Nee, een ‘Google gecertificeerd SEO-bedrijf’ bestaat niet

Zie jij ze ook wel eens voorbijkomen, onlinemarketingbureaus die zeggen gecertificeerd te zijn door Google? Of SEO-specialisten met een Google-certificaat? Gek eigenlijk, want Google geeft geen certificering uit voor SEO. Een certificaat op dat vakgebied behaal je echt alleen bij “gewone” opleiders. Wat klopt er dan wel en wat niet aan die beweringen? Ik neem je mee in de wereld van SEO, Google en certificaten, zodat je weet waar je op moet letten.

Google Certified SEO partner? Het bestaat niet

Google certificaten

Google certificeert wel individuen en bedrijven. Dat is echter niet op het gebied van zoekmachine-optimalisatie. De certificaten die je kunt behalen bij Google zijn voor onder andere SEA (AdWords), Google Analytics en Google Apps. Daarnaast kun je als ondernemer of medewerker van een onderneming tegenwoordig certificaten halen via Google’s ‘Digitale Werkplaats’. Hier betreft het een certificaat voor online marketing. In beide gevallen is er dus geen sprake van een certificaat voor SEO.

SEO-certificaten

Er zijn diverse opleiders die jou de kneepjes van zoekmachine-optimalisatie kunnen bijbrengen. Uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat een cursus of opleiding -zoals vrijwel altijd- slechts de basis is. Je leert pas echt wanneer je werkelijk aan de slag gaat met de materie. Waarbij verder opgemerkt moet worden dat niemand jou ooit alles over de algoritmes van zoekmachines kan leren. Deze zijn namelijk geheim en dat is maar beter ook.

Geheim? En maar beter ook?

Jazeker, het is maar beter dat niemand echt alles weet over hoe de zoekmachines werken. Je zou werkelijk alles kunnen manipuleren om de hoogste posities in de zoekresultaten te behalen. Google zal je dus nooit alles vertellen over hoe de zoekmachine echt werkt. Manipulatie leidt namelijk niet tot zoekresultaten waar de gebruiker van de zoekmachine baat bij heeft. Terwijl dat juist wel de bedoeling is.

Google gecertificeerd SEO-bedrijf?

Je bent ze misschien wel eens tegengekomen, claims dat een SEO-bedrijf of SEO-specialist een “Google certificaat” hebben. Dat kan wel, maar dan heeft het niet direct met zoekmachine-optimalisatie te maken. Het kan zijn dat ze ook Adwords aanbieden en dus daarvoor gecertificeerd zijn. Of dat ze Google Analytics-gecertificeerd zijn. SEO-certificaten van Google zijn echter totale waanzin.

Intenetmarketingbureau zegt dat SEO-specialisten Google certificaten hebben

Deze claim klopt gewoon niet. Google certificeert geen SEO-specialisten. Niet voor hun SEO-werk in ieder geval.

SEO-certificaten van Google zijn waanzin

Wanneer Google certificaten zou uitgeven voor SEO, zou dat werkelijk helemaal gek voor woorden zijn. In dat geval zouden ze mensen opleiden en certificeren om hun zoekresultaten te beïnvloeden. De waanzin ten top.

Zelf hebben ze er nog meer praktische bezwaren tegen. Zo laat Googler Gary Illyes weten dat het aantal mensen dat zou willen deelnemen te hoog is en dat de kosten dan enorm zouden worden. Dat zou weer betekenen dat ze er geld voor moeten vragen, wat niet past in het aspect “gratis” van de organische zoekresultaten.

Details hierover vind je bij SERoundtable, waar een video met Gary Illyes en de transcriptie ervan te vinden zijn.

Laat je dus niet misleiden

Laat je niet misleiden door claims over SEO-specialisten met ‘Google certificaten’. Vraag altijd na welke certificaten het zijn. Vraag ze om de certificaten te tonen, of beter nog: of je kunt controleren dat ze die certificaten hebben behaald. Goede opleidingen hebben pagina’s waarop de gecertificeerde cursisten terug te vinden zijn. Wel zo transparant.

Wat dat betreft is het niet anders dan met bedrijven die beweren Google Partner te zijn. Voor zowel de zogenaamde “Google SEO-certificaten” als Google Partners geldt:

  • Geloof de claims niet letterlijk, vraag naar onderbouwing
  • Check de certificeringen, ze zijn online vast te vinden

De echte Google certificeringen zijn te verifiëren

Iedereen die een Google certificaat heeft (voor AdWords, Analytics et cetera), moet daar jaarlijks opnieuw examen voor doen. Vraag de certificaten op wanneer iemand zegt deze te hebben. Zelf kun je ook zoeken via https://www.google.com/partners/#a_home, waar je op naam van een bureau kunt zoeken. Vind je het bureau, dan kun je daar alle behaalde certificaten bekijken. Volledig transparant. Dit geldt wel enkel voor de bedrijven die Google Partner zijn.

Bedrijven zelf doen er verstandig aan om te linken naar hun eigen pagina op de Google Partners-website. Bij de meeste partijen zie je dat gelukkig ook, vaak linkt het Google Partners-logo op hun website dan ook naar die pagina. Wel zo transparant. En makkelijk voor jou als klant, je kunt het direct checken, zonder er zelf naar te hoeven zoeken. Dikke prima.

Meer over Google Partners lees je in dit artikel.

Certificaat Googles Digitale Werkplaats

Het certificaat van Googles Digitale Werkplaats

Digitale Werkplaats

Via de eerder genoemde Digitale Werkplaats kan iedereen een certificaat halen voor online marketing. Het enige wat je nodig hebt is een Google-account en wat tijd. Afhankelijk van wat je al weet kun je daar de video’s bekijken of het script doorlezen (zie onderstaande afbeelding). Bij iedere les hoort een korte test (‘In de praktijk’), die je overigens gewoon telkens opnieuw kunt doen. Hier kun je dus altijd voor slagen.

Voorbeeld les Googles De Digitale Werkplaats

Toets maken

De Digitale Werkplaats heeft 23 onderwerpen, verdeeld over 89 lessen. Over ieder onderwerp doe je een toets. Als je die toets haalt, heb je de badge verdiend voor dat onderwerp en zodra je alle 23 badges hebt gehaald, krijg je het certificaat voor Online Marketing. Een heus certificaat van Google dus.

Toets onderwerp Google Digitale Werkplaats

Leuk, maar niet super relevant

Het certificaat van Googles Digitale Werkplaats is leuk, maar weinig relevant. Voor ondernemers vind ik het absoluut een aanrader, je leert veel over online marketing en voorkomt daarmee onder andere verkeerde beslissingen. Voor vakgenoten is het een manier om hun vakkennis te testen en te bewijzen. Je leert er echter lang niet alles over SEO. Laat staan dat het echt een volledige training over online marketing is. Leuk, maar niet super relevant dus. Voor online marketeers is het basiskennis, ze zouden het zonder de lessen te volgen moeten halen.

SEO-bedrijven met certificaat van Google?

Goed, die SEO-bedrijven (of -specialisten) die beweren een certificaat van Google te hebben, hebben dat in ieder geval niet als officieel SEO-certificaat. Wanneer ze dat beweren, moet je op je hoede zijn. Dat ze andere certificaten hebben voor bijvoorbeeld Google Analytics of AdWords is mooi meegenomen, maar geen noodzakelijke vereiste voor hun SEO-werkzaamheden.

Heb jij ervaring met bedrijven die beweren SEO-certificaten van Google te hebben? Of wil je hier iets anders over kwijt? Laat het zeker even weten via een reactie hieronder.

Wanneer plaats je een nofollow-link op je website?

Links zijn belangrijk in de wereld van SEO. Ze geven gewicht mee aan een website en mede daarom zijn links waardevol geworden. Er ontstond levendige handel in links (linkbuilding) en mede daarom werd de nofollow-attributie in het leven geroepen. Wat het precies is en hoe en wanneer je het toepast, leg ik je hier uit.

Waarom zijn links waardevol voor SEO?

De reden waarom Google links als rankingfactor gebruikt, is dat een link (in ieder geval bij de start van Google) een soort “stem” op een website of webpagina is (was). Deze “stem” wordt gezien als een teken van waardevolle informatie op de pagina waarnaar gelinkt wordt, en waardevolle informatie is waar mensen naar op zoek zijn in Google. Dus worden die links als factor meegewogen.

Wat is een nofollow-link?

