Waarom Google algoritme-updates helemaal geen probleem zijn

Heel vervelend, al die algoritme-updates van Google, vind je ook niet? Oké sorry, ik moet eerlijk zeggen dat ik ze niet vervelend vind. Die updates dienen een doel en je hoeft er beslist geen last van te hebben. Echt niet. In dit artikel leg ik je enkele basisprincipes van de algoritme-updates uit en waarom jij hier niet voor zou hoeven vrezen.

Het doel van de algoritme-updates

Het doel van de algoritme-updates is het verbeteren van de organische zoekresultaten in de zoekmachine. Google wil de beste resultaten bieden voor haar gebruikers. Hiervoor zijn complexe algoritmes ontwikkeld, die bepalen welke webpagina het beste zoekresultaten is voor een bepaalde zoek opdracht. Om de beste zoekresultaten te blijven bieden, moeten die algoritmes regelmatig geüpdatet worden. Daar zijn verschillende redenen voor.

Redenen voor de algoritme-updates

Voor de algoritme-updates zijn diverse redenen te noemen. Een aantal voor de hand liggende redenen zijn:

  • Verbeteringen van het algoritme in zijn algemeen
  • Veranderingen in de online wereld
  • Uitsluiten en voorkomen van misbruik

Verbeteringen van het algoritme in zijn algemeen

Google test alles. Oké, misschien niet alles, maar wel enorm veel. Reken er maar op dat ze dus in de gaten houden wat het klikgedrag in de zoekresultaten is. Of dat ze door middel van bijvoorbeeld panels testen of de zoekresultaten voldoen aan de verwachtingen van hun gebruikers. Om aan de verwachtingen van hun gebruikers te blijven voldoen, worden de algoritmes dus continu geüpdatet. Omdat stilstand achteruitgang is. Ook jij moet continu blijven werken aan de verbetering van jouw bedrijf, producten/diensten, website et cetera. Door de algoritme-updates blijft Google de zoekmachine en de zoekresultaten daarin dus verbeteren.

Veranderingen in de online wereld

Ik hoef jou niet te vertellen dat de technologische ontwikkelingen razendsnel gaan. Dit heeft ook invloed op websites, waaronder bijvoorbeeld techniek en eisen van de website bezoekers. Zo is het niet meer denkbaar dat jouw website niet mobielvriendelijk is. Het aantal bezoekers aan jouw website via mobiele apparaten neemt jaarlijks met vele procenten toe. Ook dit soort ontwikkelingen moet een zoekmachine dus meenemen in de algoritme-updates.

Toename gebruik mobiel

Sinds de introductie van de smartphone neemt het gebruik van mobiele apparaten voor het gebruik van internet jaarlijks toe. Het is meer dan aannemelijk dat binnen enkele jaren 80% of meer van het website bezoek plaatsvindt vanaf een smartphone. Wanneer jouw website niet goed genoeg toegankelijk is vanaf een smartphone, is dat een tegenvaller voor de bezoeker. Dat is de reden waarom Google mobiel vriendelijkheid als werk in factor meeweegt. Dit is een van de belangrijkste wijzigingen sinds de start van Google.

Laadtijd van je website

Aansluitend op mobiel vriendelijkheid is ook laadtijd een erg belangrijke factor geworden. Je weet zelf vast wel hoe irritant het is als je lang moet wachten tot een website op je scherm verschijnt. Zeker op je mobiel wil je niet al te lang wachten. Dus heeft Google de laadtijd van de websites de laatste jaren steeds zwaarder laten meewegen in de algoritme-updates die ze hebben doorgevoerd.

Uitsluiten en voorkomen van misbruik

Met het ontstaan van de zoekmachines ontstond uiteindelijk ook het vak zoekmachine-optimalisatie. SEO’s hebben vanaf het ontstaan van dit vakgebied een best gedaan om te ontrafelen hoe de zoekmachines werken en hoe ze die dus kunnen beïnvloeden. Daaruit ontstonden technieken, waarvan een aantal niet bij droeg aan de kwaliteit van de zoekresultaten. Pagina’s die dus niet voldeden aan de verwachtingen van de bezoeker, kwamen hoog in de zoekmachine en dat kan niet de bedoeling zijn. Deze trucjes zijn wat mij betreft de ultieme reden voor algoritme-updates.

Cloaking

Hier moet je niet eens aan willen beginnen en ik verbaas mij er ook over dat er gewoon nog naar gevraagd wordt. Cloaking is het plaatsen van onzichtbare tekst op een webpagina, waarmee je dus kunt scoren op zoektermen die niet of nauwelijks te vinden zijn op je webpagina. Hiermee misleid je jouw websitebezoekers en dat

Links op linkfarms

Dat links relevant zijn voor zoekmachine-optimalisatie is geen geheim. Toen dit duidelijk werd, ontstonden er allerlei bedrijven die linkbuilding aanboden via slinkse trucs. Je kon links kopen op linkfarms en PBN’s en dat werkte als een tierelier. Maar dat sloot niet aan op het idee achter links als SEO-factor. Dus kwam Google met Penguin update om die trucs af te straffen.

Historische wijziging in Google zoekresultaten

Je mobiele website is nu belangrijker dan ooit

Google voert een historische wijziging door in de zoekresultaten. Daar zijn er overigens al veel meer van geweest en er zullen er ook zeker nog de nodige komen. Toch is dit een wijziging die wat mij betreft een heel belangrijke is, en ook veel zegt. Heel veel zelfs. Jouw mobiele website wordt namelijk leidend voor jouw posities in de zoekresultaten.

Mobile first index

Wat we nu gaan zien is een “Mobile first index“. Niet je desktop website, maar de mobiele versie van jouw website wordt gebruikt voor jouw posities in Google. In veel gevallen zal het niet of weinig uitmaken, maar er zijn sites waarvoor dit flinke impact zal hebben.

Misverstand 1: alleen in mobiele zoekresultaten

Om gelijk het eerste misverstand maar uit de weg te ruimen: deze wijziging geldt voor de gehele index van Google. Dit betekent dat de content van je mobiele website leidend wordt voor jouw posities in alle zoekresultaten pagina’s. Niet enkel de mobiele zoekresultaten, ook de zoekresultaten op desktop.

Misverstand twee: enkel desktop website is doodsteek

Mocht je denken dat je nu een probleem hebt wanneer je geen mobiele website of responsive website hebt, dat is niet waar. Wanneer je website enkel goed werkt op desktop, kun je nog steeds prima posities halen in de zoekresultaten. Zolang je content goed en relevant is, zal Google vooral dit mee laten wegen. Heel goede content op een niet-mobielvriendelijke website kan nog altijd een positie in de top 10 verwerven.

Wat houdt deze wijziging in?

Om goed te begrijpen wat er nu gaat gebeuren, is het goed om helder te hebben wat we precies bedoelen met mobiele versie van een website. Verder is het goed om te weten wat Google nu precies gaat doen en wanneer dat dan impact gaat hebben.

