Waarom alle reviews relevant zijn voor jouw bedrijf

Weer een wijziging in Google die relevant is voor bedrijven. Dus let op en lees waar je vanaf nu weer -of misschien nog meer- op moet letten. Sinds september 2016 zijn er namelijk ‘Reviews van internet’ toegevoegd aan de Knowledge Panel. Reviews vanaf externe sites worden hiermee nog belangrijker voor jouw bedrijf.

Google Knowledge Panel

Voor wie het even kwijt is: de Google Knowledge Panel is het blok met informatie over je bedrijf rechts in de zoekresultaten. Exacte details vind je in de uitleg over de Knowledge Panel in de Begrippenlijst. Hier werden je Google-recensies altijd al in weergegeven, als je die had. Bij 5 recensies of meer zie je dan ook het gemiddelde van de recensies in de vorm van sterren verschijnen. (AANVULLING: per februari 2017 zijn er nog maar 2 recensies nodig om sterren te krijgen in Google)

Knowledge Panel voor mijn eigen bedrijf Letterzaken in 2015

Reviews van internet in Knowledge Panel

Nu zijn er dus per september 2016 ‘Reviews van internet’ bij gekomen in de Knowledge Panel. Google laat hiermee zien dat het belangrijk is dat je op verschillende plekken reviews ontvangt. Die reviews zijn hierdoor nog eens relevanter geworden. Waar ik eerder hamerde op het ontvangen van Google-recensies, zijn niet alleen die recensies meer belangrijk. Ook recensies op andere websites zijn hiermee weer belangrijk(er) geworden.

Recensies op andere websites

Het is niet dat recensies op andere websites niet belangrijk waren. Ze worden nu alleen nog belangrijker, omdat ze nu direct zichtbaar zijn in de zoekresultatenpagina voor jouw bedrijf. Men kan recensies over jouw bedrijf overal op internet tegenkomen, nu worden de belangrijkste reviews verzameld in de Knowledge Panel.

Knowledge Panel met reviews van externe sites

Die recensies bij elkaar hebben een psychologisch effect op jouw potentiële klanten.

Het psychologische effect

Recensies zijn belangrijk voor potentiële klanten. Ze willen weten waar ze aan toe zijn voor ze met je in zee gaan. Dit valt onder sociale bewijskracht, een van de 6 beïnvloedingsprincipes van Robert Cialdini. Veel reviews zijn daarbij altijd beter dan slechts enkele. Een hoog gemiddelde speelt een rol, en ook (indien mogelijk/van toepassing) demografische details. We hechten meer waarde aan recensies van mensen met een overeenkomst met onszelf. Recensies van verschillende plekken geven bevestiging en scheppen vertrouwen.

Recensies van verschillende plekken

Recensies op 1 plek kun je vrij makkelijk zelf beheren en beïnvloeden. Recensies één platform kun je zelf aansturen door je tevreden klanten allemaal te vragen daar hun recensies te plaatsen. Recensies op meerdere plekken zijn lastiger zo te beïnvloeden.Het feit dat Google nu meerdere gemiddelden van recensies toont heeft de volgende effecten:

  • Balans; niet enkel reviews van Google, door ook andere reviews te vertonen, is het gemiddelde duidelijker en in balans
  • Vertrouwen; als een gemiddelde op een van de externe sites fors afwijkt, kan er wat aan de hand zijn. Is het gemiddelde bij alle ‘Reviews van internet’ ongeveer hetzelfde, zorgt dat voor vertrouwen
  • Transparantie; omdat je onmogelijk alle reviews op diverse platformen kunt beïnvloeden, geven al die recensies bij elkaar een betrouwbaar en transparant beeld

Zeg nou zelf: een bedrijf met enkel recensies van Google of Facebook wordt toch minder interessant dan een bedrijf dat een mooi gemiddelde heeft op diverse platformen?

Kies zelf maar

Ervaar het zelf, bekijk de Knowledge Panels en oordeel: welke rijschool zou jij kiezen uit onderstaande 2?Enkel recensies van Google en Facebook

Welke rijschool zou jij kiezen?

Recensies op meerdere plekken

Je ziet, het is goed om veel recensies te hebben op meerdere plekken. Ten eerste omdat je klanten ze overal kunnen tegenkomen, ten tweede omdat je nooit weet hoe het uiteindelijk naar boven komt. Bijvoorbeeld in de zoekresultaten. En als ze dan op deze manier ineens nog meer gaan opvallen, zullen ze ook meer effect krijgen.