Een nofollow-link geeft geen waarde door aan de website waar deze naar verwijst. Dit betekent dat de link SEO-technisch vrijwel waardeloos is. De website waar naartoe gelinkt wordt, bouwt geen autoriteit op en heeft enkel indirect voordeel. Dat indirecte voordeel zit ‘m in het feit dat mensen zo de website bezoeken en ontdekken en daar mogelijk zelf naar linken. Het meest interessant voor SEO zijn dofollow-links.

Dofollow-links dus

Een dofollow link draagt een beetje waarde over van de pagina waarop deze staat. We noemen dit linkjuice. Dit gaat via een complexe berekening, waar een fiks aantal factoren een rol in speelt, waaronder:

  • Domeinautoriteit/PageRank van de verwijzende website
  • Pagina-autoriteit/PageRank van de verwijzende pagina’s
  • Het aantal links op de pagina
  • Relevantie van de verwijzende website
  • Ankertekst van de link

Met de linkjuice die de dofollow-link doorgeeft, bouw je PageRank (of domeinautoriteit) op, wat uiteindelijk zorgt voor betere posities in de zoekmachines. Om misbruik hiervan te voorkomen, is er bepaald wanneer er een nofollow-attributie aan een link moet worden meegegeven.

Waarom nofollow?

Zoals aangegeven, ontstond er een levendige handel in links nadat duidelijk werd hoeveel invloed links op posities in Google hadden. En er ontstond een nieuwe vorm van linkbuilding: comment spam. Een weinigzeggende, algemene reactie op een blog, met daarbij een link naar een andere website. En weer een linkje te pakken.

Zo ontstond de nofollow-attributie, die vanaf 2005 op steeds meer blogs automatisch aan links in de reacties werd toegevoegd. En nu wordt nofollow aan diverse soorten links toegevoegd.

Wanneer wordt deze attributie toegevoegd?

Nofollow hoort in een aantal gevallen te worden toegevoegd:

  • Bij reacties op blogs en andere webpagina’s
  • Bij betaalde links
  • Bij advertenties
  • Op forums
  • Op sociale media

Zeker voor wat betreft reacties, forums en sociale media lijkt het me overduidelijk waarom de nofollow-tag wordt toegevoegd. Je komt anders wel heel makkelijk aan je links . En dat dit dan leidt tot veel spam op die platforms.

Advertenties en betaalde links geven bedrijven met een budget een forse voorsprong. Logisch dat daar ook nofollow voor geldt.

In diverse tools worden nofollow-links weergegeven als doorgestreepte tekst

Een voorbeeld van de weergave van nofollow-links in mijn favoriete tool Ahrefs: doorgestreepte tekst

Beloning betekent nofollow

Door links te belonen, worden de links niet geplaatst vanwege de waardevolle informatie en volgt dit dus niet de gedachte achter links als rankingfactor en hoort deze nofollow te zijn. Dit betekent ook dat gratis producten in ruil voor een review officieel in een een nofollow-link hoort te resulteren.

Heb je de link echt verdiend?

Heel kort door de bocht: heb je de link niet echt verdiend, dan hoort er een nofollow-tag bij. Dat geldt volgens Google dan ook voor de footerlink voor webdesigners, die via footerlinks op websites die ze hebben gebouwd, wel heel snel veel links kunnen krijgen. Daarnaast kunnen ze ook nog eens de ankerteksten optimaliseren, om zo nog extra SEO-voordeel te krijgen.

Extra voordeel met geoptimaliseerde ankerteksten

Ankertekst (de tekst waar een link onder zit) heeft een bijzondere invloed op je vindbaarheid. Als je als webbouwer of webdesigner bijvoorbeeld gevonden wilt worden op “website laten maken”, draagt de ankertekst met die woorden extra waarde over op die woorden. En een webbouwer heeft de mogelijkheid om de ankertekst te optimaliseren. Een webbouwer die ook zoekmachine-optimalisatie aanbiedt, zou op die manier makkelijk concurrenten kunnen verslaan op die zoekterm, om maar een voorbeeld te noemen. Een belangrijke reden voor nofollow dus.

Interessante vraag: hoe zit het met affiliate links?

Enige tijd geleden stuitte ik op een interessante vraag. Die was: “Moet een affiliate link ook nofollow zijn?” Het antwoord is: ja, affiliate is een betaalwijze (beloning) en dient dan ook altijd nofollow te zijn.

Het is een terechte vraag trouwens, want het zou grijs gebied kunnen zijn. Je plaatst toch zelf de link? Niettemin kun je het heel simpel stellen: door affiliate links kun je als marktpartij makkelijk en snel links krijgen, omdat er een beloning tegenover staat waar men die link wel voor wil plaatsen. Juist die beloning zou niet de reden voor het plaatsen van de link moeten zijn, en die is daarom reden voor nofollow.

Hoe maak je die nofollow-link?

Zoals veel mogelijkheden bij WordPress, kun je voor een WordPress website natuurlijk een plugin installeren voor de nofollow-links. Grote kans echter dat je maar weinig gebruikmaakt van deze attributie en dan is een plugin overbodig. Wanneer je een link hebt aangemaakt op een pagina of in een bericht, ga je naar tekstmodus en voeg je “rel=nofollow” toe aan de link. Dat ziet er dan zo uit:
Hoe maak je een nofollow-link op in de code van je website?

Code van de link, met URL, verwijzing naar openen in nieuw tabblad, nofollow-attributie en ankertekst.

Weet je nu wat je te doen staat?

De redenen en de juiste toepassing voor nofollow-links weet je nu. Vragen, opmerkingen en aanvullingen laat je uiteraard hieronder weer achter. Ik ga zoals altijd graag het gesprek met je aan 🙂

Hoe krijg jij quotes van ontvangen reviews zichtbaar in Google?

En weer gebeurt er iets omtrent reviews in Google. Als je mijn blogs volgt, weet je dat ik al lange tijd hamer op het belang van reviews, zowel de Google recensies als reviews op externe websites. En nu blijkt weer hoe belangrijk deze recensies zijn. Sinds eind oktober 2016 worden er delen uit Google recensies weergegeven in de Knowledge Panel. En dat wil jij vast ook, zodat mensen direct in Google kunnen lezen waarom ze bij jou moeten zijn.

Van sterren naar samenvattingen

Het gemiddelde van de ontvangen reviews op Google wordt al enige tijd weergegeven in de zoekresultaten. Je ziet dan in de Knowledge Panel een weergave met sterren. Die geven het gemiddelde weer van de recensies die je ontvangen hebt via Google Mijn Bedrijf. In februari 2016 kregen hotels samenvattingen van (externe) reviews in hun Knowledge Panel. En nu (eind 2016) staan er quotes uit Google recensies in de Knowledge Panel van bedrijven. Hoe krijg jij dat voor elkaar?

Knowledge Panel Letterzaken online marketing met quotes uit Google recensies

Verzamel recensies

Sowieso moet je eerst recensies hebben op je Google Mijn Bedrijf-pagina. Lees hier hoe je recensies verzamelt op Google. En dan? Dan wordt vanaf 5 recensies* ook het gemiddelde van de reviews vertoond in de vorm van sterren. In eerste instantie leek het erop dat je ook voor de quotes ten minste 5 Google-recensies moest hebben. Ik kwam echter ook vermeldingen tegen met minder dan 5 recensies mét quotes en meer dan 5 recensies zónder quotes. Hoe zit dat nu precies?

2 recensies en toch krijgt De Marketing Assistent quotes in de Google Knowledge Panel

De Marketing Assistent heeft hier 2 recensies op Google en toch weergave van quotes.

*Op het moment dat het artikel werd gepubliceerd (december 2016) was het minimum aantal 5 sterren. In februari 2017 werden er al sterren vertoond bij bedrijven die 2 recensies of meer hadden ontvangen.

Betrouwbare reviews

Ik heb eens wat gegoogeld op bedrijven en heb gekeken naar de aanwezigheid van quotes. Bij sommige bedrijven waren twee recensies al genoeg om quotes te krijgen in Google (zie hierboven). Bij andere bedrijven waren 5 recensies niet toereikend. Mijn eerste conclusie is hierbij dat de recensies die je krijgt betrouwbaar moeten zijn. Daarnaast heb je meerdere recensies met een tekstuele toelichting nodig. Zonder tekst geen quotes natuurlijk.

