SEO-misverstanden: sociale media

Regelmatig kom ik beweringen tegen waarvan ik me afvraag hoe iemand het durft te beweren. Zeker als je het niet kunt bewijzen of onderbouwen. Een van die beweringen is dat sociale media een rol spelen in SEO. Het is makkelijker te onderbouwen waarom dat niet het geval is dan te bewijzen dat het werkelijk zo is. Het zou namelijk echt niet moeten kunnen dat sociale media invloed hebben op SEO. 

Sociale media verbeteren je vindbaarheid

Ja, sociale media verbeteren je vindbaarheid. Spreek ik mezelf daarmee tegen? Absoluut niet. SEO heeft te maken met vindbaarheid, vindbaarheid is echter niet automatisch SEO. Wat je vindbaarheid vergroot, is dus niet per se zoekmachine-optimalisatie. En dat licht ik natuurlijk toe. Nu eerst de aanleiding voor dit artikel.

Bewering van een “online marketing specialist”

Iedereen kan zichzelf specialist noemen. Je moet echter wel bewijzen wat je beweert. Zeker wanneer je jezelf online marketing specialist noemt. Dus was dit bericht op LinkedIn wel uiterst interessant, zo uit de toetsen van een “online marketing specialist”:
Sociale media invloed op SEO bewering op LinkedIn
De eerste zin is helemaal waar, dat valt niet te ontkennen. Sociale media dragen bij aan de vindbaarheid van je website. Want hoe meer links naar je website worden gedeeld op sociale media, hoe meer mensen in aanraking komen met je website. Dus verbetert dat de vindbaarheid. Of bekijk het zo: links op je socialemediakanalen zorgen ervoor dat je potentiële doelgroep sneller in aanraking komt met je website. Zo dragen sociale media zonder meer bij aan de vindbaarheid van je website.

Maar dan: hoger in Google?

De bewering die op de eerste zin volgt, kan ik zonder problemen ontkrachten. Meer vermeldingen van je website op sociale media zorgen geenszins bij aan hogere posities in Google. Wanneer je dat zo stellig beweert, zul je dat toch echt moeten kunnen onderbouwen. En ik kan je vertellen: er is nog nooit bewijs geleverd dat sociale media een SEO-factor zijn. Sterker nog: dat zou ook niet moeten kunnen.

Sociale media als SEO-factor moet niet kunnen

Waarom sociale media geen invloed op SEO mogen hebben, is niet meer dan simpele logica. Zoals dat overigens wel meer geldt wanneer het om SEO gaat. En die logica wordt ook nog eens keihard waargemaakt door technische instellingen. Eerst de logica.

De theorie

Het is vrij simpel: het zou gewoon te makkelijk zijn om snel veel links te verkrijgen via sociale media. Al zou je iedere dag 1 link naar je website plaatsen, dan zou je in een jaar al 365 links vergaard hebben. Met 2 links per dag kom je op het dubbele en ga zo maar door. Alleen dat zou de verhoudingen compleet verstoren: wie veel links op sociale media zou delen, zou meer profijt hebben dan wie niets met sociale media doet.

Stel dat het wel kon en dat het bijvoorbeeld nog eens zou uitmaken als het verschillende accounts zouden zijn die de links deelden, dan maakte je toch verschillende accounts aan om die links te delen? Net zo makkelijk. Kortom: met sociale media zou het te makkelijk worden om het aantal links en dus je SEO te manipuleren. Kees Lamper van Lamper Design maakte hierover een rake opmerking in de reacties:

Sociale media spammen om goed gevonden te worden is een sprookje - Kees Lamper - Lamper Design

De praktijk

In de praktijk wordt linkbuilden via sociale media onmogelijk gemaakt door de nofollow-tag. Links in sociale media zijn standaard NoFollow, wat betekent dat ze geen linkwaarde overdragen en daarmee geen invloed hebben op de PageRank van jouw website.

Wat wel waar is

Wat wel waar is, is dat je door sociale media vindbaar kan worden. Maar dan wel zo, dat je socialemediaprofielen en/of -pagina’s gevonden worden in de zoekmachines. Zoek je op “Letterzaken”, dan vind je na mijn website direct mijn socialemediakanalen: Twitter, Facebook en Google+ (Google Mijn Bedrijf). Facebook zie je zelfs twee keer verschijnen:

Zoekresultaten Letterzaken met sociale media met 2x Facebook

Op mijn eigen naam is dat niet veel anders. Er zijn wat verschillen, zo komt LinkedIn erbij, is de volgorde wat anders en zijn sommige sociale media mijn persoonlijke profielen en niet mijn zakelijke kanalen. Bijzonder is overigens wel dat mijn website boven LinkedIn staat. Dat is niet zo vanzelfsprekend, omdat LinkedIn een website is met een forse autoriteit. Het is niet vanzelfsprekend dat je daar boven komt met je eigen website, zelfs niet als je website je eigen naam bevat.

Zoekresultaten Nathan Veenstra met sociale media

Beter vindbaar met sociale media, maar geen SEO

Sociale media dragen bij aan je vindbaarheid, maar niet (bewezen) aan SEO. Laten we dat helder hebben. Althans: niet direct. Op indirecte wijze kunnen sociale media wel degelijk bijdragen aan SEO. En wel op de volgende manieren:

Zoekmachinebots “ontdekken” je link 

Door je link op sociale media te plaatsen, komen de zoekmachinebots je pagina tegen, wat ze aanzet om die pagina te crawlen en te indexeren. De zoekmachinebots hebben links als het ware nodig om (nieuwe) pagina’s te ontdekken. Iedere link die ze tegenkomen, zullen ze eerst controleren in hun database, waarna ze de voor hen nieuwe pagina’s zullen bezoeken, om die te kunnen indexeren. Op sociale media kunnen de bots je link dus “ontdekken”.

Je volgers (en meer!) komen in aanraking met je pagina of website

Door je link(s) te delen op sociale media, komen mensen in aanraking met de pagina die je gedeeld hebt. Dat begint met je volgers, en als je succesvol bent breidt zich dat uit. Door retweets of een populair bericht op Facebook zien ook mensen die je niet volgen je bericht en klikken mogelijk op de link. Is je content dan relevant, biedt het waarde, et cetera, dan zal men mogelijk je pagina delen. Als ze een link delen op hun website, heb je wel degelijk SEO-effect van je sociale media, maar wel indirect.

Hiermee zijn sociale media SEO-signalen en geen SEO-factoren. Ze dragen niet bij aan je posities in Google, zoals beweerd werd. Ja, er zijn velen die zeggen dat het wel zo is, maar niemand heeft het ook maar echt onomstotelijk kunnen bewijzen. Er is dus geen causaal verband aangetoond, enkel correlatie.

Geloof jij dat sociale media bijdragen aan SEO? Heb je hier zelf ervaring mee of heb je een andere reden om juist wel te geloven dat sociale media bijdragen aan SEO? Ik ben benieuwd hoe jij hierover denkt.

Zet autoriteit in voor overtuigingskracht

Wanneer je klanten wilt aanzetten om iets te doen, zul je ze regelmatig een zetje moeten geven om ze te overtuigen. Noem het verleiden, noem het beïnvloeden, er zijn verschillende technieken waarmee je bezoekers op je website over de streep haalt. Wanneer je op een slimme manier deze technieken inzet, resulteert dat in meer omzet. Daar is niets mis mee, zolang je je klanten niet misleidt. Een van die technieken is het gebruik maken van autoriteit. Lees zeker door om te lezen hoe ook jij autoriteit inzet om je potentiële klanten te overtuigen.

Briljant voorbeeld van autoriteit als overtuigingskracht

Op 2 maart 2015 zat ik werkelijk te genieten voor de buis. De KRO zond die avond het programma Streetlab uit. Ik werd direct geraakt door de teaser en wist dat ik dit moest zien. Ik wist al wat er ging gebeuren, toen ik de eerste beelden in de trailer zag. Toch was ik heel benieuwd hoe het uit zou pakken. De mannen van Streetlab zouden namelijk gaan testen hoe ver je komt met een felgekleurd hesje aan in de rij bij een attractie van een pretpark. Een briljant voorbeeld van het inzetten van autoriteit als overtuigingskracht.

Wat heeft een geel hesje met autoriteit te maken?

Misschien denk je nu: “wat heeft autoriteit met een geel hesje te maken?”. Dat verdient wellicht verdere toelichting. Een geel hesje wordt vooral gedragen door mensen die uitvoerend werk doen; tuiniers, wegwerkers, stratenmakers. Deze vakmannen staan dan wel niet bij iedereen in hoog aanzien, maar toch: het doet wel iets met ons als ergens iemand met zo’n hesje rondloopt. Het trekt de aandacht en geeft ons een bepaald gevoel. Of zoals de mannen van Streetlab zelf al zeggen: “die mannetjes die hebben altijd heel veel macht, want je luistert altijd naar ze omdat ze een geel hesje aan hebben”.

