SEO-concurrentieanalyse - de misverstanden

SEO-concurrentieanalyse: de misverstanden

Voor de vindbaarheid voor je website (SEO), begin je met een gedegen zoektermenonderzoek. Om zeker te weten of het nut heeft om de geselecteerde zoektermen in te zetten, is het van belang om een concurrentieanalyse uit te voeren. Hiermee breng je de concurrentie op de zoekterm in kaart, waardoor je kunt bepalen of het überhaupt zin heeft om in te zetten op de door jou gekozen zoekterm. Er zijn echter wel enkele misverstanden over veelgebruikte methodes waar je rekening mee moet houden.

Twee veelgebruikte methodes

Er zijn twee methodes voor SEO-concurrentieanalyse die een kritische benadering verdienen. Ik word niet wild van deze methodes en kennelijk worden ze nog veel gebruikt. Het betreft de kolom ‘Concurrentie’ in de Google Adwords Zoekwoordplanner en de KEI of KEI-index. Beide worden veel gebruikt en regelmatig geadviseerd, maar zijn niet heel sterk om de concurrentie mee te bepalen voor je SEO-strategie.

Google Adwords Zoekwoordplanner: logisch begin

Een logisch begin voor zoektermenonderzoek is de Google Zoekwoordplanner. Deze tool is gratis en in principe voor iedereen beschikbaar, je hebt er enkel een Google-account voor nodig. In de Zoekwoordplanner wordt het gemiddelde zoekvolume van de door jou ingevoerde zoekterm weergegeven. Dit is het gemiddeld aantal zoekopdrachten over de afgelopen 12 maanden. Daarnaast geeft de Zoekwoordplanner suggesties voor vergelijkbare zoektermen en een tabblad met ‘Concurrentie’. Laat dat nu niet zijn wat je nodig hebt.

Concurrentie in de Zoekwoordplanner

Uit de gesprekken die ik heb, blijkt dat veel mensen kijken naar de kolom ‘Concurrentie’ in de Zoekwoordplanner. In deze kolom wordt een heel globale waardering gegeven aan concurrentie op een zoekterm. De concurrentie wordt verdeeld in drie gradaties: Laag, Normaal of Hoog. Deze concurrentie is echter de concurrentie van andere Adwords-campagnes met die zoekterm. De Zoekwoordplanner is namelijk een hulpprogramma voor Adwords, dus daar is alle informatie in de Zoekwoordplanner op gericht. Prima voor je SEA-campagne, maar niet per se voor je SEO.

Kan je dan niks met die concurrentiegegevens?

Betekent die concurrentie niet dat zoektermen met hoge concurrentie in Adwords, ook hoge concurrentie in de organische zoekresultaten hebben? Terechte vraag. Wat mij betreft is dat niet het geval. Natuurlijk is er een correlatie tussen hoge concurrentie in de organische zoekresultaten en concurrentie in Adwords. Een causaal verband is echter niet aangetoond. Sterker: je zou verwachten dat de concurrentie hoger is wanneer er meer op een bepaalde zoekterm wordt gezocht. Dat blijkt niet het geval, zoals je hieronder kunt zien:

Concurrentie in Google Adwords Zoekwoordplanner - niet voor je SEO-concurrentieanalyse

 

Je ziet dat op ‘seo tips‘ net zo veel wordt gezocht als op ‘seo optimalisatie’, toch is de concurrentie op de eerste lager dan op de tweede. Er is kennelijk minder interesse in adverteren op ‘seo tips’ dan op ‘seo optimalisatie’. Natuurlijk, ‘seo tips’ zijn gratis en ‘seo optimalisatie’ is een dienst, dus willen er meer mensen adverteren op de laatste. Maar als seo-specialist is het prima om organisch gevonden te worden op ‘seo tips’, omdat mensen die dat lezen jouw expertise zo ontdekken.

Zou je afgaan op ‘Hoog’ of ‘Laag’ in de Zoekwoordplanner, dan loop je een interessante zoekterm mis. Mensen die jou vinden op ‘seo tips’, zien jou als autoriteit op dat gebied en dat is heel wat waard. En de concurrentie op organische vindbaarheid voor deze zoekterm is ongetwijfeld ook groter dan in Adwords.

Waarom is de concurrentie dan toch zo hoog?

Uiteraard is het goed om je af te vragen waarom de concurrentie volgens de Zoekwoordplanner dan ‘Hoog’ is. En waarom die niet zo hoog (‘Normaal’) is op zoektermen die naar mijn mening juist interessanter zijn voor mijn vakgebied. Kort gezegd zal dat zijn omdat adverteerders op die term denken mensen die hierop zoeken makkelijker te overtuigen zijn om op hun Adwords advertentie te klikken. De belangrijkste conclusie is echter dat de concurrentie op SEO en SEA beslist niet altijd gelijk zijn.

