Toch zoektermenonderzoek met Zoekwoordplanner ondanks beperkte data

Nadat Google aankondigde de data te gaan beperken in de Zoekwoordplanner, was het natuurlijk de vraag hoe het zoektermenonderzoek nu moest worden uitgevoerd. Zouden we dan echt afhankelijk worden van betaalde tools. En zouden die tools niet ook te maken krijgen met de beperkingen die Google nu oplegt in de Zoekwoordplanner? Gelukkig is er een oplossing, waardoor ook de Zoekwoordplanner nog gewoon kan worden ingezet voor het onderzoek.

Omslachtig, maar niet onmogelijk

Jazeker, de Zoekwoordplanner is nog bruikbaar. Het is wel omslachtig, maar (nog) niet helemaal onmogelijk. Op diverse (vooral Engelstalige) blogs kun je al lezen hoe je dit nu moet doen. Toch vind ik dat ik het ook gewoon moet plaatsen. Volg dus onderstaande stappen om alsnog zoekvolume op te halen uit de Zoekwoordplanner. Let goed op, want elke stap is cruciaal. Daarnaast heb ik ook kanttekeningen bij deze werkwijze. Die lees je na de instructies.

Bekijk de video of lees hieronder stap-voor-stap hoe je alsnog je zoekvolumes uit de Zoekwoordplanner haalt.

1. Log in en kies je gebruikelijke onderzoek

De eerste stap is zoals je altijd te werk gaat. Je logt in, kiest je onderzoek:

  • Nieuwe zoekwoorden zoeken met een woordgroep, website of categorie
  • Gegevens en trends met betrekking tot zoekvolume ontvangen
  • Zoekwoordenlijsten combineren om nieuwe zoekwoorden te krijgen

De eerste twee zijn hierbij het meest gebruikt, ik gebruik zelf vooral de eerste. Daarbij ontvang je suggesties, die soms interessanter zijn dan wat jij zelf bedacht hebt. Maar wat je ook doet, doe gewoon je onderzoek zoals je gewend bent en volg de stappen die ik hierna vermeld.

Kies je optie in de Zoekwoordplanner

2. Selecteer de belangrijkste zoektermen

Selecteer nu de voor jou belangrijkste zoektermen. Je kunt er zoveel als je wilt in zetten, maar houd het wel overzichtelijk voor jezelf. Trek je niks aan van de nieuwe zoekvolumes in ranges die Google hier geeft, die gaan we omzeilen. Selecteer de zoektermen door aan de rechterkant op de pijltjes te klikken in de kolom ‘Toevoegen aan plan’.

Zoektermen toevoegen je plan in de Zoekwoordplanner

3. Ga naar je ‘plan’

Zodra je de zoektermen hebt toegevoegd aan je plan, klik je op ‘Planning beoordelen’. Je komt op een pagina, waar je nieuwe details te zien krijgt. Bovenin geef je een bod op, liefst zo hoog mogelijk (tussen de €10 en €40 is al hoog genoeg). Op deze manier krijg je namelijk het maximaal aantal vertoningen te zien. Die vertoningen staan zo ongeveer gelijk aan de zoekvolumes die we eerder kregen en zijn zo mogelijk zelfs preciezer. De zoekvolumes zijn namelijk nooit exact geweest, zo schreef ik al eerder.

4. Selecteer ‘exacte zoekwoorden’

Je gaat hierna naar het tabblad ‘Zoektypen’, waar je op klikt om ‘Exacte zoekwoorden’ te selecteren. Kies daarna in de linker zijkolom onder ‘Periode’ voor ‘Maandelijkse prognoses weergeven’ (h/t Christian Slagter van Slagter Media).

Kies exacte zoekwoorden bij zoektypen in je plan

5. Zoekwoord

Klik hierna op het tabblad ‘Zoekwoord’ en je krijgt in het overzicht ‘Verton.’ getallen te zien. Dat zijn de geschatte vertoningen op basis van jouw bod. Zoals je begrijpt, wordt het aantal vertoningen lager als je een lager bod hebt, én het zoekvolume relatief hoog is. Vandaar dus ook het advies om een beperkt aantal zoektermen te selecteren en een hoog bod te plaatsen.

Vertoningen als alternatief voor zoekvolume in de Zoekwoordplanner

Vertoningen

De vertoningen worden weergegeven in exacte cijfers, tot zelfs wel 2 cijfers achter de komma. Dit in tegenstelling tot de zoekvolumes, die werden weergegeven in afgeronde cijfers. Je zou kunnen zeggen dat de vertoningen wel eens exactere cijfers geven dan de zoekvolumes. Toch heb ik daar ook nog mijn twijfels over, zoals je zult zien als je verder leest.

5. Download je data

Het is even zoeken, maar je kunt je data downloaden in Excel-formaat om te gebruiken zoals je het gewend bent. Of je het nu naar je klant stuurt of gebruikt om zelf  te gebruiken voor verder onderzoek of eigen gebruik, je slaat ze gewoon op in Excel. Boven het overzicht zie je rechts een knop ‘Downloaden’, waar je kunt kiezen om een csv.-bestand te downloaden. Opslaan en klaar. Maar wees je wel bewust van de nadelen van deze werkwijze.

Plan downloaden inclusief vertogingen als alternatief voor het zoekvolume

Even tussendoor

Nee, ik ben niet de eerste die over deze methode heeft geschreven. Ik was wel van plan de eerste in Nederland te zijn, maar Alain Sadon van SEOguru was me dit keer voor… Eerder waren platforms als Searchengineland en Screamingfrog al met deze methode gekomen. Wel heb ik er mijn eigen draai aan gegeven én heb ik de resultaten langs een kritische meetlat gelegd, waarover je hieronder verder leest.

De nadelen van deze werkwijze

Voor zover nog niet duidelijk, zet ik de nadelen van deze werkwijze op een rijtje:

  1. Kost veel tijd
  2. Werkt niet voor enorme zoekvolumes
  3. Vraagtekens bij zoekvolumes

Kost veel tijd

Zoals duidelijk moge zijn, is dit een erg arbeidsintensieve werkwijze. Je moet dit eigenlijk per zoekterm doen, of met een heel klein aantal zoektermen. Iedere keer moet je handmatig acties uitvoeren en alles controleren. Alleen met betaalde tools kan dit efficiënter. Wil je gratis zoektermenonderzoek uitvoeren, dan ben je aangewezen op deze werkwijze.

Werkt niet voor enorme zoekvolumes

Bij enorm hoge zoekvolumes, zoals bijvoorbeeld de merknaam Nike, zal dit mogelijk niet helemaal werken. Je zal dan vanwege het enorme zoekvolume ook met een hoger bod niet alle vertoningen te zien krijgen die bij het werkelijke zoekvolume horen. De vraag is dus of je wel echt het juiste aantal vertoningen te zien krijgt bij zoektermen met een enorm hoog zoekvolume. Aan de andere kant, voor zulke hoge zoekvolumes gebruik je waarschijnlijk al betaalde tools. Daarnaast waren de zoekvolumes in de Zoekwoordplanner toch al niet altijd exact, zie ook het volgende punt.

Vraagtekens bij zoekvolumes

Dit is misschien nog wel het belangrijkste punt. Hoe exact zijn de zoekvolumes, zoals er nu bij “vertoningen” worden opgegeven? Natuurlijk is het zo dat de zoekvolumes hiervoor ook al niet exact waren. Dat heb je in dit artikel over de zoekvolumes in containers kunnen lezen. Het beste wat je kunt doen is wat experimenteren met biedingen, en kijken hoe groot de verschillen dan zijn. Als je varieert met je bod, krijg je (iets) andere cijfers te zien. Bij de experimenten die ik hiermee heb gedaan, waren de verschillen niet echt groot, maar ze waren er wel. Geheel waterdicht is deze methode dus ook niet echt.

Fikse afwijkingen ten opzichte van de zoekvolumes

Sterker nog: de volumes bij de ‘Vertoningen’ weken soms fiks anders dan de zoekvolumes die ik ken van “mijn” zoektermen. Zo stond ‘SEO teksten‘ op 480 en zie ik nu cijfers die dik over de 700 gaan, richting de 800 zelfs. Bij ‘webteksten’ en ‘SEO tekstschrijver‘ komen de getallen juist aardig overeen met de zoekvolumes die tot voor kort in de Zoekwoordplanner werden weergegeven.

En nu?

Wat nu? Hoe betrouwbaar zijn die cijfers die je nu krijgt? Zijn ze een beetje bruikbaar? Zelf zeg ik: gebruik ze gewoon. Het gaat om een indicatie. Je wilt vooral weten of er voldoende op wordt gezocht om er je SEO-strategie op te baseren. Eenvoudig gezegd: of het zin heeft om de zoektermen te gebruiken. Als er voldoende vertoningen op komen bij een AdWords-campagne, zal dat wel zo zijn, ook als het werkelijke zoekvolume lager is dan de geschatte (!) vertoningen.

Ga jij met deze werkwijze aan de slag of heb je een betere optie? Ik lees het graag in een reactie hieronder. Ook als je nog aanvullingen of vragen hebt, laat ze hieronder even achter.

Beperkte data Zoekwoordplanner: SEO- én SEA-probleem

In augustus 2016 wijzigde Google iets in de Zoekwoordplanner dat enorme impact heeft. Echt enorme impact. Dit is een heus probleem. Niet alleen voor SEO, maar ook voor online adverteerders (SEA). Zorg dat je weet hoe dit precies zit en wat voor impact het heeft voor jouw onlinemarketingstrategie.

