Beperkte data Zoekwoordplanner: SEO- én SEA-probleem

In augustus 2016 wijzigde Google iets in de Zoekwoordplanner dat enorme impact heeft. Echt enorme impact. Dit is een heus probleem. Niet alleen voor SEO, maar ook voor online adverteerders (SEA). Zorg dat je weet hoe dit precies zit en wat voor impact het heeft voor jouw onlinemarketingstrategie.

Wat er gebeurde

Zoals vrijwel altijd begon het met mensen die opmerkten dat er iets mis leek te zijn. In dit geval in de Zoekwoordplanner. Google gaf namelijk het zoekvolume niet meer in getallen weer, maar in “ranges” (bereik/reikwijdte dus). In plaats van tientallen of honderdtallen, werd er nu enkel een bereik weergegeven met een minimum- en een maximumaantal zoekopdrachten. En daarmee snijdt de zoekmachinegigant zich wat mij betreft flink in zijn eigen vingers.

Oordeel zelf, dit is wat er weergegeven werd:

Zoekvolumes in Zoekwoordplanner in reikwijdte (ranges) in plaats van containers

Bron: Search Engine Roundtable

De horror! 10K – 100K of 1K – 10K, wat kun je daarmee?

Vergelijk dat met het gemiddeld maandelijkse zoekvolume dat we gewend zijn om te zien:

Gemiddeld maandelijkse zoekvolume in containers, zoals we dat kennen

Betekent dit dat zoekvolumes tussen 10 en 100 straks worden weergegeven als 10 – 100? Dat is nog erger dan de containers waarin het zoekvolume werd weergegeven.

Wat is er aan de hand?

Wat is er dan precies aan de hand? Volgens een verklaring van de zoekmachine, wordt een exacter zoekvolume enkel weergegeven voor partijen die een bepaald budget uitgeven aan AdWords. Kleine ondernemingen met een lager budget krijgen dus enkel deze reikwijdte te zien. Daarnaast wordt het aantal keren dat je data opvraagt in de Zoekwoordplanner beperkt:

In addition, other advertisers may trigger the limited data view by reaching a limit on the number of searches for search volume data (specifically, requests to our API).

Bericht CassieH over zoekvolume in Zoekwoordplanner op Adwords helpforum

Impact voor SEO-campagnes

Deze wijziging heeft niet alleen effect op AdWords/SEA-campagnes. Het heeft ook flinke impact op SEO-campagnes. Veel bedrijven en bureaus/SEO-specialisten maken gebruik van de Zoekwoordplanner om zoekvolumes op te halen voor het gebruik in SEO-campagnes. Dat betekent dat je geen duidelijke zoekvolumes meer hebt om je SEO-strategie op te baseren.

Dom, dom, dom!

In een eerder blog (om precies te zijn een week voor ik dit blog publiceerde) gaf ik al aan dat het dom is van Google om niet alle zoekvolumes te tonen. Toen was er nog sprake van dat er zoekvolumes enkel weergegeven zouden worden wanneer op een bepaalde zoekterm geadverteerd werd. Toen leek dit gelukkig niet aan de orde, wat nu aan de hand is, is eigenlijk nog erger dan dat. Dom, dom, dom van Google.

Waarom krijg ik niet de juiste data?

Waarom kiest Google ervoor om de exacte data enkel aan grote adverteerders met flinke budgetten te geven? Daarbij dient overigens opgemerkt te worden dat die data nog steeds niet erg exact zijn, zoals ik in het artikel over de nadelen van de Zoekwoordplanner al constateerde. Maar waarom krijg ik als potentiële of kleine adverteerder die data niet, terwijl ik wellicht later wel meer ga adverteren? Daarmee snijdt Google zichzelf in de vingers.

Google snijdt zichzelf in de vingers

Doordat kleine adverteerders niet de juiste data krijgen, zullen ze minder bereid zijn te investeren in hun AdWords-advertenties. Je wilt je campagne toch op de juiste data kunnen baseren? Of wil Google wellicht enkel nog bureaus bedienen? Dat zou betekenen dat kleine partijen enkel bij bureaus terechtkunnen óf niet meer investeren in AdWords.

Wil Google enkel nog bureaus bedienen?

Een reden dat deze wijziging wordt doorgevoerd zou kunnen zijn dat Google enkel nog bureaus wil bedienen die AdWords-campagnes uitvoert voor klanten. En daarbij ook de grote klanten, die hun SEA-campagnes zelf beheren. Denk aan landelijke spelers als Wehkamp, Coolblue, bol.com. Zij zullen nog wel de data te zien krijgen zoals we gewend zijn.

Onder anderen Heleen Altena van Beter Gevonden -van wie je hieronder ook een reactie leest-, merkte op 9 augustus op dat er iets gaande was:

Zoekwoordplanner geeft enkel reikwijdte weer - Tweet Heleen Altena 9 augustus 2016

Reactie van Adwords-specialisten

Mijn mening is een, met name op SEO-gebied, maar wat vinden anderen ervan? Met name de Adwords-specialisten?

Lars Maat, AdWords-specialist Maatwerk Online:

Ik snap niet wat hierin de gedachte is van Google. Blijkbaar is het dus zo dat als je niet veel besteed in AdWords, je dus ook niet alle data te zien krijgt. Waarom zouden ze die data niet gewoon openbaar willen hebben? Wat is de gedachte hierbij? Ik vind het ook niet fair richting alle AdWords gebruikers. Op het moment dat je een goede campagne wilt draaien is het handig om even in de zoekwoordplanner te kijken. Dat wordt dus anders!

Wouter Blom, Zoekmachine Marketing Consultant, Stramark:

Een beweging van Google is al langer dat ze willen dat websites niet bezig zijn met targetten van zeer specifieke keywords. Ze willen dat we pagina’s en websites maken die autoriteit zijn over een onderwerp, dus niet over een keyword. Dit past ook in de grotere beweging dat bezoekers steeds meer op verschillende kanalen moeten worden bereikt om ze te overtuigen te kopen. Het verwijderen van de keyword data in uit Analytics, het samenvoegen van keywords in Search Console, keyword matching aanpassingen in Adwords en het samenvoegen van keywords in de Keyword Planner is allemaal onderdeel van dezelfde trend.

Ondanks dat Google dat graag wil, zien wij voor veel keywords dat je ze wel heel specifiek kan en moet targetten om goede resultaten te halen voor klanten.

Wat gaat het betekenen voor SEO- en SEA-campagnes.

Je zal langer moeten testen in AdWords voordat je iets kan overzetten naar een SEO strategie. Je zal meer tijd en energie zelf in de campagnes moeten steken en minder leren vertrouwen op de Keyword Planner en de Search Console. Je zal zelf moeten nadenken, aannames doen en testen. Zowel voor AdWords als voor SEO.

Maar zoals altijd: de makkelijkste manier om dat te doen is met AdWords. Dus weer meer geld voor Google. Totdat iemand een andere manier vind om goedkoop conversies te genereren. Dan is de interesse in Google opeens heel anders.

Heleen Altena, SEO- en SEA-specialist Beter Gevonden:

De Zoekwoordplanner zelf gebruik ik niet heel vaak meer, voor zoekwoordonderzoeken maak ik liever gebruik van tools die ook wat over de organische concurrentie zeggen. Ik kan op dit moment niet goed inschatten welke invloed dit heeft op andere tools.

Voor een gedegen zoekwoordonderzoek is het in ieder geval onwerkbaar als je alleen nog de ranges te zien krijgt. Omdat de getoonde zoekvolumes geen exacte cijfers zijn gaat het vooral om de vergelijking ten opzichte van elkaar en dat valt dan juist bijna helemaal weg.

Aan de andere kant, toen “not provided” werd aangekondigd heerste er ook lichte paniek. En alhoewel het jammer blijft dat niet alle zoektermen in Google Analytics meer zichtbaar zijn, is de impact achteraf wel meegevallen. Je wordt gedwongen naar een alternatief te zoeken en vaak lukt dat dan ook wel weer.

Elke uitdaging biedt ook weer kansen om je te onderscheiden, dus wat dat betreft maak ik me geen zorgen.

VS eerst, Nederland volgt ongetwijfeld

Wijzigingen worden altijd als eerste in de Verenigde Staten uitgerold. Op het moment van schrijven is het resultaat dan ook nog niet bij iedereen in Nederland zichtbaar. Ik heb het in ieder geval nog niet gezien. Dat het uiteindelijk ook helemaal in zal worden uitgerold Nederland is een kwestie van tijd. Wat vind jij van deze beslissing van Google? Welke voor- en of nadelen zie jij voor jouw SEO- en/of SEA-strategie?

UPDATE (8 september 2016): In Nederland waren de beperkingen (in ieder geval de ranges) al geconstateerd op het moment van schrijven (ja duh, Heleen Altena had er al mee te maken gehad). Bij wat onderzoek blijkt dat in ieder geval ProRankTracker* geen gebruik maakt van jouw eigen Google/AdWords-account. De beperking voor wat betreft de ranges lijkt daarmee opgelost in ProRankTracker. Het blijft echter wel de vraag of ze niet tegen de beperking in het aantal opvragingen (queries) zullen aanlopen.

Vrijwel alle tools zullen gebruik maken van de data uit de Zoekwoordplanner, en zullen op zijn minst tegen de beperking in het aantal opvragingen aanlopen. Bij gebruik van jouw AdWords-account in de tool, is het vanzelfsprekend dat je de ranges te zien krijgt wanneer je die ook in de Zoekwoordplanner ziet.

*Dit is een affiliate link. Goed advies mag toch vast wel beloond worden? 😉 En als je dan toch betaalt voor die tool…

Alles wat je moet weten over de nieuwe Google layout

Op vrijdag 19 februari 2016 vond een van de meest drastische wijzigingen in de zoekresultaten van Google plaats. Google verwijderde de advertenties (Adwords) in de rechterkolom naast de zoekresultaten op desktop. Wat is er nu aan de hand en wat gaat dit betekenen voor SEO en SEA?

Wat is er nu precies aan de hand?

Wanneer je zocht in Google, kwam je regelmatig advertenties tegen. Die advertenties kwamen van Googles eigen Adwords, een belangrijk onderdeel van hun verdienmodel. Tot februari 2016 stonden er maximaal drie advertenties boven de organische zoekresultaten en stond er een zestal rechts daarvan. Dat was niet bij alle zoekresultaten, vooral bij zoekopdrachten waar een product of dienst bij past.

Geen advertenties in de rechterkolom meer

Google bevestigde aan Search Engine Land dat de advertenties uit de rechterkolom in de zoekresultaten op desktop verdwenen. De reden hiervoor is volgens Google zelf meer uniformiteit in de zoekresultaten. Wel zouden er vaker 4 advertenties bovenin worden vertoond.

Vaker 4 advertenties bovenin

Volgens Google worden er per februari 2016 alleen bij zoekopdrachten met “een hoge commerciële waarde” een vierde advertentie bovenin kan verschijnen. Wat is dan “een hoge commerciële waarde”? Het wordt gebracht als hoge uitzondering, toch zie ik al vaak 4 advertenties boven de organische zoekresultaten verschijnen.

Ter illustratie hieronder de zoekresultaten voor de zoekterm “SEO teksten” in 2014 en in februari 2016:

Zoekresultaat Google op SEO-teksten juli 2014

Zoekresultaat in Google op de zoekterm “SEO teksten” in juli 2014 met rechts 6 advertenties

Zoekresultatenpagina seo-teksten Google met 4 advertenties - februari 2016

Zoekresultaten voor “SEO teksten” in februari 2016 met 3 advertenties boven de organische zoekresultaten

Verderop ga ik in op wat dit betekent voor jouw zoekmachinemarketing-strategie. Eerst nog de uitzonderingen op de nieuwe lay-out:

Twee uitzonderingen

Er zijn twee gevallen waarin er in de rechterkolom nog wel iets wordt weergegeven in de zoekresultaten:

  1. Google Knowledge Graph Box
  2. Product Listing Ads (Google Shopping)

Google Knowledge Graph Box

De Google Knowledge Graph Box verschijnt wanneer je op een onderwerp, merk of bedrijf zoekt. Een bekend persoon, stad, land, bezienswaardigheid, zoek erop en je krijgt geheid in veel gevallen rechts de Knowledge Graph Box te zien. In deze afbeelding zie je hoe dat eruit ziet voor WordPress specialist Lamper Design:

Zoekresultatenpagina Knowledge Graph Box Lamper Design

 

Uiteraard krijg je voor populaire producten juist weer Google Shopping (Product Listing Ads, afgekort PLA) te zien.

Product Listing Ads

Vooral webwinkels presenteren de populaire producten die ze verkopen graag in Google Shopping. De Product Listing Ads van Google Shopping worden op desktop voorlopig gewoon nog weergegeven.

Zoekresultatenpagina Google met PLA-Google Shopping iPhone - februari 2016

Voor de duidelijkheid: op mobiel wordt Google Shopping ook gewoon weergegeven. In de mobiele zoekresultaten zie je de PLA’s boven de gewone Adwords-advertenties.

Zoekresultaten iPhone Google mobiel met PLA-Google Shopping - februari 2016

Google Shopping in mobiele zoekresultaten

Geen organische zoekresultaten boven de vouw

Met deze wijziging zijn er zoekresultatenpagina’s (SERPs) waarbij niet direct organische zoekresultaten zichtbaar worden. Boven de vouw (alles wat je op de pagina ziet zonder te hoeven scrollen) worden dan advertenties en lokale zoekresultaten getoond:

Lokale SERP zonder organische zoekresultaten

 

Wat betekent deze wijziging voor jouw SEO- en/of SEA-strategie?

Nu deze wijziging duidelijk is, is het belangrijk om je te realiseren wat het betekent. Dit geldt voor zowel SEO (organische vindbaarheid) als SEA (betaalde vindbaarheid; Adwords). Er zijn diverse effecten mogelijk naar aanleiding van deze wijziging.

SEA duurder?

Er worden minder advertenties weergegeven in de SERPs : 4 in plaats van 9. De concurrentie wordt daardoor hoger, wat normaliter leidt tot hogere kosten. Houd de voorgestelde biedingen en de kosten per klik (CPC) dus in de gaten als je gebruik maakt van Adwords.

SEO lastiger?

Er zijn collega’s die stellen dat SEO nu lastiger wordt. Er ontstaat tenslotte minder ruimte boven de vouw voor de organische zoekresultaten. En ja, dat is best ‘evil’ van Google. Al is de vraag of mensen niet gewoon doorscrollen naar de organische resultaten.

Scrollen en scannen verandert

Mede door de invloed van smartphones worden webpagina’s anders bekeken tegenwoordig. Dat geldt ook voor de zoekresultaten in de zoekmachines. Al in 2014 liet een eye-trackingonderzoek zien dat we webpagina’s steeds meer verticaal scannen met onze ogen. We blijven ook niet per se meer boven de vouw, we scrollen op mobiel makkelijker door, wat ons scrollgedrag op desktop ook lijkt te beïnvloeden. Hierdoor zijn de resultaten onder de vouw minder “waardeloos” geworden dan voorheen.

Nummer 7 is de nieuwe nummer 1 in Google?

Aansluitend op bovenstaande kwam Daniel Mulder met een interessant statement. Volgens hem is positie 7 in Google nu de belangrijkste positie. Waar voorheen de focus was op de nummer 1-positie, is het nummer 7 de positie die statistisch gezien het meest in beeld blijft. We scrollen weer meer door, dus er zit zeker een kern van waarheid in. En dat doorscrollen komt ook doordat we de advertenties echt wel herkennen.

Mensen herkennen de advertenties

Regelmatige navraag bij mensen die ik spreek resulteert in de eerste conclusie dat de meeste mensen de advertenties in Google wel herkennen. Statistisch is dat niet waterdicht, dat realiseer ik me terdege. Er is echter ook onderzoek naar gedaan. In 2012 werd er volgens Searchenginewatch nog op zo’n 6% van de advertenties geklikt en dus 94% op de organische zoekresultaten. Een ander onderzoek bewees het tegendeel: zo’n 65% van de Google-gebruikers klikte bij echt aankoopgerichte zoekopdrachten op advertenties.

Maar toch…

Maar toch… Ik geloof dat de meeste mensen de advertenties herkennen en in de meeste gevallen bewust klikken. Of dat nu op Adwords of op organische zoekresultaten is…

Wat betekent de nieuwe lay-out voor jouw SEA-strategie?

Op het eerste gezicht lijkt deze zet van Google te betekenen dat er minder advertenties zullen worden vertoond. Uitgaande van het principe van vraag en aanbod, betekent dit hogere CPC. Voor veel kleine en middelgrote ondernemingen wordt adverteren in Google dan minder interessant. Welke stappen moet je nu zetten? Ik heb een paar adviezen.

Advies 1: zet in op SEO

Als je website nog niet op pagina 1 komt met de zoekterm waarop je gevonden wilt worden, zet dan in op SEO. Welke invloed de nieuwe lay-out heeft op de kliks op de organische resultaten, is speculatie. Wanneer je nog niet hoog in de organische zoekresultaten staat, is inzetten op SEO toch echt het eerste advies.

Advies 2: zet in op andere online advertenties

Tekstadvertenties (Search Advertising) zijn niet de enige vorm van online adverteren. Google Adwords kent nog andere mogelijkheden:

  • Display Advertising
  • Shopping Advertising
  • Video Advertising
  • Mobile Advertising

Sowieso is het verstandig een goede afweging te maken van deze verschillende opties voor je Adwords inzet.

Wat betekent de nieuwe lay-out voor jouw SEO-strategie?

De vierde advertentie drukt de organische resultaten naar beneden. Dat je zo hoog mogelijk in de organische zoekresultaten moet komen wordt nu wellicht nog belangrijker. Maar hoe dan?

Advies 1: kies voor de meest relevante zoektermen

Dit moest je al doen, maar is nu nog belangrijker. Kies belangrijke zoektermen. Niet per se de meest commerciële, maar juist die zoektermen waar jij of jouw bedrijf autoriteit in moet zijn.

Advies 2: zet in op lokale vindbaarheid

Heb je een winkel, horeca-onderneming of ander lokaal bedrijf, zet dan in op lokale vindbaarheid. Je ziet dat lokale zoekresultaten direct onder de advertenties vertoond worden. Sinds de uitrol van de Local Stack staan de lokale zoekresultaten in meer dan 90% van de gevallen boven de organische zoekresultaten. Verbeter daarom je lokale zoekresultaten.

Wat deze wijziging werkelijk gaat brengen

Tja, wat deze wijziging werkelijk gaat brengen valt niet te voorspellen. Iedereen heeft er zijn eigen visie op. Wat het effect uiteindelijk zal zijn, of het nu om SEO of SEA gaat, enkel de tijd zal het uitwijzen. En hoewel Google aangeeft de vier advertenties uitgebreid getest te hebben, is het niet uitgesloten dat ze hierop terugkomen als ze zien dat het niet uitpakt zoals verwacht.

Ik ben benieuwd naar jouw visie op deze wijziging in de lay-out van Google. Deel ‘m hieronder en durf gerust tegen mij in te gaan 🙂

Google Partner? Laat je niet misleiden!

Een logo met daarop Google Partner op een website: dat wekt vertrouwen, toch? Een bedrijf dat dat logo voert zal toch prima zijn in online marketing, verwacht je dan. Maar waar staat dat Google partner logo nu werkelijk voor? Het is van belang omdat exact te weten. Helaas leidt het gebruik van het Google Partners logo nogal eens tot verwarring. Het heeft sowieso al niets met zoekmachine-optimalisatie te maken.

Google Partners heeft niks met SEO te maken

Een bedrijf met het Google Partners logo gaat jou niet per se hoger helpen in de organische zoekresultaten van Google. Google Partners is namelijk het programma van Google voor professionele bureaus die Adwords verkopen. Om dit logo te mogen voeren moet je aan een aantal eisen voldoen, waardoor je als klant weet dat je een goede partner hebt voor je Adwords-campagne.

Hoger in Google met Google Partner? Niet gegarandeerd!

Eisen aan partners

Om het Google partners logo te mogen voeren, moet je aan aantal voorwaarden voldoen.

  • Ten minste twee certificaten voor Adwords behaald hebben
  • Omzetquotum in Google Adwords

Wanneer je als bedrijf nog niet voldoet aan deze eisen, maar je bent wel bereid dit te gaan behalen, doe je mee in het Google Partners programma. Je mag het logo dan niet voeren.

Misverstanden, misbruik en misleiding

Misverstanden

Het moge duidelijk zijn dat deelname aan het Google Partners programma al kan leiden tot enig misverstand. Hierdoor kan een bureau denken het logo te mogen voeren. Hoewel niet juist, is er in dat geval duidelijk sprake van een misverstand. Andere redenen voor een misverstand kan ik me overigens niet bedenken.

Misbruik

Misbruik is van een heel andere orde dan bovengenoemd misverstand. Bedrijven die willens en wetens onterecht het Google Partners logo op hun website plaatsen, maken misbruik van het logo. Ze schaden hiermee niet alleen de kwaliteit van dit logo, maar beschamen vooral ook het vertrouwen van hun klanten.

Misleiding

Minstens zo erg als misbruik vind ik persoonlijk misleiding. Vaak wordt er misbruik gemaakt van de onbekendheid van (potentiële) klanten met Google Partners. En wordt de klant dus verkeerd ingelicht of zelfs een totaal verkeerd beeld voorgespiegeld.

Zo kwam ik op Twitter deze tweet eens tegen:

Google Partners heeft niets te maken met zoekmachine-optimalisatie
Hier wordt duidelijk de link gelegd tussen zoekmachine-optimalisatie en het Google Partners logo. Zoals eerder aangehaald hebben beide niks met elkaar te maken. Je ziet dat ik erop reageer en dat er uiteindelijk gedraaid wordt om te doen alsof ze niet wilden impliceren dat Google Partners met zoekmachine-optimalisatie te maken heeft.

Sterker nog: ze schuiven mij zelfs ‘interpretatie’ in de schoenen. Laten we eerlijk zijn: er valt weinig aan bovenstaande tweet te interpreteren. Er wordt duidelijk een link gelegd tussen “gecertificeerd partner van Google” en ‘zoekmachine optimalisatie’. Er zijn meer van dit soort voorbeelden:

Eerste Google Partner in...

Hier geen impliciete of expliciete verwijzing naar SEO, maar ook geen duidelijke link naar Adwords. Als je geen kennis hebt van SEO, SEA en online marketing, word je ook al snel op het verkeerde been gezet. Niet geheel onjuist, maar transparant kun je dit niet noemen.

En nu we toch bezig zijn, nog een voorbeeld:

De halve waarheid over Google Partners

Ook hier weer: mooie woorden, zonder duidelijk te maken waar de certificering voor staat. Sterker: er wordt de indruk gewekt dat het voeren van het Google Partners logo met online marketing in het algemeen te maken heeft. Een bedrijf dat Google Partner is hoeft echter beslist niet goed te zijn in andere facetten van online marketing. Het zegt enkel iets over hun kwaliteiten op gebied van Adwords.

SEO en SEA zijn verschillende disciplines

Volgens mij moet het wel duidelijk zijn, maar toch: SEO en SEA zijn verschillende disciplines. Dat wil beslist niet zeggen dat je als persoon of bureau beide niet beheersen kunt. Maar iemand die goed is in SEO, hoeft niet per se goed te zijn in SEA en andersom. Wel kunnen beide elkaar heel goed aanvullen.

Waarom SEO en SEA elkaar aanvullen

SEO en SEA vullen elkaar zeker aan. Voor een tijdelijke campagne kun je prima Adwords inzetten, zodat je geen SEO hoeft in te zetten voor een enkele pagina. SEA is dan sneller, waar goede SEO juist een meer duurzame tactiek is. Beide profiteren overigens van kwalitatief goede websites en webpagina’s. Een goede website is voor beide de basis.

Voor Google Partners: wees transparant

Zolang je niet duidelijk bent in wat Google Partners inhoudt, en zeker als je er niet bij vermeldt dat het op SEA/Adwords slaat, ben je wat mij betreft verkeerd bezig. Veel potentiële klanten weten niet waar Google Partner voor staat, dat betekent dat je daar transparant in moet zijn. Doe je dat niet, kom je wel erg dicht in de buurt van misleiding wat mij betreft.

Voor klanten: weet met wie je zaken doet

Wanneer je twijfelt of een bedrijf werkelijk Google Partner is, raadpleeg dan de Google Partners database. Blijkt een bureau dat schermt met het logo toch geen Google Partner te zijn, dan kun je dit melden bij Google. Weet met wie je zaken doet en trap niet zomaar in mooie praatjes.

 

Heb jij ervaring met misleiding op het gebied van de Google Partners certificering? Wil je hier iets anders over kwijt? Plaats je reactie, ik reageer altijd.