Afbeeldingen

Afbeeldingen worden door veel mensen onderschat. Allereerst ondersteunen ze de tekst door iets te visualiseren, daarnaast zijn ze voor de lezer prettig om de tekst te onderbreken. De tekst wordt prettiger leesbaar met afbeeldingen. Maar afbeeldingen dragen ook bij aan de vindbaarheid van je website, onder andere door de titel en alt-tag.

Titel en alt-tag

De titel en alt-tag (of alternatieve tekst) vertellen de lezer -en daarmee ook de zoekmachines- wat er op de afbeelding te zien is. Hoe slim de zoekmachines ook al mogen zijn, ze kunnen nog niet alles op afbeeldingen herkennen. En ook wat je ermee wilt zeggen zal ze zonder tekst niet duidelijk zijn. Alles over de titel en alt-tag vind je in dit artikel over het optimaliseren van je afbeeldingen.

Zoekterm in headers

Hoewel het al aangegeven wordt in de adviezen in de plugin, is het goed te weten dat het gebruik van de zoektermen in de headers (kopteksten) niet per se een grote rol speelt. Als het voor je lezer prettig is, doe het. Het moet dus bijdragen aan je tekst. Laat het anders lekker zitten. En ook hier geldt: exacte frasering is niet per se nodig.

Zoekterm komt volgens Yoast SEO niet voor in de koptekst/header

Zoekterm in de URL

Dat de zoekterm in ieder geval voor een belangrijk deel in de URL moet voorkomen is logisch. Het is een van de eerste dingen die zowel je bezoeker als de zoekmachine zien. De URL geeft belangrijke informatie over het onderwerp van de pagina en daar moet de zoekterm dus wel in voorkomen.

Paginatitel en meta-omschrijving aanpassen

In het eerste tabblad -dat er tegenwoordig minder duidelijk als tabblad uitziet dan in de vorige versie- kun je de titel die de zoekmachines weergeven aanpassen. Ook de meta-omschrijving kun je hier zelf invullen. Door simpelweg op deze onderdelen te klikken, kun je ze aanpassen.

Aanpassen meta-omschrijving in Yoast SEO 3.X

Lengte

De lengte die er in de Yoast SEO plugin wordt aangegeven is niet heilig. Sterker nog: liever een korte, krachtige titel dan eentje die je aanvult “omdat het moet”. En voor de meta-omschrijving geldt nu eenmaal dat je die onder de 120 leestekens moet houden. In de mobiele zoekresultaten worden namelijk maximaal 120 leestekens weergegeven.

Geavanceerd

Het tabblad Geavanceerd biedt een aantal belangrijke instellingen voor je pagina. Hoewel je deze over het algemeen niet veel zult gebruiken, zit er wel een aantal opties in die van belang zijn om te kennen. Vooral wanneer je bepaalde pagina’s niet in de zoekmachines wilt zien verschijnen, is dit tabblad erg handig.

‘Meta Robots’-index

Wanneer je een pagina liever niet in de zoekmachines ziet terugkomen, kun je dat aangeven via de ‘Meta Robots’-index. Je kiest dan in het tabblad Geavanceerd voor noindex, waarmee je de zoekmachinebots aangeeft dat je niet wilt dat ze deze pagina indexeren. Dit is overigens geen garantie dat het niet gaat gebeuren. Wanneer er bijvoorbeeld veel naar je pagina gelinkt gaat worden, kan de zoekmachine bepalen dat je pagina kennelijk toch heel interessant is en deze opnemen in de index.

‘Meta Robots’-follow

Wil je dat de links op je pagina niet gevolgd worden, dan kun je ze allemaal tegelijk een NoFollow meegeven. Je geeft zo geen PageRank door en kunt daarmee ook aangeven dat je de links op deze pagina niet wilt laten indexeren. Want links zorgen ervoor dat de zoekmachinebot ook die pagina’s gaat crawlen en indexeren.

Meta Robots geavanceerd

Geavanceerde Meta Robots-instellingen, waarbij je bijvoorbeeld afbeeldingen kunt uitsluiten van de index, vind je nog onder bovenstaande twee opties. De kans dat je hiervan gebruik wilt maken is erg klein, dus ik ga hier verder niet veel dieper op in.

Alles over deze Meta Robots-tags vind je natuurlijk bij Yoast zelf.

Kruimelpadtitel

Wanneer je zelf wilt bepalen wat er in het kruimelpad komt te staan, kun je dat aanpassen onder ‘Kruimelpadtitel’. Ook dit zul je waarschijnlijk niet gauw zelf gebruiken, maar goed om te weten dat de mogelijkheid er is, toch?

Canonieke URL

Wanneer je pagina niet (geheel) uniek is, omdat het bijvoorbeeld de herpublicatie van een artikel is, kun je hier de canonieke URL instellen. De canonieke URL geeft aan de zoekmachinebots aan dat deze pagina een kopie is en verwijst naar het origineel. Zo voorkom je dat je in de zoekmachines concurreert met zogenaamde duplicate content.

Het tabblad Geavanceerd in de Yoast SEO plugin 3.X

Social

Het onderdeel ‘Social’ vind je door op het koppelingsicoontje links te klikken, onder het radertje. Hier stel je zelf in wat er getoond wordt wanneer je blog of pagina gedeeld wordt op diverse sociale media. Zowel de afbeelding als de titel en samenvatting (Description) kun je aanpassen, wanneer je wilt dat die anders zijn dan de ingestelde titel, afbeelding en meta-omschrijving. Dit stel je in voor drie sociale media:

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+

Onder ieder sociaal medium kun je de titel, samenvatting en foto aanpassen, zodat deze op ieder medium anders zijn. Zo kun je voor ieder sociale medium de boodschap passend maken.

Het tabblad Sociaal in de Yoast SEO plugin 3.X

Zoals je ziet, vul je eenvoudig je titels en omschrijvingen toe per sociaal medium. En het kiezen van een afbeelding per platform is net zo makkelijk als het plaatsen van een afbeelding in je artikel.

Een zeer complete plugin, maar…

Je ziet, de Yoast SEO plugin heeft veel mogelijkheden, die lang niet iedereen ook echt gebruikt. Om optimaal gebruik te maken van Yoast SEO versie 3 is het goed om te weten wat waar zit, hoe je het gebruikt, maar vooral: zelf je verstand te gebruiken. Enige kennis van SEO is geen overbodige luxe, want niet alle adviezen moet je zomaar ter harte nemen.

