Blogs schrijven is zo 2014, dicteer je blogs!

Het probleem van veel ondernemers, vooral (“kleine”) zelfstandigen, is dat ze wel willen bloggen, maar er geen tijd voor denken te hebben. Vooropgesteld: ik vind dat je dat zelf goed moet plannen als je echt wilt bloggen en het dan ook echt moet doen. Maar ik begrijp ook heel goed dat het soms lastig is. Daarnaast kost een goed blog schrijven ook absoluut flink wat tijd. Maar waarom nog schrijven als je nu ook kunt dicteren?

Waarom zou je überhaupt bloggen?

Natuurlijk hoef je niet te bloggen. Vooral niet doen als het niet je ding is. Wat je misloopt wanneer je niet blogt, zul je toch niet kunnen achterhalen. Wel wil ik je op het hart drukken dat bloggen een van de goedkoopste marketingmiddelen is wanneer je een website hebt. Het kost jou -of een van je medewerkers- een paar uur en als je het goed doet, bereik je er duizenden potentiële klanten mee. Gericht, want wie het leest, zal oprecht geïnteresseerd zijn in het onderwerp en het bereik is daarmee gerichter dan een advertentie in je lokale huis-aan-huisblad.

Ik schreef eerder al over het belang van zakelijk bloggen. De conclusies op een rijtje:

  • Bloggen draagt enorm bij aan jouw autoriteit op je vakgebied
  • Bloggen vergroot jouw online vindbaarheid
  • Bloggen draagt bij aan het vergroten van je eigen kennis
  • Bloggen draagt bij aan het vertrouwen in jou en je bedrijf
  • Bovenstaande punten dragen elk, maar vooral samen, bij aan meer omzet voor jouw onderneming

Al profiteer je maar van 1 of 2 van bovenstaande punten, dan is dat de investering van je tijd al waard.

Bloggen is een langetermijnstrategie

De voordelen van bloggen voor jou en je bedrijf zoals ik die hierboven noem, behaal je uiteraard niet op korte termijn. Eén enkel blog levert je niet direct resultaat op. Voor zowel het vertrouwen als voor de indexering in de zoekmachines geldt dat het enige tijd kost. Je zult er meerdere blogs voor moeten schrijven om dat te gaan bereiken. Structureel, regelmatig bloggen is dus het devies. Alle marketinggoeroe’s en blogexperts zijn het hier over eens. Een kwestie van consequent zijn en volhouden dus.

Maar bloggen kost tijd!

Een veelgehoorde, en zeker terechte opmerking is dat bloggen veel tijd kost. Dat is zeker waar, ook mij kost het vaak enkele uren om een blog geschreven en opgemaakt te hebben. En als je net als ik ziet dat het aantal aanvragen en opdrachten alleen maar toeneemt, is het bezwaar van tijd zeker heel begrijpelijk. Maar wat het je oplevert weegt zeker op tegen de investering. Zeker voor kleine ondernemingen is bloggen de goedkoopste manier om op relatief korte termijn een groot bereik te creëren. En bedenk wel: iedere marketingstrategie kost tijd en/of geld. Als je het geld niet hebt, zul je dus moeten investeren door ergens tijd in te steken. Bloggen is de oplossing die niet direct geld, maar enkel tijd kost. En nu kun je ook nog eens tijd besparen door je blogs te dicteren!

Dicteer je blogs

Wacht even, blogs dicteren? Dan gaat iemand anders het zeker uitwerken en kost het alsnog geld? Nee, sterker nog: het kost je letterlijk niks. Ik ontdekte dat je gewoon je WordPress blogs kunt dicteren. Je spreekt hierbij de tekst in en die wordt door je besturingssysteem voor je uitgetypt. Dit kan op meerdere manieren, ik behandel in dit artikel de WordPress app voor iOS, die ik zelf graag gebruik voor mijn blogs, omdat ik er werkelijk overal mee kan bloggen. Zolang ik mijn iPhone maar bij me heb natuurlijk :-). Maar het kan ook in Android en op andere apps, zoals Evernote of Joomla. Daarnaast heeft Apple de mogelijkheid tot dicteren nu ook in OS X (Yosemite) ingebouwd.

WordPress iOS app - blogs dicteren

 

Blogs dicteren met de WordPress app

Zelf heb ik een WordPress website, dus is dat waar ik zelf ervaring mee heb. Ik heb ook de gratis Joomla! app geprobeerd, daar kan ook op worden gedicteerd. De functionaliteiten van de gratis Joomla! app zijn echter beperkt, waardoor je gebonden bent aan de betaalde versie van € 9,99. De WordPress app is gratis te downloaden in de App Store. Hiermee kun je alle WordPress  websites waarvoor je een login hebt beheren. Zelfs wanneer je offline bent kun je artikelen dicteren en opslaan. Ideaal dus om bijvoorbeeld onderweg of lekker buiten te bloggen. De gratis WordPress app heeft uitgebreide functionaliteiten, iets wat de gratis app van Joomla! mist.

 

Hoe werkt het?Dicteer je blogs WordPress app

Uitgebreide uitleg hoef ik eigenlijk niet te geven, de werking spreekt voor zich. Je opent de app, kiest de website waarvoor je het blog gaat dicteren en gaat naar ‘Berichten’. Hier kies je voor ‘Nieuw bericht’, waarna je op het toetsenbord onderin klikt. Links onderin naast de spatiebalk bevindt zich het icoontje van de microfoon, waar je enkel op hoeft te tikken om te kunnen beginnen met het dicteren van je blogs. Je moet er wel voor zorgen dat je de juiste taal hebt gekozen, in het Nederlands inspreken terwijl het toetsenbord staat ingesteld op Engels is natuurlijk niet heel handig.