Bekijk het fragment uit Streetlab:

Wat zou jij doen?

Wees eens heel eerlijk naar jezelf: wat zou jij doen als er iemand met zo’n geel hesje aan in een rij voorbijkwam? Of, zoals in dit geval, zelfs twee mannen? Grote kans dat ook jij ze voor zou laten, zeker met zijn tweeën geeft het wel bepaald beeld. Autoriteit dus. Zoals de heren zo tegen het eind zelf ook al zeggen: “je moet ook autoriteit uitstralen”. Ze doelen daarmee uiteraard op hun eigen uitstraling, maar zonder hesje heeft die uitstraling natuurlijk geen enkel nut.

Ze deden het nog eens

In een andere aflevering deden ze iets vergelijkbaars. Weer een geel hesje aan en nu op de weg gaan staan als verkeersregelaars. En alweer trapte iedereen er in. De verkeersdeelnemers volgden de instructies gewoon op, voor zover het duidelijk was wat de instructies waren. En weer was dat gele hesje voldoende om het gevoel te geven dat we deze mannen kunnen vertrouwen.

 

We trappen er gewoon in

We denken dat ons brein rationeel werkt, maar toch trappen we er vaak gewoon in. Een tandpastareclame waarin een tandarts ons uitlegt hoe goed deze tandpasta is? We weten allemaal dat het een acteur is met een witte jas aan, toch trekken we hem niet in twijfel. Ons brein is zo geprogrammeerd om het ons niet al te moeilijk te maken. Dit komt omdat we dagelijks te maken krijgen met duizenden beslissingsmomenten. Wanneer we bij iedere handeling of beslissing bewust moesten nadenken, zouden we gillend gek worden.

Alleen al de handelingen die we dag in, dag uit automatisch doen, zoals het knipperen met onze ogen, of krabben wanneer er iets kriebelt of jeukt. Het is een bescherming tegen veel te veel prikkels en bewuste beslissingen. Die bescherming zorgt er echter ook voor dat we vaak minder rationeel handelen dan we zelfdenken.

 

Acteur met witte jas straalt autoriteit uit

Autoriteit inzetten werkt

Het werkt dus om gebruik te maken van autoriteit. Let wel: maak er geen misbruik van, daar is je klant niet van gediend. Van de acteur in de reclamespot kunnen we niet zelf aantonen dat het een acteur is. Sterker nog: een bekende opticiensketen zet in haar spotjes een daadwerkelijke filiaaldirecteur in. En bij onderzoek voor dit artikel ontdekte ik dat een dierenarts uit een spotje ook werkelijk dierenarts was. Wanneer moet je wie nu nog geloven? Daar wordt dus gebruik van gemaakt en we trappen er vaak met open ogen in. Zelf kun je echter ook autoriteit als overtuigingsmiddel inzetten, doe dat echter wel netjes en transparant.

Hoe zet je autoriteit goed in?

Je zult het met me eens zijn dat je jezelf nooit autoriteit kunt toedichten, die moet je verdienen. Alleen anderen kunnen jou een autoriteit noemen. Wanneer zij dat doen, zullen anderen dat zeker van ze aannemen. Online doe je dit als volgt:

  • Toon certificaten die je verdiend hebt; certificaten dragen bij aan de autoriteit die men je zal toedichten
  • Toon reviews, met daarbij een cijfer of sterrenbeoordeling; een hoge beoordeling draagt bij aan je autoriteit
  • Vermeld keurmerken; een keurmerk krijg je niet zomaar en schept vertrouwen

Voor de kleine zelfstandige ondernemers en starters zijn er ook nog prima mogelijkheden om aan hun autoriteit te werken. Door bijvoorbeeld je kennis te tonen door deze te delen op blogs, bouw je een zekere autoriteit op. Dit haalde ik al aan als een van de redenen om toch vooral te gaan bloggen. Ook het geven van workshops, presentaties en webinars dragen bij aan het beeld dat mensen van jou hebben als professional. Ga voor jezelf dus na wat jij op korte termijn kunt doen om aan je autoriteit te bouwen.

Zet jij al autoriteit in of ben je geïnspireerd geraakt door dit artikel? Deel jouw verhaal hieronder. 

 

SEO-trends zijn onzin

In december verschijnen er altijd lijstjes. “De beste artikelen van jaar X” “Voorspellingen voor jaar X” en “… trends voor jaar X” (vul zelf je jaartal in 😉 ). Die laatste wordt nu zelfs voor SEO ingezet. Op het moment van schrijven is het december 2015 en zie ik met regelmaat SEO trends voor 2016 voorbijkomen. Wat een absolute nonsens!

SEO-trends bestaan niet

Eigenlijk is het heel makkelijk: SEO-trends bestaan niet. Niet in de zin van trends in design en mode, geen ‘vandaag is dit hip, morgen dat’. Dat is niet het geval als het gaat om SEO. Er zijn sowieso geen trends als in ‘voor volgend jaar moet je je focussen op techniek X’. Als het gaat om SEO en vindbaarheid, zijn er geen zaken die tijdelijk “in” zijn. Daarnaast zie ik ook voorspellingen die weinig hout snijden.

SEO-trends 2016 in Google

SEO-voorspellingen die geen voorspellingen zijn

Veel “SEO-trends” zijn voorspellingen, die zelfs niet eens echt voorspellingen zijn. Veel van de zaken die voorspeld worden, zijn ontwikkelingen die al gaande zijn. Zo wordt er voor 2016 door verschillende partijen benadrukt dat mobiel belangrijk(er) wordt. Nogal een dooddoener wat mij betreft, mobiel is al sinds 2012 belangrijk, al is het maar omdat het websitebezoek met smartphones hand-over-hand toeneemt. Ook “lokale vindbaarheid” wordt genoemd in de SEO-trends voor 2016, terwijl met diverse algoritme-updates het belang van lokale vindbaarheid al meerdere malen is onderstreept. Niks nieuws onder de zon dus.

Veelal voortzetting van huidige ontwikkelingen

Zoals bovenstaande al illustreert, worden in veel van dit soort “trendvoorspellingen” enkel ontwikkelingen genoemd die al gaande zijn. Je krijgt dus niets nieuws voorgeschoteld en je kunt de auteurs nu niet echt een voorspellend vermogen toedichten. Daarnaast: SEO is geen trendgevoelig vakgebied. SEO heeft alles te maken met duurzame strategieën.

SEO en duurzame strategie

SEO is niet trendgevoelig, het is een duurzame strategie. Als je telkens moet inspelen op trends, word je ook gillend gek. Zorg er gewoon voor dat je jouw bezoekers helpt en daarbij je website optimaliseert waar het moet, dan ben je al een heel eind op de goede weg. En bij optimaliseren kun je denken aan het verkleinen van afbeeldingen of minder CSS en JavaScript op je website. Dat zijn geen trends, dat is gewoon je website verbeteren. Dat levert je op de lange termijn gewoon stevige posities op en is gericht op de toekomst, dus duurzaam. Toch is er nog iets…

Wat is nu precies een trend?

Om bovenstaande te staven, is het wel van belang om de betekenis van het woord ‘trend’ goed gedefinieerd te hebben. Waar anders dan in “de dikke Van Dale” vind je deze betekenis?

Betekenis "trend" op Vandale.nl

Oh wacht, een trend is niet enkel tijdelijk, zoals punt 2 aangeeft. Het is ook een ontwikkeling, een richting. Maar ook dat gaf ik al aan, die ontwikkelingen zijn al gaande, daar verandert op het gebied van SEO echt niet veel in. En als er dan al eens zo’n ontwikkeling ontstaat, valt die niet echt te voorspellen. Niemand kon in 2010 bevroeden dat Google zich met de Venice update meer op lokale zoekresultaten zou richten. SEO-trends -voor zover ze er zijn- laten zich dus niet makkelijk voorspellen.

SEO-trends zijn dus onzin

Het moge duidelijk zijn: die SEO-trends voor het komende jaar zijn onzin. Er zijn geen modegrillen en ontwikkelingslijnen zijn óf al bekend, óf niet te voorspellen. En dan nog: focus je gewoon op een goede website met goede content en optimaliseer achteraf waar het nodig blijkt te zijn. Verdoe je tijd niet met voorspellingen.

Welke SEO-trend of andere voorspelling vind jij totale nonsens? Of ben je het niet met me eens? Laat het weten in een reactie hieronder…

 

Google Partner? Laat je niet misleiden!

Een logo met daarop Google Partner op een website: dat wekt vertrouwen, toch? Een bedrijf dat dat logo voert zal toch prima zijn in online marketing, verwacht je dan. Maar waar staat dat Google partner logo nu werkelijk voor? Het is van belang omdat exact te weten. Helaas leidt het gebruik van het Google Partners logo nogal eens tot verwarring. Het heeft sowieso al niets met zoekmachine-optimalisatie te maken.

