SEO: white hat, grey hat en black hat

Hoe vaak ik wel niet hoor als ik over SEO praat met mensen: “iedereen vertelt weer wat anders”. Klopt. Helaas. En wie moet jij nu geloven? Dat is -zeker voor mensen zonder SEO-kennis- heel lastig, dat begrijp ik. En dan is er ook nog sprake van black hat, grey hat en white hat SEO. Wat moet je daar dan weer mee? Laat ik eerst uitleggen waarom iedereen weer wat anders vertelt.

Dit artikel is op 15 januari 2015 gepubliceerd en op 31 oktober 2019 grondig geüpdatet en aangevuld

2 redenen voor verschillende verhalen over SEO

Wat mij betreft zijn er 2 belangrijke redenen waarom je van verschillende partijen zulke verschillende verhalen hoort als het gaat om SEO:

1. Niemand weet alles over de SEO-factoren

Hoe hard iemand ook roept dat deze resultaten in Google voor jou kan bewerkstelligen: Google geeft hun recept niet vrij. Dat zou misbruik alleen maar in de hand werken en daar is niemand bij gebaat. Niemand weet dus echt precies wat wel of niet werkt en in welke mate. Het woord ‘precies’ is wel een belangrijke nuance.

Wat weten we wel?

In 2006 gaf Google tijdens een persdag aan dat ze meer dan 200 rankingfactoren gebruikten die invloed hadden op de posities in de zoekmachine. In 2010 werd daarover weer gemeld dat ze per rankingfactor wel 50 signalen konden gebruiken. Niemand weet hiervan exact welke factoren en signalen het zijn en hoe ze werken. Door onderzoek (vooral veel testen) kennen de SEO-professionals de belangrijkste factoren inmiddels wel. Toch verschilt de weging van deze factoren dan weer per zoekopdracht. Dus wie kan er zeggen dat hij precies weet hoe het zit?

2. De verschillende technieken: white hat, grey hat en black hat

Een heel relevante oorzaak in verschillende verhalen zit ook in het verschil tussen white hat, grey hat en black hat SEO. Deze termen worden niet alleen in SEO gebruikt, ook in de wereld van hackers zijn deze termen gangbaar. Mogelijk heb je al een idee, wil je het zeker weten, leg ik je uit waar deze varianten voor staan.

Wat is white hat SEO?

We spreken over white hat SEO wanneer je bij je optimalisatie rekening houdt met Google’s richtlijnen voor webmasters. Je loopt hierbij geen risico’s op penalty’s, waarmee je deels of zelfs totaal uit de zoekresultaten verdwijnt. Het betekent ook dat je geen garanties kunt krijgen van jouw SEO-partij. Vergelijk het met sporters: wie zich netjes aan de regels houdt, kan prima presteren, maar wanneer er anderen wegkomen met ongeoorloofde tactieken of doping, winnen die sporters hoogstwaarschijnlijk. Worden die betrapt, dan raken ze hun palmares kwijt, zie bijvoorbeeld Lance Armstrong ;-) Dat risico heb je niet met white hat SEO.

Afbeelding van samarttiw (freedigitalphotos.net)

Afbeelding van samarttiw (freedigitalphotos.net)

Wat is black hat SEO?

Na de uitleg over white hat lijkt de definitie van black hat SEO me een open deur: inderdaad, gebruik maken van ongeoorloofde technieken. Vaak zijn dit technieken die lange tijd wel werkten, maar op een gegeven moment werden verbannen wegens misbruik. Hierbij kun je denken aan cloaking (zaken verborgen zetten voor de bezoeker, terwijl een zoekmachinebot het wel kan zien) en het gebruikmaken van verkeerde technieken om links te verkrijgen. Net als in de sport kun je met ongeoorloofde technieken nog wel eens wegkomen, maar er is een gerede kans dat je tegen de lamp loopt. En wanneer dat gebeurt, kom je niet meer zo gauw terug in het spel. Daarbij geldt dat de kans dat je tegen de lamp loopt bij SEO wel een stuk groter is. Het is makkelijker op te sporen en de digitale bewijzen zijn moeilijker te manipuleren dan (vaak tijdelijke) fysieke bewijzen.

Tijd voor aanvulling en nuance

De eerlijkheid gebiedt me wel te zeggen dat bovenstaande uitleg van black hat wel heel zwart-wit is (pun intended). Dit is in principe wel de officiële uitleg, maar er is wel meer nuance in aan te brengen. Zelf zou ik het nu opsplitsen in 2 varianten:

  1. Puur foute black hat
  2. Experimenten en onderzoek

De eerste is wanneer een partij bewust black hat SEO toepast om zo snel resultaat te bereiken voor een klant. In het gros van de gevallen krijg je als klant dan beloftes of garanties, of je werkt op basis van no cure, no pay. Als klant weet je dan vaak niet wat ze voor je doen en je bereikt snelle en/of goede resultaten.

Experimenten en onderzoek zijn noodzakelijk

De tweede insteek bij black hat SEO is eigenlijk gewoon noodzakelijk voor dit vakgebied. Dankzij blackhatters weten we wat werkt en wat niet. Zij hebben allerlei zaken getest waarvan zij dachten dat die werkten om je website hoger in Google te krijgen. Doordat zij risico’s namen, is er in kaart gebracht welke SEO-technieken werkten en welke niet.

En dan is er nog grey hat SEO

Natuurlijk sla ik grey hat SEO niet over. De naam geeft al aan dat het zich in het grijze gebied tussen white hat en black hat begeeft. In grey hat SEO worden over het algemeen technieken gebruikt die op het randje zijn, of net over het randje. Vaak zijn dit technieken waarvan je kunt verwachten dat ze op een gegeven moment onder de ongeoorloofde technieken zullen worden geschaard. Je loopt daarmee een reëel risico dat je uiteindelijk een negatief effect ervaart en je daalt in de zoekresultaten.

Waarom worden black hat en grey hat toegepast door SEO-professionals?

Natuurlijk rijst de vraag waarom grey hat  en vooral black hat SEO-technieken toch nog worden ingezet. Daar zijn meerdere redenen voor:

  • Ze zijn vaak betaalbaar
  • Ze geven veelal het gewenste resultaat, en nog snel ook
  • Veel website-eigenaren zijn niet op de hoogte van wat grey hat of black hat-technieken zijn en zetten ze zelf onbewust in
  • Website-eigenaren worden niet geïnformeerd over het feit dat het bedrijf dat ze inschakelen gebruik maakt van grey hat of black hat

Een laatste belangrijke reden werd onlangs door Karel Geenen gegeven in een podcast op Reputatiecoaching. Deze reden is dat sommige ondernemers in korte tijd pieken in hun omzet en ze dan simpelweg weg kunnen komen met black hat-technieken. Het loont dus gewoon in hun geval. Let wel: het gaat om een enorme piek in omzet, waarvoor ook fors wordt geïnvesteerd in die SEO-technieken. Dat ze na korte tijd een letterlijk waardeloze website hebben, omdat deze keihard is gestraft en niet meer in de zoekresultaten te vinden is, deert niet. Dat is in die korte tijd dik terugverdiend.

Welke SEO-techniek kies jij?

Waar kies jij voor? Neem je risico’s om zo snel mogelijk te scoren? Houd je het veilig en houd jij je netjes aan alle regels? Of kies je ervoor om toch hier en daar wat uit te proberen, omdat Google wel van alles zegt, maar het niet zeker is of dat allemaal wel zo is? Ik ben benieuwd, laat je reactie hieronder achter.

 

14 antwoorden
  1. Bob van Biezen
    Bob van Biezen zegt:

    Mooie vergelijking met sportprestaties! Zelf hou ik het ook bij white hat technieken, heb het gevoel (ben zelf nooit op die toer geweest) dat black hat technieken steeds minder uithalen. Ben wel heel benieuwd naar technieken die vandaag de dag nog effectief worden ingezet bij bedrijven die een dergelijke seizoensgevoeligheid (omzetpiek) hebben.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Karel liet zich in de podcast niet uit over de technieken. Maar ik zou denken aan vrijwel alle mogelijke technieken die je maar kunt inzetten Bob. Van linkfarms tot cloaking en keyword stuffing. Zolang bepaalde technieken gewoon werken zolang Google niet ontdekt dat je ze gebruikt, kun je ze inzetten voor effect op de korte termijn. En zo gaat het nog wel: sommige black hat technieken werken wel, totdat ze uiteindelijk ontdekt worden. En hoe snel dat gebeurt, is een kwestie van afwachten (of testen) ;-)

      Wel gek eigenlijk, dat ik die vergelijking met sportprestaties trek, terwijl ik zelf zo weinig met sport heb :D

      Beantwoorden
  2. Marlene Rooseman
    Marlene Rooseman zegt:

    Ik geloof zelf ook alleen in wat jij white hat technieken noemt. Ik denk dat kwaliteit altijd het beste uitgangspunt is. Voor ieder bedrijf. Kwalitatieve teksten, een kwalitatieve website en bovenal kwalitatief werk. En hard lopen – niet te verwarrend met hardlopen – voor je klanten. Als die factoren ontbreken, kun je iedere trukendoos opentrekken, maar haal je nooit de finish.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Mooi hoe je dat zegt, wat mij tot de volgende metafoor inspireerde: sprinten levert op korte termijn de meeste winst op, maar met hardlopen kom je verder op de lange termijn :-)

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.