Maar ook begeleidende teksten zijn geen garantie, zoals je ziet in onderstaande voorbeeld van een grillrestaurant in Apeldoorn.

Met 7 recensies toch geen quotes bij recensies in Google voor dit grillrestaurant

7 Google recensies, maar geen quotes. Omdat er korte teksten bij staan wellicht?

Hoe krijg jij die quotes in je Knowledge Panel?

De vraag is: wanneer krijg je de quotes in je Knowledge Panel? En kun je er zelf nog invloed op uitoefenen? Op beide vragen moet ik je helaas het antwoord schuldig blijven. Vooralsnog is mijn eerste conclusie dat het een combinatie is van:

  1. aantal reviews (minimaal 2)
  2. aanwezigheid van recensieteksten
  3. hoeveelheid woorden in recensieteksten
  4. betrouwbaarheid van de reviewers (meerdere reviews gegeven)
  5. beheer van Google Mijn Bedrijf

Punt 4 lijkt mij persoonlijk een terechte factor. Toch is ook dat niet aan de orde bij het voorbeeld van De Marketing Assistent hierboven, die 2 recensies heeft. Beide recensies zijn van personen die alleen bij haar een recensie hebben achtergelaten. Toch durf ik te stellen dat bovenstaande factoren een rol spelen, al dan niet een combinatie van 2 of meer van deze punten.

Heb je jouw Google Mijn Bedrijf nog niet geclaimd, lees dan in dit artikel hoe je zelf jouw Google Mijn Bedrijf in beheer krijgt.

Heb jij quotes van recensies in je Knowledge Panel?

Ik ben benieuwd: staan er quotes in de Knowledge Panel van jouw bedrijf? Laat je even weten hoeveel recensies jij hebt en aan welke van bovenstaande punten jouw situatie voldoet? Wie weet komen we er zo achter hoe het werkt. Laat het hieronder in de reacties weten.

Maak deze nieuwsbrief-fouten niet – open brief aan Jac Hensen

Nieuwsbrieven zijn een effectief middel in je (online)marketingmix. Mits je ze goed inzet en de gehele ervaring prettig is voor je klant. Die prettige ervaring geldt overigens ook bij het afmelden voor die nieuwsbrief. En die prettige ervaring had ik niet toen ik me afmeldde voor de nieuwsbrief van Jac Hensen. Ik laat graag weten wat er zoal beter kan in dit traject, en iedere onderneming kan hier lering uit trekken.

Een open brief aan Jac Hensen

Waarom ik hier een open brief over schrijf in plaats van een mail naar Jac Hensen, leg ik graag even uit. Het gaat mij erom dat ik jou ook aan het denken zet over zaken die je zelf makkelijk over het hoofd ziet. Daarom schrijf ik niet alleen hoe ik het ervaren heb, maar geef ik ook advies om het uitschrijven van een nieuwsbrief juist om te zetten in een kans.

Allereerst om Jac Hensen hiermee te helpen, omdat ze verbeteringen kunnen doorvoeren die ze klanten kunnen opleveren. Of op zijn minst voor behoud van klanten zorgt. En uiteindelijk voor iedere onderneming in Nederland die e-mailnieuwsbrieven inzet als marketingmiddel en die uitschrijvingen optimaal wil benutten.

Ik ben ervan overtuigd dat de marketingmensen bij Jac Hensen dit niet bewust hebben gedaan. Ze hebben ongetwijfeld met alle goede bedoelingen hun nieuwsbriefomgeving ingericht. Dat er wat zaken klantonvriendelijk overkomen, hebben ze zich vast niet gerealiseerd. In deze open brief geef ik zowel Jac Hensen als andere ondernemingen graag mee wat hier beter kan.

Mijn open brief aan (de marketingmedewerkers van) Jac Hensen

Beste marketingmedewerkers van Jac Hensen,

Ik hoop dat jullie feedback op waarde kunnen schatten en er wat mee doen. Hierbij een mooie kans om jullie service te verbeteren, want aan het traject van het afmelden van jullie nieuwsbrief mankeert het nodige. Mij viel een aantal zaken op dat mij achterlaat met een knagend gevoel nadat ik mij uitschreef van jullie nieuwsbrief.

Neem deze punten mee en maak jullie traject klantvriendelijker, zodat uitschrijvingen klanten opleveren:

Mailadres niet meer te gebruiken?

Allereerst krijg ik de melding bij het afmelden dat mijn mailadres niet meer gebruikt kan worden wanneer ik alsnog weer de nieuwsbrief wil ontvangen. Waarom? Technisch zou dit geen issue moeten zijn en als klant begrijp ik dit echt niet. Ben ik nu een persona non grata geworden, omdat ik me heb afgemeld voor de nieuwsbrief? Dat gevoel geeft zo’n melding namelijk wel.

Wil Jac Hensen mij niet meer terug op hun nieuwsbrief? Ik mag dit e-mailadres in ieder geval niet meer gebruiken...

Wacht. Ik heb me afgemeld van de nieuwsbrief, maar mag me niet meer aanmelden met dit e-mailadres?

Ik kan niet meer terug

Oké, ik schrik van de melding dat ik mijn e-mailadres nu niet meer kan gebruiken. Waarom is er dan geen optie om nog terug te kunnen? Of zelfs een stap ervoor: eerst vragen of ik me echt wel wil afmelden, omdat mijn e-mailadres niet meer opnieuw gebruikt kan worden. En daarna vragen om de bevestiging voor uitschrijving. Het is echt heel definitief zo. Ik kan nu niet meer terug.

Waarom kan ik niet verder uitweiden?

Oké, ik mag in ieder geval nog laten weten waarom ik me afmeld. Prima idee, zo kan de nieuwsbrief verbeterd worden om te voorkomen dat er meer mensen zich uitschrijven van de nieuwsbrief. Maar waarom wordt mijn input dan beperkt tot maar 25 woorden? Hebben jullie geen tijd om mij echt “aan te horen”? Ik had veel waardevolle informatie, maar de mogelijkheid om die te geven, is er niet.

Jagen jullie mij nu echt helemaal weg?

Heel eerlijk, hoe klantvriendelijk vinden jullie dit zelf? :

  1. Mijn e-mailadres is uitgesloten van (opnieuw) inschrijven op de nieuwsbrief: wat heb ik in hemelsnaam fout gedaan?
  2. Definitief uitschrijven: klik>weg, geen weg terug of kans om me te bedenken.
  3. Ik mag een reactie geven, maar niet te uitgebreid: waarom mag ik maar 25 woorden gebruiken?

Ironisch genoeg krijg ik na het geven van mijn feedback nog wel de melding dat jullie mij toch wel weer opnieuw willen verwelkomen als nieuwsbriefabonnee:

Jac Hensen hoopt dat ik de nieuwsbrief opnieuw wil proberen. Maar wel met ander e-mailadres dan?

Ik mag de nieuwsbrief later opnieuw proberen (?!?), maar mijn e-mailadres kan ik toch niet meer gebruiken? Verwarrend…

Maar dat kan helemaal niet eens meer, hebben jullie zelf aangegeven…

Win mij terug

Doe het anders en win klanten in plaats van ze op deze manier weg te jagen. Laat me voelen dat jullie het jammer vinden dat ik me uitschrijf, geef me nog iets als beloning voor mijn lidmaatschap op de nieuwsbrief en wuif me op deze manier feestelijk uit. Zo sluit ik deze periode met een prettig gevoel af. Bied me iets aan om alsnog te blijven en vooral: zorg er alsjeblieft voor dat ik me gewoon weer kan inschrijven als ik daar weer klaar voor ben.

Ik hoop oprecht dat jullie mijn feedback ter harte nemen. Ik had ook kunnen denken: “ze bekijken het maar bij Jac Hensen”. En ik vermoed dat velen die instelling zelfs hebben nadat ze zich uitschrijven van jullie nieuwsbrief. En dat is natuurlijk zonde, want ook jullie laten de deur toch liever op een kier in plaats van deze definitief dicht te gooien?

Waarom alle reviews relevant zijn voor jouw bedrijf

Weer een wijziging in Google die relevant is voor bedrijven. Dus let op en lees waar je vanaf nu weer -of misschien nog meer- op moet letten. Sinds september 2016 zijn er namelijk ‘Reviews van internet’ toegevoegd aan de Knowledge Panel. Reviews vanaf externe sites worden hiermee nog belangrijker voor jouw bedrijf.