Loop je recensies na

Loop daarom nu je recensies na. Natuurlijk is het goed om er nog een paar bij te krijgen. Maar vergeet ook niet om kritisch te kijken naar de kwaliteit van de reviews. Bekijk van wie je zoal reviews hebt gekregen en verwijder zo nodig reviews -mits dat kan-. Veel bedrijven hebben medewerkers recensies laten schrijven op bijvoorbeeld Facebook. Of misschien heb je als eerste stap zelfs ooit zelf een review geschreven voor je eigen bedrijf. Bedenk goed wat dit voor de betrouwbaarheid van die recensies betekent.

Blijf vragen om recensies

Zorg er ook voor dat je recensies blijft ontvangen. Vraag dus ook regelmatig om recensies van je klanten. Want als je meest recente recensie van meer dan een jaar geleden is, hoe zullen anderen dit dan interpreteren?

Hoe zit het met jouw recensies? Laat hieronder je bedrijfsnaam achter, dan kijk ik mee en geef je waar mogelijk nog tips 🙂

Oh, en zou je voor mij een recensie willen achterlaten op Facebook of Google? (voor die laatste moet je wel ingelogd zijn met je Google-account)

Wanneer taalfouten echt niks uitmaken

Als je er zelf geen bent, ken je er vast wel een: zo’n type dat zich stoort aan taalfouten en regelmatig anderen verbetert. Hoewel ik zelf ook niet 100% foutloos schrijf, behoor ik wel tot die categorie. En zeker voor bedrijven geldt wat mij betreft dat taalfouten, waaronder d/t-fouten, echt niet kunnen. En toch… Toch is er een belangrijke uitzondering.

Taalfouten op websites

Kijk, als bedrijf kun je het echt niet maken om een matig stukje tekst te plaatsen. Overbodige spaties, d/t-fouten, contaminaties, het valt al snel op. Een enkel foutje valt de gemiddelde bezoeker van je website niet op. De “wat meer dan gemiddelde” bezoeker, zoals een tekstschrijver of andere webprofessional, zal zich er wel aan storen. Let bijvoorbeeld eens op de overbodige spaties in onderstaande screenshot:

Taalfouten maken in dit geval wel uit: check die overbodige spaties

Mij valt in ieder geval ook direct op dat het spatiegebruik niet consequent is (zie pijltjes).

En dan kom je ook nog dit soort dingen tegen:

d/t-fout en overbodige spaties op website

Wat mij betreft niet echt professioneel. Maar ik realiseer me ook dat het mij sneller opvalt dan vele anderen. Je zult als bedrijf echter wel echt kritische klanten verliezen, zeker als je diensten ook iets met tekst en taal te maken hebben. Punt gemaakt, lijkt me zo. Maar dan…

Er zijn uitzonderingen

Jazeker zijn er uitzonderingen. Echt heel erge uitzonderingen. Mensen die zo’n beetje alles fout doen wat er fout gedaan kan worden. Van stijlfouten tot spatiefouten en d/t-fouten, alles in één alinea. Of in het gunstigste geval in een paar alinea’s. En toch vind ik het niet erg.

Wat zeg je?

Ja, het staat er echt: “toch vind ik het niet erg”.

Het is niet zo dat het me niet opvalt en dat het niet zo af en toe even jeukt, maar ik pik het gewoon. Maar ook echt alleen bij hoge uitzondering. Hoge, hoge uitzondering. Op dit moment is er één gast die onder deze enorme uitzondering valt.

Tadaaaaaa: ontmoet Percy

Ontmoet Percy. Percy Tienhooven. Percy schrijft over zijn leven, met alle ongemakken die erbij horen. Nee, dat is niet deprimerend. Integendeel, Percy heeft een geheel eigen schrijfstijl, waarin humor (met name zelfspot) en luchtig de issues aankaarten centraal staan. En het gaat niet alleen om ellendige zaken. Want Percy begrijpt dat niemand alleen maar ellende wil lezen. En dat het leven een feestje is. De slingers hangt hij wel op hoor. Echt.

