SEO: white hat, grey hat en black hat

Welke SEO-technieken kies jij?

Hoe vaak ik niet hoor als ik over SEO praat met mensen: “iedereen vertelt weer wat anders”. Klopt. Helaas. Want wie moet jij nu geloven? Dat is -zeker voor buitenstaanders- heel lastig, dat begrijp ik. Laat ik eerst uitleggen waarom iedereen weer wat anders vertelt.

 

2 redenen voor verschil in verhalen over SEO

Ik zie 2 belangrijke redenen waarom je van verschillende partijen zulke verschillende verhalen hoort:

1. Niemand weet alles over de SEO-factoren:

Het is vrij eenvoudig: Google geeft hun recept niet vrij. Dat zou misbruik alleen maar in de hand werken en daar is niemand bij gebaat. In 2006 gaf Google tijdens een persdag aan dat ze meer dan 200 signalen hadden die invloed hadden op de posities in de zoekmachine. In 2010 werd daarover weer gemeld dat er op al die signalen weer meer dan 50 varianten waren. Niemand weet hiervan exact welke signalen het zijn en hoe ze werken. Wel kennen de SEO-professionals de belangrijkste factoren, maar dan verschilt per zoekterm weer de weging van deze factoren. Dus wie kan er zeggen dat hij precies weet hoe het zit?

Man at the Blackboard with Questionmarks

 

2. De verschillende technieken: white hat, grey hat en black hat

Een heel relevante oorzaak in verschillende verhalen zit ook in het verschil tussen white hat, grey hat en black hat SEO. Hoewel de kleuren al iets weggeven, leg ik het verschil graag uit.

White hat SEO

We spreken over white hat SEO wanneer er op een nette manier rekening wordt gehouden met Google’s richtlijnen voor webmasters. Geen fratsen dus, dat scheelt. Je loopt hierbij geen risico’s op penalty’s, die funest zijn voor je rankings. Het betekent ook dat je geen garanties kunt krijgen. Vergelijk het met sporters: wie zich netjes aan de regels houdt, kan prima presteren, maar wanneer er anderen wegkomen met ongeoorloofde tactieken of doping, winnen zij hoogstwaarschijnlijk.

 

Afbeelding van samarttiw (freedigitalphotos.net)

Afbeelding van samarttiw (freedigitalphotos.net)

Black hat SEO

Na de uitleg over white hat, lijkt de definitie van black hat SEO me een open deur: inderdaad, gebruik maken van ongeoorloofde technieken. Vaak zijn dit technieken die lange tijd wel werkten, maar op een gegeven moment werden verbannen wegens misbruik. Hierbij kun je denken aan cloaking (gebruik maken van verborgen tekst) en het gebruikmaken van verkeerde technieken om links te verkrijgen. Net als in de sport kun je met ongeoorloofde technieken nog wel eens wegkomen, maar er is een gerede kans dat je tegen de lamp loopt. En wanneer dat gebeurt, kom je niet meer zo gauw terug in het spel. De voorbeelden uit de sportwereld zijn er legio. En daarbij moet worden opgemerkt dat de kans dat je tegen de lamp loopt bij SEO wel een stuk groter is, omdat de digitale bewijzen moeilijker te manipuleren zijn dan (vaak tijdelijke) fysieke bewijzen.

 

Grey Hat SEO

Natuurlijk sla ik grey hat SEO niet over. De naam geeft al duidelijk aan dat het zich in het grijze gebied tussen white hat en black hat begeeft. In grey hat SEO worden over het algemeen technieken gebruikt die op het randje zijn, of net over het randje. Vaak zijn dit technieken waarvan je kunt verwachten dat ze op een gegeven moment onder de ongeoorloofde technieken zullen worden geschaard. Uiteindelijk worden deze dus afgestraft en ben je weer terug bij af.

 

Waarom worden Black Hat en Grey Hat dan nog ingezet?

Natuurlijk rijst de vraag waarom grey hat  en vooral black hat SEO-technieken toch nog worden ingezet. Daar zijn meerdere redenen voor:

  • Ze zijn vaak behoorlijk betaalbaar
  • Ze geven veelal het gewenste resultaat, en nog snel ook
  • Veel website-eigenaren zijn niet op de hoogte van wat grey hat of black hat-technieken zijn en zetten ze zelf onbewust in
  • Website-eigenaren worden niet geïnformeerd over het feit dat het bedrijf dat ze inschakelen gebruik maakt van grey hat of black hat

Een laatste belangrijke reden werd onlangs door Karel Geenen gegeven in een podcast op Reputatiecoaching. Deze reden is dat sommige ondernemers in korte tijd pieken in hun omzet en ze dan simpelweg weg kunnen komen met black hat-technieken. Het loont dus gewoon in hun geval. Let wel: het gaat om een enorme piek in omzet, waarvoor ook fors wordt geïnvesteerd in die SEO-technieken. Waarbij ze na korte tijd een letterlijk waardeloze website hebben, omdat deze keihard is gestraft en niet meer in de zoekresultaten te vinden is. Het is een keuze.

 

Welke SEO-techniek kies jij?tekstschrijver SEO deskundig SEOguru

Waar kies jij voor? Neem je risico’s om zo snel mogelijk te scoren? Houd je het veilig en houd jij je heel braaf aan alle regels? Of kies je ervoor om toch hier en daar wat uit te proberen, omdat Google wel van alles zegt, maar het niet zeker is of dat allemaal wel zo is? Ik kies voor de veilige kant, uiteindelijk is dat de beste keus voor de lange termijn. Omdat ik het SEO deskundig logo voer, hebben mijn klanten ook de zekerheid dat ik me aan de richtlijnen houd.

Weet je nu alles om de juiste keuze te maken of heb je nog vragen? Ik ben benieuwd of je iets aan dit artikel hebt gehad, dus plaats hieronder je reactie of vraag!

 

14 antwoorden
  1. Bob van Biezen
    Bob van Biezen zegt:

    Mooie vergelijking met sportprestaties! Zelf hou ik het ook bij white hat technieken, heb het gevoel (ben zelf nooit op die toer geweest) dat black hat technieken steeds minder uithalen. Ben wel heel benieuwd naar technieken die vandaag de dag nog effectief worden ingezet bij bedrijven die een dergelijke seizoensgevoeligheid (omzetpiek) hebben.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Karel liet zich in de podcast niet uit over de technieken. Maar ik zou denken aan vrijwel alle mogelijke technieken die je maar kunt inzetten Bob. Van linkfarms tot cloaking en keyword stuffing. Zolang bepaalde technieken gewoon werken zolang Google niet ontdekt dat je ze gebruikt, kun je ze inzetten voor effect op de korte termijn. En zo gaat het nog wel: sommige black hat technieken werken wel, totdat ze uiteindelijk ontdekt worden. En hoe snel dat gebeurt, is een kwestie van afwachten (of testen) ;-)

      Wel gek eigenlijk, dat ik die vergelijking met sportprestaties trek, terwijl ik zelf zo weinig met sport heb :D

      Beantwoorden
  2. Marlene Rooseman
    Marlene Rooseman zegt:

    Ik geloof zelf ook alleen in wat jij white hat technieken noemt. Ik denk dat kwaliteit altijd het beste uitgangspunt is. Voor ieder bedrijf. Kwalitatieve teksten, een kwalitatieve website en bovenal kwalitatief werk. En hard lopen – niet te verwarrend met hardlopen – voor je klanten. Als die factoren ontbreken, kun je iedere trukendoos opentrekken, maar haal je nooit de finish.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Mooi hoe je dat zegt, wat mij tot de volgende metafoor inspireerde: sprinten levert op korte termijn de meeste winst op, maar met hardlopen kom je verder op de lange termijn :-)

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.