Wat er gebeurde

Zoals vrijwel altijd begon het met mensen die opmerkten dat er iets mis leek te zijn. In dit geval in de Zoekwoordplanner. Google gaf namelijk het zoekvolume niet meer in getallen weer, maar in “ranges” (bereik/reikwijdte dus). In plaats van tientallen of honderdtallen, werd er nu enkel een bereik weergegeven met een minimum- en een maximumaantal zoekopdrachten. En daarmee snijdt de zoekmachinegigant zich wat mij betreft flink in zijn eigen vingers.

Oordeel zelf, dit is wat er weergegeven werd:

Zoekvolumes in Zoekwoordplanner in reikwijdte (ranges) in plaats van containers

Bron: Search Engine Roundtable

De horror! 10K – 100K of 1K – 10K, wat kun je daarmee?

Vergelijk dat met het gemiddeld maandelijkse zoekvolume dat we gewend zijn om te zien:

Gemiddeld maandelijkse zoekvolume in containers, zoals we dat kennen

Betekent dit dat zoekvolumes tussen 10 en 100 straks worden weergegeven als 10 – 100? Dat is nog erger dan de containers waarin het zoekvolume werd weergegeven.

Wat is er aan de hand?

Wat is er dan precies aan de hand? Volgens een verklaring van de zoekmachine, wordt een exacter zoekvolume enkel weergegeven voor partijen die een bepaald budget uitgeven aan AdWords. Kleine ondernemingen met een lager budget krijgen dus enkel deze reikwijdte te zien. Daarnaast wordt het aantal keren dat je data opvraagt in de Zoekwoordplanner beperkt:

In addition, other advertisers may trigger the limited data view by reaching a limit on the number of searches for search volume data (specifically, requests to our API).

Bericht CassieH over zoekvolume in Zoekwoordplanner op Adwords helpforum

Impact voor SEO-campagnes

Deze wijziging heeft niet alleen effect op AdWords/SEA-campagnes. Het heeft ook flinke impact op SEO-campagnes. Veel bedrijven en bureaus/SEO-specialisten maken gebruik van de Zoekwoordplanner om zoekvolumes op te halen voor het gebruik in SEO-campagnes. Dat betekent dat je geen duidelijke zoekvolumes meer hebt om je SEO-strategie op te baseren.

Dom, dom, dom!

In een eerder blog (om precies te zijn een week voor ik dit blog publiceerde) gaf ik al aan dat het dom is van Google om niet alle zoekvolumes te tonen. Toen was er nog sprake van dat er zoekvolumes enkel weergegeven zouden worden wanneer op een bepaalde zoekterm geadverteerd werd. Toen leek dit gelukkig niet aan de orde, wat nu aan de hand is, is eigenlijk nog erger dan dat. Dom, dom, dom van Google.

Waarom krijg ik niet de juiste data?

Waarom kiest Google ervoor om de exacte data enkel aan grote adverteerders met flinke budgetten te geven? Daarbij dient overigens opgemerkt te worden dat die data nog steeds niet erg exact zijn, zoals ik in het artikel over de nadelen van de Zoekwoordplanner al constateerde. Maar waarom krijg ik als potentiële of kleine adverteerder die data niet, terwijl ik wellicht later wel meer ga adverteren? Daarmee snijdt Google zichzelf in de vingers.

Google snijdt zichzelf in de vingers

Doordat kleine adverteerders niet de juiste data krijgen, zullen ze minder bereid zijn te investeren in hun AdWords-advertenties. Je wilt je campagne toch op de juiste data kunnen baseren? Of wil Google wellicht enkel nog bureaus bedienen? Dat zou betekenen dat kleine partijen enkel bij bureaus terechtkunnen óf niet meer investeren in AdWords.

Wil Google enkel nog bureaus bedienen?

Een reden dat deze wijziging wordt doorgevoerd zou kunnen zijn dat Google enkel nog bureaus wil bedienen die AdWords-campagnes uitvoert voor klanten. En daarbij ook de grote klanten, die hun SEA-campagnes zelf beheren. Denk aan landelijke spelers als Wehkamp, Coolblue, bol.com. Zij zullen nog wel de data te zien krijgen zoals we gewend zijn.

Onder anderen Heleen Altena van Beter Gevonden -van wie je hieronder ook een reactie leest-, merkte op 9 augustus op dat er iets gaande was:

Zoekwoordplanner geeft enkel reikwijdte weer - Tweet Heleen Altena 9 augustus 2016

Reactie van Adwords-specialisten

Mijn mening is een, met name op SEO-gebied, maar wat vinden anderen ervan? Met name de Adwords-specialisten?

Lars Maat, AdWords-specialist Maatwerk Online:

Ik snap niet wat hierin de gedachte is van Google. Blijkbaar is het dus zo dat als je niet veel besteed in AdWords, je dus ook niet alle data te zien krijgt. Waarom zouden ze die data niet gewoon openbaar willen hebben? Wat is de gedachte hierbij? Ik vind het ook niet fair richting alle AdWords gebruikers. Op het moment dat je een goede campagne wilt draaien is het handig om even in de zoekwoordplanner te kijken. Dat wordt dus anders!

Wouter Blom, Zoekmachine Marketing Consultant, Stramark:

Een beweging van Google is al langer dat ze willen dat websites niet bezig zijn met targetten van zeer specifieke keywords. Ze willen dat we pagina’s en websites maken die autoriteit zijn over een onderwerp, dus niet over een keyword. Dit past ook in de grotere beweging dat bezoekers steeds meer op verschillende kanalen moeten worden bereikt om ze te overtuigen te kopen. Het verwijderen van de keyword data in uit Analytics, het samenvoegen van keywords in Search Console, keyword matching aanpassingen in Adwords en het samenvoegen van keywords in de Keyword Planner is allemaal onderdeel van dezelfde trend.

Ondanks dat Google dat graag wil, zien wij voor veel keywords dat je ze wel heel specifiek kan en moet targetten om goede resultaten te halen voor klanten.

Wat gaat het betekenen voor SEO- en SEA-campagnes.

Je zal langer moeten testen in AdWords voordat je iets kan overzetten naar een SEO strategie. Je zal meer tijd en energie zelf in de campagnes moeten steken en minder leren vertrouwen op de Keyword Planner en de Search Console. Je zal zelf moeten nadenken, aannames doen en testen. Zowel voor AdWords als voor SEO.

Maar zoals altijd: de makkelijkste manier om dat te doen is met AdWords. Dus weer meer geld voor Google. Totdat iemand een andere manier vind om goedkoop conversies te genereren. Dan is de interesse in Google opeens heel anders.

Heleen Altena, SEO- en SEA-specialist Beter Gevonden:

De Zoekwoordplanner zelf gebruik ik niet heel vaak meer, voor zoekwoordonderzoeken maak ik liever gebruik van tools die ook wat over de organische concurrentie zeggen. Ik kan op dit moment niet goed inschatten welke invloed dit heeft op andere tools.

Voor een gedegen zoekwoordonderzoek is het in ieder geval onwerkbaar als je alleen nog de ranges te zien krijgt. Omdat de getoonde zoekvolumes geen exacte cijfers zijn gaat het vooral om de vergelijking ten opzichte van elkaar en dat valt dan juist bijna helemaal weg.

Aan de andere kant, toen “not provided” werd aangekondigd heerste er ook lichte paniek. En alhoewel het jammer blijft dat niet alle zoektermen in Google Analytics meer zichtbaar zijn, is de impact achteraf wel meegevallen. Je wordt gedwongen naar een alternatief te zoeken en vaak lukt dat dan ook wel weer.

Elke uitdaging biedt ook weer kansen om je te onderscheiden, dus wat dat betreft maak ik me geen zorgen.

VS eerst, Nederland volgt ongetwijfeld

Wijzigingen worden altijd als eerste in de Verenigde Staten uitgerold. Op het moment van schrijven is het resultaat dan ook nog niet bij iedereen in Nederland zichtbaar. Ik heb het in ieder geval nog niet gezien. Dat het uiteindelijk ook helemaal in zal worden uitgerold Nederland is een kwestie van tijd. Wat vind jij van deze beslissing van Google? Welke voor- en of nadelen zie jij voor jouw SEO- en/of SEA-strategie?

UPDATE (8 september 2016): In Nederland waren de beperkingen (in ieder geval de ranges) al geconstateerd op het moment van schrijven (ja duh, Heleen Altena had er al mee te maken gehad). Bij wat onderzoek blijkt dat in ieder geval ProRankTracker* geen gebruik maakt van jouw eigen Google/AdWords-account. De beperking voor wat betreft de ranges lijkt daarmee opgelost in ProRankTracker. Het blijft echter wel de vraag of ze niet tegen de beperking in het aantal opvragingen (queries) zullen aanlopen.

Vrijwel alle tools zullen gebruik maken van de data uit de Zoekwoordplanner, en zullen op zijn minst tegen de beperking in het aantal opvragingen aanlopen. Bij gebruik van jouw AdWords-account in de tool, is het vanzelfsprekend dat je de ranges te zien krijgt wanneer je die ook in de Zoekwoordplanner ziet.

*Dit is een affiliate link. Goed advies mag toch vast wel beloond worden? 😉 En als je dan toch betaalt voor die tool…

De nadelen van Googles Zoekwoordplanner

De Google Adwords Zoekwoordplanner is een veelgebruikte tool voor zoektermenonderzoek. Wat mij betreft zeker terecht, omdat je er interessante informatie uit haalt. Zo krijg je goede suggesties voor andere zoektermen en daarnaast zoekvolumes te zien. Maar er kleven nadelen aan Googles Zoekwoordplanner. Welke zijn het en hoe ga je daarmee om?