Google Partners heeft niks met SEO te maken

Een bedrijf met het Google Partners logo gaat jou niet per se hoger helpen in de organische zoekresultaten van Google. Google Partners is namelijk het programma van Google voor professionele bureaus die Adwords verkopen. Om dit logo te mogen voeren moet je aan een aantal eisen voldoen, waardoor je als klant weet dat je een goede partner hebt voor je Adwords-campagne.

Hoger in Google met Google Partner? Niet gegarandeerd!

Eisen aan partners

Om het Google partners logo te mogen voeren, moet je aan aantal voorwaarden voldoen.

  • Ten minste twee certificaten voor Adwords behaald hebben
  • Omzetquotum in Google Adwords

Wanneer je als bedrijf nog niet voldoet aan deze eisen, maar je bent wel bereid dit te gaan behalen, doe je mee in het Google Partners programma. Je mag het logo dan niet voeren.

Misverstanden, misbruik en misleiding

Misverstanden

Het moge duidelijk zijn dat deelname aan het Google Partners programma al kan leiden tot enig misverstand. Hierdoor kan een bureau denken het logo te mogen voeren. Hoewel niet juist, is er in dat geval duidelijk sprake van een misverstand. Andere redenen voor een misverstand kan ik me overigens niet bedenken.

Misbruik

Misbruik is van een heel andere orde dan bovengenoemd misverstand. Bedrijven die willens en wetens onterecht het Google Partners logo op hun website plaatsen, maken misbruik van het logo. Ze schaden hiermee niet alleen de kwaliteit van dit logo, maar beschamen vooral ook het vertrouwen van hun klanten.

Misleiding

Minstens zo erg als misbruik vind ik persoonlijk misleiding. Vaak wordt er misbruik gemaakt van de onbekendheid van (potentiële) klanten met Google Partners. En wordt de klant dus verkeerd ingelicht of zelfs een totaal verkeerd beeld voorgespiegeld.

Zo kwam ik op Twitter deze tweet eens tegen:

Google Partners heeft niets te maken met zoekmachine-optimalisatie
Hier wordt duidelijk de link gelegd tussen zoekmachine-optimalisatie en het Google Partners logo. Zoals eerder aangehaald hebben beide niks met elkaar te maken. Je ziet dat ik erop reageer en dat er uiteindelijk gedraaid wordt om te doen alsof ze niet wilden impliceren dat Google Partners met zoekmachine-optimalisatie te maken heeft.

Sterker nog: ze schuiven mij zelfs ‘interpretatie’ in de schoenen. Laten we eerlijk zijn: er valt weinig aan bovenstaande tweet te interpreteren. Er wordt duidelijk een link gelegd tussen “gecertificeerd partner van Google” en ‘zoekmachine optimalisatie’. Er zijn meer van dit soort voorbeelden:

Eerste Google Partner in...

Hier geen impliciete of expliciete verwijzing naar SEO, maar ook geen duidelijke link naar Adwords. Als je geen kennis hebt van SEO, SEA en online marketing, word je ook al snel op het verkeerde been gezet. Niet geheel onjuist, maar transparant kun je dit niet noemen.

En nu we toch bezig zijn, nog een voorbeeld:

De halve waarheid over Google Partners

Ook hier weer: mooie woorden, zonder duidelijk te maken waar de certificering voor staat. Sterker: er wordt de indruk gewekt dat het voeren van het Google Partners logo met online marketing in het algemeen te maken heeft. Een bedrijf dat Google Partner is hoeft echter beslist niet goed te zijn in andere facetten van online marketing. Het zegt enkel iets over hun kwaliteiten op gebied van Adwords.

SEO en SEA zijn verschillende disciplines

Volgens mij moet het wel duidelijk zijn, maar toch: SEO en SEA zijn verschillende disciplines. Dat wil beslist niet zeggen dat je als persoon of bureau beide niet beheersen kunt. Maar iemand die goed is in SEO, hoeft niet per se goed te zijn in SEA en andersom. Wel kunnen beide elkaar heel goed aanvullen.

Waarom SEO en SEA elkaar aanvullen

SEO en SEA vullen elkaar zeker aan. Voor een tijdelijke campagne kun je prima Adwords inzetten, zodat je geen SEO hoeft in te zetten voor een enkele pagina. SEA is dan sneller, waar goede SEO juist een meer duurzame tactiek is. Beide profiteren overigens van kwalitatief goede websites en webpagina’s. Een goede website is voor beide de basis.

Voor Google Partners: wees transparant

Zolang je niet duidelijk bent in wat Google Partners inhoudt, en zeker als je er niet bij vermeldt dat het op SEA/Adwords slaat, ben je wat mij betreft verkeerd bezig. Veel potentiële klanten weten niet waar Google Partner voor staat, dat betekent dat je daar transparant in moet zijn. Doe je dat niet, kom je wel erg dicht in de buurt van misleiding wat mij betreft.

Voor klanten: weet met wie je zaken doet

Wanneer je twijfelt of een bedrijf werkelijk Google Partner is, raadpleeg dan de Google Partners database. Blijkt een bureau dat schermt met het logo toch geen Google Partner te zijn, dan kun je dit melden bij Google. Weet met wie je zaken doet en trap niet zomaar in mooie praatjes.

 

Heb jij ervaring met misleiding op het gebied van de Google Partners certificering? Wil je hier iets anders over kwijt? Plaats je reactie, ik reageer altijd.

Een website van DTG – goed voor ondernemers?

Sinds het najaar van 2013 promoot DTG hun websites met ondernemers die een website bij hen hebben afgenomen. Mooie verhalen van schoenhersteller Mo over zijn posities in Google en fysiotherapeut Hans over hun door DTG gemaakte websites. Maar zijn die websites zo goed als de reclames je willen doen geloven? Lees verder om de verrassende ontdekkingen te lezen die ik deed door alles grondig te onderzoeken.

DTG: van telefoongids naar websites voor ondernemers

Voor wie de geschiedenis van DTG niet kent: DTG staat voor “De TelefoonGids”. Je kent dit bedrijf omdat ze jarenlang een centimeters dik boekwerk met telefoonnummers op je deurmat lieten vallen. Door internet nam de markt voor gedrukte gidsen af en in 2008 nam De Telefoongids concurrent Gouden Gids over. Tegenwoordig worden beide gidsen gecombineerd uitgegeven, al bleek uit onderzoek van RTL Nieuws in 2012 dat destijds al 80% van de mensen die de gids ontving, deze niet gebruikt.

DTG - van de Telefoongids en Gouden Gids naar websites voor ondernemers

Kort gezegd zijn er 3 aanleidingen voor DTG, zoals de uitgever sinds 2012 heet, om in te zetten op online marketing:

  1. Afname van de oplage van De Telefoongids & Gouden Gids
  2. Afname van daadwerkelijk gebruik van De Telefoongids & Gouden Gids
  3. Toename van het gebruik van zoekmachines in plaats van online (!) telefoongidsen.

Steeds meer mensen geven aan geen behoefte te hebben aan een fysieke gids, dus de oplage neemt af. Resultaat: minder inkomsten, want er kan minder gevraagd worden voor betaalde vermeldingen. Uit het eerder genoemde onderzoek van RTL Nieuws blijkt dat degenen die de gids nog wel ontvangen, deze ook nauwelijks gebruiken. En het moge duidelijk zijn dat je vaak sneller uit bent door even te googelen op een bedrijf of dienst waarnaar je op zoek bent. Eerst een online of papieren telefoongids of bedrijvengids opzoeken.

Nieuwe focus op online marketing

Dus moest DTG iets anders doen. De focus lag natuurlijk al lang op ondernemingen; aan de particulieren verdienden ze niets. Onder het mom: we helpen ondernemers al vele jaren om vindbaar te zijn, heeft het bedrijf zich getransformeerd naar een onlinemarketingbedrijf. En ze profileren zich met websites voor ondernemers. De tv-spots, zoals die van schoenhersteller Mo en fysiotherapeut Hans ken je ongetwijfeld.

Van Adwords naar websites voor ondernemers

Dat DTG als specialisten in adverteren (de telefoongids dreef op advertenties) zich ging toeleggen op online adverteren, zoals Adwords, is heel logisch. Dat ze op zoek zijn gegaan naar andere diensten en producten, die in het verlengde liggen van wat ze deden is niet minder logisch. Als ze dat niet hadden gedaan, waren ze uiteindelijk een keer failliet gegaan. Dus kwamen ze met “websites voor ondernemers”. Maar wat mag je verwachten van een website van DTG?

Wie gebruikt er nu “Schoenherstellers”?

