Google Mijn Bedrijf: wat moet je ermee?

Google Mijn Bedrijf: kansen voor ondernemers

Op 18 juni 2014 werd Google Mijn Bedrijf geïntroduceerd. Ogenschijnlijk een nieuw ‘product’ van Google, maar niets is minder waar. Het is een verdere verbetering van een bestaande tool voor ondernemers, zoals Google al jaren continu haar producten en diensten blijft verbeteren. Wat is Google Mijn Bedrijf nu precies en wat hebben ondernemers en ondernemingen hier nu aan?

Wat is Google Mijn Bedrijf?

In feite is Google Mijn Bedrijf de nieuwe naam voor de Google+ pagina’s. Hieronder vallen zowel de Google+ Bedrijfspagina als de Google+ Lokaal pagina. Kort voor de lancering van Google Mijn Bedrijf werd het al mogelijk om deze twee pagina’s te koppelen om daar één pagina van te maken. Kortom: er is nu één plek waar je alles rondom je bedrijf op Google beheert, onder de naam Google Mijn Bedrijf.

Google Mijn Bedrijf met omschrijving

Moet ik kiezen welke pagina ik gebruik?

Je maakt zelf de keuze of je enkel een bedrijfspagina gebruikt, of een Google+ Lokaal pagina. Welke keuze je ook maakt, je pagina valt onder Google Mijn Bedrijf en zal dus onder die noemer beheerd worden. Welke vorm kies je nu en waarom?

Google+ Bedrijfspagina

Wanneer je een nationaal opererend bedrijf bent, niet per se gebonden aan een locatie waar jouw klanten je moeten vinden, kies je voor de Google+ Bedrijfspagina. Ook als je een merk, instelling of bekend persoon of artiest bent of vertegenwoordigt, kies je voor de Bedrijfspagina. Aan deze pagina is geen locatie gekoppeld en het doet niets voor je lokale vindbaarheid.

Google+ Lokaal

Je lokale Google+ pagina versterkt je lokale vindbaarheid. Wil je lokaal gevonden worden, dan is een lokale pagina op Google Mijn Bedrijf dus onmisbaar. In veel gevallen bestaat deze pagina al, omdat je bedrijf al is toegevoegd in Google Places. Controleer dus altijd eerst of je lokale pagina al bestaat. Wanneer de pagina al bestaat, maar je kunt deze niet beheren, dan is het zaak de pagina te claimen. Door de lokale pagina te beheren en te koppelen aan je website, versterk je de lokale vindbaarheid van je bedrijf. Hiermee is Google Mijn Bedrijf een relevant SEO-instrument. Daarnaast heb je invloed op de vertoning van enkele relevante zaken in de zoekresultaten:

  • Wanneer iemand zoekt op “telefoonnummer +bedrijfsnaam”, verschijnt groot het telefoonnummer in de zoekresultaten (zoek maar eens op “telefoonnummer Letterzaken” 🙂 )
  • Recensies op je Google+ lokale pagina worden weergegeven worden in de Google zoekresultaten. En wat werkt er nu beter dan een aantal mooie recensies?

Weergave recensies Google Mijn Bedrijf lokale pagina

Bedrijf met meerdere vestigingen?

Ook wanneer je een bedrijf met meerdere vestigingen hebt, kun je aan de slag met de Google lokale pagina. Wanneer je bedrijf 10 of meer vestigingen heeft, kun je deze beheren met de tool voor bulkuploads. Zo kun je dus als winkel- of horecaketen al je vestigingen beheren, zodat deze allemaal lokaal vindbaar zijn.

Jij bepaalt wat Google weergeeft

Google Mijn Bedrijf is de eerste plaats waar Google relevante gegevens van je bedrijf vandaan haalt voor zijn zoekresultaten. Adresgegevens, telefoonnummer, openingstijden en afbeeldingen, met Google Mijn Bedrijf sta jij aan het roer. Dankzij de gegevens die jij zelf invoert en beheert, bepaal jij wat er aan details wordt weergeven in de zoekresultaten van de meest gebruikte zoekmachine van Nederland.

Google Mijn Bedrijf invloed op zoekresultaten - Verkeersschool Frank Schuurman

Introductiepagina Google Mijn Bedrijf appEr is nu ook een app!

