De nadelen van de Google Adwords Zoekwoordplanner

De nadelen van Googles Zoekwoordplanner

De Google Adwords Zoekwoordplanner is een veelgebruikte tool voor zoektermenonderzoek. Wat mij betreft zeker terecht, omdat je er interessante informatie uit haalt. Zo krijg je goede suggesties voor andere zoektermen en daarnaast zoekvolumes te zien. Maar er kleven nadelen aan Googles Zoekwoordplanner. Welke zijn het en hoe ga je daarmee om?

De nadelen die je moet kennen

Als je met zoektermenonderzoek aan de slag gaat, wil je wel dat de uitkomst nuttig en kloppend is. En wat blijkt? De data in de Zoekwoordplanner zijn niet zo accuraat als we wellicht zouden denken. Sterker nog, die mag je wel met een flinke korrel zout nemen. Er zijn enkele belangrijke nadelen, die je zeker moet kennen. Er is namelijk wat aan de hand met het zoekvolume in de Zoekwoordplanner. Wat is er precies mis?

  1. Er zijn geen historische data voor het zoekvolume
  2. Het zoekvolume is geen exact zoekvolume
  3. Het zoekvolume wordt in ‘containers’ gezet
  4. Meervoud en enkelvoud op één hoop
  5. Zoekvolume enkel Adwords-gerelateerd?

Naast deze nadelen, geef ik je ook tips hoe hier nu mee om te gaan bij je zoektermenonderzoek.

1. Geen historische data voor het zoekvolume

Allereerst is het goed om te weten wat ik bedoel met zoekvolume. Het zoekvolume is het gemiddeld aantal zoekopdrachten per maand, zoals dat door Google in de Google Adwords Zoekwoordplanner wordt opgegeven. De zoekvolumes in de Zoekwoordplanner zijn gebaseerd op gegevens over de afgelopen 12 maanden. Ze zijn dus vooral actueel en bieden geen historisch overzicht.

Een historisch overzicht zou handig zijn

Dat je maar tot 12 maanden terug kunt kijken in de Zoekwoordplanner is eigenlijk erg onhandig. Je kunt namelijk niet echt trends zien. Wordt er bijvoorbeeld steeds meer naar een bepaalde zoekterm gezocht of juist minder? Dat kun je niet opmaken uit de data die de Zoekwoordplanner je geeft. Althans, alleen over de afgelopen 12 maanden. Het is echter interessanter om dit over een periode van een aantal jaren terug te kunnen zien.

Historische data moet je zelf bijhouden

Omdat je met de Zoekwoordplanner maar 12 maanden terug kunt qua gegevens, zul je dus zelf actief de historische data van je zoektermen moeten bijhouden. Concreet betekent dit dus dat jij elk jaar -of liefst zelfs vaker- zelf moet gaan bijhouden hoe vaak er op jouw zoektermen gezocht wordt. Zo kun je zien of er juist steeds vaker of steeds minder naar een bepaalde zoekterm wordt gezocht.

Waarom historische data?

Je kunt je afvragen wat de historische data waard zijn. Dat is eigenlijk heel logisch, als je er goed over nadenkt. Een zoekterm die relatief nieuw is, zal nog een laag zoekvolume hebben. Maar wat als het gaat om een merk of product dat langzaamaan populairder wordt? Dan wil je wel weten hoe die groei in populariteit eruit ziet. Die groei zie je wel op korte termijn, dus populariteit van een onderwerp dankzij bijvoorbeeld een film of een andere actualiteit zal je niet ontgaan. Toch zijn ook de veranderingen op de langere termijn interessant, zoals ik hiervoor al aangaf.

Een voorbeeld uit mijn eigen praktijk

Om een voorbeeld te geven, ik word inmiddels aardig goed gevonden op de zoekterm “SEO-teksten“. Op het moment dat ik daar mee begon, werd er gemiddeld 360 keer per maand op gezocht volgens de Zoekwoordplanner. Deze daalde uiteindelijk naar gemiddeld 320 keer per maand. Op het moment van schrijven staat het zoekvolume op 480. Maar er is meer met het zoekvolume aan de hand… Het is namelijk niet eens zo dat er werkelijk meer gezocht wordt op “seo teksten”. De stijging heeft een andere reden.
Zoekvolume inclusief maandelijks volume op zoekterm 'SEO teksten' in Zoekwoordplanner

2. Het zoekvolume is geen exact volume

Ik doe vrijwel continu zoektermenonderzoek en zie dus heel veel verschillende cijfers voorbijkomen. Van enorme zoekvolumes die ik niet zou verwachten tot zoekvolumes die eigenlijk vies tegenvallen ten opzichte van je verwachting. In hoeverre kloppen die zoekvolumes dan nog? Benader data altijd kritisch, neem het niet allemaal klakkeloos aan.

Data altijd kritisch benaderen

Data die je krijgt van partijen die je niet of nauwelijks kent, moet je uiteraard altijd kritisch benaderen. Met andere woorden: neem ze altijd met een korreltje zout. Dat geldt zeker ook voor de zoekvolumes in de Zoekwoordplanner. Deze zijn beslist niet 100% accuraat, sterker nog: die kunnen zelfs enorm afwijken van de werkelijke cijfers. ik leg je uit hoe dit zit.

