SEO kan met beter web of SEO teksten en is het optimaliseren van content, een website en de social media voor betere Google ranking.

Bedrijfsgegevens Google Mijn Bedrijf aanpassen in Google zelf

Google Mijn Bedrijf beheren hoeft helemaal niet zo moeilijk te zijn. Vanaf nu in ieder geval niet meer. Je kunt vanuit Google nu heel makkelijk de gegevens van jouw bedrijf aanpassen. Maar wacht, er is meer!

Bedrijfsgegevens aanpassen in Google zelf

Allereerst het aanpassen van je bedrijfsgegevens. Daarvoor hoef je niet meer naar Google+ en dan via een omweg naar je Google Mijn Bedrijf-pagina, omdat je altijd standaard inlogt met je persoonlijke profiel. De snelste weg voor mij was om naar https://plus.google.com/+LetterzakenNl te gaan. Die staat nog wel in het geheugen van mijn browser. Maar als dat niet het geval is, of je geen aangepaste URL (vanity URL) hebt, wordt het lastig. Nu kan dat in Google zelf.

Vind je eigen bedrijf

Je begint uiteraard met zoeken naar je eigen bedrijf in Google. De zogenaamde ‘branded search‘. Wanneer je ingelogd bent met je Google-account (en wie is dat niet tegenwoordig?), krijg je het volgende te zien:

Drie mogelijkheden om je bedrijfsgegevens direct in Google te beheren

Je ziet dat je hier direct 3 dingen kunt doen:

  • Gegevens bewerken
  • Foto’s toevoegen
  • Meer doen met Google Mijn Bedrijf

Het grote voordeel is dat je gewoon vanuit Google wijzigingen kunt aanbrengen in jouw Google Mijn Bedrijf. Niet meer naar Google+ dus, en zoeken naar je bedrijfspagina. Gewoon zoeken naar jouw bedrijf op Google en aan de slag.

Bewerk je gegevens

Hoe makkelijk kan het zijn? Je klikt op de regel “Gegevens bewerken” en je kunt aan de slag. Hier pas je een aantal zaken direct aan:

  • Bedrijfsnaam; kleine kans dat je dit eens moet doen, maar toch
  • Adres; zal iets vaker voorkomen, maar ook niet vaak, mag ik hopen voor je
  • Telefoonnummer; ook dit zal niet vaak gebeuren, maar je past het hier in ieder geval makkelijk aan
  • Openingstijden; hier pas je je standaard openingstijden aan
  • Website; ook dit zal niet gauw gebeuren, maar de mogelijkheid is er
  • Categorie; hier pas je alleen de hoofdcategorie aan, niet de extra categorieën

Pas de Google Mijn Bedrijf-gegevens direct aan

Je kunt dus niet alles aanpassen, wat wel prettig was geweest. Voor bijvoorbeeld aangepaste openingstijden tijdens feestdagen, vakanties en andere speciale gelegenheden, moet je nog altijd naar Google Mijn Bedrijf. Eerder schreef ik al over de noodzaak van aangepaste openingstijden en hoe je dat aanpast in Google Mijn Bedrijf.

De kans dat je deze wijzigingen moet uitvoeren, is vrij klein. Maar wacht, er is meer!

Foto’s toevoegen

Voor het toevoegen van foto’s hoef je in ieder geval niet meer naar Google Mijn Bedrijf. Vanuit je Google Knowledge Graph Box kun je nu direct foto’s toevoegen. Alhoewel, direct? Als je op ‘Foto’s Toevoegen’ klikt, kom je in de beheeromgeving van jouw Google Mijn Bedrijf. Prima dus, want ook direct op de plek waar je foto’s kunt toevoegen. En direct ook verschillende categorieën voor je foto’s. Handig! Zo kun je foto’s toevoegen van:

  • Het interieur van je bedrijf
  • De buitenkant van je bedrijf
  • Mensen aan het werk
  • Je team

Foto's toevoegen aan Google Mijn Bedrijf vanuit de Google Knowledge Graph Box

Oh en bovenaan staan ook nog de ‘Identiteitsfoto’s’. Daar kan je logo in, wat specifieke foto’s van je bedrijf, keurmerken. Alles wat maar relevant is voor de identiteit van je bedrijf. Maar wacht, er is meer!

Doe eens meer met Google Mijn Bedrijf

Nou ja, dat wil Google graag. Want de derde optie is ‘Doe meer met Google Mijn Bedrijf’. En dat leidt je naar de beheeromgeving van Google Mijn Bedrijf, waar je nog meer details kunt toevoegen of wijzigen, inzichten krijgt en je Google reviews beheert. Had ik al verteld dat die Google reviews steeds belangrijker gaan worden? Hoe dan ook, als je jouw bedrijf serieus neemt en het beheer via Google Mijn Bedrijf toch met enige regelmaat oppakt, ken je deze omgeving vast wel:

Doe meer met Google Mijn Bedrijf: jouw beheeromgeving

Beheer van Google Mijn Bedrijf nu makkelijker?

Naar mijn mening wordt het beheer van jouw Google Mijn Bedrijf nu wel makkelijker. Wat vind jij? Ik ben benieuwd naar jou ideeën en/of mening. En gebruik de Google+ Badge hieronder om je waardering te laten blijken. Even op de +1 klikken en je maakt mij blij.

Laat je ook nog een reactie achter?


Hoe maak je een klik met je links?

Waarom gebruik jij links in de pagina’s op je website? Ik mag aannemen dat je dat doet omdat ze iets toevoegen aan het verhaal op die pagina. Uiteindelijk is dat de belangrijkste reden waarom links worden ingezet. Wat mij betreft zelfs de enige juiste reden. Wil je dat mensen daadwerkelijk klikken op die links, dan moeten ze er ook uitzien als links. Anders kun je die links net zo goed niet plaatsen. Hoe hoort een link er dan uit te zien? En waarom?

Maak het me niet moeilijk: volg de internetconventies

Heel simpel: maak het mij als lezer niet moeilijk. Zorg ervoor dat ik begrijp wat er in jouw tekst een link is. Dat doe je door een ankertekst op te maken volgens de internetconventies. Op internet hebben we te maken met zogenaamde ‘conventies’: zaken die een standaard geworden zijn. De opmaak van links is een van die internetconventies. Een link is veelal blauw en onderstreept. Wanneer je creatief te werk gaat en met bijvoorbeeld roze werkt, is het dan nog duidelijk dat het een link is?

Link of geen link? De ankertekst is roze, niet volgens de internetconventies

In het voorbeeld hierboven zie je dat een roze ankertekst de tekst sowieso al niet leesbaarder maakt. Daarnaast is het echt niet iedereen duidelijk dat het een link is. Ik wil toegeven dat we er steeds meer aan gewend raken dat gekleurde tekst een link bevat. Toch is dat niet altijd zo, soms bevat zo’n gekleurde tekst geen link en dat maakt het nogal frustrerend.

