SEO-teksten schrijven - Hou hier dan rekening mee

SEO-teksten schrijven? Dit is waar je rekening mee moet houden

Je wilt voor de teksten die je schrijft toch iets meer doen aan vindbaarheid. Want ja, zo’n pagina die je schrijft mag toch best vindbaar zijn in Google toch? Of het nu een pagina is met je producten- of dienstenaanbod of een blogartikel, een plekje in de zoekmachine is helemaal niet verkeerd. Door vindbaarheid in Google bereik je wel nieuwe lezers. Dus hoe schrijf je SEO-teksten?

SEO-teksten? Houd het maar op SEO-proof teksten

Allereerst even dit: ik vind de term ‘SEO-teksten’ verkeerd. Hiermee wek je het idee dat je enkel schrijft om hoog in de zoekmachines te eindigen. Dus laten we het op ‘SEO-proof teksten’ houden. Je schrijft wat je moet schrijven, waarbij je waar mogelijk rekening houdt met de zoekmachines. En waarbij je hier en daar nog wat puntjes op de i zet voor de vindbaarheid.

1. Weet welke woorden mensen gebruiken

Vindbaarheid begint met weten waar mensen op zoeken. Waarom zou je inzetten op ‘glasbewassing’ wanneer er meer op ‘ramen wassen’ gezocht wordt. Of wanneer er procentueel meer klikken zijn op ‘glazenwasser breda’ (mits je in Breda zit uiteraard).

Voor je SEO-teksten schrijft, eerst zoektermenonderzoek doen

Je ziet: op ‘glasbewassing’ wordt wel meer gezocht, maar op ‘glazenwasser breda’ wordt meer doorgeklikt in de zoekresultaten (‘Klikken’). Relevant om te weten voor je teksten schrijft voor je website.

Doe dus zoektermenonderzoek (want ook hier: ik vind ‘zoekwoord’ een verkeerde uitdrukking) of laat het doen, dat kan natuurlijk ook. Zelf doe ik steeds meer zoektermenonderzoek in opdracht, omdat ik er de vaardigheid in heb en er de tools voor heb. En het voor deze klanten geen focus heeft en ze er daarom geen tijd voor hebben. Zelf doen is ook een optie, hier lees je hoe je zelf zoektermenonderzoek doet.

2. Schrijf voor je doelgroep

Weet voor wie je schrijft. Houd rekening met hun taalgebruik en niveau en pas -mocht dat nodig zijn- daar jouw schrijfstijl op aan. Niet per se een SEO-factor, maar wel gebruikersvriendelijk, dus indirect werkt het zeker mee. Maak je teksten lekker leesbaar en houd niet te krampachtig vast aan je zoekterm. Als glazenwasser in Breda bijvoorbeeld, schrijf je over ramen wassen, je regio (Breda) en dat je glazenwasser bent. Verder kun je het vast ook wel bedenken. Mix die termen in een tekst die antwoord geeft op de belangrijkste vragen van je potentiële klanten en je bent goed op weg.

3. Weet welke SEO-elementen in je teksten zitten

Je schrijft teksten, waarbij je ook de vindbaarheid in de zoekmachines van belang vindt. Want je wilt gevonden worden door nieuwe klanten, en die googelen nou eenmaal. Wel 200 potentiële klanten per maand op ‘glazenwasser breda’ bijvoorbeeld. Dus is het wel goed om -waar van toepassing- rekening te houden met SEO-elementen in de teksten.

Woorden zijn belangrijk voor je vindbaarheid

Een groot gedeelte van on-page SEO heeft te maken met woorden, tekst. Google is bijvoorbeeld wel bezig met herkenning van wat er op foto’s staat, maar kan daar nog niet alles mee. Als jij een foto plaatst van een zwarte labrador, kan Google daar wel van maken dat het een zwarte labrador is, maar weet dan niet wat de naam van de hond is. Laat staan wat de context is met het onderwerp van de pagina waar de foto op geplaatst is. Daar heeft de zoekmachine nog altijd tekst voor nodig die meer uitleg geeft. Een foto met als bestandsnaam IMG_2044.jpg vertelt zo weinig hè? Daarover meer verderop in dit artikel.

SEO-element 1: de URL

De URL van de pagina is een van de eerste elementen die de zoekmachine ziet. Het is voor zowel de zoekmachine als voor je websitebezoeker op zijn minst prettig als daar je zoekterm(en) in voorkomt/voorkomen. Overdrijf er niet mee door varianten in de slug te zetten. Maar voorkom toch ook vooral dat je een nietszeggende URL hebt zoals deze:

Een page ID in je URL helpt niet voor SEO

Je ziet dat er uit de URL niet op te maken is waar de webpagina over gaat. Daar kan je bezoeker niks mee, de zoekmachine dus ook niet.

