Ontdek SEO-kansen met site search in Google Analytics

Ontdek SEO-kansen met site search in Google Analytics

In Google Analytics kun je makkelijk kansen voor je SEO en zelfs de behoeften van je klanten ontdekken, waarmee je dus meer omzet kunt draaien. Of je nu een webshop of website hebt, met site search in Google Analytics leveren jouw bezoekers je de zoektermen aan. Als je een zoekbalk op je website hebt tenminste.

Hoe werkt het?

Met Google Analytics Site Search kun je achterhalen waar bezoekers op zoeken als ze op jouw website zijn. Daarvoor heb je uiteraard een koppeling van je website met Google Analytics nodig. Daarnaast moet er een zoekfunctie zijn op je website of webshop. Voor beide zijn er interessante inzichten uit te halen voor zowel SEO als je conversie. Je vindbaarheid verbeteren en/of meer omzet halen dus. En meer. Eerst leg ik uit hoe je site search opzet en dan geef ik je de inzichten wat je er zoal uithaalt voor jouw website.

Hoe richt je Site Search in Google Analytics in?

Om site search te gebruiken heb je dus eerst Google Analytics gekoppeld aan je website of webshop én is er een zoekfunctie op jouw website/webshop aanwezig. Heb je nog geen zoekfunctie, dan wordt het hoog tijd om die op je website te zetten. Voor webshops is het wat mij betreft een absolute no-brainer.

Een poll in de Facebookgroep ‘Webshop Talk‘ wees ook uit dat vrijwel elke webshop een zoekfunctie heeft. Slechts 1 van de 49 mensen die reageerden had geen zoekfunctie:

48 van de 49 webshops heeft een zoekfunctie

Waarom een zoekfunctie op je website?

Maar wat moet je met een zoekfunctie op een “gewone” website? Da’s niet zo gek. Je hebt meestal meer pagina’s dan je in je hoofdmenu kwijt kan. En hoe slim je jouw website ook inricht, het is toch handig als mensen even kunnen zoeken om dat te vinden waarvoor ze naar je website komen. Daarnaast zijn er ook veel websites met interessante artikelen waarbij het handig is die te kunnen doorzoeken.

Stap 1: naar ‘Beheer’

Om in Google Analytics te zien waar mensen op zoeken op jouw website, log je uiteraard in op Google Analytics en ga je naar het dashboard van jouw website. Je ziet dan links onderin een tandwiel staan met ‘Beheerder’ staan. Klik erop en dan verschijnt de pagina ‘Beheer’. Daar zie je 3 kolommen, waarbij je in de rechterkolom bovenin ‘Instellingen voor dataweergave’ vindt.

En daar ga je naartoe natuurlijk ;-)

Binnen Google Analytics kies je voor Beheer en ga je naar Instellingen

Stap 1: In Google Analytics ga je naar ‘Beheer’ links onderin en dan naar ‘Instellingen voor dataweergave’ in de rechterkolom.

Stap 2: Site Search inschakelen

Op de pagina ‘Instellingen voor dataweergave’ scrol je naar beneden, waar je ‘Instellingen voor Site Search’ tegenkomt. Je ziet in onderstaande screenshot dat het uitgeschakeld staat. Hier zet je de schuif dus aan. Maar daarmee ben je er nog niet.

Stap 2: inschakelen van Site Search in de instellingen

Stap 2: naar beneden scrollen naar ‘Instellingen voor Site Search’ en die inschakelen.

Stap 3: Queryparameter invullen

Na het inschakelen van Site Search haalt Google Analytics nog niet zomaar alle zoekopdrachten op. Daarvoor moet je wel eerst de Queryparameter invullen. Dat is een leesteken of serie leestekens die aangeeft wat de zoekopdracht was.

Stap 3: Voer de queryparameter in en klik op 'Opslaan'

Stap 3: voer de queryparameter in en klik op ‘Opslaan’.

Hoe vind je de queryparameter?

