Het nadeel van Google’s ‘Voor mobiel’ label

Google’s ‘Voor mobiel’ label: wat je niet verteld werd

In het laatste kwartaal van 2014 introduceerde Google het label ‘Voor mobiel’ in haar zoekresultaten. Dit label laat zien welke websites goed werken op een mobiel apparaat. Voorwaarden zijn onder andere dat je website geen Flash gebruikt en de tekst leesbaar is zonder hier op in te moeten zoomen. Wanneer je in Google zoekt met de Google app of in je mobiele browser, toont Google nu dit label. Prima, omdat je hierdoor weet waar je aan toe bent, maar er kleven ook nadelen aan.

Waarom Google het ‘Voor mobiel’ label gebruikt

Google wil zijn gebruikers altijd de beste beleving bieden. Dit heeft uiteraard te maken met de juiste, en dus relevante, zoekresultaten. Bij die relevante zoekresultaten horen ook websites die voldoen aan de verwachting van de gebruiker. Dit betekent dus dat wanneer iemand zoekt op een mobiel apparaat, dat de websites die ze dan bezoeken ook goed moeten werken op mobiele apparaten. Zeker nu het gebruik van mobiele apparaten duidelijk toeneemt; de verwachting is dat in 2015 het gebruik van Google op mobiele apparaten de desktop en laptop zal overstijgen.

 

Icoontje smartphone in Google app voor mobiel resultaat

 

Eerder in 2014 testte Google al zoekresultaten met daarbij de afbeelding van een smartphone in de vorm van een icoontje (zie afbeelding hierboven). Plotseling was dit icoontje weg en zagen we deze dus niet meer terugkomen in de mobiele zoekresultaten. Vanaf november 2014 werd het ‘Voor mobiel’ label uitgerold in de mobiele zoekresultaten. Dit lijkt een definitieve keuze van Google, maar ziet er anders uit dan de test eerder dat jaar met het icoontje. En hier komt het: dit is een keuze die effect heeft op de manier waarop jij om moet gaan met je meta-omschrijvingen.

Wat is er nu aan de hand?

Toen ik laatst zoekresultaten van een klant van mij wilde laten zien, viel mij ineens op dat de meta-omschrijving aan het eind werd afgebroken. Wanneer de meta-omschrijving te lang is, breekt Google deze af en eindigt de meta-omschrijving met een drietal puntjes. Dit betekent dat de tekst die Google detecteert voor de meta-omschrijving in dat geval te lang is. De meta-omschrijvingen van het genoemde voorbeeld heb ik echter zelf ingevoerd, rekening houdend met het maximaal aantal leestekens dat hiervoor staat. En nu bleken deze ineens toch te lang?

Google zoekresultaten mobiel met voor mobiel label

Hoezo is mijn meta-omschrijving te lang dan?

Hier zit de crux: de meta-omschrijvingen zelf zijn niet te lang, want deze voldoen gewoon aan de eisen voor de normale zoekresultaten (op desktop en laptop). Echter, Google gebruikt al minder leestekens voor de Meta-omschrijvingen in de mobiele zoekresultaten, en plaatst daar dus nu het ‘Voor mobiel’ label voor. Van de 156 leestekens die je normaal zou gebruiken voor je meta-omschrijving, blijven er in de mobiele weergave rond de 120 over, waar Google nu ook nog de 14 leestekens van het ‘Voor mobiel’ label van afsnoept.

 

Korte meta-omschrijving voor mobiel

Wil je nu dus dat je meta-omschrijvingen op mobiel mooi worden weergegeven, zul je rekening mee moeten houden met het aantal leestekens. het ‘Voor mobiel’ label telt 14 leestekens, wat dus van je meta-omschrijving afgehaald moet worden, waardoor je nu rond de 106 leestekens van je meta-omschrijving overhoudt die nog weergegeven worden in de mobiele zoekresultaten. Houd hier rekening mee wanneer je meta-omschrijvingen schrijft en je website geschikt is voor mobiel.

Mogen we het icoontje alstublieft terug Google?

Eerlijk gezegd vond ik het icoontje sowieso al duidelijker dan de grijze letters ‘Voor mobiel’ die nu voor je meta-omschrijving staan. Het icoontje was groen en bevond zich vóór de URL. Hierdoor viel deze naar mijn mening beter op: een icoontje voor een zin is toch duidelijker dan een paar letters voor een zin, ook al hebben die letters een iets afwijkende kleur?

Ik wil er dan ook graag voor pleiten dat Google het icoontje terugbrengt in de zoekresultaten. Niet eens zozeer omdat het leestekens scheelt, maar vooral omdat het mijns inziens echt meer duidelijkheid verschaft.

Wat vind jij? Icoontje of ‘Voor mobiel’ label? Ik ben benieuwd of het voor jou nog een verschil maakt, dus laat je hieronder je reactie achter?

De gevaren van linkbuilding

Linkbuilding: weet wat je doet!

11 december 2014: groot nieuws in de SEO-wereld. De grootste linkbuilding-partij in Nederland, Get Indexed, is afgestraft voor de technieken die ze gebruikt. Of eigenlijk: de klanten van Get Indexed zijn afgestraft voor de technieken die hun linkbuilder gebruikt. Wat waren deze technieken en moet je nu wel of niet iets met linkbuilding doen voor je vindbaarheid?

Waarom Get Indexed werd bestraft

Get Indexed was sinds 2011 actief op het gebied van linkbuilding. Ze waren zelfs partner van een van de grootste aanbieders van webshopsoftware: SEOshop. In het kort: ze hadden een enorm aantal domeinnamen, waarop ze artikelen met links plaatsten voor hun klanten. Tegen betaling uiteraard. Of klanten konden dit zelf doen, voor een relatief laag bedrag per maand. Dit systeem wordt PBN genoemd: Private Blog Network. Hierdoor ontstaan onnatuurlijke linkprofielen en dit kan niet de bedoeling zijn. En daarvoor is Get Indexed dus bestraft.

Lees op Search Engine Watch waarom PBN’s zo gevaarlijk zijn.

Zijn de klanten de dupe?

Vraag is nu: zijn de klanten de dupe? Ja, maar ook nee. Klanten hebben betaald voor een dienst met een bepaalde verwachting die nu niet wordt ingelost. Aan de andere kant heeft een groot gedeelte van de klanten wel geprofiteerd van de diensten waarvoor ze hebben betaald. Dat dit ook eindig is, mag voor zich spreken. In feite is het niet veel anders dan adverteren: zolang je betaalt, ben je zichtbaar. Wordt er niet meer betaald, dan is het niet gek dat het effect ook afneemt. En is dat effect er? Op de website van Get Indexed vond ik de volgende tabel:

Resultaten linkbuilding Get Indexed

 

Sommige resultaten mogen er zijn, maar je kunt er ook heel kritisch naar kijken: een stijging van 1 positie, zonder daarmee in de top 3 van Google te komen, is geen resultaat. Daarnaast zijn er zoektermen die een laag zoekvolume hebben en daarmee de moeite van de investering niet waard zijn. Vraag is dus of je geld moet steken in linkbuilding om deze resultaten te bereiken.

Klanten konden het weten

Klanten die zich goed (laten) informeren, weten hoe gevaarlijk linkbuilding is. Google geeft zelf in haar Kwaliteitsrichtlijnen al aan dat linkuitwisselingsprogramma’s in strijd met de richtlijnen zijn. In het interview dat Get Indexed eigenaar Stan Smulders met SEOshop gaf, laat hij merken te weten hoe gevaarlijk zijn werkzaamheden zijn:

Het aanmaken van links is per definitie grey hat – manipulatie, want Google wil niet dat je betaalt voor links. Als linkbuilder begeef je je daardoor altijd op glad ijs.

Even verderop probeert hij het nog recht te praten:

Technieken die nu werken kunnen in de toekomst door Google worden tegengewerkt. Toch kan je, als je de ontwikkelingen goed in de gaten houdt, de risico’s managen.

Uiteindelijk blijkt dit laatste dus niet zo te zijn. Wanneer je -zoals Stan zelf al toegeeft- de resultaten wilt manipuleren, ben je per definitie niet bezig om te zorgen voor authentieke, relevante zoekresultaten, zoals Google graag wil. Vroeg of laat wordt dat afgestraft en dat hadden de klanten kunnen weten. Op het blog van Sitedeals.nl ontstond eind november 2014 al een discussie of de technieken van Get Indexed nu wel zo zuiver waren. Slechts 3 weken later werd duidelijk hoezeer deze discussie terecht was.

Ervaringen linkbuilding Get Indexed

Linkbuilding vs. link-earning

De meeste linkbuildingtechnieken -en vooral de betaalde- zijn technieken waarbij bewust gewerkt wordt aan het verkrijgen van links om de posities in Google te beïnvloeden. Manipulatie, zoals al eerder in dit artikel werd gezegd. En er kleeft niet voor niets een negatieve klank aan dit woord. En uiteindelijk wordt die manipulatie ontdekt. Link earning daarentegen, is -de naam zegt het al- het verdienen van links. Maar hoe verdien je die links dan? Vrijwel iedere respectabele SEO-professional zal je vertellen dat je die verdient door kwalitatief hoogwaardige content te creëren. Het gaat te ver om dat hier verder toe te lichten, maar vele van jullie kunnen dit waarschijnlijk ook zelf bedenken.

Is er dan geen enkele linkbuildingtechniek die werkt?

Maar als je net je website hebt opgezet, hoe krijg je dan die links? Vooropgesteld: het is wel van belang om in ieder geval enkele links te krijgen, omdat de Googlebots hiermee een indicatie krijgen van het feit dat je website bestaat en ertoe doet. Dus hoe moet dat dan met je nieuwe website? Een aantal tips om te beginnen:

  1. Laat zien dat je bestaat door links naar je website op sociale media te delen. Hierdoor ontdekken mensen je website en vergroot je de kans dat zij links van jouw site zullen delen. Google ziet de links en hoewel ze niet worden gebruikt voor het bepalen van de ranking van je website (het zijn NoFollow-links), “ziet” Google zeker en hebben deze links sowieso geen negatief effect op je SEO.
  2. Zorg voor vermelding op relevante websites. Jazeker, je kunt echt wel om een vermelding vragen op diverse websites. Denk hierbij aan branche-organisaties, startpagina’s en andere websites waar bijvoorbeeld ook concurrenten te vinden zijn.
  3. Meld je bedrijf aan bij directorysites. Directorysites zijn websites waar bedrijven zich kunnen aanmelden. Dit zijn in feite digitale versies van de vroegere telefoongids, waar online inmiddels vele varianten van te vinden zijn. Soms moet je betalen om een link bij je vermelding te krijgen, wat ik je afraad, tenzij je het zelf de investering waard vindt. Er zijn vele directorysites die wel gratis je link plaatsen, dus kies daar als eerste voor.
  4. Zet jezelf op de kaart! Letterlijk: meld je aan bij Google Mijn Bedrijf, waarmee je de vermelding van je bedrijf in Google Maps beheert. Ook je vermelding op TomTom en Foursquare  beheer je gewoon zelf.

Je ziet het, er zijn prima mogelijkheden om zelf je vermeldingen, al dan niet met links, te beheren. En let op: ook vermeldingen zonder link naar je website zijn voor Google een signaal naar je website, mits alle gegevens overeenkomen met die op je website. Bedrijfsnaam, adres, telefoonnummer, als ze hetzelfde zijn, is dat een bevestiging van het bestaan van je bedrijf en website.

Wat ga jij nu doen?

En, heb ik je aan ideeën geholpen? Mooi. Nu nog even een vraag: heb jij ooit gebruik gemaakt van een bedrijf dat aan linkbuilding deed? Of was je het van plan? Ik ben benieuwd, dus deel je verhaal!

Google Carrousel nu ook in Nederland

Google Carrousel in Nederland

In de wereld van SEO en Google wordt al lange tijd gesproken over de ‘Google Carousel‘ (Engelse spelling, de Nederlandse spelling is ‘carrousel’) en de mogelijke uitrol buiten de Verenigde Staten. Nadat ‘Google Carousel’ in de eerste helft van 2013 werd uitgerold in de Verenigde Staten, was het een kwestie van tijd voor dit wereldwijd zou worden uitgerold. Wat is de Google Carrousel (ik houd vanaf nu de Nederlandse spelling aan) en wat betekent dit voor jouw website?