Google Knowledge Panel

Voor wie het even kwijt is: de Google Knowledge Panel is het blok met informatie over je bedrijf rechts in de zoekresultaten. Exacte details vind je in de uitleg over de Knowledge Panel in de Begrippenlijst. Hier werden je Google-recensies altijd al in weergegeven, als je die had. Bij 5 recensies of meer zie je dan ook het gemiddelde van de recensies in de vorm van sterren verschijnen. (AANVULLING: per februari 2017 zijn er nog maar 2 recensies nodig om sterren te krijgen in Google)

Knowledge Panel voor mijn eigen bedrijf Letterzaken in 2015

Reviews van internet in Knowledge Panel

Nu zijn er dus per september 2016 ‘Reviews van internet’ bij gekomen in de Knowledge Panel. Google laat hiermee zien dat het belangrijk is dat je op verschillende plekken reviews ontvangt. Die reviews zijn hierdoor nog eens relevanter geworden. Waar ik eerder hamerde op het ontvangen van Google-recensies, zijn niet alleen die recensies meer belangrijk. Ook recensies op andere websites zijn hiermee weer belangrijk(er) geworden.

Recensies op andere websites

Het is niet dat recensies op andere websites niet belangrijk waren. Ze worden nu alleen nog belangrijker, omdat ze nu direct zichtbaar zijn in de zoekresultatenpagina voor jouw bedrijf. Men kan recensies over jouw bedrijf overal op internet tegenkomen, nu worden de belangrijkste reviews verzameld in de Knowledge Panel.

Knowledge Panel met reviews van externe sites

Die recensies bij elkaar hebben een psychologisch effect op jouw potentiële klanten.

Het psychologische effect

Recensies zijn belangrijk voor potentiële klanten. Ze willen weten waar ze aan toe zijn voor ze met je in zee gaan. Dit valt onder sociale bewijskracht, een van de 6 beïnvloedingsprincipes van Robert Cialdini. Veel reviews zijn daarbij altijd beter dan slechts enkele. Een hoog gemiddelde speelt een rol, en ook (indien mogelijk/van toepassing) demografische details. We hechten meer waarde aan recensies van mensen met een overeenkomst met onszelf. Recensies van verschillende plekken geven bevestiging en scheppen vertrouwen.

Recensies van verschillende plekken

Recensies op 1 plek kun je vrij makkelijk zelf beheren en beïnvloeden. Recensies één platform kun je zelf aansturen door je tevreden klanten allemaal te vragen daar hun recensies te plaatsen. Recensies op meerdere plekken zijn lastiger zo te beïnvloeden.Het feit dat Google nu meerdere gemiddelden van recensies toont heeft de volgende effecten:

  • Balans; niet enkel reviews van Google, door ook andere reviews te vertonen, is het gemiddelde duidelijker en in balans
  • Vertrouwen; als een gemiddelde op een van de externe sites fors afwijkt, kan er wat aan de hand zijn. Is het gemiddelde bij alle ‘Reviews van internet’ ongeveer hetzelfde, zorgt dat voor vertrouwen
  • Transparantie; omdat je onmogelijk alle reviews op diverse platformen kunt beïnvloeden, geven al die recensies bij elkaar een betrouwbaar en transparant beeld

Zeg nou zelf: een bedrijf met enkel recensies van Google of Facebook wordt toch minder interessant dan een bedrijf dat een mooi gemiddelde heeft op diverse platformen?

Kies zelf maar

Ervaar het zelf, bekijk de Knowledge Panels en oordeel: welke rijschool zou jij kiezen uit onderstaande 2?Enkel recensies van Google en Facebook

Welke rijschool zou jij kiezen?

Recensies op meerdere plekken

Je ziet, het is goed om veel recensies te hebben op meerdere plekken. Ten eerste omdat je klanten ze overal kunnen tegenkomen, ten tweede omdat je nooit weet hoe het uiteindelijk naar boven komt. Bijvoorbeeld in de zoekresultaten. En als ze dan op deze manier ineens nog meer gaan opvallen, zullen ze ook meer effect krijgen.

Loop je recensies na

Loop daarom nu je recensies na. Natuurlijk is het goed om er nog een paar bij te krijgen. Maar vergeet ook niet om kritisch te kijken naar de kwaliteit van de reviews. Bekijk van wie je zoal reviews hebt gekregen en verwijder zo nodig reviews -mits dat kan-. Veel bedrijven hebben medewerkers recensies laten schrijven op bijvoorbeeld Facebook. Of misschien heb je als eerste stap zelfs ooit zelf een review geschreven voor je eigen bedrijf. Bedenk goed wat dit voor de betrouwbaarheid van die recensies betekent.

Blijf vragen om recensies

Zorg er ook voor dat je recensies blijft ontvangen. Vraag dus ook regelmatig om recensies van je klanten. Want als je meest recente recensie van meer dan een jaar geleden is, hoe zullen anderen dit dan interpreteren?

Hoe zit het met jouw recensies? Laat hieronder je bedrijfsnaam achter, dan kijk ik mee en geef je waar mogelijk nog tips 🙂

Oh, en zou je voor mij een recensie willen achterlaten op Facebook of Google? (voor die laatste moet je wel ingelogd zijn met je Google-account)

Beperkte data Zoekwoordplanner: SEO- én SEA-probleem

In augustus 2016 wijzigde Google iets in de Zoekwoordplanner dat enorme impact heeft. Echt enorme impact. Dit is een heus probleem. Niet alleen voor SEO, maar ook voor online adverteerders (SEA). Zorg dat je weet hoe dit precies zit en wat voor impact het heeft voor jouw onlinemarketingstrategie.

Wat er gebeurde

Zoals vrijwel altijd begon het met mensen die opmerkten dat er iets mis leek te zijn. In dit geval in de Zoekwoordplanner. Google gaf namelijk het zoekvolume niet meer in getallen weer, maar in “ranges” (bereik/reikwijdte dus). In plaats van tientallen of honderdtallen, werd er nu enkel een bereik weergegeven met een minimum- en een maximumaantal zoekopdrachten. En daarmee snijdt de zoekmachinegigant zich wat mij betreft flink in zijn eigen vingers.

Oordeel zelf, dit is wat er weergegeven werd:

Zoekvolumes in Zoekwoordplanner in reikwijdte (ranges) in plaats van containers

Bron: Search Engine Roundtable

De horror! 10K – 100K of 1K – 10K, wat kun je daarmee?

Vergelijk dat met het gemiddeld maandelijkse zoekvolume dat we gewend zijn om te zien:

Gemiddeld maandelijkse zoekvolume in containers, zoals we dat kennen

Betekent dit dat zoekvolumes tussen 10 en 100 straks worden weergegeven als 10 – 100? Dat is nog erger dan de containers waarin het zoekvolume werd weergegeven.

Wat is er aan de hand?

Wat is er dan precies aan de hand? Volgens een verklaring van de zoekmachine, wordt een exacter zoekvolume enkel weergegeven voor partijen die een bepaald budget uitgeven aan AdWords. Kleine ondernemingen met een lager budget krijgen dus enkel deze reikwijdte te zien. Daarnaast wordt het aantal keren dat je data opvraagt in de Zoekwoordplanner beperkt:

In addition, other advertisers may trigger the limited data view by reaching a limit on the number of searches for search volume data (specifically, requests to our API).

Bericht CassieH over zoekvolume in Zoekwoordplanner op Adwords helpforum

Impact voor SEO-campagnes

Deze wijziging heeft niet alleen effect op AdWords/SEA-campagnes. Het heeft ook flinke impact op SEO-campagnes. Veel bedrijven en bureaus/SEO-specialisten maken gebruik van de Zoekwoordplanner om zoekvolumes op te halen voor het gebruik in SEO-campagnes. Dat betekent dat je geen duidelijke zoekvolumes meer hebt om je SEO-strategie op te baseren.

Dom, dom, dom!

In een eerder blog (om precies te zijn een week voor ik dit blog publiceerde) gaf ik al aan dat het dom is van Google om niet alle zoekvolumes te tonen. Toen was er nog sprake van dat er zoekvolumes enkel weergegeven zouden worden wanneer op een bepaalde zoekterm geadverteerd werd. Toen leek dit gelukkig niet aan de orde, wat nu aan de hand is, is eigenlijk nog erger dan dat. Dom, dom, dom van Google.

Waarom krijg ik niet de juiste data?