Wat is die queryparameter dan en waar haal je die vandaan, is de vraag. Je vindt ‘m vrij makkelijk door zelf een zoekopdracht op je website te doen. Zodra de pagina met zoekresultaten verschijnt, zie je in de adresbalk een URL waar (vaak) een vraagteken in staat en een =-teken. Wat er na het vraagteken en voor het =-teken staat, is de queryparameter:

Queryparameter in een URL, in dit geval de letter s

Meestal is de queryparameter een of een s. Zo ook op letterzaken.nl:

Zoekopdracht 'SEO' op letterzaken.nl, met de letter s als queryparameter

Alleen dat ene leesteken of wat er anders staat, hoef je over te nemen en te plaatsen in Google Analytics. Vanaf dat moment houdt Analytics de zoekopdrachten op je website bij en kun je die dus in de gaten houden. Maar wat kan je daar dan verder mee?

Wat kan je met de informatie uit Site Search?

Klinkt leuk allemaal natuurlijk, die zoekopdrachten bijhouden en zo. Maar wat dan? Dat verschilt even per soort website. Een “gewone” website is daarin anders dan een webshop qua mogelijkheden. Vooropgesteld: een webshop is natuurlijk ook een website, met dat verschil dat de focus op verkopen van producten ligt. Daarin zit ook een verschil in gebruik van de data uit Site Search.

Voor een website met diensten en kennisdeling

Bied je diensten aan of deel je kennis, dan doe je ideeën op voor op jouw website. Bijvoorbeeld voor diensten die je aanbiedt, of het gebruik van woorden in je teksten die echt wel te maken hebben met wat je doet, maar die kennelijk nog niet op jouw website voorkomen. Als je blogt, is het helemaal interessant, omdat je zo ideeën krijgt om over te bloggen. Kennelijk hebben jouw websitebezoekers behoefte aan die bepaalde informatie. En als je daar nog niet over geblogd hebt, heb je zomaar een idee in je schoot geworpen gekregen.

Enkele dingen die je dus opdoet uit Site Search:

  • Mogelijke nieuwe diensten
  • Ideeën om over te bloggen
  • Andere informatiebehoeften van je bezoekers

Wanneer je een webshop hebt

Heb je een webshop, dan haal je uit Site Search verschillende ideeën:

  1. Nieuwe merken
  2. Nieuwe producten
  3. Nieuwe productcategorieën
  4. Andere benamingen voor producten

Ik ga er even vanuit dat ik dit niet hoef uit te leggen. Wat er ingevoerd wordt is dus kennelijk niet direct vindbaar op de website en als je dit nog niet in je assortiment hebt, is het hoog tijd om daar eens goed over na te denken. Verkoop je het wel, dan zou je kunnen overwegen om het product, merk of de categorie prominenter te vertonen op je website en er zo meer van te verkopen.

Site Search en Page Analytics: een gouden combinatie

Zie jij het al voor je? De zoekopdrachten op jouw website die jou waardevolle informatie geven over wat er ontbreekt op jouw website of webshop? En dat wordt nog beter als je ook Page Analytics inzet. Daarmee zie je waar het meest op geklikt wordt op jouw webpagina’s. Deze tools zijn een gouden combinatie: pas dingen aan of voeg dingen toe dankzij inzichten uit Site Search en ontdek met Page Analytics of erop geklikt wordt, om zo verder te optimaliseren.

Hoe Page Analytics werkt heb ik eerder helemaal uitgelegd.

Maar wat moet ik nu?

Natuurlijk kijk ik ook naar Site Search in Google Analytics. En daar komt voor 2018 het volgende resultaat uit:

Zoekanalyse letterzaken.nl: waar zochten mensen naar op mijn website in 2018?

Kennelijk is er behoefte aan informatie over assimilatie en segregatie op letterzaken.nl. Waarom, mag Yoast weten ;-)

En of mensen nu meer willen weten over linkbuilding of dat ik dat moet aanbieden, wordt helaas ook niet echt duidelijk. Voor mijn website heeft het nog weinig effect en daar moet je dus ook realistisch in zijn. Als er niet veel gezocht wordt op je website, heeft het weinig zin om daar veel mee te doen. Maar er is uiteindelijk maar 1 manier om daar achter te komen natuurlijk: gewoon doen. Het kost je nu 1 minuutje en daarna een paar keer checken wat de resultaten zijn. Kun je daarna concluderen of het nut heeft.

Zie jij kansen? Gebruik je Site Search al en heb je daar iets uit gehaald? Ik ben benieuwd naar jouw verhaal, vragen of opmerkingen. Dus kom maar door met die reacties :-)

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.