Mobiele pagina dankzij responsive webdesign

Mobiele versies van websites

Er zijn verschillende vormen van mobiele versies van websites:

Aparte mobiele website

Bij een aparte mobiele website is er een speciale versie van de website gebouwd voor de mobiele weergave. Vaak wordt deze bereikt via een aparte URL. Meestal begint deze URL met m. In mijn geval zou dat m.letterzaken.nl zijn. Deze aparte mobiele website wordt dus ook vaak apart bijgehouden, wat betekent dat de inhoud kan afwijken van de desktopversie van de website.

Responsive website

Bij een responsive website is er sprake van een en dezelfde website, die zich aanpast aan het formaat van het beeldscherm. Er is dus een ontwerp, dat schaalt naar de grootte van het beeldscherm waarop de website wordt bekeken. De URL is daarbij altijd hetzelfde en dat geldt ook voor de inhoud.

Minder content op mobiel: slecht voor je vindbaarheid

Het probleem voor je vindbaarheid ontstaat wanneer je op de mobiele website andere inhoud vertoont dan op de desktopversie. Dit kan een bewuste keuze zijn, omdat je weet dat er op mobiel minder gelezen wordt. Er zijn sites die daarom op de mobiele versie namelijk minder content vertonen. Staat er op de mobiele pagina nu echter minder of andere content dan op de desktopversie, dan zal dat negatief zijn voor je vindbaarheid.

Afbeeldingen tellen ook mee

Ook afbeeldingen worden door de zoekmachines meegenomen als factor voor jouw vindbaarheid. Wanneer je de afbeeldingen goed hebt geoptimaliseerd, draagt dit een positieve manier bij aan je vindbaarheid. Laat je die afbeeldingen in de mobiele versie echter weg, dan zal Google die ook niet meer mee kunnen wegen voor je vindbaarheid.

Zorg dus voor optimale content op je mobiele website

Het is dus zaak dat de content op je mobiele website minstens zo goed is als die op de desktopversie. Liefst zelfs beter. Als de content op je mobiele website minder goed is dan op je website, zal dat negatieve invloed hebben op je posities in Google.

Zoekresultatenpagina op zowel desktop als mobielHistorische wijziging

Waarom noem ik dit een historische wijziging? Het is in mijn optiek historisch, omdat Google zolang ze bestaan altijd de desktop websites hebben geïndexeerd. Deze dienden altijd als de versies die invloed hadden op de posities in de zoekresultaten. Nu wordt de mobiele versie leidend, waarmee ze duidelijk aangeven hoe belangrijk mobiel intussen is geworden.

Mobile first is nu echt een must

Ik pleit al jaren voor goede mobiele/mobielvriendelijke websites, en velen met mij. Dat doe je niet voor een zoekmachine, dat doe je vooral voor je bezoekers. Die moeten een prettige ervaring hebben wanneer ze jouw website bezoeken via hun mobiele telefoon. Het belang daarvan wordt nu onderstreept door deze wijziging en de “mobile first”-strategie is hiermee echt een must.

Waarom is dit zo belangrijk?

Zoals eerder gezegd zal deze wijziging voor veel websites geen of weinig verschil maken. Wanneer jouw content op mobiel hetzelfde is als op de desktopversie, is er niets aan de hand. Toch is het slim om je mobiele website eens goed door te lopen. De laadtijd van jouw mobiele website zal nu ook meer van belang zijn. En als je een aparte mobiele website hebt, moet die nu dus minstens zo goed zijn als de desktopversie van jouw website.

Is jouw website mobielvriendelijk?

Wil je zelf testen of jouw website voldoet aan de eisen die Google aan een mobielvriendelijke website stelt? Ga dan naar https://testmysite.thinkwithgoogle.com/ en voer daar je domeinnaam in. Je krijgt dan niet alleen een score wat betreft mobielvriendelijkheid, maar ook andere adviezen om de techniek van jouw website te verbeteren.

En?

Wat verwacht jij, heeft dit effect op jouw website? Laat je reactie of je vraag hieronder achter. Ik ben benieuwd naar jouw idee omtrent deze wijziging.

 

 

Goed nieuws voor jouw mobielvriendelijke website

Google voert eindelijk een langverwachte wijziging door. Nou ja, langverwacht,of het zou gebeuren was niet zeker. Het was vooral iets waar we met z’n allen in ieder geval lang op hoopten. Vanaf nu word je niet meer gestraft als je website mobielvriendelijk is. Er is echter nog wel iets anders waar je serieus rekening mee moet houden.

“Voor mobiel”-label verdwijnt

Op dinsdag 23 augustus 2016 kondigde Google op hun Webmaster Central blog aan dat het “Voor mobiel “-label verdwijnt. Mobielvriendelijke websites in de mobiele zoekresultaten van Google worden dan niet meer afgestraft, waardoor hun meta-omschrijving wordt ingekort. Toen het “Voor mobiel”-label verscheen, schreef ik al over het nadeel ervan. Velen waren met mij eens dat dit geen goede oplossing was (zie de reacties onder het blog).

Mobiel zoekresultaat voor "tekstschrijver" met nog veel niet-mobielvriendelijke websites85% mobielvriendelijke websites in zoekresultaten

Volgens Google is inmiddels 85% van de pagina’s in de mobiele zoekresultaten mobielvriendelijk. Hoewel ik weet dat -in ieder geval in Nederland- nog steeds meer dan 15% van de websites niet-mobielvriendelijk is, kan ik bevestigen dat de cijfers van Google (globaal) wel kloppen. Ik heb zelf wat zoekopdrachten gedaan en daarbij krijgt zo’n 85% van de pagina’s inderdaad het “Voor mobiel”-label. Er zijn wat uitzonderingen: in een enkel geval is er een eerste zoekresultatenpagina met nog zo’n 40% niet-mobielvriendelijke websites.

Effect van algoritme?

De vraag is nu of dit het effect is van meer mobielvriendelijke websites of van de wijziging in het algoritme, die Google in april 2015 aankondigde en doorvoerde. Uiteraard is het een combinatie van beiden, er zijn gelukkig meer mobiel vriendelijke websites bijgekomen. Toch denk ik dat het algoritme ook zeker zijn effect heeft nu. Niet-mobielvriendelijke websites worden nu toch echt zo langzaamaan gedegradeerd in de mobiele zoekresultaten.

Niet-mobielvriendelijk afgestraft?

Worden niet-mobielvriendelijke websites nu afgestraft met lagere posities? Ik geloof dat dat voor een deel zeker zo is, maar goede content kan nog altijd aanleiding zijn om ook in de mobiele zoekresultaten hoog te komen. Zelfs als je website niet mobielvriendelijk is. Toch heeft dat ook zijn nadelen.

Niet-mobielvriendelijk in ieder geval teleurstelling

Je gaat ongetwijfeld bezoekers verliezen wanneer mensen vanuit de mobiele zoekresultaten op een niet-mobielvriendelijke website terechtkomen. Dit is namelijk niet wat ze verwachten. Sterker nog, doordat inmiddels zoveel websites in de mobiele zoekresultaten wel mobielvriendelijk zijn, zijn ze teleurgesteld en zullen ze je website naar alle waarschijnlijkheid snel verlaten als deze niet mobielvriendelijk is.