Zie de plugin vooral als een handig hulpmiddel, niet als tool die het werk voor je doet of die je blind moet volgen. Loop zeker alle punten na waar nog geen groen bolletje voor staat en kijk of je dit kunt verbeteren. Is dat niet zo, geen ramp, laat de pagina dan gewoon zoals die is. Goed is goed. Kun je nog wel wat verbeteren, dan help je je bezoekers -en daarmee de zoekmachines- om de pagina beter te begrijpen. Met meestal betere posities in de zoekresultaten als gevolg.

Heb je nieuwe dingen ontdekt binnen de Yoast SEO Plugin, mis je nog iets in dit artikel of heb je vragen? Laat het hieronder weten. 

DuckDuckGo: dé nieuwe zoekmachine of kortstondige hype?

Met veel bombarie werd begin januari 2016 bekendgemaakt dat de zoekmachine DuckDuckGo een enorme groei had doorgemaakt. Met verdubbelingen ten opzichte van 2014 was 2015 dus een succesvol jaar voor DuckDuckGo. Is dit dan eindelijk een serieuze concurrent voor het almachtige Google? Laten we de feiten eens bekijken.

Twee keer zoveel zoekopdrachten voor DuckDuckGo

In december 2015 bereikte DuckDuckGo maar liefst twee keer zoveel gebruikers als in december 2014. Dat is natuurlijk nieuws. Persbericht, blog, aandacht. Maar wat staat er nu echt in het bericht? “Gemiddeld 10 miljoen zoekopdrachten per dag”. Dat betekent ongetwijfeld meerdere zoekopdrachten per gebruiker (gemiddeld genomen) en dus minder dan 10 miljoen gebruikers per dag. Is dat veel?

Aantal zoekopdrachten per dag op DuckDuckGo

Veel zoekopdrachten?

Zijn 10 miljoen zoekopdrachten per dag veel? In absolute zin zeker. Al kreeg je minder dan een cent per zoekopdracht, je werd lachend rijk. Relatief gezien is het echter niet heel spannend. De grote concurrent die wereldwijd het grootste marktaandeel heeft -Google ja, wie anders?- verwerkt bijna 3,5 miljard zoekopdrachten per maand. En ook bij Google stijgt het aantal zoekopdrachten per maand nog. Dus DuckDuckGo heeft een relatief mooie groei doorgemaakt, maar in de juiste verhouding stelt het weinig voor.

Marktaandelen zoekmachines

De marktaandelen van de zoekmachines worden uiteraard continu gemonitord, zoals door Statista. Wie veruit het grootste marktaandeel heeft hoef ik je niet te vertellen. Wat echter wel interessant is, is dat in de overzichten van marktaandelen enkel de andere bekende zoekmachines worden meegenomen:

  • Bing
  • Yahoo
  • Baidu

Zijn de onderzoeken selectief of zijn de marktaandelen van de andere zoekmachines zodanig dat het geen nut heeft om ze op te nemen? Ik zou gokken op het laatste, maar durf er mijn geld niet op in te zetten. Ik heb er in ieder geval niet zomaar iets over kunnen terugvinden.

Wereldwijde marktaandelen zoekmachines januari 2010 - oktober 2014 via Statista

Marktaandeel DuckDuckGo: even rekenen

Vooropgesteld: ik ben geen rekenwonder. Sterker nog: ik heb zelfs nog even hulp van mijn vrouw ingeschakeld bij het volgende:

DuckDuckGo heeft dus gemiddeld 10 miljoen zoekopdrachten per dag verwerkt. Google 2,5 miljard, dat is 250 keer zoveel. Als Google dan een wereldwijd marktaandeel van 90,77% heeft (op het moment van schrijven), betekent dat voor DuckDuckGo 0,36% marktaandeel. Toch?

Dat is nog niet zo heel veel…

Laten we eerlijk zijn: 0,36% marktaandeel is niet echt heel spannend. En stel dat (ceteris paribus) DuckDuckGo in 2016 wederom het aantal zoekopdrachten verdubbelt. Wat betekent dat dan voor het marktaandeel? Dan wordt dat 0,72% en blijft daarmee dus nog onder de 1%. Maar daarmee kan DuckDuckGo nog wel groter worden dan Baidu.

Groter dan Baidu?

Goed, als ik dan toch alles in perspectief zet, mag ook gezegd worden dat DuckDuckGo wel groter kan worden dan de Chinese zoekmachine Baidu. Volgens de cijfers van Statista in ieder geval, want die geven een percentage van 0,68 voor Baidu in oktober 2015 aan. Baidu heeft ook wel eens rond de 1% gezeten, maar dit geeft wel aan dat bij voortzetting van de successen, DuckDuckGo wel zeker mag worden opgenomen in deze statistieken.

Waarom zou je DuckDuckGo gebruiken?

Een heel verhaal over een zoekmachine. En waarom? Wat maakt DuckDuckGo nu anders dan de andere zoekmachines? Ik neem een paar punten met je door.

Privacy

De enthousiastelingen roemen DuckDuckGo vanwege de privacy die ze ermee hebben. Althans: de privacy die DuckDuckGo verklaart aan de gebruikers. Volgens discussies die ik online vond, wordt er door DuckDuckGo in Chrome te gebruiken, nog altijd een en ander aan data van je vergaard. Maar dat is een andere discussie. Je privacy kan een reden zijn om de andere zoekmachines niet te willen gebruiken en te kiezen voor DuckDuckGo.

Advertenties

Bij de zoekresultaten in DuckDuckGo komen (tot nu toe) minder advertenties voor dan in de andere zoekmachines. Of dat beleid is, of de onbekendheid van de zoekmachine en daarmee weinig interesse vanuit adverteerders, is de vraag. Voor mensen die een hekel hebben aan advertenties in ieder geval goed nieuws.