Waarom kiest Google ervoor om de exacte data enkel aan grote adverteerders met flinke budgetten te geven? Daarbij dient overigens opgemerkt te worden dat die data nog steeds niet erg exact zijn, zoals ik in het artikel over de nadelen van de Zoekwoordplanner al constateerde. Maar waarom krijg ik als potentiële of kleine adverteerder die data niet, terwijl ik wellicht later wel meer ga adverteren? Daarmee snijdt Google zichzelf in de vingers.

Google snijdt zichzelf in de vingers

Doordat kleine adverteerders niet de juiste data krijgen, zullen ze minder bereid zijn te investeren in hun AdWords-advertenties. Je wilt je campagne toch op de juiste data kunnen baseren? Of wil Google wellicht enkel nog bureaus bedienen? Dat zou betekenen dat kleine partijen enkel bij bureaus terechtkunnen óf niet meer investeren in AdWords.

Wil Google enkel nog bureaus bedienen?

Een reden dat deze wijziging wordt doorgevoerd zou kunnen zijn dat Google enkel nog bureaus wil bedienen die AdWords-campagnes uitvoert voor klanten. En daarbij ook de grote klanten, die hun SEA-campagnes zelf beheren. Denk aan landelijke spelers als Wehkamp, Coolblue, bol.com. Zij zullen nog wel de data te zien krijgen zoals we gewend zijn.

Onder anderen Heleen Altena van Beter Gevonden -van wie je hieronder ook een reactie leest-, merkte op 9 augustus op dat er iets gaande was:

Zoekwoordplanner geeft enkel reikwijdte weer - Tweet Heleen Altena 9 augustus 2016

Reactie van Adwords-specialisten

Mijn mening is een, met name op SEO-gebied, maar wat vinden anderen ervan? Met name de Adwords-specialisten?

Lars Maat, AdWords-specialist Maatwerk Online:

Ik snap niet wat hierin de gedachte is van Google. Blijkbaar is het dus zo dat als je niet veel besteed in AdWords, je dus ook niet alle data te zien krijgt. Waarom zouden ze die data niet gewoon openbaar willen hebben? Wat is de gedachte hierbij? Ik vind het ook niet fair richting alle AdWords gebruikers. Op het moment dat je een goede campagne wilt draaien is het handig om even in de zoekwoordplanner te kijken. Dat wordt dus anders!

Wouter Blom, Zoekmachine Marketing Consultant, Stramark:

Een beweging van Google is al langer dat ze willen dat websites niet bezig zijn met targetten van zeer specifieke keywords. Ze willen dat we pagina’s en websites maken die autoriteit zijn over een onderwerp, dus niet over een keyword. Dit past ook in de grotere beweging dat bezoekers steeds meer op verschillende kanalen moeten worden bereikt om ze te overtuigen te kopen. Het verwijderen van de keyword data in uit Analytics, het samenvoegen van keywords in Search Console, keyword matching aanpassingen in Adwords en het samenvoegen van keywords in de Keyword Planner is allemaal onderdeel van dezelfde trend.

Ondanks dat Google dat graag wil, zien wij voor veel keywords dat je ze wel heel specifiek kan en moet targetten om goede resultaten te halen voor klanten.

Wat gaat het betekenen voor SEO- en SEA-campagnes.

Je zal langer moeten testen in AdWords voordat je iets kan overzetten naar een SEO strategie. Je zal meer tijd en energie zelf in de campagnes moeten steken en minder leren vertrouwen op de Keyword Planner en de Search Console. Je zal zelf moeten nadenken, aannames doen en testen. Zowel voor AdWords als voor SEO.

Maar zoals altijd: de makkelijkste manier om dat te doen is met AdWords. Dus weer meer geld voor Google. Totdat iemand een andere manier vind om goedkoop conversies te genereren. Dan is de interesse in Google opeens heel anders.

Heleen Altena, SEO- en SEA-specialist Beter Gevonden:

De Zoekwoordplanner zelf gebruik ik niet heel vaak meer, voor zoekwoordonderzoeken maak ik liever gebruik van tools die ook wat over de organische concurrentie zeggen. Ik kan op dit moment niet goed inschatten welke invloed dit heeft op andere tools.

Voor een gedegen zoekwoordonderzoek is het in ieder geval onwerkbaar als je alleen nog de ranges te zien krijgt. Omdat de getoonde zoekvolumes geen exacte cijfers zijn gaat het vooral om de vergelijking ten opzichte van elkaar en dat valt dan juist bijna helemaal weg.

Aan de andere kant, toen “not provided” werd aangekondigd heerste er ook lichte paniek. En alhoewel het jammer blijft dat niet alle zoektermen in Google Analytics meer zichtbaar zijn, is de impact achteraf wel meegevallen. Je wordt gedwongen naar een alternatief te zoeken en vaak lukt dat dan ook wel weer.

Elke uitdaging biedt ook weer kansen om je te onderscheiden, dus wat dat betreft maak ik me geen zorgen.

VS eerst, Nederland volgt ongetwijfeld

Wijzigingen worden altijd als eerste in de Verenigde Staten uitgerold. Op het moment van schrijven is het resultaat dan ook nog niet bij iedereen in Nederland zichtbaar. Ik heb het in ieder geval nog niet gezien. Dat het uiteindelijk ook helemaal in zal worden uitgerold Nederland is een kwestie van tijd. Wat vind jij van deze beslissing van Google? Welke voor- en of nadelen zie jij voor jouw SEO- en/of SEA-strategie?

UPDATE (8 september 2016): In Nederland waren de beperkingen (in ieder geval de ranges) al geconstateerd op het moment van schrijven (ja duh, Heleen Altena had er al mee te maken gehad). Bij wat onderzoek blijkt dat in ieder geval ProRankTracker* geen gebruik maakt van jouw eigen Google/AdWords-account. De beperking voor wat betreft de ranges lijkt daarmee opgelost in ProRankTracker. Het blijft echter wel de vraag of ze niet tegen de beperking in het aantal opvragingen (queries) zullen aanlopen.

Vrijwel alle tools zullen gebruik maken van de data uit de Zoekwoordplanner, en zullen op zijn minst tegen de beperking in het aantal opvragingen aanlopen. Bij gebruik van jouw AdWords-account in de tool, is het vanzelfsprekend dat je de ranges te zien krijgt wanneer je die ook in de Zoekwoordplanner ziet.

*Dit is een affiliate link. Goed advies mag toch vast wel beloond worden? 😉 En als je dan toch betaalt voor die tool…

De nadelen van Googles Zoekwoordplanner

De Google Adwords Zoekwoordplanner is een veelgebruikte tool voor zoektermenonderzoek. Wat mij betreft zeker terecht, omdat je er interessante informatie uit haalt. Zo krijg je goede suggesties voor andere zoektermen en daarnaast zoekvolumes te zien. Maar er kleven nadelen aan Googles Zoekwoordplanner. Welke zijn het en hoe ga je daarmee om?

De nadelen die je moet kennen

Als je met zoektermenonderzoek aan de slag gaat, wil je wel dat de uitkomst nuttig en kloppend is. En wat blijkt? De data in de Zoekwoordplanner zijn niet zo accuraat als we wellicht zouden denken. Sterker nog, die mag je wel met een flinke korrel zout nemen. Er zijn enkele belangrijke nadelen, die je zeker moet kennen. Er is namelijk wat aan de hand met het zoekvolume in de Zoekwoordplanner. Wat is er precies mis?

  1. Er zijn geen historische data voor het zoekvolume
  2. Het zoekvolume is geen exact zoekvolume
  3. Het zoekvolume wordt in ‘containers’ gezet
  4. Meervoud en enkelvoud op één hoop
  5. Zoekvolume enkel Adwords-gerelateerd?

Naast deze nadelen, geef ik je ook tips hoe hier nu mee om te gaan bij je zoektermenonderzoek.

1. Geen historische data voor het zoekvolume

Allereerst is het goed om te weten wat ik bedoel met zoekvolume. Het zoekvolume is het gemiddeld aantal zoekopdrachten per maand, zoals dat door Google in de Google Adwords Zoekwoordplanner wordt opgegeven. De zoekvolumes in de Zoekwoordplanner zijn gebaseerd op gegevens over de afgelopen 12 maanden. Ze zijn dus vooral actueel en bieden geen historisch overzicht.

