Waarom Google algoritme-updates helemaal geen probleem zijn

Heel vervelend, al die algoritme-updates van Google, vind je ook niet? Oké sorry, ik moet eerlijk zeggen dat ik ze niet vervelend vind. Die updates dienen een doel en je hoeft er beslist geen last van te hebben. Echt niet. In dit artikel leg ik je enkele basisprincipes van de algoritme-updates uit en waarom jij hier niet voor zou hoeven vrezen.

Het doel van de algoritme-updates

Het doel van de algoritme-updates is het verbeteren van de organische zoekresultaten in de zoekmachine. Google wil de beste resultaten bieden voor haar gebruikers. Hiervoor zijn complexe algoritmes ontwikkeld, die bepalen welke webpagina het beste zoekresultaten is voor een bepaalde zoek opdracht. Om de beste zoekresultaten te blijven bieden, moeten die algoritmes regelmatig geüpdatet worden. Daar zijn verschillende redenen voor.

Redenen voor de algoritme-updates

Voor de algoritme-updates zijn diverse redenen te noemen. Een aantal voor de hand liggende redenen zijn:

  • Verbeteringen van het algoritme in zijn algemeen
  • Veranderingen in de online wereld
  • Uitsluiten en voorkomen van misbruik

Verbeteringen van het algoritme in zijn algemeen

Google test alles. Oké, misschien niet alles, maar wel enorm veel. Reken er maar op dat ze dus in de gaten houden wat het klikgedrag in de zoekresultaten is. Of dat ze door middel van bijvoorbeeld panels testen of de zoekresultaten voldoen aan de verwachtingen van hun gebruikers. Om aan de verwachtingen van hun gebruikers te blijven voldoen, worden de algoritmes dus continu geüpdatet. Omdat stilstand achteruitgang is. Ook jij moet continu blijven werken aan de verbetering van jouw bedrijf, producten/diensten, website et cetera. Door de algoritme-updates blijft Google de zoekmachine en de zoekresultaten daarin dus verbeteren.

Veranderingen in de online wereld

Ik hoef jou niet te vertellen dat de technologische ontwikkelingen razendsnel gaan. Dit heeft ook invloed op websites, waaronder bijvoorbeeld techniek en eisen van de website bezoekers. Zo is het niet meer denkbaar dat jouw website niet mobielvriendelijk is. Het aantal bezoekers aan jouw website via mobiele apparaten neemt jaarlijks met vele procenten toe. Ook dit soort ontwikkelingen moet een zoekmachine dus meenemen in de algoritme-updates.

Toename gebruik mobiel

Sinds de introductie van de smartphone neemt het gebruik van mobiele apparaten voor het gebruik van internet jaarlijks toe. Het is meer dan aannemelijk dat binnen enkele jaren 80% of meer van het website bezoek plaatsvindt vanaf een smartphone. Wanneer jouw website niet goed genoeg toegankelijk is vanaf een smartphone, is dat een tegenvaller voor de bezoeker. Dat is de reden waarom Google mobiel vriendelijkheid als werk in factor meeweegt. Dit is een van de belangrijkste wijzigingen sinds de start van Google.

Laadtijd van je website

Aansluitend op mobiel vriendelijkheid is ook laadtijd een erg belangrijke factor geworden. Je weet zelf vast wel hoe irritant het is als je lang moet wachten tot een website op je scherm verschijnt. Zeker op je mobiel wil je niet al te lang wachten. Dus heeft Google de laadtijd van de websites de laatste jaren steeds zwaarder laten meewegen in de algoritme-updates die ze hebben doorgevoerd.

Uitsluiten en voorkomen van misbruik

Met het ontstaan van de zoekmachines ontstond uiteindelijk ook het vak zoekmachine-optimalisatie. SEO’s hebben vanaf het ontstaan van dit vakgebied een best gedaan om te ontrafelen hoe de zoekmachines werken en hoe ze die dus kunnen beïnvloeden. Daaruit ontstonden technieken, waarvan een aantal niet bij droeg aan de kwaliteit van de zoekresultaten. Pagina’s die dus niet voldeden aan de verwachtingen van de bezoeker, kwamen hoog in de zoekmachine en dat kan niet de bedoeling zijn. Deze trucjes zijn wat mij betreft de ultieme reden voor algoritme-updates.

