Zoekwoordenonderzoek: een praktische handleiding

Zoekwoordenonderzoek: een praktische handleiding

Dat zoekmachineoptimalisatie (SEO) begint met zoekwoordenonderzoek lijkt me logisch. Zonder te weten op welke zoekwoorden (liever “zoektermen”) je gevonden wilt worden, is de kans enorm dat je de plank misslaat. Dan is gevonden worden in de zoekmachines een kwestie van geluk. Dus doe je zoekwoorden-onderzoek om die doelen te bepalen. En dat kun je zelf doen. In ieder geval de basis. Want wie staat er aan de basis van jouw website? En je zou er nog weleens lol aan kunnen beleven ook.

Dit artikel werd oorspronkelijk gepubliceerd op 1 mei 2014 en is voor het laatst geüpdatet op 24 april 2024

Wat is een zoekwoordenonderzoek?

Een zoekwoordenonderzoek is – zoals de naam eigenlijk al zegt – een onderzoek om de beste zoekwoorden (ik zeg liever ‘zoektermen’) te vinden waarop je jouw website vindbaar wilt maken. Je achterhaalt zo op welke zoektermen mensen zoeken, zodat je daar waar nodig rekening mee kan houden in je content. Een aantal details die je daarbij mogelijk wilt achterhalen zijn:

  • Zoekvolume: hoe vaak wordt er gemiddeld maandelijks op deze zoekterm gezocht?
  • Synoniemen: welke synoniemen en aanverwante zoektermen passen/horen er bij deze zoekterm?
  • Zoekintentie: is er een informatiebehoefte of is er al koopbereidheid?
  • Concurrentie: past jouw website tussen de huidige zoekresultaten, en kan je de concurrentie daar aan?

Zo breng je in kaart welke zoektermen relevant zijn voor jouw website, en kan je daarmee aan de slag. De zoektermen kan je dan ook monitoren met bijvoorbeeld een rank tracker.

Waarom doe je zoekwoordenonderzoek?

Met de resultaten die je hierboven ziet, kan je concreet aan de slag met de vindbaarheid van je website. Zonder zoekwoordenonderzoek ben je als een kapitein op een schip zonder duidelijke eindbestemming. Je zet koers, waarbij je wel een idee hebt waarnaartoe, maar of je echt je doel bereikt is een kwestie van mazzel of toeval. Wanneer je weet waar mensen (het meest) op zoeken, dan weet je waar je op moet inzetten om vindbaar te zijn in de zoekmachines. Het onderwerp van deze handleiding is daar een heel mooi voorbeeld van:

Zoekwoordenonderzoek versus zoektermenonderzoek (en meer)

Zoals je waarschijnlijk wel weet houd ik het zelf liever op ‘zoektermen’ dan ‘zoekwoorden’, omdat ‘zoekwoorden’ de suggestie kan wekken dat het om een enkel woord gaat. Dus zou het ook ‘zoektermenonderzoek’ moeten zijn, maar de meeste mensen blijken te zoeken op ‘zoekwoorden onderzoek’, zoals je ziet in onderstaande resultaten uit Ahrefs’ Keywords Explorer:

Varianten op 'zoekwoorden onderzoek' en 'zoektermen onderzoek' in Ahrefs, waarbij opvalt dat er vooral gezocht wordt op 'zoekwoorden onderzoek', met spatie dus, en fors minder op 'zoektermenonderzoek'.

Je ziet dat er zo’n 1200 keer per maand gezocht wordt op ‘zoekwoorden onderzoek’, en 400 keer per maand op ‘zoekwoordenonderzoek’. De varianten met ‘zoektermen’ erin vallen daarbij in het niet.

En Google maakt ook nog een duidelijk verschil tussen ‘zoektermen onderzoek’ en ‘zoekwoorden onderzoek’, zoals je in de zoekresultaten ziet:

Zoekresultaat voor de zoekopdracht 'zoekwoorden onderzoek' met respectievelijk Zoekwoord.nl, Ads.google.com, Frankwatching.com en Onlinemarketingmonkey.be als eerste resultaten.

Vergelijk bovenstaande top 5 voor ‘zoekwoorden onderzoek’ maar eens met de top 5 voor ‘zoektermen onderzoek’:

Zoekresultaat voor de zoekopdracht 'zoektermen onderzoek' met respectievelijk Onlinemarketingmonkey.be,  Frankwatching.com en imu.nl als eerste resultaten. Onder Online Marketing Monkey staat nog een blok 'Meer om te vragen', met enkele vragen zoals 'Wat is een zoekwoorden onderzoek?' en 'Hoe doe je een goed zoekwoorden onderzoek?'.

