SEO-teksten? Weg ermee!

SEO-teksten? Weg ermee!

Ik ga het maar gewoon zeggen: ik ben klaar met SEO-teksten. Niet dat ik klaar ben met SEO of met teksten schrijven, maar de uitdrukking “SEO-teksten” komt me eerlijk gezegd mijn neus uit. Ik vind het niks. En daar heb ik zo mijn redenen voor.

Totaal verkeerde uitdrukking

Toegegeven, ik profileer mezelf er ook mee. Voor de buitenwereld schrijf ik SEO-teksten (daarover later meer). Maar man, wat is dat toch een verkeerde uitdrukking zeg! Het impliceert namelijk dat je schrijft voor de zoekmachines. Ik mag toch lijden dat je dat niet doet. Want dan krijg je heel lelijke teksten. Wat zijn dan die lelijke SEO-teksten volgens mij?

Wat zijn nu precies SEO-teksten?

Ik kom ze nog regelmatig tegen: teksten die geschreven zijn om gevonden te worden op een bepaalde zoekterm. Vaak van bedrijven die willen worden gevonden op hun dienstverlening, maar dan in een andere stad dan waar ze gevestigd zijn. Zo zou ik een pagina “SEO-teksten Amsterdam” kunnen schrijven, om te concurreren met tekstschrijvers die in Amsterdam zitten (voor wie het niet weet: ik zit in Apeldoorn 🙂 ). Ik zou dan een pagina kunnen maken met in de titel, enkele koppen en meerdere keren in de tekst “SEO-teksten Amsterdam”. De focus zou dan vooral zijn op het zo veel mogelijk vermelden van die woorden, in plaats van de bezoeker te dienen met sterke webteksten.

Echte “SEO-teksten” zijn lelijk

Teksten zoals het hiervoor genoemde voorbeeld over “SEO-teksten Amsterdam” worden veelal lelijk, niet prettig leesbaar. Ze worden volgepropt met de zoekterm, omdat het (helaas) op dit moment nog werkt ook. Veel van die lelijke teksten scoren namelijk nog (te) goed in Google. Door de vaak krampachtige wijze waarop de zoekterm in de tekst wordt geplaatst, en liefst ook nog met enige regelmaat, wordt de tekst er niet leesbaarder op. Een eerste voorbeeld: Leest onderstaande nu echt lekker weg? Komt het helemaal natuurlijk over?

Een typisch voorbeeld van een SEO-tekst

Een typisch voorbeeld van een SEO-tekst, geoptimaliseerd voor “tekstschrijver apeldoorn”

En dan valt deze tekst nog mee. Ze zijn er nog veel erger. Maar toch: ik zie hier een paar keer hoe ze hun best hebben gedaan om er Apeldoorn en tekstschrijver in te zetten. Onder andere door te melden dat het om een “collectief van Apeldoornse tekstschrijvers” gaat. Wat niet zo blijkt te zijn…

Niet sterk

Wat ik in bovenstaande tekst niet sterk vind zijn zinnen als:

  • “Wij, freelance tekstschrijvers in Apeldoorn, zetten graag etc., etc.”
  • “Als Apeldoornse copywriters bieden wij”
  • “SEO geoptimaliseerde websites en landingspagina’s, zoals deze: Tekstschrijver Apeldoorn

Bij de eerste zin geldt dat je dit nooit zo zou zeggen en dat het dus een onnatuurlijke zin is. Het is duidelijk dat bepaalde woorden er nog in moesten staan. Nog even afgezien van het feit dat het een tenenkrommende tangconstructie is.

Bij de tweede zin is het mijns inziens een vreemde koptekst, omdat de zin niet compleet is. Sterker nog: de zin is niet compleet en wordt vervolgd door de eerste zin uit de alinea, die daardoor ook niet klopt. Gevalletje “er moest ook nog een koptekst in met zoekwoorden“.

Bij de derde was de toevoeging “Tekstschrijver Apeldoorn” niet nodig. En als ze het dan toch wilden doen, was het voor de lezer mooier geweest als ze er “zoals deze, geoptimaliseerd op de zoekterm Tekstschrijver Apeldoorn” van hadden gemaakt. Wel zo leesbaar. En wel zo eerlijk ook 😉

Vetgedrukt is geen SEO-factor

Gek genoeg kom je bij veel typisch geoptimaliseerde teksten ook verkeerd gebruik van vetgedrukte woorden tegen. Er wordt nog te vaak aangenomen dat Google vetgedrukte tekst meeweegt als SEO-factor. Dus worden (woorden uit) de zoekterm vaak nog een paar keer vetgedrukt in de tekst geplaatst. Google doet hier echter niks mee, het zou te makkelijk zijn om op deze manier de vindbaarheid te beïnvloeden. Gebruik vetgedrukte tekst dus enkel functioneel, om er iets mee te benadrukken en daarmee een alinea makkelijker scanbaar te maken voor de lezer. Voor de leesbaarheid dus.