De nadelen die je moet kennen

Als je met zoektermenonderzoek aan de slag gaat, wil je wel dat de uitkomst nuttig en kloppend is. En wat blijkt? De data in de Zoekwoordplanner zijn niet zo accuraat als we wellicht zouden denken. Sterker nog, die mag je wel met een flinke korrel zout nemen. Er zijn enkele belangrijke nadelen, die je zeker moet kennen. Er is namelijk wat aan de hand met het zoekvolume in de Zoekwoordplanner. Wat is er precies mis?

  1. Er zijn geen historische data voor het zoekvolume
  2. Het zoekvolume is geen exact zoekvolume
  3. Het zoekvolume wordt in ‘containers’ gezet
  4. Meervoud en enkelvoud op één hoop
  5. Zoekvolume enkel Adwords-gerelateerd?

Naast deze nadelen, geef ik je ook tips hoe hier nu mee om te gaan bij je zoektermenonderzoek.

1. Geen historische data voor het zoekvolume

Allereerst is het goed om te weten wat ik bedoel met zoekvolume. Het zoekvolume is het gemiddeld aantal zoekopdrachten per maand, zoals dat door Google in de Google Adwords Zoekwoordplanner wordt opgegeven. De zoekvolumes in de Zoekwoordplanner zijn gebaseerd op gegevens over de afgelopen 12 maanden. Ze zijn dus vooral actueel en bieden geen historisch overzicht.

Een historisch overzicht zou handig zijn

Dat je maar tot 12 maanden terug kunt kijken in de Zoekwoordplanner is eigenlijk erg onhandig. Je kunt namelijk niet echt trends zien. Wordt er bijvoorbeeld steeds meer naar een bepaalde zoekterm gezocht of juist minder? Dat kun je niet opmaken uit de data die de Zoekwoordplanner je geeft. Althans, alleen over de afgelopen 12 maanden. Het is echter interessanter om dit over een periode van een aantal jaren terug te kunnen zien.

Historische data moet je zelf bijhouden

Omdat je met de Zoekwoordplanner maar 12 maanden terug kunt qua gegevens, zul je dus zelf actief de historische data van je zoektermen moeten bijhouden. Concreet betekent dit dus dat jij elk jaar -of liefst zelfs vaker- zelf moet gaan bijhouden hoe vaak er op jouw zoektermen gezocht wordt. Zo kun je zien of er juist steeds vaker of steeds minder naar een bepaalde zoekterm wordt gezocht.

Waarom historische data?

Je kunt je afvragen wat de historische data waard zijn. Dat is eigenlijk heel logisch, als je er goed over nadenkt. Een zoekterm die relatief nieuw is, zal nog een laag zoekvolume hebben. Maar wat als het gaat om een merk of product dat langzaamaan populairder wordt? Dan wil je wel weten hoe die groei in populariteit eruit ziet. Die groei zie je wel op korte termijn, dus populariteit van een onderwerp dankzij bijvoorbeeld een film of een andere actualiteit zal je niet ontgaan. Toch zijn ook de veranderingen op de langere termijn interessant, zoals ik hiervoor al aangaf.

Een voorbeeld uit mijn eigen praktijk

Om een voorbeeld te geven, ik word inmiddels aardig goed gevonden op de zoekterm “SEO-teksten“. Op het moment dat ik daar mee begon, werd er gemiddeld 360 keer per maand op gezocht volgens de Zoekwoordplanner. Deze daalde uiteindelijk naar gemiddeld 320 keer per maand. Op het moment van schrijven staat het zoekvolume op 480. Maar er is meer met het zoekvolume aan de hand… Het is namelijk niet eens zo dat er werkelijk meer gezocht wordt op “seo teksten”. De stijging heeft een andere reden.
Zoekvolume inclusief maandelijks volume op zoekterm 'SEO teksten' in Zoekwoordplanner

2. Het zoekvolume is geen exact volume

Ik doe vrijwel continu zoektermenonderzoek en zie dus heel veel verschillende cijfers voorbijkomen. Van enorme zoekvolumes die ik niet zou verwachten tot zoekvolumes die eigenlijk vies tegenvallen ten opzichte van je verwachting. In hoeverre kloppen die zoekvolumes dan nog? Benader data altijd kritisch, neem het niet allemaal klakkeloos aan.

Data altijd kritisch benaderen

Data die je krijgt van partijen die je niet of nauwelijks kent, moet je uiteraard altijd kritisch benaderen. Met andere woorden: neem ze altijd met een korreltje zout. Dat geldt zeker ook voor de zoekvolumes in de Zoekwoordplanner. Deze zijn beslist niet 100% accuraat, sterker nog: die kunnen zelfs enorm afwijken van de werkelijke cijfers. ik leg je uit hoe dit zit.

Hoe hoger het volume, hoe hoger de mogelijke afwijking

Bij lage zoekvolumes is de afwijking in absolute zin niet zo groot. Wordt er bijvoorbeeld gemiddeld zes keer per maand op een bepaalde term gezocht, dan is het zoekvolume 10. Dat is in absolute zin geen forse afwijking. Procentueel echter wel. Een zoekvolume van 100 of 120 kent uiteraard procentueel een veel kleinere afwijking. Toch wordt dat bij hogere volumes weer een heel ander verhaal.

Hogere zoekvolumes: nog meer afwijking

De zoekvolumes in de Zoekwoordplanner zijn geen exacte getallen, ze zijn overduidelijk afgerond. Dat blijkt allereerst uit het feit dat alles enkel in tientallen wordt weergegeven. Maar er is meer aan de hand, zelfs echt afronden is niet aan de orde, er is sprake van volumes in “containers “. En dat is nu precies waar de crux zit.

3. Zoekvolumes in containers

Zoals ik al aangaf, worden de zoekvolumes in een soort ‘containers’ geplaatst. De containers gaan bij lage volumes omhoog in stappen van 10. Dus het zoekvolume begint bij 0, gaat omhoog naar 10, en dan door naar 30, 40 en 50. Vanaf 50 gaat het zoekvolume met stappen van 20 omhoog en vanaf 90 met stappen van 30.

Krijg je ‘m door?

Het verschil wordt alleen maar groter

Wat blijkt nu, bij de echt hoge zoekvolumes zijn de verschillen tussen de boven- en ondergrens enorm. Hierdoor kan het zijn dat het verschil tussen het werkelijke zoekvolume en het zoekvolume in de Zoekwoordplanner met duizenden tot zelfs tienduizenden verschillen van elkaar. De helden van Moz zochten het uit en kwamen tot een enorm verschil bij de hogere zoekvolumes. De container van 201.000 heeft “onder” zich de container van 165.000 en “boven” zich de container van 246.000. Daar zit een marge van ruim 80.000 in.

Is het nu 186.000 of 224.000?

De vraag is dan: als je zoekterm in de container van 201.000 valt, is het zoekvolume dan misschien 186.000 of 224.000? Want dat bevindt zich heel veilig gesteld eigenlijk in het gebied tussen 165.000 en 246.000. Een marge van bijna 40.000 dus. Dat is niet mis. Als je dat in potentiële omzet omrekent, is dat verschil enorm.

4. Meervoud en enkelvoud op één hoop

Sinds medio 2016 zijn varianten -zoals enkelvoud en meervoud- op één hoop gegooid in de Zoekwoordplanner. De stijging in het zoekvolume voor “seo teksten” wordt (mede) veroorzaakt door het combineren van de zoekvolumes voor “seo teksten” en “seo tekst”. Hoe het precies zit, kan ik je helaas niet vertellen, omdat ik de historische data hiervoor niet heb. Ik heb zelf niet bijgehouden wat het zoekvolume was voor beide varianten.

Kijk maar naar het zoekvolume voor “container” en “containers”:

Meervoud of enkelvoud: container en containers geven hetzelfde zoekvolume

Zoekvolume hetzelfde, maar zoekresultaten niet

Leuk bedacht: de zoekvolumes van varianten combineren. Meervoud en enkelvoud op één hoop. Maar de zoekresultaten verschillen wel. Er zijn overeenkomsten tussen de varianten, maar er zijn ook altijd verschillen. Geen enkele zoekterm geeft bij enkelvoud én meervoud exact dezelfde zoekresultaten. Laten we eerlijk zijn, dan klopt het toch niet? Dan kun je toch niet beide varianten op één hoop gooien?

De voorbeelden zijn volgens mij wel duidelijk.

Zoekresultaat voor container - enkelvoud

Google zoekresultaat voor “container”

 

Zoekresultaat voor containers - meervoud

Google zoekresultaat voor “containers”. Meervoud dus.

En dan zijn er ook nog andere varianten die worden gecombineerd. Denk aan varianten met en zonder spatie (zie “aankoopmakelaar” versus “aankoop makelaar” hieronder) en zelfs afkortingen, die nu worden gecombineerd met volledige namen/woorden. Ook hiervoor zijn de zoekresultaten vaak anders en dus doet het samenvoegen van de zoekvolumes geen recht aan de zoekintentie.

Aankoopmakelaar of aankoop makelaar: geen verschil in zoekvolume in de Zoekwoordplanner

En let wel: in onderstaand voorbeeld is er serieus een verschil in zoekintentie tussen de afkorting en de volledig uitgespelde naam. WKZ staat namelijk niet alleen voor “Wilhelmina Kinderziekenhuis”, zoals de meeste mensen wellicht zouden denken. WKZ is ook een installatiebedrijf in Apeldoorn, Warmte- en Koeltechniek Zeldenrust. Mensen in de regio Apeldoorn zijn dus naar alle waarschijnlijkheid eerder op zoek naar het installatiebedrijf dan het ziekenhuis.