Leestekens? Geen probleem!

Dicteren klinkt natuurlijk heel leuk, maar hoe zit het met komma’s en punten? Ook die kun je gewoon dicteren. Het klinkt misschien wat gek op het moment dat je het aan het inspreken bent, maar enkel het uitspreken van de naam van het leesteken zorgt ervoor dat het leesteken in de tekst wordt geplaatst. Je zegt dus gewoon “punt”, en er verschijnt een punt. Datzelfde geldt voor haakjes (“haakje openen”, “haakje sluiten”), aanhalingstekens, komma’s, dubbele punten et cetera. Geen enkel punt dus 😉

De voordelen

De belangrijkste voordelen van het dicteren van je blogs zijn:

  • Je kunt (bijna) overal waar je maar bent je blogs schrijven/dicteren
  • Je bent over het algemeen minder tijd kwijt met het schrijven van je blogs
  • Inspreken kost vaak minder tijd dan typen, zeker wanneer je geen typewonder bent

Kortom: tijdwinst en efficiëntie. Blogs schrijven kost mij in ieder geval een stuk minder tijd dan wanneer ik alles type.

De nadelen

Er zijn ook nadelen, goed om daar rekening mee te houden. Ik heb zelf nu een aantal blogs geschreven met dit systeem en de volgende nadelen ervaren:

  • Natuurlijk kun je niet altijd en overal op deze manier je blogs inspreken: in de trein, in rumoerige ruimtes, in gezelschap, allemaal lastige situaties.
  • Je moet van tevoren goed bedenken wat je wilt schrijven (lees: gaat dicteren)
  • Je moet je artikel nadien zeker nog een keer goed nalezen, er sluipen snel meer (spel)fouten in dan in een artikel dat je gewoon typt
  • Je kunt geen kopteksten plaatsen in de app, dit moet je ook achteraf nog doen

Niettemin geldt nog steeds dat je tijdwinst hebt, en zeker dat je efficiënter kunt werken. Wanneer je regelmatig in de auto of zelfs op de fiets zit, kun je dan gewoon je blogs inspreken. Welke andere nuttige dingen kun jij bedenken om op dat soort momenten te doen?

Blogs dicteren WordPress iOS app - spelfouten

 

Ga jij je blogs dicteren?

Blogs dicteren is niet voor iedereen geschikt. Je moet wat mij betreft al aardige blogervaring hebben, zodat je makkelijker je blogs schrijft (lees: dicteert). Spontaan iets inspreken zal niet iedereen goed afgaan. Mij in ieder geval niet. Daarnaast moet je niet supersnel kunnen typen, want dan is de tijdwinst waarschijnlijk miniem. Niettemin vind ik het persoonlijk een enorme vooruitgang, omdat ik altijd en overal mijn blogs kan dicteren.

Heb jij deze mogelijkheid al ontdekt of gebruikt? Deel je ervaring in de reacties hieronder. Is het nieuw voor je, laat dan weten of je het interessant vindt en het gaat uitproberen. Ik ben benieuwd naar je reactie!

 

Wijzigingen lokale zoekresultaten, Google Carrousel en Hotel Finder

Google heeft weer eens iets gewijzigd, dit keer in de lokale zoekresultaten. Waar je voorheen bij je zoektocht naar lokale bedrijven een Google Carrousel kon openen vanuit de Google Knowledge Graph Box, is deze sinds eind april 2015 helemaal verdwenen. Althans, voor bepaalde categorieën. Wat is er nu precies aan de hand?

Wat is de Knowledge Graph Box?

Eerst een korte uitleg over de Google Carrousel en de Knowledge Graph Box. Veel mensen hebben ze wel eens gezien, maar hebben geen idee wat de term ervoor is. De Knowledge Graph Box wordt vaak weergegeven bij een informationele zoekopdracht, waarbij Google direct relevante informatie wil tonen. Dit kan een bedrijf zijn, een bekende persoon, een plaats, historische gebeurtenis of een andere wetenswaardigheid. In bepaalde gevallen is er de mogelijkheid om door te klikken naar gerelateerde zoekopdrachten, waarbij de Google Carrousel wordt weergegeven.

Wat is de Google Carrousel?

De Google Carrousel is een balk bovenin de zoekresultaten, waarbij je kunt bladeren in diverse aan elkaar verwante onderwerpen. Wil je iets weten over Martin Luther King, dan krijg je een Google Knowledge Graph Box met onderin de vermelding ‘Gerelateerd’:

 

Klik je op een van die gerelateerde onderwerpen, dan kom je in de Google Carrousel en kun je naar hartelust kiezen uit alle verschillende personen (in dit geval) die gerelateerd zijn aan Martin Luther King:

Google Knowledge Graph carrousel Nelson Mandela 20 april 2015

 

De Google Carrousel was voor vrijwel iedere informatieve zoekopdracht beschikbaar via de methode zoals deze hierboven beschreven is. Zo ook voor lokale bedrijven.

De Google Carrousel voor lokale bedrijven

Dankzij de Google Carrousel kon je verschillende vergelijkbare bedrijven in jouw omgeving vinden. Had je een rijschool gevonden en wilde je weten welke andere rijscholen er in jouw stad of regio zitten, hoefde je via de Knowledge Graph Box maar te klikken op de resultaten onder ‘Mensen hebben ook gezocht naar’, om de Google Carrousel met alle bij Google bekende rijscholen tevoorschijn te toveren.

 

Google Carousel -of Carrousel- voor verkeersscholen in Apeldoorn 6 november 2014

 

Ineens is de Carrousel voor lokale bedrijven weg!

