SEO-onzin ontmaskerd- Pinterest is geen SEO-booster

SEO-onzin ontmaskerd: Pinterest is geen SEO-booster

Er zijn nogal wat mensen die denken iets over SEO te weten. En dat is prima, maar onderbouw altijd wat je beweert. Weet waar je het over hebt en roep niet zomaar iets. Ik laat het je zien aan de hand van een paar duidelijk voorbeelden van SEO-onzin.

Pinterest heeft geen invloed op je SEO

Kennelijk is het zo dat mensen je direct geloven wanneer je op een podium iets beweert. Zo stond er een zelfbenoemde Pinterest-expert tijdens een presentatie te beweren dat Pinterest een “SEO-parel” zou zijn. Iedereen maar op Pinterest dan?

Bewering tijdens een presentatie: Pinterest is een SEO-parel

Pinterest helpt jouw website niet hoger in Google

Wanneer je Pinterest promoot, is het begrijpelijk dat je er voordelen van benoemt. Pinterest zelf heeft echter niks te maken met jouw website hoger krijgen in Google. De links bij jouw afbeeldingen zijn namelijk nofollow. Wanneer je beweert dat Pinterest een “SEO-parel” is, leg dan ook goed uit wat Pinterest en SEO volgens jou met elkaar te maken hebben.

Enkel op Pinterest zelf van toepassing

Je kunt vindbaar worden met Pinterest, dat zeker. Punt is, dat die vindbaarheid alleen van toepassing is op dat wat je op Pinterest plaatst. Je kunt afbeeldingen op Pinterest dus optimaliseren, waarmee ze vindbaar worden in Google. Wat is daar het voordeel van?

SEO-waarde van Pinterest? Onderbouw die claim eens...

Heeft Pinterest SEO-waarde?

De vraag is waarom je gevonden wilt worden op je Pinterest-afbeeldingen. Wanneer jouw Pinterest-kanaal je bron van inkomsten is, is dat een legitieme reden. Wanneer Pinterest echter een van jouw socialemediakanalen is en je jouw omzet uit je website haalt, is het de vraag of je niet liever je website beter vindbaar maakt. Pinterest heeft geen invloed op de vindbaarheid van jouw website in Google. Geen enkele SEO-waarde dus. Niet in directe zin althans.

Een artikel: staat hier dan bewijs?

Ik vond ook dit artikel van dezelfde persoon, met een kop die veel belooft. Toch mis ik de onderbouwing van wat er in de kop staat. Er wordt niet uitgelegd hoe je SEO succesvol toepast met Pinterest. Pins worden geïndexeerd volgens het artikel, maar er wordt niet onderbouwd dat dit ook echte SEO-waarde heeft. En ik weet wel waarom: omdat het niet zo is.Artikel over Succesvolle SEO met Pinterest - zonder uitleg hoe

Uiteindelijk blijkt dit artikel vooral een promo voor een webinar. De inhoud echter, snijdt weinig hout. Wat SEO betreft in ieder geval.

Verkeer naar je website is geen SEO

Goed, er wordt beweerd dat je verkeer naar je website genereert met pins. Maar verkeer via pins heeft niks met SEO te maken. Jouw website wordt namelijk niet beter gevonden in de zoekmachines door Pinterest. En dan nog: of mensen echt naar jouw website komen via de links in de pins is de vraag. Als dat zo is, toon de cijfers dan. Onderbouw het. Ik ben niet overtuigd door iemand die het enkel in een artikel beweert.

Indirecte invloed op SEO

Voor alle sociale media geldt dat ze enkel indirecte invloed hebben op SEO. Links vanaf sociale media zijn standaard nofollow, waardoor ze niet bijdragen aan de PageRank van jouw website. Wel kán het zo zijn dat mensen jouw website ontdekken via sociale media en daardoor een enkeling linkt naar jouw website. Dat is dan de indirecte invloed van sociale media op jouw SEO. Daarmee kun je ze onmogelijk een “SEO-parel” noemen.

Pins op Pinterest krijgen nofollow-link

Geloof niet alles zomaar; onderzoek!

Iemand kan wat beweren, maar moet dat wel onderbouwen. Geloof het dus niet zomaar, tenzij het duidelijk onderbouwd wordt. En dan nog: durf jezelf af te vragen of het klopt. Onderzoek. Weet of er echt een causaal verband is, of dat er correlatie is.

Ieder zijn vak

Een Pinterest-specialist weet niet per se alles van SEO. En andersom weet een SEO-specialist niet per se alles van Pinterest. Ik doe geen beweringen over wat Pinterest wel of niet voor jouw bedrijf kan doen. Wel weet ik waarom sociale media geen directe invloed hebben op de SEO voor jouw website. Ieder zijn vak, dus roep niet iets over andere vakgebieden, tenzij je het onderbouwt.

Noem het een SEO-parel zo je wilt, maar wees duidelijk

Als je beweert dat een socialemediaplatform een “SEO-parel” is, wees dan heel duidelijk waarom dat zo is. Wek niet de illusie dat het directe invloed heeft op de vindbaarheid van een website. Leg uit dat je zo vindbaar wordt met dat platform. Dat je daar dus ook SEO op kunt toepassen. Of dat nu LinkedIn is of Pinterest.

Welgeteld 1 dofollow-link

Oh wacht, op Pinterest kun je een heuse dofollow-link krijgen. Wanneer je een link op je profiel hebt, is dat (nog?) een dofollow-link. Daar doelt deze Pinterest-specialist echter niet op. En de linkjuice van die pagina zal ook vrij laag zijn. Het zal namelijk een pagina zijn die niet hoog in de hiërarchie van de webstructuur staat en dus een lage PageRank heeft. Lees mijn artikel over PageRank als je wilt begrijpen hoe dat precies zit.

Wees kritisch over beweringen

Wees als lezer of toehoorder ook kritisch. Als iemand bewezen heeft ergens verstand van te hebben, kun je gerust aannemen dat die persoon er verstand van heeft. Mensen als Rand Fishkin van Moz of Karl Gillis van AGConsult weten waar ze het over hebben. Zij hebben onderzoek gedaan en veel gepubliceerd over hun eigen vakgebieden. Iemand die echter iets beweert over iets dat niet direct zijn (of haar) vakgebied is, hoef je niet direct te geloven.

Kom jij nog regelmatig onzin tegen van mensen die niet onderbouwen wat ze beweren? Had jij geloofd dat Pinterest invloed heeft op jouw SEO? 

2 antwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Kijk, mooi dat je daar verkeer vandaan krijgt. Dat is ook de bedoeling. Als dat werkt voor jou, is dat gewoon perfect en is Pinterest een prima plek om te zijn. Als je er dus maar geen SEO-wonderen van verwacht 😉

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.