Keyword Effectiveness Index

De andere methode voor SEO-concurrentieanalyse is KEI, ook wel KEI-index genoemd. KEI staat voor Keyword Effectiveness Index; KEI-Index is dus eigenlijk dubbelop 😉 . KEI is een berekening van het gemiddeld aantal zoekopdrachten per maand, gedeeld door het aantal zoekresultaten op een zoekterm. Hoe hoger de uitkomst, hoe kleiner de concurrentie.

Berekening Key Effectiveness Index voor SEO-concurrentieanalyse

De KEI voor ‘seo tips’ is dan 880/12.300.000 = 0,00007154 en voor ‘seo optimalisatie’ is dat 880/470.00 = 0,00187234. Dit spreekt de verhoudingen in de Zoekwoordplanner al tegen. Bij de Zoekwoordplanner hadden we al geconcludeerd dat dit te maken had met commerciële belangen. Je kunt nog een stap verder gaan met de KEI.

Gedetailleerdere KEI-berekening

Ga je een stap verder, dan zoek je in Google met ‘intitle:ZOEKTERM’. Hierbij vervang je het woord ZOEKTERM uiteraard door jouw zoekterm. Je krijgt dan alle zoekresultaten waarbij de zoekterm in de titel van de pagina staat. Dat is logischerwijs ook de sterkere concurrentie op deze zoekterm. Klinkt als een prima methode, toch? Toch zegt het nog lang niet alles.

KEI berekenen met intitle

Wat  je niet uit de KEI haalt

Met KEI heb je voor je SEO-strategie in ieder geval betrouwbaardere data op het gebied van de concurrentie dan de ‘Concurrentie’ uit de Zoekwoordplanner. Toch zegt KEI mijns inziens nog veel te weinig. Het punt is namelijk dat de KEI enkel iets zegt over het aantal pagina’s waarmee je concurreert. En eerlijk gezegd doet het er niets toe hoeveel concurrentie er is, maar hoe sterk de concurrentie is. En niet alleen dat: enkel de concurrentie op pagina 1 van Google doet er toe. Want wie kijkt er nog op pagina 2 van Google?

The best place to hide a dead body is page 2 of the google search results

 

Analyseer de top 10

Omdat je toch zeker op de eerste pagina van Google wilt komen, is het beter om de top 10 te analyseren. Hoe sterk is de concurrentie en op welke punten zijn ze minder sterk en kun jij ze mogelijk verslaan? Dat is niet makkelijk en je kunt zeker niet alles beoordelen, want je weet niet precies waarop Google de top 10 rankt. Het is echter wel effectiever dan je focussen op alle pagina’s in de zoekresultaten. Het grootste gedeelte van die vaak duizenden andere pagina’s doet niet eens serieus mee om echt een positie in Google te krijgen op de zoekterm die jij voor ogen hebt. Vaak zijn ze ook niet eens echt relevant, kijk maar eens naar de resultaten die verder dan pagina 10 staan.

Hoe analyseer je de top 10?

Hoe analyseer je zelf de top 10? Uiteraard kun je handmatig de pagina’s uit de top 10 beoordelen door ze simpelweg aan te klikken en te bekijken. De vraag is wel of je dan voldoende relevante informatie achterhaalt. Gelukkig zijn er ook tools om de concurrentie te onderzoeken. Zo kun je in Market Samurai een overzicht krijgen, dat onder andere het aantal inkomende links en de concurrentie op het gebied van content overzichtelijk in kaart brengt:

 

Top 10 in Google via Market Samurai - betere analyse van je concurrentie

In dit voorbeeld zijn de rode vlakken de elementen waar de concurrentie goed op presteert en bieden de oranje en groene vlakken kansen voor jou.

Er zijn zeker nog meer tools die deze of een vergelijkbare analyse bieden, bovenstaande is een voorbeeld van wat ik zelf gebruik.

NB: de tool die ik in bovenstaande voorbeeld gebruik, is een betaalde tool. Deze kost eenmalig $149, inclusief toekomstige updates. Geen maandelijkse bijdrage, tenzij je Rank Tracker gebruikt om meer dan 10 zoektermen te volgen en/of PDF’s met posities te ontvangen. Rank Tracker geeft inzicht de posities van de door jou opgegeven zoektermen per website. Je kunt Market Samurai 10 dagen gratis proberen* voor je tot aankoop overgaat.

Welke methodes gebruik jij voor je concurrentieanalyse? Gebruikte je bovenstaande methodes en heb je nu een ander inzicht gekregen? Of ken je andere tools die net als Market Samurai je werk ondersteunen? Deel je kennis, ervaring of mening hieronder.

*Affiliate link

 

3 antwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Mooie aanvulling Martijn, dank je wel. Ik gebruik ‘m zelf niet, omdat ik uit mijn betaalde tool dezelfde informatie haal en voor zover ik weer zelfs wat meer. Maar voor een gratis tool inderdaad uitstekende informatie.

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.