Een historisch overzicht zou handig zijn

Dat je maar tot 12 maanden terug kunt kijken in de Zoekwoordplanner is eigenlijk erg onhandig. Je kunt namelijk niet echt trends zien. Wordt er bijvoorbeeld steeds meer naar een bepaalde zoekterm gezocht of juist minder? Dat kun je niet opmaken uit de data die de Zoekwoordplanner je geeft. Althans, alleen over de afgelopen 12 maanden. Het is echter interessanter om dit over een periode van een aantal jaren terug te kunnen zien.

Historische data moet je zelf bijhouden

Omdat je met de Zoekwoordplanner maar 12 maanden terug kunt qua gegevens, zul je dus zelf actief de historische data van je zoektermen moeten bijhouden. Concreet betekent dit dus dat jij elk jaar -of liefst zelfs vaker- zelf moet gaan bijhouden hoe vaak er op jouw zoektermen gezocht wordt. Zo kun je zien of er juist steeds vaker of steeds minder naar een bepaalde zoekterm wordt gezocht.

Waarom historische data?

Je kunt je afvragen wat de historische data waard zijn. Dat is eigenlijk heel logisch, als je er goed over nadenkt. Een zoekterm die relatief nieuw is, zal nog een laag zoekvolume hebben. Maar wat als het gaat om een merk of product dat langzaamaan populairder wordt? Dan wil je wel weten hoe die groei in populariteit eruit ziet. Die groei zie je wel op korte termijn, dus populariteit van een onderwerp dankzij bijvoorbeeld een film of een andere actualiteit zal je niet ontgaan. Toch zijn ook de veranderingen op de langere termijn interessant, zoals ik hiervoor al aangaf.

Een voorbeeld uit mijn eigen praktijk

Om een voorbeeld te geven, ik word inmiddels aardig goed gevonden op de zoekterm “SEO-teksten“. Op het moment dat ik daar mee begon, werd er gemiddeld 360 keer per maand op gezocht volgens de Zoekwoordplanner. Deze daalde uiteindelijk naar gemiddeld 320 keer per maand. Op het moment van schrijven staat het zoekvolume op 480. Maar er is meer met het zoekvolume aan de hand… Het is namelijk niet eens zo dat er werkelijk meer gezocht wordt op “seo teksten”. De stijging heeft een andere reden.
Zoekvolume inclusief maandelijks volume op zoekterm 'SEO teksten' in Zoekwoordplanner

2. Het zoekvolume is geen exact volume

Ik doe vrijwel continu zoektermenonderzoek en zie dus heel veel verschillende cijfers voorbijkomen. Van enorme zoekvolumes die ik niet zou verwachten tot zoekvolumes die eigenlijk vies tegenvallen ten opzichte van je verwachting. In hoeverre kloppen die zoekvolumes dan nog? Benader data altijd kritisch, neem het niet allemaal klakkeloos aan.

Data altijd kritisch benaderen

Data die je krijgt van partijen die je niet of nauwelijks kent, moet je uiteraard altijd kritisch benaderen. Met andere woorden: neem ze altijd met een korreltje zout. Dat geldt zeker ook voor de zoekvolumes in de Zoekwoordplanner. Deze zijn beslist niet 100% accuraat, sterker nog: die kunnen zelfs enorm afwijken van de werkelijke cijfers. ik leg je uit hoe dit zit.

Hoe hoger het volume, hoe hoger de mogelijke afwijking

Bij lage zoekvolumes is de afwijking in absolute zin niet zo groot. Wordt er bijvoorbeeld gemiddeld zes keer per maand op een bepaalde term gezocht, dan is het zoekvolume 10. Dat is in absolute zin geen forse afwijking. Procentueel echter wel. Een zoekvolume van 100 of 120 kent uiteraard procentueel een veel kleinere afwijking. Toch wordt dat bij hogere volumes weer een heel ander verhaal.

Hogere zoekvolumes: nog meer afwijking

De zoekvolumes in de Zoekwoordplanner zijn geen exacte getallen, ze zijn overduidelijk afgerond. Dat blijkt allereerst uit het feit dat alles enkel in tientallen wordt weergegeven. Maar er is meer aan de hand, zelfs echt afronden is niet aan de orde, er is sprake van volumes in “containers “. En dat is nu precies waar de crux zit.

3. Zoekvolumes in containers

Zoals ik al aangaf, worden de zoekvolumes in een soort ‘containers’ geplaatst. De containers gaan bij lage volumes omhoog in stappen van 10. Dus het zoekvolume begint bij 0, gaat omhoog naar 10, en dan door naar 30, 40 en 50. Vanaf 50 gaat het zoekvolume met stappen van 20 omhoog en vanaf 90 met stappen van 30.

Krijg je ‘m door?

Het verschil wordt alleen maar groter

Wat blijkt nu, bij de echt hoge zoekvolumes zijn de verschillen tussen de boven- en ondergrens enorm. Hierdoor kan het zijn dat het verschil tussen het werkelijke zoekvolume en het zoekvolume in de Zoekwoordplanner met duizenden tot zelfs tienduizenden verschillen van elkaar. De helden van Moz zochten het uit en kwamen tot een enorm verschil bij de hogere zoekvolumes. De container van 201.000 heeft “onder” zich de container van 165.000 en “boven” zich de container van 246.000. Daar zit een marge van ruim 80.000 in.

Is het nu 186.000 of 224.000?

De vraag is dan: als je zoekterm in de container van 201.000 valt, is het zoekvolume dan misschien 186.000 of 224.000? Want dat bevindt zich heel veilig gesteld eigenlijk in het gebied tussen 165.000 en 246.000. Een marge van bijna 40.000 dus. Dat is niet mis. Als je dat in potentiële omzet omrekent, is dat verschil enorm.

4. Meervoud en enkelvoud op één hoop

Sinds medio 2016 zijn varianten -zoals enkelvoud en meervoud- op één hoop gegooid in de Zoekwoordplanner. De stijging in het zoekvolume voor “seo teksten” wordt (mede) veroorzaakt door het combineren van de zoekvolumes voor “seo teksten” en “seo tekst”. Hoe het precies zit, kan ik je helaas niet vertellen, omdat ik de historische data hiervoor niet heb. Ik heb zelf niet bijgehouden wat het zoekvolume was voor beide varianten.

Kijk maar naar het zoekvolume voor “container” en “containers”:

Meervoud of enkelvoud: container en containers geven hetzelfde zoekvolume

Zoekvolume hetzelfde, maar zoekresultaten niet

Leuk bedacht: de zoekvolumes van varianten combineren. Meervoud en enkelvoud op één hoop. Maar de zoekresultaten verschillen wel. Er zijn overeenkomsten tussen de varianten, maar er zijn ook altijd verschillen. Geen enkele zoekterm geeft bij enkelvoud én meervoud exact dezelfde zoekresultaten. Laten we eerlijk zijn, dan klopt het toch niet? Dan kun je toch niet beide varianten op één hoop gooien?

De voorbeelden zijn volgens mij wel duidelijk.

Zoekresultaat voor container - enkelvoud

Google zoekresultaat voor “container”

 

Zoekresultaat voor containers - meervoud

Google zoekresultaat voor “containers”. Meervoud dus.

En dan zijn er ook nog andere varianten die worden gecombineerd. Denk aan varianten met en zonder spatie (zie “aankoopmakelaar” versus “aankoop makelaar” hieronder) en zelfs afkortingen, die nu worden gecombineerd met volledige namen/woorden. Ook hiervoor zijn de zoekresultaten vaak anders en dus doet het samenvoegen van de zoekvolumes geen recht aan de zoekintentie.

Aankoopmakelaar of aankoop makelaar: geen verschil in zoekvolume in de Zoekwoordplanner

En let wel: in onderstaand voorbeeld is er serieus een verschil in zoekintentie tussen de afkorting en de volledig uitgespelde naam. WKZ staat namelijk niet alleen voor “Wilhelmina Kinderziekenhuis”, zoals de meeste mensen wellicht zouden denken. WKZ is ook een installatiebedrijf in Apeldoorn, Warmte- en Koeltechniek Zeldenrust. Mensen in de regio Apeldoorn zijn dus naar alle waarschijnlijkheid eerder op zoek naar het installatiebedrijf dan het ziekenhuis.

WKZ of Wilhelmina Kinderziekenhuis: hetzelfde zoekvolume, maar wat als ik Warmte- en Koeltechniek Zeldenrust zoek?

Hoeveel van de mensen die op ‘WKZ’ zoeken, zijn er echt op zoek naar het Wilhelmina Kinderziekenhuis?

En zie ook hoe dit in de regio Apeldoorn de zoekresultaten beïnvloedt:

WKZ in de zoekresultaten in de regio Apeldoorn, inclusief het installatiebedrijf

5. Zoektermen enkel Adwords-gerelateerd?

Begin juli 2016 kwam naar buiten dat de zoekvolumes die in de Zoekwoordplanner worden getoond, enkel zoektermen zouden zijn waarop wordt geadverteerd via Adwords. Volgens SERoundtable had een Google-medewerker dit laten weten via Twitter. Wanneer er wel op wordt gezocht, maar niemand er een Adwords-campagne op heeft draaien, zou er geen zoekvolume vermeld worden de Zoekwoordplanner. Ik had hier eerlijk gezegd direct mijn vraagtekens bij.

Vraagtekens bij deze claim

Hoewel ik in basis best kan geloven dat de zoekvolumes niet volledig op organisch zoekverkeer draaien, zijn er ook vraagtekens. Want waarom wordt er wel zoekvolume vermeld bij mijn eigen naam, terwijl daar niet op wordt geadverteerd?
Zoekresultatenpagina voor de zoekterm "Nathan Veenstra" - zonder advertenties
Zoekvolume op de zoekterm "Nathan Veenstra" in de zoekwoordplanner - juli 2016
Je ziet hierboven dat er niet wordt geadverteerd op mijn naam. Wel staat er in de Zoekwoordplanner een zoekvolume van 30 bij mijn naam. Dus kan het mijns inziens niet zo zijn dat enkel zoektermen waarop wordt geadverteerd worden weergegeven in de Zoekwoordplanner. Dat zou ook erg dom zijn van Google, want dan zou er niemand gaan adverteren op zoektermen die een zoekvolume van 0 krijgen, ondanks dat er wel op gezocht wordt. Enkel omdat er op dat moment of tot dan toe niet op geadverteerd wordt? Daarmee zouden ze zich commercieel gezien in de vingers snijden.

Maar dan…

Andersom kun je ook kritisch zijn op zoekvolumes, omdat ze erg laag zijn of zelfs op 0 staan, terwijl het logisch lijkt dat er wel op gezocht wordt. Want zou er werkelijk niemand op mijn bedrijfsnaam zoeken? Zou het dan toch iets te maken hebben met het feit dat er niet op mijn bedrijfsnaam wordt geadverteerd?
Zoekvolume op zoekterm "Letterzaken" in Zoekwoordplanner is kennelijk 0

Voorbeeld: webteksten

Een ander voorbeeld is de zoekterm “webteksten”. Hier worden niet altijd advertenties bij vertoond. De vraag is dus of er gedurende de periode dat er geen Adwordscampagnes op die zoekterm draaien, het zoekvolume dan ook niet wordt meegeteld. Die vraag is legitiem, omdat ik heb gezien dat het zoekvolume op de term webteksten in de afgelopen jaren behoorlijk is afgenomen. En daarna weer toegenomen trouwens, maar dat zal wel weer te maken hebben met meervoud en enkelvoud…

Hoe ga je nu om met zoekvolumes in je zoektermenonderzoek?

Wat moet je hier nu allemaal mee? Hoe ga je nu om met zoekvolume en zoektermen nu je weet dat de data niet precies zijn wat je altijd dacht dat ze waren? Ik heb drie belangrijke adviezen, die ik zelf ook regelmatig gebruik:

  1. Gebruik je verstand en je gevoel
  2. Focus eens niet op vindbaarheid
  3. Gebruik de suggesties en schrijf met alle woorden uit die suggesties

Gebruik je verstand en je gevoel

Het is helemaal niet verkeerd om gewoon je verstand en je gevoel te gebruiken. Zoektermen die voor jou relevant zijn, zijn nu eenmaal relevant voor jou. Je eigen verstand en gevoel hebben het heus vaak wel goed. Het zoekvolume in de Zoekwoordplanner hoef je dus enkel te zien als een indicatie, je moet je er zeker niet op blindstaren. Als het voor jou logisch is dat ergens op gezocht wordt, is de kans best groot dat er ook daadwerkelijk op gezocht wordt.

Focus eens niet op vindbaarheid

Er is helemaal niets mis met gewoon teksten (laten) schrijven zonder focus op vindbaarheid. Het levert in ieder geval prettiger leesbare teksten op dan de overdreven SEO-teksten waar ik eerder al tegen ageerde. Veel blogs van mij zijn niet geschreven met een zoekterm in het achterhoofd. Ik vul dan ook met regelmaat geen zoekterm meer in in de Yoast SEO plugin.

Gebruik de suggesties

Maak van alle suggesties die je uit diverse tools haalt (in mijn artikel over zoektermenonderzoek noem ik enkele tools) een lijst met zoektermen die jou aanspreken. Die passen bij de pagina die je wilt (laten) schrijven. Gebruik die lijst tijdens het schrijven. Het helpt je met inspiratie over wat er zoal in de tekst moet komen, en het helpt je om diverse zoektermen in de tekst te verweven voor een betere vindbaarheid.

Is er een alternatief?

Dan rijst uiteraard de vraag of er een alternatief is voor de Zoekwoordplanner. Het antwoord is ja en nee. Bing heeft ook een zoekwoord tool, die wel het volume weergeeft voor alle zoekopdrachten, inclusief de gewone organische. Maar hoe relevant is die wanneer meer dan 90% van de mensen in Nederland Google gebruikt? En zijn de zoekvolumes en verhoudingen van meervoud en enkelvoud vergelijkbaar met die in Googles Zoekwoordplanner?

Hét alternatief?

Blijft er nu één echt alternatief over (voor zover ik nu weet): Moz’ Keyword Explorer. Dit is niet voor iedereen een optie, omdat dit een betaalde tool is. Voor een eenmalig zoektermenonderzoek is het een prima alternatief, want je kunt het gratis proberen. Voor herhaaldelijk onderzoek heb je een betaald account bij Moz nodig. Als je op professioneel niveau zoektermenonderzoek doet, is dat natuurlijk geen enkel probleem. Maar we blijven Nederlanders… 😉

Een heel verhaal. Knap dat je het tot het einde hebt gelezen. Kudo’s voor jou! Heb je nog energie om te laten weten wat je aan dit artikel hebt gehad? Of heb je misschien nog een vraag? Laat het hieronder weten!

Wanneer taalfouten echt niks uitmaken

Als je er zelf geen bent, ken je er vast wel een: zo’n type dat zich stoort aan taalfouten en regelmatig anderen verbetert. Hoewel ik zelf ook niet 100% foutloos schrijf, behoor ik wel tot die categorie. En zeker voor bedrijven geldt wat mij betreft dat taalfouten, waaronder d/t-fouten, echt niet kunnen. En toch… Toch is er een belangrijke uitzondering.

Taalfouten op websites

Kijk, als bedrijf kun je het echt niet maken om een matig stukje tekst te plaatsen. Overbodige spaties, d/t-fouten, contaminaties, het valt al snel op. Een enkel foutje valt de gemiddelde bezoeker van je website niet op. De “wat meer dan gemiddelde” bezoeker, zoals een tekstschrijver of andere webprofessional, zal zich er wel aan storen. Let bijvoorbeeld eens op de overbodige spaties in onderstaande screenshot:

Taalfouten maken in dit geval wel uit: check die overbodige spaties

Mij valt in ieder geval ook direct op dat het spatiegebruik niet consequent is (zie pijltjes).

En dan kom je ook nog dit soort dingen tegen:

d/t-fout en overbodige spaties op website

Wat mij betreft niet echt professioneel. Maar ik realiseer me ook dat het mij sneller opvalt dan vele anderen. Je zult als bedrijf echter wel echt kritische klanten verliezen, zeker als je diensten ook iets met tekst en taal te maken hebben. Punt gemaakt, lijkt me zo. Maar dan…

Er zijn uitzonderingen

Jazeker zijn er uitzonderingen. Echt heel erge uitzonderingen. Mensen die zo’n beetje alles fout doen wat er fout gedaan kan worden. Van stijlfouten tot spatiefouten en d/t-fouten, alles in één alinea. Of in het gunstigste geval in een paar alinea’s. En toch vind ik het niet erg.

Wat zeg je?

Ja, het staat er echt: “toch vind ik het niet erg”.