Er zijn wat overeenkomsten, maar vooral ook duidelijke verschillen. De zoekmachine maakt dus zelf al onderscheid. En je ziet ook nog eens dat Google hier bij zet ‘Inclusief resultaten voor zoekwoorden onderzoek’. Ergens weet de zoekmachine wel dat dit over hetzelfde gaat, en toch wordt er een verschil gemaakt.

Alleen met een zoekwoordenonderzoek weet je dus waar zoeken mensen naar zoeken, zodat je daarop kan aansluiten. En hoe je zo’n onderzoek doet leg ik je in het hieronder volgende stappenplan.

Zoals je hierboven al zag zoeken mensen vooral op ‘zoekwoorden onderzoek’ Dus om aan te sluiten op de zoekterm moet ik dus toch rekening houden met ‘zoekwoorden onderzoek’ voor de vindbaarheid. Niet voor mijzelf, maar omdat ik ervan overtuigd ben dat deze handleiding voor iedereen nuttig is en dus vindbaar moet zijn.

Hoe doe je een goed zoekwoordenonderzoek?

Je krijgt in zes overzichtelijke stappen een plan om zelf je zoektermen te achterhalen en hoe je dat dan toepast op je website. Hierin staan ook de nodige tools, zowel gratis als betaald.

Het stappenplan

Het stappenplan dan, waarna we verschillende stappen en tools uitgebreid behandelen. Dit is hoe ik het aanpak:

  1. Zelf de eerste thema’s, onderwerpen en mogelijke zoektermen bepalen
  2. Concurrentenanalyse uitvoeren
  3. Zoekwoordsuggesties verzamelen
  4. Data verzamelen
  5. Zoekintentie bepalen
  6. Strategie bepalen en website indelen

1. Thema’s, onderwerpen en mogelijke zoektermen bepalen

Je legt altijd zelf de basis voor het zoekwoordenonderzoek. Het gaat om jouw bedrijf of organisatie, jouw website, dus jij kent de hoofdonderwerpen. Of je het daadwerkelijke onderzoek nu zelf doet of uitbesteedt, het is aan jou om een eerste lijst te maken met zoektermen. Het is hierbij essentieel om te focussen op woordcombinaties in plaats van losse woorden. Zoekwoordcombinaties of zoektermen dus, in plaats van zoekwoorden. De concurrentie op losse zoekwoorden is over het algemeen veel groter dan op specifiekere woordcombinaties. En de zoekintentie voor die zoektermen is duidelijker, daar komen we later op terug.

Zo leg je zelf de basis voor het zoektermenonderzoek:

1. Denk zelf goed na

Bedenk hoe jij zelf zou zoeken op jouw product of dienst. Wat bied je aan, en zoekt je doelgroep daar ook op? Vooral bij dienstverlening is je klant vaak op zoek naar een oplossing voor een probleem en kent die daarbij niet altijd de benaming voor die oplossing. Formuleer daarom het probleem of bedenk welke vragen je klant zou kunnen hebben. Bij producten is dit makkelijker. Wie een product wil, zoekt over het algemeen wel naar het product, eventueel inclusief merk, model en mogelijk wat specificaties.

Als je goed nadenkt krijg je uiteindelijk een lijst met mogelijke zoektermen om verder te onderzoeken. Je kunt dit ook op papier, of digitaal als een soort ideeënwolk uittekenen. Je begint met 1 of meerdere belangrijke woorden en werkt van daaruit verder naar specifieke zoektermen. Laat je hersens maar gewoon hun werk doen. De lijst die daaruit voortkomt gebruik je voor het uitgebreide onderzoek.

2. Vraag het aan je doelgroep of directe omgeving

Hoe achterhaal je informatie die je zelf niet voorhanden hebt? Door het te vragen natuurlijk. En waarom zou je dat voor je zoektermen niet doen? Vraag je vrienden, familie en vooral je (potentiële) klanten waar ze op zouden zoeken. Wat is er nu waardevoller dan de informatie die je van buitenstaanders krijgt? Onderschat je vrienden en familie hierin niet, zij hebben vaak ook echt waardevolle input voor je. Dus schroom niet en vraag het. En daarna ga je verder met het daadwerkelijke zoekwoordenonderzoek.

TIP: leg ze zo weinig mogelijk de woorden in de mond. Stel dus een zo neutraal mogelijke vraag, bijvoorbeeld: “Waarop zou jij zoeken als je jouw website beter vindbaar zou willen maken?” of “Waar zou jij op zoeken als je last hebt van rugpijn?”.

2. Concurrentenanalyse om zoektermen te vinden

Zelf het wiel uitvinden is meestal niet nodig. Als er concurrenten zijn, kun je de kunst afkijken, dus sla je slag! Dankzij betaalde tools als Mangools, Ahrefs, Moz en Semrush (verderop meer over deze tools) kun je zoektermen en posities van je concurrenten ophalen. Dat scheelt je enorm veel tijd, en zo heb je een bijzonder mooie lijst om je zoekwoordenonderzoek mee te vervolgen.