Geen tracking

Deels komt dit voort uit het eerder genoemde privacystatement, maar wel goed om nog apart te benoemen: de websites die je vanuit DuckDuckGo bezoekt, ontvangen niet je IP-adres en andere data, waarmee ze via een tracking cookie advertenties op je af kunnen vuren waarmee ze je terug willen lokken. Hoewel daar wat mij betreft niet per se iets mis mee is, snap ik ook het irritatiegehalte van deze remarketingadvertenties. Wat ik gelezen heb, is dat je daarvoor ook vooral zelf instellingen moet wijzigen betreffende cookies en dat je vooral geen browsers als Chrome en Internet Explorer moet gebruiken.

Meer over DuckDuckGo en privacy vind je in dit artikel van Computertotaal.

En verder?

En verder? Verder niets eigenlijk. Verder is DuckDuckGo een zoekmachine die zo op het eerste gezicht zoekresultaten geeft zoals Yahoo en Bing die geven. Of DuckDuckGo een eigen algoritme gebruikt, of net als Yahoo gebruik maakt van de techniek van Bing, is me niet duidelijk. Bij de ene zoekopdracht krijg ik dezelfde zoekresultaten als in Bing, bij de andere niet. Er zijn wel veel overeenkomsten met Bing.

Niet de zoekresultaten die ik prettig vind

Eerlijk gezegd vind ik geen enkele zoekmachine zulke relevante zoekresultaten geven als Google. Ook bij DuckDuckGo krijg ik niet echt alleen maar relevante webpagina’s in de SERPs. En de opmaak, ach laten we het op smaak houden, maar grijze letters op een witte achtergrond vind ik niet heel erg geslaagd 😉 .

Wel bijzonder

Wat wel bijzonder is aan DuckDuckGo, is dat de zoekresultaten niet worden weergegeven op meerdere pagina’s, maar dat er gebruik gemaakt wordt van de infinite scrolling-techniek. Of dat heel handig is, is persoonlijk. Je skipt in ieder geval niet even heel makkelijk naar resultaat nummer 100…

De handleiding voor DuckDuckGo

Op Linkedin stuitte ik op een discussie over DuckDuckGo naar aanleiding van het bericht over het stijgende marktaandeel. Hierin werd aangegeven dat het een zoekmachine met een handleiding is. En eerlijk: als je een handleiding nodig hebt voor een zoekmachine, ga je die zoekmachine dan nog wel veel/snel/gemakkelijk gebruiken?

DuckDuckGo discussie op LinkedIn

DuckDuckGo bestaat langer dan je denkt

DuckDuckGo staat sinds enkele jaren meer in de belangstelling, maar bestaat al langer. De zoekmachine is in 2008 opgericht en de oprichters hebben in 2009 besloten jouw privacybescherming voorop te stellen. Dat er pas nu echt belangstelling voor DuckDuckGo is, heeft ongetwijfeld te maken met de wereldwijde discussie over privacy op internet, die in 2013 op gang gekomen is. Dat DuckDuckGo groeit, is wat mij betreft wel prima uit het oogpunt van concurrentie.

Heb jij DuckDuckGo al gebruikt? Wat is jouw ervaring met, of je mening over DuckDuckGo? Is het een serieuze concurrent voor de bestaande zoekmachines of een kortstondige hype?

SEO-trends zijn onzin

In december verschijnen er altijd lijstjes. “De beste artikelen van jaar X” “Voorspellingen voor jaar X” en “… trends voor jaar X” (vul zelf je jaartal in 😉 ). Die laatste wordt nu zelfs voor SEO ingezet. Op het moment van schrijven is het december 2015 en zie ik met regelmaat SEO trends voor 2016 voorbijkomen. Wat een absolute nonsens!

SEO-trends bestaan niet

Eigenlijk is het heel makkelijk: SEO-trends bestaan niet. Niet in de zin van trends in design en mode, geen ‘vandaag is dit hip, morgen dat’. Dat is niet het geval als het gaat om SEO. Er zijn sowieso geen trends als in ‘voor volgend jaar moet je je focussen op techniek X’. Als het gaat om SEO en vindbaarheid, zijn er geen zaken die tijdelijk “in” zijn. Daarnaast zie ik ook voorspellingen die weinig hout snijden.

SEO-trends 2016 in Google

SEO-voorspellingen die geen voorspellingen zijn

Veel “SEO-trends” zijn voorspellingen, die zelfs niet eens echt voorspellingen zijn. Veel van de zaken die voorspeld worden, zijn ontwikkelingen die al gaande zijn. Zo wordt er voor 2016 door verschillende partijen benadrukt dat mobiel belangrijk(er) wordt. Nogal een dooddoener wat mij betreft, mobiel is al sinds 2012 belangrijk, al is het maar omdat het websitebezoek met smartphones hand-over-hand toeneemt. Ook “lokale vindbaarheid” wordt genoemd in de SEO-trends voor 2016, terwijl met diverse algoritme-updates het belang van lokale vindbaarheid al meerdere malen is onderstreept. Niks nieuws onder de zon dus.

Veelal voortzetting van huidige ontwikkelingen

Zoals bovenstaande al illustreert, worden in veel van dit soort “trendvoorspellingen” enkel ontwikkelingen genoemd die al gaande zijn. Je krijgt dus niets nieuws voorgeschoteld en je kunt de auteurs nu niet echt een voorspellend vermogen toedichten. Daarnaast: SEO is geen trendgevoelig vakgebied. SEO heeft alles te maken met duurzame strategieën.

SEO en duurzame strategie

SEO is niet trendgevoelig, het is een duurzame strategie. Als je telkens moet inspelen op trends, word je ook gillend gek. Zorg er gewoon voor dat je jouw bezoekers helpt en daarbij je website optimaliseert waar het moet, dan ben je al een heel eind op de goede weg. En bij optimaliseren kun je denken aan het verkleinen van afbeeldingen of minder CSS en JavaScript op je website. Dat zijn geen trends, dat is gewoon je website verbeteren. Dat levert je op de lange termijn gewoon stevige posities op en is gericht op de toekomst, dus duurzaam. Toch is er nog iets…

Wat is nu precies een trend?

Om bovenstaande te staven, is het wel van belang om de betekenis van het woord ‘trend’ goed gedefinieerd te hebben. Waar anders dan in “de dikke Van Dale” vind je deze betekenis?

