Hoe schrijf je de beste meta descriptions voor SEO en conversie

Hoe schrijf je de beste meta-description voor SEO en conversie?

Er zijn enkele onderdelen in de weergave van de zoekresultaten van een zoekmachine waarmee jij kunt opvallen. De belangrijkste zaken die in iedere zoekmachine worden weergegeven zijn de paginatitel, URL en meta-description. De meta-description heeft geen directe invloed op je SEO, maar is wel belangrijk. Hoe schrijf je nu een goede meta-description en waar moet je dan rekening mee houden? 

Wat is de meta-description?

De meta-description (zelf houd ik het liever op ‘meta-omschrijving‘) is de korte tekst van meestal enkele zinnen die je in de zoekresultaten ziet staan. Het is een soort samenvatting van wat je op die pagina aan informatie vindt. Die weergave in de zoekresultaten noemen we ook wel een snippet.

Weergave van de snippets in de zoekresultaten: Paginatitel, URL en meta-omschrijving

De paginatitel is als eerste zichtbaar en dient ervoor om de aandacht te trekken van de gebruiker van de zoekmachine. Kort, krachtig, maar liefst ook prikkelend. Daaronder staat de URL, die de gebruiker moet laten zien waar deze terechtkomt na het klikken op het zoekresultaat. Daaronder staat de meta-omschrijving die meer vertelt over wat er op die webpagina te vinden is en de gebruiker moet overtuigen op het zoekresultaat te klikken als deze dat nog niet gedaan heeft.

Hoe je een goede paginatitel schrijft lees je in ‘Hoe schrijf je de beste paginatitels voor SEO en conversie?

Meta description, meta-omschrijving of snippet?

Waarom kom je verschillende termen tegen voor hetzelfde ding? Een korte uitleg: Google noemt de verschillende onderdelen in de zoekresultaten ‘snippets’. De meta-omschrijving is dus 1 van de snippets in de zoekresultaten. ‘Snippet’ is dus eigenlijk te breed.

Veel mensen noemen het de ‘meta description’, omdat in de wereld van SEO nog (te) veel Engelse termen 1-op-1 overgenomen worden. En -daar kom ik verderop in dit artikel in terug- het stukje code in je website voor deze tekst heet de ‘meta description tag’.

Ik houd het zelf liefst op gewoon Nederlands. Er is ook gewoon een Nederlandstalige term voor: meta-omschrijving. Al is daar ook nog een variant op: meta-beschrijving. In dit artikel gebruik ik ze wat door elkaar omwille van de leesbaarheid en om het verschil te maken tussen de technische tag (meta description tag), de weergave in de zoekmachine (snippet) en de tekst zelf; de meta-omschrijving/

Meta-omschrijving en SEO

Er zijn mensen die geloven dat de meta-omschrijving invloed heeft op je vindbaarheid in Google. Dat is niet het geval. Indirect kan je meta-omschrijving invloed hebben op je SEO, dat is naast indirect ook nog eens een heel kleine invloed. Hoe dat zit, lees je in het artikel ‘SEO-misverstanden: de meta-omschrijving‘.

Als je SEO breed interpreteert echter…

Eigenlijk draait SEO niet enkel om het verbeteren van je vindbaarheid. Als je het goed bekijkt, is optimaliseren voor de zoekmachines -waar ‘SEO’ voor staat- ook het optimaliseren voor de weergave in de zoekmachines. In die zin is het verbeteren van je meta-omschrijvingen wel SEO 😉

Wat is dan een goede meta-omschrijving?

Tja, wat is dan een goede meta-omschrijving? Een paar dingen heb ik al weggegeven, alle wat mij betreft relevante punten op een rij. Een goede meta-omschrijving:

  • is een samenvatting van wat ik op jouw webpagina kan lezen
  • bevat -ondanks dat het geen invloed op SEO heeft- je belangrijkste zoekterm
  • is tussen 200 en 320 leestekens lang
  • prikkelt de lezer en:
  • zet aan tot actie; zorgt er dus voor dat mensen doorklikken

Natuurlijk neem ik alles even met je door 🙂

Samenvatting van je webpagina

De gebruiker van de zoekmachine zoekt de bevestiging dat wat hij of zij zoekt ook op jouw webpagina te vinden is. Dus hoort er een krachtige samenvatting te staan van wat jij te bieden hebt op die pagina. En natuurlijk hoort daar ook je belangrijkste zoekterm bij…

Bevat je belangrijkste zoekterm

Een gebruiker van een zoekmachine gebruikt zoektermen die uiteraard ook in de meta-omschrijving terug moeten komen. Want Google maakt de zoektermen vetgedrukt in de zoekresultaten om de gebruiker te laten zien dat de pagina echt over dat onderwerp gaat. Net als bij je paginatitel komt die zoekterm er dus in voor. Zet je die er niet in, dan zal Google zelf een meta-omschrijving samenstellen waar de woorden uit de gebruikte zoekterm wel in voorkomen. Er is dus geen garantie dat de zoekmachine de meta-description die jij hebt ingevoerd ook altijd weergeeft.

Gebruik de meta description tag niet om te spammen met zoektermen, dan zal Google namelijk zelf een snippet maken.

200 tot 320 leestekens

Het aantal leestekens is net als bij de paginatitel eigenlijk geen aantal leestekens, maar een aantal pixels. Omdat er bij de meta-omschrijving meer ruimte is, zit je al gauw veilig. Tot eind november 2017 was het aanbevolen aantal leestekens maximaal 156. In november 2017 wijzigde Google alleen het aantal leestekens en kondigde zelf officieel aan dat je tot wel 320 leestekens kon gebruiken voor je meta-descriptions.

Meer over het aantal leestekens lees je in ‘Langere meta-omschrijvingen in Google: hoe zit dat precies?

Prikkelt de lezer

In die beperkte ruimte wil je ook de lezer prikkelen, interesse wekken en zorgen dat de zoekmachine-gebruiker doorklikt naar jouw webpagina. Gebruik daarvoor:

  • Prikkelende woorden, zoals uniek, gratis, direct, ontdek – waar van toepassing natuurlijk
  • Speciale tekens, zoals vinkjes, pijltjes of zelfs icoontjes/emoji
  • Je USP’s – of eigenlijk UBR’s (Unique Buying Reasons); laat me weten waarom ik juist bij jou moet zijn

En als je die aandacht hebt, wil je de lezer ook aanzetten om echt door te klikken naar jouw pagina op de zoekresultatenpagina. Dus zet je aan tot actie.

Zet aan tot actie

Gebruik een korte, afsluitende zin die mensen aanzet om te klikken. Gebruik daar liefst een actieve vorm in en gebruik krachtwoorden. Vergeet ‘Klik hier’ of ‘Lees meer’, maar maak het krachtig. Enkele voorbeelden:

“Ontdek hoe wij dat doen”
“Profiteer direct van de kracht van woorden”
“Maak nu gebruik van dit unieke aanbod”

Voel je zelf welke woorden hier ook iets doen? Ontdek de kracht van woorden, waar ik al eerder over schreef.

Nog even over de lengte…

Hierboven gaf ik aan dat er tussen de 200 en 320 leestekens beschikbaar zijn nu. Hierbij is het slim om rekening te houden met 2 dingen:

  1. Op mobiel heb je nu maximaal 210 leestekens
  2. Artikelen krijgen vaak een datum mee, wat ten koste gaat van de leestekens

Schrijf je dus een artikel en weet je dat die in jouw CMS een datum meekrijgt, haal dan 15 leestekens van jouw meta-omschrijving af. De datum is zo ongeveer 15 leestekens. Dan kom je op maximaal 195 leestekens uit.

Zoekresultaat met artikelen met datum voor de snippets

Hoe weet Google wat jij wilt dat er wordt weergegeven?

Waar haalt Google de meta-omschrijving vandaan? Dat wil je natuurlijk wel weten. Jij geeft aan wat je wilt dat er wordt weergegeven via de meta description tag. Dat is een metatag in de head-sectie van je webpagina, waarmee jij dus aangeeft wat de samenvatting/omschrijving van je webpagina is. De zoekmachine neemt die meestal over als zogenaamde snippet in de zoekresultaten. Ja, meestal. Wanneer niet, leg ik je verderop uit.

Hoe vul je de meta-omschrijving in?

Die meta-omschrijving moet als meta description tag in de broncode van jouw webpagina komen. Hoe je dat doet, ligt aan het systeem waarin je werkt. Aangezien WordPress een van de meest gebruikte CMS’en ter wereld is, is het niet verkeerd die in ieder geval als voorbeeld te gebruiken. In WordPress doe je dat met de Yoast SEO Plugin:

Yoast SEO snippet editor waar je zelf de meta description kunt invullen

Je ziet hier dat je op de knop ‘Snippet bewerken’ kunt klikken, waarna het paneel dat eronder staat uitklapt. Daar pas je je paginatitel en meta-omschrijving aan. En die meta-omschrijving wordt dus de meta description tag voor jouw pagina.

Wat als je zelf de meta description tag niet invult?

Wanneer er om wat voor reden dan ook geen meta description tag in de broncode van een webpagina staat, zal Google zelf een snippet maken. Dat wordt dan gebaseerd op tekst uit de pagina, waarbij woorden uit de gebruikte zoekwoordcombinatie worden opgehaald om dikgedrukt weer te kunnen geven in de snippet. Dat is minder mooi dan een speciaal geschreven meta-omschrijving, maar het is niet per se bezwaarlijk.

Jouw meta description tag wordt niet altijd overgenomen

Oké, wat nou weer? Doe je moeite om een meta description tag aan je pagina’s toe te voegen, neemt Google die niet over? Klopt. Dat kan zomaar gebeuren. De belangrijkste reden waarom de zoekmachine iets anders weergeeft is dat iemand een zoekopdracht invult waar woorden in voorkomen die jij niet in die meta description hebt opgenomen. Google zoekt die woorden dan op in de tekst om die in de zoekresultaten te kunnen tonen.

Twee meta-omschrijvingen die Google zelf heeft gegenereerd

Deze meta-omschrijvingen heeft Google zelf gegenereerd. De eerste omdat er geen meta description tag was ingevoerd. Maar de tweede???

De zoekmachine kan ook gewoon eens eigenwijs zijn en vinden dat een aantal zinnen op jouw webpagina beter kan dienen als samenvatting. Bijvoorbeeld wanneer je de meta-omschrijving volgepropt hebt met zoektermen, waardoor deze gewoon niet lekker leest. Want dat heeft Google ook gewoon door hoor…

Dit was trouwens de meta description tag die FysioPlus in Zwolle dus wel had ingevuld:

meta description tag voor de homepagina van FysioPlus Zwolle

Je ziet er staan: meta name=”description” en dan de tekst erachter.

Waarom Google deze niet weergeeft is mij niet duidelijk. Deze meta description heeft 200 leestekens, waarmee deze korter is dan de 3174 leestekens die de zoekmachine zelf ophaalt.

Als je goed kijkt, zie je daaronder trouwens ook dat ze de meta keywords tags ook gevuld hebben. Dat doe jij natuurlijk niet 😉

Andere snippets

De mensen die Yoast SEO gebruiken, weten wel dat je naast de meta-omschrijving ook nog andere snippets kunt aanpassen. Via het icoontje ‘Sociaal’ links in het overzicht van Yoast SEO kom je op een overzicht waar je de snippets voor Facebook en Twitter kunt aanpassen. Zo heb je voor de weergave op deze sociale platformen andere teksten dan in Google.

Samengevat: hoe schrijf je de beste meta description tag?

Er is een aantal zaken waar je rekening mee moet houden om echt wat aan je meta-omschrijving te hebben. Let bij het invullen van de meta description tag dus op:

  1. Gebruik van je zoekterm
  2. Lengte
  3. Prikkelende teksten
  4. Aanzet tot actie aan het eind

Lees het alsof je zelf je doelgroep bent, zodat je zelf ook voelt of het je aanspreekt. En of je dus geneigd bent om op het zoekresultaat te klikken.

Kijk ook eens de kunst af

Je hoeft echt niet alles zelf te bedenken. Er is niks mis met de kunst afkijken, dus doe gerust je inspiratie op bij je concurrenten. Ga daarbij alleen niet kopiëren, dan ben je niet uniek en dat levert je niks op.

 

Heb je hier inspiratie uit opgedaan? Wil je nog wat vragen, opmerken of aanvullen? Voel je vrij om hieronder te reageren.

3 antwoorden
  1. Michiel
    Michiel zegt:

    Leuk artikel, Nathan! Goeie analyse van de maximale lengte en nuttige tip ook met de datum waar je rekening mee moet houden, dat is een goeie.

    Het lijkt ook mooi te kloppen: de meta description van dit blogartikel wordt op desktop volledig weergegeven, maar op mobiel wordt hij afgebroken (tenminste bij mij). De description heeft een lengte van 229 karakters en bij mij breekt ie ‘m af na 198. Er zit ook een datum op je artikel, dus je analyse van max 195 voor mobiel klopt dan wel. Hoewel ik ook ergens las dat er op Google mobiel ook al snippets zijn gespot van 300 karakters… Dat maakt het er allemaal niet eenvoudiger op! Het zal ook wel te maken hebben met de schermgrootte van mobiele apparaten? Daar kan flink verschil in zitten bij verschillende typen smartphone.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Zo zie je dan maar: beter kort dan lang. Sowieso zou ik zelf lange meta-omschrijvingen van 300 leestekens niet lezen. Ben ook geen fan van de langere tweets van 280 leestekens. In zowel de meta-omschrijving als in tweets zit wat mij betreft juist de kracht in “kort”.
      En ik moet de meta-omschrijving van deze pagina dus aanpassen. Ik wil onder de 195 blijven. Dus dank voor de tip 🙂

      Beantwoorden
      • Michiel
        Michiel zegt:

        Ja, met kort kan je in ieder geval niet de mist ingaan met afgebroken descriptions! 160-195 tekens is altijd prima. Je zou kunnen beargumenteren dat een langere description je zoekresultaat meer eruit laat springen, omdat je dan meer regels hebt t.o.v. andere zoekresultaten. En je kunt er wat meer info in kwijt. Maar dan nog is het de vraag of je de volle 320 tekens zou moeten gebruiken: het weegt denk ik niet op tegen het nadeel van afgebroken descriptions op mobiel.

        Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.