Zoekwoorddichtheid werkt helaas nog wel

Hoewel Google al enige jaren werkt aan “het semantische web“, slaagt de zoekmachine er tot nu toe nog niet in om dat 100% uit te rollen in de zoekresultaten. Het blijkt dat je nog steeds goed kunt scoren met een hoge zoekwoorddichtheid. Dat dit de verwachtingen van de gebruikers van de zoekmachine niet ten goede komt, spreekt voor zich. Slecht leesbare, overgeoptimaliseerde teksten vieren op dit moment nog steeds hoogtij.

Typische SEO-tekst - overgeoptimaliseerd en niet prettig leesbaar

De proef op de som

Om te bewijzen dat het nog steeds mogelijk is om met een bepaalde zoekwoorddichtheid hoog te eindigen in Google, nam ik de proef op de som. Aanleiding was het feit dat ik zag dat er een collectief uit Arnhem in de top 10 stond op de zoekterm “tekstschrijver Apeldoorn” (zie eerste screenshot in dit artikel). Dat er in de tekst werd gesuggereerd dat deze partij in Apeldoorn zit, vond ik nog wel het meest kwalijk. Dan maar eens kijken hoe ver ik zelf kom met “tekstschrijver Arnhem“.

Met gemak de top 10 in

Binnen een week na publicatie van de pagina stormde ik de zoekresultaten binnen op positie 11 – dat is pagina 2, bovenaan. Een dag later stond ik op positie 10, onderaan pagina 1. Deze pagina kwam binnen een week met gemak de top 10 in. De tekst was geschreven op ‘tekstschrijver Arnhem’, maar met opzet geen overdreven SEO-tekst. Het bewijst echter wel dat Google nog steeds hecht aan het regelmatig voorkomen van de woorden uit de zoekterm in de teksten. En dat er dus geen link wordt gelegd tussen “Arnhem” en mijn vestigingsadres, dat zowel op mijn contactpagina staat, als bekend is bij Google Mijn Bedrijf.

Wat je krijgt als je om “SEO-teksten” vraagt

De meeste “SEO-teksten” die ik zie en die je dus krijgt als je om dat soort teksten vraagt, zou ik als volgt omschrijven:

Zouteloos werk dat plichtmatig is ingetikt om vooral aan de wens van een klant te voldoen om vindbaar te zijn.

Vergeet SEO, denk aan je bezoekers

Wanneer je teksten op je website plaatst, dienen die je bezoekers van de juiste informatie te voorzien. Je schrijft voor je doelgroep en je doelgroep bestaat toch niet uit zoekmachines? En wat denk je dat die bezoekers willen lezen? Geen teksten die zijn volgepropt met zoekwoorden en daardoor niet prettig lezen toch? Geef je bezoekers dus wat ze willen. Denk goed na over de informatie die je bezoeker komt halen bij jou. En vergeet de zoekmachines. Want is onderstaande tekst nu werkelijk lekker leesbaar?

Typisch geoptimaliseerde SEO-tekst op het onderwerp "bedrijfsfilm"

Bovenstaande tekst is overduidelijk geoptimaliseerd zonder daarbij echt in te spelen op de vragen van de potentiële klanten. Het is een verkooppraatje, volgestouwd met de zoekterm (in dit geval een enkel zoekwoord), wat gerelateerde woorden en pure verkoopargumenten. Schrijf dus webteksten voor je bezoekers in plaats van SEO-teksten die enkel gericht zijn op vindbaarheid in de zoekmachines.

Webteksten in plaats van SEO-teksten

Het gaat dus om webteksten. Goede teksten voor het web. Vergeet die term “SEO-teksten”, omdat die meer de nadruk legt op SEO dan op het werkelijke doel: je bezoekers de juiste informatie geven. Dat is ook precies de insteek die ik heb gevolgd bij de pagina “Tekstschrijver Arnhem”. Een eerlijk en klantgericht verhaal. Al is er wel serieus rekening gehouden met een stuk zoekwoorddichtheid, zoals ik al eerder aangaf. Omdat het nu eenmaal nog zo werkt.

Goede webteksten zijn uiteindelijk SEO-proof

Teksten voor je website schrijf je niet voor de zoekmachines, die schrijf je voor de bezoeker. Doe je dat goed, dan volgt de vindbaarheid vanzelf. Je kunt waar nodig later nog wat optimaliseren om de vindbaarheid te verbeteren. En ook afbeeldingen zijn ook een factor van belang voor je SEO. De pagina die ik schreef houdt het midden tussen een goede webtekst en een SEO-tekst. Ik hield rekening met vindbaarheid, maar hield het wel bij mezelf en schreef ‘m leesbaar. Ik schrijf het liefst webteksten en geen “echte” SEO-teksten.

