SEO-misverstanden - De invloed van sociale media op je vindbaarheid

SEO-misverstanden: sociale media

Regelmatig kom ik beweringen tegen waarvan ik me afvraag hoe iemand het durft te beweren. Zeker als je het niet kunt bewijzen of onderbouwen. Een van die beweringen is dat sociale media een rol spelen in SEO. Het is makkelijker te onderbouwen waarom dat niet het geval is dan te bewijzen dat het werkelijk zo is. Het zou namelijk echt niet moeten kunnen dat sociale media invloed hebben op SEO. 

Sociale media verbeteren je vindbaarheid

Ja, sociale media verbeteren je vindbaarheid. Spreek ik mezelf daarmee tegen? Absoluut niet. SEO heeft te maken met vindbaarheid, vindbaarheid is echter niet automatisch SEO. Wat je vindbaarheid vergroot, is dus niet per se zoekmachine-optimalisatie. En dat licht ik natuurlijk toe. Nu eerst de aanleiding voor dit artikel.

Bewering van een “online marketing specialist”

Iedereen kan zichzelf specialist noemen. Je moet echter wel bewijzen wat je beweert. Zeker wanneer je jezelf online marketing specialist noemt. Dus was dit bericht op LinkedIn wel uiterst interessant, zo uit de toetsen van een “online marketing specialist”:
Sociale media invloed op SEO bewering op LinkedIn
De eerste zin is helemaal waar, dat valt niet te ontkennen. Sociale media dragen bij aan de vindbaarheid van je website. Want hoe meer links naar je website worden gedeeld op sociale media, hoe meer mensen in aanraking komen met je website. Dus verbetert dat de vindbaarheid. Of bekijk het zo: links op je socialemediakanalen zorgen ervoor dat je potentiële doelgroep sneller in aanraking komt met je website. Zo dragen sociale media zonder meer bij aan de vindbaarheid van je website.

Maar dan: hoger in Google?

De bewering die op de eerste zin volgt, kan ik zonder problemen ontkrachten. Meer vermeldingen van je website op sociale media zorgen geenszins bij aan hogere posities in Google. Wanneer je dat zo stellig beweert, zul je dat toch echt moeten kunnen onderbouwen. En ik kan je vertellen: er is nog nooit bewijs geleverd dat sociale media een SEO-factor zijn. Sterker nog: dat zou ook niet moeten kunnen.

Sociale media als SEO-factor moet niet kunnen

Waarom sociale media geen invloed op SEO mogen hebben, is niet meer dan simpele logica. Zoals dat overigens wel meer geldt wanneer het om SEO gaat. En die logica wordt ook nog eens keihard waargemaakt door technische instellingen. Eerst de logica.

De theorie

Het is vrij simpel: het zou gewoon te makkelijk zijn om snel veel links te verkrijgen via sociale media. Al zou je iedere dag 1 link naar je website plaatsen, dan zou je in een jaar al 365 links vergaard hebben. Met 2 links per dag kom je op het dubbele en ga zo maar door. Alleen dat zou de verhoudingen compleet verstoren: wie veel links op sociale media zou delen, zou meer profijt hebben dan wie niets met sociale media doet.

Stel dat het wel kon en dat het bijvoorbeeld nog eens zou uitmaken als het verschillende accounts zouden zijn die de links deelden, dan maakte je toch verschillende accounts aan om die links te delen? Net zo makkelijk. Kortom: met sociale media zou het te makkelijk worden om het aantal links en dus je SEO te manipuleren. Kees Lamper van Lamper Design maakte hierover een rake opmerking in de reacties:

 

Spammen op sociale media zorgt voor betere SEO? - Kees Lamper

De praktijk

In de praktijk wordt linkbuilden via sociale media onmogelijk gemaakt door de nofollow-tag. Links in sociale media zijn standaard NoFollow, wat betekent dat ze geen linkwaarde overdragen en daarmee geen invloed hebben op de PageRank van jouw website.

