Sociale media en SEO: hoe zit het nu precies?

Regelmatig kom ik beweringen tegen waarvan ik me afvraag hoe iemand het durft te beweren. Zeker als je het niet kunt bewijzen of onderbouwen. Een van die beweringen is dat sociale media impact hebben op SEO. Het is makkelijker te onderbouwen waarom dat niet het geval is dan te bewijzen dat het werkelijk zo is. Er zijn vele redenen waarom links op sociale media geen invloed kunnen hebben op SEO. 

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op 7 februari 2016 en geüpdatet en aangevuld op 24 oktober 2019.

Sociale media verbeteren je vindbaarheid

Zeker, sociale media verbeteren je vindbaarheid. Spreek ik mezelf daarmee tegen? Absoluut niet. SEO heeft te maken met vindbaarheid, maar vindbaarheid is niet automatisch SEO. Wat je vindbaarheid vergroot, is dus niet per se zoekmachine-optimalisatie. Daar kom ik zo op terug. Nu eerst de aanleiding voor dit artikel.

Bewering van een “online marketing specialist”

Iedereen kan zichzelf specialist noemen. Je moet echter wel bewijzen wat je beweert. Zeker wanneer je jezelf online marketing specialist noemt. Dus was dit bericht op LinkedIn wel uiterst interessant, zo uit de toetsen van een “online marketing specialist”:
Sociale media invloed op SEO bewering op LinkedIn
De eerste zin is helemaal waar, dat valt niet te ontkennen. Sociale media dragen bij aan de vindbaarheid van je website, dat is eigenlijk best logisch. Want: hoe meer links naar jouw website worden gedeeld op sociale media, hoe meer mensen in aanraking komen met je website. Dus verbetert dat de vindbaarheid. Of bekijk het zo: links op je socialemediakanalen zorgen ervoor dat je potentiële doelgroep sneller in aanraking komt met jouw website. Zo dragen sociale media zonder meer bij aan de vindbaarheid van je website.

Ja, er staat “voorál Google+” in, dat platform bestaat inmiddels niet meer. Dus dat gaat al niet meer op, als dat ooit echt het geval was.

Maar dan: hoger in Google?

De bewering die op de eerste zin volgt, kan ik zonder problemen ontkrachten. Meer vermeldingen van je website op sociale media zorgen geenszins voor hogere posities in Google. Wanneer je dat zo stellig beweert, zul je dat toch echt moeten kunnen onderbouwen. En ik kan je vertellen: er is nog nooit bewijs geleverd dat sociale media een SEO-factor zijn. Sterker nog: dat zou ook niet moeten kunnen.

Sociale media als SEO-factor moet niet kunnen

Waarom sociale media geen invloed op SEO mogen hebben, is niet meer dan simpele logica. Zoals dat overigens wel meer geldt wanneer het om SEO gaat. En die logica wordt ook nog eens keihard waargemaakt door technische instellingen. Eerst de logica.

De theorie

Het is vrij simpel: het zou gewoon te makkelijk zijn om snel veel links te verkrijgen via sociale media. Wanneer je consequent iedere dag 1 link naar je website zou plaatsen, dan zou je in een jaar al 365 links vergaard hebben. Met 2 links per dag kom je op het dubbele en ga zo maar door. Alleen dat zou de verhoudingen compleet verstoren: wie veel links op sociale media zou delen, zou meer profijt hebben dan wie niets met sociale media doet.

Stel dat het wel kon en dat het bijvoorbeeld nog eens zou uitmaken als het verschillende accounts zouden zijn die de links deelden, dan maakte je toch verschillende accounts aan om die links te delen? Net zo makkelijk. Kortom: met sociale media zou het te makkelijk worden om het aantal links en dus je SEO te manipuleren. Kees Lamper van Lamper Design maakte hierover een rake opmerking in de reacties:

Spammen op sociale media zorgt voor betere SEO? - Kees Lamper

De praktijk

In de praktijk wordt linkbuilden via sociale media onmogelijk gemaakt door de nofollow-tag. Links in sociale media zijn standaard nofollow, waardoor ze geen linkwaarde overdragen en daarmee geen invloed hebben op de PageRank van jouw website.

De nofollow heeft trouwens nieuwe varianten, waaronder ‘ugc’, die voor user generated content geldt. Reacties onder blogs, berichten op forums en links op sociale media vallen hieronder. Hoewel je ook gewoon nog nofollow mag gebruiken, zal rel=”ugc” dus toenemen. Hoe dat precies zit lees je hier.