Deze is nog erger

Ik heb nog een voorbeeld voor je. Naar mijn mening helemaal een kwestie van ‘de plank misslaan’. Ik zou zeggen: zoek de link in het voorbeeld hieronder. Succes!

Word-document downloaden? Zoek zelf de link maar. De ankertekst is niet duidelijk

Natuurlijk, als je een beetje bij de pinken bent, snap je dat ergens in, onder of rond de tekst “dit Worddocument” de link staat. Maar niet iedereen is zo slim als jij. Sterker: het is logisch dat je het de websitebezoeker niet moeilijk maakt. Waarom moet ik zelf zoeken naar de link, als je het mij ook makkelijk kunt maken? Als ik over de tekst hover met mijn muis, zie ik het volgende:

Dit is duidelijk een ankertekst met een link zo

Die onderstreepte ankertekst is toch veel duidelijker zo?

Ankertekst volgens de internetconventies

Zoals al aangegeven, is een ankertekst volgens de internetconventies blauw en onderstreept. Dat is ooit zo ontstaan en door daaraan te voldoen, maak je het je bezoekers makkelijk. Ze hoeven niet na te denken en begrijpen direct dat er onder je ankertekst een link zit. Bij een ankertekst met enkel een ander kleurtje, is het niet vanzelfsprekend dat dat ook een link is. Wil je dat je bezoeker het direct begrijpt en daardoor eerder geneigd is op de link te klikken, houd je dan aan die conventie.

Blauw en onderstreept of niet?

Wat mij betreft mag je het zelf weten hoor. Maar als je echt wilt dat je bezoekers op de links klikken, maak je ze het toch niet moeilijk? Per slot van rekening heb je die link er toch niet voor niks onder gezet? Blauw blijft leesbaar, in tegenstelling tot roze. Daarnaast is bewezen dat er meer geklikt wordt op blauwe, onderstreepte links. En als je slim bent, stel je het klikken op een link in als gebeurtenis en verlaag je daarmee je bounce rate.

Wat jij?

Zeg het maar, zet jij links op je website, maar wil je niet dat erop geklikt wordt? Of vind je het onzin dat deze onderstreept moet worden? Deel je mening, geef je reactie, ik reageer graag op wat jij te melden hebt 🙂

Waarom bounce rate geen SEO-factor is

Het blijft een punt van discussie in de SEO-wereld: heeft de bounce rate invloed op je posities in de zoekmachines of niet? Ik ben ervan overtuigd dat de bounce rate geen invloed heeft en dat ook niet kan hebben. Ik leg je graag uit waarom en hoe het kan dat bezoekersgedrag wel invloed heeft op je posities. Verwarrend? Niet als je dit artikel leest.

Allereerst: wat is de bounce rate?

Over de bounce rate zelf bestaan al de nodige misverstanden. Dat komt doordat veel mensen nog uitgaan van de oude definitie. Deze oude definitie is: “een bezoeker komt op een webpagina en verlaat deze pagina vervolgens ook“. Kortom, na één pagina te hebben bezocht, verlaat de bezoeker de website. Dit is echter niet (meer) de juiste definitie.

Klopt niet helemaal

Deze definitie is niet juist (meer). Angie Schottmuller legde tijdens Conversion Hotel in 2014 uit hoe het nu precies zit. Zolang je in je Google Analytics (GA) geen doelen (events) instelt, geldt bovenstaande definitie voor het bouncepercentage. Door doelen in te stellen, verlaag je het bouncepercentage, omdat deze doelen eerst niet werden gemeten en daardoor niet bijdroegen aan duidelijke analyse van het bezoekersgedrag. Al is het wel zo dat Google zelf bijdraagt aan de verkeerder interpretatie door hun eigen uitleg in Google Analytics:

De uitleg van het bouncepercentage in Google Analytics

Juiste definitie bounce rate

De juiste definitie van de bounce rate is dus eigenlijk: “een bezoeker komt op een webpagina en verlaat deze zonder enige actie (die jijzelf hebt ingesteld) te ondernemen“. Dat is wel wat anders dan na het bezoeken van 1 pagina je website te verlaten. En dat is ook terecht. Een bezoeker die een video bekijkt op je pagina, neemt wel meer moeite dan iemand die enkel rondkijkt en snel weg is. En iemand die langer dan 3 minuten op een pagina blijft, toont ook een hogere betrokkenheid dan iemand die direct al zijn conclusie trekt en binnen een paar seconden je website weer verlaat. Je moet het alleen zelf wel instellen in Google Analytics.

Is een hoog bouncepercentage per definitie slecht?

Een hoog bouncepercentage hoeft dus niet slecht te zijn. Als jij zelf geen doelen instelt in GA, kun je een heel hoog bouncepercentage hebben. Voorbeeld: je blogt regelmatig en deelt dit veel op sociale media. Het allergrootste deel van de bezoekers op je blogpagina’s zullen enkel dat ene blog lezen en daarna je website verlaten. Ze kwamen daar met één doel: dat blog lezen. Knappe jongen die ze kan verleiden tot het lezen van andere artikelen of zelfs pagina’s op de website.

Wat stel je dan in?

Bij het goed inrichten van GA stel je doelen in die reëel zijn. Enkele voorbeelden:

  • Bekijken van een video
  • Scrollen over de pagina, zodat ook de content ‘onder de vouw‘ getoond wordt
  • Bezoekduur van langer dan X seconden of minuten
  • Reactie plaatsen
  • Externe link klikken

Zoals je vast wel begrijpt, zijn dit zaken die standaard niet gemeten worden en daarmee leiden tot een bounce. Totdat je ze dus als event/doel instelt. Ik hoef je vast niet uit te leggen dat je bouncepercentage daarmee afneemt. Meer hierover bij Google zelf.

Bounce rate kan geen invloed hebben op je rankings

Als je bovenstaande leest, zal het je wel duidelijk zijn dat het bouncepercentage geen invloed kan hebben op jouw posities (rankings) in de zoekmachines. Allereerst is dat al zo omdat je uiteindelijk zelf invloed hebt op het bouncepercentage. Daarnaast zou je het ook nog eens kunnen manipuleren en die manipulatie willen de zoekmachines ook zoveel mogelijk uitsluiten.

Plus…

Een andere belangrijke reden waarom het bouncepercentage geen invloed kan hebben op je rankings, is dat niet iedereen Google Analytics gebruikt. Google kan dus niet van iedere website het bouncepercentage ophalen. Ook stelt Google dat zij data uit GA niet gebruiken voor de rankings. Ik ben wel geneigd om dat te geloven, omdat het niet past bij de richtlijnen die Google zelf opgesteld heeft. En natuurlijk om voornoemde reden dat niet iedere website is aangesloten op GA.