Percy Tienhooven - Lekker boeien al die taalfouten op zijn website, hij is super authentiek

Zijn verhalen zijn recht uit het hart en zo ongelofelijk authentiek. En omdat Percy zo authentiek is, maken die taalfouten mij persoonlijk bar weinig uit. Dus waar wacht je op? Ga naar www.percytienhooven.com en lees zijn verhalen.

Wat wil je hiermee zeggen?

Tja, je bent van mij gewend dat ik blogs schrijf met adviezen op het gebied van online marketing en SEO natuurlijk. En daar hoort dus een ‘take-away’ bij. De belangrijkste take-away die je van Percy kunt leren, is dat persoonlijkheid en authenticiteit bizar veel uitmaken.

Ik kom zoveel websites tegen waarbij de teksten ongeïnspireerd lijken en enorm generiek zijn. En met generiek bedoel ik dan vooral dat ze niks eigens, niks persoonlijks of authentieks hebben. Ze kunnen zo op de website van de concurrent staan. Of erger: op iedere willekeurige website, mits je de paar specifieke woorden (producten, diensten) even aanpast. Dit soort teksten krijg je overigens gewoon gratis op gratiswebteksten.nl. Maar dat terzijde.

Heeft jouw website smoel?

Je website moet iets van jou of jouw bedrijf meegeven aan de bezoeker. Smoel hebben zogezegd. Waarmee ik natuurlijk niet wil zeggen dat je net zoveel taalfouten mag maken als Percy, Percy is een enorme uitzondering. Maar als jij loodgieter bent of een klussenbedrijf hebt, zal men je taalfouten minder gauw aanrekenen dan wanneer je bijvoorbeeld advocaat bent. In alle gevallen wek je in ieder geval meer sympathie op als je teksten je website “smoel” geven.

Die persoonlijkheid, die authenticiteit, dat draagt bij aan een bewuste keuze voor jou. Die zorgen voor sympathie. En dat is een van de 6 beïnvloedingsprincipes die Robert Cialdini beschrijft in zijn boek ‘Invloed’. Wat mij betreft is het een van de makkelijkste principes om toe te passen.

Aan de slag

Kijk dus eens kritisch naar je webteksten en vraag jezelf af: is dit waar ik echt voor sta? Onderscheid ik mezelf hier, door iets te tonen dat authentiek is voor mij of mijn bedrijf? Ik ben benieuwd of je zelf één of meerdere authentieke punten van jezelf of je bedrijf kunt bedenken. Laat je het even weten in de commentaren hieronder? 

Word een autoriteit en domineer de zoekmachines

We hebben allemaal zo onze voorkeuren, bijvoorbeeld personen of bedrijven die we hoog hebben zitten en waar we graag zaken mee doen. Autoriteit ligt vaak aan de basis van deze loyaliteit. Neem nou mijn lokale tandarts, ik kom er al jaren ondanks dat er een tijdje terug tegenover mij een flitsende nieuwe praktijk is geopend. Toch is er geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om te switchen, daarvoor is mijn loyaliteit naar hem te groot.

De beste man heeft mij altijd uitstekend bediend en beheerst overduidelijk zijn vak tot in de puntjes. Je zou kunnen zeggen dat mijn tandarts een autoriteit is in zijn vakgebied en hij gebruikt het om een stabiele klantenkring aan zich te binden.

Wat maakt iemand een autoriteit?

Maar hoe weet je of iemand een autoriteit is? De twee volgende factoren spelen een rol:

  1. Je eigen mening, gevormd door ervaringen. Als jij keer op keer vriendelijk wordt geholpen door de tandarts en hij of zij levert bovendien goed werk af voor een eerlijke prijs, dan is deze tandarts voor jou een autoriteit.
  2. De mening van anderen. Wordt een tandarts aangeraden door iemand in je kennissenkring dan stijgt jouw waardeoordeel over die tandarts in de meeste gevallen.

De autoriteit van degene die jou een persoon, dienst of bedrijf aanraadt speelt trouwens ook een rol. Een advies van een persoon met een -in jouw ogen- grote autoriteit zal je hoger aanslaan dan dat van iemand waar je eigenlijk niet zo’n hoge pet van op hebt.

Tandartsreviews in zoekmachine Google

Goede reviews dragen bij aan je autoriteit, zeker als ze direct zichtbaar zijn in de zoekmachines

De zoekmachines houden ook van autoriteit

De zoekmachines zouden niets liever willen dan volledig inzicht hebben in de reputatie en autoriteit van de personen en bedrijven die achter de websites schuilen. Het zou hen helpen om de juiste websites naar voren te schuiven voor hun gebruikers, de zoekers. Partijen zoals Google proberen dus de autoriteit en reputatie van de websites te achterhalen en het is belangrijk voor een zoekspecialist om hier op in te spelen door ze een handje te helpen.