 

Wat is de Google Carrousel?

De Google Carrousel is een visuele toevoeging aan de zoekresultaten in een balk bovenin de SERPs (zoekresultatenpagina). Deze afbeeldingen hebben te maken met de zogenaamde Knowledge Graph (in het Nederlands: Kenniskaart) die er ook al voor zorgde dat je content uit Wikipedia te zien kreeg over bepaalde onderwerpen. De Knowledge Graph is ook verantwoordelijk voor de weergave van diverse lokale ondernemingen met afbeeldingen. In mijn artikel over de uitrol van Google Pigeon werd de carrousel al even aangestipt. Wat je te zien krijgt is een overzicht van diverse bedrijven uit dezelfde categorie, met bijbehorende foto’s. Deze foto’s worden uit de Google Mijn Bedrijf vermelding van desbetreffende bedrijven gehaald. Als bedrijf heb je dus zelf  een zekere invloed op jouw vertoning in de Carrousel door de foto’s op Google Mijn Bedrijf te beheren.  Zo zie je in onderstaande voorbeeld dat veel rijscholen nog geen afbeeldingen hebben toegevoegd aan hun Google Mijn Bedrijf en daarom vertoond worden met hun Maps vermelding.

 

Google Carousel -of Carrousel- voor verkeersscholen in Apeldoorn 6 november 2014

De uitrol in Nederland

Zonder enige aankondiging was hij er dan: de Google Carrousel in de Nederlandse zoekresultaten. Nog wel enigszins verstopt, want je moet er wat moeite voor doen om ‘m tevoorschijn te toveren, maar hij ís er wel nu. Eduard de Boer van Reputatiecoaching ontdekte bij toeval op 5 november de Google Carrousel in Nederland. In de video dat bij zijn artikel staat, wordt al uitgelegd hoe je de Carrousel tevoorschijn tovert:

  • Zoek op een onderwerp in Google, bijvoorbeeld een bekende persoon of een (lokaal) bedrijf. Gebruik een naam, bijvoorbeeld “Martin Luther King” of “Verkeersschool Frank Schuurman”.
  • In de rechterkolom op Google verschijnt de ‘One Box’ van het onderwerp, met daaronder de vermelding ‘Gerelateerd’ (bij onderwerpen) of ‘Andere mensen zochten ook naar’ (bij bedrijven).
  • Klik op een van de vermeldingen daaronder en zie de Google Carrousel verschijnen:

Google Knowledge Graph Carousel of Carrousel bij Martin Luther King

 

Wat betekent dit voor jouw website?

Wanneer je met jouw bedrijf in de Google Carrousel wilt verschijnen, zul je allereerst de koppeling tussen je Google Mijn Bedrijf en je website in orde moeten hebben:

  • Heb je een Google Mijn Bedrijf pagina voor je bedrijf?
  • Is je website vermeld op je Google Mijn Bedrijf pagina?
  • Is er een koppeling op je website met je Google Mijn Bedrijf middels rel=”publisher”?

Wanneer dit allemaal geregeld is, ben je overgeleverd aan Google om deze al dan niet mee te nemen in de zoekresultaten. Dit is onder andere afhankelijk van de bedrijfscategorieën, omdat niet alle categorieën een SERP (pagina met zoekresultaten) tonen met Knowledge Base informatie.

Zorg er in ieder geval voor dat je afbeeldingen hebt toegevoegd aan je Google Mijn Bedrijf, zodat je geen vertoning van je vermelding op Google Maps in de Carrousel krijgt. Onderzoek zelf regelmatig of de afbeelding in de Carrousel komt en of die afbeelding representatief is. Is dat laatste niet het geval, schuif dan met je afbeeldingen en test of er dan een betere foto vertoond wordt.

 

Moet je nu alles in het werk zetten om in de Carrousel te komen?

De belangrijkste vraag is of je nu je pijlen moet richten op de Google Carrousel. Vooralsnog is er op het moment van schrijven weinig reden toe. Als je alles uit bovenstaande alinea hebt toegepast, heb je in ieder geval zelf de belangrijkste stappen voor jouw bedrijf gezet. Er zijn twee redenen waarom je er vooralsnog verder weinig meer aan zou moeten doen:

  1. De Google Carrousel verschijnt niet automatisch bij de zoekresultaten. Men moet er moeite voor doen om deze te laten verschijnen en weinig mensen zullen dat gaan doen. Ze zijn op zoek naar een bepaald onderwerp of bedrijf en klikken daarom niet zo gauw op de andere resultaten.
  2. We weten niet of Google Carrousel een blijvertje is. De geschiedenis leert ons dat Google veel experimenteert en dus ook regelmatig weer elementen verwijdert uit de SERPs. Zo verdween eerder in 2014 de auteursfoto en uiteindelijk verdween Google Authorship volledig.

Zorg er eerst in ieder geval wel voor dat je de basis hebt liggen door de koppelingen tussen je website en Google+ te maken en goede foto’s op Google Mijn Bedrijf te zetten.

 

Zie jij het nut in van Google Carrousel?

Nu je dit alles zo gelezen hebt, zie jij dan het nut in van Google Carrousel? Voegt het volgens jou iets toe aan de zoekresultaten? Ik ben benieuwd, dus laat je reactie hieronder achter!

Google Penguin 3.0: word jij slachtoffer van de pinguin?

Google rolt Penguin 3.0 uit, loopt jouw website gevaar?

Op zaterdag 18 oktober 2014 (Nederlandse tijd; in de Verenigde Staten was het nog vrijdag 17 oktober) was er reuring in de SEO-wereld. De langverwachte Google Penguin 3.0 algoritme-update leek eindelijk te worden uitgerold. Langverwacht, omdat er al maanden werd gespeculeerd wanneer deze update nu zou komen. En zoals het gaat bij de algoritme-updates van Google, begint het in de Verenigde Staten en wordt het daarna wereldwijd uitgerold.

Wat is nou die Google Penguin 3.0?