Betekenis "trend" op Vandale.nl

Oh wacht, een trend is niet enkel tijdelijk, zoals punt 2 aangeeft. Het is ook een ontwikkeling, een richting. Maar ook dat gaf ik al aan, die ontwikkelingen zijn al gaande, daar verandert op het gebied van SEO echt niet veel in. En als er dan al eens zo’n ontwikkeling ontstaat, valt die niet echt te voorspellen. Niemand kon in 2010 bevroeden dat Google zich met de Venice update meer op lokale zoekresultaten zou richten. SEO-trends -voor zover ze er zijn- laten zich dus niet makkelijk voorspellen.

SEO-trends zijn dus onzin

Het moge duidelijk zijn: die SEO-trends voor het komende jaar zijn onzin. Er zijn geen modegrillen en ontwikkelingslijnen zijn óf al bekend, óf niet te voorspellen. En dan nog: focus je gewoon op een goede website met goede content en optimaliseer achteraf waar het nodig blijkt te zijn. Verdoe je tijd niet met voorspellingen.

Welke SEO-trend of andere voorspelling vind jij totale nonsens? Of ben je het niet met me eens? Laat het weten in een reactie hieronder…

 

Aangepaste openingstijden in Google zoekresultaten

Het zal niemand verbazen dat jouw bedrijf tijdens feestdagen als kerst, oud en nieuw, Pasen en Pinksteren aangepaste openingstijden heeft. Je (potentiële) klanten zullen het echter wel fijn vinden als ze daarvan op de hoogte zijn. Je kunt deze tijdelijke openingstijden laten weergeven in Google. Ik leg je in dit artikel precies uit hoe je dat zelf regelt.

Aangepaste openingstijden

Google geeft voor jouw bedrijf de openingstijden weer, wanneer een klant op jouw bedrijf zoekt. Althans, als je je bedrijf beheert in Google mijn bedrijf. Tijdens feestdagen en overige speciale dagen zullen je openingstijden meestal afwijken. Zorg ervoor dat je klanten weten wat je aangepaste openingstijden zijn. Hiervoor heb je beheerdersrechten of het eigendom van Google Mijn Bedrijf van jouw bedrijf nodig. Ik ga ervan uit dat je die hebt, zo niet, dan zul je eerst jouw bedrijf moeten claimen.

Niet alleen in Google Mijn Bedrijf

Naast Google Mijn Bedrijf zijn er andere websites (vooral online bedrijvengidsen) waar de openingstijden van jouw bedrijf op vermeld worden. Een van deze bedrijvengidsen is openingstijden.nl, die ook de mogelijkheid biedt om aangepaste openingstijden te vermelden. Niet alle bedrijvengidsen bieden de mogelijkheid om speciale openingstijden toe te voegen. Loop de bedrijvengidsen waarvan je weet dat je er openingstijden op vermeld hebt even na en pas aan waar het kan.

Overigens hebben de aangepaste openingstijden op deze bedrijvengidsen (nog) geen invloed op de weergave in Google. Focus je dus eerst vooral op Google, door onderstaande stappen te doorlopen:

Stappenplan voor je tijdelijke openingstijden

Hieronder volgt het stappenplan voor je tijdelijk aangepaste openingstijden. Vind je het prettig om alles zowel te lezen als te zien, volg dan de stappen in de tekst onder de video. Vind je het makkelijker om het te zien en te horen, bekijk dan de stappen in deze video:

Stap 1: log in op Google Mijn Bedrijf

Uiteraard begint het met inloggen op Google Mijn Bedrijf. Ga hiervoor rechtstreeks naar google.com/business, waar je direct een overzicht te zien krijgt van de pagina’s die je beheert.

Stap 2: kies Lijstweergave

Standaard krijg je de Kaartweergave te zien, je moet overschakelen naar Lijstweergave om aangepaste openingstijden toe te voegen.

Stap 3: selecteer bedrijf

Wanneer je de Lijstweergave hebt gekozen, kun je het bedrijf selecteren (voor zover je meerdere bedrijven beheert) om daar de openingstijden aan te passen:

Kies je bedrijf om de openingstijden van aan te passen

Stap 4: voeg speciale openingstijden toe

Wanneer je het bedrijf waarvan je de aangepaste openingstijden wilt toevoegen hebt gekozen, krijg je een overzicht waarin je deze kunt toevoegen, onder de gewone openingstijden:

Toevoegen van aangepaste openingstijden in Google Mijn Bedrijf

Bovenstaande screenshot is van gegevens die al zijn ingevuld. Je klikt heel eenvoudig enkel op ‘Speciale openingstijden’ en kunt daar datum en openingstijden invullen. Dat wijst zich behoorlijk vanzelf. De crux zit ‘m vooral in weten hoe je bij de ‘Speciale openingstijden’ komt. Dat is namelijk wat omslachtig en niet geheel vanzelfsprekend.

Is dit artikel handig? Deel het dan met je netwerk. Een reactie is uiteraard ook leuk en je krijgt altijd een reactie terug.

Een responsive website is geen noodzaak voor SEO

Wanneer jouw website nog niet responsive is, heb je een probleem. Niet zozeer vanwege de Google Mobile Friendly update, maar omdat een niet-mobielvriendelijke website minachting is van je klanten. Een mobielvriendelijke website doe je niet voor je SEO, maar voor je klant. Voor je SEO is het namelijk beslist geen noodzaak. Ik leg je in dit artikel uit waarom.

Toename gebruik mobiel internet

Hoeveel vaker bezoek jij tegenwoordig websites op je smartphone in vergelijking met een jaar of 3 geleden? Ik durf te wedden dat dat zeker een verdubbeling is. Soms vervangen apps de websites, zeker voor het gebruik van sociale media. Maar ook het gebruik van die apps is een toepassing die via internet loopt. En wat doe jij als je even snel wat wilt zoeken?

Zoekopdrachten via mobiel nemen enorm toe

Wat doe jij als je tv zit te kijken en bedenkt dat je iets wilt googelen? Kleine kans dat je een pc of laptop aanzet. De smartphone is toch veel sneller en makkelijker? Het bewijs: in mei 2015 kwam Google met het nieuws dat in 10 landen het aantal zoekopdrachten op mobiel dat van desktop oversteeg. Dat deze trend zich wereldwijd doorzet behoeft geen toelichting volgens mij.