Na de eerste tv-spot van DTG met Bak restaurants in de hoofdrol, kwam de spot van schoenhersteller Mo. Mo zegt in deze spot: “Als je zoekt op ‘schoenherstellers’, dan kom je bij mij uit”. Maar wacht even: “Schoenherstellers”? Wie gebruikt dat woord? Ik pleit zoals iedereen weet voor eerlijk advies en gedegen zoektermen-onderzoek. Dus ben ik gaan kijken naar het zoekvolume van een aantal zoektermen:

Alternatieve zoektermen schoenherstellers - doet DTG goed zoekwoordenonderzoek voor ondernemers?

Je ziet heel duidelijk: “schoenmaker amsterdam” is relevanter. Allereerst omdat het een veel concretere, (bijna) transactionele zoekopdracht is. Maar niet in het minst omdat er meer zoekvolume op zit. En vergeet niet, “schoenherstellers” is een vakterm. Dat mag ook wel blijken uit de automatische suggesties in Google:

Schoenhersteller of schoenmaker? Maakt DTG wel de juiste keuzes voor zoektermen voor hun klanten?

Overigens wordt Mo prima gevonden op “schoenmaker” wanneer je in Amsterdam bent (gepersonaliseerde zoekresultaten op basis van locatie) en op “schoenmaker amsterdam”. Wel jammer dat voor de laatste zoekterm geldt dat DTG niet liever een klant bovenaan ziet dan haar eigen website 😉

Meesterschoenmakers positie 2 in Google

Mijn bezwaren tegen de websites van DTG

Op zich nette websites hoor, die websites van DTG. Kun je niet veel van zeggen. Maar ik heb zo mijn bezwaren. Wat je wat mij betreft móet weten als ondernemer, is dat wat DTG niet zegt over hun websites. Of wat je op de website moet ontdekken:

Lijkt goedkoop, is het niet

Vanaf € 29 per maand stond er prominent op de website van DTG vermeld. Hiervoor zijn ze DTG websites voor ondernemers mijn bezwaren: de prijsinmiddels op de vingers getikt. Hierover schreef Charlotte Mendersma van Charlotte’s Law al een uitgebreid artikel. Kort gezegd: DTG rekent opstartkosten van € 799  899* waarvoor je een website van 3 pagina’s krijgt.

Dit betekent dat je 1147 1247* betaalt voor een simpele(!) website. 3 pagina’s, wil je er meer, dan betaal je dus ook meer. En vrijwel alles van de bij DTG inbegrepen opties zouden wat mij betreft standaard moeten zijn bij een website:

  • CMS
  • Zoekmachineoptimalisatie
  • Responsive webdesign
  • e-mailadres(sen)
  • Contactformulier
  • Online rapportages (Google Analytics)

Wil je echter meer dan die standaard 3 pagina’s, dan betaal je dus ook meer. Onderstaande screenshot komt uit de rekenmodule die DTG in 2014 gebruikte:

DTG websites - wil je meer, betaal je meer

Wil je meer, betaal je meer voor je website bij DTG: € 99 per pagina.

Een pagina erbij? Tel maar even € 99 bovenop het bedrag. Een beetje website bevat zeker 5 pagina’s, inclusief de homepagina en de contactpagina. Een snelle rekensom levert dan een prijskaartje van € 1345 1445* op. Wil je meer e-mailadressen? Je mag een offerte aanvragen. Voel je de bui al hangen? Ik wel.

*Sinds de publicatie van dit artikel in oktober 2015 is het starttarief van de DTG websites verhoogd met €100.

Teksten zijn inclusief bij DTG websites

Oké, voor dat bedrag levert DTG ook de teksten op voor je website. Voor een website inclusief teksten is de prijs eerlijk gezegd prima. Echter: de eerste website uit het portfolio dat ik bezocht, bevatte wel een behoorlijk aantal fouten in de teksten. Hoewel voor de gemiddelde Nederlander mogelijk niet storend, vind ik dat spatie-, type- en spelfouten bij een dergelijk grote aanbieder niet zo veelvuldig mogen voorkomen.

Teksten zijn inbegrepen bij DTG websites. Type- en spelfouten echter ook!

Teksten zijn inbegrepen bij DTG websites. Type- en spelfouten echter ook!

3 conversiemissers

Als je mijn blogs regelmatig leest, weet je dat ik me naast SEO (met name de content-variant) bezighoud met conversie. Je website moet per slot van rekening ook wat opleveren. Drie zaken die hiervoor wat mij betreft relevant zijn, gaan mis bij vrijwel alle DTG websites die ik heb bekeken:

  1. De tagline: dankzij de tagline weet de bezoeker of zij/hij bij jou aan het juiste adres is voor wat hij/zij zoekt. Vele van mijn vakgenoten (waaronder Aartjan van Erkel en Meta Groot Antink) pleiten ook voor de tagline. Waarom zet DTG deze niet bij al hun klanten in?
  2. De banaan: weer zoiets waar al die vakgenoten van mij voor pleiten; een duidelijke knop met call to actionDat is tenminste hoe ik ‘de banaan’ in het kort omschrijf. Ik zie wel buttons, maar die vallen vaak niet op en zullen dus minder effectief zijn dan de banaan die ik zou adviseren.
  3. Gebruik van sliders en grote banners: veel van de DTG websites maken gebruik van sliders (ook wel carrousels genoemd). En laat het nu bewezen zijn dat die beduidend minder conversie opleveren dan statische afbeeldingen. Ook de veel gebruikte grote statische afbeeldingen zijn conversiekillers. Beeld is nodig, dat zal ik niet ontkennen, maar wanneer daardoor de relevante informatie (lees: tekst) niet direct te lezen is, haken je bezoekers ook snel af.

Ik vind de websites wel veel op elkaar lijken

Wanneer je het portfolio van DTG bekijkt, moet je wel opvallen dat de opmaak van de meeste websites heel erg op elkaar lijken. De plaats en opmaak van het menu, de wijze van het gebruik van de visuals. Het lijkt wel alsof je website alleen maar een horizontaal menu boven de banner of slider mag hebben. Om maar een voorbeeld te noemen.

Duidelijke overeenkomsten in opmaak van DTG websites

DTG websites worden nooit jouw eigendom

Stel: je steekt een bedrag van € 1147 (of meer) in een eenvoudige website. Of zelfs meer in een uitgebreidere website. Na een jaar concludeer je dat dit niet is wat je ervan had verwacht. Dan wil je je website misschien wel meenemen, maar ook zelf kunnen aanpassen. Dat is onmogelijk bij DTG.

In de algemene voorwaarden stelt DTG namelijk dat je een licentie hebt voor gebruik van de website. Het intellectuele eigendom is en blijft van DTG en wanneer je de overeenkomst beëindigt, mag je de website niet meer gebruiken. En zo wordt die website eigenlijk steeds duurder, want je blijft per maand €29 aan DTG betalen.

Een DTG website wordt nooit echt van jou

Jouw DTG website wordt steeds duurder

Je betaalt dus sowieso € 1147 voor je website (opstartkosten + 1 jaar maandelijks tarief voor 3 pagina’s). Meer pagina’s is meer betalen, nog even afgezien van andere opties (afsprakenplanner, pagina’s in het Engels. extra e-mailadressen). Voor het bedrag dat je dan betaalt, heb je een stevige website in een open source CMS, zoals WordPress, Joomla of Drupal. Het voordeel van die open source CMS’en is dat je bij overstap naar een andere webdesigner veelal zo de draad weer oppakt. Uiteraard afhankelijk van de afspraken over eigendom met de webdesigner.

Nieuwe website? Nieuwe content!

Heb je een DTG website en zeg je de overeenkomst op? Dan ben je ook de content kwijt. Althans, de content die zij hebben aangeleverd. Het auteursrecht ligt sowieso altijd bij degene die een werk gemaakt heeft, of dat nu tekst is of foto’s zijn. En aangezien DTG erop gebrand is om die teksten voor je te schrijven, begin je in de meeste gevallen dus weer bij nul. Snap je nu waarom ze graag zelf de teksten voor je aanleveren? Het klinkt gemakkelijk, maar zo houden ze jou wel vast als klant.

Voorwaarden DTG website: contentlicentie

DTG versus andere aanbieders

Zoals ik al aangaf zijn de websites zelf netjes, daar valt weinig op aan te merken. En of je nu liever wat meer beeld op je website ziet dan goed is voor je conversie, mag je zelf weten. Maar als je die -toch forse- investering in een nieuwe website doet, zorg dan voor vergelijkingsmateriaal. Vraag meerdere offertes aan en laat vooral uitleggen welke keuzes gemaakt worden en waarom. Valt je keuze dan op DTG? Prima, als het maar echt een bewuste keuze is voor wat je wordt aangeboden. En zorg dat je vooral duidelijkheid krijgt over voorwaarden, extra kosten en dergelijke.