Omdat ik bovenstaande methode om gerelateerde lokale bedrijven te vinden kende, ging ik op zoek naar een geluidsverhuurbedrijf (ik wilde iemand helpen met wat suggesties). Tot mijn grote verbazing kon ik echter de Google Carrousel niet meer terugvinden. Ik heb daarna verschillende lokale bedrijven gegoogeld, om te zien of het toeval was, ik een fout had gemaakt of dat de Carrousel voor lokale ondernemingen echt verdwenen was. Dit onderzoek bevestigde dat de lokale ondernemingen niet meer in een Carrousel terechtkomen, terwijl andere categorieën, zoals bekende personen en bezienswaardigheden, nog wel een Carrousel krijgen.

 

Nieuwe weergave voor horeca

Naast het verdwijnen van de Carrousel voor lokale bedrijven, is er voor zoekopdrachten naar horecabedrijven een nieuwe lokale weergave verschenen. Deze is -in tegenstelling tot bovenstaande beschrijving voor de lokale bedrijven- niet gekoppeld aan een zoekopdracht met een bedrijfsnaam, maar aan meer generieke zoekopdrachten als “hotel apeldoorn” of “restaurant apeldoorn”. Voor restaurants wordt een nieuwe 3-Pack weergegeven met beoordelingen en waar mogelijk openingstijden:

Google zoekresultaat met Answer Box lokale horeca - restaurant apeldoorn

 

Hieruit blijkt dat het van groot belang is dat je je openingstijden goed vermeldt in Google Mijn Bedrijf. Vraag jezelf maar eens af wat jij zou doen als er bij het eerste restaurant geen openingstijden vermeld staan en bij de tweede wel duidelijk is dat ze vandaag open zijn? (het eerste restaurant in het voorbeeld is inmiddels op de hoogte gesteld, dus die zal eind april 2015 ongetwijfeld de openingstijden vermeld krijgen 😉 )

Meer informatie over de horecagelegenhedenVermelding horecazaak vanuit Google Answer Box voor café's

Bij cafe’s en restaurants (vermeldingen van hotels vallen onder Google Hotel Finder-zie hieronder) kun je doorklikken op een specifiek resultaat uit de 3-Pack. Hiermee open je het zoekresultaat voor dat horecabedrijf, waarbij je de Google Knowledge Graph Box van het bedrijf te zien krijgt, met daaronder andere relevante resultaten. Dat begint met de website van het bedrijf, gevolgd door resultaten als recensie- en reserveringswebsites, eventuele pagina’s op sociale media en bedrijvenverzamelwebsites.

Hoewel je niet overal invloed op hebt, zijn zowel je lokale vermelding als de foto’s die al dan niet zichtbaar worden te beheren vanuit Google Mijn Bedrijf. Wees er dus zeker van dat je die zelf in beheer hebt! Zie je ‘Bent u de bedrijfseigenaar?’ zoals in de afbeelding, claim dan direct jouw vermelding door daarop te klikken!

Google Hotel Finder nu ook in Nederland

De Google zoekresultaten voor hotels gaan een stuk verder. Hier vind je ook waar mogelijk prijzen en zelfs de mogelijkheid om direct te reserveren. Deze optie heeft Google Hotel Finder genoemd:

Google Hotel Finder in Nederland

Google Hotel Finder was internationaal al uitgerold, maar is nu ook echt voor de Nederlandse markt beschikbaar. Klik je op een specifiek hotel in de Hotel Finder, dan krijg je een Google Knowledge Graph Box van het hotel te zien, met de mogelijkheid om direct te reserveren. Onder de Knowledge Graph Box volgen de website van het hotel en recensiewebsites als Zoover en boekingswebsites. Die resultaten zijn vergelijkbaar met de extra resultaten die worden weergegeven voor andere horecagelegenheden, zoals hierboven vermeld.

Google Hotel Finder resultaat voor specifiek hotel

Waren deze wijzigingen jou al opgevallen? Wat vind je van deze vernieuwingen binnen Google? Laat het weten in je reactie hieronder!

 

Je website is GEEN online visitekaartje

Je hebt vast wel eens de uitdrukking “je website is je online visitekaartje” voorbij horen komen. Met deze uitdrukking ben ik het beslist niet eens. Ik vind het zelfs een belediging voor je website. Sterker nog, ik vind het een belediging voor iedereen die tijd, geld en moeite in jouw website heeft gestoken. Van jou zelf tot je websitebouwer, fotograaf en/of tekstschrijver. Eens of oneens? Lees zeker verder, ik zie jouw reactie graag tegemoet.

 

Wat is een visitekaartje?Voorkant van het visitekaartje van Letterzaken (2015)

Volgens mij hoeven we niet te discussiëren over wat een visitekaartje is. Een visitekaartje is een veelal netjes vormgegeven klein kaartje met daarop gegevens over jou en/of je bedrijf. Hierop staan over het algemeen de naam van het bedrijf, jouw naam, eventueel je functie en uiteraard de contactgegevens. In een enkel geval worden deze gegevens aangevuld met wat details over jouw werk of de producten/diensten van je bedrijf. Het geheel wordt netjes vormgegeven in de huisstijl van je bedrijf, en daar hoort uiteraard van het logo van je bedrijf bij. Veel meer dan dit is een visitekaartje niet.

 

Welk doel dient het visitekaartje?

Ook over het doel van het visitekaartje hoeven we volgens mij niet te discussiëren. Het visitekaartje dient als een snelle manier om jouw contactgegevens aan een ander te geven. Vormgeving in je huisstijl draagt je bij aan de herkenbaarheid. Wil je echt opvallen, zorg dan dat je visitekaartje afwijkt van de norm. Klinkt niet heel spannend, maar aan een visitekaartje dient wel zeker de nodige aandacht besteed te worden. De hiervoor genoemde herkenbaarheid en het eventueel opvallen van jouw visitekaartje zijn zaken die je niet moet onderschatten. Maar hoe zit het nu met visitekaartjes en websites? Er zijn namelijk wel overeenkomsten hoor. Laten we daar eerst naar kijken.