Wat wel waar is

Wat wel waar is, is dat je door sociale media vindbaar kan worden. Maar dan wel zo, dat je socialemediaprofielen en/of -pagina’s gevonden worden in de zoekmachines. Zoek je op “Letterzaken”, dan vind je na mijn website direct mijn socialemediakanalen: Twitter, Facebook en Google+ (Google Mijn Bedrijf). Facebook zie je zelfs twee keer verschijnen:

Zoekresultaten Letterzaken met sociale media met 2x Facebook

Op mijn eigen naam is dat niet veel anders. Er zijn wat verschillen, zo komt LinkedIn erbij, is de volgorde wat anders en zijn sommige sociale media mijn persoonlijke profielen en niet mijn zakelijke kanalen. Bijzonder is overigens wel dat mijn website boven LinkedIn staat. Dat is niet zo vanzelfsprekend, omdat LinkedIn een website is met een forse autoriteit. Het is niet vanzelfsprekend dat je daar boven komt met je eigen website, zelfs niet als je website je eigen naam bevat.

Zoekresultaten Nathan Veenstra met sociale media

Beter vindbaar met sociale media, maar geen SEO

Sociale media dragen bij aan je vindbaarheid, maar niet (bewezen) aan SEO. Laten we dat helder hebben. Althans: niet direct. Op indirecte wijze kunnen sociale media wel degelijk bijdragen aan SEO. En wel op de volgende manieren:

Zoekmachinebots “ontdekken” je link 

Door je link op sociale media te plaatsen, komen de zoekmachinebots je pagina tegen, wat ze aanzet om die pagina te crawlen en te indexeren. De zoekmachinebots hebben links als het ware nodig om (nieuwe) pagina’s te ontdekken. Iedere link die ze tegenkomen, zullen ze eerst controleren in hun database, waarna ze de voor hen nieuwe pagina’s zullen bezoeken, om die te kunnen indexeren. Op sociale media kunnen de bots je link dus “ontdekken”.

Je volgers (en meer!) komen in aanraking met je pagina of website

Door je link(s) te delen op sociale media, komen mensen in aanraking met de pagina die je gedeeld hebt. Dat begint met je volgers, en als je succesvol bent breidt zich dat uit. Door retweets of een populair bericht op Facebook zien ook mensen die je niet volgen je bericht en klikken mogelijk op de link. Is je content dan relevant, biedt het waarde, et cetera, dan zal men mogelijk je pagina delen. Als ze een link delen op hun website, heb je wel degelijk SEO-effect van je sociale media, maar wel indirect.

Geen SEO-factor dus

Hiermee zijn sociale media SEO-signalen en geen SEO-factoren. Ze dragen niet direct bij aan je posities in Google, zoals beweerd werd. Ja, er zijn velen die zeggen dat het wel zo is, maar niemand heeft het ook maar echt onomstotelijk kunnen bewijzen. Er is dus geen causaal verband aangetoond, enkel correlatie.

Er is wel een indirect effect

Dit betekent allemaal niet dat je sociale media daarom geen aandacht moet geven. Integendeel. Zoals ik hiervoor al aangaf, breng je via sociale media wel jouw artikel of website onder de aandacht van je volgers, en vaak ook nog meer dan je volgers. Op die manier kan iemand jouw content ontdekken en besluiten naar jou te linken. En dan hebben sociale media indirect wel invloed op SEO, omdat je via sociale media wel die link hebt gekregen.

Dacht jij nog dat sociale media direct bijdragen aan SEO? Heb je hier zelf ervaring mee of heb je een andere reden om juist wel te geloven dat sociale media bijdragen aan SEO? Ik ben benieuwd hoe jij hierover denkt.

2 antwoorden
  1. Chris Rommers
    Chris Rommers zegt:

    Hoi Nathan, dus hoewel sociale media links bijna zonder uitzondering no-follow zijn, vormen ze desalniettemin toch wel een signaal voor crawlers? Begrijp ik dat goed? Betekent dat dat wat extra sociale media voor nieuwe ( nog niet geïndexeerde ) sites zinvol is?

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Ach, wanneer is het zinvol. Nieuwe sites kun je via Google Search Console aanmelden en dan komt Googlebot ook wel even crawlen. Voor nieuw gepubliceerde pagina’s is het wellicht wel handig, omdat je Googlebot zo forceert de link te volgen. En wie weet levert het toch nog SEO-voordeel op. Het zou best kunnen, het is alleen nog niet echt keihard bewezen. En zoals ik al in mijn betoog schrijf: het zou eigenlijk ook niet moeten mogen, omdat het te makkelijk te manipuleren is.

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.