Sociale media? Op mobiel

Gebruik jij je pc nog om Twitter te checken? En hoe vaak bekijk je Facebook op je mobiel in plaats van op je pc? Grote kans dat je vooral je smartphone gebruikt voor deze sociale media. Links die via sociale media worden gedeeld, worden dus ook vooral op mobiel bekeken. Wat als je bij het klikken op een link in sociale media op een website terechtkomt die niet normaal werkt op een smartphone?

Website uitmetkinderen is niet responsive

 

Ik schrok me kapot

Op Twitter kwam ik eens een tweet tegen met de trotse vermelding van een “nieuwe website”. En ja, dan wil ik wel eens kijken ;-). Toen ik op de link had geklikt, schrok ik me kapot van wat ik aantrof. Een design dat niet bij deze tijd past en een website die niet responsive was. Toen besloot ik de tweets met vermelding van “nieuwe website” eens wat te monitoren. Tot mijn grote verbazing bleek daarbij dat er zeker 30% van de nieuwe websites niet responsive was. En nog steeds komen er regelmatig websites voorbij die niet geschikt zijn voor mobiele weergave. Dat kan echt niet meer!

Een nieuwe niet-responsive website kan echt niet

Wees eerlijk, een website die niet goed meeschaalt op je telefoon, dat is toch irritant? Dat de lettertjes zo klein zijn dat je de tekst niet kan lezen zonder de tekst te vergroten. Of dat de tekst wel groot genoeg is, maar je deze niet kunt verschuiven om alles te lezen… Ja, dat komt ook voor! Hoe lang blijf jij nu dan nog op zo’n website? En bedenk eens hoe dat een jaar of twee, drie geleden was. Is dat veranderd? Ongetwijfeld. Bij mij in ieder geval wel. Ik illustreer het graag met een voorbeeld uit eigen ervaring.

Zoeken met je mobiel op vakantie

Tijdens onze vakantie in Drenthe zocht ik naar iets leuks om te doen met de kinderen. Ik slinger de laptop er niet voor aan, de smartphone heb ik toch altijd bij de hand? Dus zocht ik op “uitje Drenthe met kinderen”. In ieder geval iets van die strekking. En wat voor websites kreeg ik te zien in de resultaten?

Dit:

Website Drentsekids is niet responsive of mobielvriendelijk

 

Lekker handig, als je op je smartphone hier een keuze uit moet gaan maken. Niet dus. Dus klik je dit direct weg en ga je door naar de volgende website in het zoekresultaat. Toch? Tot ongeveer 2013 wilden mensen nog wel de moeite nemen om het beeld te vergroten. Nu is de verwachting gewoon dat een website het op ieder scherm goed doet. Je website móet gewoon responsive of adaptive zijn. Mobile first is zelfs mijn advies.

Mobile first

Om websitebezoekers op een smartphone of tablet de beste ervaring te bieden, kies je voor de mobile first-strategie. Mobile first betekent dat je bij het ontwerp van je nieuwe website eerst de mobiele weergave ontwerpt. Vanuit dat mobiele ontwerp wordt dan de desktopversie uitgewerkt. Het uitgangspunt is dat het grootste deel van je websitebezoekers via mobiel op je website komt.

Aparte mobiele website of responsive design

Voor een mobielvriendelijke website kun je kiezen tussen een aparte mobiele website en een responsive website. Responsive kun je nog verder specificeren in “gewoon” responsive en adaptive (Wat adaptive precies is, leg ik uit in de volgende alinea). Hierbij heb ik de voorkeur voor responsive boven een aparte mobiele website. Een apart mobiel ontwerp brengt namelijk vaak extra werk met zich mee. In sommige CMS’en zijn speciale mobiele versies van de website mogelijk, maar ziet dat er vaak anders uit dan de desktopversie. Dit komt de herkenbaarheid van je website op mobiel niet ten goede.

Aparte mobiele website De Boer Dental

 

Bovenstaande screenshot is afkomstig van De Boer Dental, die op het moment van schrijven een speciale mobiele versie van hun webshop heeft. Had jij direct door welk bedrijf er achter deze webshop zit?

Als je dan de desktopversie vergelijkt, zie je dat er een wereld van verschil er is tussen de mobiele website en de “gewone” desktopversie:

Deboerdental.nl destop website

 

Het is feitelijk dezelfde website, maar je ziet enorme verschillen tussen de mobiele versie en de desktopversie. Ik ken de eigenaar en weet dat om moverende redenen gekozen is voor een standaard mobiele website van het CMS waar ze in werken. Dit is dus niet helemaal representatief voor alle mobiele websites, maar laat wel duidelijk zien wat de verschillen kunnen zijn. Een goede webbouwer zal zeker een meer gelijkende mobiele website maken, maar waarom dan niet responsive of adaptive?

Responsive of adaptive

Responsive webdesign wordt inmiddels volop ingezet. Bij responsive webdesign schaalt de website mee met de schermgrootte. Dat betekent ook dat een aantal content-elementen verschuiven. Tekst en beeld passen dan bijvoorbeeld niet meer naast elkaar en komen onder elkaar te staan. Adaptive design gaat een stap verder. Bij adaptive design wordt de website niet simpelweg meegeschaald, maar past de website of webpagina zich aan de situatie aan.

Zo kun je bij adaptive webdesign bijvoorbeeld op de contactpagina een routebeschrijving tonen wanneer iemand in de buurt is en op zijn mobiel je contactpagina bezoekt. Of bepaalde onderdelen op een pagina worden niet getoond in de mobiele versie. Dit zijn slechts enkele eenvoudige voorbeelden van adaptive design. Ik verwacht dat vooral grote(re) bedrijven meer en meer gebruik zullen gaan maken van adaptive design.

Er is geen reden om het niet te doen

Er is beslist geen reden om je website niet responsive (of adaptive) te maken. Ieder CMS, zeker een open source CMS als WordPress, Joomla! of Drupal, heeft templates die responsive zijn. En de betaalde responsive templates zijn niet per se duurder dan niet-responsive templates. Wanneer een webbouwer prijs als argument gebruikt, is dat een smoesje.

