Overdrijf niet met design op jouw website

Overdrijf niet met design op jouw website

Jij wilt professionaliteit uitstralen met jouw website, dus kies je voor goed design. Een goed vormgegeven website wekt vertrouwen en versterkt de professionele uitstraling van jouw bedrijf. Maar kijk uit: ook met je design kun je de mist in gaan.

Goed design versterkt de identiteit van jouw bedrijf. Alleen daarom al raad ik sterk aan om niet zelf je website te bouwen, maar een professional in te schakelen. Tenzij je zelf heel goed bent in design en/of websites bouwen, óf alle tijd hebt om alles zelf uit te zoeken en uit te voeren.

Zou je echt zelf je website maken?

Je kunt ervoor kiezen om zelf je website te maken. Of het een professioneel ogende website oplevert…

Een designer heeft er niet alleen voor geleerd…

Vooropgesteld: een designer zal de nodige opleidingen en hopelijk ook diverse aanvullende trainingen/cursussen hebben gedaan. Maar dat is het niet alleen: een beetje designer boogt ook nog eens op de nodige ervaring. Die kennis en ervaring zijn onbetaalbaar en vertalen zich in een website die zichzelf terugverdient.

En toch…

Toch gaat het ook bij professionele webbouwers en designers nog wel eens mis. Want design is belangrijk, maar niet belangrijker dan content en gebruiksvriendelijkheid. Het ontwerp hoort in dienst te staan van de bezoeker. Goede vormgeving helpt jouw bezoeker om dát te doen waar hij/zij voor naar jouw website komt.

Sla niet door in het design

Goed design is belangrijk voor de professionele uitstraling van jouw website. Maar sla er niet in door. Zo zijn er diverse designelementen die te pas en te onpas gebruikt worden. En je kunt je afvragen waarom. Ik neem een aantal veelvoorkomende designelementen met je door:

  • De carrousel/slider
  • De beeldvullende headerfoto
  • De hero movie/achtergrondvideo
  • De ghost button

Een klassieker: de carrousel

Te veel webdesigners zijn er nog niet van doordrongen dat een carrousel niks toevoegt. Hoe vaak komt het voor dat jij alle foto’s van zo’n slider bekijkt? Er gaan daarnaast diverse dingen mis met zo’n online diashow:

  • De slider gaat te snel
  • De slider gaat te langzaam
  • Er staan te veel afbeeldingen in de slider
  • Er staat te veel tekst in de afbeeldingen
  • De afbeeldingen voegen niks toe (vooral bij stockfoto’s)

Waarom zou je die carrousel op je website willen? Welk doel dient het? Lees vooral ook het duidelijke onderzoek van AGconsult over de effectiviteit carrousels.

Nog 1 ding over de carrousel

Nog één ding over die carrousel. Wat ik soms tegenkom, is helemaal fout in je websitedesign: dezelfde slider op (vrijwel) iedere pagina van de website. Hierdoor weet je bezoeker niet op welke pagina hij is. En zo valt het niet eens op dat je op een andere webpagina komt.

Beeldvullende headerfoto

Beeld zegt meer dan 1000 woorden. Toch? Nou, niet altijd. En zeker op een website mag er geen onduidelijkheid zijn over wat je te bieden hebt. Een enorme beeldvullende headerfoto mag er dan wel gelikt uitzien, maar biedt het jouw bezoeker direct duidelijkheid?

Mooi en gelikt, die beeldvullende headerfoto. Maar is het duidelijk waar de website over gaat?

Maakt deze beeldvullende headerfoto duidelijk waar de website over gaat?

Supermooi ja, zo’n beeldvullende foto op jouw website. Echt gaaf. Maar levert het jou klanten op? Kleine kans. Zo’n enorme foto drukt belangrijke informatie op jouw webpagina naar beneden. Snapt jouw bezoeker direct wat jij te bieden hebt?

Vergeet de beeldvullende achtergrondvideo niet

Je kent ze inmiddels ongetwijfeld, de hero movies; beeldvullende achtergrondvideo’s op je website. Een hippe ontwerper achter zijn bureau druk aan het werk, een paar mensen die rondlopen op het kantoor… Wat voegt het toe? Wat heeft jouw websitebezoeker nu echt aan die bewegende beelden op de achtergrond?

Ik heb eerlijk gezegd nog geen hero movie gezien waarvan ik dacht: “Nou, hier heb ik wat aan, dit maakt gelijk iets duidelijk over het bedrijf of wat zij mij hebben te bieden.” Sterker nog: het leidt enorm af, want beweging trekt de aandacht. Dus waarom zou je dan zo’n achtergrondvideo op je website plaatsen? Het vraagt ook nog eens heel veel van de laadtijd van je website en is daarom slecht voor je vindbaarheid.

Een heuse hero movie. En helpt die beeldvullende achtergrondvideo een beetje? Maakt het jou wat wijzer?

Een heuse hero movie. En helpt die beeldvullende achtergrondvideo een beetje? Maakt het jou wat wijzer?

Heb jij een voorbeeld van een hero movie die wél iets toevoegt? Plaats de link naar de website dan in de reacties onder dit blog. Ik ben benieuwd 🙂

Ken je de ghost button?

Heb je al eens gehoord van de ghost button? Dat is een heel subtiele knop op jouw website. Mooi vormgegeven en weinig opvallend, omdat ze soort van doorzichtig zijn, vandaar de naam. Enkel een kader met daarin een stukje tekst. Als je niet uitkijkt, kijk je er zo overheen. Mooi? Qua design vast wel. Effectief? Nou… hij converteert nogal matig omdat ‘ie niet echt opvalt.

Typische ghost buttons - mooi, maar zijn ze effectier?

De ghost button converteert slecht

Natuurlijk wordt er ook op die ghost button wel geklikt. Dat zal ik niet ontkennen. Onderzoek wijst echter uit dat op de ouderwetse opvallende button beduidend meer geklikt wordt dan op een ghost button. Kijk maar wat je ermee doet.

Designelementen zijn net als mode

Designelementen komen en gaan. Een groot aantal ervan is van tijdelijke aard. De hiervoor genoemde slider bijvoorbeeld is gelukkig aardig op zijn retour. Designelementen zijn dus net als mode, voor je het weet zien ze er gedateerd uit.

Voegt het iets toe voor jouw potentiële klant?

Ik ben niet per se tegen deze designelementen. Ieder element heeft vast ergens wel nut. De vraag is alleen altijd of je het ook op jouw webpagina moet toepassen. en wanneer. Wat voegt het toe voor jouw bezoeker? Als je niet kunt uitleggen wat het voor jouw potentiële klant toevoegt, laat het dan weg.

Heb jij voorbeelden van designelementen die te veel of verkeerd gebruikt worden? Of ben je het pertinent niet eens met een bewering hierboven? Deel jouw mening hieronder, ik ben benieuwd naar jouw reactie op mijn artikel.

4 antwoorden
  1. Michiel
    Michiel zegt:

    Leuk artikel Nathan. Je ziet inderdaad regelmatig websites die doorslaan in design ten koste van gebruiksgemak (en conversie!). Sliders en grote headerfoto’s zijn berucht. Ze zijn niet per definitie slecht en ze kunnen ook wel eens goed uitpakken als het een toevoeging is voor de uitstraling van je bedrijf (als dat in de creatieve/design-hoek zit bijvoorbeeld), maar het doet in veel gevallen afbreuk aan de effectiviteit en het gebruiksgemak. Persoonlijk hou ik ook het meest van eenvoudige websites waarop je gelijk ziet wat je er kunt doen, waar je naartoe moet etc. Fancy dingen als sliders en grote headerfoto’s zitten dan alleen maar in de weg.

    Beantwoorden
  2. Nathan Veenstra
    Nathan Veenstra zegt:

    Helemaal eens Michiel. Ik zal niet gauw een definitief oordeel ergens over vellen (niet meer tenminste 😉 ) en sluit niet uit dat bepaalde designelementen soms wel goed werken. Zolang je je maar altijd afvraagt wat jouw bezoeker er aan heeft. En of het niet afleidt van de belangrijkste boodschap/het belangrijkste doel. Vooral bij de beeldvullende achtergrondvideo’s heb ik nog geen invulling/voorbeeld gevonden die echt waarde toevoegt zonder af te leiden. 🙂

    Beantwoorden
    • Michiel
      Michiel zegt:

      Precies, een definitief oordeel ben ik ook wat voorzichtiger mee geworden :). Hoewel altijd alles nuanceren ook niet altijd leuk is :).

      Vooral in de creatieve hoek (design, kunst) zouden dit soort elementen wel kunnen werken. Daar is de uitstraling vaak belangrijk om klanten over de streep te trekken. Maar de situaties waarin het echt wat toevoegt, zijn op een hand te tellen denk ik. Ik kom regelmatig aandachttrekkende designelementen tegen die niks toevoegen en alleen maar afbreuk doen aan de effectiviteit van de website. Vooral als je webdesigners de vrije hand geeft, kan er van alles uitrollen :).

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.