SEO-element 2: de paginatitel

De paginatitel wordt qua tekst als een van de belangrijkste elementen gezien voor SEO. Dat je zoekterm erin voor hoort te komen is wel logisch, de paginatitel wordt per slot van rekening getoond in de zoekresultaten en daar wil je dus mee aansluiten op de zoekopdracht van de Google gebruiker. Toch hoeft het je vindbaarheid voor andere zoektermen niet per se in de weg te zitten. Ik heb meerdere zoekresultatenpagina’s gezien waarbij de zoekterm niet in bepaalde paginatitels voorkwam. Het is geen noodzaak, wel logisch.

Lees nu ‘Hoe schrijf je de beste paginatitels voor SEO en conversie?

SEO-element 3: kopteksten

Over de kopteksten wordt al heel lang geclaimd dat de zoekterm in zowel de H1 als andere kopteksten moet voorkomen. In de Yoast SEO plugin word je daar bijvoorbeeld ook op gewezen.

Zoekterm niet in meerdere kopteksten - maar dat is geen probleem voor je SEO

Zelf heb ik de ervaring dat dit niet per se hoeft. Kopteksten zijn er om je tekst lekker leesbaar en scanbaar te houden, niet voor SEO. Schrijf dus vooral kopteksten die de aandacht trekken, en bovenal duidelijk maken waar de alinea eronder over gaat. Komt het uit om daar een (woord uit) je zoekterm in te gebruiken, prima. Past het niet, ga het dan niet krampachtig toch doen.

Lees nu: ‘Heading tags (H1, H2…); hebben kopteksten invloed op SEO?

SEO-element 4: de tekst zelf

In de tekst zelf behandel je alles wat er te behandelen valt over het onderwerp. In ieder geval zoveel dat je de belangrijkste vragen van je potentiële klant beantwoordt. En aangezien je zoekterm ook het belangrijkste onderwerp van je pagina is, is het logisch dat dat een aantal keer voorkomt in de tekst. Hierbij is er geen norm, geen minimum of maximum aantal. Er is geen sprake van zogenaamde zoekwoorddichtheid. Maarrr… er is wel wat anders om rekening mee te houden.

Zoekwoorddichtheid is geen SEO-norm bij je teksten, wat Yoast je ook vertelt.

De ‘trefwoorddichtheid’ die Yoast SEO hier aangeeft, is op zich geen SEO-factor

Tel maar eens hoe vaak “SEO-teksten” -wat het hoofdonderwerp van deze pagina is- voorkomt in deze tekst. Daarmee zit ik ver onder het aanbevolen minimum percentage. En wedden dat ik er uiteindelijk toch mee in de top 20 kom in Google?

Waar je wel rekening mee houdt

Een tekst waar het onderwerp maar een enkele keer in voorkomt, is natuurlijk geen tekst over dat onderwerp. Voor zowel je lezer als voor de zoekmachines mag het best duidelijk zijn waar de tekst over gaat en daarom mag het onderwerp -je zoekterm dus- best een goed aantal keer voorkomen op de pagina. Zolang het maar niet onnatuurlijk overkomt wanneer de zoekterm in de tekst voorkomt.

1 keer is geen keer

Het lijkt me duidelijk dat een woord of woordcombinatie die maar 1 keer voorkomt in een tekst niet echt duidelijk maakt dat een tekst daarover gaat. Beperk je dus niet tot 1 of 2 keer, maar zorg ervoor dat door de hele tekst heen duidelijk is waar de tekst over gaat. De ene keer zul je de zoekterm meerdere keren in een alinea gebruiken, een andere keer in sommige alinea’s zelfs niet.

SEO-element 5: beeldmateriaal

Naast de tekst zelf is beeldmateriaal ook belangrijk. Afbeeldingen breken de teksten als het ware en zorgen ervoor dat we niet het gevoel hebben een enorme blok tekst te moeten lezen. Ook voor de vindbaarheid zijn afbeeldingen weer relevante elementen. Door de juiste bestandsnaam en alt-tekst help je de zoekmachines te begrijpen waar de afbeelding over gaat.

Ook afbeeldingen hebben invloed op je SEO en horen deel uit te maken van je teksten

Alles hierover lees je in het artikel ‘Afbeeldingen op je website optimaliseren: SEO quickwin!

SEO-element 6: interne links

Links naar andere relevante pagina’s op jouw website helpen je bezoeker aan meer informatie. Deze links noemen we interne links. Hierboven staat een mooi voorbeeld. Ik hoef niet uit te weiden over het optimaliseren van je afbeeldingen, daar is al een artikel over. Dus link ik daar naartoe. En het mooie is: de woorden uit die interne link worden gezien als content op de pagina en tellen dus ook (een beetje) mee voor de vindbaarheid.

Je doet het wel voor je bezoeker

Nu kun je je teksten volproppen met interne links, omdat je hebt gelezen dat het iets doet voor SEO, maar dat zou ik afraden. Doe het alleen als het ook echt iets toevoegt voor de lezer. Bij alles wat je doet, staat je bezoeker voorop.