Met andere woorden, de zoekmachines zullen overtuigd moeten worden van het feit dat jouw klant een absolute autoriteit is in het gekozen vakgebied. Later meer daarover, eerst moeten we weten hoe de zoekmachines autoriteit toetsen.

Dit gaat praktisch op dezelfde manier als in de echte wereld:

  1. Door je content te analyseren. Een website vol met hoogwaardige content zal worden ‘beloond’ met een hogere ranking.
  2. Door binnenkomende links te analyseren. Binnenkomende links van sites met hoge autoriteit zullen er voor zorgen dat jouw website automatisch ook autoriteit opbouwt.

De zoekmachines leggen steeds meer nadruk op deze autoriteit. Dit werd maar weer eens bevestigd met Google’s nieuwe Penguin algoritme update en de introductie van RankBrain. Het is nu niet meer voldoende om pagina’s te doorspekken met een bepaald zoekwoord of willekeurige binnenkomende links te creëren, sterker nog, dit kan juist averechts werken. We zullen het anders moeten spelen.

Autoriteit in zoekmachines, ook tandartsen kunnen dat bereiken

Autoriteit in contentstrategie

Nemen we mijn tandarts weer als voorbeeld dan zouden we kunnen stellen dat hij zich bezighoudt met 3 disciplines:

  1. preventieve controle
  2. gaatjes vullen
  3. volledige gebitsrenovaties

In het verleden zou een zoekspecialist er op hameren dat elk van de drie disciplines een eigen pagina krijgt, de content van de drie pagina’s sterk toegespitst op de gekozen zoekwoorden. Deze methode van ranken zal steeds minder vaak succesvol blijken. Een beter tactiek zou zijn om de autoriteit van de tandarts in ‘real life’ te vertalen naar de digitale wereld. Het leveren van uitstekende content speelt hier een rol.

Content: Vertel je potentiële klant niet DAT je het doet, maar HOE

Bedrijven zijn geneigd om aan te geven dat hun klant voorop staat en dat ze kwaliteit leveren. Beter is om dat concreet te maken door te vertellen hoe je dat doet. Mijn tandarts kan bijvoorbeeld een serie hoogwaardige artikelen plaatsen, eventueel met infographics en/of video, over het uitvoeren van een wortelkanaalbehandeling. Dit staat in sterk contrast met de oude methode: simpelweg opsommen wat de werkzaamheden van de tandarts zijn met de hoop op deze zoektermen te ranken.

Autoriteit opbouwen met niche content

Door het dieper ingaan op één specifiek onderwerp sla je twee vliegen in één klap: je bouwt autoriteit binnen je potentiële doelgroep en je toont ook aan Google dat jij de specialist bent voor wortelkanaalbehandelingen, met een hogere ranking als gevolg voor die exacte zoekterm. Google verwijst iemand die op zoek is naar wortelkanaalbehandelingen graag naar dé autoriteit, dus zorg ervoor dat jij het bent! Breid deze methode daarna uit naar andere tandartsactiviteiten zoals ‘gaatjes vullen’, ‘gebitsrenovaties’ etc. en de site wordt een soort encyclopedie voor tandartsenbehandelingen, met vele pagina’s die middels de zoekmachines traffic oppikken. Middels deze ‘onderwerp optimalisatie’ geef je de zoekmachines precies wat ze willen.

Links en autoriteit

Links: Scoor met hoogwaardige en relevante binnenkomende links

Het is essentieel, nog meer dan voorheen, dat externe links die naar jouw site verwijzen niet alleen van hoge kwaliteit zijn maar vooral ook relevant, dus in dit geval binnen het kader van de tandheelkunde vallen. Mijn tandarts heeft dus veel meer aan een binnenkomende link van de overkoepelende tandartsenassociatie dan bijvoorbeeld een link van een algemene artikelendatabase, ook al is de laatste een veel grotere en langer bestaande site. Gastbijdrages op sites over tandheelkunde zijn bij uitstek een methode om een divers en relevant linkpatroon te bewerkstelligen. Voer je dit goed uit dan zal dit niet onopgemerkt blijven bij de zoekmachines!