Wat verder geldt voor sociale media en vindbaarheid

Nog een manier je door sociale media vindbaar kan worden is dat je socialemediaprofielen en/of -pagina’s gevonden worden in de zoekmachines. Zoek je op “Letterzaken”, dan vind je naast mijn website mijn socialemediakanalen in de zoekresultaten: Twitter, Facebook en LinkedIn. Ooit stonden ze allemaal op de eerste pagina van Google, tegenwoordig vind je ze verdeeld over de eerste 2 pagina’s.

Zoekresultaten Letterzaken met sociale media met 2x Facebook

Op mijn eigen naam is dat niet veel anders. Er zijn wat verschillen, zo komt LinkedIn erbij, is de volgorde wat anders en zijn sommige sociale media mijn persoonlijke profielen en niet mijn zakelijke kanalen.

Bijzonder is daarbij wel dat mijn website boven LinkedIn staat. Dat is niet zo vanzelfsprekend, omdat LinkedIn een website is met een forse autoriteit. Het is niet vanzelfsprekend dat je daar boven komt met je eigen website, vooral niet als jouw bedrijfsnaam niet direct gelinkt is met je eigen naam.

Zoekresultaten in 2016 voor 'Nathan Veenstra' met een prominente rol voor de sociale media.

In 2016 zag je veel sociale media in de zoekresultaten van Google wanneer je op mijn naam zocht.

De invloed die sociale media wel SEO hebben

Sociale media dragen bij aan je vindbaarheid, maar niet (bewezen) aan SEO. Laten we dat helder hebben. Althans: niet direct. Op indirecte wijze kunnen sociale media wel degelijk bijdragen aan SEO. En wel op de volgende manieren:

Zoekmachinebots “ontdekken” je link 

Door je link op sociale media te plaatsen, komen de zoekmachinebots je pagina tegen, wat ze aanzet om die pagina te crawlen en te indexeren. De zoekmachinebots hebben links als het ware nodig om webpagina’s te ontdekken. Iedere link die ze tegenkomen, zullen ze eerst controleren in hun database, waarna ze de voor hen nieuwe pagina’s zullen bezoeken, om die te kunnen indexeren. Op sociale media kunnen de bots je link dus “ontdekken”.

Maar:

Sommige sociale media blokkeren Googlebot of pagina’s zijn op de een of andere manier afgeschermd. Daarnaast is het voor de zoekmachine onmogelijk om alles te crawlen als je alleen al bedenkt dat er 3 miljoen berichten per minuut op Facebook worden geplaatst.

Je volgers (en meer!) komen in aanraking met je pagina of website

Zoals al aangegeven: deel je links op sociale media, dan komen mensen in aanraking met de content op jouw website. Door retweets of een populair bericht op Facebook zien ook mensen die je niet volgen je bericht en klikken mogelijk op de link. Is je content dan relevant, biedt het waarde, et cetera, dan kan het je een backlink opleveren. En dan heeft die link wel degelijk SEO-effect via je sociale media, maar wel indirect.

Geen SEO-factor dus

En zo zijn sociale media SEO-signalen en geen SEO-factoren. Ze dragen niet direct bij aan je posities in Google, zoals beweerd werd. Ja, een populair account is vaak ook goed vindbaar op Google en een bericht dat veel gedeeld wordt rankt ook vaak goed. Het punt is dat het logisch is dat een veel gedeeld artikel zodanig goed zal zijn dat Google het een verdiende hoge positie zal geven. En dat het ook backlinks ontvangt vanwege de goede inhoud. Je kunt hier alleen geen causaal verband van aantonen, enkel correlatie.

Luister ook wat Matt Cutts van Google er al eens over zei:

Pinterest en SEO: een bijzondere

Pinterest is wel een bijzonder platform als het gaat om SEO. Je kunt vindbaar worden op Google met Pinterest, dat zeker. Punt is, dat die vindbaarheid van toepassing is op dat wat je op Pinterest plaatst. Je kunt dus SEO toepassen op je Pinterest afbeeldingen, waardoor ze vindbaar worden in Google. Het heeft alleen geen directe invloed op de vindbaarheid van jouw website.

Heeft Pinterest SEO-waarde?