Onze klanten bezoeken de website niet met hun mobiel

Het argument “onze klanten bekijken onze website alleen op kantoor en dus op desktop” is totale onzin. Medewerkers van bedrijven zijn namelijk allemaal ook gewone mensen (echt waar!) en die surfen ook gewoon op tablet en mobiel. Wanneer ze dan om wat voor reden dan ook op de website van je bedrijf komen en die is niet geschikt is voor mobiel, moeten ze wel heel betrokken zijn om niet direct door te gaan naar de website van je concurrent.

Zakelijke relaties bekijken je website ook gewoon op hun smartphone, zoals deze van Refresco

Wees eerlijk: zou jij nog de moeite nemen om bovenstaande website te vergroten op je mobiel om deze te bekijken?

Ook al kost het meer: het levert ook meer op

Laat bovenstaande zin maar even goed tot je doordringen. Al zou een responsive website meer kosten dan een niet-responsive website, de niet-responsive website gaat je klanten kosten. Je bezoeker gaat geen moeite meer doen om je pagina te vergroten op de smartphone, wanneer het lettertype zich niet aanpast aan het scherm. Zeker bezoekers die met hun smartphone via Google op je website belanden niet. Ze sluiten je website gewoon af en gaan naar het volgende resultaat in Google wanneer jouw website ze niet de juiste ervaring biedt.

Welke onderdelen tellen mee?

Laat ik je in ieder geval een beeld geven van welke website-onderdelen meetellen voor de mobielvriendelijkheid. De volgende ergernissen herken je vast wel:

  • De lettergrootte is zo klein dat je de tekst moet vergroten om deze te kunnen lezen
  • De inhoud is breder dan het scherm; je moet swipen om alle tekst te kunnen lezen
  • Links staan te dicht bij elkaar, waardoor je ze op een smartphone niet makkelijk kunt aanklikken

Dit zijn de belangrijkste factoren waarop de mobielvriendelijkheid van je website wordt beoordeeld. Weten of jouw website aan alle eisen voldoet? Je hoeft enkel de URL van je website in te geven op Google’s ‘Mobielvriendelijke test‘.

Mobielvriendelijke test Google

En wil je zien hoe je website er uitziet op verschillende apparaten, dat check je op mobiletest.me.

Geen noodzaak voor je SEO

Op 21 april 2015 was het Mobilegeddon, toen begon Google met het uitrollen van hun Mobile Friendly Update. Veel partijen roepen dat de mobielvriendelijkheid van je website een SEO-factor is. Dat is waar, maar niet het complete verhaal. Want:

  • Mobielvriendelijkheid heeft enkel effect op de posities in mobiele zoekopdrachten, zoekopdrachten met een smartphone dus
  • Het is een factor die niet per se veel invloed heeft, een website met goede inhoud zal er weinig last van hebben, zelfs wanneer deze niet mobielvriendelijk is

Voor je vindbaarheid en SEO is de mobielvriendelijkheid van je website dus beslist geen noodzaak. Je doet het voor je bezoekers, die wil je toch gewoon bieden wat ze verwachten? En uiteindelijk is dat ook de reden waarom Google die Mobile Friendly Update heeft uitgerold.

Natuurlijk wil jij niet lager eindigen in de zoekresultaten omdat de mobielvriendelijkheid van je website te wensen overlaat. Het doel van optimaliseren van je website is echter vooral om je bezoeker te helpen. Dat het daarmee een positief effect heeft op je vindbaarheid, is logisch. Zoekmachines willen relevante resultaten geven, niet de voor zoekmachines het best geoptimaliseerde websites.

Wat is jouw ervaring met de mobielvriendelijkheid van websites? Heb je iets anders te delen? Laat een reactie achter, vind ik leuk! 

Het grote misverstand over Google PageRank

De PageRank is sinds de start van Google een belangrijk onderdeel van het Google algoritme. Het is een SEO-factor die Google onderscheidend maakt ten opzichte van andere internet zoekmachines. Sinds 2013 gaat echter het hardnekkige gerucht dat de PageRank niet meer wordt geüpdatet. Dit is zeer zeker niet het geval, lees verder om exact te begrijpen hoe het werkelijk zit met Googles PageRank.

Wat is nu precies de PageRank?

Heel kort gezegd is de PageRank de waarde van een website of webpagina, gebaseerd op het aantal links die echt naar die website of webpagina liggen. Hiermee doe je de PageRank echter zwaar tekort. In werkelijkheid is het systeem namelijk veel complexer. Naast die complexiteit is er ook nog eens het belangrijke verschil tussen de Toolbar PageRank en de werkelijke PageRank. Dit verschil en waarom dit ten grondslag ligt aan het misverstand dat de PageRank niet meer wordt geüpdatet, leg ik je hier volledig uit.

De historie van de PageRank

De oprichters van Google bedachten bij de start van de zoekmachine dat het feit dat bepaalde webpagina’s veel links krijgen, een signaal was van de waarde van deze webpagina. Als er veel links naar toe lagen, moest daar wel waardevolle informatie te vinden zijn. Dus gingen ze deze verwijzingen meetellen als een soort stem op de website of webpagina, waardoor deze een hogere positie in de rankings kreeg. Omdat links zo belangrijk zijn, ontstond de praktijk van linkbuilding.

Links zijn nog steeds belangrijk voor SEO en PageRank

Manipulatie van links

Toen SEO-bedrijven en -specialisten doorgekregen dat de hoeveelheid inkomende links een positief effect had op de rankings, ging men op zoek naar mogelijkheden om zoveel mogelijk inkomende links te verkrijgen. Daarin ging men zelfs zover, dat er complete netwerken werden opgezet, enkel om zoveel mogelijk links te kunnen aanleggen. Google is echter niet gek en middels de Penguin update werd deze vorm van linkbuilding flink afgewaardeerd.

Penguin update

Google rolde in april 2012 de Penguin update uit. Het doel van deze update was om misbruik van linkbuilding tegen te gaan. Veel grote websites werden hier flink de dupe van en zagen hun posities in de zoekresultaten fors zakken. Het moge duidelijk zijn dat Google veel belang hecht aan werkelijk relevante links. Daarom is de PageRank ook geen simpele optelsom van het aantal verwijzende links naar een website. Het is geen simpel rekensommetje, maar een wiskundig complex systeem.