Heb je geen toegang tot deze tools, kun je vaak een proefperiode gebruiken (zie het onderdeel ‘Betaalde tools’), of een professional inschakelen die deze tools gebruikt.

Lees hier alles over de concurrentenanalyse voor SEO

3. Suggesties verzamelen

Met de lijst die je nu hebt ga je de zoektermen verder onderzoeken. Daarmee krijg je weer suggesties voor zoekwoorden of zoekwoordcombinaties waarmee je je lijst uitbreidt. Uiteindelijk wil je bepalen welke zoektermen relevant en interessant genoeg zijn om op gevonden te worden.  Daarvoor heb je 3 opties, die je los van elkaar kunt gebruiken of juist in combinatie:

  1. Google (of een andere zoekmachine)
  2. Gratis tools
  3. Betaalde tools

Naast de beste werkwijze per optie geef ik je ook de nadelen mee. Als je de nadelen kent, kun je daar rekening mee houden wanneer je een tool gebruikt.

Suggesties ophalen uit Google

Suggesties voor zoektermen ophalen uit Google zelf werkt heel simpel. Tik je zoekterm in zoals je normaal een zoekopdracht zou doen. Stel dat je fysiotherapeut bent in Utrecht, dan denk je waarschijnlijk als eerste aan “fysiotherapeut”. Nu zal een zoekmachine dan wel lokale zoekresultaten tonen voor die zoekopdracht, maar je concurreert ook met landelijke spelers en platforms waar verschillende fysiotherapeuten op staan.

In Google kun je dan gebruik maken van Google Suggest en de gerelateerde zoekopdrachten. Google Suggest is het blok met de suggesties die je ziet wanneer je begint met typen in de zoekbalk van Google. Deze optie kun je uitschakelen, maar komt in je zoektermenonderzoek natuurlijk wel goed van pas.

Typ je gewoon eerst “fysiotherapeut” of “fysiotherapeut utrecht” in, dan kun je daarna doorscrollen naar het einde van de pagina. Je heb vast weleens gezien dat Google daar gerelateerde zoekopdrachten weergeeft:

Blok 'Gerelateerde zoekopdrachten' met de volgende gerelateerde zoekopdrachten:

Gerelateerde zoekopdrachten:

- met welke klachten kom je bij een...
- lijst met fysiotherapeuten
- is een fysiotherapeut een dokter
- wat doet een fysiotherapeut
- fysiotherapeut terugbetaling
- fysiotherapeut utrecht
- fysiotherapeut vacature
- fysiotherapeut engels

Deze suggesties uit Google Suggest en Gerelateerde zoekopdrachten kan je overwegen mee te nemen in je zoektermenonderzoek.

De Google Ads Zoekwoordplanner

Tot september 2016 was de Google Zoekwoordplanner een prima te gebruiken gratis tool. Althans, dat dacht ik. Tot ik vlak daarvoor ontdekte dat de data die je krijgt van Google helemaal niet zo sterk zijn. En in september 2016 wierp Google nog een drempel op om de tool te gebruiken: alleen als je echt een Ads-campagne draait, krijg je nog “exacte” zoekvolumes te zien. Heb je geen Google Ads lopen, krijg je alleen nog “ranges” te zien.

Gelukkig is daar nu het Nederlandse Zoekwoord.nl, een gratis tool met de gegevens uit de Zoekwoordplanner.

Een rommeltje aan data in de Zoekwoordplanner

Het is en blijft alleen wel een rommeltje met de data in de Zoekwoordplanner. Google combineert namelijk vergelijkbare woorden, meervoud en enkelvoud en geeft zo niet gegarandeerd de data die je echt nodig hebt.

Zo is dit (via Zoekwoord.nl) wat Google je teruggeeft voor de zoekterm ‘zoekwoorden onderzoek’:

Tabel met zoekwoord, zoekvolume en trend. Daarin zie je bij zowel
'zoekwoord onderzoek' als 'zoekwoorden onderzoek' een zoekvolume van 1.000. Bij 'zoekwoorden onderzoek gratis' en 
'gratis zoekwoorden onderzoek' is dat 260, en voor 'google zoekwoorden onderzoek' en 'zoekwoorden onderzoek google' is dat 110.

Je ziet dat hier vergelijkbare woordcombinaties hetzelfde zoekvolume krijgen, terwijl je bij betaalde tools als Ahrefs wel voor de specifieke woordcombinaties unieke zoekvolumes krijgt. Zo weet je dat er meer mensen zoeken op ‘zoekwoorden onderzoek’ dan op ‘zoekwoord onderzoek’.

