Hoe schrijf je de beste paginatitels voor SEO en conversie?

Je paginatitel is belangrijk voor SEO, maar ook voor een stuk conversie. Met een goede paginatitel trek je namelijk bezoekers naar je website, terwijl een minder goede je juist bezoekers kan kosten. Wat is nu een goede paginatitel voor zowel SEO als conversie? 

Wat is precies de paginatitel?

Gelijk even duidelijkheid over wat de paginatitel is. Dat is de titel die wordt weergegeven in de zoekresultaten van de zoekmachines én die in het tabblad van de webbrowser verschijnt. Deze zie je niet altijd ook op de webpagina zelf verschijnen. In de tekst zelf zet je een koptekst (H1), die mag afwijken van je paginatitel.

H1 koptekst is anders dan de paginatitel van de webpagina

De beste lengte

Wanneer je de paginatitel gaat schrijven is het goed om rekening te houden met de lengte. Google geeft de paginatitels niet zomaar volledig weer in de zoekresultaten. Een te lange paginatitel wordt afgebroken in de zoekresultaten, waardoor jouw intentie met de tekst mogelijk weg is. Het is goed om te weten dat Google hierbij een lengte in pixels aanhoudt en het dus niet echt een aantal leestekens is.

Paginatitels in Google zoekresultaten waarbij enkele worden afgebroken en enkele de juiste lengte hebben

60 leestekens is veilig

Veel i’s en l’en betekent dat je meer leestekens kunt gebruiken. Hoofdletters en w’s en m’en kosten meer ruimte. Want pixels hè? En geen leestekens eigenlijk. Maar hoe weet je nou hoeveel pixels jouw paginatitel is? Da’s lastig. Dus houd maximaal 60 leestekens aan, dan zit je wel veilig.

Natuurlijk houd je rekening met SEO

Het belangrijkste is dat je paginatitel wel prikkelt, de aandacht trekt. Want alleen even aanhalen waar je pagina over gaat is wat karig. En trekt de aandacht niet echt. Toch? Dat is alleen niet alles, iets met vindbaarheid in Google is ook niet verkeerd. En daarbij speelt die paginatitel ook een rol. Hoe houd je daar dan rekening mee?

De paginatitel en SEO

Het is niet gek dat de paginatitel een rol speelt in SEO. Een titel vertelt toch waar een pagina over gaat? Dus neem je daar ook je zoektermen in mee. Ook omdat de zoekmachine die paginatitel wil overnemen in de zoekresultaten en dus ook het hoofdonderwerp en daarmee je belangrijkste zoekterm daar ook in wil terugzien. Het zou gek zijn als mijn pagina over webteksten ‘Ik schrijf de beste teksten voor je’ als paginatitel zou hebben. Want dat konden ook andere teksten zijn.

Gebruik sowieso je zoekterm in de paginatitel

Het zou toch gek zijn als een zoekterm niet wordt weergegeven in de voorbeeldweergaven in de zoekresultaten? Iemand zoekt naar een bepaald onderwerp, dan wil deze de bevestiging dat de pagina ook daar over gaat. Dus hoort de zoekterm ook in de paginatitel. Daarbij geldt uiteraard dat je een (hoofd)onderwerp hebt waarvan je hebt onderzocht of daarop gezocht wordt. Je hebt dus voordat je begon met schrijven in ieder geval een basis zoektermenonderzoek gedaan.

> Lees hier hoe je zoektermenonderzoek doet

Zet je zoekterm zoveel mogelijk vooraan

SEO-technisch blijkt het verstandig te zijn om deze zoekterm zoveel mogelijk vooraan in de paginatitel te gebruiken. Natuurlijk doe je dat niet te krampachtig. Als de paginatitel daardoor niet lekker loopt, dan maar verderop in de tekst. Leesbaarheid en een aantrekkelijke paginatitel gaan boven vindbaarheid. Met een beetje creativiteit schuif je die zoekterm zelfs nog wel een stuk naar voren in je paginatitel 🙂

Gebruik niet enkel het hoofdonderwerp

Naast de zoekterm en de lengte komt ook het onderdeel conversie om de hoek. Je wilt dat de titel opvalt in de zoekresultaten en de aandacht trekt. Dus schrijf je meer dan enkel het hoofdonderwerp. Zeker als het gaat om je producten of diensten. Want die bieden je concurrenten ook al aan, dus waarom zou ik op jouw pagina in de zoekresultaten klikken?

Zelf deed ik het ook fout

Mijn eerste paginatitels bevatten ook enkel de namen van mijn diensten. Dus voor mijn pagina ‘Webteksten’ gebruikte ik enkel “Webteksten – SEO-specialist Letterzaken Apeldoorn”. Doet dat wat met je? Denk het niet hè? Gebruik die 60 leestekens dus om de aandacht te trekken. Om interesse te wekken. Onderscheid je van de rest en zorg dat je zo bezoekers naar je website trekt.

Oude paginatitel voor pagina webteksten in Google zoekresultaten

Dit maakte ik er zelf van

Die pagina ‘Webteksten’ verdient natuurlijk een titel die de aandacht trekt. Want wie klikt er nou enkel op een zoekresultaat met “Webteksten – Letterzaken Online Marketing”? Dus paste ik ‘m aan en dit is wat er nu staat:

Nieuwe paginatitel webteksten voor SEO maar vooral voor meer conversie

Wat is het verschil: vooral dat er een belofte in staat, een resultaat. Dit mag je verwachten van mijn webteksten. Dat is in ieder geval altijd de insteek.

Alles op een rijtje

Dus, ga je aan de slag met je paginatitels- of je nu een nieuwe pagina of artikel schrijft, of je loopt al je bestaande paginatitels door om die te optimaliseren- houd dan hier rekening mee:

  1. Houd een maximum aantal leestekens van 60 aan
  2. Gebruik je hoofdonderwerp/zoekterm in je paginatitel
  3. Zet de zoekterm liefst zoveel mogelijk vooraan
  4. Maak er een interessante, aantrekkelijke titel van, die uitnodigt om verder te lezen

En daarna volgt de meta-omschrijving. Die vult je paginatitel aan.

> Lees hier hoe je de beste meta-omschrijvingen schrijft

Heb jij ook zulke weinigzeggende paginatitels geschreven? Of waren ze te lang? Deel je ervaring hieronder, of stel je vraag. Je krijgt altijd antwoord.

2 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.