Autoriteit is nu van levensbelang

Eén ding is zeker, de zoekmachines worden steeds slimmer in het onderscheiden van kwalitatief hoogwaardig materiaal van generieke, met zoekwoorden doorspekte troep. Het gaat steeds minder om de zoektermen nu de zoekmachines de intentie van de zoeker proberen te achterhalen en daar steeds capabeler in blijken te zijn. Het is van levensbelang om de autoriteit van jezelf of van een klant goed te tonen online, het is wat dat betreft een sterke troef in de strijd om traffic.

Dit gastblog is geschreven door Romano Groenewoud.

 

Zet autoriteit in voor overtuigingskracht

Wanneer je klanten wilt aanzetten om iets te doen, zul je ze regelmatig een zetje moeten geven om ze te overtuigen. Noem het verleiden, noem het beïnvloeden, er zijn verschillende technieken waarmee je bezoekers op je website over de streep haalt. Wanneer je op een slimme manier deze technieken inzet, resulteert dat in meer omzet. Daar is niets mis mee, zolang je je klanten niet misleidt. Een van die technieken is het gebruik maken van autoriteit. Lees zeker door om te lezen hoe ook jij autoriteit inzet om je potentiële klanten te overtuigen.

Briljant voorbeeld van autoriteit als overtuigingskracht

Op 2 maart 2015 zat ik werkelijk te genieten voor de buis. De KRO zond die avond het programma Streetlab uit. Ik werd direct geraakt door de teaser en wist dat ik dit moest zien. Ik wist al wat er ging gebeuren, toen ik de eerste beelden in de trailer zag. Toch was ik heel benieuwd hoe het uit zou pakken. De mannen van Streetlab zouden namelijk gaan testen hoe ver je komt met een felgekleurd hesje aan in de rij bij een attractie van een pretpark. Een briljant voorbeeld van het inzetten van autoriteit als overtuigingskracht.

Wat heeft een geel hesje met autoriteit te maken?

Misschien denk je nu: “wat heeft autoriteit met een geel hesje te maken?”. Dat verdient wellicht verdere toelichting. Een geel hesje wordt vooral gedragen door mensen die uitvoerend werk doen; tuiniers, wegwerkers, stratenmakers. Deze vakmannen staan dan wel niet bij iedereen in hoog aanzien, maar toch: het doet wel iets met ons als ergens iemand met zo’n hesje rondloopt. Het trekt de aandacht en geeft ons een bepaald gevoel. Of zoals de mannen van Streetlab zelf al zeggen: “die mannetjes die hebben altijd heel veel macht, want je luistert altijd naar ze omdat ze een geel hesje aan hebben”.

Bekijk het fragment uit Streetlab:

Wat zou jij doen?

Wees eens heel eerlijk naar jezelf: wat zou jij doen als er iemand met zo’n geel hesje aan in een rij voorbijkwam? Of, zoals in dit geval, zelfs twee mannen? Grote kans dat ook jij ze voor zou laten, zeker met zijn tweeën geeft het wel bepaald beeld. Autoriteit dus. Zoals de heren zo tegen het eind zelf ook al zeggen: “je moet ook autoriteit uitstralen”. Ze doelen daarmee uiteraard op hun eigen uitstraling, maar zonder hesje heeft die uitstraling natuurlijk geen enkel nut.

Ze deden het nog eens

In een andere aflevering deden ze iets vergelijkbaars. Weer een geel hesje aan en nu op de weg gaan staan als verkeersregelaars. En alweer trapte iedereen er in. De verkeersdeelnemers volgden de instructies gewoon op, voor zover het duidelijk was wat de instructies waren. En weer was dat gele hesje voldoende om het gevoel te geven dat we deze mannen kunnen vertrouwen.

 

We trappen er gewoon in

We denken dat ons brein rationeel werkt, maar toch trappen we er vaak gewoon in. Een tandpastareclame waarin een tandarts ons uitlegt hoe goed deze tandpasta is? We weten allemaal dat het een acteur is met een witte jas aan, toch trekken we hem niet in twijfel. Ons brein is zo geprogrammeerd om het ons niet al te moeilijk te maken. Dit komt omdat we dagelijks te maken krijgen met duizenden beslissingsmomenten. Wanneer we bij iedere handeling of beslissing bewust moesten nadenken, zouden we gillend gek worden.