Het is niet zo dat het me niet opvalt en dat het niet zo af en toe even jeukt, maar ik pik het gewoon. Maar ook echt alleen bij hoge uitzondering. Hoge, hoge uitzondering. Op dit moment is er één gast die onder deze enorme uitzondering valt.

Tadaaaaaa: ontmoet Percy

Ontmoet Percy. Percy Tienhooven. Percy schrijft over zijn leven, met alle ongemakken die erbij horen. Nee, dat is niet deprimerend. Integendeel, Percy heeft een geheel eigen schrijfstijl, waarin humor (met name zelfspot) en luchtig de issues aankaarten centraal staan. En het gaat niet alleen om ellendige zaken. Want Percy begrijpt dat niemand alleen maar ellende wil lezen. En dat het leven een feestje is. De slingers hangt hij wel op hoor. Echt.

Percy Tienhooven - Lekker boeien al die taalfouten op zijn website, hij is super authentiek

Zijn verhalen zijn recht uit het hart en zo ongelofelijk authentiek. En omdat Percy zo authentiek is, maken die taalfouten mij persoonlijk bar weinig uit. Dus waar wacht je op? Ga naar www.percytienhooven.com en lees zijn verhalen.

Wat wil je hiermee zeggen?

Tja, je bent van mij gewend dat ik blogs schrijf met adviezen op het gebied van online marketing en SEO natuurlijk. En daar hoort dus een ‘take-away’ bij. De belangrijkste take-away die je van Percy kunt leren, is dat persoonlijkheid en authenticiteit bizar veel uitmaken.

Ik kom zoveel websites tegen waarbij de teksten ongeïnspireerd lijken en enorm generiek zijn. En met generiek bedoel ik dan vooral dat ze niks eigens, niks persoonlijks of authentieks hebben. Ze kunnen zo op de website van de concurrent staan. Of erger: op iedere willekeurige website, mits je de paar specifieke woorden (producten, diensten) even aanpast. Dit soort teksten krijg je overigens gewoon gratis op gratiswebteksten.nl. Maar dat terzijde.

Heeft jouw website smoel?

Je website moet iets van jou of jouw bedrijf meegeven aan de bezoeker. Smoel hebben zogezegd. Waarmee ik natuurlijk niet wil zeggen dat je net zoveel taalfouten mag maken als Percy, Percy is een enorme uitzondering. Maar als jij loodgieter bent of een klussenbedrijf hebt, zal men je taalfouten minder gauw aanrekenen dan wanneer je bijvoorbeeld advocaat bent. In alle gevallen wek je in ieder geval meer sympathie op als je teksten je website “smoel” geven.

Die persoonlijkheid, die authenticiteit, dat draagt bij aan een bewuste keuze voor jou. Die zorgen voor sympathie. En dat is een van de 6 beïnvloedingsprincipes die Robert Cialdini beschrijft in zijn boek ‘Invloed’. Wat mij betreft is het een van de makkelijkste principes om toe te passen.

Aan de slag

Kijk dus eens kritisch naar je webteksten en vraag jezelf af: is dit waar ik echt voor sta? Onderscheid ik mezelf hier, door iets te tonen dat authentiek is voor mij of mijn bedrijf? Ik ben benieuwd of je zelf één of meerdere authentieke punten van jezelf of je bedrijf kunt bedenken. Laat je het even weten in de commentaren hieronder? 

Bedrijfsgegevens Google Mijn Bedrijf aanpassen in Google zelf

Google Mijn Bedrijf beheren hoeft helemaal niet zo moeilijk te zijn. Vanaf nu in ieder geval niet meer. Je kunt vanuit Google nu heel makkelijk de gegevens van jouw bedrijf aanpassen. Maar wacht, er is meer!

Bedrijfsgegevens aanpassen in Google zelf

Allereerst het aanpassen van je bedrijfsgegevens. Daarvoor hoef je niet meer naar Google+ en dan via een omweg naar je Google Mijn Bedrijf-pagina, omdat je altijd standaard inlogt met je persoonlijke profiel. De snelste weg voor mij was om naar https://plus.google.com/+LetterzakenNl te gaan. Die staat nog wel in het geheugen van mijn browser. Maar als dat niet het geval is, of je geen aangepaste URL (vanity URL) hebt, wordt het lastig. Nu kan dat in Google zelf.

Vind je eigen bedrijf

Je begint uiteraard met zoeken naar je eigen bedrijf in Google. De zogenaamde ‘branded search‘. Wanneer je ingelogd bent met je Google-account (en wie is dat niet tegenwoordig?), krijg je het volgende te zien:

Drie mogelijkheden om je bedrijfsgegevens direct in Google te beheren

Je ziet dat je hier direct 3 dingen kunt doen:

  • Gegevens bewerken
  • Foto’s toevoegen
  • Meer doen met Google Mijn Bedrijf

Het grote voordeel is dat je gewoon vanuit Google wijzigingen kunt aanbrengen in jouw Google Mijn Bedrijf. Niet meer naar Google+ dus, en zoeken naar je bedrijfspagina. Gewoon zoeken naar jouw bedrijf op Google en aan de slag.

Bewerk je gegevens

Hoe makkelijk kan het zijn? Je klikt op de regel “Gegevens bewerken” en je kunt aan de slag. Hier pas je een aantal zaken direct aan:

  • Bedrijfsnaam; kleine kans dat je dit eens moet doen, maar toch
  • Adres; zal iets vaker voorkomen, maar ook niet vaak, mag ik hopen voor je
  • Telefoonnummer; ook dit zal niet vaak gebeuren, maar je past het hier in ieder geval makkelijk aan
  • Openingstijden; hier pas je je standaard openingstijden aan
  • Website; ook dit zal niet gauw gebeuren, maar de mogelijkheid is er
  • Categorie; hier pas je alleen de hoofdcategorie aan, niet de extra categorieën

Pas de Google Mijn Bedrijf-gegevens direct aan

Je kunt dus niet alles aanpassen, wat wel prettig was geweest. Voor bijvoorbeeld aangepaste openingstijden tijdens feestdagen, vakanties en andere speciale gelegenheden, moet je nog altijd naar Google Mijn Bedrijf. Eerder schreef ik al over de noodzaak van aangepaste openingstijden en hoe je dat aanpast in Google Mijn Bedrijf.

De kans dat je deze wijzigingen moet uitvoeren, is vrij klein. Maar wacht, er is meer!

Foto’s toevoegen

Voor het toevoegen van foto’s hoef je in ieder geval niet meer naar Google Mijn Bedrijf. Vanuit je Google Knowledge Graph Box kun je nu direct foto’s toevoegen. Alhoewel, direct? Als je op ‘Foto’s Toevoegen’ klikt, kom je in de beheeromgeving van jouw Google Mijn Bedrijf. Prima dus, want ook direct op de plek waar je foto’s kunt toevoegen. En direct ook verschillende categorieën voor je foto’s. Handig! Zo kun je foto’s toevoegen van:

  • Het interieur van je bedrijf
  • De buitenkant van je bedrijf
  • Mensen aan het werk
  • Je team

Foto's toevoegen aan Google Mijn Bedrijf vanuit de Google Knowledge Graph Box

Oh en bovenaan staan ook nog de ‘Identiteitsfoto’s’. Daar kan je logo in, wat specifieke foto’s van je bedrijf, keurmerken. Alles wat maar relevant is voor de identiteit van je bedrijf. Maar wacht, er is meer!

Doe eens meer met Google Mijn Bedrijf

Nou ja, dat wil Google graag. Want de derde optie is ‘Doe meer met Google Mijn Bedrijf’. En dat leidt je naar de beheeromgeving van Google Mijn Bedrijf, waar je nog meer details kunt toevoegen of wijzigen, inzichten krijgt en je Google reviews beheert. Had ik al verteld dat die Google reviews steeds belangrijker gaan worden? Hoe dan ook, als je jouw bedrijf serieus neemt en het beheer via Google Mijn Bedrijf toch met enige regelmaat oppakt, ken je deze omgeving vast wel:

Doe meer met Google Mijn Bedrijf: jouw beheeromgeving

Beheer van Google Mijn Bedrijf nu makkelijker?

Naar mijn mening wordt het beheer van jouw Google Mijn Bedrijf nu wel makkelijker. Wat vind jij? Ik ben benieuwd naar jou ideeën en/of mening. En gebruik de Google+ Badge hieronder om je waardering te laten blijken. Even op de +1 klikken en je maakt mij blij.

Laat je ook nog een reactie achter?