Wat mij betreft is de Zoekwoordplanner dus vooral geschikt om suggesties op te halen. Die suggesties kun je namelijk wel gewoon ophalen om die later verder te onderzoeken:

Twee blokken waarmee je een keuze maakt wat te doen in Googles Zoekwoordplanner: 'Nieuwe zoekwoorden ontdekken' (linker blok) of 'Zoekvolume en prognoses bekijken' (rechter blok).

En er is meer

Wil je echt alles weten, bekijk dan de video die Rand Fishkin van (toen nog) Moz maakte over de onbetrouwbaarheid van zoekvolumes in de Zoekwoordplanner:

Kort de belangrijkste punten uit de video opgesomd:

  1. De ‘range’ in de Zoekwoordplanner is zo breed dat het onbruikbaar is; als je geen Google Ads-campagne hebt draaien krijg je enkel containervolumes van 0-10, 10-100, 100-1.000, 1.000-10.000, etc. te zien.
  2. De zoekvolumes komen niet overeen met de werkelijkheid, laat staan cijfers in Google Trends.
  3. De Zoekwoordplanner combineert zoektermen die te veel van elkaar verschillen, bijvoorbeeld in zoekintentie.
  4. Je krijgt geen suggesties voor zoektermen die niet commercieel genoeg zijn volgens Google Ads; omdat die niet interessant zijn om mee te adverteren natuurlijk.

Nadelen:

  • veel handmatig werk; ideeën invoeren, zoektermen opschrijven, …
  • geen zoekvolumes of onbetrouwbare zoekvolumes
  • (relatief) weinig suggesties

Ik sla even over, maar als je geen of weinig budget hebt en wel voldoende tijd, kan het geen kwaad om hier te beginnen.

Gratis zoekwoordentools

Er zijn veel verschillende programma’s en (online) tools voor zoekwoorden-onderzoek. Of deze tools de moeite waard zijn, ligt aan de mate van verantwoordelijkheid die jij hebt voor een site. Heb je een specialist met kennis van SEO die je helpt, dan is het verstandig dit verder bij die specialist neer te leggen. Ga je zelf onderzoek doen, dan heb je de keuze uit verschillende tools. Sommige geven zeer uitgebreide rapportages met tientallen tot zelfs honderden suggesties, inclusief de zoekvolumes. Andere geven net iets meer dan je uit Google en de Zoekwoordplanner haalt.

Er zijn verschillende gratis tools voorhanden. En gratis hebben we natuurlijk het liefst, want waarom zouden we geld uitgeven? Maar laten we ook eerlijk zijn: wat mag je verwachten als iets gratis is? Daarbij is het ook goed om er rekening mee te houden dat veel gratis tools niet altijd gratis blijven.

Laten we eens een aantal gratis tools doornemen.

Zoekwoord.nl: gratis Nederlandse tool

Deze tool werd al even genoemd. Zoekwoord.nl is dus een gratis tool die de data uit Googles Zoekwoordplanner haalt. Daar zitten nadelen aan zoals je weet, maar Zoekwoord.nl maakt het wel makkelijk om zelfs zonder Google-account suggesties en (geclusterde) zoekvolumes op te halen.

Met de premiumversie krijg je onbeperkte resultaten (suggesties) per zoekterm en meer:

Premium lifetime
Levenslang toegang tot SEO tools van Zoekwoord Premium
€149/eenmalig excl. BTW

- Onbeperkt aantal resultaten op een zoekopdracht
- Bulk Zoekwoorden checker
- Geavanceerde filters voor zoekwoorden
- Tot 100.000 zoekwoorden exporteren per maand
- Premium support
- Toegang tot huidige en toekomstige SEO tools

Groene button: Registreer & Upgrade

De nadelen van Zoekwoord.nl

In de gratis versie een beperkt aantal resultaten, en de suggesties en zoekvolumes komen uit de Zoekwoordplanner. De lijst met suggesties kan je niet exporteren, dan kan dat alleen met de premium-versie.

KWFinder: gratis volledige proefperiode

Voor de betaalde tool KWFinder* is er een gratis proefperiode*, waarvoor je geen creditcard nodig hebt. Dat kan voor eenmalig gebruik voldoende zijn, als je regelmatig zoekwoordenonderzoek doet zal je niet genoeg hebben aan zo’n gratis proefperiode.

De nadelen van de proefperiode

Je krijgt allereerst een beperkt aantal suggesties, wat je wel beperkt in de volledigheid van je onderzoek. Bij iedere zoekopdracht krijg je maximaal 50 suggesties. En 10 dagen zijn voorbij voor je het weet.

Nadelen van KWFinder

KWFinder kun je niet als losse tool afnemen, je betaalt direct voor de complete toolset van Mangools. Daarnaast twijfel ik aan de nauwkeurigheid van de zoekvolumes. Ik heb ontdekt dat die deels uit Googles Zoekwoordplanner komen en daarvan weet je al dat die niet echt geschikt zijn om te gebruiken voor SEO.

Leuk om suggesties mee te verzamelen dus, wat mij betreft niet voor uitgebreid en gedegen zoektermenonderzoek.

Ubersuggest: ken de beperkingen

Ubersuggest was lange tijd een zelfstandige tool en is nu eigendom van Neil Patel. Los van mijn mening over Neil Patel is de tool wel fors verbeterd sinds hij deze heeft overgenomen. Waar Ubersuggest eerst alleen maar suggesties voor zoektermen gaf, krijg je nu ook zoekvolumes. Alleen: die komen weer uit Googles Zoekwoordplanner. Wel handig: de zoektermsuggesties komen ook uit Google Suggest. Daarnaast heeft Patel de mogelijkheid toegevoegd om andere kanalen zoals Google Images, YouTube en Shopping te onderzoeken.

Nadelen Ubersuggest

Haalt sowieso de zoekvolumes uit Googles Zoekwoordplanner. Wat ik ook onhandig vind is dat je niet meerdere zoektermen kunt invoeren om data en suggesties voor te krijgen. Verder heeft de tool nu ook een betaalde versie. En in de gratis versie krijg je heel beperkte data, je wordt bijna gedwongen om een betaalde versie af te nemen.

Keyword Shitter (nu Keyword Sheeter): poept bizar veel zoektermen uit

Het was een grappige naam: Keyword Shitter. Misschien ook te ‘plat’ voor veel mensen, het heet tegenwoordig Keyword Sheeter. Dit is ook een behoorlijk handige tool, omdat je er enorme aantallen zoektermsuggesties uit krijgt. Wel zonder zoekvolumes en als je dan verder onderzoekt zit er op veel zoektermen geen zoekvolume.

Nadelen Keyword Sheeter

Keyword Sheeter poept zoveel zoektermen uit dat er veel irrelevante tussen zitten, inclusief zoektermen uit andere landen en talen. En je krijgt dus geen zoekvolume.

Probeer Keyword Sheeter zelf.

Answerthepublic: storende achtergrondvideo

Iedere keer als ik deze tool opende, moest ik aan Pierre Kartner/Vader Abraham denken:

Ik vind deze Pierr Kartner look-alike op answerthepublic.com behoorlijk irritant.

En ook deze tool is inmiddels gekocht door Neil Patel, die er nu zijn hoofd boven heeft gezet. Helaas ook hier weer de dwang om een account aan te maken. Verder is dit een heel handige tool die veel zoektermsuggesties geeft, gesorteerd op type zoekterm:

  • Vragen
  • Met voorzetsels
  • Vergelijkingen
  • Verwante zoektermen

En je krijgt ze netjes alfabetisch aangeboden ook nog. Je krijgt heel beperkt zoekvolumes, behalve natuurlijk wanneer je een account aanmaakt.

Nadelen Answer The Public

Geen zoekvolumes en net als bij Keyword Sheeter veel suggesties die geen zoekvolume blijken te hebben. Daarnaast kan je nog maar één keer per dag een opvraging doen, tenzij je een account aanmaakt.

Gratis tools samengevat

Het is best aardig dat er gratis tools zijn, maar ze hebben allemaal hun beperkingen. Mijn werkwijze voor deze tools is: inspiratie en zoektermsuggesties krijgen uit deze tools, om die verder weer te onderzoeken in tools die uitgebreidere en meer nauwkeurige data geven.

Verder heb je vast ook al door dat gratis tools niet gegarandeerd gratis blijven. Of dat je alsnog moet gaan betalen wil je er echt wat uit halen.

En dat ze uiteindelijk allemaal door Neil Patel gekocht worden ????

Betaalde tools

De betaalde tools bieden meer dan je uit Google en de gratis tools haalt. Er zijn veel betaalde tools met elk hun voor- en nadelen. Als je overweegt om (een van) deze tools in te zetten, raad ik je aan om ze te testen door gebruik. De meeste hebben een gratis proefperiode.

Betaalde tools die je kunt overwegen zijn:

Enkele tools die ik heb gebruikt

Ik heb in de loop der jaren diverse tools geprobeerd en aangeschaft. Ik begon met Market Samurai, dat inmiddels niet meer bestaat. SEO Powersuite zag eruit alsof het sinds 2005 geen opfrisbeurt had gekregen en was daarnaast te complex om snel en gemakkelijk mee aan de slag te gaan.

