Mobielvriendelijke website nu echt impact in Google?

Nu echt impact als je website mobielvriendelijk is?

Begin 2015 was er reuring in de wereld van SEO. Want ‘Mobilegeddon’ kwam eraan. Websites die niet mobielvriendelijk waren, zouden dat merken. In de mobiele zoekresultaten zou Google voorrang geven aan websites die geschikt waren voor mobiele weergave. Een storm in een glas water, zo bleek. Nu komt Google weer met zo’n aankondiging. Gaat het dan nu echt gebeuren?

Google zet de volgende stap

Op het Google Webmaster Central blog maakte Google op 16 maart 2016 bekend de volgende stap te zetten. Na de introductie van mobielvriendelijkheid als SEO-factor, gaat deze vanaf mei 2016 zwaarder wegen. Het lijkt er sterk op dat het dit keer echt meer impact zal hebben dan ‘Mobilegeddon’. Maar eigenlijk gaat het niet om wat Google wil.

Het gaat niet om ‘wat Google wil’

Serieus. Posities in Google zijn natuurlijk belangrijk voor je business. Dat zal ik niet ontkennen. Word je niet gevonden, dan is het hard knokken om omzet te halen. Dus ja, je website moet vindbaar zijn. Maar dan nog gaat het niet om wat Google wil. Het gaat om je bezoeker, je potentiële klant. Die accepteert gewoon niet meer dat je website niet mobielvriendelijk is. Maar dat had je natuurlijk al gelezen in mijn artikel “Een responsive website is geen noodzaak voor SEO

De bezoeker “accepteert het niet”?

Inderdaad, de bezoeker accepteert het niet. En terecht. Bijna iedereen heeft een smartphone en als resultaat daarvan groeit het bezoek aan websites via mobiele apparaten ieder jaar weer. Een website die niet geschikt is voor weergave op mobiele apparaten wordt niet meer geaccepteerd. Grote kans dat de bezoeker je website vrijwel direct verlaat.

De groei van het percentage bezoekers op een website via mobiele telefoons

Duidelijke procentuele stijging van websitebezoekers via mobiel

Waarom Google mobielvriendelijke websites voorrang geeft

Zoals hierboven geschetst, gaat het uiteindelijk om je websitebezoeker. Dat is ook waarom Google mobielvriendelijke websites voorrang geeft. Wanneer de zoekresultaten van de zoekmachine niet naar tevredenheid zijn, blijf je die zoekmachine dan nog gebruiken? Precies dat is de reden dat websites die mobielvriendelijk zijn voorrang krijgen op niet-mobielvriendelijke websites. Overigens is het allemaal nog niet zo zwart-wit.

Website is niet mobielvriendelijk: lekker leesbaar hè?

Het is niet zo zwart-wit

Laat ik allereerst een groot misverstand uit de weg ruimen: alleen in de zoekresultaten op mobiele apparaten krijgen de mobielvriendelijke websites voorrang. Deze update heeft dus totaal geen effect op de zoekresultaten op desktop. Daarnaast gaf Google zelf in 2015 al toe dat goede content (=relevantie) toen in ieder geval een minstens zo belangrijke factor was.

Goede content vs. mobielvriendelijk

Nu Google aangeeft vanaf mei 2016 echt(?) meer waarde te zullen hechten aan mobielvriendelijkheid, rest de vraag wat dit betekent voor die goede content. Ik zou het als volgt willen stellen: als een website qua content niet goed is, gaat mobielvriendelijkheid dan ineens het verschil maken? Ik geloof niet dat dat het geval zal zijn. Je website moet als geheel gewoon goed in elkaar steken. Dat geldt voor de techniek, de teksten en al die andere relevante factoren. En van die andere factoren gaat de mobielvriendelijkheid vanaf nu definitief meer gewicht in de schaal leggen. Hoeveel, dat zal moeten blijken.

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.