Private Blog Networks: zo versla je ze met echte SEO

Private Blog Networks: versla ze met echte SEO

Iedere week een nieuw artikel schrijven. Ik heb er gelukkig genoeg inspiratie voor, maar soms doet zich een buitenkansje voor. Dit artikel is namelijk geschreven door Matt Adams van Online Growth Guru en het past heel mooi bij mijn visie en eerdere blogs. Ik mocht het oorspronkelijke artikel over Private Blog Networks vertalen, zodat ook jij profiteert van zijn tips om deze PBN’s te herkennen. 

Naast de informatie uit het artikel van Matt heb ik zelf ook enkele zaken toegevoegd uit mijn eigen kennis en ervaring. Over naar Matts artikel -met mijn aanvullingen-:

In dit artikel krijg je alle signalen waarmee je kunt bepalen of je een blogger moet afwijzen wanneer die vraagt om te betalen voor een link op hun site. Zeker wanneer ze niet de hoge kwaliteit website ze hebben die ze claimen te hebben.

Domain Authority, de autoriteitsscore die Moz geeft om de “kracht” van een website te bepalen, wordt misbruikt door nepbloggers. Dat moeten we dus zoveel mogelijk voorkomen. Wanneer je op de lange duur succesvol wilt zijn in SEO en online marketing is het superbelangrijk om private blog networks (PBN’s) of linkfarms te herkennen. Dit soort websites is er namelijk alleen maar om de zoekmachines te manipuleren en zo geld aan jou te verdienen.

Waarom moet je dit voorkomen?

Het is niets minder dan verstandig om dit te voorkomen omdat Google, de absolute marktleider in zoekmachineland, al snel gaat ontdekken waar deze netwerken te vinden zijn. En zodra dat gebeurt, verdwijnen deze uit hun zoekresultaten. En daarna verdwijn JIJ uit de zoekresultaten. Wat voorkomt dat jij succesvol kan ondernemen, want Google is voor veel ondernemingen een belangrijke manier om klanten te krijgen.

Nog een risico van PBN’s

Een ander risico is dat het hele private blog network door de eigenaren wordt opgeheven. Dat kan zomaar gebeuren, om wat voor reden dan ook. Weg links waarvoor je betaald hebt en waarvan jij dacht dat je er baat bij zou hebben.

> Lees hier meer over de risico’s van linkbuilding

Herken zelf Private Blog Networks

Ik weet zeker dat je deze websites makkelijk herkent als onderdeel van een PBN wanneer je dit een paar keer hebt gecheckt. Maar vergeet niet dat PBN’s niet de enige manier is waarmee mensen de zoekresultaten proberen te manipuleren. Een systeem als Keyboost van @iPower is een ander voorbeeld. Wanneer je hier gebruik van maakt is er een groot risico dat het organisch bezoek aan je website er zo uit gaat zien:

Het effect van een PBN op je SEO en dus je organische zoekverkeer

Waarom dit stuk over Private Blog Networks?

Waarom ik dit schrijf? Omdat ik jou met mijn ervaring als business- en SEO-consultant wil helpen begrijpen wat er te overwegen valt, welke goede en slechte kanten dit soort dingen heeft. Wanneer jouw website of onderneming groeit, zul je regelmatig dit soort mails krijgen:

Een typische outreach e-mail voor linkbuilding

Veel mensen die dit soort mails sturen zeggen duizenden blogs te hebben waar jij jouw link kunt toevoegen. Ten eerste: hoe is dat überhaupt mogelijk? Ten tweede: het is BULLS**T.

Daarom geef ik je in dit artikel duidelijke, praktische tips om goed van slecht en geweldig van smerig te onderscheiden.  Te beginnen met een korte uitleg hoe blogs hun domeinautoriteit manipuleren.

Hoe Private Blog Networks werken en hoe ze domeinautoriteit manipuleren

Private Blog Networks zijn er enkel om de zoekmachine-algoritmes te manipuleren en omdat de eigenaren rijk willen worden van oprechte bedrijfseigenaren zoals jij en ik. De eigenaren zetten een hoeveelheid aan websites op die weer flink onderling naar elkaar linken. Zo geven de websites linkjuice door aan elkaar, waarmee ze de domeinautoriteit (DA) van deze websites even snel manipuleren. En die DA gebruiken ze dan om hun links aan jou te verkopen.

Pro-actieve PBN’s

Sommige PBN’s zijn heel pro-actief. Ze sturen continu mails om bedrijven zoals de jouwe te interesseren voor een betaald artikel of betaalde links op hun netwerk. En daarbij zullen ze de domeinautoriteit vaak ook gebruiken. Een spreadsheet met daarin prijzen wordt ook vaak gebruikt.

BETAAL NIET voor deze links.

Ik zal niet beweren dat al deze websites nep zijn, maar als er echte zijn, benader ze dan zelf. Doe het niet via deze onbekende persoon die jou een e-mail heeft gestuurd.

Reactieve PBN’s

Met de supersnelle groei van blogger outreach (het actief benaderen van bloggers voor linkbuilding) zijn er eigenaren van PBN’s die gewoon zitten te wachten op mails van mensen die als hongerige wolven op zoek zijn naar links. Als je dan een reactie krijgt, zal het iets zijn als:

Je kunt een link plaatsen voor € 100,-

En ook al adviseer ik om het niet te doen, ben ik zelf wel eens geneigd geweest om hier een zakelijke discussie van te maken. Dat hoort er een beetje bij als je opportunistisch bent.

Maar als je meer links wilt krijgen, houd hier dan rekening mee:

Hoe je een onbetrouwbaar PBN herkent

1: Check het e-mailadres

Aan een e-mailadres herken je al snel de types waar je beter niet mee in zee kunt gaan. Vaak zijn het Gmail- of Hotmailadressen of andere relatief anonieme e-mailadressen. Waarom zou je een e-mailadres vertrouwen dat niet eens gekoppeld is aan de website van een legitiem bedrijf? Vertrouw daarom geen mensen die niet mailen vanaf hun zakelijke e-mailadres.

In het voorbeeld hierboven zie je een mail.com e-mailadres. Wat ook opvalt is dat er een mail is gestuurd naar een info@-e-mailadres, dat bij ons niet in gebruik is. We ontvangen de mails wel, maar het e-mailadres wordt werkelijk nergens vermeld of gepromoot. Het feit dat men naar info@ e-mailt zegt dat ze gewoon maar op de gok e-mails sturen naar algemene e-mailadressen.

Oké, het betekent niet per se dat het onbetrouwbaar is, dus laten we verder gaan. Bekijk de websites eens die ze je voorstellen en bekijk die eens met enige gepaste zorgvuldigheid.

2. Check de kwaliteit van hun on-page SEO

Het eerste wat je doet op de websites is de kwaliteit van hun eigen SEO op de pagina’s zelf (on-page) eens kritisch bekijken. Vraag jezelf daarbij af:

Zijn de paginatitels automatisch gegenereerd of algemeen of zijn ze uniek en weloverwogen?

Dat doe je zo:

Bezoek het domein in Google Chrome en ga dan met je muis op het tabblad staan. Wanneer je met de muis over het tabblad gaat, zie je iets dat eruitziet als hieronder. Dat is de paginatitel, die tot zo’n 60 leestekens lang mag zijn.

De paginatitel in Google Chrome

Voor het geval je het niet doorhad: het bovenstaande voorbeeld is behoorlijk slecht. Het is duidelijk een automatisch gegenereerde paginatitel, gebaseerd op de websitenaam. Hier is verder geen enkele tijd of moeite in gestoken.

Een goede paginatitel ziet er ongeveer zo uit:

Een paginatitel die de ruimte benut die er is. Zonder standaard woordgebruik, maar omschrijvend.

Je ziet dat hier iets staat waar over nagedacht is. Of het beter kan? Misschien wel, maar het is duidelijk geen magere, weinigzeggende paginatitel.

Matige tot slechte copywriting

Er zijn veel websites waarop de copywriting matig is, dat zeker. Maar bij veel PBN-websites is het wel echt om te huilen wat je tegenkomt. Vreselijke kopteksten, inhoudelijk slechte teksten, kortom: je het er niks aan. Grote kans dat je dan te maken hebt met een website uit een Private Blog Network, zeker in combinatie met andere genoemde factoren. Kijk maar eens hoe “lekker” dit leest:

Verwarrende inhoud, matige grammatica: niet zeldzaam op PBN-websites

Totaal onsamenhangend hè? Wat bedoelen ze nu? Stel je voor dat iemand zo tegen jou zou gaan praten. Dan zou je toch onmiddellijk het meldpunt verwarde personen bellen? 😉

De volgende tekst heeft zelfs een kop waarbij je je afvraagt: “Is dit serieus?”

Onsamenhangende teksten, inhoudsloos ook nog, niemand leest dit graag. Ook weer typisch Private Blog Network-werk.

En wat hebben twijfels van ondernemers (tweede zin) in hemelsnaam te maken met online boerenkaas kopen? Wat een brei aan woorden dit…

Is dit dan keihard bewijs dat je met een onbetrouwbare PBN-website te maken hebt? Niet per se, dus check ook even de andere factoren.

3: Check de posities in Google

Kijk eens of deze website ergens op scoort. Het geeft een heel duidelijk beeld of het verkeer naar hun website overeenkomt met hun domeinautoriteit. Staat de website wel ergens in de zoekmachines? We gaan het onderzoeken. En niet gewoon de homepagina, onderzoek een aantal pagina’s om te kijken of ze er überhaupt wel posities mee halen in Google. Dat doe je zo:

  1. Ga naar de website
  2. Zoek een van hun oudere blogs op
  3. Kopieer de titel en plak ‘m in Google

Staan ze voor deze titel ergens in de top 10? Top 20 desnoods? Grote kans van niet. Dan kun je wel concluderen dat het behoorlijk schimmig is.

Let wel: baseer je conclusie niet op 1 of 2 resultaten, bekijk er minstens 5.

4: Check de Alexa Traffic Rank

De volgende check doe je gemakkelijk en snel door naar de Alexa SiteInfo pagina te gaan en de domeinnaam daar in te voeren. Grote kans dat het er dan zo uitziet:

PBN website beoordeeld op Alexa Rank

Hier hoort wel een kleine nuance bij, want Alexa werkt op basis van gebruikerspanels en daar zitten niet heel veel Nederlandse deelnemers bij. Voor Nederland is Alexa niet zo interessant, maar als je bovenstaande screenshot naast die van mijn website legt, zie je naast een overeenkomst toch ook een duidelijk verschil:

Alexa Traffic Rank voor mijn eigen website letterzaken.nl

In beide gevallen is er geen Alexa Rank, maar je ziet wel dat bij de PBN-website totaal geen ‘Global Rank’ heeft. Dat geeft al iets aan. Voor echt goede checks op dit soort zaken heb je betaalde tools nodig, zoals mijn favoriete tool Ahrefs [aff]. Als jij een andere (gratis) tool weet, laat het dan zeker even weten in de reacties.

Verder is het natuurlijk ook een kwestie van gezond verstand. Een pas gestarte blogger heeft natuurlijk nog nooit Alexa Rank kunnen opbouwen. Combineer deze informatie dus vooral ook met hoe lang een blog al actief is, mocht dat te zien zijn.

Als iemand zegt dat een website een domeinautoriteit van meer dan 60 heeft, maar geen Alexa Traffic heeft om dat aan te tonen, is de kans wel heel groot dat de DA is gemanipuleerd.

5: Wat staat er in de footer?

Ook de footer geeft iets weg over de moeite die er in een website gestoken is. In een website uit een Private Blog Network wordt weinig moeite gestoken natuurlijk. In veel gevallen staan de details van het theme nog gewoon in de footer, zoals in dit voorbeeld:

Een typische footer van een website uit een Private Blog Network

6: Zien ze er allemaal hetzelfde uit qua design?

Grote kans dat verschillende websites uit een PBN er (nogal) hetzelfde uitzien. Misschien een enkele variatie qua kleuren, maar verder lijken ze wel heel erg op elkaar. En let op: als je goed zoekt, zie je ook nog wel eens dat er dezelfde artikelen artikelen op staan…

7: Staan er veel diverse onderwerpen op?

Wat echt heel duidelijk weggeeft dat je te maken hebt met een website uit een Private Blog Network is dat een website artikelen over (te) veel diverse onderwerpen heeft. Er zijn PBN-websites die wel echt 1 (hoofd)onderwerp hebben hoor, laat dat duidelijk zijn. Maar wanneer het van mode naar loodgieters en mediation gaat, is de website wel heel inconsistent qua inhoud. En dat is echt wel een heel duidelijk signaal dat het een PBN-website is.

Artikelen met veel verschillende soorten onderwerpen, dan mag je je wel achter je oren krabben...

Kijk eens in de rechterkolom en naar de laatste berichten. Veel verschillende onderwerpen. Een typische artikelmarketingwebsite die onderdeel is van een Private Blog Network.

 

8. Correspondeert de leeftijd van het eerste artikel met de DA?

Ik snap dat bovenstaande wat moeilijk lijkt, dat valt gelukkig mee. Als jou een domeinautoriteit wordt voorgespiegeld, kijk dan ook naar de datum van het eerste artikel op de website. Als het eerste artikel nog vrij recent is, is het vreemd als de website een hoge DA heeft. Je kunt er dan vanuit gaan dat het domein gekocht is toen deze weer vrijkwam en dat de domeinautoriteit is opgebouwd door een vroegere website-eigenaar. Het opkopen van websites die ‘uit quarantaine’ komen is een van de typische werkwijzen van PBN-ondernemers.

Je kunt de domeinautoriteit niet in korte tijd enorm doen groeien. Daar gaat tijd, veel werk en een hoop promotie in zitten. Als het oudste artikel op een blog nog geen 12 maanden oud is, is een DA van 40 echt het maximale.

9: Vaagheid rondom de mensen achter een website

Dit is een bonus van mij die niet in het originele artikel staat. Als website-eigenaren moelijk te achterhalen vallen, is de kans groot dat je met een PBN of andere minder betrouwbare website te maken hebt. Enkel een contactformulier of e-mailadres om contact op te nemen moet eigenlijk al alarmbellen doen rinkelen. Het is in Nederland -in tegenstelling tot veel andere landen- sowieso verplicht om adresgegevens te vermelden op een website.

De vaagheid is geen vereiste. Ik kom ook PBN’s tegen waar de eigenaren gewoon hun bedrijfsnaam op vermelden. Of die hun gegevens niet afschermen wanneer je de domeinnaam checkt op SIDN.nl.

Aan welke van deze punten voldoet een PBN nu?

Matt gaf al bij een aantal punten aan dat ze niet per se een signaal zijn voor een website uit een Private Blog Network. Eén of enkele van deze punten op zich zijn inderdaad geen keihard bewijs. Een combinatie van enkele van deze punten, en al zeker ál deze punten tegelijk moeten je in ieder geval doen twijfelen.

Als je regelmatig deze punten naast een vermoedelijke PBN-website houdt, weet je straks vrij makkelijk te bepalen of het inderdaad een PBN-website is.

Meer artikelen over deze onderwerpen:

> Linkbuilding doe je niet zo
> Hoe Domain Rating geen invloed heeft op je SEO. En toch weer wel.

Aan het begin van dit artikel werd je al gewezen op de risico’s. Nu weet je ook hoe je PBN’s kunt herkennen. Heb je vragen of wil je hier iets anders over kwijt, laat je lekker gaan in de reacties hieronder 😉

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.