Zelf zoekwoordenonderzoek doen? Volg deze praktische handleiding voor wat ik zoektermenonderzoek noem.

Zoekwoorden-onderzoek: een praktische handleiding

Dit artikel werd oorspronkelijk gepubliceerd op 1 mei 2014 en is op 16 juli 2015 geüpdatet en opnieuw gepubliceerd

Zoekmachine-optimalisatie begint met zoekwoordenonderzoek. En dat kun je zelf doen. Je legt wat mij betreft in ieder geval de basis. Want wie staat er nu aan de basis van jouw website? Ik denk dat je er nog wel eens lol aan zult beleven ook. Probeer het maar eens.

Overigens houd ik het zelf liever op ‘zoektermen’ dan ‘zoekwoorden’, omdat ‘zoekwoorden’ de suggestie kan wekken dat het om een enkel woord gaat. Zoektermenonderzoek dus. Volg de onderstaande stappen

Zoektermen-onderzoek op zoekwoorden-onderzoek - Zelf zoektermen-onderzoek doen

Hoe doe je dat dan?

In mijn betoog om te beginnen met zoektermen-onderzoek gaf ik de drie opties aan. En die hoef je niet op te zoeken, ik vermeld ze gewoon weer. En daarna zal ik per optie aangeven hoe jij deze kunt inzetten. Maar er zijn nog wat stappen vóór het eigenlijke onderzoek. Die neem ik hier eerst met je door. En daarmee kom ik direct tegemoet aan de reactie van Sebastiaan Hendriks op 15 oktober 2014 🙂

De eerste stappen

Er zijn grofweg twee stappen die je zet voordat je aan het zoektermen-onderzoek zelf begint:

1. Denk zelf goed na

Denk hoe jijzelf zou zoeken op jouw product of dienst. Wat bied je aan en is dat ook echt waar je doelgroep op zoekt? Vooral in het geval van dienstverlening geldt dat je klant mogelijk op zoek is naar een oplossing die hij zelf niet kent. Dus formuleer het probleem of een andere vraag die je klant zal hebben. Bij producten is het makkelijker, want wie een product wil, zoekt veelal naar merk, model en wellicht wat specificaties.

Door zelf goed na te denken kom je uiteindelijk met een lijst met mogelijke zoektermen die je verder onderzoekt. Je kunt dit ook op papier als een soort ideeënwolk uittekenen. Je begint met een of meerdere belangrijke woorden en gaat van daaruit verder werken naar specifieke zoektermen. Laat je hersens maar gewoon hun werk doen. De lijst die hieruit volgt, gebruik je dan voor het verdere onderzoek dat hierna wordt behandeld.

2. Vraag het!

Hoe kom je achter informatie die je zelf niet voorhanden hebt? Juist, door het te vragen. En waarom zou je dat voor je zoektermen niet doen? Vraag je vrienden, familie en vooral je (potentiële) klanten waar ze op zouden zoeken. Een belangrijke tip: leg ze zo weinig mogelijk de woorden in de mond. Stel dus een zo neutraal mogelijke vraag, zoals bijvoorbeeld: “waarop zou jij zoeken als je jouw website beter vindbaar zou willen maken?” of “waar zou jij op zoeken als je een oplossing zou zoeken voor je rugpijn?”.

Wat is er nu waardevoller dan de informatie die je van buitenstaanders krijgt? Onderschat je vrienden en familie hierin niet, ook zij komen echt met waardevolle input voor je. Dus schroom niet en vraag het. En daarna ga je verder met het werkelijke onderzoek.

Drie basismethodes voor zoektermen-onderzoek

Met je lijst of lijstjes ga je aan de slag om de zoektermen verder te onderzoeken. Hieruit komen in het gunstigste geval ook weer nieuwe zoekwoorden of zoekwoordencombinaties. Het doel is om uiteindelijk te bepalen welke zoektermen relevant en interessant genoeg zijn om op gevonden te willen worden.

De drie basismethodes zijn:

  1. Google (of een andere zoekmachine)
  2. Google Adwords Zoekwoordplanner (KeywordPlanner)
  3. Diverse (online) tools, programma’s en apps

Ben je klaar voor je eigen zoektermen-onderzoek? Daar gaan we dan!

Zoektermen uit Google ophalen

De methode in Google werkt heel simpel. Tik je zoekterm in zoals je normaal een zoekopdracht zou doen. Stel dat je coach bent in Apeldoorn. Dan denk je uiteraard als eerste aan “coach apeldoorn”. Toch? Zou ik wel doen in ieder geval. Buiten het feit dat je daarbij flinke concurrentie hebt van een winkelketen die COACH heet*, zijn er ook veel verschillende soorten coaches. Het zoekwoord ‘coach’ raad ik je daarom al af. Niettemin is het wel de start van je onderzoek.

*Inmiddels is COACH hernoemd naar 'Athlete's Foot' en gaat dit niet meer op. Niettemin blijft het voorbeeld relevant ;)

Bij Google kun je gebruik maken van twee opties: Google Suggest en de gerelateerde zoekopdrachten. Google Suggest is de benaming van de suggesties die je ziet wanneer je begint met typen in de zoekbalk van Google. Deze optie kun je overigens uitschakelen, maar komt voor zoektermen-onderzoek natuurlijk wel goed van pas. En type je gewoon eerst “coach apeldoorn” in, kun je daarna doorscrollen naar het einde van de pagina. Het zal je vast wel eens opgevallen zijn dat Google daar gerelateerde zoekopdrachten weergeeft:

Google zoekresultaten zoektermen-onderzoek coach apeldoorn

Hier zie je dat de suggesties heel uiteenlopend zijn en zowel met coaching als met de winkelketen te maken hebben. De voor jou nuttige suggesties noteer je en kun je verder onderzoeken. Ofwel door deze ook weer in Google in te voeren om daar weer gerelateerde zoekopdrachten, ofwel om deze met een van de andere tools nader te onderzoeken.

De Google Adwords Zoekwoordplanner

NB: in september 2016 heeft Google de mogelijkheid om data uit de Zoekwoordplanner op te halen gewijzigd. Dit betekent niet dat je de Zoekwoordplanner niet meer kunt gebruiken. De nieuwe methode heb ik in dit artikel uitgelegd.

Wellicht ken je ‘m al, toch blijkt hij voor velen nog een grote onbekende: de Google Adwords Zoekwoordplanner. Zoals de naam al zegt, is dit een tool voor Google Adwords, het programma voor de betaalde zoekresultaten in Google. De Zoekwoordplanner is echter ook prima in te zetten voor het onderzoek van zoektermen voor je website. In het kort: voer een term in, kies voor ‘zoekwoordideeën’ en zie daar: de door jou ingevoerde zoekterm(en), aangevuld met alternatieven. En allemaal met het zoekvolume: het (gemiddelde) aantal zoekopdrachten per maand op die zoektermen.

 

Google Adwords Zoekwoordplanner - Zelf zoektermen-onderzoek doen

 

Kies daarbij niet al te gretig voor de zoektermen die de meeste maandelijkse zoekopdrachten hebben. Die hebben vaak ook de meeste en zwaarste concurrentie. Je ziet echter ook welke zoektermen (te) weinig maandelijkse zoekopdrachten hebben. Voor deze zoektermen heeft het dus geen zin om er veel tijd en geld in te steken. Direct laten vallen dus en door met de rest die wel interessant is. Of ze moeten je inspireren tot weer andere zoektermen.

Belangrijk is dat je meerdere zoekwoorden of zoektermen invoert in de Zoekwoordplanner. Je hebt wel voldoende input nodig om tot de juiste zoektermen voor jouw website te komen. En dit eventueel weer verder te onderzoeken in een van de complexere zoekwoordentools. Je haalt dus vooral suggesties en een indicatie van het aantal zoekopdrachten per maand op in de Zoekwoordplanner (het zoekvolume). Op basis hiervan zul je wel verder onderzoek moeten doen, waaronder concurrentie-onderzoek.

Zoekwoordentools en -programma’s

Er zijn veel verschillende programma’s en (online) tools voor verder onderzoek op je zoektermen. Of je deze tools inzet, is afhankelijk van de mate van verantwoordelijkheid die jij hebt voor een site. Heb je een webdesigner die je SEO doet, of betrek je een andere professional met kennis op gebied van SEO, dan is het verstandig dit verder door hen te laten doen. Ga je het zelf verder onderzoeken, dan kun je daar diverse tools voor kiezen. Sommige geven zeer uitgebreide rapportages met tientallen tot zelfs honderden suggesties, inclusief de zoekvolumes. Andere bieden net iets meer dan je uit Google en de Zoekwoordplanner haalt.

Er zijn verschillende tools en programma’s, die elk op hun eigen manier werken. We onderscheiden daarin twee soorten:

  • online tools, zoals Übersuggest
  • desktopprogramma’s, die je installeert op je computer, maar uiteraard wel een internetverbinding nodig hebben

De online tools zijn soms gratis, soms betaald. Vaak zijn er freemium-versies van verkrijgbaar. Gratis proberen dus, maar na de proefperiode betalen, of gratis gebruiken met beperkte functionaliteit. Mijn persoonlijke bezwaar is dat je bij tools als Übersuggest en keywordtool.io enkel suggesties krijgt. De zoekvolumes moet je dan weer gaan uitzoeken. In feite zijn deze tools vooral een aanvulling op de eerste stappen, die hiervoor genoemd zijn.

