Hoe optimaliseer je jouw website voor voice search?

Hoe optimaliseer je jouw website voor voice search?

Voice search is een veelbesproken onderwerpen in de wereld van SEO. Zoals vaak bij dit soort onderwerpen zijn er ook veel misverstanden en verkeerde interpretaties. Hoe zit het nu en hoe zorg jij dat jouw website geoptimaliseerd is voor voice search? 

Wat is voice search?

Voice search is een zoekopdracht die je met je stem ingeeft. Een spraakgestuurde zoekopdracht, om concreet ergens naar te zoeken. En daar zit de angel, want veel mensen verwarren een spraakgestuurde zoekopdracht met een spraakopdracht.

Spraakgestuurde zoekopdrachten versus spraakopdrachten

Een spraakgestuurde zoekopdracht is dus een zoekopdracht die je doet met je stem. Een spraakopdracht is een opdracht die je geeft aan een apparaat om iets te doen. Denk hierbij aan apparaten als:

  • Smartphones
  • Navigatiesystemen
  • Smart speakers

Een (klein) deel van die spraakopdrachten is een echte zoekopdracht en valt dus onder ‘voice search’.

Wat zijn smart speakers?

Smart speakers zijn speakers met een geïntegreerde microfoon die door een internetverbinding opdrachten kunnen uitvoeren. Je mag ze van mij trouwens ook gewoon slimme speakers noemen. Deze slimme speakers kunnen bijvoorbeeld door koppeling met andere slimme apparaten in huis je gordijnen bedienen, de temperatuur in huis regelen en verlichting aan zetten. Verder kun je ze vragen stellen en je agenda beheren. Dat wordt allemaal geregeld door voice assistants (ook wel virtuele assistenten of persoonlijke assistenten genoemd) die gevoed worden door AI (artificiële intelligentie).

De (bekende) voice assistants

Om verwarring te voorkomen: er zijn ook virtuele assistenten of ‘virtual assistants’ die ondernemers ondersteunen in hun werkzaamheden. Dat zijn echte mensen van vlees en bloed, die ondernemers vaak helpen door werk uit handen te nemen dat voor de ondernemer niet tot de kerntaken hoort, maar wel gedaan moet worden. Over die virtuele assistenten hebben we het dus niet.

‘Voice assistants’ is dus iets duidelijker. De grote software-ontwikkelaars hebben allemaal een eigen voice assistant ontwikkeld:

  • Google Assistant van Google (duh!)
  • Siri van Apple
  • Cortana van Microsoft
  • Alexa van Amazon
  • Bixby van Samsung

En er zijn smart speakers die met deze voice assistants werken, naast dat ze veelal zijn geïntegreerd in diverse smartphones. En met deze virtuele assistenten kun je dus spraakopdrachten geven en spraakgestuurd zoeken.

De misvattingen rondom voice search

Zoals ik hiervoor al vermeldde worden voice search en spraakopdrachten nogal eens door elkaar gehaald. Hierdoor worden er verkeerde conclusies getrokken, zoals dat 50% van alle zoekopdrachten in 2020 voice search zou zijn. Hoewel we in een wereld leven waarin de ontwikkelingen razendsnel gaan en niets is uitgesloten, denk ik dat dit een verkeerde interpretatie is, gebaseerd op de verwarring tussen spraakopdrachten en zoekopdrachten.

Sterker nog, Rebecca Sentance legt uit waarom de claim van 50% voice search in 2020 volledig uit zijn verband getrokken is. De manier van onderzoeken, analyseren en nuchter benaderen kon de mijne zijn ;-)

Zoals je in deze video ook ziet, zijn de meeste “vragen” aan de Google Home spraakopdrachten en geen zoekopdrachten die je in de zoekmachine zou gebruiken:

Inmiddels zo’n beetje legendarisch is ook de aankondiging dat Google Assistent straks namens jou een afspraak kan maken met bijvoorbeeld de kapper:

Niet alleen op “smart devices”

Voice search is niet alleen voorbehouden aan “smart devices”. Ook op de desktopversie van Google kun je gewoon via spraak je zoekopdracht opgeven. In de zoekbalk staat een microfoontje, waarbij ‘Gesproken zoekopdracht’ verschijnt als je er met je muis op komt. Op het moment van schrijven kan dat alleen in Google Chrome, nog niet in andere browsers. Daarvoor moet je wel eerst toestemming geven voor toegang tot je microfoon.

Voice search ook op Google desktop in Google Chrome

Hoe optimaliseer je voor voice search?

Eigenlijk zou optimaliseren voor voice search niet moeten verschillen van je normale SEO-werkzaamheden. Als jij vanaf het begin altijd je klant of bezoeker voor ogen hebt en daar de beste informatie voor geeft, is er niet per se een andere strategie nodig. Wil je bij een vraag via een smart device de website zijn waar het antwoord vandaan gehaald wordt, dan zijn er wat punten waar je mee aan de slag kunt.

1. Geef antwoord op vragen

De zoekopdrachten die met spraak worden ingegeven zullen voor een groot gedeelte vragen zijn. De kans dat het aantal vragen toeneemt is niet eens groot, het is een zekerheid. Het stellen van vragen wordt namelijk veel makkelijker met voice search en dus gaat dat ook gebeuren. Denk aan vragen als:

  • Hoe laat gaat de Albert Heijn in de buurt open?
  • Wanneer treedt U2 op in Nederland?
  • Wat is SEO?

Het zijn zo wat verschillende soorten vragen, waar je op verschillende manieren antwoord op kunt geven. Voor de openingstijden van de Albert Heijn moet de vestiging bij jou in de buurt Google Mijn Bedrijf goed invullen en bijhouden (waaronder het invullen van de tijdelijk aangepaste openingstijden). En om echt goed antwoord te geven op jouw vraag met daarin “in de buurt”, lanceerde Google de Hummingbird update (voor het echt begrijpen van de vraag) en de Pigeon update (die nog meer inzoomt op locatie).

Voor de optredens van bands is schema.org weer relevant, daar ga ik zo op in.

En voor die vraag waar iemand echt een helder antwoord op wil, schrijf je dus het beste antwoord dat jij kunt schrijven op die vraag. Zoals ik dus ook heb gedaan voor ‘Wat is SEO?‘ :-)

2. Maak gebruik van schema.org-markup

Om zoekmachines te helpen begrijpen wat er op webpagina’s staat is het schema.org-woordenboek opgesteld. Met de termen uit dat woordenboek voeg je zogenaamde structured data toe aan onderdelen van je webpagina. Als ergens een datum staat, weet de zoekmachine bijvoorbeeld nog niet wat er gebeurt op die datum. Als dat een training is, voeg je volgens het Schema woordenboek ‘EducationEvent‘ toe. Schema geeft daarbij aan dat je daaronder weer onderdelen kunt toevoegen als:

  • locatie
  • maximum aantal deelnemers
  • organisator
  • review
  • startdatum en/of -tijd

Een zoekmachine kan dit gebruiken om details hiervan te vertonen in de zoekresultaten. Voor voice search betekent het ook dat er makkelijker antwoord gegeven kan worden op vragen als “wanneer is de eerstvolgende SEO-training van Letterzaken?” Door Hummingbird snapt Google dat je met “wanneer” en “eerstvolgende” een datum bedoelt. En door die schema.org-markup weet de zoekmachine op welke datum die eerstvolgende training is.

SEOguru maakt gebruik van schema.org-markup, waarmee de trainingen in de zoekresultaten van Google worden vertoond:

Trainingen van SEOguru in de zoekresultaten dankzij schema.org-markup

Zo kan een smart speaker of voice assistant dus ook antwoord geven op bepaalde vragen dankzij schema.org-markup of andere zogenaamde structured data.

3. Gebruik waar mogelijk opsommingen

Opsommingen zijn fijn voor je lezers, maar ook mooi in de featured snippet. Zeker bij zaken waarin je enkele punten of stappen noemt, is een opsomming -al dan niet genummerd- een aanrader. Iemand die een stappenplan zoekt, wil dat ook graag stap-voor-stap voorgeschoteld krijgen. Zoals in het geval van een recept:

4. Houd Google Mijn Bedrijf up-to-date

Zoals je al zag aan het voorbeeld van de openingstijden van de supermarkt, is het van belang dat de zoekmachine weet wat de juiste gegevens zijn. Adres, openingstijden, alles wat je maar kunt invullen in Google Mijn Bedrijf. En zorg ervoor dat je jouw ‘citations’ op orde hebt.

5. Snelheid, snelheid, snelheid

Met name mensen die hun mobiel gebruiken zijn ongeduldig. Ze willen snel, snel, snel. Zorg dus ook voor een snelle website. Niet te zware afbeeldingen, goede hosting, het helpt allemaal. Niet voor niets kwam Google in 2018 met de Speed Update.

Je bezoeker centraal? Dan zit je al goed

Heb je altijd al de bezoeker centraal gesteld met een snelle website en door zo goed mogelijke informatie te geven? Dan zit je ook voor voice search nu al goed. Van antwoorden op vragen tot opsommingen, ze zouden eigenlijk al onderdeel moeten zijn van je contentstrategie. Het enige dat nog wat extra toevoegt, al is het (nog) niet noodzakelijk voor voice search, is de schema.org-markup.

Was jij al bezig met voice search of had je je nog niet eens gerealiseerd dat dit eraan zat te komen? Heb je aanvullingen of vragen? Ik zie ze graag tegemoet.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.