Nieuwe suggesties SERP feature in Google - Mensen zochten ook naar

Nieuwe suggesties in Google: “Mensen zochten ook naar”

Google zoekt regelmatig naar manieren om de gebruiker zo goed mogelijk van dienst te zijn. Althans, daar gaan we vanuit. Natuurlijk zoeken ze vooral ook naar hoe ze aan jou kunnen verdienen, laten we daar wel eerlijk in zijn. Maar goed, qua onderdelen in de zoekresultaten hebben ze wel baat bij jou van dienst zijn. En zo rolde Google in februari 2018 de “Mensen zochten ook naar”-suggesties uit in de zoekresultaten.

“Mensen zochten ook naar”: variant op “Zoekopdrachten gerelateerd aan”?

Deze suggesties lijken sterk op ‘Zoekopdrachten gerelateerd aan …’, dat Google al vele jaren onderaan de zoekresultatenpagina toont. Overigens niet bij alle zoekresultaten. En zo is er ook met deze “Mensen zochten ook naar”-suggesties wat aan de hand.

Zoekopdrachten gerelateerd aan seo - zoals al jaren te zien onderaan de zoekresultatenpagina's

Is dit SEO?

Als je je afvraagt of dit wel SEO is: terecht. Het antwoord is: “jee; ja en nee”. Zelf heb je geen invloed op wat er zoal komt te staan aan suggesties. Toch biedt het wel kansen. Daar kom ik op terug, eerst even meer over deze nieuwe suggesties, want je krijgt ze niet automatisch te zien. Hoe werkt het dan?

Wanneer krijg je “Mensen zochten ook naar” te zien?

Deze nieuwe ‘SERP feature’, zoals het zo mooi heet, krijg je niet automatisch te zien. En toch ook bijna weer wel. Het werkt als volgt:

  1. Je zoekt iets in Google
  2. Je klikt op een van de zoekresultaten
  3. Je sluit de pagina die je bezocht hebt of klikt op de ‘back’ button om zo terug te keren in Google
  4. Voilà: “Mensen zochten ook naar”

Mensen zochten ook naar... nu ook in google.nl

Niet in de app

Deze nieuwe SERP-feature is op dit moment te zien in de zoekresultaten op desktop en in de mobiele website. In de mobiele app zie ik ‘m nog niet verschijnen. Wellicht komt dat nog, al ontdekte ik dat dit onderdeel eind 2016 al wel in de mobiele website is toegevoegd. Maar wie gebruikt de mobiele website als er ook een app is?

Mensen zochten ook naar... in mobiele browser

Nog iets geks

Er is nog iets geks aan de hand met deze nieuwe SERP-feature. Bij de ene zoekopdracht krijg ik namelijk bij elke klik op een zoekresultaat “Mensen zochten ook naar” te zien. Bij een andere is het bij maar 3 zoekresultaten. Bij weer een andere bij 5. Het wordt mij niet duidelijk waar dit op gebaseerd is.

Waar worden de suggesties nu op gebaseerd?

SEO-technisch is het vooral interessant om te weten waar dit onderdeel op wordt gebaseerd. Als je kijkt naar de 2 mobiele resultaten hierboven, kan dat niet te maken hebben met de inhoud van de pagina die je net hebt bezocht. Want bij de ene zoekopdracht krijg je andere suggesties dan bij de andere, terwijl je dan wel op dezelfde link klikt.

Wat kan het wel zijn?

Tja, als ik het zo zie, zou ik zeggen dat Google vrij willekeurig suggesties geeft op basis van associatie met de gebruikte zoekterm. Een grappig detail dat ik daarin tegenkwam is deze:

Grappige suggestie: structureel echoscopisch onderzoek

Ik wist ook niet dat ‘seo’ ook voor ‘structureel echoscopisch onderzoek’ stond 😉 . Ergens wel logisch dat ‘seo kosten’ tot deze suggestie leidt hoor. Want mogelijk zijn mensen die naar de kosten zoeken eerder op zoek naar dit onderzoek dan naar zoekmachine-optimalisatie. Grappig vond ik het wel.

Wat kan de reden zijn voor deze nieuwe SERP feature?

Voor alles wat Google doet, is een reden. Dit soort nieuwe functionaliteiten testen ze vaak uit, waarna ze besluiten dit al dan niet door te voeren in de zoekresultaten. Zo ook deze functie. Al sinds 2015 wordt deze SERP feature getest. En nu is deze definitief doorgevoerd. Hoewel “definitief”? Uiteindelijk schrapte Google ook Authorship gewoon uit de zoekresultaten. Vraag is nu wat de reden is voor deze SERP feature.

Prominentere plek of verbeteren zoekresultaten

Deze functionaliteit is -zoals je hierboven al kon lezen- een variant op de al langer bestaande ‘Zoekopdrachten gerelateerd aan…’. Een aantal van de suggesties in ‘Mensen zochten ook naar’ komen hiermee overeen. Deels vervangt deze nieuwe functionaliteit dus de functionaliteit die nu onderaan de zoekresultatenpagina bungelt. Is het dan een manier om dit een prominentere plek te geven?

Of gebruikt Google dit om zo nog meer data te verzamelen om de zoekresultaten te verbeteren? Want als straks meer mensen klikken op bepaalde suggesties, kan Google daaruit weer conclusies trekken, bijvoorbeeld wat jij echt zocht toen je enkel “SEO” invoerde in de zoekbalk. En zo de zoekresultaten voor “SEO” aanpassen op basis van klikdata uit deze nieuwe functionaliteit.

Wat je hier SEO-technisch mee kunt

Wat kun jij hier nu mee voor jouw SEO-strategie? Ik zie het zo: als je weet waar jij al hoog mee in Google staat, kun je kijken welke suggesties Google geeft bij jouw zoekresultaat. Zit daar een zoekterm bij waar jij nog niet op inzet, dan kun je overwegen daar alsnog iets mee te doen om zo ook op die zoekterm gevonden te worden. Dan ziet de gebruiker jouw website meerdere keren, wat goed is voor je naamsbekendheid. Het schept vertrouwen.

Misschien heb jij nog wel een ander idee over de reden waarom Google dit doet. Of wat je hier verder nog mee kunt op SEO-gebied. Deel het met ons in de reacties. 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.