Meta-omschrijving

Nu blijft er nog altijd een belangrijke factor om rekening mee te houden wanneer je website mobielvriendelijk is. De meta-omschrijving in de mobiele zoekresultaten is namelijk nog altijd korter dan die in de zoekresultaten op desktop. Waar we 156 leestekens aanhouden voor desktop, heb je 120 leestekens beschikbaar voor je Meta-omschrijving op mobiel. Daar ging dat vermaledijde “Voor mobiel”-label dan nog eens vanaf. Hoe zit dat nu?

Pixels versus leestekens

Allereerst is het goed om te weten dat zowel de titel als de meta-omschrijving in de zoekresultaten zijn gebaseerd op pixels. Kort gezegd: met “dunne” letters als de l en de i kun je meer leestekens kwijt dan met “brede” letters als de w en de m. Globaal kun je stellen dat het volgende aantal leestekens (inclusief komma’s, punten en spaties) veilig is:

  • Voor desktop zoekresultaten: 155 leestekens
  • Voor mobiele zoekresultaten: 120 leestekens

Daar ging het “Voor mobiel”-label nog eens vanaf, en zo hield je 106 leestekens over voor mobiel. Die krijg je dus weer terug en dus kun je nu 120 leestekens gebruiken voor je meta-omschrijvingen als je ze op zowel desktop als mobiel volledig weergegeven wilt zien.

Naast het “Voor mobiel”-label wijzigt Google nog iets:

Overlay-dingen wel afgestraft

Je kent het wel: je komt op een website en krijgt een overlay-ding. Een dikke pop-up of zelfs een enorme reclamebanner. Rete-irritant toch? Daar worden de website-eigenaren ook voor afgestraft door Google. Het laatste wat je wilt is direct een enorme overlay over de website. Google noemt dit de ‘intrusive interstitial’. Uitzonderingen hierop zijn cookiemeldingen en enkele andere minder irritante overlays.

Wat mag dan wel?

Wanneer mag zo’n overlay dan wel, en hoe? In het blog van Google zelf lees je er alles over. Kort gezegd mag je er vanuit gaan dat een overlay die niet super storend is, geen problemen zal opleveren. Het gaat, zoals altijd, om de gebruikerservaring. Dus bedenk zelf wanneer het irritatieniveau hoog wordt en hou dat aan als graadmeter. Beter nog: geen overlays (interstitials) als dit niet nodig is. Een simpele, nette pop-up is natuurlijk geen probleem.

Uitleg en voorbeelden van Google over intrusive interstituals; overlays over je webpagina

Relatie met mobielvriendelijkheid

Waarom wordt deze zaken samen in één blog gecommuniceerd door Google? Beide hebben effect op mobielvriendelijke websites. Die intrusive interstitials zijn vooral op mobiel een grote ergernis. Vooral wanneer het een heel dwingende overlay is die jou bijvoorbeeld wil overtuigen om een app te installeren in plaats van de website te bezoeken. Bedenk zelf maar meer voorbeelden 😉 . Dat wil je niet en is niet gebruikersvriendelijk. Dus zal Google die websites devalueren in de mobiele zoekresultaten.

Ik ben blij

Ik ben blij. Vooral omdat het “Voor mobiel”-label verdwijnt. Eindelijk weer meer leestekens voor de meta-omschrijvingen. Minder blij ben ik omdat ik al de nodige meta-omschrijvingen heb geschreven met 105 leestekens als maximum. Moet ik die nu wéér gaan aanpassen?

En jij, ben jij blij met deze ontwikkeling(en)? Heb je hier iets over te melden of vragen? Laat het hieronder weten.

Waarom bounce rate geen SEO-factor is

Het blijft een punt van discussie in de SEO-wereld: heeft de bounce rate invloed op je posities in de zoekmachines of niet? Ik ben ervan overtuigd dat de bounce rate geen invloed heeft en dat ook niet kan hebben. Ik leg je graag uit waarom en hoe het kan dat bezoekersgedrag wel invloed heeft op je posities. Verwarrend? Niet als je dit artikel leest.

Allereerst: wat is de bounce rate?

Over de bounce rate zelf bestaan al de nodige misverstanden. Dat komt doordat veel mensen nog uitgaan van de oude definitie. Deze oude definitie is: “een bezoeker komt op een webpagina en verlaat deze pagina vervolgens ook“. Kortom, na één pagina te hebben bezocht, verlaat de bezoeker de website. Dit is echter niet (meer) de juiste definitie.

Klopt niet helemaal

Deze definitie is niet juist (meer). Angie Schottmuller legde tijdens Conversion Hotel in 2014 uit hoe het nu precies zit. Zolang je in je Google Analytics (GA) geen doelen (events) instelt, geldt bovenstaande definitie voor het bouncepercentage. Door doelen in te stellen, verlaag je het bouncepercentage, omdat deze doelen eerst niet werden gemeten en daardoor niet bijdroegen aan duidelijke analyse van het bezoekersgedrag. Al is het wel zo dat Google zelf bijdraagt aan de verkeerder interpretatie door hun eigen uitleg in Google Analytics:

De uitleg van het bouncepercentage in Google Analytics

Juiste definitie bounce rate

De juiste definitie van de bounce rate is dus eigenlijk: “een bezoeker komt op een webpagina en verlaat deze zonder enige actie (die jijzelf hebt ingesteld) te ondernemen“. Dat is wel wat anders dan na het bezoeken van 1 pagina je website te verlaten. En dat is ook terecht. Een bezoeker die een video bekijkt op je pagina, neemt wel meer moeite dan iemand die enkel rondkijkt en snel weg is. En iemand die langer dan 3 minuten op een pagina blijft, toont ook een hogere betrokkenheid dan iemand die direct al zijn conclusie trekt en binnen een paar seconden je website weer verlaat. Je moet het alleen zelf wel instellen in Google Analytics.

Is een hoog bouncepercentage per definitie slecht?

Een hoog bouncepercentage hoeft dus niet slecht te zijn. Als jij zelf geen doelen instelt in GA, kun je een heel hoog bouncepercentage hebben. Voorbeeld: je blogt regelmatig en deelt dit veel op sociale media. Het allergrootste deel van de bezoekers op je blogpagina’s zullen enkel dat ene blog lezen en daarna je website verlaten. Ze kwamen daar met één doel: dat blog lezen. Knappe jongen die ze kan verleiden tot het lezen van andere artikelen of zelfs pagina’s op de website.

Wat stel je dan in?

Bij het goed inrichten van GA stel je doelen in die reëel zijn. Enkele voorbeelden:

  • Bekijken van een video
  • Scrollen over de pagina, zodat ook de content ‘onder de vouw‘ getoond wordt
  • Bezoekduur van langer dan X seconden of minuten
  • Reactie plaatsen
  • Externe link klikken

Zoals je vast wel begrijpt, zijn dit zaken die standaard niet gemeten worden en daarmee leiden tot een bounce. Totdat je ze dus als event/doel instelt. Ik hoef je vast niet uit te leggen dat je bouncepercentage daarmee afneemt. Meer hierover bij Google zelf.