Waarom staat het dan op mijn website?

Ik bied op mijn website inderdaad “SEO-teksten” aan. Dat doe ik omdat mensen daar op zoeken, niet omdat ik daar zelf zo dol op ben. Ook dat hoort bij mijn vakgebied: inspelen op waar de bezoeker naar zoekt. Er wordt namelijk vaker gezocht op “SEO-teksten” dan op “webteksten”. Aan mij om de websitebezoeker dan te overtuigen dat de term niet juist is en dat het gaat om de juiste teksten voor hun website. En dat die uiteindelijk goed werken voor de vindbaarheid.

Zoekvolume "SEO-teksten" (320) is hoger dan zoekvolume "webteksten" (170)

Weg dus met die uitdrukking

Zullen we het voortaan maar hebben over webteksten als het gaat om teksten voor websites? En de overdreven geoptimaliseerde teksten en het niet juist informeren van de lezers achterwege laten? Die overdreven SEO-teksten werken wellicht nog om hoog in Google te komen, maar helpen je bezoeker echt niet. Weg dus met die uitdrukking. Eens?

Vind je ook dat “SEO-teksten” de verkeerde uitdrukking is? Wil je wat anders kwijt naar aanleiding van bovenstaande? Ik zie je reactie graag tegemoet.

Lees ook het artikel “De über SEO-tekst” van internetbureau Heers.

14 antwoorden
  1. Johan Koning
    Johan Koning zegt:

    Heb jij daar een mooi geschreven SEO-tekst afgeleverd, zeg. Zal je vast veel relevant bezoek opleveren. En laat dat nu juist de bedoeling zijn van teksten op een site: ze moeten relevante bezoekers opleveren!

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Haha, dank Johan! Ik heb her en der nog eens “SEO-teksten” verwijderd, omdat ik het lelijk vond in de tekst en het overgeoptimaliseerd leek. Ik verwacht wel dat het me een aardige positie in Google gaat opleveren, maar dat is in dit geval niet het doel geweest.

      Laat dat relevante bezoek nu maar overtuigd worden van goede webteksten in plaats van die andere *die ik niet meer wil noemen* 😉

      Beantwoorden
  2. Erik
    Erik zegt:

    De site die jij als voorbeeld gebruikt voor “bedrijfsfilm” scoort wel op 1, maar inderdaad is de tekst niet optimaal. Gebruikers zullen dit ook zo ervaren en Google zal hier in de toekomst beter mee omgaan.

    Grappig hoe je de case van tekstschrijver Arnhem pakt 🙂 Moest toch wel even lachen bij de eerste zin van je op https://letterzaken.nl/tekstschrijver-arnhem/

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      En dat lachen was natuurlijk ook precies de bedoeling Erik 😉 Een tekst met een knipoog, én transparant, zoals anderen helaas niet doen…

      De site die ik aanhaal voor “bedrijfsfilm” scoort inderdaad op 1, zo kwam ik er ook op. Het bewijst dat een flinke dosis zoekwoorddichtheid helaas nog steeds werkt. Autoriteit zal overigens ook nog wel een rol spelen, aangezien deze partij al heel lang bestaat. Maar afgaande op de tekst, zou ik ze niet gauw inschakelen. En ik verwacht dat steeds meer mensen dit soort teksten afstraffen en snel de website verlaten.

      Want moeten we dit soort teksten nu nog willen?

      Beantwoorden
  3. Elise Dijkshoorn
    Elise Dijkshoorn zegt:

    Interessant en leuk artikel.

    De enige hoop voor seo-teksten is dat websitebezoekers ‘keywordblind’ worden, net zoals ze blind zijn geworden voor banners. Het leest niet lekker hoor als er zoveel keywords in een tekst gepropt zijn. Ik merk bij mezelf dat ik dat soort tekstjes automatisch oversla. Ik word er niet boos om. Ik word pas chagrijnig als ik in Google op een combinatie van keywords zoek en ik deze keywords vervolgens niet terugvind op een pagina (via control+F).

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Dank je voor je leuke reactie, ik moest even gniffelen om je laatste zin. Want daar heb je natuurlijk ook een punt. Als je ergens op zoekt en de pagina uit Google waarop je klikt, die zoektermen niet bevat, is dat ook een vreemde gewaarwording.
      Wat betreft de SEO-teksten hoop ik eigenlijk niet echt op ‘keywordblindheid’, want het zijn nu eenmaal geen goede teksten. En ik heb hoop, want waar bannerblindheid nog kan, omdat banners vaak een vaste plek hebben en dus kunnen worden overgeslagen, kan dat met de spammy keywords niet 😉 . Ik blijf dus vooral hoop houden op gezond verstand en goede webteksten 🙂

      Beantwoorden
  4. Maikel Latour
    Maikel Latour zegt:

    Leuk artikel Nathan. Wat me vaak ook verbaasd is dat er nog steeds SEO-tekstschrijvers zijn die zich ook copywriter noemen. Maar dit is natuurlijk een hele andere specialisatie.