Een van de belangrijkste zaken die veel bedrijven/ondernemers misten aan Google+ was de mogelijkheid om hun bedrijfspagina te beheren via een app. Vanuit de reguliere Google+ app kon je alleen je persoonlijke Google+profiel beheren. Na de lancering van Google Mijn Bedrijf is er eindelijk ook een app voor Android en iOS. Dit maakt het voor ondernemers en beheerders van sociale media veel eenvoudiger om direct berichten te plaatsen op hun Google+ pagina. Alle ins en outs van de Google Mijn Bedrijf app verschijnen binnenkort op het Google Plus Marketing blog.

 

Mijn advies: ga nu aan de slag!

Als je bovenstaande goed doorgenomen hebt, zou je moeten begrijpen waarom je direct aan de slag moet met Google Mijn Bedrijf. Als je niet al een pagina hebt natuurlijk. Nog niet overtuigd? Laat ik nog even een paar relevante punten aanhalen. Met Google Mijn Bedrijf:

  • Beheer je zelf je lokale vindbaarheid, ook als je meerdere vestigingen hebt
  • Heb je eenvoudig zelf invloed op je (lokale) vindbaarheid
  • Heb je invloed op gegevens die Google over je bedrijf toont
  • Verschijnen je Google+recensies in je zoekresultaten

In mijn eerdere blogs over Google+ heb ik een aantal van deze zaken al vermeld, en vermeldde ik ook andere voordelen. Eerder schreef ik de volgende blogs over Google+:

Google+, Begin Er Maar Niet Aan

Google+ Voor Je Bedrijf

7 Redenen Om Nu Google+ In Te Zetten Voor Je Bedrijf

Zet jij Google Mijn Bedrijf al in of ga je dat nu doen? Geef je reactie hieronder.

SEO-tips die je van niemand krijgt

SEO-tips, maar dan anders

Er zijn inmiddels online vele blogs en pagina’s met SEO-tips te vinden. Vele geven je dezelfde adviezen, maar als je goed zoekt, kom je ook regelmatig echt goede tips tegen. Sterker nog: ik leer zelf continu bij en lees regelmatig SEO-tips die ik nog niet ken. Ik gooi het eens over een andere boeg en geef je tips die je wellicht niet verwacht. Tips die je wellicht niet zo snel onder SEO-tips zou scharen. En toch hebben ze beslist met SEO te maken. De volgende tips zal ik hieronder elk uitgebreid toelichten:

  1. Zorg voor een betrouwbare website
  2. Vergeet de afbeeldingen niet
  3. Gebruik een goede tagline
  4. Schrijf niet voor Google!

 

1. Zorg voor een betrouwbare website

Wanneer er bezoekers op je site komen, wil je dat ze enige tijd op je site blijven. En dat begint met een betrouwbare uitstraling. Wanneer op enig moment de bezoeker concludeert dat hij/zij jouw website niet voldoende vertrouwt, ben je hem of haar kwijt. Er zijn veel factoren waarmee jij de betrouwbaarheid van je website zelf kunt beïnvloeden. Ook Google houdt hier rekening mee. Zij willen relevante zoekresultaten geven aan jou en de andere gebruikers van hun zoekmachine. Dus beoordelen zij ook de kwaliteit van websites. En onder de kwaliteit valt ook de betrouwbaarheid. Dit valt allemaal onder Google Panda, waar in mei 2014 een belangrijke update van plaatsvond. En let wel: net als de Panda is deze beoordeling heel zwart-wit. Het is goed of slecht, er is geen middenweg. Neem dus alle twijfel weg en zorg voor een website die er professioneel en betrouwbaar uitziet, bijvoorbeeld met persoonlijke foto’s.

Betrouwbare site - vergeet de afbeeldingen niet

 

2. Vergeet de afbeeldingen niet

Naast het feit dat afbeeldingen bijdragen aan de leesbaarheid, hebben ze ook hun invloed op je vindbaarheid. Wanneer je de afbeeldingen dus op de juiste manier gebruikt, zijn ze een relevante SEO-factor. Vooropgesteld: Google traint de Googlebots om veel te begrijpen, maar afbeeldingen kunnen ze (vooralsnog) niet zien en begrijpen. Dus ben jij er mede-verantwoordelijk voor dat de afbeeldingen worden “gelezen” door de Googlebots. Zorg er daarom voor dat je de afbeelding per pagina de juiste titel meegeeft. Het best doe je dat met het volgende driestappenplan:

  1. Hernoem de foto op je harde schijf naar een goede omschrijving van de foto, inclusief de zoekterm voor de pagina waar deze op komt te staan
  2. Geef de afbeelding dezelfde (of iets andere) titel wanneer je deze hebt geüpload; in WordPress wordt de titel automatisch overgenomen
  3. Kopieer deze titel en plaats deze ook in de ‘alt tag’; ook dit kan in WordPress heel eenvoudig worden uitgevoerd, het spreekt vrijwel voor zich

Op deze manier krijgen de Googlebots de informatie over het onderwerp van de afbeelding en zullen ze de afbeelding ook als zodanig indexeren. En daarmee tikt het weer aan als SEO-factor voor jouw pagina, mits je dus wel de focus zoekterm hebt gebruikt.

 

3. Gebruik een goede tagline

Voor het online-marketingblog Marketingmed schreef ik al een betoog voor een goede tagline op je website. Nu is de tagline zelf niet direct een SEO-factor, maar deze kan wel weer iets bijdragen aan je vindbaarheid. Wanneer je namelijk (een van) je belangrijkste zoektermen in je tagline zet, zal dit door de Googlebots gelezen worden en dus ook worden geïndexeerd. Mits de tagline niet in de afbeelding staat en dus echt als tekst op je site wordt vermeld. In het geval van mijn website zal het woord “webteksten” dus wat extra SEO-waarde krijgen:

SEO-tips blog Letterzaken logo met tagline

 

4. Schrijf niet voor Google!

Is dit nu echt het advies van iemand die zich met webteksten/seo-teksten bezighoudt? Jazeker. Overigens moet ik wel even credits geven aan René Greve, bij wie ik twee trainingen over SEO en webteksten heb gevolgd. Bij mijn eerste training is me al verteld dat schrijven voor Google niet werkt. In het kort: wanneer je jouw teksten volpropt met zoektermen, wordt de tekst daar uiteindelijk niet leesbaarder van. De kwaliteit van je pagina (en website) gaat hierdoor omlaag en met dank aan Google Panda (zie punt 1) gaat het je niet helpen in je rankings. Daarnaast raak je jouw bezoekers snel kwijt wanneer je tekst weinig hout snijdt. Lange teksten, volgepropt met -vaak zelfs zo exact mogelijke- zoektermen worden er niet beter op en je bezoeker verlaat al snel je website. Schrijf dus vooral met de lezer in je achterhoofd. Wat komt hij of zij op deze pagina doen? Wat is relevante informatie voor de bezoeker van deze pagina? Schrijven voor Google loonde een paar jaar geleden misschien nog voor je vindbaarheid, maar Google wordt steeds slimmer en trapt er niet meer in. Schrijf dus voor je klant!

SEO-tip 4 - schrijf niet voor Google

 

Heb jij wat aan deze tips?

Bij de start van dit blog had je vast niet gedacht dat je deze tips zou krijgen. Zoals ik al zei zijn dit behoorlijk onconventionele SEO-tips en zul je deze niet zomaar van anderen krijgen. Welke van deze tips vind jij het nuttigst? Geef hieronder je reactie!

Google Panda 4.0 Update

Google Panda 4.0 Update: Gaan Jouw Rankings Omlaag?

Groot nieuws in de SEO-wereld: Matt Cutts, head of webspam bij Google en voor velen het gezicht van Google, kondigt de uitrol van de Panda 4.0 update aan. Er zullen weinig mensen zijn die hierdoor vannacht een slechte nachtrust hebben. Op een aantal fanatieke SEO’ers na waarschijnlijk. Wat houdt de Google Panda 4.0 update in en waarom is dit groot nieuws? Laat ik eerst uitleggen wat Google Panda is.

 

Google Panda 4.0 aankondiging Matt Cutts 20 mei 21 mei 2014

Wat Is Google Panda?

Google Panda is een update in het algoritme van Google dat in februari 2011 werd uitgerold en sinds augustus 2011 in Nederland actief is. Panda richt zich op het beoordelen van de kwaliteit van websites en je zult begrijpen dat content hier een belangrijke factor in is. Google Panda is een filter, dat ervoor zorgt dat sites of pagina’s met lage kwaliteit lager ranken in de zoekresultaten. Het is geen zogenaamde penalty, waarbij je een verzoek kunt indienen om herziening van de beslissing. Dat is bij een filter niet mogelijk. Je zult bij lagere ranking als gevolg van de Google Panda 4.0 update dus hard moeten werken aan de kwaliteit van je site.

 

De Google Panda Updates

Na de introductie van Google Panda kwamen er met enige regelmaat updates in deze rankingfactor. In deze blogpost van Search Engine Land zie je de updates die Google zelf heeft bevestigd. Vanaf eind 2012 vinden er vrijwel continu updates aan Google Panda plaats. Deze aankondiging van Matt Cutts geeft aan dat het nu een behoorlijke update betreft. Hieruit kun je opmaken dat er een behoorlijke wijziging in Google Panda heeft plaatsgevonden. Wanneer jouw site door deze wijziging wordt beoordeeld als een site met lage kwaliteit, zul je dat gaan merken in je posities in de zoekresultaten. Maar hoe zit dat met die kwaliteit en hoe beoordeelt Google jouw site dan?

 

Hoe Beoordeelt Google De Kwaliteit Van Websites?

Er zijn panels bestaande uit gemiddelde Google-gebruikers, die gevraagd worden om sites uit bepaalde zoekresultaten op kwaliteit en betrouwbaarheid te beoordelen. Door middel van vragen van de strekking “Zou je bij deze webwinkel een aankoop doen?” of “Zou je hier je contactgegevens achterlaten?” worden sites beoordeeld. Deze oordelen worden de gewogen beoordelingen gebruikt om de Googlebots te leren om sites te beoordelen. Dit proces noemen we “machine learning”. Een kwalitatieve, niet spammy, maar vooral ook betrouwbare site is dus relevant. Mijn vorige blog over het controleren van de betrouwbaarheid van websites heeft hier alles mee te maken. Wat betekent de Google Panda 4.0 update nu voor jouw website?

 

Google Panda Update 4.0

Wat Betekent De Google Panda 4.0 Update Voor Jouw Website?

De belangrijkste vraag voor iedereen die een website heeft en zich daarbij bekommert om de vindbaarheid is: “Wat betekent deze Panda 4.0 update nu voor mijn website?”. Hierop valt helaas geen sluitend antwoord te geven, behalve: wanneer jij altijd de focus hebt gehad op goede content, is de kans klein dat je site onder de Panda 4.0 update te lijden heeft. Google zelf geeft aan dat ongeveer 7,5% van de Engelstalige zoekopdrachten beïnvloed wordt door deze update. Dat is een fors percentage, maar het zegt weinig over:

  1. Hoe deze update de zoekopdrachten beïnvloedt
  2. Wat dit betekent voor Nederlandstalige zoekopdrachten

Het effect van de Google Panda 4.0 update wordt je vanzelf duidelijk wanneer je in de zoekresultaten daalt of er zelfs uit verdwijnt. Merk je niks, dan heb je de zaken gewoon netjes op orde, zoals het eigenlijk ook hoort. De kans is dan ook klein dat je in de toekomst last zult hebben van Panda updates. Tenzij je pagina’s toevoegt aan je website die van lage kwaliteit zijn. Het lijkt me echter dat je dat niet van plan zult zijn. Zeker nu niet.

 

Heb jij iets gemerkt van deze Panda update? Of heb je gehoord welk effect het heeft op de websites van anderen? Laat het hieronder weten!

Waarom ik je een nummer 1-positie in Google kan beloven

Gegarandeerd een nummer 1-positie in Google? Ja hoor!

Wanneer je resultaat wilt halen uit je website, is een hoge positie in Google van groot belang. Hoe gaan je potentiële klanten je anders vinden? Dat je zelf klanten benadert is prima, maar je wilt ook dat klanten jou benaderen. En daarin zijn de zoekmachines de belangrijkste factor tegenwoordig. Heel simpel: wat doe jij wanneer je iets zoekt?

 

Waarom specifiek Google?

Ik ga er voor het gemak even vanuit dat het antwoord op de vraag “googelen” of iets van die strekking is. In ieder geval is de kans bijzonder groot dat je antwoord iets te maken heeft met internet en zoekmachines. Niet voor niets heeft Van Dale het werkwoord googelen opgenomen in de woordenlijst.

Googelen in de Van Dale - nummer 1 in Google beloven

 

 

 

 

 

 

 

Google is de absolute nummer 1-zoekmachine in Nederland, met een gemiddeld marktaandeel van ruim 95% in de afgelopen jaren. Gezien het aandeel op mobiel en tablets, zal dat niet minder worden. Google heeft namelijk al lange tijd een nog hoger marktaandeel op mobiel en tablets dan de belangrijkste concurrenten Yahoo en Bing. Om te laten zien wat dat betekent zal ik aan de hand van een voorbeeld aangeven hoe dit zit.

 

Nummer 1 in Google vs. nummer 1 in Yahoo of Bing

Voor je begint met je website, moet je al beginnen met zoekwoorden-onderzoek. Dat heb ik in mijn gastblog op Wordeenklantmagneet.nl uitgebreid toegelicht. Doe je dat zoekwoorden-onderzoek goed, dan zie je ook de zoekvolumes op bepaalde zoektermen. Nu wil ik met mijn vak best goed gevonden worden op ‘SEO’, maar daar zijn twee bezwaren tegen. Ten eerste is de kans om daarmee op de eerste pagina van Google te komen al klein, mede vanwege de hoge concurrentie. Ten tweede is het maar de vraag of mensen die op ‘SEO’ zoeken daadwerkelijk op zoek zijn naar mijn diensten. Dus ga ik verder en kom ik op ‘SEO teksten‘. In de Google Keyword Planner ziet het er dan zo uit:

Google Keyword Planner - SEO teksten - nummer 1 in Google beloven

 

 

 

 

 

Je ziet, op ‘SEO teksten’ wordt gemiddeld 320 keer per maand gezocht. Gemiddeld. Dus met pieken en dalen, waarbij het laagste zoekvolume 210 keer is. Ga je uit van de meest gunstige cijfers voor de nummer 2, in dit geval Bing, met als hoogste marktaandeel net onder de 4%, worden de cijfers heel anders. Natuurlijk, Bing-gebruikers zoeken waarschijnlijk niet in dezelfde verhoudingen als Google-gebruikers. Niettemin kun je er een globale berekening op loslaten en kom je dan op 320 x 4% = 12,8 zoekopdrachten per maand. In het gunstigste geval (480 was de piek in Google) kom je op 480 x 4% = 19,2 zoekopdrachten per maand in Bing. Veel meer zal het niet zijn. Heeft het dan nut om je pijlen te richten op de nummer 2 zoekmachine? Doe gerust een poging me te overtuigen hoor. Leg ik hierna nog even uit hoe ik jou kan garanderen dat ik je hoog in Google krijg. Op nummer 1 zelfs.

 

Hoe ik jou een nummer 1-positie in Google kan garanderen

Er zijn veel SEO-bedrijven die jou van alles zullen beloven. En ik trek ze zeker niet allemaal in twijfel. Sterker nog, ik weet dat er partijen zijn die op een goede manier voor een goede positie in Google kunnen zorgen. Echter: er zijn ook bedrijven die allerlei mooie beloftes doen en jou daarmee niet helpen zoals jij mag verwachten. En daarbij komt ook jouw eigen rol kijken. Jij bent er zelf bij en dus moet je een SEO-bedrijf zelf ook enkele vragen stellen. Denk hierbij aan vragen als:

  • Doe je zoekwoorden-onderzoek voor mij?
  • Kun je een belofte doen hoe hoog je me in Google krijgt?
  • Werk je volgens de richtlijnen van Google?

Belangrijk is hierbij dat je te weten komt of jij ook op de voor jou relevante zoektermen gevonden gaat worden. Ik kan jou namelijk garanderen dat je heel hoog in Google komt. En ik maak dat met gemak waar. Wanneer ik een heel ongunstige zoekterm voor jou uitzoek, waar nauwelijks op gezocht wordt, maar die wel interessant lijkt voor jou, kom je met gemak op nummer 1. Sterker nog: het is in de meeste gevallen vanzelfsprekend dat je op nummer 1 komt met je bedrijfsnaam. Wanneer je dat niet doet, heb je een te lastige bedrijfsnaam of heb jij je content niet op orde. Wanneer je op “Letterzaken” zoekt, verwacht je toch dat je mijn bedrijf op 1 vindt?

 

Hoog in Google met de juiste zoektermen

Makkelijke zoektermen, daar kan vrijwel iedereen beloftes over doen. Ik sta heel erg hoog in Google met een fiks aantal zoektermen. Kijk maar:

Nummer 1-posities Google Letterzaken

Mooi hè? Maar wat is het waard als ik je vertel dat er op al die zoektermen totaal niet wordt gezocht? Niks. Nada. Noppes. NUL. Dan heb je er vrij weinig aan. Tenzij er ineens wel veel op gezocht wordt, maar die kans is bijzonder klein. Dus voor je een SEO-specialist inschakelt, doe eerst zelf zoekwoorden-onderzoek. En laat je daarna goed informeren over wat deze partij voor je gaat doen. En laat je niet gek maken met mooie beloftes. Zorg dat je een reëel beeld krijgt van de werkelijke kansen op voor jou relevante zoektermen. Alleen dan heb je er wat aan. Gevonden worden op “koeien knuffelen in Achterveld” lukt zelfs je schoonmoeder nog :mrgreen: .

Op de hoogte blijven van vindbaarheid, zoekmachineoptimalisatie/SEO en conversie? Volg me: