Zelf zoekwoordenonderzoek doen? Volg deze praktische handleiding voor wat ik zoektermenonderzoek noem.

Zoekwoorden-onderzoek: een praktische handleiding

Zoekmachine-optimalisatie begint met zoekwoordenonderzoek. En dat kun je zelf doen. Je legt wat mij betreft in ieder geval de basis. Want wie staat er nu aan de basis van jouw website? Ik denk dat je er nog wel eens lol aan zult beleven ook. Probeer het maar eens.

Dit artikel werd oorspronkelijk gepubliceerd op 1 mei 2014 en is geüpdatet op 29 maart 2018

Overigens houd ik het zelf liever op ‘zoektermen’ dan ‘zoekwoorden’, omdat ‘zoekwoorden’ de suggestie kan wekken dat het om een enkel woord gaat. Zoektermenonderzoek dus wat mij betreft. Volg hiervoor de onderstaande stappen.

Zoektermen-onderzoek op zoekwoorden-onderzoek - Zelf zoektermen-onderzoek doen

Hoe doe je dat dan?

In mijn betoog om te beginnen met zoektermen-onderzoek gaf ik de drie opties aan. En die hoef je niet op te zoeken, ik vermeld ze gewoon weer. En daarna zal ik per optie aangeven hoe jij deze kunt inzetten. Maar er zijn nog wat stappen vóór het eigenlijke onderzoek. Die neem ik hier eerst met je door. En daarmee kom ik direct tegemoet aan de reactie van Sebastiaan Hendriks op 15 oktober 2014 🙂

De eerste stappen

Er zijn grofweg twee stappen die je zet voordat je aan het zoektermen-onderzoek zelf begint:

1. Denk zelf goed na

Denk hoe jijzelf zou zoeken op jouw product of dienst. Wat bied je aan en is dat ook echt waar je doelgroep op zoekt? Vooral in het geval van dienstverlening geldt dat je klant mogelijk op zoek is naar een oplossing die hij zelf niet kent. Dus formuleer het probleem of een andere vraag die je klant zal hebben. Bij producten is het makkelijker, want wie een product wil, zoekt veelal naar merk, model en wellicht wat specificaties.

Door zelf goed na te denken kom je uiteindelijk met een lijst met mogelijke zoektermen die je verder onderzoekt. Je kunt dit ook op papier als een soort ideeënwolk uittekenen. Je begint met een of meerdere belangrijke woorden en gaat van daaruit verder werken naar specifieke zoektermen. Laat je hersens maar gewoon hun werk doen. De lijst die hieruit volgt, gebruik je dan voor het verdere onderzoek dat hierna wordt behandeld.

2. Vraag het!

Hoe kom je achter informatie die je zelf niet voorhanden hebt? Juist, door het te vragen. En waarom zou je dat voor je zoektermen niet doen? Vraag je vrienden, familie en vooral je (potentiële) klanten waar ze op zouden zoeken. Een belangrijke tip: leg ze zo weinig mogelijk de woorden in de mond. Stel dus een zo neutraal mogelijke vraag, zoals bijvoorbeeld: “waarop zou jij zoeken als je jouw website beter vindbaar zou willen maken?” of “waar zou jij op zoeken als je een oplossing zou zoeken voor je rugpijn?”.

Wat is er nu waardevoller dan de informatie die je van buitenstaanders krijgt? Onderschat je vrienden en familie hierin niet, ook zij komen echt met waardevolle input voor je. Dus schroom niet en vraag het. En daarna ga je verder met het werkelijke onderzoek.

Drie basismethodes voor zoektermen-onderzoek

Met je lijst of lijstjes ga je aan de slag om de zoektermen verder te onderzoeken. Hieruit komen in het gunstigste geval ook weer nieuwe zoekwoorden of zoekwoordencombinaties. Het doel is om uiteindelijk te bepalen welke zoektermen relevant en interessant genoeg zijn om op gevonden te worden.

De drie basismethodes zijn:

  1. Google (of een andere zoekmachine)
  2. Gratis tools
  3. Betaalde tools

Ben je klaar voor je eigen zoektermen-onderzoek? Daar gaan we dan!

Zoektermen uit Google ophalen

De methode in Google zelf werkt heel simpel. Tik je zoekterm in zoals je normaal een zoekopdracht zou doen. Stel dat je coach bent in Apeldoorn. Dan denk je uiteraard als eerste aan “coach apeldoorn”. Toch? Zou ik wel doen in ieder geval. Buiten het feit dat je daarbij flinke concurrentie hebt van een winkelketen die COACH heet*, zijn er ook veel verschillende soorten coaches. Het zoekwoord ‘coach’ raad ik je daarom al af. Niettemin is het wel de start van je onderzoek.

*Inmiddels is COACH hernoemd naar ‘Athlete’s Foot’ en gaat dit niet meer op. Niettemin blijft het voorbeeld relevant 😉

In Google kun je gebruik maken van twee opties: Google Suggest en de gerelateerde zoekopdrachten. Google Suggest is de benaming van de suggesties die je ziet wanneer je begint met typen in de zoekbalk van Google. Deze optie kun je overigens uitschakelen, maar komt in je zoektermenonderzoek natuurlijk wel goed van pas. En type je gewoon eerst “coach apeldoorn” in, kun je daarna doorscrollen naar het einde van de pagina. Het zal je vast wel eens opgevallen zijn dat Google daar gerelateerde zoekopdrachten weergeeft:

Google zoekresultaten zoektermen-onderzoek coach apeldoorn

Hier zie je dat de suggesties heel uiteenlopend zijn en zowel met coaching als met de winkelketen te maken hebben. De voor jou nuttige suggesties noteer je en kun je verder onderzoeken. Ofwel door deze ook weer in Google in te voeren om daar weer gerelateerde zoekopdrachten, ofwel om deze met een van de andere tools nader te onderzoeken.

De Google Adwords Zoekwoordplanner

 

Tot september 2016 was de Zoekwoordplanner van Google een prima te gebruiken gratis tool. Althans, dat dacht ik. Vlak daarvoor ontdekte ik al dat de data die je krijgt van Google helemaal niet zo sterk zijn. En in september 2016 wierp Google nog een drempel op om de tool te gebruiken: alleen als je echt een AdWords-campagne draait, krijg je nog “exacte” zoekvolumes te zien. Heb je geen AdWords lopen, krijg je enkel nog “ranges” te zien.

Er is meer dan alleen die wijziging

Los van de wijziging in 2016 is er meer aan de hand. Google combineert namelijk vergelijkbare woorden, meervoud en enkelvoud en geeft zo niet gegarandeerd de data die je odig hebt. Anders gezegd: de data zijn niet nauwkeurig genoeg om goede beslissingen op te baseren. Wat mij betreft is de Zoekwoordplanner dus alleen maar geschikt voor betaalde campagnes.

Google Adwords Zoekwoordplanner - Zelf zoektermen-onderzoek doen

Gratis zoekwoordentools

Er zijn veel verschillende programma’s en (online) tools voor verder onderzoek op je zoektermen. Of je deze tools inzet, is afhankelijk van de mate van verantwoordelijkheid die jij hebt voor een site. Heb je een webdesigner die je SEO doet, of betrek je een andere professional met kennis op gebied van SEO, dan is het verstandig dit verder door hen te laten doen. Ga je het zelf verder onderzoeken, dan kun je daar diverse tools voor kiezen. Sommige geven zeer uitgebreide rapportages met tientallen tot zelfs honderden suggesties, inclusief de zoekvolumes. Andere bieden net iets meer dan je uit Google en de Zoekwoordplanner haalt.

Er zijn veel verschillende gratis tools voor verder onderzoek op je zoektermen. En gratis hebben we natuurlijk het liefst, want waarom zouden we geld uitgeven? Maar laten we ook eerlijk zijn: wat mag je verwachten als iets gratis is? Ik bespreek hierbij dus eerst een aantal gratis tools.

KWFinder

Van de betaalde tool KWFinder** is ook een gratis variant. Sterker nog: 2 varianten:

Zonder account: maximaal 3 zoekopdrachten per dag, maximaal 25 suggesties per zoekopdracht en maximaal 50 suggesties in totaal
Met account: maximaal 5 zoekopdrachten per dag, maximaal 50 suggesties per zoekopdracht en maximaal 250 suggesties in totaal

Je krijgt dus een beperkt aantal suggesties, wat je wel beperkt in de volledigheid van je onderzoek. Daarnaast twijfel ik aan de nauwkeurigheid van de zoekvolumes. Ik heb ontdekt dat die deels uit Googles Zoekwoordplanner komen en daarvan heb ik al aangegeven dat die niet echt geschikt zijn om te gebruiken voor SEO.

Leuk voor de suggesties, niet voor grondig zoektermenonderzoek.

Ubersuggest

Ubersuggest was lange tijd een zelfstandige tool en is nu eigendom van Neil Patel. Los van mijn mening over Neil Patel is het een vooruitgang geweest dat hij deze tool nu aanbiedt. Waar Ubersuggest eerst alleen maar suggesties voor zoektermen gaf, krijg je nu ook zoekvolumes. Alleen: die komen weer uit Googles Zoekwoordplanner. Wel handig: de zoektermsuggesties komen ook uit Google Suggest. Daarnaast heeft Neil Patel de mogelijkheid toegevoegd om andere kanalen, zoals Google Images, YouTube en Shopping te onderzoeken.

Beter dan KWFinder, omdat er minder beperkingen zijn, je ook op specifieke kanalen kunt onderzoeken en omdat de suggesties ook uit Google Suggest komen.

Keyword Shitter

Jajajajaja, grappige naam. Of misschien vind je dat juist niet grappig. Niet mijn bedenksel in ieder geval. Dit is ook een behoorlijk handige tool, omdat je er enorme aantallen zoektermsuggesties uit krijgt. Nadeel: daar zitten dan ook heel veel totaal irrelevante suggesties bij en zelfs zoektermen uit andere landen en talen. Voordeel: je kunt gaan filteren door ‘negatieve woorden’ in te voeren, maar het kost je al met al wel veel tijd om dat zo te doen. En je krijgt geen zoekvolumes.

Al met al een aardige tool om veel suggesties te krijgen, maar daardoor ook tijdrovend. En je mist zoekvolumes.

Answerthepublic

Iedere keer als ik deze tool open, moet ik aan Pierre Kartner/Vader Abraham denken. Maar dat terzijde. Ook dit is een handige tool die veel zoektermsuggesties geeft, gesorteerd op type zoekterm:

  • Vragen
  • Met voorzetsels
  • Vergelijkingen
  • Verwante zoektermen

En je krijgt ze netjes alfabetisch aangeboden ook nog. Alleen: weer geen zoekvolumes. Wel kun je je lijst weer netjes downloaden, zodat je die verder kunt onderzoeken.

Handig voor met name zoekvragen en daarmee ook vooral voor voice search. Het gaat hier wel vooral om longtail zoekopdrachten, dus vooral een aanvulling op de andere tools.

Ik vind deze Pierr Kartner look-alike op answerthepublic.com behoorlijk irritant

Gratis tools samengevat

Wat mij betreft is het aardig dat er gratis tools zijn, maar ze hebben wel allemaal hun beperkingen. Gebruik ze voor inspiratie om zo verder onderzoek te doen, maar baseer je SEO-strategie er niet op. Mijn werkwijze voor deze tools is: inspiratie en zoektermsuggesties krijgen uit deze tools, om die verder weer te onderzoeken in tools die uitgebreidere en meer nauwkeurige data geven.

Betaalde tools

De betaalde tools bieden meer dan je uit Google en de gratis tools haalt. Er zijn veel betaalde tools met elk hun voor- en nadelen. Als je overweegt om betaalde tools in te zetten, raad ik je aan om ze te testen door gebruik. De meeste bieden een gratis proefperiode aan.

Betaalde tools die je kunt overwegen zijn:

Enkele tools die ik heb gebruikt

Ik heb diverse tools geprobeerd en zelfs aangeschaft. Market Samurai was de eerste, maar door het verdwijnen van diverse functies uit die tool is deze niet meer bruikbaar voor zoektermenonderzoek. SEMrush vond ik persoonlijk erg omslachtig en de Keyword Explorer van Moz geeft ook een soort ‘ranges’, zoals Google dat nu doet. Deze zijn iets nauwkeuriger, maar zelf kan ik er niet veel mee. Maar hé, ieder zo zijn voorkeuren, mijn mening is heus niet heilig. Probeer dus vooral zelf de tools uit door te profiteren van hun proefperiodes.

En toen ontdekte ik Ahrefs

Oké, toegegeven: ik heb Ahrefs niet zelf ontdekt. Tijdens de opleiding tot SEO-specialist werd het aanbevolen door Alain Sadon. En ik ben er weg van. Vooral omdat ik nu niet alleen behoorlijk nauwkeurige zoekvolumes krijg, maar ook nog eens weet hoeveel er doorgeklikt wordt in de zoekresultaten. Waardoor ik bijvoorbeeld weet dat het interessanter is om gevonden te worden op ‘SEO tekstschrijver’ dan op ‘SEO teksten’ 😉

Daarom is goed zoektermenonderzoek belangrijk: data uit Ahrefs toont zoekvolume en aantal klikken op het zoekresultaat in Google

Zie hier hoe Ahrefs toont dat er meer geklikt wordt op ‘seo tekstschrijver’ dan op ‘seo teksten’. Ook daarom is goed zoektermenonderzoek belangrijk.

Dat Ahrefs een dure tool is, zal ik niet ontkennen. Het is alleen wel een enorm complete SEO-tool en daarmee zijn geld waard. Mits je het wekelijks gebruikt en ook alle andere onderdelen van de tool gebruikt. Voor alleen zoektermenonderzoek zijn de kosten te hoog. Of je huurt mij in om Ahrefs voor je in te zetten 🙂

**In dit artikel maak ik gebruik van enkele affiliate links; ga jij een tool gebruiken, dan krijg ik daar een vergoeding voor. Kost jou niks extra en ik krijg een kleine beloning voor de tijd die ik in mijn blogs steek.

Ga jij nu zelf aan de slag met je zoektermen?

Heb je inspiratie gekregen en ga je zelf aan de slag? Of ben je ondertussen zelfs al aan de slag gegaan met onderzoek naar jouw zoektermen? Laat me weten wat je hier aan hebt gehad. Of misschien heb je nog vragen of tips? Ik zeg: brand maar los met die reacties!

 

10 antwoorden
  1. Sebastiaan
    Sebastiaan zegt:

    Dag Nathan,
    Een prima artikel, maar slaan we op dit moment niet enkele belangrijke stappen over?
    Over het algemeen begint iedereen zijn/haar zoekwoorden onderzoek bij de Google Keywordplanner. Vrij logisch, het is een enorm handige tool, maar wel een tool die je in mijn ogen pas in een later stadium gebruikt.
    Als je het mij vraagt zijn de beste zoekwoorden, zoekwoorden die genoeg maandelijkse zoekopdrachten hebben, hun doel ondersteunen EN die vergeten zijn door de concurrent.
    Zo starten vele met een zoekwoorden analyse, in plaats van een onderzoek. In mijn ogen ligt daar een groot verschil. Een zoekwoorden onderzoek is bedoelt om zoveel mogelijk zoekwoordsuggesties te verzamelen, de analyse is om deze gevonden zoekwoorden te analyseren.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Dank voor je reactie Sebastiaan. Je hebt gelijk dat het begint met een analyse. Voor mij loopt dat gelijk aan het onderzoek, maar ik kan me er zeker in vinden dat het begint met een lijst met zoektermen. De tool die ik gebruik voor zoektermen-onderzoek is echter zo uitgebreid, dat deze mij wel helpt aan inspiratie voor nieuwe zoektermen en zo dus bijdraagt aan de analyse. Ik kom alternatieven tegen die ik weer verder kan onderzoeken of die mij weer inspireren om andere combinaties van woorden te gebruiken.

      Jouw artikel over beginnen met de analyse door zelf een lijst op te stellen vind ik een heel sterke. Stiekem doe ik dat natuurlijk ook al, en in mijn enthousiasme vergeet ik dat het met die lijst begint. Die lijst vraag ik ook altijd aan opdrachtgevers, want alleen daarmee kan ik zelf mijn onderzoek doen.

      Een waardevolle aanvulling, dank je wel!

      Beantwoorden
  2. Mark van Tuel
    Mark van Tuel zegt:

    Sterk dat je begint met “1. Denk zelf goed na”. In de praktijk zie ik dit vaak anders lopen. Men begint en staart zich blind op de uitkomsten van de Zoekwoordplanner en op andere tools. Uiteraard geven ze een goede indicatie maar er gaat niets boven zoekwoorden onderzoek met je verstand. Als je gaat brainstormen (zelf of met de klant) dan kom je vaak op andere zoekwoord-combinaties en synoniemen die anders niet snel naar voren komen met zoekwoorden tools.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Ere wie ere toekomt, want deze toevoeging is erbij gekomen met dank aan Sebastiaan Hendriks. Hoewel ik het uiteraard zelf altijd al doe, is het een voor mij (te) logische stap, waardoor ik deze vergeten was op te nemen. Sebastiaan heeft hier ook al eens een stuk over geschreven en attendeerde mij er subtiel op in zijn reactie in oktober 2014 😉

      Sowieso is het een kwestie van meer “outside the box” denken, hoe lastig dat vaak ook is. Men denkt vaak te veel in hun aanbod en te hoog concurrerende zoektermen. Sterker: vaak ook op losse zoekwoorden, waar de concurrentie veel te hoog op is en waarvan de relevantie vaak ook niet sterk is, omdat het eerder een informationele zoekopdracht is dan een transactionele zoekopdracht, terwijl die laatste -ondanks de overwegend lagere zoekvolumes- veel interessanter zijn, omdat de zoeker veelal in de koopfase zit, of anders in de oriënterende fase.

      Beantwoorden
  3. Lariss
    Lariss zegt:

    Interessant artikel en zeker behulpzaam voor een ieder die zich bezig houdt met SEO. Waar ik echter tegen aan loop is het stuk uit de tekst rondom laag zoekverkeer. Als bedrijf met een heel specifiek product kan dit juist betekenen dat er vrijwel altijd een laag zoekverkeer is rondom jouw zoekterm. Juist omdat je te algemene woorden direct al uitsluit en meer op long-tail zoektermen gaat zitten. Heb je als bedrijf dan per definitie weinig kans om hoog te scoren vanwege het lage zoekverkeer rondom specifieke zoektermen?

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Dank voor je reactie, en interessante vraag Lariss.

      Een laag zoekvolume betekent niet per se lage concurrentie. Het is dus de concurrentie waar je naar moet kijken. Daar schreef ik overigens ook al een artikel over: https://letterzaken.nl/seo-concurrentieanalyse-misverstanden/

      Eigenlijk betreft het twee belangrijke stappen: allereerst zoektermen-onderzoek, waarbij je naast zoekvolume ook kijkt naar commercialiteit van de zoekterm. Is het een zogenaamde ‘transactionele zoekopdracht‘, wat kort gezegd inhoudt dat de kans bijzonder groot is dat de zoeker ook wil kopen? Dan is de zoekterm interessant genoeg om verder te onderzoeken en ga je dus stap 2 uitvoeren: de concurrentie-analyse die ik hierboven ook al noemde.

      Dus: laag zoekvolume? Niet per se een probleem als het bijvoorbeeld “tweedehands laptop” betreft, want uit “tweedehands” blijkt al dat er grote kans is op de intentie om te kopen en als je dan hoog komt, is de kans groot dat men ook echt koopt. Zijn er echter een paar grote aanbieders van tweedehands laptops, die ijzersterk zijn in hun online marketing en dus ook hun SEO goed voor elkaar hebben, gaat het lastig worden om die te verslaan.

      Kun je hiermee uit de voeten?

      Beantwoorden

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] Veenstra van Letterzaken schrees een duidelijke handleiding voor het uitvoeren van een […]

  2. […] die invloed heeft op de performance (en dus de indexering) van je hele website, is indexering op jouw zoektermen relevant. Goed geoptimaliseerde afbeeldingen zorgen niet alleen voor een goede positie van je […]

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.