SEO-tips die je van niemand krijgt - Letterzaken blog

SEO-tips die je van niemand krijgt

SEO-tips, maar dan anders

Er zijn inmiddels online vele blogs en pagina’s met SEO-tips te vinden. Vele geven je dezelfde adviezen, maar als je goed zoekt, kom je ook regelmatig echt goede tips tegen. Sterker nog: ik leer zelf continu bij en lees regelmatig SEO-tips die ik nog niet ken. Ik gooi het eens over een andere boeg en geef je tips die je wellicht niet verwacht. Tips die je wellicht niet zo snel onder SEO-tips zou scharen. En toch hebben ze beslist met SEO te maken. De volgende tips zal ik hieronder elk uitgebreid toelichten:

  1. Zorg voor een betrouwbare website
  2. Vergeet de afbeeldingen niet
  3. Gebruik een goede tagline
  4. Schrijf niet voor Google!

 

1. Zorg voor een betrouwbare website

Wanneer er bezoekers op je site komen, wil je dat ze enige tijd op je site blijven. En dat begint met een betrouwbare uitstraling. Wanneer op enig moment de bezoeker concludeert dat hij/zij jouw website niet voldoende vertrouwt, ben je hem of haar kwijt. Er zijn veel factoren waarmee jij de betrouwbaarheid van je website zelf kunt beïnvloeden. Ook Google houdt hier rekening mee. Zij willen relevante zoekresultaten geven aan jou en de andere gebruikers van hun zoekmachine. Dus beoordelen zij ook de kwaliteit van websites. En onder de kwaliteit valt ook de betrouwbaarheid. Dit valt allemaal onder Google Panda, waar in mei 2014 een belangrijke update van plaatsvond. En let wel: net als de Panda is deze beoordeling heel zwart-wit. Het is goed of slecht, er is geen middenweg. Neem dus alle twijfel weg en zorg voor een website die er professioneel en betrouwbaar uitziet, bijvoorbeeld met persoonlijke foto’s.

Betrouwbare site - vergeet de afbeeldingen niet

 

2. Vergeet de afbeeldingen niet

Naast het feit dat afbeeldingen bijdragen aan de leesbaarheid, hebben ze ook hun invloed op je vindbaarheid. Wanneer je de afbeeldingen dus op de juiste manier gebruikt, zijn ze een relevante SEO-factor. Vooropgesteld: Google traint de Googlebots om veel te begrijpen, maar afbeeldingen kunnen ze (vooralsnog) niet zien en begrijpen. Dus ben jij er mede-verantwoordelijk voor dat de afbeeldingen worden “gelezen” door de Googlebots. Zorg er daarom voor dat je de afbeelding per pagina de juiste titel meegeeft. Het best doe je dat met het volgende driestappenplan:

  1. Hernoem de foto op je harde schijf naar een goede omschrijving van de foto, inclusief de zoekterm voor de pagina waar deze op komt te staan
  2. Geef de afbeelding dezelfde (of iets andere) titel wanneer je deze hebt geüpload; in WordPress wordt de titel automatisch overgenomen
  3. Kopieer deze titel en plaats deze ook in de ‘alt tag’; ook dit kan in WordPress heel eenvoudig worden uitgevoerd, het spreekt vrijwel voor zich

Op deze manier krijgen de Googlebots de informatie over het onderwerp van de afbeelding en zullen ze de afbeelding ook als zodanig indexeren. En daarmee tikt het weer aan als SEO-factor voor jouw pagina, mits je dus wel de focus zoekterm hebt gebruikt.

 

3. Gebruik een goede tagline

Voor het online-marketingblog Marketingmed schreef ik al een betoog voor een goede tagline op je website. Nu is de tagline zelf niet direct een SEO-factor, maar deze kan wel weer iets bijdragen aan je vindbaarheid. Wanneer je namelijk (een van) je belangrijkste zoektermen in je tagline zet, zal dit door de Googlebots gelezen worden en dus ook worden geïndexeerd. Mits de tagline niet in de afbeelding staat en dus echt als tekst op je site wordt vermeld. In het geval van mijn website zal het woord “webteksten” dus wat extra SEO-waarde krijgen:

SEO-tips blog Letterzaken logo met tagline

 