    Deze wist ik trouwens niet:

    “Gek genoeg kom je bij veel typisch geoptimaliseerde teksten ook verkeerd gebruik van vetgedrukte woorden tegen.”

    Heeft dit vroeger wel gewerkt?

    Groeten,
    Maikel Latour

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Leuk dat je reageert Maikel.

      Ook voor “copywriter” geldt dat het wel iets is waar klanten op zoeken en waar je dan wellicht op gevonden wilt worden. De Engelse term “copywriter” betekent overigens niets meer en niets minder dan “tekstschrijver”, dus dat er onderscheid wordt gemaakt in Nederland, is eigenlijk al gek. Maar wel terecht dat je daarop wijst 🙂

      Of vetgedrukt ooit heeft gewerkt, weet ik niet. Zal voor mijn tijd geweest zijn als dat zo was, net als overigens cloaking, waar mensen nog wel steeds naar vragen. Aan de ene kant is het zo dat enkele kennelijk voor de hand liggende technieken niet (meer) werken (cloaking, vetgedrukte woorden, echt overmatig gebruik van de zoektermen). Aan de andere kant is SEO eigenlijk heel logisch. Hoe vaak ik van mensen niet terug krijg “dat is eigenlijk heel logisch allemaal”, wanneer ik SEO kort uitleg…

      Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Leuk dat je reageert Kitty. En inderdaad is er ook veel nutteloze content. Enkel gemaakt “omdat” die content er moet zijn, volgens adviseurs, contentgoeroe’s of wat voor externe partij dan ook. Ik raad graag af. Doe niet wat niet bij je past. Heb je niks met Twitter? Doe dan niks met Twitter. Heb je niks met bloggen? Doe dan ook niks met bloggen.

      Beantwoorden
  5. Bastiaan
    Bastiaan zegt:

    Leuk stuk en helemaal uit het hart gegrepen. Ik geloof ook veel meer in bloggen om lezers naar je site te krijgen dan in de term SEO-tekst. Goede blogs kunnen namelijk veel (inkomende) links opleveren – veel meer dan saaie dienstenpagina’s zonder waarde (wie verwijst daar nu naar?). En links zijn naast zoekwoorden ook nog altijd een erg belangrijke rankingfactor. Zo hoef je je (blog)tekst niet helemaal vol te stouwen met zoekwoorden om toch gevonden te worden, al vind ik wel dat je het lot een handje moet helpen en best af en toe een zoekwoordje bewust kan laten vallen.

    Ik praat hier dus over het schrijven van GOEDE blogs en niet over het plempen van zinloze content zoals je veel ziet gebeuren onder het misplaatste mom van content marketing. Die leveren namelijk geen waarde en krijgen dan ook geen links. Het draait dus allemaal om kwaliteit en bieden van waarde aan je lezer/doelgroep. Kwaliteit wint altijd en zal ook altijd alle Google-updates overleven. Begin daar dus mee.

    Groet,
    Bastiaan
    – Blogkracht.nl

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Mooi, mooi, mooi Bastiaan. Inderdaad: links zijn ook erg belangrijk en ja, ook een klein zetje qua SEO door toch net even een zoekterm ergens in passen moet kunnen. En hoort ook, Google leunt nog altijd enorm op tekst en dus zijn woorden belangrijk.

      En ja, laten we ons alsjeblieft zoveel mogelijk op goede blogs focussen. Ik gebruik Yoast zo goed als niet voor mijn blogs. Niet voor echte optimalisatie in ieder geval. Ik vul geen zoektermen meer in, maak me niet druk om al dan niet gevonden worden en schrijf inhoudelijk gewoon wat ik vind dat goed is voor een blog. Volgt de vindbaarheid dan, dan is dat mooi. Volgt dat niet, lekker boeien. Als ik maar heb geschreven wat ik wilde delen en ervan overtuigd ben dat ik het beste heb geschreven voor de doelgroep die ik wil bedienen.

      En dit is wel het allerbelangrijkste uit jouw reactie: “Kwaliteit wint altijd en zal ook altijd alle Google-updates overleven.”

      Beantwoorden

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] schreef ik een betoog tegen SEO-teksten op mijn eigen site. Ik houd het liever op webteksten. Maar toch: men zoekt meer op […]

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *