Onmisbare boeken over (online) copywriting

Onmisbare boeken over (online) copywriting

Of je nu (semi-)professioneel tekstschrijver bent of ondernemer die zelf de teksten voor zijn/haar eigen website schrijft, je teksten kunnen beter met de juiste kennis. Sowieso begint het al met het verschil tussen teksten voor print en teksten voor online. En dan natuurlijk ook tussen shortcopy -of zelfs microcopy- en longcopy. Die woorden leg ik zo uit. Maar eerst: waarom deze lijst met ‘onmisbare boeken voor de (online) copywriter’?

Waarom deze lijst?

De lijst met boeken zet ik hier neer omdat ik regelmatig mensen advies geef om boeken uit deze lijst aan te schaffen of op zijn minst te lezen. Ook mijn copywriters hebben deze boeken als aanraders van mij doorgekregen, al in de kast staan of van mij cadeau gekregen. Je leert in deze boeken veel over hoe je teksten schrijft die je websitebezoeker verder helpen. En vaak gaan ze verder, en ontdek je hoe je jouw website nog beter maakt, even los van je teksten.

Niet alleen voor tekstschrijvers

Zoals je vast al uit het voorgaande opmaakt, zijn deze boeken dus niet puur en alleen voor tekstschrijvers bestemd. Ze gaan wel voornamelijk over copywriting (de kunst van goede commerciële teksten schrijven), maar ook over andere website-gerelateerde zaken. En daarmee hebben alle mensen die betrokken zijn bij de marketing van, en content op een website iets aan de meeste boeken uit deze lijst.

Geen ellenlange boekenreviews, even kort waarom ik ze aanraad met links om ze direct aan te schaffen.

Kies zelf je link

Omdat ik hier tijd en moeite in steek, maak ik gebruik van affiliate links. Alle tijd die ik in mijn blogs steek, verdien ik niet terug. Met deze affiliate links verdien ik iets terug van de tijd die ik in mijn blogs steek. Ik laat de keuze helemaal aan jou wanneer je een boek wilt aanschaffen. Je kiest de webshop waar je ‘m wilt bestellen en je kiest zelf of je mij die kleine vergoeding gunt. Bij ieder boek staan zowel affiliate (aff.) als niet-affiliate links.

Boeken over teksten schrijven (en meer)

Allereerst heb ik een aantal boeken die specifiek over teksten schrijven gaan. Met name over teksten schrijven voor online gebruik. Een paar van deze boeken gaan verder en helpen je zo ook meer resultaat uit je teksten te halen. Er zijn veel meer boeken over (online) copywriting, dat weet ik, ik heb gekozen voor de boeken die ik echt onmisbaar vind. Dit zijn mijn aanraders:

Aartjan van Erkel: ‘Verleiden op internet’ & ‘Maak ze gek!’

2 boeken van dezelfde auteur. Beide niet alleen over copywriting, maar vooral over hoe je jouw website echt helemaal inricht voor je bezoeker en hoe je deze verleidt en omzet in klant. Als je moet kiezen, raad ik je aan om te beginnen met ‘Verleiden op internet’. Die staat al boordevol ijzersterke tips om je website te verbeteren. ‘Maak ze gek!’ is daar een vervolg op, dat echter ook op zichzelf staat. Beide zijn dus de moeite en jouw investering waard.

Verleiden op internet
Bol.com (aff.) / Managementboek (aff.)
Bol.comManagementboek

Maak ze gek!
Bol.com (aff.) / Managementboek (aff.)
Bol.com / Managementboek

Dimitri Lambermont: ‘Online copywriting in 60 minuten’

Hardcore copywriter Dimitri Lambermont schreef een heel goed compact boekje in de ’60 minuten’-serie van uitgeverij Haystack. Uiterst waardevolle kennis, inclusief strategie om consistente teksten te schrijven en ook intern draagvlak te creëren voor de keuzes die je maakt. Denk hierbij aan de stijl en inhoud van de teksten, die je organisatiebreed moet doortrekken.

Je leert ook kort te schrijven en rekening te houden met de informatiebehoefte van je lezer.

Bol.com (aff.) / Managementboek (aff.)
Bol.com / Managementboek

Eric Tiggeler: ‘Check je webtekst’

Een kort en praktisch boekje dat zich echt richt op online copywriting, net als dat van Dimitri Lambermont. In ‘Check je webtekst’ is alleen wat meer aandacht voor zoekmachine-optimalisatie. Ik heb wel 1 kanttekening bij wat Eric schrijft over het menu van een website. Hij zegt terecht dat die in het door hem aangehaalde voorbeeld van een advocatenkantoor beknopter kan. De keuzes voor de hoofdmenu-items zijn daarbij alleen niet de mijne:

Het menu in de linker kolom is te uitgebreid, het voorgestelde menu in 'Check je webtekst' vind ik niet gebrukersvriendelijk

Ik heb moeite met ‘Wat doen wij?  en ‘Wie zijn wij?’. Bij de eerste zou ik juist wel ‘Letselschadezaken’ en eventueel ‘Advies en behandeling’ gebruiken, dat is direct duidelijk. Al vraag ik me nog steeds af wat die laatste voor mij zou betekenen…

En ‘Wie zijn wij?’ kun je beknopter maken door er simpelweg ‘Over’ van te maken. Maar dat had je vast al gelezen in ‘Is het hoofdmenu van jouw website wel duidelijk?‘ ;-)

Bol.com (aff.) / Managementboek (aff.)
Bol.com / Managementboek

Minder tekstschrijven, maar niet minder relevant en interessant

Bovenstaande boeken focussen met name op het tekstschrijven, zowel inhoudelijk als (SEO-)technisch. Naast het tekstschrijven zelf zijn zaken als beïnvloeding/verleiden en meer praktische zaken ook van belang. Daar gaan de volgende boeken over.

Robert Cialdini: Invloed

Psychologie is belangrijker dan je denkt. Je hebt niet eens half een idee van hoe je beïnvloed wordt door marketeers en verkopers. In ‘Invloed’ lees je de 6 methodes die wetenschapper Robert Cialdini onderzocht en bewezen heeft. Dit boek is wat mij betreft echt onmisbaar. De vertaling vind ik niet heel makkelijk lezen, ik heb sommige stukken echt meerdere keren moeten lezen voor ik ze begreep. Maar wát een interessante materie. En dit is in veel situaties toe te passen, ook om jezelf te beschermen tegen ongewenste beïnvloeding…

Bol.com (aff.)Managementboek (aff.)
Bol.comManagementboek

Pacelle van Goethem: IJs verkopen aan eskimo’s – De psychologie van overtuigen

Net als het boek van Cialdini niet heel makkelijk leesbaar. Het is vooral een mooie aanvulling met iets andere insteek op de inzichten uit ‘Invloed’. Zeker een aanrader omdat je niet genoeg over deze materie kunt lezen en er altijd wel weer iets nieuws te ontdekken valt. Met een andere invalshoek en andere voorbeelden een prima aanvulling.

Bol.com (aff.)Managementboek (aff.)
Bol.comManagementboek

Sarah Gagestein: Denk niet aan een roze olifant

Met als ondertitel ‘De psychologie van onzichtbaar overtuigen met framing’ weet je dat je ook hier weer een boek te pakken hebt waarmee je leert mensen op een slimme manier te overtuigen. Dit leest makkelijker weg dan het boek van Pacelle van Goethem en ook hier weer een andere invalshoek. De focus ligt meer op framing en hoe je dat weer kunt toepassen. Leuk!

Bol.com (aff.)Managementboek (aff.)
Bol.comManagementboek

Dit zijn de boeken van de boekenlijst, allemaal aanraders wat mij betreft

6 van de boeken die ik aanbeveel

Charlotte Meindersma: Wetboek voor bloggers

Als laatste een boek waarvan de titel je misschien afschrikt. Dat is niet nodig. Ook dit is weer een onmisbaar boek wat mij betreft. Bij het eigendom en onderhouden van een website (al dan niet met blog) komen veel verantwoordelijkheden. Een aantal daarvan zijn juridische zaken, waarvan jij geacht wordt ze te kennen. Maar dat doe je niet. Tenzij je dit boek leest. Zonder al te saai juridisch te worden weet Charlotte Meindersma je alles te vertellen dat je moet weten over zaken als auteursrecht, merkenrecht en zelfs SEO.

Dat ik er ook in voorkom is een leuke bonus ;-)

Bol.com (aff.)Managementboek (aff.)
Bol.comManagementboek

Interview met mij over de misverstanden over SEO in het 'Wetboek voor bloggers'

De eerste pagina van het interview met mij in ‘Wetboek voor bloggers’

Geen zin om te lezen of vind je het gewoon prettiger om een training te volgen? Volg dan mijn training ‘Schrijven voor het web‘.

Heb jij nog andere aanraders of wil je toch nog iets over een van deze boeken weten? Laat het hieronder weten.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Leave a Reply

You have to agree to the comment policy.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.