Wiskundig complex systeem

De PageRank lijkt een eenvoudig rekensommetje: hoe meer links, hoe hoger je PageRank. Het is echter een wiskundig complex systeem, waarbij de PageRank van de verwijzende website weer wordt verdeeld over de onderliggende pagina’s, en de waarde van links (linkjuice) weer wordt verdeeld over het aantal links op een pagina. Dit telt allemaal bij elkaar op en leidt in feite tot een oneindig getal. Alle details over de PageRank, inclusief de formule, wordt uitgebreid uitgelegd in het blog van SEOguru.

Toolbar PageRank

De veel gebruikte PageRank in een schaal van 0 – 10 is dan ook geen volledig juiste weergave van de PageRank. Deze schaal van 0 – 10 heet de Toolbar PageRank. Er zijn diverse tools die deze Toolbar PageRank (TBPR) meten en tonen, Google geeft je zelfs de mogelijkheid om de TBPR te controleren. De TBPR is echter de oorzaak van het grote misverstand omtrent de PageRank, omdat het de TBPR is die niet meer wordt geüpdatet.

Toolbar PageRank wordt niet meer geüpdatet

De Toolbar PageRank wordt al sinds 2013 niet meer geüpdatet. Waar dit voorheen nog met vaste regelmaat gebeurde, is de TBPR na de laatste update in december 2013 niet meer gebeurd. Google’s Matt Cutts had in antwoord op een tweet in oktober van dat jaar nog aangegeven geen PageRank update meer te verwachten vóór 2014. Dat gebeurde als bij toeval wel, maar sindsdien is de update van de TBPR uitgebleven. Maar waarom updatet Google de TBPR niet meer?

Matt Cutts reageerde op Twitter op een vraag over ToolbarPageRank update

Waarom geen updates meer?

Er is niet expliciet uitgesproken waarom Google de TBPR niet updatet. Het meest waarschijnlijk is, dat men vond dat bedrijven en SEO’s te veel waarde hechtten aan de TBPR en ze de aandacht voor die PageRank wilden verminderen. “Laat website-eigenaren en online marketeers zich maar focussen op gebruikersvriendelijke websites en goede content”, lijken ze gedacht te hebben. En dus wordt de TBPR niet meer geüpdatet. Daarmee is de PageRank zelf echter niet dood, verre van.

PageRank zelf leeft nog volop

Dat de TBPR niet meer wordt geüpdatet wordt, wil niet zeggen dat de PageRank zelf niet meer geüpdatet wordt. Uit de uitleg over PageRank van Alain Sadon kun je opmaken dat er wellicht wat minder waarde wordt gehecht aan PageRank in het algemeen en dat Trustrank belangrijker lijkt te worden. Niettemin is de PageRank zo diep geworteld in het systeem van Google, dat deze ruggengraat van het algoritme, die het eigenlijk is, niet zomaar kan worden weggenomen.

Verdien je links

Links blijven belangrijk, zo heb ik zelf ervaren. Een enkel linkje naar een pagina op mijn website leverde me vrijwel direct een stijging op in Google met die pagina. Die links verdien je, door je website en content linkwaardig te maken. Dat begint met een goede website, die vertrouwen uitstraalt en content die de lezer waarde biedt. Zo zie ik het aantal links naar artikelen van mij gelukkig ook toenemen. Focus dus op kwaliteit en je bezoekers.

Focus op kwaliteit en je bezoekers

Voor zover het nog niet duidelijk was: maak je niet te druk om de PageRank, focus in plaats daarvan op de kwaliteit van je website en op je bezoekers. Maak het je bezoekers zo eenvoudig en aangenaam mogelijk en lever dat wat ze zoeken. Hiermee bouw je autoriteit en vertrouwen op en daarmee volgen over het algemeen ook de links wel. En volgt daar toch nog iets van PageRank uit. Want naar goede content wordt verwezen, als de website zelf ook qua autoriteit en vertrouwen de moeite waard is om naar te linken.

 

Welke ervaringen heb je met PageRank voor jouw website? Of heb je wellicht vragen of nog wat toe te voegen? Laat je reactie hieronder achter!

 

SEO in 2016 – Wat gaat er veranderen?

Het einde van 2015 nadert en het is weer tijd om ons voor te bereiden op het komende jaar, 2016. Wat gaat er allemaal veranderen op gebied van SEO? En welke veranderingen moet je aanbrengen in je SEO-strategie? Kortom, waar moet je op inspelen om ook in 2016 niet te gaan dalen en goed te blijven scoren in Google?

Mobiel is het heden!

Word nou eens wakker! Als je anno 2016 nog steeds denkt dat mobiel de toekomst is dan loop je flink achter. In 2016 is een responsive of adaptive webdesign een pré. Het internetgebruik op mobiele apparaten is de laatste jaren exponentieel gegroeid en deze lijn zal zich tot 2020 door zetten. Een mobielvriendelijke website zorgt ervoor dat je beter scoort in de mobiele zoekresultaten van Google. Op SEO-gebied heb je dus een voordeel.

Dan hebben we ook nog een ander aspect. Het is voor gebruikers van je website uiterst prettig als een website zich aanpast aan het mobiele apparaat. Misschien nog wel belangrijker dan het ranking voordeel.

Ga jezelf eens na. Je zoekt met je smartphone op een bepaalde zoekterm in Google en klikt op een zoekresultaat dat je aanspreekt. Vervolgens verschijnt een website met een te klein lettertype, die zich niet aanpast aan je mobiele scherm. Gevolg: Je gaat terug naar de zoekresultaten en bent weg. Voor website eigenaren is dit catastrofaal.

Lokale vindbaarheid nog belangrijker

Dit is niet echt een trend maar door de mega groei van mobiel verkeer wordt lokale SEO nog belangrijker, dan dat het al was. Bijna de helft van de mobiele zoekopdrachten is van lokale aard. En 80% daarvan leidt uiteindelijk tot een aankoop. Voor bedrijven die klanten werven uit de omgeving of regio is het dus een aanrader om lokaal vindbaar te zijn.

Van zoekterm naar onderwerp

Iedereen die ook maar enige affiniteit heeft met internet weet hoe belangrijk goede content is. Killer content is ook in 2016 uiterst belangrijk. Waar het voorheen voldoende was om een landingspagina te optimaliseren voor één zoekterm. Heb je tegenwoordig meer kans van slagen als je denkt in onderwerpen. Bredere, uitgebreidere pagina’s scoren over het algemeen hoger in Google. Je vergroot zo ook de kans dat je op meer en langere zoekwoord combinaties wordt gevonden.