WKZ of Wilhelmina Kinderziekenhuis: hetzelfde zoekvolume, maar wat als ik Warmte- en Koeltechniek Zeldenrust zoek?

Hoeveel van de mensen die op ‘WKZ’ zoeken, zijn er echt op zoek naar het Wilhelmina Kinderziekenhuis?

En zie ook hoe dit in de regio Apeldoorn de zoekresultaten beïnvloedt:

WKZ in de zoekresultaten in de regio Apeldoorn, inclusief het installatiebedrijf

5. Zoektermen enkel Adwords-gerelateerd?

Begin juli 2016 kwam naar buiten dat de zoekvolumes die in de Zoekwoordplanner worden getoond, enkel zoektermen zouden zijn waarop wordt geadverteerd via Adwords. Volgens SERoundtable had een Google-medewerker dit laten weten via Twitter. Wanneer er wel op wordt gezocht, maar niemand er een Adwords-campagne op heeft draaien, zou er geen zoekvolume vermeld worden de Zoekwoordplanner. Ik had hier eerlijk gezegd direct mijn vraagtekens bij.

Vraagtekens bij deze claim

Hoewel ik in basis best kan geloven dat de zoekvolumes niet volledig op organisch zoekverkeer draaien, zijn er ook vraagtekens. Want waarom wordt er wel zoekvolume vermeld bij mijn eigen naam, terwijl daar niet op wordt geadverteerd?
Zoekresultatenpagina voor de zoekterm "Nathan Veenstra" - zonder advertenties
Zoekvolume op de zoekterm "Nathan Veenstra" in de zoekwoordplanner - juli 2016
Je ziet hierboven dat er niet wordt geadverteerd op mijn naam. Wel staat er in de Zoekwoordplanner een zoekvolume van 30 bij mijn naam. Dus kan het mijns inziens niet zo zijn dat enkel zoektermen waarop wordt geadverteerd worden weergegeven in de Zoekwoordplanner. Dat zou ook erg dom zijn van Google, want dan zou er niemand gaan adverteren op zoektermen die een zoekvolume van 0 krijgen, ondanks dat er wel op gezocht wordt. Enkel omdat er op dat moment of tot dan toe niet op geadverteerd wordt? Daarmee zouden ze zich commercieel gezien in de vingers snijden.

Maar dan…

Andersom kun je ook kritisch zijn op zoekvolumes, omdat ze erg laag zijn of zelfs op 0 staan, terwijl het logisch lijkt dat er wel op gezocht wordt. Want zou er werkelijk niemand op mijn bedrijfsnaam zoeken? Zou het dan toch iets te maken hebben met het feit dat er niet op mijn bedrijfsnaam wordt geadverteerd?
Zoekvolume op zoekterm "Letterzaken" in Zoekwoordplanner is kennelijk 0

Voorbeeld: webteksten

Een ander voorbeeld is de zoekterm “webteksten”. Hier worden niet altijd advertenties bij vertoond. De vraag is dus of er gedurende de periode dat er geen Adwordscampagnes op die zoekterm draaien, het zoekvolume dan ook niet wordt meegeteld. Die vraag is legitiem, omdat ik heb gezien dat het zoekvolume op de term webteksten in de afgelopen jaren behoorlijk is afgenomen. En daarna weer toegenomen trouwens, maar dat zal wel weer te maken hebben met meervoud en enkelvoud…

Hoe ga je nu om met zoekvolumes in je zoektermenonderzoek?

Wat moet je hier nu allemaal mee? Hoe ga je nu om met zoekvolume en zoektermen nu je weet dat de data niet precies zijn wat je altijd dacht dat ze waren? Ik heb drie belangrijke adviezen, die ik zelf ook regelmatig gebruik:

  1. Gebruik je verstand en je gevoel
  2. Focus eens niet op vindbaarheid
  3. Gebruik de suggesties en schrijf met alle woorden uit die suggesties

Gebruik je verstand en je gevoel

Het is helemaal niet verkeerd om gewoon je verstand en je gevoel te gebruiken. Zoektermen die voor jou relevant zijn, zijn nu eenmaal relevant voor jou. Je eigen verstand en gevoel hebben het heus vaak wel goed. Het zoekvolume in de Zoekwoordplanner hoef je dus enkel te zien als een indicatie, je moet je er zeker niet op blindstaren. Als het voor jou logisch is dat ergens op gezocht wordt, is de kans best groot dat er ook daadwerkelijk op gezocht wordt.

Focus eens niet op vindbaarheid

Er is helemaal niets mis met gewoon teksten (laten) schrijven zonder focus op vindbaarheid. Het levert in ieder geval prettiger leesbare teksten op dan de overdreven SEO-teksten waar ik eerder al tegen ageerde. Veel blogs van mij zijn niet geschreven met een zoekterm in het achterhoofd. Ik vul dan ook met regelmaat geen zoekterm meer in in de Yoast SEO plugin.

Gebruik de suggesties

Maak van alle suggesties die je uit diverse tools haalt (in mijn artikel over zoektermenonderzoek noem ik enkele tools) een lijst met zoektermen die jou aanspreken. Die passen bij de pagina die je wilt (laten) schrijven. Gebruik die lijst tijdens het schrijven. Het helpt je met inspiratie over wat er zoal in de tekst moet komen, en het helpt je om diverse zoektermen in de tekst te verweven voor een betere vindbaarheid.

Is er een alternatief?

Dan rijst uiteraard de vraag of er een alternatief is voor de Zoekwoordplanner. Het antwoord is ja en nee. Bing heeft ook een zoekwoord tool, die wel het volume weergeeft voor alle zoekopdrachten, inclusief de gewone organische. Maar hoe relevant is die wanneer meer dan 90% van de mensen in Nederland Google gebruikt? En zijn de zoekvolumes en verhoudingen van meervoud en enkelvoud vergelijkbaar met die in Googles Zoekwoordplanner?

Hét alternatief?

Blijft er nu één echt alternatief over (voor zover ik nu weet): Moz’ Keyword Explorer. Dit is niet voor iedereen een optie, omdat dit een betaalde tool is. Voor een eenmalig zoektermenonderzoek is het een prima alternatief, want je kunt het gratis proberen. Voor herhaaldelijk onderzoek heb je een betaald account bij Moz nodig. Als je op professioneel niveau zoektermenonderzoek doet, is dat natuurlijk geen enkel probleem. Maar we blijven Nederlanders… 😉

Een heel verhaal. Knap dat je het tot het einde hebt gelezen. Kudo’s voor jou! Heb je nog energie om te laten weten wat je aan dit artikel hebt gehad? Of heb je misschien nog een vraag? Laat het hieronder weten!

Google’s Local Stack: het effect op de kliks

In augustus 2015 rolde Google de Local Stack uit. Omdat in de Local Stack qua vormgeving en werking veel veranderde ten opzichte van de eerdere Local Pack, zorgde dat voor veel rumoer bij de specialisten op gebied van lokale SEO. Wat betekent de Local Stack voor jouw lokale vindbaarheid en de kliks naar je website?

Impact op vindbaarheid lokale bedrijven

Deze ingrijpende wijziging -die de gemiddelde gebruiker van Google mogelijk niet eens zal opvallen- heeft in veel gevallen forse impact op de vindbaarheid van lokale bedrijven. Alle 7-Packs zijn verdwenen en de Local Stack staat in de meeste gevallen boven de organische zoekresultaten. Wat dit betekent nemen we hieronder puntsgewijs door.

Organische versus lokale zoekresultaten

Allereerst is het van belang om te weten hoe het nu precies zit met de lokale zoekresultaten. De Local Stack behoort tot de lokale zoekresultaten. Deze lokale zoekresultaten worden weergegeven wanneer je zoekt naar een bedrijf of dienstverlening waarbij locatie (vaak) een rol speelt. Van winkels en horeca tot medische dienstverleners en personal trainers, vrijwel Al deze bedrijven vallen onder de lokale zoekresultaten.

Wanneer worden deze lokale zoekresultaten vertoond?

Er zijn twee specifieke omstandigheden waaronder de lokale zoekresultaten worden vertoond:

  1. Je zoekt op een van deze lokale bedrijven zonder de plaatsnaam in de zoekopdracht, bijvoorbeeld “rijschool”. Google zal dan aan de hand van je IP-adres (op pc, laptop of tablet) of gps-positie (smartphone of tablet met mobiel internet) detecteren waar je je op dat moment begeeft en op basis daarvan lokalen zoekresultaten tonen.
  2. Je zoekt op een lokaal bedrijf, met de plaatsnaam in de zoekopdracht. “Tekstschrijver Apeldoorn” bijvoorbeeld. Je hoeft niet in die plaats zelf te zijn, Google bepaalt de lokale zoekresultaten op basis van plaatsnaam die jij opgeeft.

In het eerste geval zullen de zoekresultaten voornamelijk lokale bedrijven bevatten. In het tweede geval bevatten de organische zoekresultaten soms ook nog bedrijven niet in de door jou opgegeven plaats gevestigd zijn.

Lokale zoekresultaten voor "loodgieter" in Apeldoorn

Wat zijn de organische zoekresultaten?

