SEO-garantie: wat mag je verwachten van zo’n belofte?

SEO met garantie of op basis van no cure, no pay? Op netwerkbijeenkomsten werd het mij wel eens gevraagd, maar ik doe het niet. Het bestaat en op zich is er geen reden dat het niet zou mogen of zo. Maar wat mag je dan verwachten en is het reëel om garanties te krijgen? Zitten er risico’s aan? Laten we hier eens verder in duiken.

De aanleiding voor dit artikel

Eerst even naar de aanleiding voor dit artikel. Of eigenlijk aanleidingen. Er zijn er meerdere uit de afgelopen jaren sinds ik me echt heb gespecialiseerd in SEO. De eerste was bij een netwerkbijeenkomst in 2016, waar mij gevraagd werd of ik garantie gaf op mijn SEO-werk. De tweede is dat ik wel eens no cure, no pay voorbij zie komen bij aanbieders. En als laatste kom ik ook nog wel eens de vraag tegen van vakgenoten die overwegen no cure, no pay aan te bieden.

AWO op basis van no cure, no pay?

No cure, no pay versus garantie

Is er een verschil tussen no cure, no pay en garantie? Zeker. Heel simpel gesteld betekent no cure, no pay dat je niet betaalt wanneer er geen resultaat is. Wanneer je garantie op SEO-werkzaamheden krijgt, hoeft dat niet per se te betekenen dat je niet betaalt. In beide gevallen is er wel sprake van een bepaald vertrouwen dat je uitstraalt naar je klant dat je resultaat voor ze boekt. Maar is garantie op SEO mogelijk en kun je werken op basis van no cure, no pay?

Kun je garantie krijgen op SEO?

Dus: kun je garantie krijgen op SEO? Ja, dat kan. Sowieso zou je overal garantie op kunnen krijgen. Maar kan iemand (of een bedrijf) posities in de zoekmachines garanderen? En is dat dan top 100, top 10 of top 3, of is dat zelfs de nummer 1-positie? Vraag jezelf vooral ook af hoe een aanbieder dat dan kan garanderen.

Voorwaarden wanneer ik dit zou aanbieden

Kijk, op zich kan het wel, zoals ik aan het begin al aangaf. Stel dat ik met garantie of op basis van no cure, no pay aan SEO voor klanten zou werken, dan zou ik daarvoor diverse voorwaarden stellen:

  1. Ik bepaal voor welke zoektermen het geldt
  2. Ik heb invloed op alle SEO-pijlers, van content en techniek tot backlinks
  3. Ik krijg een forse commissie voor de prestatie of een basisvergoeding + commissie en/of fors budget

En daar zijn natuurlijk redenen voor. Waarom deze voorwaarden?

Waarom ik de zoektermen bepaal

Wanneer de klant de zoektermen kiest, kunnen daar zomaar onrealistische zoektermen bij zitten of zoektermen die enorme concurrentie hebben. Kleine kans dat daar top 10-posities mee te behalen vallen. Niet op korte termijn in ieder geval. Wanneer de bal bij mij ligt, kan ik de zoektermen kiezen waarmee we reëel gezien resultaat mee kunnen halen. Ik bepaal wat haalbaar is en we zetten dan op die zoektermen in.

Invloed op alle SEO-factoren

Wil ik garanties geven, dan moet ik alle touwtjes in handen hebben. Wanneer er onderdelen zijn die wel van invloed zijn op jouw vindbaarheid, waar ik geen invloed op heb, hoe kan ik dan de beste resultaten bereiken? Niet. Zo simpel is het.

Stevige commissie

Tja, als je pas wilt betalen bij resultaat, dan neem ik het risico dat er situaties zijn waarin ik niets betaald krijg. Of zo weinig dat het niet echt opweegt tegen de investering die ik erin steek. Per slot van rekening is mijn werk geen garantie op succes, omdat het de zoekmachine is die het uiteindelijk bepaalt.

Het risico van deze werkwijze voor jou

Het lijkt allemaal mooi, garantie of no cure no pay op je SEO, maar voor jou als klant zijn er ook risico’s. Wanneer een partij een SEO-garantie geeft, is de kans heel groot dat ze tactieken gebruiken die snel resultaat opleveren. Dat klinkt leuk, maar is bij iets als zoekmachine-optimalisatie beslist niet zonder risico’s. Het kan daarbij gaan om:

  • Cloaking: het verborgen plaatsen van elementen die alleen de zoekmachinebot ziet; kleine kans, maar niet uitgesloten
  • Linkbuilding: op zich niet gevaarlijk, maar wel wanneer er foute backlinks gebouwd worden, zoals via PBN’s of andere foute linkbuilding
  • Keyword stuffing: pagina’s volschrijven met overmatig gebruik van je zoekterm werkt soms op korte termijn wel, maar kan zich tegen je keren

Het zijn zo even wat voorbeelden, er zijn veel andere tactieken die ook niet zonder risico zijn. Een ander risico is dat je denkt een prima belofte te hebben, maar dat tegenvalt als je de afspraken goed bekijkt en je alsnog een hoop geld kwijt bent voor weinig resultaat.

Reacties van verschillende SEO-specialisten op no cure, no pay SEO.

Weet ook welke afspraken er gelden

En wat als je dan betaalt voor het resultaat, weet je dan ook of je dat resultaat houdt? Betaal je zodra je een afgesproken positie bereikt en is het dan klaar? Je wilt een positie zo lang mogelijk vasthouden, dus dat is ook een risico. Weet dus waar je voor betaalt. Is dat puur het bereiken van een positie? Wat als dat een tijdelijke piek is en je daarna weer keldert in de zoekresultaten? Punt is ook dat een positie geen garantie is op omzet, dus belonen op basis van een positie

Wat kost het je?

Zoals ik zelf al aangaf zou ik een behoorlijk forse vergoeding vragen wanneer ik op basis van no cure, no pay zou werken. Met garantie op SEO-werk is dat niet anders, omdat ook daar een risico aan mijn kant ligt. In beide gevallen is er een kans dat ik niet betaald krijg of heel weinig betaald krijg voor tijd en moeite die ik er wel in steek.

Een medicus kan ook geen garanties geven

Wanneer je ziek bent, kan een behandelend arts ook geen garanties geven op herstel. Bij een gewone verkoudheid kan je huisarts nog een indicatie geven van wanneer het over is, bij een pittige ziekte is het veel lastiger om daar met zekerheid uitspraken over te doen. En zo is het ook met SEO. Voor vrij simpele zaken kan er zeker wel garantie gegeven worden, voor echt serieuze SEO is dat niet mogelijk. Uiteindelijk is het de zoekmachine die bepaalt, zoals collega’s Heers ook al aangeven:

Internetbureau Heers geeft 3 realistische SEO-garanties.

Realistische SEO-garanties

Heel eerlijk: ik kan het niet beter formuleren dan Heers doet. Dat zijn gewoon eerlijke en realistische SEO-garanties. Het zijn ook de principes waar ik me graag aan houd.

Wat zou jij doen, een SEO-specialist of -bureau met SEO-garantie of op basis van no cure, no pay inschakelen óf een bureau dat gewoon een vergoeding vraagt voor het werk dat ze doen? Ik ben benieuwd. Ervaringen met dit soort beloftes, vragen of opmerkingen zijn natuurlijk ook welkom. Plaats gerust jouw reactie hieronder.

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.