Wanneer je je niet met regelmaat bezighoudt met SEO/zoekmachine-optimalisatie, zegt zo’n naam je natuurlijk weinig tot niets. Dus wat is die Google Penguin 3.0 nu eigenlijk? Google Penguin is een van de updates in de algoritmes van Google. De zoekmachinegigant blijft de voorwaarden waarop je positie in de zoekresultaten wordt gebaseerd telkens aanpassen. Dat doen ze om de gebruikers van hun zoekmachine de meest relevante zoekresultaten voor te schotelen. En een van die voorwaarden is de links die naar jouw website verwijzen, we noemen dit backlinks. De Google Penguin update rekent af met foute backlinks.

Google Penguin 3.0

Google en PageRank: het draait om backlinks

Toen Larry Page en Sergey Brin in 1997 begonnen met Google, wilden ze de manier waarop de posities bepaald werden anders aanpakken dan de bestaande zoekmachines. De insteek was daarbij dat websites waar veel naar gelinkt werd wel goede websites moesten zijn. Want goede websites verdienden destijds een vermelding (link) op een andere website. Daaruit ontstond de PageRank (de naam komt van de achternaam van Larry Page), waarbij een website met veel backlinks een hoge PageRank kreeg. Het zorgde ervoor dat Google onderscheidend was en de beste zoekresultaten bood. Dankzij de PageRank, en dus de backlinks, werd Google de grootste zoekmachine ter wereld.

En toen ontstond linkbuilding

Zoekmachine-optimalisatiespecialisten (SEO’ers) zijn altijd op zoek naar manieren om de posities van websites te verbeteren. Dus wanneer ze ontdekken welke factoren een rol spelen in de vindbaarheid, zullen ze die benutten. Dat geldt dus ook voor het verkrijgen van links. Het actief verwerven van links voor je website heet linkbuilding en er zijn specialisten die zich hierop toeleggen.

Black hat SEO - linkbuilding

‘The dark side of link building’

Backlinks spelen een belangrijke rol in de PageRank van een website. Omdat een website met een hoge PageRank vrijwel automatisch hoog in de zoekresultaten verscheen, werd linkbuilding een belangrijk onderdeel van SEO. Enkele slimmeriken bedachten allerlei slimme trucs om snel veel backlinks naar een website te creëren. Zo ontstonden er bijvoorbeeld ‘link farms‘, sites vol met links, puur voor linkbuilding. Naast de link farms zijn er diverse andere technieken die door linkbuildingspecialisten worden ingezet. Deze technieken zijn soms legitiem (white hat) en soms op het randje (grey hat), maar binnen linkbuilding wordt ook gebruikgemaakt van trucs die niet legitiem zijn en dus onder black hat vallen. Welkom in ‘The dark side of link building’.

Algoritme-updates

Omdat Google niet van trucs houdt en relevantie voorop stelt, worden de algoritmes regelmatig geüpdatet om de trucjes onmogelijk te maken. Zo worden technieken die gebruikt worden om op een oneigenlijke manier hoog in Google te komen niet meer meegewogen of zelfs negatief beoordeeld. Hierdoor kun je enorm in de zoekresultaten kelderen of zelfs uitgesloten worden van vermelding in de zoekresultaten. Deze technieken die als truc worden ingezet zijn dan dus niet (meer) toegestaan en gelden als black hat SEO.

 

Kwantiteit versus kwaliteit, ook in linkbuilding

Google zag linkbuilding als trucje toenemen in de SEO-wereld. Dat hierdoor de relevantie van bepaalde resultaten afnam moge duidelijk zijn. Door het inzetten van linkbuilding-trucs kwamen websites hoog in Google te staan, terwijl ze voor degene die op een bepaalde term zocht niet de juiste relevantie hadden. Dus nam Google maatregelen en zo zijn er in de loop der jaren bepaalde voorwaarden gesteld waar links op worden beoordeeld:

  • DoFollow vs. NoFollow: links bij reacties op blogs, of op sociale media zijn makkelijke manieren om aan linkbuilding te doen, dus worden deze automatisch ‘NoFollow’, wat inhoudt dat ze niet bijdragen aan je PageRank.
  • Kwantiteit vs. kwaliteit: links op sites die geen aansluiting hebben op het onderwerp van jouw website voegen weinig waarde toe, en worden daarom lager gewaardeerd. Ook hier draait het weer om relevantie: een link van een bakker op de hoek naar de website van een bevriende fysiotherapeut is minder relevant dan een link van de bakker naar de groothandel in bakkersmaterialen.
  • Betaalde links: betaalde links, met name betaalde vermeldingen in bijvoorbeeld directory-sites (denk aan online telefoon- en bedrijvengidsen) dienen in principe ook NoFollow te zijn.

Op deze manier draait het weer meer om een eerlijke manier van links vergaren en opbouwen van je PageRank. Trucjes om dit allemaal te omzeilen werken soms, maar als ze werken, is dat meestal tijdelijk. Dit valt meestal onder de grey hat SEO en grey hat wordt over het algemeen uiteindelijk black hat. Moet je niet willen dus.

Penguin algoritme-updates: uitsluiten van black hat SEO

De eerste Google Penguin update werd door Google zelf bekendgemaakt in april 2012. Het doel van deze algoritme-update is om linkbuildingtechnieken als link schemes af te straffen. Websites die door slechte linkbuildingtechnieken hoog in de zoekmachine zijn gekomen, kunnen een terugval in hun posities ervaren. In extreme gevallen wordt er zelfs een handmatige penalty uitgevoerd, waarvan je een melding krijgt in je Google Webmaster Tools. De algoritmes krijgen regelmatig updates en zo komt er van de grote updates als Panda en nu dus Penguin jaarlijks een nieuwe update. Soms zelfs meerdere keren per jaar. Google ontdekt nieuwe trucs of nieuwe link farms, inzichten veranderen, en zo moeten de algoritmes ook aangepast worden om misbruik van de algoritmes te voorkomen.

Google Penguin 3.0 slaat toe

En nu is er dus Penguin 3.0

Op 17 oktober 2014 werd duidelijk dat de langverwachte Google Penguin 3.0 algoritme-update werd uitgerold. Wanneer, en vooral hoe deze update zijn effect zal hebben op de Nederlandse zoekresultaten is afwachten. Rest de vraag: zal Google Penguin 3.0 effect hebben op de posities van jouw website? Wanneer jij niet of nauwelijks bezig bent geweest met linkbuilding of dit aan een externe partij hebt uitbesteed, is er weinig kans op een negatief effect voor jouw website. Heb je iemand ingeschakeld voor linkbuilding, dan is het wel zaak goed op te letten of daar geen zogenaamde ‘bad links’ uit voortgekomen zijn. Andersom profiteer je wel van de dalingen van concurrenten wanneer jij je netjes aan de regels hebt gehouden.

Heb jij sinds 18 oktober 2014 duidelijke verschuivingen in je posities in Google ervaren?

Afbeelding man met hoed via FreeDigitalPhotos.net: Luigi Diamanti

Google Mijn Bedrijf verifieren met Google Webmaster Tools

Google Mijn Bedrijf direct verifieren via Webmaster Tools

Het verifiëren van je lokale onderneming op Google Mijn Bedrijf verliep lange tijd op zijn zachtst gezegd nogal omslachtig. Er zullen vast goede redenen voor geweest zijn, maar verifiëren door een briefkaart aan te vragen van een van ’s werelds grootste internetondernemingen is niet echt logisch, wel? Gelukkig kan dat nu dus efficiënter -en passender- via Google Webmaster Tools.

7 pack rijschool - Google Mijn Bedrijf verifieren met Google Webmaster Tools

Waarom verifieren van je lokale onderneming?

Wanneer je lokaal gevonden wilt worden, is het verifiëren van je lokale onderneming in Google Mijn Bedrijf een relevante zaak. Voor verschillende categorieën (rijscholen, winkels, dienstverleners) resulteert dit in de vermelding van je bedrijf op de kaart in de zoekresultaten. Vaak zijn dit 7 lokale vermeldingen. Dit noemen we de 7-pack. Een voorbeeld van zo’n 7-pack zie je hiernaast. Je ziet hierbij ook duidelijk vermelding van de Google+pagina’s en Google recensies.

 

Hoe werkte het verifieren eerst?

Verificatie van je lokale vermelding verliep nogal omslachtig en ouderwets. Je diende het verzoek om verificatie in via je Google+pagina en moest dan wachten op een briefkaart van Google. Deze werd verstuurd naar het door jou opgegeven adres en bevatte een code die je weer op internet moest invullen. Op zich logisch, want zo kon je ook echt alleen verifiëren wanneer je werkelijk op die locatie zat. Maar het duurde altijd even en dat moest toch sneller en efficiënter kunnen? Hier kwam al eens verificatie via telefoon bij, maar nu kan het nog efficiënter (en logischer): gewoon online via Google Webmaster Tools.

Hoe gaat dat nu in zijn werk?

Wanneer je een website hebt, meld je deze aan via Google Webmaster Tools (GWT. Of je webdesigner/webbouwer doet dit voor je. In ieder geval zal er een koppeling (moeten) zijn tussen je website en dit hulpprogramma van Google. Wanneer jouw website is aangemeld via GWT, kun je ook je Google Mijn Bedrijf pagina via GWT verifiëren. De volgorde is dus: eerst website, dan Google Mijn Bedrijf. Hierbij is het ook van belang dat je account bij GWT gekoppeld is aan hetzelfde e-mailadres als dat van je Google Mijn Bedrijf. Log in bij Google Mijn Bedrijf en van daaruit kun je jouw lokale vermelding verifiëren.

Verdere details over het verifieren

Helaas moet ik toegeven dat ik je nu niet veel verder kan helpen met de te nemen stappen. Mijn pagina was al geverifieerd, dus ik kan het proces zelf niet meer doorlopen. Dus als iemand dit proces wil doorlopen en mij -en daarmee vooral ook vele anderen- wil helpen door de te nemen stappen te delen met ons, graag!

Voor verdere informatie omtrent dit onderwerp verwijs ik ook graag naar een eerder blog van collega Daniel Mulder op zijn Google Plus Marketing blog.

Vragen? Opmerkingen? Ik lees ze graag!


Waardevol? Klik op de plus hierboven 🙂

Wordt jouw site beter vindbaar in Google met HTTPS?

Beveiligde sites met HTTPS gaan beter scoren in Google

Op 6 augustus 2014 gaf Google aan HTTPS definitief op te nemen als ranking signaal. Oftewel: sites die HTTPS (HyperText Transfer Protocol Secure) gebruiken in plaats van de standaard HTTP (HyperText Transfer Protocol) kunnen daardoor hoger in de zoekresultaten komen. Kunnen, want hoe het op het moment van schrijven (augustus 2014) exact zit, doe ik hieronder voor je uit de doeken.

Wat is HTTPS?

SSL slotjeAllereerst is het goed om te weten wat HTTPS nu precies is. Ik zal je de technische details besparen, dat is niet direct van belang. Het komt erop neer dat de gegevens via een HTTPS dataverbinding versleuteld worden verstuurd. Het is hiermee voor kwaadwilligen veel lastiger om gegevens te achterhalen. Het zorgt dus voor veiliger gebruik van internet. Je komt HTTPS vooral tegen bij banken, webshops en andere websites waar je vertrouwelijke gegevens achterlaat. En nu vindt Google de veiligheid dusdanig belangrijk dat ze deze beveiliging meenemen als factor in je ranking (vindbaarheid). Wat moet jij je hier nu van aantrekken?

Hoeveel waarde moet je nu hechten aan HTTPS voor jouw website?

Wat gaat deze beslissing van Google nu voor de vindbaarheid van jouw website betekenen? Allereerst is het van belang om te weten dat Google zelf al aangeeft dat op dit moment minder dan 1% van de rankings wordt beïnvloed door deze rankingfactor:

Google https als ranking factor - minder dan 1 procent invloed

Naast de beperkte invloed op dit moment telt dus ook heel duidelijk mee dat hoge kwaliteit content nog altijd veel zwaarder weegt. Wil je hoger in Google komen met een bepaalde zoekterm, dan zal een beveiligde verbinding je dus minder helpen dan het creëren van goede content.

Wel of niet HTTPS inzetten?

Wat is nu wijsheid, wel of niet HTTPS inzetten? Dat wil je nu natuurlijk weten. Hostingpartijen sturen er nu al op aan dat je je HTTPS nu gaat regelen bij ze:

HTTPS als ranking signaal - tweet TransIP

Mijn advies is: zet een SSL-verbinding in wanneer dat ten gunste komt van de veiligheid van je bezoekers. Heb je een website waar je klanten geen privacygevoelige informatie aan je doorgeven, is SSL nog niet van belang. Denk aan puur informatieve websites en websites waarbij een contactformulier het enige is waar klanten gegevens doorgeven. In dat geval vraag je geen rekeningnummers en andere persoonlijke gegevens en is een SSL-verbinding niet noodzakelijk. Zodra je klanten online afrekenen wordt een beveiligde verbinding natuurlijk wel van belang.

En mijn posities in Google dan?

Omdat Google heeft aangegeven dat HTTPS een rankingsignaal wordt, zul je geneigd zijn om dit middel in te zetten om je posities in Google te verbeteren. Dat is niet gek, maar zoals al wordt aangegeven is de invloed echt nog heel erg klein. En let wel: zodra jouw concurrenten ook allemaal een SSL-verbinding gebruiken, is het voordeel -voor zover dat er überhaupt is- helemaal verdwenen.

Voor je posities in Google moet je het niet doen. Daar zijn genoeg andere SEO-technieken voor om in te zetten. Deze leggen ook nog eens veel meer gewicht in de schaal. Laat je dus vooral niet gek maken door hostingbedrijven die je nu ineens SSL-certificaten willen verkopen.

En. Wat ga jij nu doen?

Nu ben ik benieuwd of jouw beeld over het inzetten van HTTPS voor je vindbaarheid veranderd is naar aanleiding van dit artikel. Gebruikte je al een SSL-verbinding of was je het van plan in te zetten? Geef je mening of deel je verhaal hieronder.

Gevonden Worden Op Google Begint Bij Jezelf

Gevonden Worden Op Google Begint Bij Jezelf

Doet de concurrentie het beter op Google? Wil je meer uit Google halen door een betere positie? Gevonden worden begint bij jezelf. Ik geef je hier echter geen gouden tips waarmee je gegarandeerd op 1 in Google komt. Als ik die had, werd ik natuurlijk slapend rijk. Maar net zoals niemand hét recept voor een nummer 1-hit heeft, kan ook niemand jou de garantie geven op een nummer 1-positie in Google. Toch liggen er nog veel kansen om hoog te komen in Google en laten vele bedrijven de kansen nog onbenut. Laat jij die kansen ook liggen op het moment? Lees dan zeker wat je nu kunt doen om hoger in de zoekresultaten te komen.

 

Waarom Is Gevonden Worden Op Google Belangrijk?

Vraag jezelf eerst af of en waarom je hoog in Google wilt komen? Wat voor nut dient het? Laat ik daar dan ook nog even een voorzetje voor geven. Gebruik je deze nog wel eens?

De Telefoongids - Gouden Gids - Gevonden worden op Google begint bij jezelf

Onhandig hè? Boek pakken, doorbladeren en zoeken naar een bedrijf… Dus wat doe je tegenwoordig? Je pakt je smartphone of tablet en opent een webbrowser of app van Google, Bing of Yahoo. Hierbij is het marktaandeel van Google het grootst met een marktaandeel van meer dan 96% op mobiel en tablet en rond de 92% op desktop:

 

Marktaandelen zoekmachines Nederland augustus 2013 - augustus 2014

Tel daarbij op dat de eerste 5 posities in de organische zoekresultaten zo’n 75% van de kliks opleveren en je weet dat een hoge positie in Google meer oplevert dan je vermelding in De Telefoongids/Gouden Gids. 

 

Hoe Word Je Beter Gevonden?

Wanneer je beter gevonden wilt worden zijn er diverse factoren om rekening mee te houden. Het hele proces van verbetering van deze factoren heet zoekmachine-optimalisatie of SEO (Search Engine Optimization). De SEO-factoren worden globaal verdeeld over drie facetten:

  • Technische SEO; de techniek achter je website
  • Content; de inhoud van je site, van tekst tot beeld
  • Off-page SEO: links naar je site

Wil je goed presteren in de zoekmachines, is het van belang dat deze drie factoren allemaal benut worden. Voor de technische SEO is je webdesigner of websitebouwer samen met jou verantwoordelijk. Dat begint met het CMS (Content Management System) waarin je site is gebouwd, maar er zijn veel meer factoren die een rol spelen. De off-page SEO heb je deels zelf in de hand met de vermeldingen van je site bij partners en zakelijke sites zoals belangenverenigingen. De meeste invloed heb je zelf op de content. Daar ben je namelijk 100% zelf voor verantwoordelijk.

 

Wat Kun Je Zelf Doen Aan SEO?

Zoals aangegeven is de content volledig jouw verantwoordelijkheid. Hiermee wil ik niet zeggen dat je ook zelf alles moet doen. Je bent echter wel degene die hiervan de inhoud en vorm bepaalt. Het is jouw site, gaat over jouw bedrijf en het moet dus ook echt jouw eindverantwoordelijkheid zijn wat er op je site staat. En dat begint eigenlijk al voordat je site ontwikkeld wordt. Het belangrijkste daarbij is namelijk dat je de zoektermen bepaalt waarop je gevonden wilt worden. Hoe doe je dat?

  • Wanneer je jouw producten- of dienstenaanbod al duidelijk hebt, bepaal je jouw zoektermen op basis van je aanbod.
  • Vraag aan je (potentiële) klanten waarop zij zouden zoeken.
  • Kijk naar je concurrenten, niet perse om te kijken hoe zij het doen, maar vooral hoe zij het niet doen. Daar liggen namelijk de kansen!
  • Doe gedegen onderzoek naar je zoektermen (of laat het doen), kijk hierbij vooral naar alternatieve zoektermen en hoe sterk de concurrentie is per zoekterm. 

Heb je de juiste zoektermen gevonden, kies dan per pagina 1 zoekterm waarop je focust. Dit maakt het makkelijker om alles te optimaliseren en geeft je een grotere kans van slagen. 

TIP: zorg consequent voor relevante content. De zoekmachines houden van relevantie, dus schrijf in je blogs ook over zaken die met je vakgebied te maken hebben. Het voordeel hiervan is ook dat je bij relevante woorden in je tekst weer kunt doorlinken naar bijbehorende pagina’s op je site. 

 

Dit artikel werd eerder geplaatst op Word Een Klantmagneet

Google’s nieuwe update: Google Pigeon

Google Pigeon update: impact op lokale zoekresultaten

Zonder enige aankondiging was er ineens een nieuwe Google algoritme-update: Google Pigeon. En eigenlijk is Pigeon niet eens de officiële naam. Omdat er geen naam aan gegeven is, heeft Search Engine Land ‘m deze naam maar meegegeven. Barry Schwartz, verantwoordelijk voor de nieuwsgaring op Search Engine Land, bracht het nieuws op 25 juli 2014 als eerste naar buiten: Eerste melding Google Pigeon door Barry Schwartz

Wat is de Google Pigeon update?

Allereerst is het van belang wat de Pigeon update is. Google Pigeon is een grote update in de algoritmes van Google. Grote updates als deze hebben vaak een flinke impact op de zoekresultaten. Dit kan betekenen dat er flinke verschuivingen gaan plaatsvinden in de SERPs (Search Engine Results Pages; de zoekresultaten die jij voorgeschoteld krijgt). De kaarten worden in dit soort situaties flink opnieuw geschud. De eerste resultaten uit de Verenigde Staten worden verderop behandeld. Eerst kijken we naar de reden van deze update.

Waarom deze update?

We weten uiteraard niet exact waarom deze aanpassing in het algoritme wordt toegepast. In algemene zin kun je zeggen dat Google altijd de meest relevante zoekresultaten wil geven aan zijn gebruikers. Om die reden worden de algoritmes regelmatig aangevuld of aangepast. 10 jaar geleden verwachtte je heel andere zoekresultaten wanneer je zocht op “rijschool” dan nu. En 10 jaar geleden was daarbij de andere website van een andere rijschool relevanter dan nu. Daar zijn diverse redenen voor, waar je er zelf al een flink aantal van kunt bedenken. Een heel belangrijke is daarbij wat mij betreft de gebruikerservaring van de website. Is het een website die snel laadt? Voldoet de website aan de standaarden van deze tijd? Ofwel: geen gebruik van Flash (speelt niet af op de meeste mobiele apparaten) en ook op mobiel goed leesbaar? Google Pigeon

Welke impact heeft Google Pigeon op de zoekresultaten?

Wat Google Pigeon exact voor effect zal hebben op de diverse zoekresultaten is niet met zekerheid te zeggen. Allereerst is de update net bekendgemaakt en als eerste in de Verenigde Staten uitgerold. De eerste effecten die daar gemeten zijn, zijn als volgt:

  1. De directory-sites (Yelp wordt als meest prominente voorbeeld genoemd) scoren beter in lokale zoekresultaten.
  2. Minder weergaven van de Local Packs (uitleg Local Pack in begrippenlijst) in de zoekresultaten.
  3. Een lichte stijging van de weergave van One Box (een enkele lokale vermelding aan de rechterkant)

Verder is er een afname van het aantal vermeldingen met meerdere locaties in de carousel gedaald. De carousel weergaven in de zoekresultaten zijn op het moment van schrijven alleen in de VS uitgerold. Hierbij wordt bovenin een virtuele carrousel van bedrijven weergegeven, waar je doorheen kunt bladeren: Google Carousel in zoekresultaten

Relevante vraag: Wat moet ik nu doen?

Natuurlijk wil je weten wat je nu moet doen. Je wilt per slot van rekening niet lager in de zoekresultaten komen. Maar heel eerlijk: op dit moment kun je alleen maar afwachten tot Google Pigeon is uitgerold in Nederland. En wel hierom:

  • De genoemde effecten zijn nog maar de eerste wijzigingen in de zoekresultaten. Vaak zullen er nog wat -vooral kleine- verschuivingen plaatsvinden.
  • De effecten kunnen in Nederland totaal anders uitpakken dan in de VS. Al is het maar omdat de carousel hier nog niet is uitgerold en wij andere directory-sites hebben in Nederland.
  • Het is op voorhand niet te zeggen wat je zou moeten aanpassen, omdat het niet duidelijk is welke factoren invloed hebben op de wijzigingen door de Google Pigeon update.

Wanneer jouw website gewoon dik in orde is, gemaakt is om kwalitatief goed te zijn, is er mijns inziens weinig om voor te vrezen. Gebruik je echter diverse technieken waarvan je je kunt afvragen of die wel helemaal in lijn zijn met de Google richtlijnen voor webmasters, dan zijn je rankings bij iedere update (zowel klein als groot) in gevaar.   Wat denk jij, zal Google Pigeon grote impact hebben op de zoekresultaten in Nederland? Laat het hieronder weten!

Is Google Plus zakelijk gezien interessant?

Moeten ondernemers Google Plus zakelijk inzetten?

google plus zakelijk
Sociale media behoren tot de grootste uitdaging van de moderne ondernemer. Moet je nu echt tijd steken in al die sociale media en moet je nu werkelijk overal aanwezig zijn? Facebook of Twitter is toch genoeg? Moet je Google + (Google Plus) ook nog eens zakelijk inzetten? Jazeker moet je op Google+. Sterker: grote kans dat je er al een account hebt.

Google+: de voordelen

Waarom zou je als ondernemer tijd steken in nóg een sociaal netwerk? Ik som hier een aantal belangrijke zakelijke voordelen van Google+ voor je op:

  1. Google Author Rank: in het oorsprokelijke blog op Marketingmed, waar dit een geüpdatete versie van is, werd nog gerept over Google Authorship. Dit voordeel is inmiddels verdwenen, maar wordt verderop als historisch feit nog wel even aangehaald. Koppeling van het Google+profiel van de auteur aan een gepubliceerd artikel speelt een rol in het bepalen van de autoriteit van de schrijver. Kort gezegd komt de Author Rank erop neer dat je door (kwalitatief goede) artikelen autoriteit opbouwt. Deze wordt alleen herkend wanneer je Google+profiel gekoppeld is aan deze artikelen. Op Google Plus Marketing vind je nog een interessant artikel over Author Rank.
  2. Lokaal vindbaar: maak een lokale bedrijfspagina aan (als je niet ooit al Google Places hebt aangemaakt) om je lokale vindbaarheid te vergroten. Met een geverifieerde lokale bedrijfspagina op Google+ wordt jouw bedrijf weergegeven in Google Maps.
  3. Recensies ontvangen: op je lokale bedrijfspagina kunnen je klanten een recensie achterlaten. Je recensies worden vertoond in de zoekresultaten zodra je er 5 of meer hebt ontvangen. Hiervoor moet je echter wel de koppeling maken tussen je website en je lokale bedrijfspagina.
  4. SEO-factor: hoewel er nog veel discussie bestaat over hoe Google+ wel en niet bijdraagt aan bijvoorbeeld je PageRank (zoals hier op Moz), zie ik zelf resultaten die ik niet anders dan aan Google+ kan toewijzen. Ik licht dit punt hieronder verder toe.

 

Google+ als SEO-factor

Voor de invloed van Google+ op je vindbaarheid heb ik meerdere voorbeelden. Allereerst mijn eigen site, waarbij ik met de belangrijkste zoektermen vrijwel direct na de koppeling van mijn Google+profiel met mijn site omhoog schoot in Google. Op de zoekterm “SEO teksten” bleef ik al enkele maanden steken in de subtop op pagina 2. Ik stond al die tijd zo ergens tussen positie 11 en positie 16. Totdat de zogenaamde rel=”author” koppeling werd gemaakt. Ik steeg naar positie 9 en had mijn eerste positie op de eerste pagina in Google te pakken! Daar hield het niet op, ik steeg door naar 8, toen 7 en blijf nu redelijk stabiel rond positie 6. De rel=”author” koppeling heeft mij geen windeieren gelegd. En mij niet alleen!

 

Google Authorship

De rel=”author” koppeling leverde tot juli 2014 nog een mooi extraatje op: vermelding van de auteursnaam in de zoekresultaten, met de Google+ profielfoto ernaast: Google Authorship. Een echte eyecatcher, die volgens velen zorgde voor meer kliks op jouw link in de zoekresultaten. Dit voordeel van Google Authorship is in juli 2014 verminderd door het terugbrengen naar enkel de naamsvermelding. In augustus is uiteindelijk ook die naamsvermelding verdwenen, waarmee er een definitief einde kwam aan Google Authorship. Zoals in punt 1 hiervoor al vermeld, blijft het wel degelijk relevant om de koppeling te maken met de auteur en hiermee te bouwen aan de Author Rank.

 

Google+-als-SEO-factor

In bovenstaande afbeelding zie je een collega tekstschrijver die tot voor kort halverwege de eerste pagina van Google  stond met de zoekterm “tekstschrijver dedemsvaart”. Met de rel=”author” koppeling en regelmatig publiceren van blogs op Google+ is ze gestegen naar de eerste positie.

 

Links plaatsen op Google+

Links zijn belangrijk voor het opbouwen van je PageRank (hoewel die naar verwachting steeds minder relevant zal worden), maar ook om traffic naar je website te krijgen. Er zijn vele mogelijkheden om links te plaatsen op Google+. Het meest vanzelfsprekend is om de website van je bedrijf op je (lokale) bedrijfspagina te plaatsen. Daarnaast kun je op de volgende manieren links kwijt op Google+:

Via je Google+profiel 

  • Links naar sites waar je aan bijdraagt (“Bijdrager aan” in de Links sectie)
  • Algemene links naar sites die je op je profiel wilt delen (Links sectie)
  • In je posts, wanneer je deze invoegt met de ‘Link’ knop
Link plaatsen in een bericht op Google+

Link invoegen in een bericht op Google+

Via je Google+pagina

  • Op de omslag van je bedrijfspagina
  • In de contactgegevens van je bedrijf
  • In je bedrijfsomschrijving, door middel van ankertekst
  • In je posts, wanneer je deze invoegt met de ‘Link’ knop

Niet alle links geven PageRank mee aan de website waarnaar je linkt. SEOguru en Rankwise hebben onderzocht welke links DoFollow zijn en welke niet. Samen hebben ze de resultaten van het onderzoek gepubliceerd op Rankwise.net. Let wel: Google kan zomaar wijzigen aanbrengen. Wat vandaag een DoFollow link is, kan morgen ineens NoFollow zijn.

 

Overige voordelen van Google+

Buiten het feit dat Google+ invloed heeft op je ranking in Google’s zoekresultaten, zijn er diverse andere redenen waarom Google+ interessant is om zakelijk in te zetten:

  1. Klanten per categorie informeren: wanneer je de volgers van je pagina terugvolgt, kun je ze indelen in cirkels die je zelf aanmaakt. Zo kun je klanten in groepen indelen en per groep informeren, omdat je per bericht bepaalt naar welke kringen je deze stuurt.
  2. Berichten direct zichtbaar in Google: wanneer je berichten plaatst op Google+, worden deze direct door Google geïndexeerd. Wanneer je volgers met hun Google-profiel zijn ingelogd, kunnen ze zomaar jouw bericht in de zoekresultaten tegenkomen.
  3. Communities: de Google+ communities zitten vol met betrokken mensen die hun kennis en ervaring delen met elkaar. Vooral op het gebied van vakkennis!
  4. Direct toegang tot Google Analytics: wanneer jij je website hebt gekoppeld aan je Google+ bedrijfspagina, vind je in de beheeromgeving van je pagina direct een beknopt overzicht van Google Analytics. Mits je Analytics aan je website gekoppeld hebt uiteraard. En je klikt zó door naar Analytics.

Kortom, veel interessante mogelijkheden. En Google kennende, worden de mogelijkheden nog wel uitgebreid.

Google Hangouts: Google Hangouts was tot voor kort alleen te gebruiken met een Google+profiel. Lange tijd werd dit als reden gebruikt om Google+ te gebruiken, maar sinds september 2014 is Google Hangouts onderdeel van Google Apps en kan iedereen met een Google account gebruik maken van Hangouts.

Is Google+ zakelijk gezien interessant?

Op de vraag waarmee dit blog opent geef ik het antwoord niet. Je moet zelf bepalen of Google+ van belang is voor jouw bedrijf. Weeg de genoemde factoren voor jezelf, of bepaal welke voordelen tellen voor jouw bedrijf. Je publiek zit nog overwegend op andere sociale media. Maar Google+ groeit door, dat is zeker.

Zet jij Google+ al in voor je bedrijf? 

 

[dit blog verscheen eerder op MarketingMed]