Klikken tellen wel mee

Tijdens een SMX-conferentie in 2016 kwam een sheet voorbij waaruit blijkt dat Google klikken op een link wel degelijk laat meewegen. Diverse onderzoeken, onder andere door Rand Fishkin van Moz, toonden al aan dat klikken invloed hadden op de positie van een URL in de zoekresultaten. Overigens dient hierbij wel te worden opgemerkt dat die invloed van korte duur was. Er was over het algemeen sprake van een korte opleving en de URL zakte al vrij snel weer naar de oorspronkelijke positie.

Tweet Rand Fishkin over sheet waarin aangetoond wordt dat CTR invloed heeft op rankings

CTR versus bounce rate

De hierboven genoemde klikken noemen we de CTR: Click Through Rate. Doorklikratio dus: hoeveel procent klikt er op een bepaalde link in de zoekresultaten? Dat is totaal iets anders dan het bouncepercentage. Strikt genomen komen ze zelfs niet bij elkaar in de buurt. Bij het bouncepercentage komen mensen sowieso op je website. Bij de CTR gaat het om het percentage gebruikers van een zoekmachine die überhaupt je website bezoeken. Daar zitten dus ook “niet-bezoekers” bij. En die zie je never nooit niet in je bounce rate verschijnen in GA. En dan nog: zelfs CTR kan enkel als simpele waarde wegen voor je rankings.

Huh? Maar net vertelde je nog dat klikken invloed hadden?

Yep. Maar niet op de simpele manier dat meer klikken automatisch een hogere positie in de zoekmachines betekent.

Meer hierover in deze video:

Self fulfilling prophecy

Als klikken op een resultaat in de SERPs (zoekresultatenpagina’s) invloed heeft op de posities van die resultaten, wordt het dan geen self fulfilling prophecy? De nummer 1 krijgt vrijwel altijd de meeste klikken. De nummer 2 minder en de nummer 3 nog minder. Dat houdt de situatie dan toch in stand?

Pogosticking

Een logischer verklaring is dat Google het fenomeen ‘pogosticking’ meeweegt voor de posities in de SERPs. Pogosticking is het fenomeen waarbij de gebruiker van een zoekmachine op een van de resultaten op een zoekresultatenpagina (SERP) klikt, daar slechts kort rondkijkt, terugkeert naar de zoekresultaten en een volgende pagina aanklikt. En wellicht nog een keer. En nog een keer. Heen en weer als op een pogostick dus. Toch valt ook hier bezwaar tegen aan te tekenen.

Heen en weer springen op een pogostick

Foto: Dchevaleraud via Wikimedia Commons

Bezwaar tegen pogosticking als SEO-factor

In eerste instantie lijkt het heel logisch: iemand klikt een pagina weg, omdat het resultaat tegenvalt en klikt daarna door naar de volgende webpagina in de zoekresultaten. Toch? Maar zo zwart-wit is het helemaal niet. Een voorbeeld: je zoekt een Logitech r700 professional presenter, dus je tikt in “logitech r700 professional presenter”. De zoekresultatenpagina geeft je zowel gewone Adwords-advertenties als Google Shopping en organische zoekresultaten:

SERP/zoekresultatenpagina voor zoekopdracht logitech r700 professional presenter

 

Wat doe je?

Grote kans dat je niet direct koopt bij de eerste website die je bezoekt. Logisch. Je wilt de beste prijs. Of de snelste levertijd. Liefst allebei. Moet het heen-en-weer gaan tussen die webpagina’s dan een negatief resultaat hebben op de rankings omdat veel mensen in zo’n geval aan pogosticking doen?

Conclusie: bounce rate geen invloed, CTR discutabel

Afgaande op bovenstaande lijkt het me duidelijk dat de bounce rate beslist geen invloed kan hebben op je posities in de zoekmachines. En of de click through rate dat wel heeft, is een puntje van discussie. Laat gerust jouw idee weten, ik ben echt  benieuwd naar zowel argumenten voor als tegenargumenten. Wie schiet?

 

(met dank aan Amanda van der Linden voor inspiratie)

 

 

Hoe verzamel je reviews op Google?

Voor ieder bedrijf is het belangrijk om zichtbaar te zijn. Verder is het voor ieder bedrijf belangrijk om reviews te verzamelen. Beide helpen je om nieuwe klanten te werven. Dus wil je ook zichtbaar zijn met je reviews in Google. Daarin speelt Google Mijn Bedrijf een belangrijke rol. Hoe zorg je nu voor die reviews op Google? In dit artikel lees je er alles over, inclusief de manier waarop je een direct link naar je klanten stuurt.

Google Mijn Bedrijf: onmisbaar voor lokale vindbaarheid

De vindbaarheid van jouw bedrijf begint -naast je website- bij Google Mijn Bedrijf. Zeker voor lokale vindbaarheid het is Google Mijn Bedrijf essentieel. Wil je in de Local Pack voorkomen bij lokale zoekopdrachten? Dan heb je een vermelding op Google Mijn Bedrijf nodig. Dat wist je natuurlijk al, omdat je het artikel over het verbeteren van je lokale vindbaarheid helemaal gelezen hebt. Maar gebruik jij Google Mijn Bedrijf al voor het ontvangen van reviews?

Reviews worden belangrijker

Je potentiële klant wil zekerheid. Dat wil je zelf toch ook wanneer je iets nieuws aanschaft of bij je nieuwe partij klant wordt? Reviews (recensies) worden daarom in de nog steeds groeiende wereld van internet steeds belangrijker. Google begrijpt dat en heeft daarom al meerdere stappen genomen om jouw potentiële klanten te helpen, onder andere door reviews te tonen in de lokale zoekresultaten.

Ook reviews van externe partijen

Naast de sterren die er te zien zijn in de Local Pack bij lokale zoekresultaten, heeft Google ook samenwerking met externe partijen om die reviews te tonen. Zo is voor hotels de samenwerking aangegaan met TrustYou. Door deze samenwerking krijgen hotels nu previews van reviews in de zoekresultaten bij branded search (wanneer je dus op een specifiek hotel zoekt). Voor iedere onderneming is het dus van groot belang om ook bij externe partijen reviews te verzamelen. Daarnaast is -zeker voor lokale dienstverleners, winkels en horeca- het verzamelen van reviews op Google zelf ook van groot belang.
Reviewoverzicht in Google branded search zoekresultaten - Hotel Huis te Eerbeek

Reviews op Google

Waar komen de reviews in de Google Local Pack vandaan? Je raadt het al, die komen van Google Mijn Bedrijf. Wanneer je vijf of meer reviews hebt ontvangen op je Google Mijn Bedrijf-pagina, worden de sterren vertoond in de lokale zoekresultaten (ook dat kwam al voorbij in mijn artikel over lokale vindbaarheid). En die Google-recensies worden nu nog belangrijker. Deze gaan een rol spelen in de positie van jouw bedrijf in de Local Pack.

Google-recensies als rankingfactor

Google heeft zelf aangegeven welke onderdelen belangrijk zijn voor jouw vindbaarheid in de Local Pack. Daarbij hebben ze ook aangegeven dat de Google-recensies waarschijnlijk een rol spelen. Ik ben ervan overtuigd dat je het woord “waarschijnlijk” wel weg kunt laten. Het is dus van groot belang om zoveel mogelijk recensies te ontvangen.
 Google-recensies spelen een rol in bepalen positie in de lokale zoekresultaten

Hoe krijg je die recensies?

Hoe krijg je die recensies? Of beter nog: hoe maak je het hier klanten zo makkelijk mogelijk om een recensie te plaatsen? Waar je voorheen je klanten naar je Google Mijn Bedrijf pagina kon verwijzen, is het nu niet meer mogelijk daar direct recensies te ontvangen. Toch is het wel zo prettig en klantvriendelijk om je klanten een directe link te sturen waar ze een review kunnen achterlaten.

Directe link voor reviews

Google heeft het je de afgelopen tijd niet makkelijk gemaakt. Waar je voorheen je klanten nog gewoon Google mijn bedrijf pagina rondsturen, is dit nu simpelweg niet meer mogelijk. Het leek er zelfs even op dat een directe link onmogelijk was. Gelukkig zijn er altijd alerte online marketeers die naar een oplossing zoeken. En zo kwam in deze post op Google+ de oplossing die ik hieronder in het Nederlands voor je uiteenzet:

  1. Ga naar Google Maps
  2. Voer je bedrijfsnaam in
  3. Klik op ‘Reviews’ in het Knowledge Panel links
  4. Kopieer de cijferreeks die in je adresbalk achter ‘&ludocid=’ staat
  5. Plaats de cijferreeks achter deze URL: https://plus.google.com/_/widget/render/localreview?placeid=
  6. Geef het resultaat door aan je klanten 🙂

In mijn geval ziet het er dan zo uit: https://plus.google.com/_/widget/render/localreview?placeid=12916382607585868563

Google recensies ontvangen met directe link

Maak het je klant makkelijk

Naast het sturen van de link, maak je het je klant ook makkelijk door gericht te vragen naar een review. Vraag bijvoorbeeld “wat zou je anderen vertellen over hoe je mijn diensten ervaren hebt?”. Of als je graag een specifiek onderwerp (product, dienst) in de recensie wilt zien terugkomen, noem dat dan expliciet. Je klant wordt door je gerichte vraag aan het denken gezet en zal makkelijker een recensie voor je kunnen schrijven.

Let op

Vlak na de initiële publicatie van dit artikel kreeg ik meldingen dat mensen bovenstaande niet konden reproduceren. Wat bleek? Als je nog geen reviews hebt, gaat dit niet lukken. Ergens had ik dat kunnen bedenken, aangezien je in stap 3 op ‘Reviews’ moet klikken. En dat staat er niet links in Maps als jouw bedrijf nog geen recensies ontvangen heeft. De beste oplossing is om voor je eerste review de Google Maps link te geven of mensen te laten googelen naar je bedrijf.

En nog iets

Kennelijk vindt Google webshops geen echte winkels. Er komen signalen binnen dat ze op het moment van schrijven (mei 2016) bedrijfspagina’s van webshops aan het verwijderen zijn. Volgens Google zijn webshops geen echte winkels. Maar volgens mij is er geen alternatief qua branche/categorie. Daarnaast mag het adres geen bezwaar zijn, omdat in Nederland sowieso ook altijd een fysiek adres op de website terug te vinden moet zijn.

Wil jij mij helpen?

Wanneer je wat aan dit blog hebt gehad, wil jij mij dan helpen door een recensie achter te laten op Google Mijn Bedrijf? Wellicht heb je meerdere blogs van me gelezen, een training bij mij gevolgd of ken je me van ‘Test je SEO-kennis’ op Facebook. Hoe dan ook, als je wat aan mijn kennis hebt, wil je daar een kort stukje over schrijven? Je laat je review natuurlijk achter via de directe link.

Reacties en vragen onder het blog worden ook altijd beantwoord, dus brand los!

 

Nu echt impact als je website mobielvriendelijk is?

Begin 2015 was er reuring in de wereld van SEO. Want ‘Mobilegeddon’ kwam eraan. Websites die niet mobielvriendelijk waren, zouden dat merken. In de mobiele zoekresultaten zou Google voorrang geven aan websites die geschikt waren voor mobiele weergave. Een storm in een glas water, zo bleek. Nu komt Google weer met zo’n aankondiging. Gaat het dan nu echt gebeuren?

Google zet de volgende stap

Op het Google Webmaster Central blog maakte Google op 16 maart 2016 bekend de volgende stap te zetten. Na de introductie van mobielvriendelijkheid als SEO-factor, gaat deze vanaf mei 2016 zwaarder wegen. Het lijkt er sterk op dat het dit keer echt meer impact zal hebben dan ‘Mobilegeddon’. Maar eigenlijk gaat het niet om wat Google wil.

Het gaat niet om ‘wat Google wil’

Serieus. Posities in Google zijn natuurlijk belangrijk voor je business. Dat zal ik niet ontkennen. Word je niet gevonden, dan is het hard knokken om omzet te halen. Dus ja, je website moet vindbaar zijn. Maar dan nog gaat het niet om wat Google wil. Het gaat om je bezoeker, je potentiële klant. Die accepteert gewoon niet meer dat je website niet mobielvriendelijk is. Maar dat had je natuurlijk al gelezen in mijn artikel “Een responsive website is geen noodzaak voor SEO

De bezoeker “accepteert het niet”?

Inderdaad, de bezoeker accepteert het niet. En terecht. Bijna iedereen heeft een smartphone en als resultaat daarvan groeit het bezoek aan websites via mobiele apparaten ieder jaar weer. Een website die niet geschikt is voor weergave op mobiele apparaten wordt niet meer geaccepteerd. Grote kans dat de bezoeker je website vrijwel direct verlaat.

De groei van het percentage bezoekers op een website via mobiele telefoons

Duidelijke procentuele stijging van websitebezoekers via mobiel

Waarom Google mobielvriendelijke websites voorrang geeft

Zoals hierboven geschetst, gaat het uiteindelijk om je websitebezoeker. Dat is ook waarom Google mobielvriendelijke websites voorrang geeft. Wanneer de zoekresultaten van de zoekmachine niet naar tevredenheid zijn, blijf je die zoekmachine dan nog gebruiken? Precies dat is de reden dat websites die mobielvriendelijk zijn voorrang krijgen op niet-mobielvriendelijke websites. Overigens is het allemaal nog niet zo zwart-wit.

Website is niet mobielvriendelijk: lekker leesbaar hè?

