Wat is pogosticking en wat heeft het met SEO te maken?

Wat is pogosticking en wat heeft het met SEO te maken?

Zeker als je erg actief bent op het gebied van SEO moet je er wel van hebben gehoord: pogosticking. Maar wat is het precies en wat heeft het met SEO te maken? En: als het invloed heeft, waarom, hoe en geldt dat dan in alle gevallen? Daar leg ik je alles over uit in dit artikel.

Wat is pogosticking?

Pogosticking houdt in dat gebruikers van een zoekmachine na hun zoekopdracht klikken op een zoekresultaat, daarna terugkomen op de zoekresultatenpagina, weer op een zoekresultaat klikken en zo verder. Uiteindelijk zal er een zoekresultaat zijn waar ze als laatste naartoe gaan en dan waarschijnlijk ook het langst blijven.

De invloed van pogosticking op SEO

Uit onderzoeken én uit patenten van Google blijkt dat Google het klikgedrag van bezoekers kan meewegen in de beslissing voor de posities in de zoekresultaten. Dat wil niet gelijk zeggen dat het gebeurt en dat enkel de klikken tellen. Dat zou ook raar zijn, omdat de nummer 1 in de organische posities logischerwijs meestal de meeste klikken krijgt. Je krijgt dan een selffulfilling prophecy.

Onderdeel van RankBrain

De invloed van het klikgedrag in de zoekresultaten op de posities in Google is -zoals we het nu vermoeden- onderdeel van Googles RankBrain. RankBrain leert onder andere van het gedrag van gebruikers in de zoekresultaten wat relevant is en wat minder relevant is. En weegt signalen daarvan weer mee voor de ranking in Google. In ieder geval een groot gedeelte van de volgers van Rand Fishkin, oprichter van SEO-portaal Moz, is overtuigd de invloed van dit soort gebruikerssignalen op je rankings:

Poll van Rand Fishkin op Twitter over de invloed van klikken en pogosticking op posities in Google

Hoe werkt dat dan?

RankBrain neemt waar op welke links je bij een zoekopdracht klikt in de zoekresultaten. En wanneer je weer terugkeert in de zoekresultaten en waar je daarna op klikt. Wanneer ze bij dat pogosticking zien dat een bepaalde website jouw eindpunt is, kan dat een signaal zijn dat die website het beste resultaat was voor jou. En dat kan de zoekmachine weer meewegen om die website juist wat hoger in de zoekresultaten te plaatsen.

Wanneer jij bijvoorbeeld op positie 5 staat en er veel mensen op jouw zoekresultaat klikken, kan RankBrain jouw webpagina hoger plaatsen. Zo ga jij van 5 naar 4 of zelfs hoger. Of je staat op 2 en gaat naar positie 1, omdat mensen na het klikken op de nummer 1 toch naar jouw webpagina gaan en daarna Googles zoekresultatenpagina afsluiten. Het kan je dus zomaar een hogere positie opleveren. Kán, want het is geen zekerheid.

Pogosticking heeft geen doorslaggevende invloed

Het is niet zo dat pogosticking nu per se van doorslaggevende invloed is. Uit een paar klikken kan natuurlijk geen conclusie worden getrokken, dus zal de zoekmachine niet bij een paar opvallende afwijkingen in het klikgedrag gelijk de posities veranderen. Er moet dus wel redelijk aannemelijk zijn dat net dat ene zoekresultaat de gebruiker echt beter helpt dan de zoekresultaten erboven. En: je nieuwe positie is niet definitief.

Het effect kan tijdelijk zijn

Wanneer je een nieuwe, hogere posities hebt, hoeft dat niet voor lange tijd zo te zijn. Het kan namelijk zo zijn dat in de nieuwe situatie de link onder die van jou het eindpunt van de zoektocht blijkt. En dan ben je jouw positie ineens weer kwijt. Je zal je dus moeten blijven bewijzen. Onderhoud en optimaliseer jouw pagina(‘s) dus goed, denk hierbij aan:

Zorg dat jouw pagina je bezoeker echt helpt en gebruik goede paginatitels om de aandacht te trekken en goede meta-omschrijvingen om mensen echt te interesseren voor jouw webpagina.

Pogosticking in het juiste perspectief

Hoewel Google heel zwart-wit kan zijn (al dan niet letterlijk of figuurlijk, denk aan Panda en Penguin), is dat bij pogosticking niet het geval. Zoals ik al aangaf kan het effect op jouw posities maar tijdelijk zijn. Daarnaast hoeft klikgedrag van de Google gebruikers echt niet altijd van invloed te zijn. Er zullen de nodige factoren een rol spelen, zoals:

  • Zoekvolume; bij een laag zoekvolume zijn er weinig gebruikers en op basis van zo’n aantal kun je niet zomaar conclusies trekken
  • Interactie; bij een informatieve zoekopdracht met bijvoorbeeld een direct antwoord in de zoekresultaten klikken er al fors minder mensen door, ook dat zal zijn invloed hebben
  • Trends; bij een nieuwswaardig onderwerp krijgt vers nieuws voorrang, wie weet tellen de klikken op die resultaten dan juist wel wat zwaarder
  • Alleen top 10-zoekresultaten;

Verwar pogosticking niet met de bounce rate of CTR. Enkel CTR of bounce rate kunnen geen invloed hebben op je posities in Google.

Google ontkent (natuurlijk)

Google zelf ontkent dat pogosticking een ranking factor is. Let wel: ze zeggen dat het geen ranking factor is. Dat wil niet zeggen dat het geen invloed kan hebben, vanuit bijvoorbeeld het eerder genoemde RankBrain. Strikt genomen is het ook geen ranking factor, omdat RankBrain hiermee test of de posities wel de juiste zijn en op basis daarvan wat kleine wijzigingen kan aanbrengen in de posities. Dus in die zin klopt het helemaal. Daarnaast is het natuurlijk zo dat je al posities in Google moet hebben verworven voor dit enig effect heeft.

Een test door SEO-expert Rand Fishkin

In 2014 startte Rand Fishkin tests met de zoekterm ”IMEC Labs”, waarmee hij in 2015 een test opzette om de invloed van klikken in een zoekresultaat te onderzoeken. Het was een vrij beperkte test, maar wel met impact: de testpagina op moz.com steeg in de zoekresultaten. Hoewel het in de test niet wordt vermeld, herinner ik mij wel dat er op een gegeven moment ook werd gerapporteerd dat de pagina later weer daalde in de zoekresultaten. In het artikel lees je ook dat dit geen sluitend bewijs is, wel is het een aanwijzing dat klikken een bepaalde invloed kunnen hebben.

Niet voor alle zoekopdrachten relevant

Als pogosticking invloed heeft, is het wel de vraag of dat altijd geldt. Er zijn namelijk voldoende zoekopdrachten waarbij de klikken niet alles zeggen. Zo geldt voor een transactionele zoekopdracht vrijwel altijd dat mensen niet direct hun slag slaan bij de eerste de beste aanbieder die ze tegenkomen. Wanneer je je nog aan het oriënteren bent om iets te kopen, bekijk je natuurlijk het aanbod van verschillende aanbieders. Datzelfde geldt wanneer je op zoek bent naar de beste prijs, dan kijk je ook altijd even rond. Is die laatste klik dan per se het beste resultaat voor iedereen? Lijkt me niet toch?

Er zijn dus uitzonderingen

In deze situaties is het verklaarbaar is dat je op meerdere websites kijkt en de laatste niet per se het beste resultaat is. Een andere uitzondering is een zoekopdracht met een laag zoekvolume. Uit klikgedrag bij zulke lage aantallen vallen ook niet zomaar conclusies te trekken. Als pogosticking invloed heeft, is dat dus maar in een beperkt aantal gevallen zo.

Heb jij zelf al eens de invloed van pogosticking gemerkt? Heb je hier een heel ander verhaal bij of juist vragen over? Laat van je horen in de reacties hieronder.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.