SEO tips voor 2016

Om in te spelen op de SEO trends van 2016 hebben we hieronder een handige infographic van ompro.nl met dé SEO tips voor 2016. Je kunt deze infographic zien als een soort checklist.

SEO tips 2016 infographic

Google Partner? Laat je niet misleiden!

Een logo met daarop Google Partner op een website: dat wekt vertrouwen, toch? Een bedrijf dat dat logo voert zal toch prima zijn in online marketing, verwacht je dan. Maar waar staat dat Google partner logo nu werkelijk voor? Het is van belang omdat exact te weten. Helaas leidt het gebruik van het Google Partners logo nogal eens tot verwarring. Het heeft sowieso al niets met zoekmachine-optimalisatie te maken.

Google Partners heeft niks met SEO te maken

Een bedrijf met het Google Partners logo gaat jou niet per se hoger helpen in de organische zoekresultaten van Google. Google Partners is namelijk het programma van Google voor professionele bureaus die Adwords verkopen. Om dit logo te mogen voeren moet je aan een aantal eisen voldoen, waardoor je als klant weet dat je een goede partner hebt voor je Adwords-campagne.

Hoger in Google met Google Partner? Niet gegarandeerd!

Eisen aan partners

Om het Google partners logo te mogen voeren, moet je aan aantal voorwaarden voldoen.

  • Ten minste twee certificaten voor Adwords behaald hebben
  • Omzetquotum in Google Adwords

Wanneer je als bedrijf nog niet voldoet aan deze eisen, maar je bent wel bereid dit te gaan behalen, doe je mee in het Google Partners programma. Je mag het logo dan niet voeren.

Misverstanden, misbruik en misleiding

Misverstanden

Het moge duidelijk zijn dat deelname aan het Google Partners programma al kan leiden tot enig misverstand. Hierdoor kan een bureau denken het logo te mogen voeren. Hoewel niet juist, is er in dat geval duidelijk sprake van een misverstand. Andere redenen voor een misverstand kan ik me overigens niet bedenken.

Misbruik

Misbruik is van een heel andere orde dan bovengenoemd misverstand. Bedrijven die willens en wetens onterecht het Google Partners logo op hun website plaatsen, maken misbruik van het logo. Ze schaden hiermee niet alleen de kwaliteit van dit logo, maar beschamen vooral ook het vertrouwen van hun klanten.

Misleiding

Minstens zo erg als misbruik vind ik persoonlijk misleiding. Vaak wordt er misbruik gemaakt van de onbekendheid van (potentiële) klanten met Google Partners. En wordt de klant dus verkeerd ingelicht of zelfs een totaal verkeerd beeld voorgespiegeld.

Zo kwam ik op Twitter deze tweet eens tegen:

Google Partners heeft niets te maken met zoekmachine-optimalisatie
Hier wordt duidelijk de link gelegd tussen zoekmachine-optimalisatie en het Google Partners logo. Zoals eerder aangehaald hebben beide niks met elkaar te maken. Je ziet dat ik erop reageer en dat er uiteindelijk gedraaid wordt om te doen alsof ze niet wilden impliceren dat Google Partners met zoekmachine-optimalisatie te maken heeft.

Sterker nog: ze schuiven mij zelfs ‘interpretatie’ in de schoenen. Laten we eerlijk zijn: er valt weinig aan bovenstaande tweet te interpreteren. Er wordt duidelijk een link gelegd tussen “gecertificeerd partner van Google” en ‘zoekmachine optimalisatie’. Er zijn meer van dit soort voorbeelden:

Eerste Google Partner in...

Hier geen impliciete of expliciete verwijzing naar SEO, maar ook geen duidelijke link naar Adwords. Als je geen kennis hebt van SEO, SEA en online marketing, word je ook al snel op het verkeerde been gezet. Niet geheel onjuist, maar transparant kun je dit niet noemen.

En nu we toch bezig zijn, nog een voorbeeld:

De halve waarheid over Google Partners

Ook hier weer: mooie woorden, zonder duidelijk te maken waar de certificering voor staat. Sterker: er wordt de indruk gewekt dat het voeren van het Google Partners logo met online marketing in het algemeen te maken heeft. Een bedrijf dat Google Partner is hoeft echter beslist niet goed te zijn in andere facetten van online marketing. Het zegt enkel iets over hun kwaliteiten op gebied van Adwords.

SEO en SEA zijn verschillende disciplines

Volgens mij moet het wel duidelijk zijn, maar toch: SEO en SEA zijn verschillende disciplines. Dat wil beslist niet zeggen dat je als persoon of bureau beide niet beheersen kunt. Maar iemand die goed is in SEO, hoeft niet per se goed te zijn in SEA en andersom. Wel kunnen beide elkaar heel goed aanvullen.

Waarom SEO en SEA elkaar aanvullen

SEO en SEA vullen elkaar zeker aan. Voor een tijdelijke campagne kun je prima Adwords inzetten, zodat je geen SEO hoeft in te zetten voor een enkele pagina. SEA is dan sneller, waar goede SEO juist een meer duurzame tactiek is. Beide profiteren overigens van kwalitatief goede websites en webpagina’s. Een goede website is voor beide de basis.

Voor Google Partners: wees transparant

Zolang je niet duidelijk bent in wat Google Partners inhoudt, en zeker als je er niet bij vermeldt dat het op SEA/Adwords slaat, ben je wat mij betreft verkeerd bezig. Veel potentiële klanten weten niet waar Google Partner voor staat, dat betekent dat je daar transparant in moet zijn. Doe je dat niet, kom je wel erg dicht in de buurt van misleiding wat mij betreft.

Voor klanten: weet met wie je zaken doet

Wanneer je twijfelt of een bedrijf werkelijk Google Partner is, raadpleeg dan de Google Partners database. Blijkt een bureau dat schermt met het logo toch geen Google Partner te zijn, dan kun je dit melden bij Google. Weet met wie je zaken doet en trap niet zomaar in mooie praatjes.

 

Heb jij ervaring met misleiding op het gebied van de Google Partners certificering? Wil je hier iets anders over kwijt? Plaats je reactie, ik reageer altijd.