Leuk dat je meer wilt weten over mijn bedrijf. Het betekent dat je net als ik leergierig bent, geïnteresseerd. Ik vind het vaak jammer als er niet iets meer over de achtergrond, en vooral de historie van een bedrijf op de website staat. Zeker wanneer een bedrijf duidelijk al een lange geschiedenis heeft. Graag vertel ik je hier hoe het idee is ontstaan en hoe ik van tekstschrijver ben doorgegroeid naar online marketeer.

Het idee

Het idee voor Letterzaken is ontstaan bij een van mijn oud-werkgevers. Ik was bij diverse werkgevers al (mede-)verantwoordelijk geweest voor teksten, zoals nieuwsbrieven, websiteteksten en productomschrijvingen. Toen ik bij deze werkgever ook voor Wehkamp teksten moest schrijven, ging ik kritisch kijken hoe ik daar het beste uit kon halen. En zo ontstond het idee om als commercieel tekstschrijver aan de slag te gaan wanneer ik ooit voor mezelf zou beginnen.

De start van Letterzaken

Hoe snel ik met dit idee echt een start zou maken, kon ik toen niet bevroeden. Door de crisis kon ik geen geschikte nieuwe baan vinden en bij mijn werkgever bleek geen toekomst meer voor mij te zijn. Einde contract, begin van een leven als ondernemer. In de tussentijd was bij onze dochter cystinose vastgesteld. Een extra motivatie voor mij om een succes te maken van een eigen bedrijf. In oktober 2012 schreef ik me officieel in bij de Kamer van Koophandel en startte ik met Letterzaken.

Van tekstschrijver naar SEO-tekstschrijver

Toen ik met Letterzaken startte, was het dus als tekstschrijver. Bleken er toch al meer dan 25 in Apeldoorn te zijn… Maar ik had inmiddels de training ‘SEO voor tekstschrijvers’ bij SEOguru gedaan. Ik kon dus iets bieden wat de andere tekstschrijvers niet hadden. Dus werden het SEO-teksten. Focus werd dus internet, en daar hoorden de sociale media ook bij. Dacht ik. Dat heb ik dus snel losgelaten, want zoekmachine-optimalisatie en websites vond ik wel interessanter. Sociale media is leuk voor mijn eigen zaak, maar niet om dat voor een ander te doen. Vind ik dan hè? Wel vind je nog een enkel oud blog dat iets met sociale media te maken heeft.

Van SEO-tekstschrijver naar online marketeer

SEO-teksten (of eigenlijk: goede webteksten) zijn een belangrijk onderdeel van zoekmachine-optimalisatie. Dus kwam er meer vraag naar aanverwante diensten en zo ben ik uiteindelijk van tekstschrijver doorgegroeid naar online marketeer.