Cloaking

Hier moet je niet eens aan willen beginnen en ik verbaas mij er ook over dat er gewoon nog naar gevraagd wordt. Cloaking is het plaatsen van onzichtbare tekst op een webpagina, waarmee je dus kunt scoren op zoektermen die niet of nauwelijks te vinden zijn op je webpagina. Hiermee misleid je jouw websitebezoekers en dat

Links op linkfarms

Dat links relevant zijn voor zoekmachine-optimalisatie is geen geheim. Toen dit duidelijk werd, ontstonden er allerlei bedrijven die linkbuilding aanboden via slinkse trucs. Je kon links kopen op linkfarms en PBN’s en dat werkte als een tierelier. Maar dat sloot niet aan op het idee achter links als SEO-factor. Dus kwam Google met Penguin update om die trucs af te straffen.

Goed nieuws voor jouw mobielvriendelijke website

Google voert eindelijk een langverwachte wijziging door. Nou ja, langverwacht,of het zou gebeuren was niet zeker. Het was vooral iets waar we met z’n allen in ieder geval lang op hoopten. Vanaf nu word je niet meer gestraft als je website mobielvriendelijk is. Er is echter nog wel iets anders waar je serieus rekening mee moet houden.

“Voor mobiel”-label verdwijnt

Op dinsdag 23 augustus 2016 kondigde Google op hun Webmaster Central blog aan dat het “Voor mobiel “-label verdwijnt. Mobielvriendelijke websites in de mobiele zoekresultaten van Google worden dan niet meer afgestraft, waardoor hun meta-omschrijving wordt ingekort. Toen het “Voor mobiel”-label verscheen, schreef ik al over het nadeel ervan. Velen waren met mij eens dat dit geen goede oplossing was (zie de reacties onder het blog).

Mobiel zoekresultaat voor "tekstschrijver" met nog veel niet-mobielvriendelijke websites85% mobielvriendelijke websites in zoekresultaten

Volgens Google is inmiddels 85% van de pagina’s in de mobiele zoekresultaten mobielvriendelijk. Hoewel ik weet dat -in ieder geval in Nederland- nog steeds meer dan 15% van de websites niet-mobielvriendelijk is, kan ik bevestigen dat de cijfers van Google (globaal) wel kloppen. Ik heb zelf wat zoekopdrachten gedaan en daarbij krijgt zo’n 85% van de pagina’s inderdaad het “Voor mobiel”-label. Er zijn wat uitzonderingen: in een enkel geval is er een eerste zoekresultatenpagina met nog zo’n 40% niet-mobielvriendelijke websites.

Effect van algoritme?

De vraag is nu of dit het effect is van meer mobielvriendelijke websites of van de wijziging in het algoritme, die Google in april 2015 aankondigde en doorvoerde. Uiteraard is het een combinatie van beiden, er zijn gelukkig meer mobiel vriendelijke websites bijgekomen. Toch denk ik dat het algoritme ook zeker zijn effect heeft nu. Niet-mobielvriendelijke websites worden nu toch echt zo langzaamaan gedegradeerd in de mobiele zoekresultaten.

Niet-mobielvriendelijk afgestraft?

Worden niet-mobielvriendelijke websites nu afgestraft met lagere posities? Ik geloof dat dat voor een deel zeker zo is, maar goede content kan nog altijd aanleiding zijn om ook in de mobiele zoekresultaten hoog te komen. Zelfs als je website niet mobielvriendelijk is. Toch heeft dat ook zijn nadelen.

Niet-mobielvriendelijk in ieder geval teleurstelling

Je gaat ongetwijfeld bezoekers verliezen wanneer mensen vanuit de mobiele zoekresultaten op een niet-mobielvriendelijke website terechtkomen. Dit is namelijk niet wat ze verwachten. Sterker nog, doordat inmiddels zoveel websites in de mobiele zoekresultaten wel mobielvriendelijk zijn, zijn ze teleurgesteld en zullen ze je website naar alle waarschijnlijkheid snel verlaten als deze niet mobielvriendelijk is.

Meta-omschrijving

Nu blijft er nog altijd een belangrijke factor om rekening mee te houden wanneer je website mobielvriendelijk is. De meta-omschrijving in de mobiele zoekresultaten is namelijk nog altijd korter dan die in de zoekresultaten op desktop. Waar we 156 leestekens aanhouden voor desktop, heb je 120 leestekens beschikbaar voor je Meta-omschrijving op mobiel. Daar ging dat vermaledijde “Voor mobiel”-label dan nog eens vanaf. Hoe zit dat nu?