De organische zoekresultaten zijn de gewone zoekresultaten binnen Google zoals we die al sinds het begin van de zoekmachine kennen. Later zijn daar advertenties aan toegevoegd en varianten als afbeeldingen, video’s en dus ook de lokale zoekresultaten. Het betreft dus de verwijzingen naar websites die relevant zijn voor de door jou ingevoerde zoekopdracht. In het geval van een zoek opdracht met een lokale intentie zullen daar dan ook vooral de lokale bedrijven in worden weergegeven

Lokale en organische zoekresultaten bij een lokale zoekopdracht

Wanneer je zoekt naar een lokaal bedrijf, wordt in een aantal gevallen de Local Stack weergegeven. Dat zijn sinds augustus 2015 dus enkel nog 3 lokale bedrijven. Verder krijg je -naast de betaalde vermeldingen- nog de organische zoekresultaten te zien, waarvan over het algemeen het grootste gedeelte ook lokaal zal zijn. Het percentage van de kliks op organische zoekresultaten is altijd hoger geweest dan de kliks op de betaalde zoekresultaten en de Local Pack. Wat verandert er nu?

Local Stack staat bijna altijd boven organisch

Uit onderzoek blijkt dat de Local Stack in 93% van de lokale zoekresultatenpagina’s (SERP’s) boven de organische zoekresultaten wordt weergegeven. Bij de vroegere Local Pack stond er in 75% van de SERP’s nog minstens 1 organisch zoekresultaat boven de Pack. Google geeft nu dus meer voorrang aan de Local Stack. Een gevolg hiervan kan zijn dat het percentage kliks op de resultaten in de Pack toeneemt. Sowieso is het verstandig je te focussen op een goede positie in zowel de organische als lokale resultaten. Waarom beide zo belangrijk zijn, blijkt uit een tweetal onderzoeken die is gedaan naar kliks in de lokale zoekresultaten.

Klikpercentages in de normale organische zoekresultaten

Het meest recente onderzoek naar de klikpercentages in de organische zoekresultaten werd in 2013 gepubliceerd door Chitika. Hieruit bleek dat ongeveer 75% van de kliks in de organische zoekresultaten op de posities 1 tot en met 5 plaatsvindt. De meeste mensen herkennen de advertenties en kiezen eerder voor de organische zoekresultaten dan voor de betaalde resultaten. Maar wat als er lokale resultaten worden vertoond? Volgens een van de eerste onderzoeken na de introductie van de Local Stack, vindt op een lokale zoekresultatenpagina nog altijd ongeveer 50% van de kliks plaats op de organische zoekresultaten.

 

Posities 1-10 in Google en het percentage kliks op deze posities

Kliks: organisch versus lokaal

Waar gaan de overige 50% van de kliks in de lokale SERP’s dan naartoe? Uit datzelfde onderzoek blijkt dat rond de 25% naar de Local Stack gaat. En zo’n 25% naar de advertenties. Bij zoekresultaten waar geen advertenties getoond worden, liggen de verhoudingen wat anders en wordt er op pagina 1 vooral op de organische zoekresultaten geklikt. Conclusie: organische zoekresultaten zijn nog altijd de belangrijkste zoekresultaten. Maar wat nu de Local Stack vrijwel altijd boven de organische zoekresultaten staat? Hoe zit het met de kliks binnen die Local Stack?

Kliks op de vermeldingen in de Local Stack

Wat beweegt mensen om te klikken op een van de resultaten binnen de Local Stack? Dat is ook onderzocht, en daaruit blijkt hoe belangrijk het is om je lokale vermelding zelf goed te beheren. Overwegingen die mensen maakten om te klikken op resultaten in de Local Stack waren onder andere de reviews in de lokale vermeldingen. Zeker wanneer bij andere bedrijven in de zoekresultaten het gemiddelde van de recensies wordt weergegeven in de vorm van sterren, wordt eerder op de bedrijven met deze sterren geklikt.

Lokale zoekresultaten voor makelaar - locatie Apeldoorn - augustus 2015

 

Conclusie en wat jij nu moet doen

We kunnen concluderen dat de organische zoekresultaten nog altijd heel relevant zijn. Je moet dus sowieso blijven werken aan het optimaliseren -of op zijn minst up-to-date houden- van je website voor de organische vindbaarheid. Verder is het van belang om lokaal in de top 3 te komen, zodat je in de Local Stack vertoond wordt. En dan zijn de recensies ook nog eens van belang, dus: zorg dat je recensies krijgt op je Google Mijn Bedrijf-pagina.

Vragen, opmerkingen of eigen mening? Deel het!

Heb je vragen of opmerkingen, of heb je een mening over bovenstaande? Schroom niet en deel hieronder. Wie weet worden we er allemaal wijzer van!

Meer weten of hulp nodig bij je lokale vindbaarheid? Maak vrijblijvend kennis!

 

SEO-concurrentieanalyse: de misverstanden

Voor de vindbaarheid voor je website (SEO), begin je met een gedegen zoektermenonderzoek. Om zeker te weten of het nut heeft om de geselecteerde zoektermen in te zetten, is het van belang om een concurrentieanalyse uit te voeren. Hiermee breng je de concurrentie op de zoekterm in kaart, waardoor je kunt bepalen of het überhaupt zin heeft om in te zetten op de door jou gekozen zoekterm. Er zijn echter wel enkele misverstanden over veelgebruikte methodes waar je rekening mee moet houden.

Twee veelgebruikte methodes

Er zijn twee methodes voor SEO-concurrentieanalyse die een kritische benadering verdienen. Ik word niet wild van deze methodes en kennelijk worden ze nog veel gebruikt. Het betreft de kolom ‘Concurrentie’ in de Google Adwords Zoekwoordplanner en de KEI of KEI-index. Beide worden veel gebruikt en regelmatig geadviseerd, maar zijn niet heel sterk om de concurrentie mee te bepalen voor je SEO-strategie.

Google Adwords Zoekwoordplanner: logisch begin

Een logisch begin voor zoektermenonderzoek is de Google Zoekwoordplanner. Deze tool is gratis en in principe voor iedereen beschikbaar, je hebt er enkel een Google-account voor nodig. In de Zoekwoordplanner wordt het gemiddelde zoekvolume van de door jou ingevoerde zoekterm weergegeven. Dit is het gemiddeld aantal zoekopdrachten over de afgelopen 12 maanden. Daarnaast geeft de Zoekwoordplanner suggesties voor vergelijkbare zoektermen en een tabblad met ‘Concurrentie’. Laat dat nu niet zijn wat je nodig hebt.

Concurrentie in de Zoekwoordplanner

Uit de gesprekken die ik heb, blijkt dat veel mensen kijken naar de kolom ‘Concurrentie’ in de Zoekwoordplanner. In deze kolom wordt een heel globale waardering gegeven aan concurrentie op een zoekterm. De concurrentie wordt verdeeld in drie gradaties: Laag, Normaal of Hoog. Deze concurrentie is echter de concurrentie van andere Adwords-campagnes met die zoekterm. De Zoekwoordplanner is namelijk een hulpprogramma voor Adwords, dus daar is alle informatie in de Zoekwoordplanner op gericht. Prima voor je SEA-campagne, maar niet per se voor je SEO.

Kan je dan niks met die concurrentiegegevens?

Betekent die concurrentie niet dat zoektermen met hoge concurrentie in Adwords, ook hoge concurrentie in de organische zoekresultaten hebben? Terechte vraag. Wat mij betreft is dat niet het geval. Natuurlijk is er een correlatie tussen hoge concurrentie in de organische zoekresultaten en concurrentie in Adwords. Een causaal verband is echter niet aangetoond. Sterker: je zou verwachten dat de concurrentie hoger is wanneer er meer op een bepaalde zoekterm wordt gezocht. Dat blijkt niet het geval, zoals je hieronder kunt zien:

Concurrentie in Google Adwords Zoekwoordplanner - niet voor je SEO-concurrentieanalyse

 

Je ziet dat op ‘seo tips‘ net zo veel wordt gezocht als op ‘seo optimalisatie’, toch is de concurrentie op de eerste lager dan op de tweede. Er is kennelijk minder interesse in adverteren op ‘seo tips’ dan op ‘seo optimalisatie’. Natuurlijk, ‘seo tips’ zijn gratis en ‘seo optimalisatie’ is een dienst, dus willen er meer mensen adverteren op de laatste. Maar als seo-specialist is het prima om organisch gevonden te worden op ‘seo tips’, omdat mensen die dat lezen jouw expertise zo ontdekken.

Zou je afgaan op ‘Hoog’ of ‘Laag’ in de Zoekwoordplanner, dan loop je een interessante zoekterm mis. Mensen die jou vinden op ‘seo tips’, zien jou als autoriteit op dat gebied en dat is heel wat waard. En de concurrentie op organische vindbaarheid voor deze zoekterm is ongetwijfeld ook groter dan in Adwords.

Waarom is de concurrentie dan toch zo hoog?

Uiteraard is het goed om je af te vragen waarom de concurrentie volgens de Zoekwoordplanner dan ‘Hoog’ is. En waarom die niet zo hoog (‘Normaal’) is op zoektermen die naar mijn mening juist interessanter zijn voor mijn vakgebied. Kort gezegd zal dat zijn omdat adverteerders op die term denken mensen die hierop zoeken makkelijker te overtuigen zijn om op hun Adwords advertentie te klikken. De belangrijkste conclusie is echter dat de concurrentie op SEO en SEA beslist niet altijd gelijk zijn.

Keyword Effectiveness Index

De andere methode voor SEO-concurrentieanalyse is KEI, ook wel KEI-index genoemd. KEI staat voor Keyword Effectiveness Index; KEI-Index is dus eigenlijk dubbelop 😉 . KEI is een berekening van het gemiddeld aantal zoekopdrachten per maand, gedeeld door het aantal zoekresultaten op een zoekterm. Hoe hoger de uitkomst, hoe kleiner de concurrentie.