Heb jij een mening? Of heb je ervaring met websites van DTG? Deel je verhaal hieronder, ik ben benieuwd!

Video versus tekst

Video is een van dé onderwerpen in online marketing in 2015. Als we afgaan op alle verhalen, moet iedere onderneming zich serieus met video gaan bezighouden. Laat je echter niet gek maken: video is niet heilig en is geen alternatief voor tekst. Bedenk vooral goed hóe en waarom je video inzet. Want in een aantal gevallen is tekst nog altijd beter. Is tekst effectiever dan video?

Content: tekst, beeld & geluid

Online kun je kennis en informatie delen in vele vormen. Al deze vormen vallen onder content. Tekst, geluid en beeld zijn globaal drie vormen van content die we kunnen onderscheiden. Hier neemt video een speciale plek in, omdat deze beeld en geluid combineert en er zelfs tekst aan toegevoegd kan worden. Om deze diverse andere reden is het logisch dat de aandacht voor video toeneemt. De mogelijkheden met video nemen ook nog eens toe. Waarom zou je video inzetten?

De voordelen van video: er is meer…

Video kent natuurlijk genoeg voordelen. Je kunt snel iets uitleggen, brengt je bedrijf in beeld, laat jezelf zien als ondernemer of medewerker. Video is voor sommige mensen makkelijker en/of sneller dan een stuk tekst lezen. Het zijn slechts enkele voordelen, maar enkel de voordelen benoemen is niet de manier om het complete verhaal te vertellen. Want er zijn ook andere zaken waar je rekening mee moet houden.

YouTube: uiterst relevant

Wanneer je video inzet, is YouTube een kanaal dat je niet moet uitvlakken. De belangrijkste reden hiervoor is dat YouTube wereldwijd de op-een-na-grootste online zoekmachine is. Jazeker, na Google wordt er het meest gezocht via YouTube. Omdat je enkel op video’s zoekt binnen YouTube, geldt YouTube als verticale zoekmachine. En omdat YouTube onderdeel is van Alphabet, het moederbedrijf van Google, heeft het ook effect op de vindbaarheid van je video’s binnen Google.

Periscope

Streaming video

Een van de belangrijkste redenen dat video in 2015 erg populair is geworden, is de opkomst van streaming video. Met name streaming in de vorm van apps, die een hoog socialemediagehalte hebben, zoals Periscope en Meerkat groeien in populariteit. Als marketingtool zeer geschikt, maar van een andere orde dan een bedrijfs- of instructievideo.

Let vooral hier op

Naar mijn mening is video lang niet in alle gevallen een uitkomst. Punten waar je vooral rekening mee moet houden zijn:

  • Automatisch afspelen is geen aanrader
  • Video afspelen in een kantooromgeving doet vrijwel niemand
  • Video’s kunnen niet worden gescand

Video versus tekst: wat is is nu beter voor je website?

Automatisch afspelen

Automatisch afspelen van video op je website wordt niet door veel mensen gewaardeerd. Wanneer je een website opent en er (vrijwel) direct wordt een video afgespeeld, is dat niet jouw eigen keuze. Dat is storend en in een extreem geval schrik je zelfs even wanneer het geluid zomaar begint te spelen. Je kunt het dus niet maken om video’s automatisch te laten afspelen, omdat je hiermee je bezoekers niet helpt.

Daarnaast is het voor degene die je website met mobiel bezoekt niet heel vriendelijk. Wanneer deze namelijk gebruik maakt van mobiel internet, is een automatisch afspelende video een forse aanslag op de databundel. Automatisch afspelen is dus geen optie en dan heb je tekst nodig om mensen aan te zetten de video af te spelen.

Geluid in werkomgeving stoort

Video afspelen in een kantooromgeving is veelal onhandig, omdat het geluid de mensen in de omgeving stoort. Niet iedereen heeft een hoofdtelefoon bij de hand, dus in een werkomgeving is video niet praktisch. Reden waarom video minder praktisch is dan tekst. En dan nog iets: video biedt je niet de mogelijkheid om even snel te scannen.

Scannen is niet mogelijk

Het voordeel van tekst is dat je deze kunt scannen. Een goede tekst tenminste. Die deel je op in alinea’s en daar zet je duidelijke koppen boven, waardoor je websitebezoeker kan scrollen en je tekst kan scannen. Dit om te bepalen of je bezoeker echt al deze alinea’s wil lezen. Bij video is dat echter niet mogelijk. Je kunt voor video’s links aanmaken met specifieke startmomenten, waarmee je een soort index kunt maken, maar daarmee valt de video nog niet volledig te scannen, zoals bij tekst.

Toch tekst nodig

Je hebt sowieso tekst nodig voor de index. Daarnaast geldt dat je terug moet naar de index om te kunnen skippen naar een volgend onderdeel, mocht je dat willen. En dan kan er nog steeds niet echt door het verhaal gescrold worden. Bij tekst kun je zelfs de alinea nog even scannen, wat je in video niet kunt.

Film versus filmpje

Veel mensen hebben het over “een filmpje” als ze een video hebben. Als je een echt goede video hebt geschoten/laten schieten, vind ik dat geen goede benaming. Een filmpje maak je even zelf op je smartphone of met je webcam. Een goede video biedt wat meer. Je wilt toch professioneel overkomen?

Presenteer je bedrijf professioneel

Een goede video is een investering. Dat kost sowieso tijd, maar als je het echt goed wilt doen ook geld. Je laat een professionele video maken door een bedrijf dat het met en voor je uitvoert. Want een aankondiging van een webinar doe je toch niet met een filmpje dat je met je smartphone hebt gemaakt? Is dat een professionele manier van je bedrijf presenteren?

Jazeker, ik werk met video

Je hebt vast mijn bedrijfsvideo wel gezien. Hiervan is een eerste versie gemaakt die 4:39 duurt en waarin alle relevante informatie  over Letterzaken voorbijkomt. Na publicatie van deze video kwamen er veel reacties dat de video te lang duurde. Op basis daarvan is er een korte versie gemaakt van 1:00, wat kennelijk acceptabeler is. Lange video’s zijn wat dat betreft net als lange teksten: het is niet voor iedereen en je zult mensen moeten boeien door ze relevante informatie te bieden.

Je hebt tekst nodig bij video

Met video kun je een aantal zaken heel goed en helder in beeld brengen. Zeker als het om zaken als instructies of productbesprekingen gaat, is videomarketing uiterst nuttig. Niettemin zijn woorden daar ook weer heel belangrijk in. Zowel voor de eerder genoemde index als om mensen aan te sporen de video te bekijken. Daarnaast vind je in artikelen over video en SEO standaard het advies om de video’s te voorzien van tags en beschrijvingen met de juiste zoekwoorden. Gaat het toch weer om tekst…

Video vs. tekst

Eigenlijk is het appels met peren vergelijken. Zoals ik in het begin van het artikel al aangaf, vallen beeld, geluid en tekst allemaal onder het begrip ‘content’. Ze vullen elkaar aan en bieden beide waarde voor je websitebezoekers. Je moet ze beide wel op de juiste manier inzetten.

Zet video en tekst beide goed in

Voor vindbaarheid in de zoekmachines is nog altijd tekst nodig. Zoekmachines kunnen niet veel met beeld, dus voor je vindbaarheid en SEO heb je tekst nodig. Zet video dus zeker in, maar wel zo dat het vóór je werkt, dus jouw identiteit juist overbrengt. En gebruik het niet als vervanging van je teksten. Want uit onderzoek blijkt dat tekst effectiever is dan video.

Ben je nieuwsgierig geworden naar de volledige bedrijfsvideo van Letterzaken en de tijd om maar liefst 4:39 volledig uit te zitten? Dit is ‘m:

Wat heeft jouw voorkeur: video of tekst? En waarom? Laat het hieronder weten!

Afbeelding van atibodyphoto met dank aan Freedigitalphotos.net

Verbeter zelf je lokale vindbaarheid in Google

Bij zoekopdrachten die te maken hebben met lokale bedrijven en dienstverlening, geeft Google een blokje met lokale bedrijven weer in de zoekresultaten. Dit is de Local Pack, sinds augustus 2015 standaard uitgevoerd in een blok van 3 bedrijven. Deze weergave is door SEO-specialisten in de VS de Local Stack genoemd. Jouw lokale vindbaarheid  in Google heb je voor een belangrijk deel zelf in de hand. Volg dit stappenplan om de lokale vindbaarheid van jouw bedrijf in Google te verbeteren.

Verdien je plek in de Local Stack

Stap 1: stel een document op met al je bedrijfsdetails

Allereerst is het van belang om te zorgen voor congruentie in je bedrijfsvermeldingen. Congruentie betekent dat alle bedrijfsgegevens overal gelijk zijn. Om hier zorg voor te dragen, stel je als eerste een document op met alle bedrijfsgegevens die gevraagd kunnen worden. Dat betreft:

  • Bedrijfsnaam
  • Adres
  • Telefoonnummer
  • e-mailadres
  • Website
  • Openingstijden
  • Korte omschrijving met de belangrijkste zoektermen, gebaseerd op diensten en.of producten
  • Sociale media (Facebook, Twitter, LinkedIn, Google+, instagram)

Deze zaken kun je voor een groot deel ook op je Google Mijn Bedrijf kwijt. Bovengenoemde gegevens moeten dan ook overeenkomen met de bedrijfsgegevens zoals je die op Google Mijn Bedrijf vermeldt. Dus: claim en beheer nu jouw Google Mijn Bedrijf (voor zover je Google Mijn Bedrijf voor jouw onderneming nog niet in beheer hebt).

Stap 2: Claim, beheer en/of update je Google Mijn Bedrijf

De basis van de lokale vindbaarheid in Google leg je met je Google Mijn Bedrijf-pagina. Maak dus eerst Google Mijn Bedrijf aan voor jouw bedrijf. Begin met controleren of er al een Mijn Bedrijf-pagina is door te googelen op jouw bedrijfsnaam. Zie je dan rechts een blokje met bedrijfsinformatie en daaronder ‘Bent u de bedrijfseigenaar?’ zoals in onderstaande afbeelding? Klik er dan op en claim jouw bedrijf.

Verbeter je lokale vindbaarheid - claim je Google Mijn Bedrijf

Een tweede mogelijkheid is door op Google+ te zoeken naar jouw bedrijf. Bovenin vind je de zoekbalk, de rest wijst zich vanzelf. Is dat niet het geval, neem dan contact op.

In Google Mijn Bedrijf  voeg je zo veel mogelijk data toe:

  • Adres
  • Telefoonnummer
  • Openingstijden
  • Alle categorieën die bij jouw bedrijf passen
  • Een goede omschrijving van je bedrijf, inclusief relevante termen als diensten en producten

In de omschrijving kun je ook ankertekst aanmaken en daarmee linken naar de producten- of dienstenpagina’s op je website. Doe het beslist niet om Google te paaien, maak het vooral aantrekkelijk en interessant voor je potentiële klanten.

Stap 3: documenteer je vermeldingen

Het is goed om te weten waar je bedrijf al vermeld staat. Stel dus een lijst op om bij te houden waar je jouw bedrijf hebt aangemeld en wanneer. Zo kun je zien waar je wijzigingen moet doorvoeren, bijvoorbeeld wanneer je verhuist of een ander telefoonnummer krijgt. Bedenk goed wat je verder in het document wilt vastleggen, bijvoorbeeld of er een link naar je website wordt opgenomen, of andere voor jou relevante details. Alles met het oog op het doorvoeren van wijzigingen in de toekomst. Check wel eerst waar je bedrijf al vermeld staat.

Stap 4: check de bestaande vermeldingen in online bedrijvengidsen

Wanneer je bovenstaande lijsten hebt (je eigen lijst met bedrijfsgegevens en een lijst met bedrijvengidsen), begin je met nalopen van de online bedrijvengidsen om te kijken of je er al op vermeld staat. De snelste methode hiervoor is overigens door gewoon op je bedrijfsnaam te googelen, in combinatie met je adres of telefoonnummer. Die bedrijfsgegevens worden in vrijwel alle bedrijvengidsen vermeld. Vind je een bedrijvengids waar je al in vermeld staat, check dan of alle gegevens juist zijn. Zoals in stap 1 aangegeven, is het van belang dat die gegevens congruent zijn.

 

TIP: houd rekening met variatie in je bedrijfsomschrijving. Sommige bedrijvengidsen stellen als eis dat je (korte) bedrijfsomschrijving een unieke tekst is. Dat je deze baseert op je van tevoren opgestelde tekst is prima, maar zorg voor een variatie van ten minste 20% in die tekst wanneer daarom gevraagd wordt.

Sta je al vermeld: claim dan je bedrijf en pas waar nodig aan

Vind je jouw bedrijf in een online bedrijvengids, dan kun je deze vaak claimen om hem zelf te beheren. Doe dit direct en pas aan en vul aan waar mogelijk. Zorg voor een zo compleet mogelijk profiel op iedere bedrijvengids waar je bedrijf op staat. Vaak staan er op de websites waar je jouw bedrijf vindt verouderde of incomplete gegevens. Iedere vermelding moet je zelf in beheer hebben.

Adres ooit gewijzigd?

Ben je ooit verhuisd of is er om een andere reden ooit sprake geweest van een adreswijziging, googel dan ook eens op je bedrijfsnaam in combinatie met het oude adres. Die vermeldingen moet je uiteraard ook snel aanpassen. Dit geldt uiteraard ook voor andere wijzigingen, zoals wijziging van je bedrijfsnaam of telefoonnummer. Je vermeldingen moeten congruent zijn, ze bevestigen de juistheid van de bedrijfsdetails op Google Mijn Bedrijf.

Met Google Mijn Bedrijf zet je jouw bedrijf op de kaart. Letterlijk.

Waarom zijn deze online bedrijvengidsen zo belangrijk?

De zoekmachines willen graag verifiëren of je bedrijf bestaat. Als je op online bedrijvengidsen vermeld staat, laat je zien dat je er bent en daarmee verifieert -in ieder geval- Google de gegevens die op je website en op Google Mijn Bedrijf staan. De vermeldingen op de online bedrijvengidsen worden ‘citations’ genoemd. Volgens de theorie dragen de citations bij aan betere posities in de Local Packs:

  • Hoe meer citations, hoe beter. Het gaat niet om links, enkel om de vermelding van je bedrijf.
  • Congruentie is essentieel. Je kunt nog zo veel citations hebben, als je gegevens telkens anders zijn, snappen de zoekmachinebots er ook niks meer van.

Je hebt geen betaalde vermelding nodig

Goed om bij stil te staan: je hebt geen betaalde vermelding nodig. Het gaat er alleen om dat de gegevens die je kwijt kunt in een online bedrijvengids, worden opgenomen. Veel bedrijvengidsen bieden ook betaalde vermeldingen aan, deze zijn voor de citations in ieder geval niet nodig.

Laat je niet overhalen tot betaalde vermelding

Laat je dan ook in geen geval overhalen tot een betaalde vermelding. Beloftes dat je dan beter gevonden wordt hebben vaak niets te maken met jouw vindbaarheid in de zoekmachines, maar enkel met jouw vindbaarheid via hun bedrijvengids. Daarnaast zijn er vele verhalen over slinkse methodes om jou een betaalde vermelding te verkopen. Daar hoort onder andere een “gratis proefperiode” bij.

Ze bellen je geheid op

Een aantal partijen belt je dus geheid op om je een betaalde vermelding te verkopen. Het is uiteraard geheel aan jouzelf of je erop ingaat. Als je maar weet dat het niet nodig is en er sommige bij zullen zitten die hun best zullen doen om je maar te overtuigen, inclusief “mooie aanbieding”. Wees daar in ieder geval op voorbereid.

Zorg voor koppeling tussen website en Google Mijn Bedrijf

Om de relatie tussen jouw website en je Google Mijn Bedrijf-pagina te bevestigen zijn er twee stappen die je zeker moet zetten:

  1. Je bedrijfswebsite vermelden in de gegevens op Google Mijn Bedrijf
  2. Je Google Mijn Bedrijf koppelen middels een rel=”publisher” tag op je website

Dat laatste kun je aan je webbouwer vragen, maar kan in WordPress websites tegenwoordig heel eenvoudig in de instellingen van de Yoast SEO plugin. Wanneer je een Google+ Badge op je website plaatst, bevat deze automatisch al de rel=”publisher” tag.

Voeg een Google+ Badge met rel="publisher tag toe aan je website

 

Verzamel recensies

Potentiële klanten willen weten waar ze aan toe zijn. Dus zijn recensies (reviews) belangrijk. Reviews zijn een vorm van sociale bewijskracht, een van de 6 beïnvloedingsprincipes van Robert Cialdini. Wat is nu het geval? Sinds de introductie van de Local Stack zie je bij de lokale vermeldingen niet meer ‘X Google-recensies’ staan, maar staat er enkel nog ‘X recensies’. Hierdoor wordt minder de nadruk op Google(+) gelegd en meer op de recensies. Hiermee worden de recensies op je Google Mijn Bedrijf-pagina dus ineens een stuk belangrijker.

Google-reviews worden enkel nog als "recensies" weergegeven in de zoekresultaten

Vertoning van de sterren vanaf 5 recensies

De sterren in de lokale zoekresultaten, zoals je die hierboven ziet, worden vertoond wanneer je 5 recensies of meer hebt. En uit onderzoek blijkt dat er eerder op lokale vermeldingen met sterren wordt geklikt dan op vermeldingen zonder sterren. En dat verder de positieve en negatieve reviews het verschil maken wanneer meerdere bedrijven sterren hebben staan bij hun vermelding. De uitgebreide testresultaten vind je op Moz.com.

AANVULLING: in februari 2017 is er een wijziging doorgevoerd, waardoor er bij 2 recensies al sterren worden weergegeven in de zoekresultaten.

Alles op een rijtje

Dat is een heel verhaal, dus om je te helpen alles nog even op een rijtje in 6 stappen:

  1. Stel een document op met de bedrijfsgegevens die (vaak) gevraagd worden op online bedrijvengidsen
  2. Claim de bestaande Google Mijn Bedrijf-vermelding van jouw bedrijf of maak een lokale Google Mijn Bedrijf-vermelding aan
  3. Houd al je vermeldingen bij in een document (spreadsheet is het meest logisch)
  4. Zoek eerst naar alle vermeldingen die er al zijn en corrigeer die waar nodig
  5. Zorg voor een koppeling van Google Mijn Bedrijf met je website
  6. Verzamel recensies

En niet onbelangrijk: zorg voor congruentie (consistentie) in al je bedrijfsvermeldingen.

Heb je hier wat aan gehad? Deel het artikel dan met je netwerk. 

Heb je vragen of opmerkingen, of wil je iets anders delen dat met lokale vindbaarheid te maken heeft, doe dat gerust in de reacties. Vind ik leuk!

En wil je mij een groot plezier doen omdat je hier echt wat aan hebt gehad? Laat dan een recensie achter op Google Mijn Bedrijf, waarin je vertelt hoe je mijn blog(s) hebt ervaren: https://plus.google.com/+LetterzakenNl.

Hoger in Google is geen doel

Hoger in Google, goed gevonden worden: iedereen wil scoren in de zoekmachines. Maar toch, hoger in Google is geen doel. Vreemd dat ik dat zeg, terwijl ik me met zoekmachine-optimalisatie bezighoud? Nee, en dat zul je ongetwijfeld met me eens zijn als je mijn argumenten gelezen hebt.

Hogere posities in Google leveren toch omzet op?

Natuurlijk leveren hogere posities in Google wat op. Hoger in de zoekmachines betekent meer bezoekers op je website. En hoe meer bezoekers, hoe meer potentiële klanten. Mensen zoeken bedrijven niet meer via een telefoongids of Gouden Gids. En pagina 2 van Google telt al niet meer, dus een positie in de top 10 is noodzakelijk. Niet voor niets wordt er schertsend gezegd: “The best place to hide a dead body is page 2 of the Google search results“.

The best place to hide a dead body is page 2 of the Google search results
Toch levert een hoge positie in de zoekmachines niet per se meer omzet op. Er zijn meerdere factoren die hierin een rol spelen.

Gebruik je wel de juiste zoekterm?

Het begint met de vraag of je wel inzet op de juiste zoekterm. Ik ben een warm pleitbezorger van gedegen onderzoek naar de juiste zoektermen. Als je niet begint bij goed zoektermenonderzoek, ben je doelloos, of richt je je pijlen op het verkeerde doel. De twee belangrijkste redenen om zoektermen-onderzoek te doen zijn:

  1. om te onderzoeken of er vaak genoeg op een bepaalde zoekterm wordt gezocht
  2. om te onderzoeken of de concurrentie niet te sterk is op de zoekterm van jouw keuze

Deze twee redenen licht ik graag verder toe:

1. Onderzoek hoe vaak er op “jouw” zoekterm wordt gezocht

Voordat je op een zoekterm inzet, is het van belang om het zoekvolume te weten: hoe vaak wordt er maandelijks (gemiddeld) gezocht op de zoekterm die jij gebruikt of wilt gebruiken? Ik kan heel trots roepen dat ik op positie 1 sta met ‘seo specialist apeldoorn’, ‘zoekmachine optimalisatie apeldoorn’ en ‘tekstschrijver apeldoorn’:

Letterzaken nummer 1 in Google met SEO-specialist Apeldoorn, tekstschrijver Apeldoorn en zoekmachine optimalisatie Apeldoorn

Dat ziet er natuurlijk prachtig uit, maar hoe relevant is het, wanneer Google’s Keyword Planner aangeeft dat het gemiddelde zoekvolume 10 is. Heeft het dan zin om daar tijd en moeite (of zelfs geld) in te steken?

Wil je echt hoog in Google met zoektermen met zo'n laag zoekvolume?

 

2. Onderzoek de concurrentie op jouw zoekterm

Wanneer je bepaald hebt welke de zoekterm(en) interessant zijn voor jouw website, is het van belang om de concurrentie te onderzoeken. Hoe sterk is de concurrentie in de top 10 van Google? liever zelfs de top 5, want die eerste 5 posities zijn goed voor ruim 75% van de kliks! Is de concurrentie op de zoekterm die je voor ogen hebt te hoog, dan adviseer ik je om te zoeken naar een zoekterm waarmee je meer kans maakt om hoog te eindigen. Positie 1 met een zoekterm waar gemiddeld 360 keer per maand op gezocht wordt, levert meer op dan positie 5 met een zoekterm waarop gemiddeld 1500 keer per maand wordt gezocht.

Posities 1-10 in Google met percentage kliks op deze posities
Volgens bovenstaande statistieken, afkomstig van Chitika.com, leveren de organische posities 1 tot 5 ruim 75% van de kliks op. Een simpel rekensommetje levert dus op:

32,5% x 360 = 117 maandelijkse bezoekers

6,1% x 1500 = 91,5 maandelijkse bezoekers

Het laat zich niet raden dat de zoekterm met een zoekvolume van 360 veelal minder concurrentie heeft dan de zoekterm met een zoekvolume van 1500.

Je website hoger in Google, en dan?

Heb je beide zaken onderzocht, actie ondernomen en kom je dan hoger in Google met de door jou vastgestelde zoekterm(en), dan ben je er nog niet. Je krijgt meer bezoekers op je website, zie je in de statistieken. Maar levert jou dat ook op wat je werkelijk wilt?

Bezoekers zijn nog geen klanten

 

Een bezoeker is nog geen klant, en je hebt klanten nodig, geen bezoekers. Bezoekers kunnen natuurlijk klanten worden, maar dat is geen zekerheid. Sterker nog, bezoekers kunnen zó vertrokken zijn van je website. Hier zijn diverse redenen voor, zoals:

  1. De bezoeker vindt niet wat hij zoekt; je kunt dit niet uitsluiten, hoe goed je je website ook voor elkaar hebt
  2. Je geeft niet direct duidelijkheid in wat je doet; ik raad je aan om altijd een tagline te gebruiken op je website
  3. Je website is niet echt mooi en gebruiksvriendelijk; laten we eerlijk zijn, jij houdt toch ook niet van onoverzichtelijke of schreeuwerige websites?

 

Kijk eens naar onderstaande website. Het rechter gedeelte van de website lijkt nog niet zo slecht, maar dat is schijn. Allereerst valt natuurlijk op dat de linkerkolom werkelijk niet prettig oogt. Het rechter gedeelte echter, is een Flash animatie, die zich blijft herhalen. Naast het feit dat deze Flash animatie het je niet makkelijk maakt om direct het telefoonnummer te zien, is Flash ook nog eens dodelijk voor je zoekmachine-optimalisatie. Om maar niet te spreken van het feit dat veel apparaten geen Flash ondersteunen, waardoor deze website op vrijwel geen enkele smartphone zal werken.

Verschrikkelijk lelijke en gebruikersonvriendelijke website

Een lelijke site is niet de enige conversiekiller. Ook een prachtige website kan heel slecht converteren. Zoals in punt 2 al aangehaald wordt, is duidelijkheid bieden ook erg belangrijk. Onderstaande website heeft echt een prachtige pagina ‘above the fold‘, en als je dan naar beneden scrollt, zie je nog steeds een heel mooi vormgegeven website. Maar heb jij enig idee wat je op de website hieronder kunt? Wat doet deze mevrouw? Wat heeft ze jou te bieden? Weet jij het?

Mooie website, maar zonder duidelijkheid - dan helpt hoger in Google niet

 

 

Enkel hoog in Google kan geen doel zijn

Iedereen met marketing- of verkoopervaring weet dat een doel concreet moet zijn. Pas wanneer je een concreet, helder omschreven doel hebt, kun je ook daadwerkelijk zien of je je doel haalt. Een bepaalde positie in de zoekmachines kan niemand je beloven. Of het moet een heel zwakke zoekterm zijn (waar niet of nauwelijks op gezocht wordt) of een zoekterm die uiterst zwakke concurrentie heeft. Dan nog: niemand weet echt exact welke factoren een rol spelen en een nummer 1-positie valt dus niet te garanderen. ‘Hoog in Google’ zelf is niet concreet genoeg om een doel te zijn en nummer 1 valt niet zonder meer te behalen.

Hoger in Google is geen doel, maar een middel

Wanneer iemand iets zoekt via een zoekmachine, heeft deze een bepaalde verwachting. Als jouw website niet aan deze verwachting niet voldoet, heb je werkelijk niks aan goed presteren in de zoekmachines. Hoog in Google is dus ook geen doel, maar een middel. Het is een mooi middel om jouw doelgroep te vergroten en die te bereiken. Het werkelijke doel is echter de bezoekers die je uit Google krijgt aan te zetten tot actie, te laten converteren dus.

Wat betekent dit voor je SEO-strategie?

Natuurlijk is vindbaarheid belangrijk. Toen de fysieke detailhandel zijn hoogtij vierde was het ook beter om een winkel op een goede locatie te hebben, omdat dat meer bezoekers opleverde. Op je website wil je uiteraard ook meer bezoekers en daar helpt goede vindbaarheid in de zoekmachines natuurlijk enorm in.

Mijn advies voor jouw SEO-strategie is om:

  • in te zetten op zoektermen die concreet genoeg zijn dat een koopintentie aannemelijk is
  • deze zoektermen goed te onderzoeken op concurrentie om te bepalen of het reëel is op pagina 1 te komen
  • direct duidelijkheid te bieden aan de bezoeker van de webpagina en daarmee in te zetten op conversie
  • hoog in Google dus in te zetten als middel, niet als doel

Het is zeker zaak om ook doelen te stellen wat betreft de te behalen posities in de zoekmachines. Enkel op die manier kun je meten of je je doelstellingen bereikt. Posities in de zoekmachines zijn echter geen einddoel en zijn onderdeel van je sales- en marketingdoelstellingen. Relevante doelstellingen, dat wel. Want zoals je hebt gezien: hoe hoger in Google, hoe meer bezoekers. Aan jou om ervoor te zorgen dat die bezoekers ook echt krijgen wat ze zoeken.

Hoe zit het met jouw doelstellingen? Heb jij je enkel gefocust op posities in de zoekmachines? Ik ben benieuwd, laat je wat weten in een reactie hieronder?

Apple Maps Connect nu in Nederland

De fanatieke online marketeers zaten er al op te wachten: Apple Maps Connect voor Nederland. En plotseling kwam er een e-mail binnen, Waarin de melding stond dat je je bedrijf bij Apple Maps Connect kunt aanmelden. Waarom is dit van belang en hoe werkt het?

Wat is Apple Maps Connect?

Met Apple Maps Connect beheer je zelf de vermelding van je bedrijf op Apple Maps. Deze functionaliteit werd in oktober 2014 geïntroduceerd, en was bij introductie eerst enkel beschikbaar in de Verenigde Staten. Vóór de introductie van Apple Maps Connect was het alleen mogelijk om als lokale onderneming vermeld te worden in Apple Maps door je aan te melden bij Yelp. Met Apple Maps Connect kan iedere onderneming zich aanmelden, om een vermelding te krijgen.

Waarom zou je die vermelding willen?11 makelaars gevonden in Apeldoorn

Wat heb je aan die vermelding, als je al vermeld wordt op Google Maps bijvoorbeeld? Even nadenken… oh wacht, er zijn heel veel mensen met een iPhone! En daarop staat Apple’s eigen ‘Kaarten’ geïnstalleerd. Zoekt iemand dan een bedrijf met Siri, dan wordt Apple’s ‘Kaarten’ onder andere geraadpleegd. Voorbeeld: de opdracht aan Siri “zoek makelaar in Apeldoorn” geeft het resultaat dat je in de afbeelding hier rechts ziet.

 

Op deze manier kan een potentiële klant gemakkelijk naar je bedrijf navigeren op zijn iPhone. Staat jouw bedrijf hier niet tussen, dan loop je het risico dat mogelijke klanten niet bij jou terechtkomen. Op dit moment zal de functie nog relatief weinig gebruikt worden, Waardoor je niet zoveel klanten misloopt. Echter, hoe meer Siri ingeburgerd raakt bij de Apple gebruikers, hoe groter de kans dat dit dus wel gebeurt.

Hoe werkt Apple Maps Connect?

Aan de slag dus, zodat jouw bedrijf zo snel mogelijk op Apple Maps te vinden is. Let wel: je hebt een Apple ID nodig om dit te kunnen doen. Wanneer je die nog niet hebt, kun je die gratis aanmaken. Ga naar mapsconnect.apple.com, log in met je Apple ID en klik op ‘Voeg mijn bedrijf toe’

Aanmelden bedrijf in Apple Maps Connect

Hierna verschijnt een scherm waar je jouw bedrijf kunt zoeken. Want de kans is aanwezig dat jouw bedrijf al vermeld is. Apple werkt hiervoor samen met Yelp, dus als je ooit je bedrijf aangemeld hebt op Yelp, zul je weinig werk meer hoeven doen.

Apple Maps Connect stap 1

Als je bedrijf nog niet vermeld staat, krijg je de mogelijkheid om je bedrijf toe te voegen.

Het verdere proces is niet zo moeilijk verder. De stappen spreken voor zich. Zo wordt je gevraagd wat jouw relatie met het bedrijf is en worden er basisgegevens gevraagd. Als je bedrijf al bekend is, is het een kwestie van controleren en waar nodig aanpassen.

Apple Maps Connect stap 3 - bedrijf claimen

Heb je alles gecontroleerd en/of correct ingevuld, wordt de verificatie gestart. Dit gebeurt door middel van een pincode, die je ontvangt op het opgegeven primaire zakelijke telefoonnummer. Het is dus wel van belang dat er op het moment dat je je bedrijf op Apple Maps plaatst of claimt, iemand de telefoon kan opnemen om de pincode te noteren.

Loop het hele proces door zoals het op je scherm komt en je bedrijf wordt geverifieerd op Apple Maps.

Wanneer je bedrijfsvermelding al via Yelp is aangemaakt, is deze al terug te vinden op Google Kaarten in iOS. Hiermee kan een route worden gepland en kunnen de bedrijfsgegevens bekeken worden.

Bedrijfsvermelding Lorié Productions Apple Kaarten

Bedrijfsgegevens Lorié Productions Apple Kaarten iOS
 
 

Zoeken met Siri in iOS

Dankzij deze bedrijfsvermelding word je nu met zoekopdrachten via Siri gevonden. Sterker: er kan nu met een spraakopdracht gebeld worden. Zowel de spraakopdracht “zoek Lorié Productions” als “bel Lorié Productions” werken. Het telefoonnummer van je bedrijf hoeft dus niet meer in iemands iPhone te staan, de spraakopdracht via Siri is gekoppeld aan Apple Maps en bellen is hiermee een eitje geworden.

Spraakopdracht zoek Lorié Productions Siri Lorié Productions bellen met Siri
 
 

Apple als zoekmachine

Naast de uitrol van Apple Maps Connect, werd ook bekend dat Apple een eigen bot inzet: Applebot. Deze werkt nu al prima voor Siri, maar het bericht leidt uiteraard tot speculatie over een eigen zoekmachine. Wat weer geen heel gekke gedachte is gezien de titanenstrijd die al lange tijd gaande is tussen Google en Apple. En feitelijk haalt Siri de informatie als antwoord op je vragen al voor een groot gedeelte van het internet. Wees dus niet verbaasd als Apple nog in 2015 bekendmaakt een eigen zoekmachine te lanceren.

Waarom een Apple Maps vermelding?

Terug naar Apple Maps Connect en waarom je hier wat mee moet doen. De eerder vermelde vindbaarheid en bereikbaarheid via iOS worden steeds relevanter. Ik verwacht dat we steeds minder afhankelijk willen en zullen zijn van losse “onderdelen” op onze telefoon. We willen snel handelen en spraakopdrachten helpen daarbij. Het gebruik van Siri als (interne) zoekmachine zal daarom een grote vlucht nemen.

Daarnaast verwacht ik dat Apple Maps als desktopversie beschikbaar komt. Zij het als onderdeel van Apple’s eigen zoekmachine, zij het als losse kaartendienst. En tenzij de strijd tussen de grootmachten echt een kinderachtig spelletje gaat worden, zal Google toch ook data uit de Apple Maps-vermeldingen gaan meewegen als citations, die weer van belang zijn voor lokale vindbaarheid.

Sowieso is het als bedrijf verstandig om vindbaar te zijn waar het kan. Tenzij je niet nog meer omzet wilt natuurlijk 😉

Sta jij al vermeld op Apple? Wat zijn jouw verwachtingen na dit alles gelezen te hebben?