Bounce rate kan geen invloed hebben op je rankings

Als je bovenstaande leest, zal het je wel duidelijk zijn dat het bouncepercentage geen invloed kan hebben op jouw posities (rankings) in de zoekmachines. Allereerst is dat al zo omdat je uiteindelijk zelf invloed hebt op het bouncepercentage. Daarnaast zou je het ook nog eens kunnen manipuleren en die manipulatie willen de zoekmachines ook zoveel mogelijk uitsluiten.

Plus…

Een andere belangrijke reden waarom het bouncepercentage geen invloed kan hebben op je rankings, is dat niet iedereen Google Analytics gebruikt. Google kan dus niet van iedere website het bouncepercentage ophalen. Ook stelt Google dat zij data uit GA niet gebruiken voor de rankings. Ik ben wel geneigd om dat te geloven, omdat het niet past bij de richtlijnen die Google zelf opgesteld heeft. En natuurlijk om voornoemde reden dat niet iedere website is aangesloten op GA.

Klikken tellen wel mee

Tijdens een SMX-conferentie in 2016 kwam een sheet voorbij waaruit blijkt dat Google klikken op een link wel degelijk laat meewegen. Diverse onderzoeken, onder andere door Rand Fishkin van Moz, toonden al aan dat klikken invloed hadden op de positie van een URL in de zoekresultaten. Overigens dient hierbij wel te worden opgemerkt dat die invloed van korte duur was. Er was over het algemeen sprake van een korte opleving en de URL zakte al vrij snel weer naar de oorspronkelijke positie.

Tweet Rand Fishkin over sheet waarin aangetoond wordt dat CTR invloed heeft op rankings

CTR versus bounce rate

De hierboven genoemde klikken noemen we de CTR: Click Through Rate. Doorklikratio dus: hoeveel procent klikt er op een bepaalde link in de zoekresultaten? Dat is totaal iets anders dan het bouncepercentage. Strikt genomen komen ze zelfs niet bij elkaar in de buurt. Bij het bouncepercentage komen mensen sowieso op je website. Bij de CTR gaat het om het percentage gebruikers van een zoekmachine die überhaupt je website bezoeken. Daar zitten dus ook “niet-bezoekers” bij. En die zie je never nooit niet in je bounce rate verschijnen in GA. En dan nog: zelfs CTR kan enkel als simpele waarde wegen voor je rankings.

Huh? Maar net vertelde je nog dat klikken invloed hadden?

Yep. Maar niet op de simpele manier dat meer klikken automatisch een hogere positie in de zoekmachines betekent.

Meer hierover in deze video:

Self fulfilling prophecy

Als klikken op een resultaat in de SERPs (zoekresultatenpagina’s) invloed heeft op de posities van die resultaten, wordt het dan geen self fulfilling prophecy? De nummer 1 krijgt vrijwel altijd de meeste klikken. De nummer 2 minder en de nummer 3 nog minder. Dat houdt de situatie dan toch in stand?

Pogosticking

Een logischer verklaring is dat Google het fenomeen ‘pogosticking’ meeweegt voor de posities in de SERPs. Pogosticking is het fenomeen waarbij de gebruiker van een zoekmachine op een van de resultaten op een zoekresultatenpagina (SERP) klikt, daar slechts kort rondkijkt, terugkeert naar de zoekresultaten en een volgende pagina aanklikt. En wellicht nog een keer. En nog een keer. Heen en weer als op een pogostick dus. Toch valt ook hier bezwaar tegen aan te tekenen.

Heen en weer springen op een pogostick

Foto: Dchevaleraud via Wikimedia Commons

Bezwaar tegen pogosticking als SEO-factor

In eerste instantie lijkt het heel logisch: iemand klikt een pagina weg, omdat het resultaat tegenvalt en klikt daarna door naar de volgende webpagina in de zoekresultaten. Toch? Maar zo zwart-wit is het helemaal niet. Een voorbeeld: je zoekt een Logitech r700 professional presenter, dus je tikt in “logitech r700 professional presenter”. De zoekresultatenpagina geeft je zowel gewone Adwords-advertenties als Google Shopping en organische zoekresultaten:

SERP/zoekresultatenpagina voor zoekopdracht logitech r700 professional presenter

 

Wat doe je?

Grote kans dat je niet direct koopt bij de eerste website die je bezoekt. Logisch. Je wilt de beste prijs. Of de snelste levertijd. Liefst allebei. Moet het heen-en-weer gaan tussen die webpagina’s dan een negatief resultaat hebben op de rankings omdat veel mensen in zo’n geval aan pogosticking doen?

Conclusie: bounce rate geen invloed, CTR discutabel

Afgaande op bovenstaande lijkt het me duidelijk dat de bounce rate beslist geen invloed kan hebben op je posities in de zoekmachines. En of de click through rate dat wel heeft, is een puntje van discussie. Laat gerust jouw idee weten, ik ben echt  benieuwd naar zowel argumenten voor als tegenargumenten. Wie schiet?

 

(met dank aan Amanda van der Linden voor inspiratie)

 

 

Hoe verzamel je reviews op Google?

Voor ieder bedrijf is het belangrijk om zichtbaar te zijn. Verder is het voor ieder bedrijf belangrijk om reviews te verzamelen. Beide helpen je om nieuwe klanten te werven. Dus wil je ook zichtbaar zijn met je reviews in Google. Daarin speelt Google Mijn Bedrijf een belangrijke rol. Hoe zorg je nu voor die reviews op Google? In dit artikel lees je er alles over, inclusief de manier waarop je een direct link naar je klanten stuurt.

Google Mijn Bedrijf: onmisbaar voor lokale vindbaarheid

De vindbaarheid van jouw bedrijf begint -naast je website- bij Google Mijn Bedrijf. Zeker voor lokale vindbaarheid het is Google Mijn Bedrijf essentieel. Wil je in de Local Pack voorkomen bij lokale zoekopdrachten? Dan heb je een vermelding op Google Mijn Bedrijf nodig. Dat wist je natuurlijk al, omdat je het artikel over het verbeteren van je lokale vindbaarheid helemaal gelezen hebt. Maar gebruik jij Google Mijn Bedrijf al voor het ontvangen van reviews?

Reviews worden belangrijker

Je potentiële klant wil zekerheid. Dat wil je zelf toch ook wanneer je iets nieuws aanschaft of bij je nieuwe partij klant wordt? Reviews (recensies) worden daarom in de nog steeds groeiende wereld van internet steeds belangrijker. Google begrijpt dat en heeft daarom al meerdere stappen genomen om jouw potentiële klanten te helpen, onder andere door reviews te tonen in de lokale zoekresultaten.