Berekening Key Effectiveness Index voor SEO-concurrentieanalyse

De KEI voor ‘seo tips’ is dan 880/12.300.000 = 0,00007154 en voor ‘seo optimalisatie’ is dat 880/470.00 = 0,00187234. Dit spreekt de verhoudingen in de Zoekwoordplanner al tegen. Bij de Zoekwoordplanner hadden we al geconcludeerd dat dit te maken had met commerciële belangen. Je kunt nog een stap verder gaan met de KEI.

Gedetailleerdere KEI-berekening

Ga je een stap verder, dan zoek je in Google met ‘intitle:ZOEKTERM’. Hierbij vervang je het woord ZOEKTERM uiteraard door jouw zoekterm. Je krijgt dan alle zoekresultaten waarbij de zoekterm in de titel van de pagina staat. Dat is logischerwijs ook de sterkere concurrentie op deze zoekterm. Klinkt als een prima methode, toch? Toch zegt het nog lang niet alles.

KEI berekenen met intitle

Wat  je niet uit de KEI haalt

Met KEI heb je voor je SEO-strategie in ieder geval betrouwbaardere data op het gebied van de concurrentie dan de ‘Concurrentie’ uit de Zoekwoordplanner. Toch zegt KEI mijns inziens nog veel te weinig. Het punt is namelijk dat de KEI enkel iets zegt over het aantal pagina’s waarmee je concurreert. En eerlijk gezegd doet het er niets toe hoeveel concurrentie er is, maar hoe sterk de concurrentie is. En niet alleen dat: enkel de concurrentie op pagina 1 van Google doet er toe. Want wie kijkt er nog op pagina 2 van Google?

The best place to hide a dead body is page 2 of the google search results

 

Analyseer de top 10

Omdat je toch zeker op de eerste pagina van Google wilt komen, is het beter om de top 10 te analyseren. Hoe sterk is de concurrentie en op welke punten zijn ze minder sterk en kun jij ze mogelijk verslaan? Dat is niet makkelijk en je kunt zeker niet alles beoordelen, want je weet niet precies waarop Google de top 10 rankt. Het is echter wel effectiever dan je focussen op alle pagina’s in de zoekresultaten. Het grootste gedeelte van die vaak duizenden andere pagina’s doet niet eens serieus mee om echt een positie in Google te krijgen op de zoekterm die jij voor ogen hebt. Vaak zijn ze ook niet eens echt relevant, kijk maar eens naar de resultaten die verder dan pagina 10 staan.

Hoe analyseer je de top 10?

Hoe analyseer je zelf de top 10? Uiteraard kun je handmatig de pagina’s uit de top 10 beoordelen door ze simpelweg aan te klikken en te bekijken. De vraag is wel of je dan voldoende relevante informatie achterhaalt. Gelukkig zijn er ook tools om de concurrentie te onderzoeken. Zo kun je in Market Samurai een overzicht krijgen, dat onder andere het aantal inkomende links en de concurrentie op het gebied van content overzichtelijk in kaart brengt:

 

Top 10 in Google via Market Samurai - betere analyse van je concurrentie

In dit voorbeeld zijn de rode vlakken de elementen waar de concurrentie goed op presteert en bieden de oranje en groene vlakken kansen voor jou.

Er zijn zeker nog meer tools die deze of een vergelijkbare analyse bieden, bovenstaande is een voorbeeld van wat ik zelf gebruik.

NB: de tool die ik in bovenstaande voorbeeld gebruik, is een betaalde tool. Deze kost eenmalig $149, inclusief toekomstige updates. Geen maandelijkse bijdrage, tenzij je Rank Tracker gebruikt om meer dan 10 zoektermen te volgen en/of PDF’s met posities te ontvangen. Rank Tracker geeft inzicht de posities van de door jou opgegeven zoektermen per website. Je kunt Market Samurai 10 dagen gratis proberen* voor je tot aankoop overgaat.

Welke methodes gebruik jij voor je concurrentieanalyse? Gebruikte je bovenstaande methodes en heb je nu een ander inzicht gekregen? Of ken je andere tools die net als Market Samurai je werk ondersteunen? Deel je kennis, ervaring of mening hieronder.

*Affiliate link

 

Zoekwoorden-onderzoek: een praktische handleiding

Dit artikel werd oorspronkelijk gepubliceerd op 1 mei 2014 en is op 16 juli 2015 geüpdatet en opnieuw gepubliceerd

Zoekmachine-optimalisatie begint met zoekwoorden-onderzoek. Overigens houd ik het liever op ‘zoektermen’ dan ‘zoekwoorden’, omdat ‘zoekwoorden’ de suggestie kan wekken dat het om een enkel woord gaat. Zoektermen-onderzoek dus. Móet je dat zoektermen-onderzoek zelf doen? Het hoeft niet, maar wie staat er nu aan de basis van jouw website? Lijkt me duidelijk toch? De basis leg je zelf en dat hoeft niet zo moeilijk te zijn. Sterker nog, ik denk dat je er nog wel eens lol aan zult beleven ook. Echt? Ja. Probeer het maar eens.

Zoektermen-onderzoek op zoekwoorden-onderzoek - Zelf zoektermen-onderzoek doen

Hoe doe je dat dan?

In mijn betoog om te beginnen met zoektermen-onderzoek gaf ik de drie opties aan. En die hoef je niet op te zoeken, ik vermeld ze gewoon weer. En daarna zal ik per optie aangeven hoe jij deze kunt inzetten. Maar er zijn nog wat stappen voor het eigenlijke zoektermen-onderzoek. Die neem ik hier eerst met je door. En daarmee kom ik direct tegemoet aan de reactie van Sebastiaan Hendriks op 15 oktober 2014 🙂

De eerste stappen

Er zijn grofweg twee stappen die je zet voordat je aan het zoektermen-onderzoek zelf begint:

1. Denk zelf goed na

Denk hoe jijzelf zou zoeken op jouw product of dienst. Wat bied je aan en is dat ook echt waar je doelgroep op zoekt? Vooral in het geval van dienstverlening geldt dat je klant mogelijk op zoek is naar een oplossing die hij zelf niet kent. Dus formuleer het probleem of een andere vraag die je klant zal hebben. Bij producten is het makkelijker, want wie een product wil, zoekt veelal naar merk, model en wellicht wat specificaties.

Door zelf goed na te denken kom je uiteindelijk met een lijst met mogelijke zoektermen die je verder onderzoekt. Je kunt dit ook op papier als een soort ideeënwolk uittekenen. Je begint met een of meerdere belangrijke woorden en gaat van daaruit verder werken naar specifieke zoektermen. Laat je hersens maar gewoon hun werk doen. De lijst die hieruit volgt, gebruik je dan voor het verdere onderzoek dat hierna wordt behandeld.

2. Vraag het!

Hoe kom je achter informatie die je zelf niet voorhanden hebt? Juist, door het te vragen. En waarom zou je dat voor je zoektermen niet doen? Vraag je vrienden, familie en vooral je (potentiële) klanten waar ze op zouden zoeken. Een belangrijke tip: leg ze zo weinig mogelijk de woorden in de mond. Stel dus een zo neutraal mogelijke vraag, zoals bijvoorbeeld: “waarop zou jij zoeken als je jouw website beter vindbaar zou willen maken?” of “waar zou jij op zoeken als je een oplossing zou zoeken voor je rugpijn?”.

Wat is er nu waardevoller dan de informatie die je van buitenstaanders krijgt? Onderschat je vrienden en familie hierin niet, ook zij komen echt met waardevolle input voor je. Dus schroom niet en vraag het. En daarna ga je verder met het werkelijke onderzoek.

Drie basismethodes voor zoektermen-onderzoek

Met je lijst of lijstjes ga je aan de slag om de zoektermen verder te onderzoeken. Hieruit komen in het gunstigste geval ook weer nieuwe zoekwoorden of zoekwoordencombinaties. Het doel is om uiteindelijk te bepalen welke zoektermen relevant en interessant genoeg zijn om op gevonden te willen worden.

De drie basismethodes zijn:

  1. Google (of een andere zoekmachine)
  2. Google Adwords Zoekwoordplanner (KeywordPlanner)
  3. Diverse (online) tools, programma’s en apps

Ben je klaar voor je eigen zoektermen-onderzoek? Daar gaan we dan!

Zoektermen uit Google ophalen

De methode in Google werkt heel simpel. Tik je zoekterm in zoals je normaal een zoekopdracht zou doen. Stel dat je coach bent in Apeldoorn. Dan denk je uiteraard als eerste aan “coach apeldoorn”. Toch? Zou ik wel doen in ieder geval. Buiten het feit dat je daarbij flinke concurrentie hebt van een winkelketen die COACH heet, zijn er ook veel verschillende soorten coaches. Het zoekwoord ‘coach’ raad ik je daarom al af. Niettemin is het wel de start van je onderzoek.

Bij Google kun je gebruik maken van twee opties: Google Suggest en de gerelateerde zoekopdrachten. Google Suggest is de benaming van de suggesties die je ziet wanneer je begint met typen in de zoekbalk van Google. Deze optie kun je overigens uitschakelen, maar komt voor zoektermen-onderzoek natuurlijk wel goed van pas. En type je gewoon eerst “coach apeldoorn” in, kun je daarna doorscrollen naar het einde van de pagina. Het zal je vast wel eens opgevallen zijn dat Google daar gerelateerde zoekopdrachten weergeeft:

Google zoekresultaten zoektermen-onderzoek coach apeldoorn

Hier zie je dat de suggesties heel uiteenlopend zijn en zowel met coaching als met de winkelketen te maken hebben. De voor jou nuttige suggesties noteer je en kun je verder onderzoeken. Ofwel door deze ook weer in Google in te voeren om daar weer gerelateerde zoekopdrachten, ofwel om deze met een van de andere tools nader te onderzoeken.

