SEO-misverstanden - de meta-omschrijving

SEO misverstanden: De metaomschrijving

Op de een of andere manier zijn er bepaalde elementen die nog steeds onterecht als SEO-factor worden aangemerkt. Eén van die elementen is de meta-omschrijving. Hoog tijd om duidelijkheid te verschaffen over de functie van de meta-omschrijving en waarom het geen SEO-factor is.

Wat is nu precies de meta-omschrijving?

Voor wie het niet weet: de meta-omschrijving is het blokje tekst onder je link in de zoekresultaten van de zoekmachines. Hierin vindt degene die in een zoekmachine zoekt beknopte informatie over wat deze kan vinden op je website of pagina. In de meeste content management systemen (CMS’en) kun je de meta-omschrijving zelf invullen. Hierin laat je dan uiteraard het onderwerp van de pagina terugkomen, zodat de potentiële bezoeker de bevestiging krijgt dat de pagina daar over gaat.

 

Meta-omschrijving webteksten Letterzaken

Waarom zelf invullen?

Wanneer je de meta-omschrijving zelf niet invult, haalt de zoekmachine zelf de informatie van je pagina. Deze door de zoekmachine zelf opgehaalde tekst wordt dan weergeven in de meta-omschrijving. Over het algemeen levert dit geen mooi en leesbaar stuk tekst op. Soms komen er zinnen in die weinig hout snijden en veelal worden deze telkens onderbroken door puntjes, omdat een ander woord uit de zoekopdracht uit een andere zin komt (zie afbeelding hieronder). Daarnaast kun je, door zelf je meta-omschrijving in te vullen, een wervende tekst plaatsen waarmee je de zoeker overhaalt om je website te bezoeken. Kortom: zelf je meta-omschrijving invullen betekent dat je zelf in de hand hebt wat Google toont en wat je de potentiële websitebezoeker vertelt.

Door Google zelf gegenereerde meta-omschrijvingen inclusief afbrekingen

En je weet natuurlijk ook dat je meta-omschrijving minder dan 106 leestekens moet bevatten wanneer je website mobielvriendelijk is.

Het misverstand

Er zijn veel mensen die denken dat de meta-omschrijving meetelt voor je vindbaarheid. Dit is pertinent niet waar. Dat zou ook niet kunnen als deze automatisch wordt gegenereerd door Google wanneer je deze zelf niet invult. Wanneer je de meta-omschrijving zelf zou invullen, zou je dus een SEO-voordeel hebben. Maar dan nog: wanneer iemand woorden invoert in de zoekopdracht die niet in de meta-omschrijving voorkomen, zal Google alsnog zinnen met deze woorden van je webpagina afhalen. Deze worden -zoals hierboven ook beschreven en weergegeven- dan weergegeven in een door Google zelf gegenereerde meta-omschrijving.

Maar de Yoast plugin telt ‘m wel mee?

Het misverstand rond de meta-omschrijving is mijns inziens mede ontstaan doordat de Yoast SEO WordPress plugin deze meeweegt voor het welbekende groene bolletje. Feitelijk is dit dus niet correct, maar er is wel een verklaring voor. Wanneer iemand zoekt naar een bepaald onderwerp, en dit dus invoert in de zoekmachines, worden de woorden uit de zoekterm dikgedrukt weergegeven in de meta-omschrijving. Dit als bevestiging dat dit onderwerp voorkomt op deze pagina. Er is dus een zeker nut, maar niet voor je SEO inspanningen.

 

Yoast SEO WordPress plugin: meta-omschrijving invullen

Lees ook het artikel over het optimaal gebruik van de Yoast SEO Plugin versie 3.

De meta-omschrijving: nuttig, maar niet voor je vindbaarheid

De meta-omschrijving is dus zeker nuttig en je moet voor iedere pagina een goede meta-omschrijving schrijven. Je doet dit echter niet voor je vindbaarheid. Woorden uit de meta-omschrijving worden niet meegewogen als ranking factor en dienen enkel als bevestiging van het juiste resultaat voor de zoeker. Bedenk dus vooral hoe je de zoeker kunt overtuigen om jouw website te bezoeken. En let op: de vlag dient wel de lading te dekken!

 

Over aan jou: wist je dit al of dacht je nog steeds dat de meta-omschrijving werkelijk meewoog voor je vindbaarheid? Laat het in een reactie hieronder weten! Ook vragen zijn uiteraard gewoon welkom.

 

23 antwoorden
  1. Bob van Biezen
    Bob van Biezen zegt:

    Misvatting die inderdaad nog vaak voorkomt. Wel denk ik dat het onderwerp in een iets bredere context geplaatst mag worden.

    Meta keywords kunnen gewoon overboord worden gegooid maar de meta description vind ik een heel ander verhaal. Deze beïnvloed wel je CTR (doorklik ratio) in de zoekresultaten en heeft daarmee indirect effect op je rankings aangezien Google daar wel naar kijkt. Zelfs als Google jouw zelf geschreven meta desciption afwisself met hun eigen samenstelling zou ik het (ook vanuit SEO oogpunt) de moeite waard vinden om hier goed over na te denken.