De desktopprogramma’s zijn zonder uitzondering betaald, maar kun je veelal gratis uitproberen. Geïnteresseerd in zo’n programma? Op AllSEOsoftware vind je een overzicht van diverse tools en programma’s die je kunt gebruiken.

Tools die ik heb gebruikt

Ik heb diverse tools geprobeerd en zelfs aangeschaft. Market Samurai was de eerste, maar diverse functies uit die tool zijn inmiddels verdwenen. Onder andere zoektermenonderzoek is niet meer mogelijk vanwege de beperking van de data uit Googles Zoekwoordplanner. SEMrush vond ik erg omslachtig en de Keyword Explorer van Moz geeft ook een soort ‘ranges’, zoals Google dat nu doet.

Eerst aankoop, dan ook nog abonnement

De SEO Powersuite vond ik erg interessant en kocht ik voor een aanbiedingsprijs. Enkele honderden euro’s, dat had ik er wel voor over. Totdat bleek dat ik na 6 maanden een abonnement moest afsluiten om data op te kunnen halen. Toen haakte ik af. Gebruiksvriendelijk vond ik de tool ook al niet. Maandelijks betalen (SaaS; Software as a Service) vind ik niet gek, maar ik moet wel waar voor mijn geld krijgen.

En toen ontdekte ik Ahrefs

Oké, toegegeven: ik heb Ahrefs niet zelf ontdekt. Tijdens de opleiding tot SEO-specialist werd het aanbevolen door Alain Sadon. En ik ben er weg van. Vooral omdat ik nu niet alleen behoorlijk nauwkeurige zoekvolumes krijg, maar ook nog eens weet hoeveel er doorgeklikt wordt in de zoekresultaten. Waardoor ik bijvoorbeeld weet dat het interessanter is om gevonden te worden op ‘SEO tekstschrijver’ dan op ‘SEO teksten’ 😉

Daarom is goed zoektermenonderzoek belangrijk: data uit Ahrefs toont zoekvolume en aantal klikken op het zoekresultaat in Google

Zie hier hoe Ahrefs toont dat er meer geklikt wordt op ‘seo tekstschrijver’ dan op ‘seo teksten’. Ook daarom is goed zoektermenonderzoek belangrijk.

Dat Ahrefs een dure tool is, zal ik niet ontkennen. Het is echter een enorm complete SEO-tool en daarmee zijn geld waard. Mits je het wekelijks gebruikt en ook alle andere onderdelen van de tool gebruikt. Voor alleen zoektermenonderzoek zijn de kosten te hoog. Of je huurt mij in om Ahrefs voor je in te zetten 🙂

Ga jij nu zelf aan de slag met je zoektermen?

Heb je inspiratie gekregen en ga je zelf aan de slag? Of ben je ondertussen zelfs al aan de slag gegaan met onderzoek naar jouw zoektermen? Laat me weten wat je hier aan hebt gehad. Of misschien heb je nog vragen of tips? Ik zeg: brand maar los met die reacties!

* Dit is een affiliate link. Ik ben een tevreden gebruiker en beveel dit programma graag aan, en als ik daar dan ook nog wat voor terugkrijg, waarom zou ik dat niet doen? :-)

 

10 antwoorden
  1. Sebastiaan
    Sebastiaan zegt:

    Dag Nathan,
    Een prima artikel, maar slaan we op dit moment niet enkele belangrijke stappen over?
    Over het algemeen begint iedereen zijn/haar zoekwoorden onderzoek bij de Google Keywordplanner. Vrij logisch, het is een enorm handige tool, maar wel een tool die je in mijn ogen pas in een later stadium gebruikt.
    Als je het mij vraagt zijn de beste zoekwoorden, zoekwoorden die genoeg maandelijkse zoekopdrachten hebben, hun doel ondersteunen EN die vergeten zijn door de concurrent.
    Zo starten vele met een zoekwoorden analyse, in plaats van een onderzoek. In mijn ogen ligt daar een groot verschil. Een zoekwoorden onderzoek is bedoelt om zoveel mogelijk zoekwoordsuggesties te verzamelen, de analyse is om deze gevonden zoekwoorden te analyseren.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Dank voor je reactie Sebastiaan. Je hebt gelijk dat het begint met een analyse. Voor mij loopt dat gelijk aan het onderzoek, maar ik kan me er zeker in vinden dat het begint met een lijst met zoektermen. De tool die ik gebruik voor zoektermen-onderzoek is echter zo uitgebreid, dat deze mij wel helpt aan inspiratie voor nieuwe zoektermen en zo dus bijdraagt aan de analyse. Ik kom alternatieven tegen die ik weer verder kan onderzoeken of die mij weer inspireren om andere combinaties van woorden te gebruiken.

      Jouw artikel over beginnen met de analyse door zelf een lijst op te stellen vind ik een heel sterke. Stiekem doe ik dat natuurlijk ook al, en in mijn enthousiasme vergeet ik dat het met die lijst begint. Die lijst vraag ik ook altijd aan opdrachtgevers, want alleen daarmee kan ik zelf mijn onderzoek doen.

      Een waardevolle aanvulling, dank je wel!

      Beantwoorden
  2. Mark van Tuel
    Mark van Tuel zegt:

    Sterk dat je begint met “1. Denk zelf goed na”. In de praktijk zie ik dit vaak anders lopen. Men begint en staart zich blind op de uitkomsten van de Zoekwoordplanner en op andere tools. Uiteraard geven ze een goede indicatie maar er gaat niets boven zoekwoorden onderzoek met je verstand. Als je gaat brainstormen (zelf of met de klant) dan kom je vaak op andere zoekwoord-combinaties en synoniemen die anders niet snel naar voren komen met zoekwoorden tools.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Ere wie ere toekomt, want deze toevoeging is erbij gekomen met dank aan Sebastiaan Hendriks. Hoewel ik het uiteraard zelf altijd al doe, is het een voor mij (te) logische stap, waardoor ik deze vergeten was op te nemen. Sebastiaan heeft hier ook al eens een stuk over geschreven en attendeerde mij er subtiel op in zijn reactie in oktober 2014 😉

      Sowieso is het een kwestie van meer “outside the box” denken, hoe lastig dat vaak ook is. Men denkt vaak te veel in hun aanbod en te hoog concurrerende zoektermen. Sterker: vaak ook op losse zoekwoorden, waar de concurrentie veel te hoog op is en waarvan de relevantie vaak ook niet sterk is, omdat het eerder een informationele zoekopdracht is dan een transactionele zoekopdracht, terwijl die laatste -ondanks de overwegend lagere zoekvolumes- veel interessanter zijn, omdat de zoeker veelal in de koopfase zit, of anders in de oriënterende fase.

      Beantwoorden
  3. Lariss
    Lariss zegt:

    Interessant artikel en zeker behulpzaam voor een ieder die zich bezig houdt met SEO. Waar ik echter tegen aan loop is het stuk uit de tekst rondom laag zoekverkeer. Als bedrijf met een heel specifiek product kan dit juist betekenen dat er vrijwel altijd een laag zoekverkeer is rondom jouw zoekterm. Juist omdat je te algemene woorden direct al uitsluit en meer op long-tail zoektermen gaat zitten. Heb je als bedrijf dan per definitie weinig kans om hoog te scoren vanwege het lage zoekverkeer rondom specifieke zoektermen?

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Dank voor je reactie, en interessante vraag Lariss.

      Een laag zoekvolume betekent niet per se lage concurrentie. Het is dus de concurrentie waar je naar moet kijken. Daar schreef ik overigens ook al een artikel over: https://letterzaken.nl/seo-concurrentieanalyse-misverstanden/

      Eigenlijk betreft het twee belangrijke stappen: allereerst zoektermen-onderzoek, waarbij je naast zoekvolume ook kijkt naar commercialiteit van de zoekterm. Is het een zogenaamde ‘transactionele zoekopdracht‘, wat kort gezegd inhoudt dat de kans bijzonder groot is dat de zoeker ook wil kopen? Dan is de zoekterm interessant genoeg om verder te onderzoeken en ga je dus stap 2 uitvoeren: de concurrentie-analyse die ik hierboven ook al noemde.

      Dus: laag zoekvolume? Niet per se een probleem als het bijvoorbeeld “tweedehands laptop” betreft, want uit “tweedehands” blijkt al dat er grote kans is op de intentie om te kopen en als je dan hoog komt, is de kans groot dat men ook echt koopt. Zijn er echter een paar grote aanbieders van tweedehands laptops, die ijzersterk zijn in hun online marketing en dus ook hun SEO goed voor elkaar hebben, gaat het lastig worden om die te verslaan.

      Kun je hiermee uit de voeten?

      Beantwoorden

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] Veenstra van Letterzaken schrees een duidelijke handleiding voor het uitvoeren van een […]

  2. […] die invloed heeft op de performance (en dus de indexering) van je hele website, is indexering op jouw zoektermen relevant. Goed geoptimaliseerde afbeeldingen zorgen niet alleen voor een goede positie van je […]

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.