4. Schrijf niet voor Google!

Is dit nu echt het advies van iemand die zich met webteksten/seo-teksten bezighoudt? Jazeker. Overigens moet ik wel even credits geven aan René Greve, bij wie ik twee trainingen over SEO en webteksten heb gevolgd. Bij mijn eerste training is me al verteld dat schrijven voor Google niet werkt. In het kort: wanneer je jouw teksten volpropt met zoektermen, wordt de tekst daar uiteindelijk niet leesbaarder van. De kwaliteit van je pagina (en website) gaat hierdoor omlaag en met dank aan Google Panda (zie punt 1) gaat het je niet helpen in je rankings. Daarnaast raak je jouw bezoekers snel kwijt wanneer je tekst weinig hout snijdt. Lange teksten, volgepropt met -vaak zelfs zo exact mogelijke- zoektermen worden er niet beter op en je bezoeker verlaat al snel je website. Schrijf dus vooral met de lezer in je achterhoofd. Wat komt hij of zij op deze pagina doen? Wat is relevante informatie voor de bezoeker van deze pagina? Schrijven voor Google loonde een paar jaar geleden misschien nog voor je vindbaarheid, maar Google wordt steeds slimmer en trapt er niet meer in. Schrijf dus voor je klant!

SEO-tip 4 - schrijf niet voor Google

 

Heb jij wat aan deze tips?

Bij de start van dit blog had je vast niet gedacht dat je deze tips zou krijgen. Zoals ik al zei zijn dit behoorlijk onconventionele SEO-tips en zul je deze niet zomaar van anderen krijgen. Welke van deze tips vind jij het nuttigst? Geef hieronder je reactie!

8 antwoorden
  1. Gijsbert
    Gijsbert zegt:

    Nathan, goeie tips. Het valt mij op dat de site niet mobiel vriendelijk is. Is dat niet iets wat voor de gebruiker beter is? Ook Google weegt dit mee.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Klopt Gijsbert. Mijn site is twee jaar geleden opgezet zonder de kennis die ik nu heb op het gebied van websites en SEO. Er komt een nieuwe site, die responsive moet zijn. Dit keer wordt het alleen een stuk beter voorbereid, dus nu gaat er veel tijd in de voorbereiding zitten 🙂

      Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Dat vind ik fijn om te lezen Justin. Vooral dat je er wat mee kunt, maar dat je mijn website als favoriet opslaat is een mooie kers op de taart. Dank je wel! 🙂

      Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Als je begint met de afbeeldingen Gert, heb je al de eerste stap gezet. Volgens mij is dat nog wel te behappen, toch? Zorg dat je de afbeeldingen hernoemt tot een duidelijke omschrijving waar de foto’s over gaan, inclusief de zoektermen die relevant zijn voor de pagina waarop de afbeeldingen geplaatst worden.

      En met die betrouwbare site zit het bij jou wel goed. Je doet niet geheimzinnig, adresgegevens staan vermeld enzovoorts.

      Beantwoorden
  2. Trudy Wehrmeijer
    Trudy Wehrmeijer zegt:

    Vond dit stuk min of meer bij toeval. Hier knapt een mens van op! Ik schrijf als hobby reisblogs en heb die inmiddels ondergebracht op één site. Zoals gezegd, het is een hobby maar ik wil WEL graag gevonden worden door Google om te kunnen worden gelezen door mogelijke geinteresseerden. Heb daarom al veel gelezen over SEO. Heel interessant maar vaak ook te technisch voor mij. Maar kijk, aan die afbeeldingen kan ik wat doen en bij veel foto’s heb ik inmiddels de ALT-code ingevuld. En ja, ik schreef al nooit voor Google maar voor mijn lezers. En dat dat kennelijk ook geldt, maakt mijn dag goed. Dankjewel.
    Al met al heb ik als leek en hobbyist langzamerhand bij het hele SEO-gedoe wel een kip-en-ei gevoel.: ik val meer op bij Google als ik word gelezen maar om te worden gevonden heb ik een hogere plek bi Google nodig!

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Nou, zo’n reactie als de jouwe mag er ook zijn hoor, dank je wel! 🙂
      Ik heb natuurlijk even gekeken op de website en wat me wel opviel is dat de blogs over West-Amerika verwijzen naar een extern blog, die weliswaar ook van jullie is, maar daarmee minder bijdraagt aan de content van jullie hoofdsite.

      Twee tips nog:
      – Maak een menu bovenin naast ‘home’
      – Link (meer) tussen de blogs onderling en ook naar externe websites

      Vooral links die extra informatie geven en daarmee waarde toevoegen voor de lezer, gelden om juist die reden (waarde toevoegen) ook als goede signalen voor Google.

      En voor wat betreft gevonden en gelezen worden zijn er tegenwoordig gelukkig sociale media! 🙂

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.