Alleen al de handelingen die we dag in, dag uit automatisch doen, zoals het knipperen met onze ogen, of krabben wanneer er iets kriebelt of jeukt. Het is een bescherming tegen veel te veel prikkels en bewuste beslissingen. Die bescherming zorgt er echter ook voor dat we vaak minder rationeel handelen dan we zelfdenken.

 

Acteur met witte jas straalt autoriteit uit

Autoriteit inzetten werkt

Het werkt dus om gebruik te maken van autoriteit. Let wel: maak er geen misbruik van, daar is je klant niet van gediend. Van de acteur in de reclamespot kunnen we niet zelf aantonen dat het een acteur is. Sterker nog: een bekende opticiensketen zet in haar spotjes een daadwerkelijke filiaaldirecteur in. En bij onderzoek voor dit artikel ontdekte ik dat een dierenarts uit een spotje ook werkelijk dierenarts was. Wanneer moet je wie nu nog geloven? Daar wordt dus gebruik van gemaakt en we trappen er vaak met open ogen in. Zelf kun je echter ook autoriteit als overtuigingsmiddel inzetten, doe dat echter wel netjes en transparant.

Hoe zet je autoriteit goed in?

Je zult het met me eens zijn dat je jezelf nooit autoriteit kunt toedichten, die moet je verdienen. Alleen anderen kunnen jou een autoriteit noemen. Wanneer zij dat doen, zullen anderen dat zeker van ze aannemen. Online doe je dit als volgt:

  • Toon certificaten die je verdiend hebt; certificaten dragen bij aan de autoriteit die men je zal toedichten
  • Toon reviews, met daarbij een cijfer of sterrenbeoordeling; een hoge beoordeling draagt bij aan je autoriteit
  • Vermeld keurmerken; een keurmerk krijg je niet zomaar en schept vertrouwen

Voor de kleine zelfstandige ondernemers en starters zijn er ook nog prima mogelijkheden om aan hun autoriteit te werken. Door bijvoorbeeld je kennis te tonen door deze te delen op blogs, bouw je een zekere autoriteit op. Dit haalde ik al aan als een van de redenen om toch vooral te gaan bloggen. Ook het geven van workshops, presentaties en webinars dragen bij aan het beeld dat mensen van jou hebben als professional. Ga voor jezelf dus na wat jij op korte termijn kunt doen om aan je autoriteit te bouwen.

Zet jij al autoriteit in of ben je geïnspireerd geraakt door dit artikel? Deel jouw verhaal hieronder. 

 

Waarom jij NU een tagline voor je website moet bedenken

De tagline: onmisbaar voor je website

Voordat je verder leest wil ik alvast mijn excuses aanbieden. Dit blog gaat je namelijk tijd kosten. Veel tijd. Sorry daarvoor. Ik ga je namelijk keihard aan het werk zetten. Ik ga je uitleggen wat een tagline is en waarom je deze moet inzetten op je website. En een tagline bedenken kost tijd. Veel tijd. Heb je al een tagline op je website? Lees toch even verder, want als je geen echt goede tagline gebruikt, loop je bezoekers -en dus omzet- mis. Daarnaast gebruiken velen een slogan en dat is toch echt wat anders!

 

Wat is een tagline?

Let op: dit is heel belangrijk en wordt door veel bedrijven onderschat. Een tagline beschrijft in enkele woorden wat je bedrijf te bieden heeft. Anders gezegd: wat heb ik als bezoeker aan jouw bedrijf? Verwar een tagline niet met een slogan, dan sla je de plank namelijk volledig mis. De bezoeker van jouw website wil weten of hij/zij bij jou aan het juiste adres is voor wat hij/zij zoekt. Mijn eerste “tagline” was: vergroot je bereik, vergroot je resultaat. Zegt dat direct wat je aan me hebt? Hoezo “vergroot je bereik”? Wat nou “resultaat”? Je ziet, het is geen sinecure om een goede tagline te schrijven. Maar belangrijk zijn die paar woorden wel. Wat moet je in die woorden vatten?

Tagline voor je website

 

Een goede tagline vat je bedrijf in 1 zin samen

Tja. Je bedrijf in één zin samenvatten. Dat klinkt makkelijker dan het is. Want hoe lang heb jij normaliter nodig om te vertellen wat je doet en te bieden hebt? Hoe veel producten en diensten heb jij in je aanbod? Dat valt niet zomaar in één zin samen te vatten. En toch zul je moeten. Je bezoeker moet direct weten wat hij of zij aan jouw bedrijf heeft. Opvallend is dat juist grote bedrijven dit vergeten. Is het omdat ze er vanuit gaan dat iedereen ze kent of omdat ze het belang van de tagline niet kennen? Kijk maar eens op de sites van Wehkamp, Bol.com of zelfs Amazon. Kom je uit het buitenland en ken je de Nationale Spoorwegen nog niet, dan snap je werkelijk geen snars van wat ze te bieden hebben:

Tagline relevant voor je website

 

Doe de blinddoektest

Doe eens de “blinddoektest” bij bovenstaande screenshot, wat vertelt deze website jou nu echt? Is het direct duidelijk wat dit bedrijf jou te bieden heeft, of je nu weet wie ze zijn of niet? Laten we heel eerlijk zijn, je kunt je reis plannen, maar dat zegt nog niet alles. Heel simpel gesteld vertelt de website je niet dat het hier om de Nationale Spoorwegen gaat en dat zij de grootste aanbieder van treinvervoer in Nederland zijn. Doe diezelfde blinddoektest ook bij je eigen site. Vraag je hierbij af of het voor de bezoeker direct duidelijk is wat deze hier kan halen. Naast de lay-out en content op je website, is het daarbij de tagline die vrijwel direct bevestigt of je bezoeker bij de juiste partij terechtgekomen is. Maar hoe schrijf je nu een goede tagline?
 
Piet Klerkx - website zonder tagline

 

Hoe schrijf je nu een goede tagline?

Bij een tagline gaat het erom in zo weinig mogelijk woorden zoveel mogelijk duidelijk te maken. Over je bedrijf welteverstaan. Kort, krachtig en vooral concreet. Het hoeft geen volzin te zijn, enkele losse woorden volstaan als dat jouw bedrijf omschrijft. Zolang je je maar realiseert dat het geen slogan moet zijn. Wanneer meubelgigant Piet Klerkx onder zijn logo “De keuze is er reuze” zou zetten, wist je dan wat dit bedrijf te bieden heeft? “Alles voor je huis” zou ook nog wat te vaag zijn. Maar “Van meubels tot sanitair” zegt in 4 woorden wat het bedrijf te bieden heeft. Wanneer deze tekst onder of naast het logo of de naam van het bedrijf vermeld wordt, snapt de bezoeker van de website direct wat hij of zij hier kan vinden. En aangezien de bezoeker van je website binnen enkele seconden beslist of hij of zij op je website blijft, is een goede tagline dus van groot belang.

Letterzaken logo met tagline op website

 

De tagline als SEO-factor

Wanneer je de tagline als tekst op je website hebt staan, wordt deze tekst ook gelezen door de Googlebots en kan deze nog invloed hebben op je vindbaarheid. De tagline is dus ook een factor in je zoekmachine-optimalisatie. Let wel op dat je ´m niet opneemt in je afbeelding, want dat “leest” Google natuurlijk niet. Bedenk dus goed welke van jouw relevante zoektermen je kunt gebruiken in je tagline!
 

Heb jij een (goede) tagline op je website?

Nu ben ik benieuwd of jij al een goede tagline op je website hebt. Ook wanneer je zelf nog niet zo tevreden bent, deel ‘m gewoon. Misschien levert het je uiteindelijk de beste tagline op die je zelf nooit had kunnen bedenken! En je mag ook schieten op mijn tagline. Na “Vergroot je bereik, vergroot je resultaat”, wat dus niets meer dan een slogan was, gebruikte ik een tijd lang “Webteksten met resultaat”. Niet onaardig, maar toch, dat ‘resultaat’ was nog niet concreet genoeg. Dus voer ik sinds kort de tagline “Meer omzet met sterke webteksten“. Heb jij nog geen (goede) tagline? Dan mag je aan de bak nu. De tagline kan voor duidelijkheid op je website zorgen en iteindelijk je omzet en conversie verhogen. En reken maar dat je die niet zomaar uit je mouw schudt. Dus sorry, maar je moet echt aan het werk!

Vermeld hieronder je bestaande of nieuwe tagline. Zullen we kijken of ik direct weet wat jij doet?

Dit artikel verscheen eerder op Marketingmed.nl