SEO-element 7: externe links

Zoals je verwijst naar pagina’s op je website met relevante informatie, verwijs je waar mogelijk ook naar externe bronnen. Niet voor je SEO, maar om je lezer aan meer informatie te helpen en/of jouw verhaal te onderbouwen. In een artikel of blogpost zul je dat natuurlijk eerder doen dan op een pagina waarop je producten of diensten aanbiedt. En die externe links werken dus net als de interne links weer positief voor je vindbaarheid, al is het effect niet groot (maar alle beetjes helpen).

SEO-element 8: backlinks

Bij het schrijven van je eigen teksten heb je hier geen invloed op. Niet direct in ieder geval. Backlinks zijn links vanaf andere websites naar de jouwe. Die krijg je meestal vooral omdat je iets op je website hebt staan waarvan een ander vindt dat het de moeite waard is om naar te verwijzen. En dat doe je dan met goede content. Met een artikel lukt dat makkelijker dan met je producten- of dienstenpagina’s. Door retegoede stukken te schrijven, verdien je dus je backlinks. En zo draagt jouw (al dan niet SEO-)tekst bij aan het krijgen van die zo belangrijke backlinks.

Ik doe geen moeite om backlinks te krijgen

Zelf doe ik bijvoorbeeld geen enkele moeite om backlinks te krijgen. En toch heb ik al honderden links die naar mijn website verwijzen. Simpelweg omdat mensen de artikelen de moeite waard vinden om te delen.

SEO-element 9: techniek

De meeste website-eigenaren hebben hier weinig invloed op, noch kaas van gegeten. Maar toch is het wel belangrijk. Al is ook dit weer iets waar je met je teksten geen invloed op hebt. Maar de techniek is van grote invloed op je vindbaarheid. Omdat niemand zin heeft om lang te wachten tot een webpagina laadt, is een snel ladende website dus heel belangrijk. En wegen zoekmachines de snelheid ook mee. Techniek heeft vrijwel alle invloed op je laadtijd, van het CMS, eventuele plugins of add-ons en je hosting.

Geen SEO-element, wel belangrijk: de meta-omschrijving

Bij het schrijven voor internet hoort wat mij betreft ook het schrijven van de meta-omschrijving. Deze heeft geenszins invloed op je vindbaarheid in Google, ondanks dat de Yoast SEO plugin deze wel meerekent en je er een rood, oranje of groen bolletje voor geeft. Maar als je die SEO-teksten schrijft, schrijf je er ook de meta-omschrijving bij.

Meta-omschrijving wordt door Yoast meegerekend, maar is geen SEO-factor

Les nu: ‘Hoe schrijf je de beste meta descriptions voor SEO én conversie?

En de lengte van de tekst dan?

Er wordt al jaren beweerd dat een tekst minimaal 300 woorden moet bevatten voor goede online vindbaarheid. En hoewel de zoekmachines natuurlijk content nodig hebben om te kunnen indexeren, is het minimale aantal woorden nooit echt aangetoond als invloedrijke factor. Je kunt wel stellen dat je met meer tekst ook meer context kunt creëren en dat helpt om beter te begrijpen waar een pagina over gaat. Heel zwart-wit gesteld: in 100 zinnen is het duidelijker waar een tekst over gaat dan in 1 zin. Toch?

Schrijf voor je lezer, niet voor zoekmachines

De reden waarom ik pleit tegen de uitdrukking ‘SEO-teksten’, is omdat het de indruk wekt dat je de teksten schrijft voor SEO.

Dat. Is. Niet. De. Bedoeling. 

Schrijf altijd voor je lezer. De zoekmachines zijn een bonus. En als je dan echt vindt dat je beter gevonden “moet” worden, zoek dan naar wat mogelijkheden om je pagina te verbeteren. Dat begint met duidelijkheid over het (hoofd)onderwerp van de pagina. Loop de tekst dan nog eens na om te kijken of het door de hele tekst duidelijk is waar die over gaat. Wie weet kun je daar nog wat meer duidelijkheid in creëren.

Bij heuse SEO-teksten overheerst het gebruik van de zoekterm, zoals hier over 'website laten maken in Apeldoorn'

Typische SEO-tekst die niet voor de klant, maar voor de zoekmachine geschreven is.

Aan de slag met jouw teksten

Je kunt nu aan de slag met jouw eigen teksten. Noem ze webteksten, websiteteksten, of in het ergste geval dus “SEO-teksten” 😉 Je hebt in ieder geval handvatten voor het toepassen van SEO in je teksten. Veel succes en aan de slag maar.

Heb je nieuwe kennis opgedaan of mis je wellicht nog iets? Deel jouw vraag of opmerking in de reacties hieronder.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.