Stel jezelf vooral de vraag waarom je gevonden wilt worden met je Pinterest-afbeeldingen. Wanneer jouw Pinterest-kanaal je bron van inkomsten is, is dat een legitieme reden. Wanneer Pinterest echter een van jouw socialemediakanalen is en je jouw omzet uit je website haalt, is het de vraag of je niet liever je website beter vindbaar maakt.

Zet je links onder jouw Pinterest-afbeeldingen, dan heeft dat SEO-technisch niet echt invloed:

Pins op Pinterest krijgen nofollow-link

Wél een dofollow-link op Pinterest?

Deze geef ik je wel even mee: op Pinterest kun je een heuse dofollow-link krijgen. Wanneer je een link op je profiel hebt, is dat (nog?) een dofollow-link. De vraag is wel hoe hoog de linkjuice van die pagina zal zijn. Het zal namelijk een pagina zijn die niet hoog in de hiërarchie van de webstructuur staat en dus een lage PageRank heeft. Meer hierover in mijn artikel over PageRank.

Laat je niet weerhouden

Dit betekent allemaal niet dat je sociale media daarom geen aandacht moet geven. Integendeel. Zoals ik hiervoor al aangaf, breng je via sociale media wel jouw artikel of website onder de aandacht van je volgers. Doe je het goed, bereik je vaak ook nog meer mensen dan enkel jouw volgers.Iemand kan dus jouw content ontdekken en besluiten naar jou te linken. En dan hebben sociale media indirect wel invloed op SEO, omdat je via sociale media wel die link hebt gekregen.

Wat is jouw ervaring? Heb jij wél duidelijk bewijs dat sociale media tóch bijdragen aan SEO? Ik ben benieuwd naar jouw verhaal.

8 antwoorden
  1. Chris Rommers
    Chris Rommers zegt:

    Hoi Nathan, dus hoewel sociale media links bijna zonder uitzondering no-follow zijn, vormen ze desalniettemin toch wel een signaal voor crawlers? Begrijp ik dat goed? Betekent dat dat wat extra sociale media voor nieuwe ( nog niet geïndexeerde ) sites zinvol is?

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Ach, wanneer is het zinvol. Nieuwe sites kun je via Google Search Console aanmelden en dan komt Googlebot ook wel even crawlen. Voor nieuw gepubliceerde pagina’s is het wellicht wel handig, omdat je Googlebot zo forceert de link te volgen. En wie weet levert het toch nog SEO-voordeel op. Het zou best kunnen, het is alleen nog niet echt keihard bewezen. En zoals ik al in mijn betoog schrijf: het zou eigenlijk ook niet moeten mogen, omdat het te makkelijk te manipuleren is.

      Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Kijk, mooi dat je daar verkeer vandaan krijgt. Dat is ook de bedoeling. Als dat werkt voor jou, is dat gewoon perfect en is Pinterest een prima plek om te zijn. Als je er dus maar geen SEO-wonderen van verwacht ;-)

      Beantwoorden
  2. Stef de Reeder
    Stef de Reeder zegt:

    Ik kan mij niet voorstellen dat Google niet kijkt naar social shares van artikelen. Het is inmiddels 2018 en hoewel het niet bewezen is denk ik dat Google graag rekening wilt houden met content op sociale media.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Ik snap je gedachte Stef. Echter Google heeft geen (Facebook) of beperkte (Twitter) toegang tot deze data. Daarnaast zijn links op deze platforms sowieso nofollow. En, zoals ik ook al aangeef, het zou op sociale media te makkelijk te manipuleren zijn. Botjes zijn snel gebouwd en nepprofielen zijn bijna aan de orde van de dag (net deze week heb ik een stuk of 10 vriendenverzoeken van nepprofielen op Facebook afgewezen). Juist deze gevoeligheid moet ook de reden zijn waarom Google hier kritisch naar kijkt.

      Beantwoorden
  3. Michiel
    Michiel zegt:

    Goeie post! Het is inderdaad het meest waarschijnlijk dat er momenteel alleen indirecte invloed is van sociale media op je vindbaarheid in Google. Er heersen nog veel misverstanden over.

    Je kunt SEO ook weer ruim opvatten en daar ook social media-platformen zelf onder verstaan (zoals Facebook en YouTube die je op kunt vatten als zoekmachines). Maar dat is weer een heel ander verhaal 😃.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.