Het is niet zo zwart-wit

Laat ik allereerst een groot misverstand uit de weg ruimen: alleen in de zoekresultaten op mobiele apparaten krijgen de mobielvriendelijke websites voorrang. Deze update heeft dus totaal geen effect op de zoekresultaten op desktop. Daarnaast gaf Google zelf in 2015 al toe dat goede content (=relevantie) toen in ieder geval een minstens zo belangrijke factor was.

Goede content vs. mobielvriendelijk

Nu Google aangeeft vanaf mei 2016 echt(?) meer waarde te zullen hechten aan mobielvriendelijkheid, rest de vraag wat dit betekent voor die goede content. Ik zou het als volgt willen stellen: als een website qua content niet goed is, gaat mobielvriendelijkheid dan ineens het verschil maken? Ik geloof niet dat dat het geval zal zijn. Je website moet als geheel gewoon goed in elkaar steken. Dat geldt voor de techniek, de teksten en al die andere relevante factoren. En van die andere factoren gaat de mobielvriendelijkheid vanaf nu definitief meer gewicht in de schaal leggen. Hoeveel, dat zal moeten blijken.

 

De geheimen van Google prijsgegeven

Ineens was het er dan: het nieuws dat Google bevestigde welke factoren nu echt van belang zijn voor vindbaarheid in de zoekmachine. De twee belangrijkste factoren werden prijsgegeven door Google-medewerker Andrey Lipattsev in een Hangouts-sessie. Welke geheimen waren dit?

De drie belangrijkste SEO-factoren

Eind 2015 werd bekend dat RankBrain de op twee na belangrijkste rankingfactor van Google is. In deze Hangouts-sessie met Andrey Lipattsev werd gevraagd naar de twee SEO-factoren die voor RankBrain komen. Erg verrassend was het antwoord niet: “content en links”. De 3 belangrijkste SEO-factoren zijn dus:

  • Links
  • Content
  • RankBrain

Voor wie met websites en SEO bezig is, zijn dit geen grote verrassingen. Wat dit betekent voor jouw vindbaarheid behandel ik verderop in dit artikel. Eerst lees je hoe deze twee factoren boven tafel kwamen.

Betere websites door rankingfactoren te kennen?

In onderstaande video volgt een vraagstelling die in ongeveer twee minuten wordt opgebouwd. De concrete vraag was of we betere websites zouden kunnen bouwen als we weten wat de belangrijkste twee factoren zijn, vóór RankBrain. En als dan het antwoord volgt, is Andrey heel duidelijk: “I can tell you what it is, it’s content and links”.

Content en links

In antwoord op de vraag of “content en links” ook precies die volgorde is, volgt een heel helder antwoord: nee. Zowel content als links zijn belangrijk, welke zwaarder meeweegt, is afhankelijk van vele factoren. Iemand die beweert dat een van beide belangrijker is dan de ander, zal dat dus bijzonder goed moeten onderbouwen en bewijzen.

Ieder zoekresultaat is een rekensom

Bij iedere zoekopdracht wordt een berekening gemaakt om de juiste resultaten te tonen. Alle duizenden factoren en signalen die bijdragen aan vindbaarheid worden gewogen om daar uiteindelijk een passend zoekresultaat mee te geven. Dat betekent dat iedere factor bij iedere zoekopdracht weer in andere mate meeweegt.

De ene keer links, de andere keer content

Bij de ene zoekopdracht wegen links zwaarder, bij de andere content. Als je het heel zwart-wit zou weergeven, zijn links heel belangrijk als de content van verschillende websites even sterk is. Andersom weegt de content dan weer zwaarder wanneer concurrerende websites of pagina’s (ongeveer) evenveel linkjuice krijgen.

Nuance

Zoals gemeld is bovenstaande heel zwart-wit weergegeven. Er is namelijk wel de nodige nuance. Ook andere factoren hebben invloed op je SEO. Dat content en links daarbij wel in het totale veld van SEO de belangrijkste rol spelen, is nu officieel bevestigd.

Content en links dus... Googles geheimen prijsgegeven

Dooddoener

Maar wacht even. Content en links, wordt er dus gezegd. Welke andere zaken zijn er dan nog? Content is namelijk wel een bijzonder breed begrip. Dat omvat tekst, beeld en zelfs geluid. En links kennen we als relevante factor, omdat die bijdragen aan je PageRank. Eigenlijk blijft er nog maar 1 belangrijk ander onderdeel over voor je vindbaarheid: techniek. Als je daarbij stilstaat, is wat er gezegd is nogal een dooddoener.

Techniek is een van de 3 belangrijke elementen

Voor wat betreft vindbaarheid in de zoekmachines geef ik zelf altijd 3 belangrijke elementen aan:

  • Techniek
  • Content
  • Links (of Autoriteit)

Deze drie elementen kunnen weer worden onderverdeeld in vele onderdelen. Een korte toelichting per element.

Techniek

Onder techniek valt onder andere de laadtijd van je website, wat weer wordt beïnvloed door zaken als:

  • De server waarop je website draait
  • Specificatie van afbeeldingsformaten
  • Grootte van je afbeeldingen
  • Plugins of add-ons in je CMS

Content

Bij content kun je denken aan:

  • Tekst
  • Afbeeldingen
  • Video’s

Waarbij geldt dat Googlebot nog altijd het meest “kan” met tekst. En in tekst kun je dan weer denken aan elementen als:

  • Titel
  • Koppen
  • Alinea’s

Maar ook synoniemen en context spelen (gelukkig) steeds meer een rol. Hierdoor hoef je geen overdreven spammerige SEO-teksten meer te schrijven.

Links

Bij links geldt weer dat een aantal factoren van belang zijn voor de weging van die links. Niet iedere link krijgt even veel gewicht mee. Hier wegen weer diverse zaken mee, zoals:

  • DoFollow- of NoFollow-link
  • Relevantie; komen jullie onderwerpen/vakgebieden overeen?
  • Autoriteit van verwijzende pagina of website
  • Aantal links op de verwijzende pagina

De ene link is de ander dus niet. Net zoals bij content overigens de ene keer het ene onderdeel zwaarder weegt dan het andere.

Het zijn even wat voorbeelden, zodat je een beeld krijgt van de dynamiek in alle factoren die invloed hebben op je vindbaarheid.

Links vs. content

Links

Het linke met links is dat je ze ook kunt kwijtraken. Bedenk maar eens: een pagina, artikel of website wordt verwijderd, inclusief “jouw” link. Of je wijzigt zelf iets op je eigen website, waardoor de link die naar jouw pagina verwijst niet meer juist is en doodloopt. Blijft voorop staan: links zijn absoluut een belangrijke factor en zullen dat zeker nog enige tijd blijven.

Content

Ook aan content hangen risico’s. Je blogs verouderen en kun je beter verwijderen wanneer de informatie er niet meer toe doet. Ben je mogelijk ook weer wat links kwijt. Als je je SEO goed doet sowieso al enkele interne links. Maar verouderde content is ook weer niet goed voor de kwaliteit van je website. Goede content daarentegen…

Wie wint: content of links?