De Google Adwords Zoekwoordplanner

NB: in september 2016 heeft Google de mogelijkheid om data uit de Zoekwoordplanner op te halen gewijzigd. Dit betekent niet dat je de Zoekwoordplanner niet meer kunt gebruiken. De nieuwe methode heb ik in dit artikel uitgelegd.

Wellicht ken je ‘m al, toch blijkt hij voor velen nog een grote onbekende: de Google Adwords Zoekwoordplanner. Zoals de naam al zegt, is dit een tool voor Google Adwords, het programma voor de betaalde zoekresultaten in Google. De Zoekwoordplanner is echter ook prima in te zetten voor het onderzoek van zoektermen voor je website. In het kort: voer een term in, kies voor ‘zoekwoordideeën’ en zie daar: de door jou ingevoerde zoekterm(en), aangevuld met alternatieven. En allemaal met het zoekvolume: het (gemiddelde) aantal zoekopdrachten per maand op die zoektermen.

 

Google Adwords Zoekwoordplanner - Zelf zoektermen-onderzoek doen

 

Kies daarbij niet al te gretig voor de zoektermen die de meeste maandelijkse zoekopdrachten hebben. Die hebben vaak ook de meeste en zwaarste concurrentie. Je ziet echter ook welke zoektermen (te) weinig maandelijkse zoekopdrachten hebben. Voor deze zoektermen heeft het dus geen zin om er veel tijd en geld in te steken. Direct laten vallen dus en door met de rest die wel interessant is. Of ze moeten je inspireren tot weer andere zoektermen.

Belangrijk is dat je meerdere zoekwoorden of zoektermen invoert in de Zoekwoordplanner. Je hebt wel voldoende input nodig om tot de juiste zoektermen voor jouw website te komen. En dit eventueel weer verder te onderzoeken in een van de complexere zoekwoordentools. Je haalt dus vooral suggesties en een indicatie van het aantal zoekopdrachten per maand op in de Zoekwoordplanner (het zoekvolume). Op basis hiervan zul je wel verder onderzoek moeten doen, waaronder concurrentie-onderzoek.

Zoekwoordentools en -programma’s

Er zijn veel verschillende programma’s en (online) tools voor verder onderzoek op je zoektermen. Of je deze tools inzet, is afhankelijk van de mate van verantwoordelijkheid die jij hebt voor een site. Heb je een webdesigner die je SEO doet, of betrek je een andere professional met kennis op gebied van SEO, dan is het verstandig dit verder door hen te laten doen. Ga je het zelf verder onderzoeken, dan kun je daar diverse tools voor kiezen. Sommige geven zeer uitgebreide rapportages met tientallen tot zelfs honderden suggesties, inclusief de zoekvolumes. Andere bieden net iets meer dan je uit Google en de Zoekwoordplanner haalt.

Er zijn verschillende tools en programma’s, die elk op hun eigen manier werken. We onderscheiden daarin twee soorten:

  • online tools, zoals Übersuggest
  • desktopprogramma’s, die je installeert op je computer, maar uiteraard wel een internetverbinding nodig hebben

De online tools zijn soms gratis, soms betaald. Vaak zijn er freemium-versies van verkrijgbaar. Gratis proberen dus, maar na de proefperiode betalen, of gratis gebruiken met beperkte functionaliteit. Mijn persoonlijke bezwaar is dat je bij tools als Übersuggest en keywordtool.io enkel suggesties krijgt. De zoekvolumes moet je dan weer gaan uitzoeken. In feite zijn deze tools vooral een aanvulling op de eerste stappen, die hiervoor genoemd zijn.

De desktopprogramma’s zijn zonder uitzondering betaald, maar kun je veelal gratis uitproberen. Geïnteresseerd in zo’n programma? Op AllSEOsoftware vind je een overzicht van diverse tools en programma’s die je kunt gebruiken.

Zelf gebruik ik Market Samurai*, een tool die veel mogelijkheden biedt, zoals zoektermen- en concurrentie-onderzoek, maar ook rapportages van posities in de zoekmachines. Voor uitgebreide rapportages betaal je een maandelijks tarief, verder ben je klaar met een eenmalige investering. Market Samurai is een eenmalige investering van $ 149,00 en enkel wanneer je gebruik wilt maken van meer dan 20 zoektermen in de Rank Tracker, ga je een maandelijks tarief betalen. Er zijn veel andere programma’s, die mogelijk meer bieden, maar die zijn vaak fors duurder en kennen over het algemeen ook een maandelijks terugkerend tarief.

Ga jij nu zelf aan de slag met je zoektermen?

Heb je inspiratie gekregen en ga je zelf aan de slag? Of ben je ondertussen zelfs al aan de slag gegaan met onderzoek naar jouw zoektermen? Laat me weten wat je hier aan hebt gehad. Of misschien heb je nog vragen of tips? Ik zeg: brand maar los met die reacties!

* Dit is een affiliate link. Ik ben een tevreden gebruiker en beveel dit programma graag aan, en als ik daar dan ook nog wat voor terugkrijg, waarom zou ik dat niet doen? :-)

 

Waarom ik zoekterm zeg in plaats van zoekwoord

Binnen de wereld van SEO/zoekmachine-optimalisatie wordt veelvuldig gesproken over “zoekwoorden”. Wat mij betreft is dit een totaal verkeerde uitdrukking en zorgt het gebruik van “zoekwoord” te makkelijk voor misverstanden. Ik licht het uiteraard toe in dit artikel, maar eerst een kort uitleg waar “zoekwoord” vandaan komt.

Waar komt de uitdrukking ‘zoekwoord’ vandaan?

Binnen de wereld van zoekmachine-optimalisatie is er een aantal termen die regelmatig terug blijft komen. De meest voorkomende is wel ‘zoekwoord’ of ‘keyword’. De laatste is de oorspronkelijke Engelstalige term en letterlijk vertaald wordt dat ‘sleutelwoord’. In Nederland is dat uiteindelijk ‘zoekwoord’ geworden, omdat het met zoekopdrachten in de zoekmachines te maken heeft. Google heeft als tool bijvoorbeeld ook de ‘zoekwoordplanner’ beschikbaar.

 

Google's zoekwoordenplanner

 

Waarom dan ‘zoekterm’ in plaats van ‘zoekwoord’?

‘Zoekwoord’ wordt dus algemeen gebruikt. Waarom moet het wat mij betreft dan ‘zoekterm’ worden? Mijn antwoord is behoorlijk logisch als je erover nadenkt. Ga voor jezelf maar na welke associatie je hebt bij de uitdrukking ‘zoekwoord’: is dat enkelvoud of meervoud? Bij ‘zoekwoord’ denk je dus echt aan enkele woorden die je inzet voor je vindbaarheid. Is dat handig? Denk je dat je als autobedrijf dat Volkswagen Golfs verkoopt makkelijk hoog komt in Google met “Golf”? Geloof me, dat is een illusie.

2013-VW-Golf-Mk7-3

 

Van zoekwoord “Golf” naar zoekterm “Tweedehands Golf”

Dan heb je een autobedrijf en je wilt je Volkswagen Golfs verkopen. Ga je dan inzetten op “golf”? Ik raad het je af. En wel om drie redenen:

  1. “Golf” kan slaat ook op andere onderwerpen. Denk hierbij aan de sport golf en aan water. Maar ook frequenties hebben met golven te maken.
  2. De concurrentie op dit zoekwoord is enorm. Er zijn duizenden kapers op de kust, en dat heeft voor een deel te maken met punt 1.
  3. Het zoekwoord (ja, hier wel 😉 ) is niet erg koopgericht. Enkel het losse woord golf is zo algemeen dat het een informatieve zoekopdracht kan zijn. “Tweedehands Golf kopen” is veel concreter en dus interessanter!

Heeft het dus veel zin om hoog te komen met dat ene losse zoekwoord? Als autobedrijf zou ik onderzoeken hoe vaak er naar “tweedehands golf” gezocht wordt en daarna hoe de concurrentie daarop presteert. Voor zo’n auto spelen lokale zoekresultaten een minder grote rol, wie zo’n auto wil aanschaffen is vaak best bereid om daarvoor een stuk te rijden. Dus “tweedehands golf arnhem” voor het autobedrijf in Arnhem, zou ik pas onderzoeken wanneer  de concurrentie op “tweedehands golf” te sterk is. Ben je het met me eens dat ‘zoekwoord’ de verkeerde indruk wekt?

Duidelijkheid voor iedereen

Wanneer je ‘zoekterm’ gebruikt, is het voor vrijwel iedereen direct duidelijk dat het niet om een enkel woord gaat. Andersom wekt ‘zoekwoord’ de indruk dat het slechts om één woord gaat. En zo zou je de indruk kunnen wekken dat een enkel woord de focus zou moeten zijn. In punt 1 hierboven werd al aangetoond hoe een enkel woord meerdere betekenissen kan hebben en dus ook meerdere zoekintenties. Om over punt 2 -de concurrentie op dat ene zoekwoord- maar niet te spreken:

Zoekwoord vs zoekterm - Golf in Google

‘Zoekwoord’ leidt tot misverstanden

Wanneer ik aan de slag ga met het optimaliseren van een website, heb ik contact met de klant over de zoektermen. Zelfs met duidelijke uitleg naar de klant over het verschil tussen zoekterm en zoekwoord gaat het nog mis. Zo komt het in zeker 30% van de gevallen nog voor dat ik een lijst ontvang waarin voornamelijk losse woorden staan. Wanneer je dan met klanten praat over ‘zoekwoorden’ in plaats van ‘zoektermen’, durf ik je op een briefje te geven dat ze met een lange lijst met enkel losse woorden komen. Met het gebruik van ‘zoekwoord’ weet je dat vrijwel iedereen de associatie zal hebben met een enkel woord.

Van zoekwoord naar zoekterm

Het gebruik van deze termen is naar mijn mening van belang voor zowel de verwachtingen van de website-eigenaar als voor degene die met SEO aan de slag gaat. Daarnaast geldt dit ook voor SEA: Search Engine Advertising. Wanneer je adverteert op slechts een enkel woord, mik je op een heel groot publiek. Grote kans dat een substantieel deel van de zoekenden op dat ene woord niet geïnteresseerd zijn in jouw aanbod. Zet dus altijd in op zoektermen, dat is veel effectiever.

Zoekterm: zoveel duidelijker dan zoekwoord

Het moge duidelijk zijn waarom ik consequent ‘zoekterm’ gebruik in mijn communicatie. Gebruik jij de uitdrukking ‘zoekterm’ al? Of heb je een ander alternatief, waardoor er minder misverstanden kunnen ontstaan? Ik ben benieuwd, laat het hieronder weten!

 

Gevonden Worden Op Google Begint Bij Jezelf

Gevonden Worden Op Google Begint Bij Jezelf

Doet de concurrentie het beter op Google? Wil je meer uit Google halen door een betere positie? Gevonden worden begint bij jezelf. Ik geef je hier echter geen gouden tips waarmee je gegarandeerd op 1 in Google komt. Als ik die had, werd ik natuurlijk slapend rijk. Maar net zoals niemand hét recept voor een nummer 1-hit heeft, kan ook niemand jou de garantie geven op een nummer 1-positie in Google. Toch liggen er nog veel kansen om hoog te komen in Google en laten vele bedrijven de kansen nog onbenut. Laat jij die kansen ook liggen op het moment? Lees dan zeker wat je nu kunt doen om hoger in de zoekresultaten te komen.

 

Waarom Is Gevonden Worden Op Google Belangrijk?

Vraag jezelf eerst af of en waarom je hoog in Google wilt komen? Wat voor nut dient het? Laat ik daar dan ook nog even een voorzetje voor geven. Gebruik je deze nog wel eens?

De Telefoongids - Gouden Gids - Gevonden worden op Google begint bij jezelf

Onhandig hè? Boek pakken, doorbladeren en zoeken naar een bedrijf… Dus wat doe je tegenwoordig? Je pakt je smartphone of tablet en opent een webbrowser of app van Google, Bing of Yahoo. Hierbij is het marktaandeel van Google het grootst met een marktaandeel van meer dan 96% op mobiel en tablet en rond de 92% op desktop:

 

Marktaandelen zoekmachines Nederland augustus 2013 - augustus 2014

Tel daarbij op dat de eerste 5 posities in de organische zoekresultaten zo’n 75% van de kliks opleveren en je weet dat een hoge positie in Google meer oplevert dan je vermelding in De Telefoongids/Gouden Gids. 

 

Hoe Word Je Beter Gevonden?

Wanneer je beter gevonden wilt worden zijn er diverse factoren om rekening mee te houden. Het hele proces van verbetering van deze factoren heet zoekmachine-optimalisatie of SEO (Search Engine Optimization). De SEO-factoren worden globaal verdeeld over drie facetten:

  • Technische SEO; de techniek achter je website
  • Content; de inhoud van je site, van tekst tot beeld
  • Off-page SEO: links naar je site

Wil je goed presteren in de zoekmachines, is het van belang dat deze drie factoren allemaal benut worden. Voor de technische SEO is je webdesigner of websitebouwer samen met jou verantwoordelijk. Dat begint met het CMS (Content Management System) waarin je site is gebouwd, maar er zijn veel meer factoren die een rol spelen. De off-page SEO heb je deels zelf in de hand met de vermeldingen van je site bij partners en zakelijke sites zoals belangenverenigingen. De meeste invloed heb je zelf op de content. Daar ben je namelijk 100% zelf voor verantwoordelijk.

 

Wat Kun Je Zelf Doen Aan SEO?

Zoals aangegeven is de content volledig jouw verantwoordelijkheid. Hiermee wil ik niet zeggen dat je ook zelf alles moet doen. Je bent echter wel degene die hiervan de inhoud en vorm bepaalt. Het is jouw site, gaat over jouw bedrijf en het moet dus ook echt jouw eindverantwoordelijkheid zijn wat er op je site staat. En dat begint eigenlijk al voordat je site ontwikkeld wordt. Het belangrijkste daarbij is namelijk dat je de zoektermen bepaalt waarop je gevonden wilt worden. Hoe doe je dat?

  • Wanneer je jouw producten- of dienstenaanbod al duidelijk hebt, bepaal je jouw zoektermen op basis van je aanbod.
  • Vraag aan je (potentiële) klanten waarop zij zouden zoeken.
  • Kijk naar je concurrenten, niet perse om te kijken hoe zij het doen, maar vooral hoe zij het niet doen. Daar liggen namelijk de kansen!
  • Doe gedegen onderzoek naar je zoektermen (of laat het doen), kijk hierbij vooral naar alternatieve zoektermen en hoe sterk de concurrentie is per zoekterm. 

Heb je de juiste zoektermen gevonden, kies dan per pagina 1 zoekterm waarop je focust. Dit maakt het makkelijker om alles te optimaliseren en geeft je een grotere kans van slagen. 

TIP: zorg consequent voor relevante content. De zoekmachines houden van relevantie, dus schrijf in je blogs ook over zaken die met je vakgebied te maken hebben. Het voordeel hiervan is ook dat je bij relevante woorden in je tekst weer kunt doorlinken naar bijbehorende pagina’s op je site. 

 

Dit artikel werd eerder geplaatst op Word Een Klantmagneet

Begin met zoektermen-onderzoek (zoekwoordenonderzoek)

Nieuwe website? Begin met zoektermen-onderzoek!

Natuurlijk, je kunt nooit te laat beginnen met de optimalisatie van je website. Maar eigenlijk kun je ook niet te vroeg beginnen wat mij betreft. Want wat als je site al helemaal staat en je er dan achter komt dat je het eigenlijk anders had moeten doen? Natuurlijk, je kunt nog van alles veranderen aan je site. Maar dat is toch weer extra werk. Om dat extra werk te voorkomen, begin je dus met onderzoek van je zoektermen of zoekwoorden.

 

Zoekwoorden vs. zoektermen

Het zal je opvallen dat ik vooral de uitdrukking ‘zoektermen’ gebruik. De meeste vakgenoten zeggen ‘zoekwoorden’, wat naar mijn mening tot verwarring kan leiden. Bij ‘zoekwoord’ of ‘zoekwoorden’ kun je het idee krijgen dat het werkelijk om een enkel woord gaat, terwijl dat juist niet het geval is. Ik zal dit illustreren met twee voorbeelden.

1. Golf, golf of golf? Kijk uit voor hoge concurrentie

Wanneer je als autohandelaar diverse Volkswagen Golfs in de verkoop hebt, kun je ervoor kiezen om in te zetten op ‘Golf’. Echter, je concurreert dan ook met de andere betekenissen van het woord ‘golf’. Dat zijn natuurlijk de sport en het bewegende water. Op dit enkele zoekwoord zie je dus flinke concurrentie van verschillende betekenissen van het woord. Om van de kracht en het marketingbudget van de sterkste concurrenten maar niet te spreken.

 

 

Zoektermenonderzoek of zoekwoorden onderzoek - golf

 

2. Het doel van de zoekopdracht

Naast de concurrentie die op zo’n enkel zoekwoord een enorme rol speelt, heb je ook te maken met het doel van de zoekopdracht. Waar is iemand die “golf” in de zoekmachine intypt naar op zoek? Jouw tweedehands auto’s? Kleine kans. Dus als je al hoog in de zoekmachines eindigt, is een groot deel van de mensen die dat woord heeft ingevoerd niet op zoek naar jouw specifieke aanbod. Zorg er dus voor dat je met je zoektermen aansluit op datgene wat je werkelijk te bieden hebt.

 

Hoe doe ik dat zoektermen-onderzoek dan?

Uiteraard wil je nu weten hoe je dat zoektermen-onderzoek doet. Daar zijn diverse mogelijkheden voor. Kort samengevat zijn er drie mogelijkheden:

  1. Google (of een andere zoekmachine)
  2. Google Adwords Zoekwoordplanner (KeywordPlanner)
  3. Diverse (online) tools, programma’s en apps

De volgorde van deze drie is bewust. Het loopt namelijk van makkelijk uitvoeren en een beknopt resultaat naar bewerkelijker en uitgebreid. Wil je gedegen onderzoek doen waar goede zoektermen uit komen, dan zul je er ook meer voor moeten doen.  Hoe je deze tools inzet behandel ik in een ander blog.

 

Google Adwords KeywordPlanner voor Zoektermenonderzoek

Waarom beginnen met zoektermen-onderzoek?

Zoals je hebt kunnen zien zijn er diverse factoren om rekening mee te houden wanneer je jouw site wilt optimaliseren. En dat wil je, want je wilt toch gevonden worden? Begin dan goed voorbereid begint aan je website door de juiste zoektermen te kiezen. Welke voordelen heb je dan met het zoektermen-onderzoek?

  • Je gebruikt direct de juiste en haalbare zoektermen
  • Je hebt helder welke titels je pagina’s moeten krijgen
  • Je monitort vanaf het begin je vindbaarheid op jouw zoektermen

Een goed begin is het halve werk, zie je?

Wanneer begon jij met je zoektermen-onderzoek?