SEO en conversie gaan hand in hand

SEO en conversie gaan hand in hand

SEO is natuurlijk een van mijn speerpunten. Als je mij al langer volgt, weet je dat conversie-optimalisatie ook onderdeel is van wat ik doe. Wat mij betreft zijn ze beide even belangrijk en zul je allebei moeten oppakken voor jouw website. SEO en conversie gaan echt hand in hand.

Als verantwoordelijke voor marketing -of je nu zelf ondernemer bent of marketeer binnen een bedrijf- ben je inmiddels wel bekend met SEO. Het doel van SEO is: de website zodanig optimaliseren dat deze beter gevonden wordt in de zoekmachines. Dit levert meer bezoekers naar je website op. Maar is dat heilig? Nee. Zonder conversie heb je niks aan zoekmachine-optimalisatie. En andersom. 

SEO ≠ trucjes

Helaas zijn er nog velen die geloven dat er trucjes zijn om snel hoog in Google te komen. Sommige trucjes helpen nog wel, maar komen veelal als een boemerang terug, waarna alles voor niets geweest is. Het heeft tijdelijk effect, waarna alle moeite dus voor niks geweest is. Zodra Google ziet dat bepaalde methodes op een verkeerde manier worden gebruikt, passen ze het algoritme aan om misbruik uit te sluiten.

Doe je niet aan trucjes, dan hoef je je dus geen zorgen te maken over algoritme-updates.

SEO - onverminderd belangrijk

Concreet voorbeeld: linkbuilding

Om een concreet voorbeeld te noemen: backlinks naar je website zijn een belangrijke factor in je ranking in Google. Toen men dit ontdekte, ontstond er een levendige handel in links. Het idee achter backlinks als SEO-factor is alleen dat je die verdient met een goede website met relevante content. Links waarvoor je betaalt heb je dus niet op die manier verdiend. Dus houdt de zoekmachine scherp in de gaten of je een betrouwbaar linkprofiel hebt

Het belang van SEO

Je positie in de zoekmachines is nooit een vast gegeven. Sta je nu hoog, kun je morgen een stuk lager staan. Of andersom. Je positie in Google is wel bepalend voor het aantal bezoekers dat via de zoekmachine naar je website komt. De meest recente studies (Chitika en Moz) geven globaal

  • Positie 1: 32%
  • Positie 2: 15%
  • Positie 3: 10%
  • Positie 4: 7%
  • Positie 5: 5%

Let wel, dit zijn ruwe gemiddelden van verschillende studies en per zoekopdracht kan dit nog enorm verschillen. Je kunt wel concluderen dat de eerste 5 posities duidelijk de meeste klikken opleveren. Gezamenlijk zo’n 70% van de klikken in de organische zoekresultaten. En we weten dat er beduidend meer geklikt wordt op de organische resultaten dan op de betaalde zoekresultaten. SEO is daarmee uiterst relevant.

En dan: conversie

Aan een website die alleen maar goed gevonden wordt, heb je niks. Je kunt nóg zo hoog staan in de zoekmachines, maar wanneer een bezoeker op je website niet datgene vindt waarvoor deze op je website denkt te komen, ben je deze zo kwijt en levert het je niks op. Hier komt conversie-optimalisatie om de hoek kijken.

Conversie-optimalisatie begint met doelen van je bezoeker

Conversie-optimalisatie begint met de vraag waarvoor een bezoeker op je website of webpagina komt. Hier heb je niet altijd een algemeen antwoord op. Toch het is in veel gevallen wel mogelijk om te bepalen met welk doel het grootste deel van de bezoekers op je website komt. Dit kun je verder specificeren per pagina van je website, om zo het pad uit te stippelen dat de bezoeker zou moeten volgen en deze zo uiteindelijk tot actie aan te zetten.

Deze website gaat Fabrique niet aan conversie helpen

Deze website gaat weinig conversie opleveren, hoe duidelijk en gebruiksvriendelijk is hij wat jou betreft?

Snelheid en duidelijkheid zijn van groot belang. Je bezoeker wil direct weten of hij op jouw website kan doen waarvoor hij is gekomen. Dat zul je zo snel mogelijk zichtbaar moeten maken voor je bezoeker. Doe je dit niet, dan raak je deze bezoeker kwijt. En die komt niet meer terug. Iedere actie van een bezoeker op je website, hoe klein ook, valt onder conversie. Van een video bekijken tot een bestelling of aanvraag doen.

Conversie-optimalisatie in de praktijk

Kleine dingen maken al het verschil. Iedere stap om je bezoeker te helpen kan invloed hebben op de conversie. Zo gaf ik een klant het advies een button op haar website aan te passen. Het resultaat: van 1 inschrijving naar 6 inschrijvingen per week op de nieuwsbrief. Als dát geen verbetering van de conversie is…

Enkele tips

Wat kun je nu concreet zelf doen? Een paar eenvoudige tips die je zelf zo kunt toepassen:

  1. Gebruik een tagline; met een tagline maak je direct duidelijk wat je te bieden hebt, je bezoeker is gerustgesteld dat deze op jouw website op de juiste plek is.
  2. Zet duidelijke buttons op je webpagina’s; een goede button valt op en helpt daarmee jouw bezoeker om de belangrijkste actie op je webpagina uit te voeren.
  3. Maak duidelijk wat er gebeurt na een klik op die button; ‘Klik hier’ zegt niet zoveel. ‘Verzenden’ ook niet. ‘In winkelwagen’ is duidelijk, je rekent nog niet direct af. ‘Offerte aanvragen’ is ook duidelijker dan ‘Verzenden’.

En last but not least: laat je website draaien om de bezoeker en niet om jou of je bedrijf. Zo help je jouw bezoeker het meest, wat uiteindelijk tot verhoging van je conversie leidt.

En blijven optimaliseren

Ben je niet tevreden over wat je website oplevert, breng dan wijzigingen aan om je conversie te verhogen. Begin  met een hypothese: een aanname of stelling over een factor die een rol speelt in je conversie. Voer deze wijziging door en meet de resultaten. Of doe een A/B-test. Hierbij toon je de helft van je bezoekers de ene variant van een pagina en de andere helft de andere variant, met liefst maar 1 wijziging. Na een reële periode kun je de resultaten bekijken, waaruit je je conclusies kunt trekken. Bedenk wel dat  bij websites met relatief weinig bezoekers een langere testperiode nodig is om reële conclusies te kunnen trekken.

SEO en conversie: ze kunnen niet zonder elkaar

Je kunt conversie-optimalisatie uitvoeren wat je wilt, maar zonder vindbaarheid heeft dat geen enkele zin. En zo is de cirkel weer rond, want zonder conversie-optimalisatie heeft SEO dus ook geen zin. Wanneer je jouw onderneming online serieus neemt, focus je dus op zowel SEO als conversie-optimalisatie om zo meer resultaat uit je website halen.

Welke inzichten heb jij opgedaan als het gaat om conversie? Heb je nog tips die praktisch toe te passen zijn? Laat het hieronder weten of stel je prangende vraag naar aanleiding van dit artikel.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.