Er is geen winnaar. De ene keer zullen het de links zijn, de andere keer is het content. Beide zijn relevant, dus zorg ervoor dat beide goed op orde zijn.

De hele video met alle vragen en antwoorden kun je hieronder bekijken.

Heb jij nog wat aan te vullen, heb je vragen of wil je je mening kwijt, plaats dan je reactie hieronder.

 

Vergeet het groene bolletje toch gewoon

Waarom wil je per se dat groene bolletje in Yoast? Ook zonder kom je gewoon hoog in Google hoor. Hoog in Google ligt aan meer dan enkel een groen bolletje. Zelfs met een rood bolletje is pagina 1 gewoon haalbaar.

Artikel met rood sein

Mijn artikel over de meta-omschrijving haalt een “totaalscore” in Yoast die zou betekenen dat het SEO-technisch heel zwak in elkaar steekt. Het verkeerslicht staat namelijk op rood. Een te algemene zoekterm die niet gaat scoren in dit geval? Het artikel gaat over de meta-omschrijving, dus dat is dan ook de zoekterm die ik voor dat artikel als “focus zoekwoord” heb ingevuld. Toch vind je dit artikel keihard in de top 10 wanneer je op “meta-omschrijving” zoekt.

Artikel haalt rood verkeerslicht in Yoast

Gewoon in de top 10

Kijk zelf maar. Met de zoekterm zelf sta ik op het moment van schrijven op positie 4 in Google. Voeg er “yoast” aan toe, sta ik op 3.

Positie 4 in Google zonder groen bolletje

Geen enkel probleem dus om gewoon hoog te eindigen. Maar waarom staat het sein dan op rood? Dat gebeurt in dit geval enkel om een paar elementen, die niet goed zijn volgens de overigens fijne plugin.

2 rode en 2 oranje bolletjes

Het artikel scoort in totaal 8 groene bolletjes. Jeuj. Maar ook 2 oranje bolletjes en 2 rode bolletjes. Minder jeuj. Maar dat is toch geen reden om dan de totaalscore rood te maken, lijkt me? Kennelijk wel. Want foei Nathan, de zoektermdichtheid is te hoog. En foei, je linkt naar een pagina met hetzelfde onderwerp. SEO-technisch onverantwoord. Rode kaart Rood verkeerslicht!

2 rode en 2 oranje bolletjes - verder groene bolletjes

En toch: top 5!

Zonder een algehele score met groen, sta ik toch in de top 10. Wat? Top 5 zelfs. Goed, de zoekterm is niet heel spannend, er wordt gemiddeld zo’n 140 keer per maand op gezocht. De concurrentie is er wel degelijk. Grote onlinemarketingbureaus concurreren met mij op die zoekterm. In totaal zijn er ruim 230 pagina’s die dezelfde zoekterm in de titel hebben staan en daar dus ook echt over gaan.

Alle pagina's met meta omschrijving in titel

In bovenstaande afbeelding zie je dat er 129 resultaten zijn voor pagina’s met “meta omschrijving” in de titel. Er zijn er nog 105 met “meta-omschrijving” (met koppelteken). En in totaal zijn er 37,500 resultaten op die zoekterm. En zonder groen bolletje staat mijn artikel gewoon in de top 5.

Heb je echt een groen bolletje nodig?

De vraag is dus: heb je echt een groen bolletje nodig? Het antwoord is heel simpel: “nee”. Sowieso moet vindbaarheid niet het eerste doel zijn. Je schrijft voor je bezoekers. Bied waarde, geef ze een goed verhaal. En vergeet dan dat groene bolletje. Maar dat wist je vast al, naar aanleiding van mijn artikel over de Yoast SEO Plugin versie 3 🙂 .

Ben je een andere mening toegedaan of is er iets wat je kwijt wilt of wilt vragen? Plaats je reactie hieronder.

En deel deze bevindingen met je netwerk, de “share buttons” zijn er niet voor niks 😉

Alles wat je moet weten over de nieuwe Google layout

Op vrijdag 19 februari 2016 vond een van de meest drastische wijzigingen in de zoekresultaten van Google plaats. Google verwijderde de advertenties (Adwords) in de rechterkolom naast de zoekresultaten op desktop. Wat is er nu aan de hand en wat gaat dit betekenen voor SEO en SEA?

Wat is er nu precies aan de hand?

Wanneer je zocht in Google, kwam je regelmatig advertenties tegen. Die advertenties kwamen van Googles eigen Adwords, een belangrijk onderdeel van hun verdienmodel. Tot februari 2016 stonden er maximaal drie advertenties boven de organische zoekresultaten en stond er een zestal rechts daarvan. Dat was niet bij alle zoekresultaten, vooral bij zoekopdrachten waar een product of dienst bij past.

Geen advertenties in de rechterkolom meer

Google bevestigde aan Search Engine Land dat de advertenties uit de rechterkolom in de zoekresultaten op desktop verdwenen. De reden hiervoor is volgens Google zelf meer uniformiteit in de zoekresultaten. Wel zouden er vaker 4 advertenties bovenin worden vertoond.

Vaker 4 advertenties bovenin

Volgens Google worden er per februari 2016 alleen bij zoekopdrachten met “een hoge commerciële waarde” een vierde advertentie bovenin kan verschijnen. Wat is dan “een hoge commerciële waarde”? Het wordt gebracht als hoge uitzondering, toch zie ik al vaak 4 advertenties boven de organische zoekresultaten verschijnen.

Ter illustratie hieronder de zoekresultaten voor de zoekterm “SEO teksten” in 2014 en in februari 2016:

Zoekresultaat Google op SEO-teksten juli 2014

Zoekresultaat in Google op de zoekterm “SEO teksten” in juli 2014 met rechts 6 advertenties

Zoekresultatenpagina seo-teksten Google met 4 advertenties - februari 2016

Zoekresultaten voor “SEO teksten” in februari 2016 met 3 advertenties boven de organische zoekresultaten

Verderop ga ik in op wat dit betekent voor jouw zoekmachinemarketing-strategie. Eerst nog de uitzonderingen op de nieuwe lay-out:

Twee uitzonderingen

Er zijn twee gevallen waarin er in de rechterkolom nog wel iets wordt weergegeven in de zoekresultaten:

  1. Google Knowledge Graph Box
  2. Product Listing Ads (Google Shopping)

Google Knowledge Graph Box

De Google Knowledge Graph Box verschijnt wanneer je op een onderwerp, merk of bedrijf zoekt. Een bekend persoon, stad, land, bezienswaardigheid, zoek erop en je krijgt geheid in veel gevallen rechts de Knowledge Graph Box te zien. In deze afbeelding zie je hoe dat eruit ziet voor WordPress specialist Lamper Design:

Zoekresultatenpagina Knowledge Graph Box Lamper Design

 

Uiteraard krijg je voor populaire producten juist weer Google Shopping (Product Listing Ads, afgekort PLA) te zien.

Product Listing Ads

Vooral webwinkels presenteren de populaire producten die ze verkopen graag in Google Shopping. De Product Listing Ads van Google Shopping worden op desktop voorlopig gewoon nog weergegeven.

Zoekresultatenpagina Google met PLA-Google Shopping iPhone - februari 2016

Voor de duidelijkheid: op mobiel wordt Google Shopping ook gewoon weergegeven. In de mobiele zoekresultaten zie je de PLA’s boven de gewone Adwords-advertenties.

Zoekresultaten iPhone Google mobiel met PLA-Google Shopping - februari 2016

Google Shopping in mobiele zoekresultaten

Geen organische zoekresultaten boven de vouw

Met deze wijziging zijn er zoekresultatenpagina’s (SERPs) waarbij niet direct organische zoekresultaten zichtbaar worden. Boven de vouw (alles wat je op de pagina ziet zonder te hoeven scrollen) worden dan advertenties en lokale zoekresultaten getoond:

Lokale SERP zonder organische zoekresultaten

 

Wat betekent deze wijziging voor jouw SEO- en/of SEA-strategie?

Nu deze wijziging duidelijk is, is het belangrijk om je te realiseren wat het betekent. Dit geldt voor zowel SEO (organische vindbaarheid) als SEA (betaalde vindbaarheid; Adwords). Er zijn diverse effecten mogelijk naar aanleiding van deze wijziging.

SEA duurder?

Er worden minder advertenties weergegeven in de SERPs : 4 in plaats van 9. De concurrentie wordt daardoor hoger, wat normaliter leidt tot hogere kosten. Houd de voorgestelde biedingen en de kosten per klik (CPC) dus in de gaten als je gebruik maakt van Adwords.

SEO lastiger?

Er zijn collega’s die stellen dat SEO nu lastiger wordt. Er ontstaat tenslotte minder ruimte boven de vouw voor de organische zoekresultaten. En ja, dat is best ‘evil’ van Google. Al is de vraag of mensen niet gewoon doorscrollen naar de organische resultaten.

Scrollen en scannen verandert

Mede door de invloed van smartphones worden webpagina’s anders bekeken tegenwoordig. Dat geldt ook voor de zoekresultaten in de zoekmachines. Al in 2014 liet een eye-trackingonderzoek zien dat we webpagina’s steeds meer verticaal scannen met onze ogen. We blijven ook niet per se meer boven de vouw, we scrollen op mobiel makkelijker door, wat ons scrollgedrag op desktop ook lijkt te beïnvloeden. Hierdoor zijn de resultaten onder de vouw minder “waardeloos” geworden dan voorheen.

Nummer 7 is de nieuwe nummer 1 in Google?

Aansluitend op bovenstaande kwam Daniel Mulder met een interessant statement. Volgens hem is positie 7 in Google nu de belangrijkste positie. Waar voorheen de focus was op de nummer 1-positie, is het nummer 7 de positie die statistisch gezien het meest in beeld blijft. We scrollen weer meer door, dus er zit zeker een kern van waarheid in. En dat doorscrollen komt ook doordat we de advertenties echt wel herkennen.

Mensen herkennen de advertenties

Regelmatige navraag bij mensen die ik spreek resulteert in de eerste conclusie dat de meeste mensen de advertenties in Google wel herkennen. Statistisch is dat niet waterdicht, dat realiseer ik me terdege. Er is echter ook onderzoek naar gedaan. In 2012 werd er volgens Searchenginewatch nog op zo’n 6% van de advertenties geklikt en dus 94% op de organische zoekresultaten. Een ander onderzoek bewees het tegendeel: zo’n 65% van de Google-gebruikers klikte bij echt aankoopgerichte zoekopdrachten op advertenties.

Maar toch…

Maar toch… Ik geloof dat de meeste mensen de advertenties herkennen en in de meeste gevallen bewust klikken. Of dat nu op Adwords of op organische zoekresultaten is…

Wat betekent de nieuwe lay-out voor jouw SEA-strategie?

Op het eerste gezicht lijkt deze zet van Google te betekenen dat er minder advertenties zullen worden vertoond. Uitgaande van het principe van vraag en aanbod, betekent dit hogere CPC. Voor veel kleine en middelgrote ondernemingen wordt adverteren in Google dan minder interessant. Welke stappen moet je nu zetten? Ik heb een paar adviezen.

Advies 1: zet in op SEO

Als je website nog niet op pagina 1 komt met de zoekterm waarop je gevonden wilt worden, zet dan in op SEO. Welke invloed de nieuwe lay-out heeft op de kliks op de organische resultaten, is speculatie. Wanneer je nog niet hoog in de organische zoekresultaten staat, is inzetten op SEO toch echt het eerste advies.

Advies 2: zet in op andere online advertenties

Tekstadvertenties (Search Advertising) zijn niet de enige vorm van online adverteren. Google Adwords kent nog andere mogelijkheden:

  • Display Advertising
  • Shopping Advertising
  • Video Advertising
  • Mobile Advertising

Sowieso is het verstandig een goede afweging te maken van deze verschillende opties voor je Adwords inzet.

Wat betekent de nieuwe lay-out voor jouw SEO-strategie?

De vierde advertentie drukt de organische resultaten naar beneden. Dat je zo hoog mogelijk in de organische zoekresultaten moet komen wordt nu wellicht nog belangrijker. Maar hoe dan?

Advies 1: kies voor de meest relevante zoektermen

Dit moest je al doen, maar is nu nog belangrijker. Kies belangrijke zoektermen. Niet per se de meest commerciële, maar juist die zoektermen waar jij of jouw bedrijf autoriteit in moet zijn.

Advies 2: zet in op lokale vindbaarheid

Heb je een winkel, horeca-onderneming of ander lokaal bedrijf, zet dan in op lokale vindbaarheid. Je ziet dat lokale zoekresultaten direct onder de advertenties vertoond worden. Sinds de uitrol van de Local Stack staan de lokale zoekresultaten in meer dan 90% van de gevallen boven de organische zoekresultaten. Verbeter daarom je lokale zoekresultaten.

Wat deze wijziging werkelijk gaat brengen

Tja, wat deze wijziging werkelijk gaat brengen valt niet te voorspellen. Iedereen heeft er zijn eigen visie op. Wat het effect uiteindelijk zal zijn, of het nu om SEO of SEA gaat, enkel de tijd zal het uitwijzen. En hoewel Google aangeeft de vier advertenties uitgebreid getest te hebben, is het niet uitgesloten dat ze hierop terugkomen als ze zien dat het niet uitpakt zoals verwacht.