Pixels versus leestekens

Allereerst is het goed om te weten dat zowel de titel als de meta-omschrijving in de zoekresultaten zijn gebaseerd op pixels. Kort gezegd: met “dunne” letters als de l en de i kun je meer leestekens kwijt dan met “brede” letters als de w en de m. Globaal kun je stellen dat het volgende aantal leestekens (inclusief komma’s, punten en spaties) veilig is:

  • Voor desktop zoekresultaten: 155 leestekens
  • Voor mobiele zoekresultaten: 120 leestekens

Daar ging het “Voor mobiel”-label nog eens vanaf, en zo hield je 106 leestekens over voor mobiel. Die krijg je dus weer terug en dus kun je nu 120 leestekens gebruiken voor je meta-omschrijvingen als je ze op zowel desktop als mobiel volledig weergegeven wilt zien.

Naast het “Voor mobiel”-label wijzigt Google nog iets:

Overlay-dingen wel afgestraft

Je kent het wel: je komt op een website en krijgt een overlay-ding. Een dikke pop-up of zelfs een enorme reclamebanner. Rete-irritant toch? Daar worden de website-eigenaren ook voor afgestraft door Google. Het laatste wat je wilt is direct een enorme overlay over de website. Google noemt dit de ‘intrusive interstitial’. Uitzonderingen hierop zijn cookiemeldingen en enkele andere minder irritante overlays.

Wat mag dan wel?

Wanneer mag zo’n overlay dan wel, en hoe? In het blog van Google zelf lees je er alles over. Kort gezegd mag je er vanuit gaan dat een overlay die niet super storend is, geen problemen zal opleveren. Het gaat, zoals altijd, om de gebruikerservaring. Dus bedenk zelf wanneer het irritatieniveau hoog wordt en hou dat aan als graadmeter. Beter nog: geen overlays (interstitials) als dit niet nodig is. Een simpele, nette pop-up is natuurlijk geen probleem.

Uitleg en voorbeelden van Google over intrusive interstituals; overlays over je webpagina

Relatie met mobielvriendelijkheid

Waarom wordt deze zaken samen in één blog gecommuniceerd door Google? Beide hebben effect op mobielvriendelijke websites. Die intrusive interstitials zijn vooral op mobiel een grote ergernis. Vooral wanneer het een heel dwingende overlay is die jou bijvoorbeeld wil overtuigen om een app te installeren in plaats van de website te bezoeken. Bedenk zelf maar meer voorbeelden 😉 . Dat wil je niet en is niet gebruikersvriendelijk. Dus zal Google die websites devalueren in de mobiele zoekresultaten.

Ik ben blij

Ik ben blij. Vooral omdat het “Voor mobiel”-label verdwijnt. Eindelijk weer meer leestekens voor de meta-omschrijvingen. Minder blij ben ik omdat ik al de nodige meta-omschrijvingen heb geschreven met 105 leestekens als maximum. Moet ik die nu wéér gaan aanpassen?

En jij, ben jij blij met deze ontwikkeling(en)? Heb je hier iets over te melden of vragen? Laat het hieronder weten.

Nu echt impact als je website mobielvriendelijk is?

Begin 2015 was er reuring in de wereld van SEO. Want ‘Mobilegeddon’ kwam eraan. Websites die niet mobielvriendelijk waren, zouden dat merken. In de mobiele zoekresultaten zou Google voorrang geven aan websites die geschikt waren voor mobiele weergave. Een storm in een glas water, zo bleek. Nu komt Google weer met zo’n aankondiging. Gaat het dan nu echt gebeuren?

Google zet de volgende stap

Op het Google Webmaster Central blog maakte Google op 16 maart 2016 bekend de volgende stap te zetten. Na de introductie van mobielvriendelijkheid als SEO-factor, gaat deze vanaf mei 2016 zwaarder wegen. Het lijkt er sterk op dat het dit keer echt meer impact zal hebben dan ‘Mobilegeddon’. Maar eigenlijk gaat het niet om wat Google wil.

Het gaat niet om ‘wat Google wil’

Serieus. Posities in Google zijn natuurlijk belangrijk voor je business. Dat zal ik niet ontkennen. Word je niet gevonden, dan is het hard knokken om omzet te halen. Dus ja, je website moet vindbaar zijn. Maar dan nog gaat het niet om wat Google wil. Het gaat om je bezoeker, je potentiële klant. Die accepteert gewoon niet meer dat je website niet mobielvriendelijk is. Maar dat had je natuurlijk al gelezen in mijn artikel “Een responsive website is geen noodzaak voor SEO

De bezoeker “accepteert het niet”?

Inderdaad, de bezoeker accepteert het niet. En terecht. Bijna iedereen heeft een smartphone en als resultaat daarvan groeit het bezoek aan websites via mobiele apparaten ieder jaar weer. Een website die niet geschikt is voor weergave op mobiele apparaten wordt niet meer geaccepteerd. Grote kans dat de bezoeker je website vrijwel direct verlaat.

De groei van het percentage bezoekers op een website via mobiele telefoons

Duidelijke procentuele stijging van websitebezoekers via mobiel

Waarom Google mobielvriendelijke websites voorrang geeft

Zoals hierboven geschetst, gaat het uiteindelijk om je websitebezoeker. Dat is ook waarom Google mobielvriendelijke websites voorrang geeft. Wanneer de zoekresultaten van de zoekmachine niet naar tevredenheid zijn, blijf je die zoekmachine dan nog gebruiken? Precies dat is de reden dat websites die mobielvriendelijk zijn voorrang krijgen op niet-mobielvriendelijke websites. Overigens is het allemaal nog niet zo zwart-wit.

Website is niet mobielvriendelijk: lekker leesbaar hè?

Het is niet zo zwart-wit

Laat ik allereerst een groot misverstand uit de weg ruimen: alleen in de zoekresultaten op mobiele apparaten krijgen de mobielvriendelijke websites voorrang. Deze update heeft dus totaal geen effect op de zoekresultaten op desktop. Daarnaast gaf Google zelf in 2015 al toe dat goede content (=relevantie) toen in ieder geval een minstens zo belangrijke factor was.

Goede content vs. mobielvriendelijk

Nu Google aangeeft vanaf mei 2016 echt(?) meer waarde te zullen hechten aan mobielvriendelijkheid, rest de vraag wat dit betekent voor die goede content. Ik zou het als volgt willen stellen: als een website qua content niet goed is, gaat mobielvriendelijkheid dan ineens het verschil maken? Ik geloof niet dat dat het geval zal zijn. Je website moet als geheel gewoon goed in elkaar steken. Dat geldt voor de techniek, de teksten en al die andere relevante factoren. En van die andere factoren gaat de mobielvriendelijkheid vanaf nu definitief meer gewicht in de schaal leggen. Hoeveel, dat zal moeten blijken.

 

Google’s Local Stack: het effect op de kliks

In augustus 2015 rolde Google de Local Stack uit. Omdat in de Local Stack qua vormgeving en werking veel veranderde ten opzichte van de eerdere Local Pack, zorgde dat voor veel rumoer bij de specialisten op gebied van lokale SEO. Wat betekent de Local Stack voor jouw lokale vindbaarheid en de kliks naar je website?

Impact op vindbaarheid lokale bedrijven

Deze ingrijpende wijziging -die de gemiddelde gebruiker van Google mogelijk niet eens zal opvallen- heeft in veel gevallen forse impact op de vindbaarheid van lokale bedrijven. Alle 7-Packs zijn verdwenen en de Local Stack staat in de meeste gevallen boven de organische zoekresultaten. Wat dit betekent nemen we hieronder puntsgewijs door.

Organische versus lokale zoekresultaten

Allereerst is het van belang om te weten hoe het nu precies zit met de lokale zoekresultaten. De Local Stack behoort tot de lokale zoekresultaten. Deze lokale zoekresultaten worden weergegeven wanneer je zoekt naar een bedrijf of dienstverlening waarbij locatie (vaak) een rol speelt. Van winkels en horeca tot medische dienstverleners en personal trainers, vrijwel Al deze bedrijven vallen onder de lokale zoekresultaten.

Wanneer worden deze lokale zoekresultaten vertoond?

Er zijn twee specifieke omstandigheden waaronder de lokale zoekresultaten worden vertoond:

  1. Je zoekt op een van deze lokale bedrijven zonder de plaatsnaam in de zoekopdracht, bijvoorbeeld “rijschool”. Google zal dan aan de hand van je IP-adres (op pc, laptop of tablet) of gps-positie (smartphone of tablet met mobiel internet) detecteren waar je je op dat moment begeeft en op basis daarvan lokalen zoekresultaten tonen.
  2. Je zoekt op een lokaal bedrijf, met de plaatsnaam in de zoekopdracht. “Tekstschrijver Apeldoorn” bijvoorbeeld. Je hoeft niet in die plaats zelf te zijn, Google bepaalt de lokale zoekresultaten op basis van plaatsnaam die jij opgeeft.

In het eerste geval zullen de zoekresultaten voornamelijk lokale bedrijven bevatten. In het tweede geval bevatten de organische zoekresultaten soms ook nog bedrijven niet in de door jou opgegeven plaats gevestigd zijn.

Lokale zoekresultaten voor "loodgieter" in Apeldoorn

Wat zijn de organische zoekresultaten?

De organische zoekresultaten zijn de gewone zoekresultaten binnen Google zoals we die al sinds het begin van de zoekmachine kennen. Later zijn daar advertenties aan toegevoegd en varianten als afbeeldingen, video’s en dus ook de lokale zoekresultaten. Het betreft dus de verwijzingen naar websites die relevant zijn voor de door jou ingevoerde zoekopdracht. In het geval van een zoek opdracht met een lokale intentie zullen daar dan ook vooral de lokale bedrijven in worden weergegeven

Lokale en organische zoekresultaten bij een lokale zoekopdracht

Wanneer je zoekt naar een lokaal bedrijf, wordt in een aantal gevallen de Local Stack weergegeven. Dat zijn sinds augustus 2015 dus enkel nog 3 lokale bedrijven. Verder krijg je -naast de betaalde vermeldingen- nog de organische zoekresultaten te zien, waarvan over het algemeen het grootste gedeelte ook lokaal zal zijn. Het percentage van de kliks op organische zoekresultaten is altijd hoger geweest dan de kliks op de betaalde zoekresultaten en de Local Pack. Wat verandert er nu?

Local Stack staat bijna altijd boven organisch

Uit onderzoek blijkt dat de Local Stack in 93% van de lokale zoekresultatenpagina’s (SERP’s) boven de organische zoekresultaten wordt weergegeven. Bij de vroegere Local Pack stond er in 75% van de SERP’s nog minstens 1 organisch zoekresultaat boven de Pack. Google geeft nu dus meer voorrang aan de Local Stack. Een gevolg hiervan kan zijn dat het percentage kliks op de resultaten in de Pack toeneemt. Sowieso is het verstandig je te focussen op een goede positie in zowel de organische als lokale resultaten. Waarom beide zo belangrijk zijn, blijkt uit een tweetal onderzoeken die is gedaan naar kliks in de lokale zoekresultaten.

Klikpercentages in de normale organische zoekresultaten

Het meest recente onderzoek naar de klikpercentages in de organische zoekresultaten werd in 2013 gepubliceerd door Chitika. Hieruit bleek dat ongeveer 75% van de kliks in de organische zoekresultaten op de posities 1 tot en met 5 plaatsvindt. De meeste mensen herkennen de advertenties en kiezen eerder voor de organische zoekresultaten dan voor de betaalde resultaten. Maar wat als er lokale resultaten worden vertoond? Volgens een van de eerste onderzoeken na de introductie van de Local Stack, vindt op een lokale zoekresultatenpagina nog altijd ongeveer 50% van de kliks plaats op de organische zoekresultaten.

 

Posities 1-10 in Google en het percentage kliks op deze posities

Kliks: organisch versus lokaal

Waar gaan de overige 50% van de kliks in de lokale SERP’s dan naartoe? Uit datzelfde onderzoek blijkt dat rond de 25% naar de Local Stack gaat. En zo’n 25% naar de advertenties. Bij zoekresultaten waar geen advertenties getoond worden, liggen de verhoudingen wat anders en wordt er op pagina 1 vooral op de organische zoekresultaten geklikt. Conclusie: organische zoekresultaten zijn nog altijd de belangrijkste zoekresultaten. Maar wat nu de Local Stack vrijwel altijd boven de organische zoekresultaten staat? Hoe zit het met de kliks binnen die Local Stack?

Kliks op de vermeldingen in de Local Stack

Wat beweegt mensen om te klikken op een van de resultaten binnen de Local Stack? Dat is ook onderzocht, en daaruit blijkt hoe belangrijk het is om je lokale vermelding zelf goed te beheren. Overwegingen die mensen maakten om te klikken op resultaten in de Local Stack waren onder andere de reviews in de lokale vermeldingen. Zeker wanneer bij andere bedrijven in de zoekresultaten het gemiddelde van de recensies wordt weergegeven in de vorm van sterren, wordt eerder op de bedrijven met deze sterren geklikt.

Lokale zoekresultaten voor makelaar - locatie Apeldoorn - augustus 2015

 

Conclusie en wat jij nu moet doen

We kunnen concluderen dat de organische zoekresultaten nog altijd heel relevant zijn. Je moet dus sowieso blijven werken aan het optimaliseren -of op zijn minst up-to-date houden- van je website voor de organische vindbaarheid. Verder is het van belang om lokaal in de top 3 te komen, zodat je in de Local Stack vertoond wordt. En dan zijn de recensies ook nog eens van belang, dus: zorg dat je recensies krijgt op je Google Mijn Bedrijf-pagina.

Vragen, opmerkingen of eigen mening? Deel het!

Heb je vragen of opmerkingen, of heb je een mening over bovenstaande? Schroom niet en deel hieronder. Wie weet worden we er allemaal wijzer van!

Meer weten of hulp nodig bij je lokale vindbaarheid? Maak vrijblijvend kennis!

 

Wat we nu weten over de Google Mobile Friendly Update

Google maakte in februari 2015 bekend op 21 april 2015 de Google Mobile Friendly update uit te rollen. Deze algoritme-update zou impact hebben op websites die niet mobielvriendelijk zijn. Het uitrollen van deze update is inmiddels gestart, wat weten we tot nu toe over deze Mobile Friendly Update van Google?

Niet direct op 21 april uitgerold

Hoewel Google aankondigde vanaf 21 april deze update uit te rollen, blijkt dat deze ook werkelijk vanaf 21 april is uitgerold. De eerste duidelijke wijzigingen in de mobiele zoekresultaten verschenen pas vanaf de 23e april. De verwachte “Mobilegeddon” op 21 april zelf bleef uit. Terwijl iedereen op 21 april zat te wachten op wijzigingen, liet het effect van de update nog even op zich wachten. En er is meer dat in februari niet werd verteld.

Echt alleen zoekresultaten op mobiel

De woorden van John Mueller over mobielvriendelijke website, zouden geïnterpreteerd kunnen worden als “mobiel en tablet zijn gelijk”. In januari 2015 zei John Mueller op de Webwinkelvakdagen namelijk dat “het principe bij Google is dat wanneer een website het goed doet op een smartphone, deze het ook goed zal doen op een tablet”. Dit betekent echter niet dat de Mobile Friendly Update ook voor tablets geldt. Integendeel, in de FAQ over de Mobile Friendly Update vind je als antwoord op de eerste vraag dat deze update enkel voor mobiele apparaten (lees: telefoons) geldt.

Geldt voor individuele webpagina’s

Ook interessant is dat iedere webpagina individueel gewogen wordt op mobielvriendelijkheid. Dat betekent dat wanneer een website pagina’s heeft die niet mobielvriendelijk zijn, dit geen effect heeft op de positie van andere pagina’s in de mobiele zoekresultaten:

Google Mobile Friendly update vraag 2 FAQ

Goede content blijft van essentieel belang

Hoewel mobielvriendelijke websites door deze algoritme-update meer voorrang zullen krijgen in de mobiele zoekresultaten, maken niet-mobielvriendelijke sites nog altijd kans hoog in de mobiele zoekresultaten te eindigen. Google geeft in diezelfde FAQ aan dat de mobielvriendelijkheid van een website slechts één van de ranking factoren is. Andere SEO-factoren spelen dus ook nog steeds een rol, waaronder goede content. Zelf geeft Google aan dat wanneer de content goed en relevant is, deze nog steeds vertoond kan worden in de mobiele zoekresultaten, terwijl de website niet mobielvriendelijk is.

Wat is de status van “Mobilegeddon”?

In Nederland zijn er nog geen grote verschillen gerapporteerd. Nu is dat ook niet heel vreemd, omdat updates van Google altijd beginnen in de Engelstalige zoekresultaten. Het duurt vaak enkele dagen voor een update wereldwijd uitgerold is. In de Verenigde Staten is wel duidelijk geworden dat een aantal behoorlijk grote sites wel minder goed presteert in de mobiele zoekresultaten. Searchmetrics heeft een aantal belangrijke wijzigingen op een rijtje gezet.

Resultaten van de Google Mobile Friendly update in de VS

Wat betekent het voor Nederland?

Wat gaat de Mobile Friendly update nu betekenen voor Nederland? Dat valt eigenlijk niet te voorspellen. Toen Google de update aankondigde, verwachtte iedereen een “Mobilegeddon” met wereldschokkende veranderingen. Nu blijken er in de VS wel grote partijen te zijn die de verschillen merken. Toch kan hier geen conclusie uit worden getrokken voor Nederland. Hoewel blijkt dat grote partijen als Blokker, Consumentenbond en zelfs ING nog geen mobielvriendelijke websites hebben, zien we ze nu nog niet verdwijnen uit de zoekresultaten.

Conclusie

Het blijft gewoon afwachten, maar ik verwacht dat jij je website al lang mobielvriendelijk had vóór “Mobilegeddon”, omdat ik al vaak heb aangekaart hoe belangrijk het is om een responsive of adaptive website te hebben (of desnoods een aparte mobiele website). Is dat nog niet zo, dan heb je wat te doen. Al is het enkel zorgen voor uiterst sterke content, waardoor Google je wel móet vertonen, ook in de mobiele zoekresultaten.

Wat verwacht jij dat Google’s Mobile Friendly update gaat betekenen voor jouw posities? Zie je concurrenten die minder sterk zijn, die je nu in de mobiele zoekresultaten kunt verslaan? Ik ben benieuwd naar je reactie!

PS: Het Belgische 0ptim1ze geeft je een tool om in je Google Analytics het mobiele verkeer te analyseren: HIER 

Google Penguin 3.0: word jij slachtoffer van de pinguin?

Google rolt Penguin 3.0 uit, loopt jouw website gevaar?

Op zaterdag 18 oktober 2014 (Nederlandse tijd; in de Verenigde Staten was het nog vrijdag 17 oktober) was er reuring in de SEO-wereld. De langverwachte Google Penguin 3.0 algoritme-update leek eindelijk te worden uitgerold. Langverwacht, omdat er al maanden werd gespeculeerd wanneer deze update nu zou komen. En zoals het gaat bij de algoritme-updates van Google, begint het in de Verenigde Staten en wordt het daarna wereldwijd uitgerold.

Wat is nou die Google Penguin 3.0?

Wanneer je je niet met regelmaat bezighoudt met SEO/zoekmachine-optimalisatie, zegt zo’n naam je natuurlijk weinig tot niets. Dus wat is die Google Penguin 3.0 nu eigenlijk? Google Penguin is een van de updates in de algoritmes van Google. De zoekmachinegigant blijft de voorwaarden waarop je positie in de zoekresultaten wordt gebaseerd telkens aanpassen. Dat doen ze om de gebruikers van hun zoekmachine de meest relevante zoekresultaten voor te schotelen. En een van die voorwaarden is de links die naar jouw website verwijzen, we noemen dit backlinks. De Google Penguin update rekent af met foute backlinks.

Google Penguin 3.0

Google en PageRank: het draait om backlinks

Toen Larry Page en Sergey Brin in 1997 begonnen met Google, wilden ze de manier waarop de posities bepaald werden anders aanpakken dan de bestaande zoekmachines. De insteek was daarbij dat websites waar veel naar gelinkt werd wel goede websites moesten zijn. Want goede websites verdienden destijds een vermelding (link) op een andere website. Daaruit ontstond de PageRank (de naam komt van de achternaam van Larry Page), waarbij een website met veel backlinks een hoge PageRank kreeg. Het zorgde ervoor dat Google onderscheidend was en de beste zoekresultaten bood. Dankzij de PageRank, en dus de backlinks, werd Google de grootste zoekmachine ter wereld.

En toen ontstond linkbuilding

Zoekmachine-optimalisatiespecialisten (SEO’ers) zijn altijd op zoek naar manieren om de posities van websites te verbeteren. Dus wanneer ze ontdekken welke factoren een rol spelen in de vindbaarheid, zullen ze die benutten. Dat geldt dus ook voor het verkrijgen van links. Het actief verwerven van links voor je website heet linkbuilding en er zijn specialisten die zich hierop toeleggen.

Black hat SEO - linkbuilding

‘The dark side of link building’

Backlinks spelen een belangrijke rol in de PageRank van een website. Omdat een website met een hoge PageRank vrijwel automatisch hoog in de zoekresultaten verscheen, werd linkbuilding een belangrijk onderdeel van SEO. Enkele slimmeriken bedachten allerlei slimme trucs om snel veel backlinks naar een website te creëren. Zo ontstonden er bijvoorbeeld ‘link farms‘, sites vol met links, puur voor linkbuilding. Naast de link farms zijn er diverse andere technieken die door linkbuildingspecialisten worden ingezet. Deze technieken zijn soms legitiem (white hat) en soms op het randje (grey hat), maar binnen linkbuilding wordt ook gebruikgemaakt van trucs die niet legitiem zijn en dus onder black hat vallen. Welkom in ‘The dark side of link building’.

Algoritme-updates

Omdat Google niet van trucs houdt en relevantie voorop stelt, worden de algoritmes regelmatig geüpdatet om de trucjes onmogelijk te maken. Zo worden technieken die gebruikt worden om op een oneigenlijke manier hoog in Google te komen niet meer meegewogen of zelfs negatief beoordeeld. Hierdoor kun je enorm in de zoekresultaten kelderen of zelfs uitgesloten worden van vermelding in de zoekresultaten. Deze technieken die als truc worden ingezet zijn dan dus niet (meer) toegestaan en gelden als black hat SEO.

 

Kwantiteit versus kwaliteit, ook in linkbuilding

Google zag linkbuilding als trucje toenemen in de SEO-wereld. Dat hierdoor de relevantie van bepaalde resultaten afnam moge duidelijk zijn. Door het inzetten van linkbuilding-trucs kwamen websites hoog in Google te staan, terwijl ze voor degene die op een bepaalde term zocht niet de juiste relevantie hadden. Dus nam Google maatregelen en zo zijn er in de loop der jaren bepaalde voorwaarden gesteld waar links op worden beoordeeld:

  • DoFollow vs. NoFollow: links bij reacties op blogs, of op sociale media zijn makkelijke manieren om aan linkbuilding te doen, dus worden deze automatisch ‘NoFollow’, wat inhoudt dat ze niet bijdragen aan je PageRank.
  • Kwantiteit vs. kwaliteit: links op sites die geen aansluiting hebben op het onderwerp van jouw website voegen weinig waarde toe, en worden daarom lager gewaardeerd. Ook hier draait het weer om relevantie: een link van een bakker op de hoek naar de website van een bevriende fysiotherapeut is minder relevant dan een link van de bakker naar de groothandel in bakkersmaterialen.
  • Betaalde links: betaalde links, met name betaalde vermeldingen in bijvoorbeeld directory-sites (denk aan online telefoon- en bedrijvengidsen) dienen in principe ook NoFollow te zijn.

Op deze manier draait het weer meer om een eerlijke manier van links vergaren en opbouwen van je PageRank. Trucjes om dit allemaal te omzeilen werken soms, maar als ze werken, is dat meestal tijdelijk. Dit valt meestal onder de grey hat SEO en grey hat wordt over het algemeen uiteindelijk black hat. Moet je niet willen dus.

Penguin algoritme-updates: uitsluiten van black hat SEO

De eerste Google Penguin update werd door Google zelf bekendgemaakt in april 2012. Het doel van deze algoritme-update is om linkbuildingtechnieken als link schemes af te straffen. Websites die door slechte linkbuildingtechnieken hoog in de zoekmachine zijn gekomen, kunnen een terugval in hun posities ervaren. In extreme gevallen wordt er zelfs een handmatige penalty uitgevoerd, waarvan je een melding krijgt in je Google Webmaster Tools. De algoritmes krijgen regelmatig updates en zo komt er van de grote updates als Panda en nu dus Penguin jaarlijks een nieuwe update. Soms zelfs meerdere keren per jaar. Google ontdekt nieuwe trucs of nieuwe link farms, inzichten veranderen, en zo moeten de algoritmes ook aangepast worden om misbruik van de algoritmes te voorkomen.

Google Penguin 3.0 slaat toe

En nu is er dus Penguin 3.0

Op 17 oktober 2014 werd duidelijk dat de langverwachte Google Penguin 3.0 algoritme-update werd uitgerold. Wanneer, en vooral hoe deze update zijn effect zal hebben op de Nederlandse zoekresultaten is afwachten. Rest de vraag: zal Google Penguin 3.0 effect hebben op de posities van jouw website? Wanneer jij niet of nauwelijks bezig bent geweest met linkbuilding of dit aan een externe partij hebt uitbesteed, is er weinig kans op een negatief effect voor jouw website. Heb je iemand ingeschakeld voor linkbuilding, dan is het wel zaak goed op te letten of daar geen zogenaamde ‘bad links’ uit voortgekomen zijn. Andersom profiteer je wel van de dalingen van concurrenten wanneer jij je netjes aan de regels hebt gehouden.

Heb jij sinds 18 oktober 2014 duidelijke verschuivingen in je posities in Google ervaren?

Afbeelding man met hoed via FreeDigitalPhotos.net: Luigi Diamanti