    Denk daarnaast dat deze misvatting nog komt uit de tijd dat meta keywords wel meetelde voor de zoekresulaten en zoekmachines zelf hetgebruik ervan stimuleerde. Zie bijvoorbeeld: http://searchengineland.com/meta-keywords-tag-101-how-to-legally-hide-words-on-your-pages-for-search-engines-12099.

    Ook denk ik dat deze tags niet (meer) worden meegenomen omdat ze de eerste plek waren voor spammers om hun keywords in te proppen en hun functie, het beschrijven waar een pagina over gaat, daardoor verloren is gegaan. De reden dat er een onevenredig voordeel is voor degene die het wel doen is denk ik ondergeschikt daaraan. Er zijn namelijk genoeg zaken die de ene website wel toevoegd en de ander niet en daar een SEO voordeel mee behaald.

    Wel ben ik het met je eens dat de SEO plugin van Yoast op dit gebied tekort schiet. Het gebruik van het (exacte) keyword in de meta description zou geen doel opzich moeten zijn. Ze zouden beter kunnen kijken of er een “custom made” meta description aanwezig is of i.i.g. een vinkje geven op het moment dat je zoekwoorden verspreid terug komen. Voorbeeld is bijvoorbeeld “rijschool den haag” een zoekwoord dat je nooit zo zult gebruiken in de meta description maar waarbij je “rijschool” en “Den Haag” wel laat terugkomen.

    Beantwoorden
    • Céline
      Céline zegt:

      Exact de reactie die ik wilde schrijven. Ik ben het ermee eens dat de meta description niet meetelt in de ranking, maar naast ranking is je ctr misschien uiteindelijk nog wel belangrijker. Aangezien je met de meta description deze ctr eventueel zou kunnen verbeteren, vind ik dat het invullen vd meta description nog steeds bij het optimaliseren voor een zoekmachine hoort.

      Beantwoorden
      • Nathan Veenstra
        Nathan Veenstra zegt:

        “Aangezien je met de meta description deze ctr eventueel zou kunnen verbeteren, vind ik dat het invullen vd meta description nog steeds bij het optimaliseren voor een zoekmachine hoort.”

        En zo is het ook nog eens een keer. Het hoort zeker bij de optimalisatie voor zoekmachines, er komt meer bij kijken dan enkel wat zoektermen in een meta-omschrijving mikken. Een werkelijke SEO-factor is het daarmee (gelukkig) niet. En dat is wat veel mensen toch nog denken en wat bijvoorbeeld door het meewegen in de metingen van de Yoast SEO plugin wel wordt geïmpliceerd. En dat wilde ik even uit de weg hebben 😉

        Beantwoorden
  2. René
    René zegt:

    Indirect telt het wel mee als rankingfactor.

    Je CTR wordt namelijk hoger omdat bezoekers sneller klikken als het zoekwoord dikgedrukt in de tekst staat. En de CTR telt wel mee als rankingfactor omdat het dan een relevant resultaat is.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Dank voor je reactie René. Mooie aanvulling en bewijs dat een goede meta-omschrijving in ieder geval relevant is.

      Beantwoorden
  3. Chris Rommers
    Chris Rommers zegt:

    Hoi Nathan, goed verhelderend stuk. Maar misschien een kleine nuance. Een goede meta-omschrijving (en dat geldt ook voor de page title) kan van invloed zijn op de mate waarin mensen doorklikken naar een website. Als ik me niet vergis weegt Google die click through rate mee. Dus zwart/wit gesteld: als bij een zoekopdracht meer wordt doorgeklikt op nummer 5 dan op nummer 4, dan zou het kunnen dat Google die nummer 5 op enig moment een plaatsje hoger zet.

    Maar toegegeven, dit is “ver achter de komma” en zeer indirect, dus helemaal eens met de strekking van je artikel.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Mooie aanvulling Chris, waarvoor dank. Zoals René Greve ook opmerkt is het zo indirect een factor. Het is wellicht een kleine factor, maar zoals jij ook aangeeft zou het indirect net het verschil tussen twee posities kunnen maken.

      Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Allereerst dank voor je compliment. Zoiets als “Topartikel” is wel waar ik het voor doe 🙂 En ik schud zoiets niet zomaar uit mijn mouw, vrijwel ieder artikel op mijn website kost mij minimaal 3 uur, meestal zelfs 4 tot 6 uur. Dus die complimenten maken dat wel waard.

      Dank voor je verdere aanvulling en ook volkomen terecht dat je aankaart dat de meta-omschrijving inderdaad in socialemediaberichten worden meegenomen. Een goede meta-omschrijving is om meerdere redenen belangrijk. En CTR hoort daar -zoals je terecht opmerkt- ook bij. Ook het belang van de CTR en correlatie met posities in Google heb ik (al is het wellicht kort) aangestipt, en wel in dit artikel: https://letterzaken.nl/waarom-bounce-rate-geen-seo-factor/

      Beantwoorden

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] wel fijn dat je een goede meta-omschrijving maakt. Wil je precies weten waarom dit zo is? Lees dan dit artikel. Wil je gewoon verder met groene bolletjes scoren? Vul dan hier in wat je graag wilt dat iemand die […]

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *