Ontdek de kracht van de zoekintentie voor je website

Ontdek de kracht van de zoekintentie voor je website

Wie SEO zegt, zegt zoektermen (of zoekwoorden, maar daar denk ik dus even iets anders over). Natuurlijk doe je daar zoektermenonderzoek voor, maar hoe bepaal je nu de juiste zoektermen? Daarbij is wat mij betreft 1 ding niet te onderschatten: de zoekintentie. Ontdek nu wat dat is en hoe jij erachter komt wat de zoekintentie is en hoe jij daarvan profiteert.

Wat is de zoekintentie?

De zoekintentie is de reden of behoefte achter de zoekopdracht in een zoekmachine. Wanneer iemand iets zoekt, wat wil deze dan echt vinden? We hanteren globaal 3 soorten zoekopdrachten, gebaseerd op de intentie achter de zoekterm:

  1. Informationele of informatieve zoekopdrachten
  2. Transactionele of commerciële zoekopdrachten
  3. Navigationele zoekopdrachten

Zoals je wel zult begrijpen, is voor een commerciële organisatie de tweede het meest interessant. Toch is het ook niet verkeerd om op de eerste te scoren. Eerst even dieper duiken in die zoekintentie en hoe je die ontdekt.

Commerciële zoekopdrachten verder uitgesplitst

De commerciële zoekopdrachten kunnen nog specifieker worden uitgesplitst in:

  • Commercieel oriënterend
  • Commercieel transactioneel – online
  • Commercieel transactioneel – lokaal

Goed om ook daar rekening mee te houden. Zeker wanneer je echt je customer journey in kaart hebt.

Over de zoekintentie: Ajax of Golf, wat zegt het echt?

Een goed voorbeeld van een onduidelijke zoekintentie is een zoekopdracht als ‘ajax’ of ‘golf’. Beide woorden kunnen met totaal verschillende insteek worden gebruikt. Zo is Ajax:

  • Een voetbalclub
  • Een schoonmaakmiddel
  • Een merk brandblussers
  • Een Griekse mythologische figuur
  • Asynchronous JavaScript And XML

En eigenlijk nog veel meer. Dus waar is iemand die zoekt op ‘ajax’ nu echt naar op zoek? Dat het in Nederland de voetbalclub is, lijkt bijzonder aannemelijk. De andere ajaxen hebben dan pech. Zo kun je ook concluderen uit de top 10 in Google:

Op de zoekresultatenpagina voor de zoekterm 'ajax' zie je alleen maar zoekresultaten voor de voetbalclub

Het heeft effect op de klikken in de zoekresultaten

Als je dan logisch nadenkt en beredeneert, kom je tot de conclusie dat er veel gebruikers van de zoekmachine niet voorgeschoteld krijgen waar ze naar op zoek zijn. Deze gebruikers gaan opnieuw zoeken en voegen wat woorden toe. Je kunt zelf vast wel bedenken welke 😉 .

In Ahrefs kun je prima zien hoe dat er dan uitziet qua klikgedrag:

Nog geen 60% klikt op een van de zoekresultaten bij de zoekresultatenpagina voor 'ajax'; past het zoekresultaat niet bij de zoekintentie?

Grafisch vormgevers hebben een probleem

Een heel duidelijk voorbeeld van de impact van die zoekintentie is de zoekterm ‘grafisch vormgever’. Als je enkel die term invoert in Google, zie je na de AdWords-advertenties een allegaartje aan soorten zoekresultaten:

  • Een Local Pack
  • Informatieve pagina’s
  • Vacatures
  • Opleiding
  • Lokale bedrijven

Je ziet het in deze screenshot:

Een allegaartje aan soorten zoekresultaten voor de zoekopdracht 'grafisch vormgever'

Wie een grafisch vormgever zoekt heeft hier dus weinig aan. Het is dan ook begrijpelijk dat veel Google-gebruikers hierna opnieuw op zoek gaan naar ‘grafisch vormgever’+plaatsnaam. Die zoekintentie is duidelijker en concreter. De zoekresultaten bevatten dan ook nog wel de nodige vacatures, maar zijn dan wel meer een mix van vacatures en daadwerkelijke grafisch vormgevers.

Legio voorbeelden

Er zijn legio voorbeelden van dit soort zoekopdrachten. Zo hebben webdesigners ook last van dit fenomeen. De zoekresultatenpagina is iets minder rommelig, maar bevat ook vacatures en informatieve pagina’s naast de Local Pack. En weer een aantal lokale bedrijven.

Mijn eigen verhaal: van ‘SEO-teksten’ naar ‘SEO-tekstschrijver’

Toen ik tot deze conclusie kwam, heb ik dit ook onderzocht voor enkele van de zoektermen waarop ik scoorde of wilde scoren. Een van de eerste zoektermen waarop ik wilde scoren toen ik startte met Letterzaken was ‘seo teksten’ (zoektermen volgen niet altijd de juiste spelling, dus deze is inderdaad zonder hoofdletters en koppelteken). Wat was ík blij toen ik daarmee in de top 10 kwam…  Maar het lukte maar niet om hoger dan positie 6 te komen. Niet verkeerd, maar ik wilde hoger in Google.

Waarom lukte dat toch niet?

Daar kwam de zoekintentie om de hoek

Ja hoor, ook bij mij ging het mis met de zoekintentie. Want de top 10 voor ‘seo teksten’ stond vol met informatieve teksten met 2 belangrijke uitgangspunten:

  1. Wat is een SEO-tekst?
  2. Hoe schrijf je een SEO-tekst?

En daar paste mijn pagina met commerciële insteek natuurlijk niet tussen. Logisch dus dat ik op een gegeven moment de top 10 uitkukelde en moeite had weer terug te komen in de top 10. Ik had niet de juiste zoekterm gekozen.

Het moest SEO-tekstschrijver zijn

Nu was ik al vindbaar met mijn pagina ‘SEO-tekstschrijver‘ en ik realiseerde me dat de zoekintentie van die zoekterm juist wel paste bij een verkopende pagina. Dus moest ik me daarop focussen en die pagina ‘SEO-teksten’ vergeten. Nou ja vergeten, ik moest een andere strategie toepassen. En dat deed ik.

Hoe loste ik het op?

Een pagina zomaar verwijderen is niet slim, zeker als je daar al wel op gevonden wordt. En al helemaal niet wanneer er al backlinks naar de pagina liggen. Dus deed ik het volgende:

  1. Controleren of er backlinks naar de pagina ‘SEO-teksten’ lagen
  2. Pagina ‘SEO-teksten’ redirecten naar pagina ‘SEO-tekstschrijver’
  3. Pagina ‘SEO-teksten’ verwijderen van de website
  4. Informatief artikel over SEO-teksten schrijven
  5. Klaar

Dat lijkt een makkie, maar kostte natuurlijk wel even een paar uur. Al is het alleen maar omdat een artikel schrijven mij minstens 3 uur kost, inclusief afbeeldingen erbij plaatsen en meer.

Wat leverde het mij op?

Mooie posities door juiste insteek

De pagina ‘SEO-tekstschrijver’ deed het al goed, al moet ik toegeven dat ik niet exact weet waar ik stond op het moment dat ik deze wijzigingen doorvoerde. Dat ik op pagina 2 stond op de zoekterm ‘seo teksten’ weet ik in ieder geval nog wel. Ik schommelde zo tussen posities 12 en 16. Door deze wijziging sta ik nu vrij consistent in de top 3 voor ‘seo tekstschrijver’ en weer in de top 10 voor ‘seo teksten’. Missie geslaagd dus.

Ontdek de zoekintentie dankzij de huidige top 10

Zoals je vast al door hebt, kun je de zoekintentie deels al opmaken uit de huidige top 10 van Google. Verder is het ook logisch nadenken voordat je begint met je zoektermenonderzoek. Bedenk waar iemand nu echt op zou zoeken en of daarbij duidelijk is wat deze wil. En vergeet daarbij niet dat het ook niet verkeerd is om ook op informatieve zoektermen gevonden te worden. Want iemand die jou vindt wanneer deze nog in de oriënterende fase van een (mogelijk) koopproces zit, wordt vaak eerder klant dan iemand die jou pas in de aankoopfase vindt. Want hij of zij kent jou al en daarmee heb je een streepje voor.

Heb jij nieuwe inzichten opgedaan? Heb je ontdekt dat je op een verkeerde zoekterm inzet? Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen en mening. Laat dus zeker een reactie achter. 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.