 

De overeenkomsten tussen visitekaartjes en websites

Natuurlijk zijn er overeenkomsten tussen een visitekaartje en een website. Zo vind je op beide contactgegevens en beiden dienen aan te sluiten bij de huisstijl. Beide zijn bedoeld om klanten en prospects (potentiële klanten) op welke manier dan ook te interesseren voor je bedrijf en ze actie te laten ondernemen. Dit kan zowel contact opnemen zijn, als enkel informatie bij of over je inwinnen. Globaal gezien zijn dit de overeenkomsten en houdt het hierbij dus op. De website van je bedrijf is namelijk echt meer dan een online visitekaartje.

Wanneer je website enkel een online visitekaartje zou zijn, zou deze er zo uitzien:

De verschillen tussen visitekaartjes en websites

Het moge duidelijk zijn dat een website meer te bieden heeft dan een visitekaartje. Om maar een aantal belangrijke punten te noemen:

  • Een website is dynamisch en kan op ieder gewenst moment worden aangepast
  • Een website is ingericht om een (potentiële) klant verder te helpen
  • Een website draagt bij aan de vindbaarheid van je bedrijf
  • Een website biedt de mogelijkheid tot interactie
  • Uiteindelijk draagt een website bij aan de omzet van je bedrijf

Een website doet en is dus veel meer dan enkel een online visitekaartje. Een goed ingerichte website helpt jou en je bedrijf aan meer omzet. En dat kun je ook nog eens verbeteren door je website te optimaliseren. Is je dat met een visitekaartje wel eens gelukt?

 

Fungeert een website werkelijk alleen als visitekaartje?

 

De_website__uw_online_visitekaartje___Ikgastarten

Website als visitekaartje? Wat mij betreft juist niet meer van deze tijd!

 

Je website als online marketing- en verkoopmachine

Wanneer je je website als een online visitekaartje ziet, zal het ook precies dat effect hebben. Mensen nemen er notie van en daarna ben je ze veelal weer kwijt. Zet je website in als online marketing- en verkoopmachine. Doe je dat goed, dan gaat je website echt voor je werken.

Nu ben ik benieuwd: ben je het met me eens of heb ik je mening zojuist bijgesteld? Heb je misschien zelf een website die voor je werkt? Deel jouw mening of ervaring hieronder, ik wil ‘m graag weten!

 

Foto's MacBook Air: Markus Spiske / raumrot.com / CC-BY

5 redenen waarom je nu moet beginnen met bloggen

De vraag die mij regelmatig gesteld wordt is: moet ik dan echt gaan bloggen Nathan? Het antwoord is niet voor iedereen hetzelfde, maar over geheel gezien is het antwoord voor de meesten: jazeker, en wel hierom:

 

1. Door te bloggen bouw je autoriteit op5 redenen om nu te starten met bloggen

Ik geloof er zelf echt heilig in dat je door te bloggen laat zien waar je kennis en je passie liggen. Oftewel: je laat aan de lezers/bezoekers zien waarom jij degene bent voor wie ze moeten kiezen als het om jouw vakgebied gaat. En ik kan het weten, ik merk het zelf. Sinds ik begin 2014 echt actief ben gaan bloggen, merk ik dat de belangstelling voor mijn diensten beduidend is toegenomen. Het aantal aanvragen dat spontaan binnenkomt mijn mailbox of via de telefoon is enorm gestegen. Bloggen om je expertise te tonen en zo autoriteit op te bouwen is dus absoluut een belangrijke reden.

Maar geef ik dan niet al mijn kennis weg?

Begrijpelijke vraag, maar ten eerste bepaal je zelf wat je allemaal wel en niet vertelt. En je hoeft echt niet alles weg te geven. Ten tweede is de kennis die jij op jouw vakgebied hebt vaak zodanig veel, dat de bezoeker van je website bij lange na niet alles kan opslaan waar jij allemaal over blogt. Uiteindelijk zullen de meesten dus toch bij jou terechtkomen omdat ze het echt niet zelf kunnen. Bedenk daarnaast ook dat op het internet inmiddels zoveel te vinden is, dat je er dan maar beter voor kunt zorgen dat jij alle relevante informatie voor ze hebt verzameld, dan weten ze dat ze alles bij jou kunnen vinden. Jij wordt het baken op jouw vakgebied voor ze, jij wordt de autoriteit waar ze altijd naartoe zullen komen.

 

2. Je wordt zelfs nog beter in je vak

Door te bloggen, zeker door jezelf ertoe aan te zetten met vaste regelmaat een nieuw blog te publiceren, dwing je jezelf ook om te blijven onderzoeken en bij te blijven op jouw vakgebied. Hiervoor zijn twee redenen:

  1. Je moet continu nadenken over nieuwe onderwerpen voor je blogs
  2. Je moet stellingen in je blogs onderbouwen en daar dus links naartoe vinden

Dat eerste geldt waarschijnlijk niet voor iedereen, sommige mensen zijn zo creatief en zitten zo vol ideeën dat ze met gemak iedere week een blog kunnen schrijven. Niettemin zal het voor velen belangrijk zijn om bij te blijven op hun vakgebied en zo inspiratie op te doen voor nieuwe blogs.

Punt 2 is zeker relevant, tenzij je echt een absolute autoriteit op je vakgebied bent, of zelf onderzoek doet en daarover publiceert. In alle andere gevallen is het bijzonder aan te raden om altijd te zoeken naar onderbouwing voor je beweringen, liefst verwijzend naar externe websites waarop meer informatie te vinden is. Tijdens je zoektochten lees je weer een en ander over je vakgebied en wie weet publiceer je daar ook weer over. Zo dwing je jezelf eigenlijk om nog meer kennis op te doen. En daar is niks mis mee.