Semrush vond ik persoonlijk erg omslachtig qua werkwijze en de Keyword Explorer van Moz geeft ook een soort ‘ranges’, zoals Google dat nu doet. Deze zijn iets nauwkeuriger, maar zelf kan ik er niet veel mee. Maar hé, mijn mening is heus niet heilig. Probeer dus vooral zelf de tools uit door te profiteren van hun proefperiodes en ontdek wat voor jou het beste werkt.

En toen ontdekte ik Ahrefs

Toegegeven: ik heb Ahrefs niet zelf ontdekt. Tijdens de opleiding tot SEO-specialist werd Ahrefs aanbevolen door Alain Sadon. Ahrefs geeft zoals je al zag per zoekterm een zoekvolume, en geen zoekvolumes per cluster. Daarnaast krijg je met de CPS (Clicks Per Search) een indicatie van hoeveel er doorgeklikt wordt in de zoekresultaten. Zo weet ik daardoor bijvoorbeeld dat het interessanter is om gevonden te worden op ‘seo tekstschrijver‘ dan op ‘seo teksten‘ ????.

Overzicht met zoektermen gerelateerd aan 'seo teksten' in Ahrefs. Met een zoekvolume van 450 heeft de zoekterm 'seo teksten' een CPS van 1.00, en 'seo tekstschrijver' heeft bij een zoekvolume van 300 een CPS van 1.11.
Zie hier hoe Ahrefs toont dat er meer geklikt wordt op ‘seo tekstschrijver’ dan op ‘seo teksten’. Ook daarom is goed zoektermenonderzoek belangrijk.

CPS is een relatief getal, dus het is niet zo dat er zo’n 333 klikken per maand op die zoekresultaten zijn. Dat zouden er 450 kunnen zijn, of misschien 370. De CPS toont vooral een bepaalde betrokkenheid bij de zoekresultaten aan. Een lage CPS is dus reden om je achter de oren te krabben.

Dat Ahrefs een dure tool is, zal ik niet ontkennen. Het is alleen wel een enorm complete SEO-tool en daarmee zijn geld waard. Maar dan wel als je het wekelijks gebruikt en ook andere onderdelen van de tool gebruikt. Voor alleen zoektermenonderzoek zijn de kosten te hoog. Of je huurt mij in om Ahrefs voor je in te zetten ????.

4. Data verzamelen: zoekvolumes en meer

Als je een betaalde tool gebruikt voor je zoekwoordenonderzoek, heb je al zoekvolumes. Heb je gratis tools gebruikt en daarmee alleen een lijst met zoektermen, dan is het zaak om er data bij te verzamelen die je inzicht geven welke zoektermen echt relevant zijn. Daarbij is zoekvolume dus echt niet alles. Zoals je in het voorbeeld uit Ahrefs al zag, kun je namelijk ook achterhalen of er daadwerkelijk geklikt wordt op de zoekresultaten. En dat zegt ook iets.

Van zoekvolume naar klikken: ook daarom doe je zoekwoordenonderzoek

Wat als de ene zoekterm een lager zoekvolume heeft, maar een hogere CPS? Wat als je fysiotherapeut bent in Utrecht en onderstaande data te zien krijgt?

Zoektermen 'fysiotherapeut' met een zoekvolume van 25.000 en CPS 0.29; 'fysiotherapie' met een zoekvolume van 3.900 en CPS 0.31; 'fysiotherapie utrecht' met een zoekvolume van 1.200 en CPS 0.84 en 'fysiotherapeut utrecht' met een zoekvolume van 100 en CPS 0.52.
KD staat voor Keyword Difficulty, SV is Search Volume (zoekvolume dus), VP is Verkeerspotentie en CPS dus Clicks Per Search.

Alleen ‘fysiotherapie’ of ‘fysiotherapie’ levert heel weinig klikken op. Kijk zelf maar eens in de zoekresultaten voor deze zoektermen en bepaal dan waarom je denkt dat dit zo is. Voeg je de plaatsnaam eraan toe, dan wordt de CPS fors beter, al is die nog niet 1 of hoger.

Waarom wordt er zo weinig geklikt?

Die klikdata zijn dus super nuttig om te weten. Waarom leveren bepaalde zoektermen veel minder klikken op dan er zoekopdrachten zijn? Je kunt het niet altijd helemaal verklaren, maar met goed onderzoek kom je er meestal wel achter. En daarmee kun je uiteindelijk ook de zoekintentie bepalen.

5. Zoekintentie bepalen

Het klikgedrag zegt iets over de betrokkenheid bij de zoekresultaten in de zoekmachine. Waar zou de gebruiker nu echt naar op zoek zijn geweest (zoekintentie) en sloot de zoekresultatenpagina dan aan op die zoekintentie?

Dan is er nog een manier om die zoekintentie te achterhalen. Kijk zelf naar wat voor pagina’s er in de top 10 staan. Zijn dat pagina’s met een informatieve inslag, verkooppagina’s of misschien een mix van die twee? Dat zegt iets over de zoekintentie die Google aan die zoekterm heeft gekoppeld. Wil jij met een webpagina waarop jij je producten of diensten aanbiedt (commerciële zoekintentie) ranken op een zoekterm waarvan Google vindt dat het juist een informationele zoekopdracht is, dan ga je de top 10 nooit bereiken op die zoekterm.

Dat is dus waarom je zoekwoorden-onderzoek doet.

6. Strategie bepalen en website indelen

Met je zoektermen in de hand kun je jouw strategie bepalen: op welke zoektermen ga je inzetten en welke pagina’s worden dat dan? Daarbij houd je natuurlijk rekening met de zoekintentie die je dankzij je zoekwoorden-onderzoek hebt vastgesteld. En je hebt -bijvoorbeeld dankzij de concurrentenanalyse- ook vast wel gezien welke zoektermen zodanig bij elkaar passen dat je met 1 pagina op al die zoektermen kunt ranken. Want iedere webpagina kan op enkele tot wel honderden of zelfs duizenden zoektermen ranken. De tijd van 1 zoekterm per pagina is echt allang voorbij.

Verdeel de resultaten in clusters of zelfs direct naar pagina’s die je wilt maken op je website. Als je in een spreadsheet werkt kun je daar mooi tabbladen voor aanmaken en daar per hoofdzoekterm alles uitwerken.

Zoekvolumes en andere data: houd hier rekening mee

Je weet nu welke data je kan achterhalen met verschillende tools, en waarom die nuttig zijn. Dan is het nog goed om hier rekening mee te houden:

  • Zoekvolumes zijn een indicatie en geen vast gegeven;
  • SEO-tools halen lang niet alle mogelijke zoektermen op;
  • Zoekvolumes en zoekintenties kunnen veranderen in de loop der jaren.

En zo is er voor iedereen weer wat anders om rekening mee te houden, omdat iedereen zo eigen wensen en ideeën heeft. En dat is ook prima.

Zoekwoordenonderzoek is meer dan even wat woordjes vinden

Je ziet het, er is wel wat meer dan wat zoekwoordjes vinden en daar zoekvolumes bij krijgen. Met gedegen zoekwoordenonderzoek:

  • ontdek je zoektermen waar je zelf misschien nooit op gekomen was;
  • voorkom je dat je inzet op zoektermen waarmee je geen kans maakt de top 10 te bereiken;
  • weet je of mensen werkelijk klikken in de zoekresultaten (zover ik weet heeft alleen Ahrefs CPS);
  • bepaal je de indeling/structuur van je website;
  • krijg je misschien nog ideeën voor blogs of andere pagina’s.

Er gaat wel veel tijd in zitten als je dit echt grondig doet, maar het levert ook echt iets waardevols op zoals je ziet. Je voorkomt dat je tijd of zelfs geld investeert terwijl dat je niks gaat opleveren. En wie weet vind je wel gouden ideeën voor zoektermen waar je zelf nooit aan gedacht had.

* In dit artikel staan affiliate-links. Ik krijg een kleine vergoeding wanneer je iets via zo’n link aanschaft, terwijl dat jou niks extra kost. Zo krijg ik wat terug voor de uren die ik in mijn artikelen steek. En: ik gebruik alleen affiliate-links voor tools, producten en diensten die ik zelf gebruik of gebruikt heb en waar ik echt achter sta.

Heb je nog wat interessants opgedaan uit dit stappenplan voor zoekwoordenonderzoek? Laat me weten wat je aan hebt gehad. Of misschien heb je nog vragen of tips? Ik zeg: brand maar los in de reacties!

7 antwoorden
  1. Sebastiaan
    Sebastiaan zegt:

    Dag Nathan,
    Een prima artikel, maar slaan we op dit moment niet enkele belangrijke stappen over?
    Over het algemeen begint iedereen zijn/haar zoekwoorden onderzoek bij de Google Keywordplanner. Vrij logisch, het is een enorm handige tool, maar wel een tool die je in mijn ogen pas in een later stadium gebruikt.
    Als je het mij vraagt zijn de beste zoekwoorden, zoekwoorden die genoeg maandelijkse zoekopdrachten hebben, hun doel ondersteunen EN die vergeten zijn door de concurrent.
    Zo starten vele met een zoekwoorden analyse, in plaats van een onderzoek. In mijn ogen ligt daar een groot verschil. Een zoekwoorden onderzoek is bedoelt om zoveel mogelijk zoekwoordsuggesties te verzamelen, de analyse is om deze gevonden zoekwoorden te analyseren.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Dank voor je reactie Sebastiaan. Je hebt gelijk dat het begint met een analyse. Voor mij loopt dat gelijk aan het onderzoek, maar ik kan me er zeker in vinden dat het begint met een lijst met zoektermen. De tool die ik gebruik voor zoektermen-onderzoek is echter zo uitgebreid, dat deze mij wel helpt aan inspiratie voor nieuwe zoektermen en zo dus bijdraagt aan de analyse. Ik kom alternatieven tegen die ik weer verder kan onderzoeken of die mij weer inspireren om andere combinaties van woorden te gebruiken.

      Jouw artikel over beginnen met de analyse door zelf een lijst op te stellen vind ik een heel sterke. Stiekem doe ik dat natuurlijk ook al, en in mijn enthousiasme vergeet ik dat het met die lijst begint. Die lijst vraag ik ook altijd aan opdrachtgevers, want alleen daarmee kan ik zelf mijn onderzoek doen.

      Een waardevolle aanvulling, dank je wel!

  2. Mark van Tuel
    Mark van Tuel zegt:

    Sterk dat je begint met “1. Denk zelf goed na”. In de praktijk zie ik dit vaak anders lopen. Men begint en staart zich blind op de uitkomsten van de Zoekwoordplanner en op andere tools. Uiteraard geven ze een goede indicatie maar er gaat niets boven zoekwoorden onderzoek met je verstand. Als je gaat brainstormen (zelf of met de klant) dan kom je vaak op andere zoekwoord-combinaties en synoniemen die anders niet snel naar voren komen met zoekwoorden tools.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Ere wie ere toekomt, want deze toevoeging is erbij gekomen met dank aan Sebastiaan Hendriks. Hoewel ik het uiteraard zelf altijd al doe, is het een voor mij (te) logische stap, waardoor ik deze vergeten was op te nemen. Sebastiaan heeft hier ook al eens een stuk over geschreven en attendeerde mij er subtiel op in zijn reactie in oktober 2014 ;-)

      Sowieso is het een kwestie van meer “outside the box” denken, hoe lastig dat vaak ook is. Men denkt vaak te veel in hun aanbod en te hoog concurrerende zoektermen. Sterker: vaak ook op losse zoekwoorden, waar de concurrentie veel te hoog op is en waarvan de relevantie vaak ook niet sterk is, omdat het eerder een informationele zoekopdracht is dan een transactionele zoekopdracht, terwijl die laatste -ondanks de overwegend lagere zoekvolumes- veel interessanter zijn, omdat de zoeker veelal in de koopfase zit, of anders in de oriënterende fase.

  3. Lariss
    Lariss zegt:

    Interessant artikel en zeker behulpzaam voor een ieder die zich bezig houdt met SEO. Waar ik echter tegen aan loop is het stuk uit de tekst rondom laag zoekverkeer. Als bedrijf met een heel specifiek product kan dit juist betekenen dat er vrijwel altijd een laag zoekverkeer is rondom jouw zoekterm. Juist omdat je te algemene woorden direct al uitsluit en meer op long-tail zoektermen gaat zitten. Heb je als bedrijf dan per definitie weinig kans om hoog te scoren vanwege het lage zoekverkeer rondom specifieke zoektermen?

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Dank voor je reactie, en interessante vraag Lariss.

      Een laag zoekvolume betekent niet per se lage concurrentie. Het is dus de concurrentie waar je naar moet kijken. Daar schreef ik overigens ook al een artikel over: https://optimusonline.nl/seo-concurrentieanalyse-misverstanden/

      Eigenlijk betreft het twee belangrijke stappen: allereerst zoektermen-onderzoek, waarbij je naast zoekvolume ook kijkt naar commercialiteit van de zoekterm. Is het een zogenaamde ‘transactionele zoekopdracht‘, wat kort gezegd inhoudt dat de kans bijzonder groot is dat de zoeker ook wil kopen? Dan is de zoekterm interessant genoeg om verder te onderzoeken en ga je dus stap 2 uitvoeren: de concurrentie-analyse die ik hierboven ook al noemde.

      Dus: laag zoekvolume? Niet per se een probleem als het bijvoorbeeld “tweedehands laptop” betreft, want uit “tweedehands” blijkt al dat er grote kans is op de intentie om te kopen en als je dan hoog komt, is de kans groot dat men ook echt koopt. Zijn er echter een paar grote aanbieders van tweedehands laptops, die ijzersterk zijn in hun online marketing en dus ook hun SEO goed voor elkaar hebben, gaat het lastig worden om die te verslaan.

      Kun je hiermee uit de voeten?

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.