Ook reviews van externe partijen

Naast de sterren die er te zien zijn in de Local Pack bij lokale zoekresultaten, heeft Google ook samenwerking met externe partijen om die reviews te tonen. Zo is voor hotels de samenwerking aangegaan met TrustYou. Door deze samenwerking krijgen hotels nu previews van reviews in de zoekresultaten bij branded search (wanneer je dus op een specifiek hotel zoekt). Voor iedere onderneming is het dus van groot belang om ook bij externe partijen reviews te verzamelen. Daarnaast is -zeker voor lokale dienstverleners, winkels en horeca- het verzamelen van reviews op Google zelf ook van groot belang.
Reviewoverzicht in Google branded search zoekresultaten - Hotel Huis te Eerbeek

Reviews op Google

Waar komen de reviews in de Google Local Pack vandaan? Je raadt het al, die komen van Google Mijn Bedrijf. Wanneer je vijf of meer reviews hebt ontvangen op je Google Mijn Bedrijf-pagina, worden de sterren vertoond in de lokale zoekresultaten (ook dat kwam al voorbij in mijn artikel over lokale vindbaarheid). En die Google-recensies worden nu nog belangrijker. Deze gaan een rol spelen in de positie van jouw bedrijf in de Local Pack.

Google-recensies als rankingfactor

Google heeft zelf aangegeven welke onderdelen belangrijk zijn voor jouw vindbaarheid in de Local Pack. Daarbij hebben ze ook aangegeven dat de Google-recensies waarschijnlijk een rol spelen. Ik ben ervan overtuigd dat je het woord “waarschijnlijk” wel weg kunt laten. Het is dus van groot belang om zoveel mogelijk recensies te ontvangen.
 Google-recensies spelen een rol in bepalen positie in de lokale zoekresultaten

Hoe krijg je die recensies?

Hoe krijg je die recensies? Of beter nog: hoe maak je het hier klanten zo makkelijk mogelijk om een recensie te plaatsen? Waar je voorheen je klanten naar je Google Mijn Bedrijf pagina kon verwijzen, is het nu niet meer mogelijk daar direct recensies te ontvangen. Toch is het wel zo prettig en klantvriendelijk om je klanten een directe link te sturen waar ze een review kunnen achterlaten.

Directe link voor reviews

Google heeft het je de afgelopen tijd niet makkelijk gemaakt. Waar je voorheen je klanten nog gewoon Google mijn bedrijf pagina rondsturen, is dit nu simpelweg niet meer mogelijk. Het leek er zelfs even op dat een directe link onmogelijk was. Gelukkig zijn er altijd alerte online marketeers die naar een oplossing zoeken. En zo kwam in deze post op Google+ de oplossing die ik hieronder in het Nederlands voor je uiteenzet:

  1. Ga naar Google Maps
  2. Voer je bedrijfsnaam in
  3. Klik op ‘Reviews’ in het Knowledge Panel links
  4. Kopieer de cijferreeks die in je adresbalk achter ‘&ludocid=’ staat
  5. Plaats de cijferreeks achter deze URL: https://plus.google.com/_/widget/render/localreview?placeid=
  6. Geef het resultaat door aan je klanten 🙂

In mijn geval ziet het er dan zo uit: https://plus.google.com/_/widget/render/localreview?placeid=12916382607585868563

Google recensies ontvangen met directe link

Maak het je klant makkelijk

Naast het sturen van de link, maak je het je klant ook makkelijk door gericht te vragen naar een review. Vraag bijvoorbeeld “wat zou je anderen vertellen over hoe je mijn diensten ervaren hebt?”. Of als je graag een specifiek onderwerp (product, dienst) in de recensie wilt zien terugkomen, noem dat dan expliciet. Je klant wordt door je gerichte vraag aan het denken gezet en zal makkelijker een recensie voor je kunnen schrijven.

Let op

Vlak na de initiële publicatie van dit artikel kreeg ik meldingen dat mensen bovenstaande niet konden reproduceren. Wat bleek? Als je nog geen reviews hebt, gaat dit niet lukken. Ergens had ik dat kunnen bedenken, aangezien je in stap 3 op ‘Reviews’ moet klikken. En dat staat er niet links in Maps als jouw bedrijf nog geen recensies ontvangen heeft. De beste oplossing is om voor je eerste review de Google Maps link te geven of mensen te laten googelen naar je bedrijf.

En nog iets

Kennelijk vindt Google webshops geen echte winkels. Er komen signalen binnen dat ze op het moment van schrijven (mei 2016) bedrijfspagina’s van webshops aan het verwijderen zijn. Volgens Google zijn webshops geen echte winkels. Maar volgens mij is er geen alternatief qua branche/categorie. Daarnaast mag het adres geen bezwaar zijn, omdat in Nederland sowieso ook altijd een fysiek adres op de website terug te vinden moet zijn.

Wil jij mij helpen?

Wanneer je wat aan dit blog hebt gehad, wil jij mij dan helpen door een recensie achter te laten op Google Mijn Bedrijf? Wellicht heb je meerdere blogs van me gelezen, een training bij mij gevolgd of ken je me van ‘Test je SEO-kennis’ op Facebook. Hoe dan ook, als je wat aan mijn kennis hebt, wil je daar een kort stukje over schrijven? Je laat je review natuurlijk achter via de directe link.

Reacties en vragen onder het blog worden ook altijd beantwoord, dus brand los!

 

Nu echt impact als je website mobielvriendelijk is?

Begin 2015 was er reuring in de wereld van SEO. Want ‘Mobilegeddon’ kwam eraan. Websites die niet mobielvriendelijk waren, zouden dat merken. In de mobiele zoekresultaten zou Google voorrang geven aan websites die geschikt waren voor mobiele weergave. Een storm in een glas water, zo bleek. Nu komt Google weer met zo’n aankondiging. Gaat het dan nu echt gebeuren?

Google zet de volgende stap

Op het Google Webmaster Central blog maakte Google op 16 maart 2016 bekend de volgende stap te zetten. Na de introductie van mobielvriendelijkheid als SEO-factor, gaat deze vanaf mei 2016 zwaarder wegen. Het lijkt er sterk op dat het dit keer echt meer impact zal hebben dan ‘Mobilegeddon’. Maar eigenlijk gaat het niet om wat Google wil.

Het gaat niet om ‘wat Google wil’

Serieus. Posities in Google zijn natuurlijk belangrijk voor je business. Dat zal ik niet ontkennen. Word je niet gevonden, dan is het hard knokken om omzet te halen. Dus ja, je website moet vindbaar zijn. Maar dan nog gaat het niet om wat Google wil. Het gaat om je bezoeker, je potentiële klant. Die accepteert gewoon niet meer dat je website niet mobielvriendelijk is. Maar dat had je natuurlijk al gelezen in mijn artikel “Een responsive website is geen noodzaak voor SEO

De bezoeker “accepteert het niet”?

Inderdaad, de bezoeker accepteert het niet. En terecht. Bijna iedereen heeft een smartphone en als resultaat daarvan groeit het bezoek aan websites via mobiele apparaten ieder jaar weer. Een website die niet geschikt is voor weergave op mobiele apparaten wordt niet meer geaccepteerd. Grote kans dat de bezoeker je website vrijwel direct verlaat.

De groei van het percentage bezoekers op een website via mobiele telefoons

Duidelijke procentuele stijging van websitebezoekers via mobiel

Waarom Google mobielvriendelijke websites voorrang geeft

Zoals hierboven geschetst, gaat het uiteindelijk om je websitebezoeker. Dat is ook waarom Google mobielvriendelijke websites voorrang geeft. Wanneer de zoekresultaten van de zoekmachine niet naar tevredenheid zijn, blijf je die zoekmachine dan nog gebruiken? Precies dat is de reden dat websites die mobielvriendelijk zijn voorrang krijgen op niet-mobielvriendelijke websites. Overigens is het allemaal nog niet zo zwart-wit.

Website is niet mobielvriendelijk: lekker leesbaar hè?

Het is niet zo zwart-wit

Laat ik allereerst een groot misverstand uit de weg ruimen: alleen in de zoekresultaten op mobiele apparaten krijgen de mobielvriendelijke websites voorrang. Deze update heeft dus totaal geen effect op de zoekresultaten op desktop. Daarnaast gaf Google zelf in 2015 al toe dat goede content (=relevantie) toen in ieder geval een minstens zo belangrijke factor was.

Goede content vs. mobielvriendelijk

Nu Google aangeeft vanaf mei 2016 echt(?) meer waarde te zullen hechten aan mobielvriendelijkheid, rest de vraag wat dit betekent voor die goede content. Ik zou het als volgt willen stellen: als een website qua content niet goed is, gaat mobielvriendelijkheid dan ineens het verschil maken? Ik geloof niet dat dat het geval zal zijn. Je website moet als geheel gewoon goed in elkaar steken. Dat geldt voor de techniek, de teksten en al die andere relevante factoren. En van die andere factoren gaat de mobielvriendelijkheid vanaf nu definitief meer gewicht in de schaal leggen. Hoeveel, dat zal moeten blijken.

 

De geheimen van Google prijsgegeven

Ineens was het er dan: het nieuws dat Google bevestigde welke factoren nu echt van belang zijn voor vindbaarheid in de zoekmachine. De twee belangrijkste factoren werden prijsgegeven door Google-medewerker Andrey Lipattsev in een Hangouts-sessie. Welke geheimen waren dit?

De drie belangrijkste SEO-factoren

Eind 2015 werd bekend dat RankBrain de op twee na belangrijkste rankingfactor van Google is. In deze Hangouts-sessie met Andrey Lipattsev werd gevraagd naar de twee SEO-factoren die voor RankBrain komen. Erg verrassend was het antwoord niet: “content en links”. De 3 belangrijkste SEO-factoren zijn dus:

  • Links
  • Content
  • RankBrain

Voor wie met websites en SEO bezig is, zijn dit geen grote verrassingen. Wat dit betekent voor jouw vindbaarheid behandel ik verderop in dit artikel. Eerst lees je hoe deze twee factoren boven tafel kwamen.

Betere websites door rankingfactoren te kennen?

In onderstaande video volgt een vraagstelling die in ongeveer twee minuten wordt opgebouwd. De concrete vraag was of we betere websites zouden kunnen bouwen als we weten wat de belangrijkste twee factoren zijn, vóór RankBrain. En als dan het antwoord volgt, is Andrey heel duidelijk: “I can tell you what it is, it’s content and links”.

Content en links

In antwoord op de vraag of “content en links” ook precies die volgorde is, volgt een heel helder antwoord: nee. Zowel content als links zijn belangrijk, welke zwaarder meeweegt, is afhankelijk van vele factoren. Iemand die beweert dat een van beide belangrijker is dan de ander, zal dat dus bijzonder goed moeten onderbouwen en bewijzen.

Ieder zoekresultaat is een rekensom

Bij iedere zoekopdracht wordt een berekening gemaakt om de juiste resultaten te tonen. Alle duizenden factoren en signalen die bijdragen aan vindbaarheid worden gewogen om daar uiteindelijk een passend zoekresultaat mee te geven. Dat betekent dat iedere factor bij iedere zoekopdracht weer in andere mate meeweegt.

De ene keer links, de andere keer content

Bij de ene zoekopdracht wegen links zwaarder, bij de andere content. Als je het heel zwart-wit zou weergeven, zijn links heel belangrijk als de content van verschillende websites even sterk is. Andersom weegt de content dan weer zwaarder wanneer concurrerende websites of pagina’s (ongeveer) evenveel linkjuice krijgen.

Nuance

Zoals gemeld is bovenstaande heel zwart-wit weergegeven. Er is namelijk wel de nodige nuance. Ook andere factoren hebben invloed op je SEO. Dat content en links daarbij wel in het totale veld van SEO de belangrijkste rol spelen, is nu officieel bevestigd.

Content en links dus... Googles geheimen prijsgegeven

Dooddoener

Maar wacht even. Content en links, wordt er dus gezegd. Welke andere zaken zijn er dan nog? Content is namelijk wel een bijzonder breed begrip. Dat omvat tekst, beeld en zelfs geluid. En links kennen we als relevante factor, omdat die bijdragen aan je PageRank. Eigenlijk blijft er nog maar 1 belangrijk ander onderdeel over voor je vindbaarheid: techniek. Als je daarbij stilstaat, is wat er gezegd is nogal een dooddoener.

Techniek is een van de 3 belangrijke elementen

Voor wat betreft vindbaarheid in de zoekmachines geef ik zelf altijd 3 belangrijke elementen aan:

  • Techniek
  • Content
  • Links (of Autoriteit)

Deze drie elementen kunnen weer worden onderverdeeld in vele onderdelen. Een korte toelichting per element.

Techniek

Onder techniek valt onder andere de laadtijd van je website, wat weer wordt beïnvloed door zaken als:

  • De server waarop je website draait
  • Specificatie van afbeeldingsformaten
  • Grootte van je afbeeldingen
  • Plugins of add-ons in je CMS

Content

Bij content kun je denken aan:

  • Tekst
  • Afbeeldingen
  • Video’s

Waarbij geldt dat Googlebot nog altijd het meest “kan” met tekst. En in tekst kun je dan weer denken aan elementen als:

  • Titel
  • Koppen
  • Alinea’s

Maar ook synoniemen en context spelen (gelukkig) steeds meer een rol. Hierdoor hoef je geen overdreven spammerige SEO-teksten meer te schrijven.

Links

Bij links geldt weer dat een aantal factoren van belang zijn voor de weging van die links. Niet iedere link krijgt even veel gewicht mee. Hier wegen weer diverse zaken mee, zoals:

  • DoFollow- of NoFollow-link
  • Relevantie; komen jullie onderwerpen/vakgebieden overeen?
  • Autoriteit van verwijzende pagina of website
  • Aantal links op de verwijzende pagina

De ene link is de ander dus niet. Net zoals bij content overigens de ene keer het ene onderdeel zwaarder weegt dan het andere.

Het zijn even wat voorbeelden, zodat je een beeld krijgt van de dynamiek in alle factoren die invloed hebben op je vindbaarheid.

Links vs. content

Links

Het linke met links is dat je ze ook kunt kwijtraken. Bedenk maar eens: een pagina, artikel of website wordt verwijderd, inclusief “jouw” link. Of je wijzigt zelf iets op je eigen website, waardoor de link die naar jouw pagina verwijst niet meer juist is en doodloopt. Blijft voorop staan: links zijn absoluut een belangrijke factor en zullen dat zeker nog enige tijd blijven.

Content

Ook aan content hangen risico’s. Je blogs verouderen en kun je beter verwijderen wanneer de informatie er niet meer toe doet. Ben je mogelijk ook weer wat links kwijt. Als je je SEO goed doet sowieso al enkele interne links. Maar verouderde content is ook weer niet goed voor de kwaliteit van je website. Goede content daarentegen…

Wie wint: content of links?

Er is geen winnaar. De ene keer zullen het de links zijn, de andere keer is het content. Beide zijn relevant, dus zorg ervoor dat beide goed op orde zijn.

De hele video met alle vragen en antwoorden kun je hieronder bekijken.

Heb jij nog wat aan te vullen, heb je vragen of wil je je mening kwijt, plaats dan je reactie hieronder.

 

Alles wat je moet weten over de nieuwe Google layout

Op vrijdag 19 februari 2016 vond een van de meest drastische wijzigingen in de zoekresultaten van Google plaats. Google verwijderde de advertenties (Adwords) in de rechterkolom naast de zoekresultaten op desktop. Wat is er nu aan de hand en wat gaat dit betekenen voor SEO en SEA?

Wat is er nu precies aan de hand?

Wanneer je zocht in Google, kwam je regelmatig advertenties tegen. Die advertenties kwamen van Googles eigen Adwords, een belangrijk onderdeel van hun verdienmodel. Tot februari 2016 stonden er maximaal drie advertenties boven de organische zoekresultaten en stond er een zestal rechts daarvan. Dat was niet bij alle zoekresultaten, vooral bij zoekopdrachten waar een product of dienst bij past.

Geen advertenties in de rechterkolom meer

Google bevestigde aan Search Engine Land dat de advertenties uit de rechterkolom in de zoekresultaten op desktop verdwenen. De reden hiervoor is volgens Google zelf meer uniformiteit in de zoekresultaten. Wel zouden er vaker 4 advertenties bovenin worden vertoond.

Vaker 4 advertenties bovenin

Volgens Google worden er per februari 2016 alleen bij zoekopdrachten met “een hoge commerciële waarde” een vierde advertentie bovenin kan verschijnen. Wat is dan “een hoge commerciële waarde”? Het wordt gebracht als hoge uitzondering, toch zie ik al vaak 4 advertenties boven de organische zoekresultaten verschijnen.

Ter illustratie hieronder de zoekresultaten voor de zoekterm “SEO teksten” in 2014 en in februari 2016:

Zoekresultaat Google op SEO-teksten juli 2014

Zoekresultaat in Google op de zoekterm “SEO teksten” in juli 2014 met rechts 6 advertenties

Zoekresultatenpagina seo-teksten Google met 4 advertenties - februari 2016

Zoekresultaten voor “SEO teksten” in februari 2016 met 3 advertenties boven de organische zoekresultaten

Verderop ga ik in op wat dit betekent voor jouw zoekmachinemarketing-strategie. Eerst nog de uitzonderingen op de nieuwe lay-out:

Twee uitzonderingen

Er zijn twee gevallen waarin er in de rechterkolom nog wel iets wordt weergegeven in de zoekresultaten:

  1. Google Knowledge Graph Box
  2. Product Listing Ads (Google Shopping)

Google Knowledge Graph Box

De Google Knowledge Graph Box verschijnt wanneer je op een onderwerp, merk of bedrijf zoekt. Een bekend persoon, stad, land, bezienswaardigheid, zoek erop en je krijgt geheid in veel gevallen rechts de Knowledge Graph Box te zien. In deze afbeelding zie je hoe dat eruit ziet voor WordPress specialist Lamper Design:

Zoekresultatenpagina Knowledge Graph Box Lamper Design

 

Uiteraard krijg je voor populaire producten juist weer Google Shopping (Product Listing Ads, afgekort PLA) te zien.

Product Listing Ads

Vooral webwinkels presenteren de populaire producten die ze verkopen graag in Google Shopping. De Product Listing Ads van Google Shopping worden op desktop voorlopig gewoon nog weergegeven.

Zoekresultatenpagina Google met PLA-Google Shopping iPhone - februari 2016

Voor de duidelijkheid: op mobiel wordt Google Shopping ook gewoon weergegeven. In de mobiele zoekresultaten zie je de PLA’s boven de gewone Adwords-advertenties.

Zoekresultaten iPhone Google mobiel met PLA-Google Shopping - februari 2016

Google Shopping in mobiele zoekresultaten

Geen organische zoekresultaten boven de vouw

Met deze wijziging zijn er zoekresultatenpagina’s (SERPs) waarbij niet direct organische zoekresultaten zichtbaar worden. Boven de vouw (alles wat je op de pagina ziet zonder te hoeven scrollen) worden dan advertenties en lokale zoekresultaten getoond:

Lokale SERP zonder organische zoekresultaten

 

Wat betekent deze wijziging voor jouw SEO- en/of SEA-strategie?

Nu deze wijziging duidelijk is, is het belangrijk om je te realiseren wat het betekent. Dit geldt voor zowel SEO (organische vindbaarheid) als SEA (betaalde vindbaarheid; Adwords). Er zijn diverse effecten mogelijk naar aanleiding van deze wijziging.

SEA duurder?

Er worden minder advertenties weergegeven in de SERPs : 4 in plaats van 9. De concurrentie wordt daardoor hoger, wat normaliter leidt tot hogere kosten. Houd de voorgestelde biedingen en de kosten per klik (CPC) dus in de gaten als je gebruik maakt van Adwords.

SEO lastiger?

Er zijn collega’s die stellen dat SEO nu lastiger wordt. Er ontstaat tenslotte minder ruimte boven de vouw voor de organische zoekresultaten. En ja, dat is best ‘evil’ van Google. Al is de vraag of mensen niet gewoon doorscrollen naar de organische resultaten.

Scrollen en scannen verandert

Mede door de invloed van smartphones worden webpagina’s anders bekeken tegenwoordig. Dat geldt ook voor de zoekresultaten in de zoekmachines. Al in 2014 liet een eye-trackingonderzoek zien dat we webpagina’s steeds meer verticaal scannen met onze ogen. We blijven ook niet per se meer boven de vouw, we scrollen op mobiel makkelijker door, wat ons scrollgedrag op desktop ook lijkt te beïnvloeden. Hierdoor zijn de resultaten onder de vouw minder “waardeloos” geworden dan voorheen.

Nummer 7 is de nieuwe nummer 1 in Google?

Aansluitend op bovenstaande kwam Daniel Mulder met een interessant statement. Volgens hem is positie 7 in Google nu de belangrijkste positie. Waar voorheen de focus was op de nummer 1-positie, is het nummer 7 de positie die statistisch gezien het meest in beeld blijft. We scrollen weer meer door, dus er zit zeker een kern van waarheid in. En dat doorscrollen komt ook doordat we de advertenties echt wel herkennen.

Mensen herkennen de advertenties

Regelmatige navraag bij mensen die ik spreek resulteert in de eerste conclusie dat de meeste mensen de advertenties in Google wel herkennen. Statistisch is dat niet waterdicht, dat realiseer ik me terdege. Er is echter ook onderzoek naar gedaan. In 2012 werd er volgens Searchenginewatch nog op zo’n 6% van de advertenties geklikt en dus 94% op de organische zoekresultaten. Een ander onderzoek bewees het tegendeel: zo’n 65% van de Google-gebruikers klikte bij echt aankoopgerichte zoekopdrachten op advertenties.

Maar toch…

Maar toch… Ik geloof dat de meeste mensen de advertenties herkennen en in de meeste gevallen bewust klikken. Of dat nu op Adwords of op organische zoekresultaten is…

Wat betekent de nieuwe lay-out voor jouw SEA-strategie?

Op het eerste gezicht lijkt deze zet van Google te betekenen dat er minder advertenties zullen worden vertoond. Uitgaande van het principe van vraag en aanbod, betekent dit hogere CPC. Voor veel kleine en middelgrote ondernemingen wordt adverteren in Google dan minder interessant. Welke stappen moet je nu zetten? Ik heb een paar adviezen.

Advies 1: zet in op SEO

Als je website nog niet op pagina 1 komt met de zoekterm waarop je gevonden wilt worden, zet dan in op SEO. Welke invloed de nieuwe lay-out heeft op de kliks op de organische resultaten, is speculatie. Wanneer je nog niet hoog in de organische zoekresultaten staat, is inzetten op SEO toch echt het eerste advies.

Advies 2: zet in op andere online advertenties

Tekstadvertenties (Search Advertising) zijn niet de enige vorm van online adverteren. Google Adwords kent nog andere mogelijkheden:

  • Display Advertising
  • Shopping Advertising
  • Video Advertising
  • Mobile Advertising

Sowieso is het verstandig een goede afweging te maken van deze verschillende opties voor je Adwords inzet.

Wat betekent de nieuwe lay-out voor jouw SEO-strategie?

De vierde advertentie drukt de organische resultaten naar beneden. Dat je zo hoog mogelijk in de organische zoekresultaten moet komen wordt nu wellicht nog belangrijker. Maar hoe dan?

Advies 1: kies voor de meest relevante zoektermen

Dit moest je al doen, maar is nu nog belangrijker. Kies belangrijke zoektermen. Niet per se de meest commerciële, maar juist die zoektermen waar jij of jouw bedrijf autoriteit in moet zijn.

Advies 2: zet in op lokale vindbaarheid

Heb je een winkel, horeca-onderneming of ander lokaal bedrijf, zet dan in op lokale vindbaarheid. Je ziet dat lokale zoekresultaten direct onder de advertenties vertoond worden. Sinds de uitrol van de Local Stack staan de lokale zoekresultaten in meer dan 90% van de gevallen boven de organische zoekresultaten. Verbeter daarom je lokale zoekresultaten.

Wat deze wijziging werkelijk gaat brengen

Tja, wat deze wijziging werkelijk gaat brengen valt niet te voorspellen. Iedereen heeft er zijn eigen visie op. Wat het effect uiteindelijk zal zijn, of het nu om SEO of SEA gaat, enkel de tijd zal het uitwijzen. En hoewel Google aangeeft de vier advertenties uitgebreid getest te hebben, is het niet uitgesloten dat ze hierop terugkomen als ze zien dat het niet uitpakt zoals verwacht.

Ik ben benieuwd naar jouw visie op deze wijziging in de lay-out van Google. Deel ‘m hieronder en durf gerust tegen mij in te gaan 🙂

Aangepaste openingstijden in Google zoekresultaten

Het zal niemand verbazen dat jouw bedrijf tijdens feestdagen als kerst, oud en nieuw, Pasen en Pinksteren aangepaste openingstijden heeft. Je (potentiële) klanten zullen het echter wel fijn vinden als ze daarvan op de hoogte zijn. Je kunt deze tijdelijke openingstijden laten weergeven in Google. Ik leg je in dit artikel precies uit hoe je dat zelf regelt.

Aangepaste openingstijden

Google geeft voor jouw bedrijf de openingstijden weer, wanneer een klant op jouw bedrijf zoekt. Althans, als je je bedrijf beheert in Google mijn bedrijf. Tijdens feestdagen en overige speciale dagen zullen je openingstijden meestal afwijken. Zorg ervoor dat je klanten weten wat je aangepaste openingstijden zijn. Hiervoor heb je beheerdersrechten of het eigendom van Google Mijn Bedrijf van jouw bedrijf nodig. Ik ga ervan uit dat je die hebt, zo niet, dan zul je eerst jouw bedrijf moeten claimen.

Niet alleen in Google Mijn Bedrijf

Naast Google Mijn Bedrijf zijn er andere websites (vooral online bedrijvengidsen) waar de openingstijden van jouw bedrijf op vermeld worden. Een van deze bedrijvengidsen is openingstijden.nl, die ook de mogelijkheid biedt om aangepaste openingstijden te vermelden. Niet alle bedrijvengidsen bieden de mogelijkheid om speciale openingstijden toe te voegen. Loop de bedrijvengidsen waarvan je weet dat je er openingstijden op vermeld hebt even na en pas aan waar het kan.

Overigens hebben de aangepaste openingstijden op deze bedrijvengidsen (nog) geen invloed op de weergave in Google. Focus je dus eerst vooral op Google, door onderstaande stappen te doorlopen:

Stappenplan voor je tijdelijke openingstijden

Hieronder volgt het stappenplan voor je tijdelijk aangepaste openingstijden. Vind je het prettig om alles zowel te lezen als te zien, volg dan de stappen in de tekst onder de video. Vind je het makkelijker om het te zien en te horen, bekijk dan de stappen in deze video:

Stap 1: log in op Google Mijn Bedrijf

Uiteraard begint het met inloggen op Google Mijn Bedrijf. Ga hiervoor rechtstreeks naar google.com/business, waar je direct een overzicht te zien krijgt van de pagina’s die je beheert.

Stap 2: kies Lijstweergave

Standaard krijg je de Kaartweergave te zien, je moet overschakelen naar Lijstweergave om aangepaste openingstijden toe te voegen.

Stap 3: selecteer bedrijf

Wanneer je de Lijstweergave hebt gekozen, kun je het bedrijf selecteren (voor zover je meerdere bedrijven beheert) om daar de openingstijden aan te passen:

Kies je bedrijf om de openingstijden van aan te passen

Stap 4: voeg speciale openingstijden toe

Wanneer je het bedrijf waarvan je de aangepaste openingstijden wilt toevoegen hebt gekozen, krijg je een overzicht waarin je deze kunt toevoegen, onder de gewone openingstijden:

Toevoegen van aangepaste openingstijden in Google Mijn Bedrijf

Bovenstaande screenshot is van gegevens die al zijn ingevuld. Je klikt heel eenvoudig enkel op ‘Speciale openingstijden’ en kunt daar datum en openingstijden invullen. Dat wijst zich behoorlijk vanzelf. De crux zit ‘m vooral in weten hoe je bij de ‘Speciale openingstijden’ komt. Dat is namelijk wat omslachtig en niet geheel vanzelfsprekend.

Is dit artikel handig? Deel het dan met je netwerk. Een reactie is uiteraard ook leuk en je krijgt altijd een reactie terug.