 

Blog - het vergroot je vindbaarheid!

 

3. Je vergroot het vertrouwen in jouw persoon of bedrijf

Dit punt heeft eigenlijk alles te maken met de eerste twee punten. Door de autoriteit die je opbouwt en jouw kennis die je weer vergroot door te bloggen, bouw je aan het vertrouwen in jou of je bedrijf. En laten we eerlijk zijn: als je moet kiezen aan wie jij je geld uitgeeft, doe je dat dan aan iemand die je vertrouwt, iemand die je een beetje vertrouwt of iemand die je niet vertrouwt? Lijkt me een duidelijke zaak toch?

 

4. Bloggen vergroot je vindbaarheid

De insteek voor je blog moet beslist niet zijn om gevonden te worden in Google. Maar wanneer je kwalitatief hoogwaardige artikelen schrijft, met de juiste informatie voor jouw doelgroep, is de kans bijzonder groot dat je uiteindelijk door je doelgroep gevonden wordt. Dit heeft weer twee belangrijke redenen:

  1. Je plaatst relevante content voor je doelgroep en die relevante content waardeert Google net zozeer als je doelgroep dat doet
  2. De Googlebot gaat een patroon herkennen wanneer je echt met vaste regelmaat blogt en zal met diezelfde regelmaat je website bezoeken om te zien of er nog wat gewijzigd is

Diverse artikelen van mij prijken hoog in de zoekresultaten van Google met relevante zoektermen. Mij gebeurt het dan ook regelmatig dat iemand contact met mij opneemt omdat deze mij gevonden heeft op een van mijn artikelen.

 

5. Het levert je omzet op

Waar ik de vorige alinea mee eindigde, toont aan aan dat je omzet haalt uit het feit dat je blogt. Dit is een natuurlijk effect van de punten die eerder werden genoemd. Samenvattend:

  • Bloggen vergroot je status als autoriteit op jouw vakgebied (mits je blogt over je vakgebied uiteraard)
  • Bloggen vergroot je kennisniveau, onder andere door onderzoek dat je doet om je stellingen te onderbouwen
  • Bloggen vergroot je vindbaarheid, door verse artikelen en veel informatie op je website
  • Uiteindelijk leveren deze drie factoren samen klanten op, en dus omzet

 

Zoek jij nu nog een smoes om niet te bloggen?

Eerlijk: ben je overtuigd? Dan heb ik over twee weken een goede tip hoe je efficiënt kunt bloggen. Ben je niet overtuigd? Waarom niet? Laat hieronder weten of je al blogt, dit nu gaat doen of waarom je het echt niet ziet zitten. Ik ben benieuwd!

Hoe haal je meer omzet uit je website?

Haal jij wel voldoende omzet uit je website?

Vraag jij je af waarom je weinig of zelfs geen omzet uit je website haalt? Of weet je niet eens wat er wel of niet aan omzet uit je website komt? Dan converteert je website niet (voldoende). Tijd om je site eens kritisch onder de loep te nemen. Je steekt toch niet voor niets geld in je website?

Wat is converteren?

Niet iedereen weet wat converteren betekent. Geeft niet, hoeft niet. Of eigenlijk: als je een website hebt, moet je het wel weten. Dus hierbij een korte uitleg. Converteren volgens Van Dale:

Conversie volgens Van Dale - haal meer omzet uit je website

 

Converteren betekent op een website dat je bezoekers omzet in geïnteresseerden en uiteindelijk in klanten. We spreken van conversie wanneer een bezoeker een actie uitvoert op jouw website, liefst een actie die jij voor die pagina in gedachte hebt. Er zijn vele verschillende soorten conversie, de belangrijkste zijn:

  • Inschrijven voor de nieuwsbrief
  • Contact opnemen met het bedrijf
  • Informatie aanvragen
  • Offerte aanvragen
  • Een aankoop doen

De laatste (“een aankoop doen”) zal niet gauw bij een eerste bezoek plaatsvinden. Het is een bekend gegeven dat er gemiddeld 4 tot 7 contactmomenten nodig zijn voor een klant tot aankoop overgaat. Maar waarom krijg jij ondanks de vele bezoekers op je website, geen of nauwelijks omzet uit je website?

Waarom converteert jouw website niet?

Nee, ik oordeel niet direct over jouw eigen website. Het gaat over de algemene vraag waarom veel websites niet voldoende conversie opleveren. Ik zal hier een aantal punten aangeven die ik regelmatig tegenkom, waardoor een site niet converteert. En eerlijk: ik ben zelf ook schuldig aan een aantal van die punten, daar ben ik me heel goed van bewust (en daarom komt er ook een nieuwe website 😉 ). Laat ik mijn eigen ervaring nu dan maar inzetten zodat jij ervan kunt profiteren! Een aantal punten die ik veel tegenkom:

  1. Er is geen plan
  2. De website straalt geen vertrouwen uit
  3. De bezoeker wordt niet verleid
  4. Er mist een call to action
  5. Te veel verplichte velden in het contactformulier

Hieronder neem ik ieder punt kort door. En uiteraard geef ik je tips wat je kunt verbeteren.

Plan-website-conversie-verhogen-website-converteert-niet

1. Er is geen plan

De meest gemaakte fout bij nieuwe websites: opgezet zonder er echt over nagedacht te hebben. Heb ik zelf ook gedaan. Prima site, alle basisinformatie staat erop, maar ik had geen idee welk doel iedere pagina moest hebben. Want als er één ding is dat ik heb geleerd sinds de lancering van mijn (eerste) website, is dat je heel goed moet nadenken over de functie en dus het uiteindelijke doel van iedere pagina op je website.