Ik ben benieuwd naar jouw visie op deze wijziging in de lay-out van Google. Deel ‘m hieronder en durf gerust tegen mij in te gaan 🙂

SEO-misverstanden: sociale media

Regelmatig kom ik beweringen tegen waarvan ik me afvraag hoe iemand het durft te beweren. Zeker als je het niet kunt bewijzen of onderbouwen. Een van die beweringen is dat sociale media een rol spelen in SEO. Het is makkelijker te onderbouwen waarom dat niet het geval is dan te bewijzen dat het werkelijk zo is. Het zou namelijk echt niet moeten kunnen dat sociale media invloed hebben op SEO. 

Sociale media verbeteren je vindbaarheid

Ja, sociale media verbeteren je vindbaarheid. Spreek ik mezelf daarmee tegen? Absoluut niet. SEO heeft te maken met vindbaarheid, vindbaarheid is echter niet automatisch SEO. Wat je vindbaarheid vergroot, is dus niet per se zoekmachine-optimalisatie. En dat licht ik natuurlijk toe. Nu eerst de aanleiding voor dit artikel.

Bewering van een “online marketing specialist”

Iedereen kan zichzelf specialist noemen. Je moet echter wel bewijzen wat je beweert. Zeker wanneer je jezelf online marketing specialist noemt. Dus was dit bericht op LinkedIn wel uiterst interessant, zo uit de toetsen van een “online marketing specialist”:
Sociale media invloed op SEO bewering op LinkedIn
De eerste zin is helemaal waar, dat valt niet te ontkennen. Sociale media dragen bij aan de vindbaarheid van je website. Want hoe meer links naar je website worden gedeeld op sociale media, hoe meer mensen in aanraking komen met je website. Dus verbetert dat de vindbaarheid. Of bekijk het zo: links op je socialemediakanalen zorgen ervoor dat je potentiële doelgroep sneller in aanraking komt met je website. Zo dragen sociale media zonder meer bij aan de vindbaarheid van je website.

Maar dan: hoger in Google?

De bewering die op de eerste zin volgt, kan ik zonder problemen ontkrachten. Meer vermeldingen van je website op sociale media zorgen geenszins bij aan hogere posities in Google. Wanneer je dat zo stellig beweert, zul je dat toch echt moeten kunnen onderbouwen. En ik kan je vertellen: er is nog nooit bewijs geleverd dat sociale media een SEO-factor zijn. Sterker nog: dat zou ook niet moeten kunnen.

Sociale media als SEO-factor moet niet kunnen

Waarom sociale media geen invloed op SEO mogen hebben, is niet meer dan simpele logica. Zoals dat overigens wel meer geldt wanneer het om SEO gaat. En die logica wordt ook nog eens keihard waargemaakt door technische instellingen. Eerst de logica.

De theorie

Het is vrij simpel: het zou gewoon te makkelijk zijn om snel veel links te verkrijgen via sociale media. Al zou je iedere dag 1 link naar je website plaatsen, dan zou je in een jaar al 365 links vergaard hebben. Met 2 links per dag kom je op het dubbele en ga zo maar door. Alleen dat zou de verhoudingen compleet verstoren: wie veel links op sociale media zou delen, zou meer profijt hebben dan wie niets met sociale media doet.

Stel dat het wel kon en dat het bijvoorbeeld nog eens zou uitmaken als het verschillende accounts zouden zijn die de links deelden, dan maakte je toch verschillende accounts aan om die links te delen? Net zo makkelijk. Kortom: met sociale media zou het te makkelijk worden om het aantal links en dus je SEO te manipuleren. Kees Lamper van Lamper Design maakte hierover een rake opmerking in de reacties:

Sociale media spammen om goed gevonden te worden is een sprookje - Kees Lamper - Lamper Design

De praktijk

In de praktijk wordt linkbuilden via sociale media onmogelijk gemaakt door de nofollow-tag. Links in sociale media zijn standaard NoFollow, wat betekent dat ze geen linkwaarde overdragen en daarmee geen invloed hebben op de PageRank van jouw website.

Wat wel waar is

Wat wel waar is, is dat je door sociale media vindbaar kan worden. Maar dan wel zo, dat je socialemediaprofielen en/of -pagina’s gevonden worden in de zoekmachines. Zoek je op “Letterzaken”, dan vind je na mijn website direct mijn socialemediakanalen: Twitter, Facebook en Google+ (Google Mijn Bedrijf). Facebook zie je zelfs twee keer verschijnen:

Zoekresultaten Letterzaken met sociale media met 2x Facebook

Op mijn eigen naam is dat niet veel anders. Er zijn wat verschillen, zo komt LinkedIn erbij, is de volgorde wat anders en zijn sommige sociale media mijn persoonlijke profielen en niet mijn zakelijke kanalen. Bijzonder is overigens wel dat mijn website boven LinkedIn staat. Dat is niet zo vanzelfsprekend, omdat LinkedIn een website is met een forse autoriteit. Het is niet vanzelfsprekend dat je daar boven komt met je eigen website, zelfs niet als je website je eigen naam bevat.

Zoekresultaten Nathan Veenstra met sociale media

Beter vindbaar met sociale media, maar geen SEO

Sociale media dragen bij aan je vindbaarheid, maar niet (bewezen) aan SEO. Laten we dat helder hebben. Althans: niet direct. Op indirecte wijze kunnen sociale media wel degelijk bijdragen aan SEO. En wel op de volgende manieren:

Zoekmachinebots “ontdekken” je link 

Door je link op sociale media te plaatsen, komen de zoekmachinebots je pagina tegen, wat ze aanzet om die pagina te crawlen en te indexeren. De zoekmachinebots hebben links als het ware nodig om (nieuwe) pagina’s te ontdekken. Iedere link die ze tegenkomen, zullen ze eerst controleren in hun database, waarna ze de voor hen nieuwe pagina’s zullen bezoeken, om die te kunnen indexeren. Op sociale media kunnen de bots je link dus “ontdekken”.

Je volgers (en meer!) komen in aanraking met je pagina of website

Door je link(s) te delen op sociale media, komen mensen in aanraking met de pagina die je gedeeld hebt. Dat begint met je volgers, en als je succesvol bent breidt zich dat uit. Door retweets of een populair bericht op Facebook zien ook mensen die je niet volgen je bericht en klikken mogelijk op de link. Is je content dan relevant, biedt het waarde, et cetera, dan zal men mogelijk je pagina delen. Als ze een link delen op hun website, heb je wel degelijk SEO-effect van je sociale media, maar wel indirect.

Hiermee zijn sociale media SEO-signalen en geen SEO-factoren. Ze dragen niet bij aan je posities in Google, zoals beweerd werd. Ja, er zijn velen die zeggen dat het wel zo is, maar niemand heeft het ook maar echt onomstotelijk kunnen bewijzen. Er is dus geen causaal verband aangetoond, enkel correlatie.

Geloof jij dat sociale media bijdragen aan SEO? Heb je hier zelf ervaring mee of heb je een andere reden om juist wel te geloven dat sociale media bijdragen aan SEO? Ik ben benieuwd hoe jij hierover denkt.