Op de homepage informeer je de bezoeker over wie je bent en wat je doet, en liefst zo, dat ze doorklikken naar ten minste één andere pagina. Op producten- of dienstenpagina’s informeer je de bezoeker niet alleen over wat je doet, maar overtuig je ze ook waarom ze bij jou moeten zijn. Dit zijn de pagina’s die meer op conversie gericht zijn dan de homepage, hier valt verkoop uit te halen. Dit plan hoeft niet per se (alleen) uit jouzelf te komen. Een goede webdeveloper of webdesigner zal jou helpen om doelstellingen te bepalen voor jouw website en de individuele pagina’s.

Tip: Denk bij iedere pagina van je website wat een bezoeker hier komt doen.

2. De website straalt geen vertrouwen uit

Je hebt vast ook wel websites waar je heel gauw wegklikt, omdat je geen goed gevoel hebt bij de website waarop je terechtgekomen bent. Of dat je de site nader bestudeert en het idee hebt dat er iets niet helemaal in orde is. Je zoekt naar zaken die je vertrouwen herstellen, maar al gauw blijken die er niet te zijn. Of erger: je vertrouwen wordt steeds minder omdat je allemaal zaken ziet die je wantrouwen bevestigen.

Een website moet vertrouwen geven, de bezoeker moet het gevoel krijgen dat (het bedrijf achter) de site betrouwbaar is. Over die betrouwbaarheid schreef ik eerder een blog. Wanneer je de elementen die ik daar noem op orde hebt, zal het vertrouwen toenemen.

Tip: zorg ervoor dat je websitebezoekers direct je contactgegevens -inclusief fysiek adres- kunnen vinden. Dat geeft direct een goed gevoel, men kan dus altijd heel makkelijk contact opnemen.

3. De bezoeker wordt niet verleid

Je website is geen visitekaartje. Wie je dat vertelt, onderschat wat een website moet doen. Een visitekaartje bevat je contactgegevens en een klein beetje meer informatie, je website bevat veel meer. Met de juiste informatie, op de juiste manier, met de juiste vormgeving en de juiste teksten, bied jij antwoord op de vragen van de bezoeker en dat biedt jou de kans om ze dan ook een stap verder te doen. Dat is veelal een van de hierboven genoemde conversies. Maar je moet ze wel verleiden. Ze komen om iets te doen op je website, jij geeft ze de laatste zet.

Verleid je bezoeker met een duidelijke call to action en maak het ze niet te moeilijk om te doen waarvoor ze op je website komen. Geen moeilijke menu’s, geen lastige formulieren en vooral: op de commerciële pagina’s waar de kans op aankoop groot is een duidelijke knop waarmee ze de actie kunnen uitvoeren.

Tip: zoek eens op “waar is de banaan”.

Website NS - bezoeker wordt niet verleid

 

4. Er mist een call to action

Op vrijwel alle pagina’s moet je het de bezoeker makkelijk maken om de volgende stap te zetten. Vraag je bij iedere webpagina af: “met welk doel komt de bezoeker hier?“. Stem daar je teksten op af en werk waar nodig toe naar die actie. Een duidelijk aanwezige call to action helpt je bezoeker dat te doen waarvoor hij kwam. Bij veel grote bedrijven en instellingen gaat dat zelfs nog mis. Want: wat komen de meeste bezoekers doen op de site van een bank? Internetbankieren natuurlijk! Waarom moet ik dan elke keer weer zoeken wanneer ik wil inloggen op de site van de Rabobank, waarom is daar niet een mooie inlogknop bij gemaakt?

Tip: zorg ervoor dat de logische acties op een pagina direct mogelijk gemaakt worden met een button met call to action 

Rabobank website mist call-to-action en converteert niet goed

 

5. Te veel verplichte velden in het (contact)formulier

Ook wanneer je bovenstaande vier punten wel goed voor elkaar hebt, kan het nog misgaan. Veel transacties lopen namelijk via een formulier dat de bezoeker moet invullen. Dat kan een contactformulier zijn of een ander formulier waarin jij de gegevens vraagt die je nodig hebt om de klant van dienst te zijn. Hoe meer informatie je vraagt, hoe meer klanten afhaken. Je zult zelf beamen dat je weinig zin hebt om veel gegevens in te vullen. Hoe meer verplichte velden, hoe eerder je zoiets hebt van “laat maar zitten”. Of je vult iets in en het blijkt niet op de juiste manier ingevuld te zijn, zoals een telefoonnummer dat je zonder streepje blijkt te moeten invullen. Je krijgt maar liefst drie tips om het formulier meer te laten converteren:

Tip 1: Maak het je bezoeker gemakkelijk, vraag alleen het hoognodige.

Tip 2: Heb je wel veel gegevens nodig, deel het op en vraag na het invullen van de basisgegevens de aanvullende gegevens. Geef aan dat je deze gegevens echt nodig hebt om hem of haar verder van dienst te zijn. Omdat ze de eerste stap al gezet hebben, zullen ze de volgende stap naar alle waarschijnlijkheid ook zetten.

Tip 3: Maak duidelijk hoe je het formulier ingevuld wilt hebben. Telefoonnummer zonder streepje? Zet achter het invulveld (Bijvoorbeeld: 01123456789), waardoor iedereen direct weet hoe het ingevuld moet worden.

Laat je website voor je werken!

Je ziet het, er zijn veel punten waarop je zelf de conversie van je website kunt verbeteren. Kijk kritisch naar je eigen website, maar leer ook van anderen. Zie je iets op een andere site waarvan je vindt dat het beter kan, kijk dan zeker ook of dat niet ook op jouw site van toepassing is. En andersom: valt je iets op wat een ander goed doet, pas het waar mogelijk op jouw site  toe. Maar bedenk goed: wat bij een ander werkt, hoeft niet bij jou te werken. Ga er dus heel bewust mee om. Wil je weten wat er werkt en wat niet? Doe dan een A/B-test. Leer wat werkt en laat je website voor je werken!

NB: dit zijn slechts enkele punten en enkele tips, wil je meer weten over een specifiek onderdeel, laat het dan zeker weten!

Heb je vragen of wil je meer weten, laat het dan weten in je reactie hieronder.

Dit artikel verscheen eerder (in iets andere vorm) op Marketingmed.

Waarom jij NU een tagline voor je website moet bedenken

De tagline: onmisbaar voor je website

Voordat je verder leest wil ik alvast mijn excuses aanbieden. Dit blog gaat je namelijk tijd kosten. Veel tijd. Sorry daarvoor. Ik ga je namelijk keihard aan het werk zetten. Ik ga je uitleggen wat een tagline is en waarom je deze moet inzetten op je website. En een tagline bedenken kost tijd. Veel tijd. Heb je al een tagline op je website? Lees toch even verder, want als je geen echt goede tagline gebruikt, loop je bezoekers -en dus omzet- mis. Daarnaast gebruiken velen een slogan en dat is toch echt wat anders!

 

Wat is een tagline?

Let op: dit is heel belangrijk en wordt door veel bedrijven onderschat. Een tagline beschrijft in enkele woorden wat je bedrijf te bieden heeft. Anders gezegd: wat heb ik als bezoeker aan jouw bedrijf? Verwar een tagline niet met een slogan, dan sla je de plank namelijk volledig mis. De bezoeker van jouw website wil weten of hij/zij bij jou aan het juiste adres is voor wat hij/zij zoekt. Mijn eerste “tagline” was: vergroot je bereik, vergroot je resultaat. Zegt dat direct wat je aan me hebt? Hoezo “vergroot je bereik”? Wat nou “resultaat”? Je ziet, het is geen sinecure om een goede tagline te schrijven. Maar belangrijk zijn die paar woorden wel. Wat moet je in die woorden vatten?

Tagline voor je website

 

Een goede tagline vat je bedrijf in 1 zin samen

Tja. Je bedrijf in één zin samenvatten. Dat klinkt makkelijker dan het is. Want hoe lang heb jij normaliter nodig om te vertellen wat je doet en te bieden hebt? Hoe veel producten en diensten heb jij in je aanbod? Dat valt niet zomaar in één zin samen te vatten. En toch zul je moeten. Je bezoeker moet direct weten wat hij of zij aan jouw bedrijf heeft. Opvallend is dat juist grote bedrijven dit vergeten. Is het omdat ze er vanuit gaan dat iedereen ze kent of omdat ze het belang van de tagline niet kennen? Kijk maar eens op de sites van Wehkamp, Bol.com of zelfs Amazon. Kom je uit het buitenland en ken je de Nationale Spoorwegen nog niet, dan snap je werkelijk geen snars van wat ze te bieden hebben:

Tagline relevant voor je website

 

Doe de blinddoektest

Doe eens de “blinddoektest” bij bovenstaande screenshot, wat vertelt deze website jou nu echt? Is het direct duidelijk wat dit bedrijf jou te bieden heeft, of je nu weet wie ze zijn of niet? Laten we heel eerlijk zijn, je kunt je reis plannen, maar dat zegt nog niet alles. Heel simpel gesteld vertelt de website je niet dat het hier om de Nationale Spoorwegen gaat en dat zij de grootste aanbieder van treinvervoer in Nederland zijn. Doe diezelfde blinddoektest ook bij je eigen site. Vraag je hierbij af of het voor de bezoeker direct duidelijk is wat deze hier kan halen. Naast de lay-out en content op je website, is het daarbij de tagline die vrijwel direct bevestigt of je bezoeker bij de juiste partij terechtgekomen is. Maar hoe schrijf je nu een goede tagline?
 
Piet Klerkx - website zonder tagline

 

Hoe schrijf je nu een goede tagline?

Bij een tagline gaat het erom in zo weinig mogelijk woorden zoveel mogelijk duidelijk te maken. Over je bedrijf welteverstaan. Kort, krachtig en vooral concreet. Het hoeft geen volzin te zijn, enkele losse woorden volstaan als dat jouw bedrijf omschrijft. Zolang je je maar realiseert dat het geen slogan moet zijn. Wanneer meubelgigant Piet Klerkx onder zijn logo “De keuze is er reuze” zou zetten, wist je dan wat dit bedrijf te bieden heeft? “Alles voor je huis” zou ook nog wat te vaag zijn. Maar “Van meubels tot sanitair” zegt in 4 woorden wat het bedrijf te bieden heeft. Wanneer deze tekst onder of naast het logo of de naam van het bedrijf vermeld wordt, snapt de bezoeker van de website direct wat hij of zij hier kan vinden. En aangezien de bezoeker van je website binnen enkele seconden beslist of hij of zij op je website blijft, is een goede tagline dus van groot belang.

Letterzaken logo met tagline op website

 

De tagline als SEO-factor

Wanneer je de tagline als tekst op je website hebt staan, wordt deze tekst ook gelezen door de Googlebots en kan deze nog invloed hebben op je vindbaarheid. De tagline is dus ook een factor in je zoekmachine-optimalisatie. Let wel op dat je ´m niet opneemt in je afbeelding, want dat “leest” Google natuurlijk niet. Bedenk dus goed welke van jouw relevante zoektermen je kunt gebruiken in je tagline!
 

Heb jij een (goede) tagline op je website?

Nu ben ik benieuwd of jij al een goede tagline op je website hebt. Ook wanneer je zelf nog niet zo tevreden bent, deel ‘m gewoon. Misschien levert het je uiteindelijk de beste tagline op die je zelf nooit had kunnen bedenken! En je mag ook schieten op mijn tagline. Na “Vergroot je bereik, vergroot je resultaat”, wat dus niets meer dan een slogan was, gebruikte ik een tijd lang “Webteksten met resultaat”. Niet onaardig, maar toch, dat ‘resultaat’ was nog niet concreet genoeg. Dus voer ik sinds kort de tagline “Meer omzet met sterke webteksten“. Heb jij nog geen (goede) tagline? Dan mag je aan de bak nu. De tagline kan voor duidelijkheid op je website zorgen en iteindelijk je omzet en conversie verhogen. En reken maar dat je die niet zomaar uit je mouw schudt. Dus sorry, maar je moet echt aan het werk!

Vermeld hieronder je bestaande of nieuwe tagline. Zullen we kijken of ik direct weet wat jij doet?

Dit artikel verscheen eerder op Marketingmed.nl

Gevonden Worden Op Google Begint Bij Jezelf

Gevonden Worden Op Google Begint Bij Jezelf

Doet de concurrentie het beter op Google? Wil je meer uit Google halen door een betere positie? Gevonden worden begint bij jezelf. Ik geef je hier echter geen gouden tips waarmee je gegarandeerd op 1 in Google komt. Als ik die had, werd ik natuurlijk slapend rijk. Maar net zoals niemand hét recept voor een nummer 1-hit heeft, kan ook niemand jou de garantie geven op een nummer 1-positie in Google. Toch liggen er nog veel kansen om hoog te komen in Google en laten vele bedrijven de kansen nog onbenut. Laat jij die kansen ook liggen op het moment? Lees dan zeker wat je nu kunt doen om hoger in de zoekresultaten te komen.

 

Waarom Is Gevonden Worden Op Google Belangrijk?

Vraag jezelf eerst af of en waarom je hoog in Google wilt komen? Wat voor nut dient het? Laat ik daar dan ook nog even een voorzetje voor geven. Gebruik je deze nog wel eens?

De Telefoongids - Gouden Gids - Gevonden worden op Google begint bij jezelf

Onhandig hè? Boek pakken, doorbladeren en zoeken naar een bedrijf… Dus wat doe je tegenwoordig? Je pakt je smartphone of tablet en opent een webbrowser of app van Google, Bing of Yahoo. Hierbij is het marktaandeel van Google het grootst met een marktaandeel van meer dan 96% op mobiel en tablet en rond de 92% op desktop:

 

Marktaandelen zoekmachines Nederland augustus 2013 - augustus 2014

Tel daarbij op dat de eerste 5 posities in de organische zoekresultaten zo’n 75% van de kliks opleveren en je weet dat een hoge positie in Google meer oplevert dan je vermelding in De Telefoongids/Gouden Gids. 

 

Hoe Word Je Beter Gevonden?

Wanneer je beter gevonden wilt worden zijn er diverse factoren om rekening mee te houden. Het hele proces van verbetering van deze factoren heet zoekmachine-optimalisatie of SEO (Search Engine Optimization). De SEO-factoren worden globaal verdeeld over drie facetten:

  • Technische SEO; de techniek achter je website
  • Content; de inhoud van je site, van tekst tot beeld
  • Off-page SEO: links naar je site

Wil je goed presteren in de zoekmachines, is het van belang dat deze drie factoren allemaal benut worden. Voor de technische SEO is je webdesigner of websitebouwer samen met jou verantwoordelijk. Dat begint met het CMS (Content Management System) waarin je site is gebouwd, maar er zijn veel meer factoren die een rol spelen. De off-page SEO heb je deels zelf in de hand met de vermeldingen van je site bij partners en zakelijke sites zoals belangenverenigingen. De meeste invloed heb je zelf op de content. Daar ben je namelijk 100% zelf voor verantwoordelijk.

 

Wat Kun Je Zelf Doen Aan SEO?

Zoals aangegeven is de content volledig jouw verantwoordelijkheid. Hiermee wil ik niet zeggen dat je ook zelf alles moet doen. Je bent echter wel degene die hiervan de inhoud en vorm bepaalt. Het is jouw site, gaat over jouw bedrijf en het moet dus ook echt jouw eindverantwoordelijkheid zijn wat er op je site staat. En dat begint eigenlijk al voordat je site ontwikkeld wordt. Het belangrijkste daarbij is namelijk dat je de zoektermen bepaalt waarop je gevonden wilt worden. Hoe doe je dat?

  • Wanneer je jouw producten- of dienstenaanbod al duidelijk hebt, bepaal je jouw zoektermen op basis van je aanbod.
  • Vraag aan je (potentiële) klanten waarop zij zouden zoeken.
  • Kijk naar je concurrenten, niet perse om te kijken hoe zij het doen, maar vooral hoe zij het niet doen. Daar liggen namelijk de kansen!
  • Doe gedegen onderzoek naar je zoektermen (of laat het doen), kijk hierbij vooral naar alternatieve zoektermen en hoe sterk de concurrentie is per zoekterm. 

Heb je de juiste zoektermen gevonden, kies dan per pagina 1 zoekterm waarop je focust. Dit maakt het makkelijker om alles te optimaliseren en geeft je een grotere kans van slagen. 

TIP: zorg consequent voor relevante content. De zoekmachines houden van relevantie, dus schrijf in je blogs ook over zaken die met je vakgebied te maken hebben. Het voordeel hiervan is ook dat je bij relevante woorden in je tekst weer kunt doorlinken naar bijbehorende pagina’s op je site. 

 

Dit artikel werd eerder geplaatst op Word Een Klantmagneet