Hoe hoger het volume, hoe hoger de mogelijke afwijking

Bij lage zoekvolumes is de afwijking in absolute zin niet zo groot. Wordt er bijvoorbeeld gemiddeld zes keer per maand op een bepaalde term gezocht, dan is het zoekvolume 10. Dat is in absolute zin geen forse afwijking. Procentueel echter wel. Een zoekvolume van 100 of 120 kent uiteraard procentueel een veel kleinere afwijking. Toch wordt dat bij hogere volumes weer een heel ander verhaal.

Hogere zoekvolumes: nog meer afwijking

De zoekvolumes in de Zoekwoordplanner zijn geen exacte getallen, ze zijn overduidelijk afgerond. Dat blijkt allereerst uit het feit dat alles enkel in tientallen wordt weergegeven. Maar er is meer aan de hand, zelfs echt afronden is niet aan de orde, er is sprake van volumes in “containers “. En dat is nu precies waar de crux zit.

3. Zoekvolumes in containers

Zoals ik al aangaf, worden de zoekvolumes in een soort ‘containers’ geplaatst. De containers gaan bij lage volumes omhoog in stappen van 10. Dus het zoekvolume begint bij 0, gaat omhoog naar 10, en dan door naar 30, 40 en 50. Vanaf 50 gaat het zoekvolume met stappen van 20 omhoog en vanaf 90 met stappen van 30.

Krijg je ‘m door?

Het verschil wordt alleen maar groter

Wat blijkt nu, bij de echt hoge zoekvolumes zijn de verschillen tussen de boven- en ondergrens enorm. Hierdoor kan het zijn dat het verschil tussen het werkelijke zoekvolume en het zoekvolume in de Zoekwoordplanner met duizenden tot zelfs tienduizenden verschillen van elkaar. De helden van Moz zochten het uit en kwamen tot een enorm verschil bij de hogere zoekvolumes. De container van 201.000 heeft “onder” zich de container van 165.000 en “boven” zich de container van 246.000. Daar zit een marge van ruim 80.000 in.

Is het nu 186.000 of 224.000?

De vraag is dan: als je zoekterm in de container van 201.000 valt, is het zoekvolume dan misschien 186.000 of 224.000? Want dat bevindt zich heel veilig gesteld eigenlijk in het gebied tussen 165.000 en 246.000. Een marge van bijna 40.000 dus. Dat is niet mis. Als je dat in potentiële omzet omrekent, is dat verschil enorm.

4. Meervoud en enkelvoud op één hoop

Sinds medio 2016 zijn varianten -zoals enkelvoud en meervoud- op één hoop gegooid in de Zoekwoordplanner. De stijging in het zoekvolume voor “seo teksten” wordt (mede) veroorzaakt door het combineren van de zoekvolumes voor “seo teksten” en “seo tekst”. Hoe het precies zit, kan ik je helaas niet vertellen, omdat ik de historische data hiervoor niet heb. Ik heb zelf niet bijgehouden wat het zoekvolume was voor beide varianten.

Kijk maar naar het zoekvolume voor “container” en “containers”:

Meervoud of enkelvoud: container en containers geven hetzelfde zoekvolume

Zoekvolume hetzelfde, maar zoekresultaten niet

Leuk bedacht: de zoekvolumes van varianten combineren. Meervoud en enkelvoud op één hoop. Maar de zoekresultaten verschillen wel. Er zijn overeenkomsten tussen de varianten, maar er zijn ook altijd verschillen. Geen enkele zoekterm geeft bij enkelvoud én meervoud exact dezelfde zoekresultaten. Laten we eerlijk zijn, dan klopt het toch niet? Dan kun je toch niet beide varianten op één hoop gooien?

De voorbeelden zijn volgens mij wel duidelijk.

Zoekresultaat voor container - enkelvoud

Google zoekresultaat voor “container”

 

Zoekresultaat voor containers - meervoud

Google zoekresultaat voor “containers”. Meervoud dus.

En dan zijn er ook nog andere varianten die worden gecombineerd. Denk aan varianten met en zonder spatie (zie “aankoopmakelaar” versus “aankoop makelaar” hieronder) en zelfs afkortingen, die nu worden gecombineerd met volledige namen/woorden. Ook hiervoor zijn de zoekresultaten vaak anders en dus doet het samenvoegen van de zoekvolumes geen recht aan de zoekintentie.

Aankoopmakelaar of aankoop makelaar: geen verschil in zoekvolume in de Zoekwoordplanner

En let wel: in onderstaand voorbeeld is er serieus een verschil in zoekintentie tussen de afkorting en de volledig uitgespelde naam. WKZ staat namelijk niet alleen voor “Wilhelmina Kinderziekenhuis”, zoals de meeste mensen wellicht zouden denken. WKZ is ook een installatiebedrijf in Apeldoorn, Warmte- en Koeltechniek Zeldenrust. Mensen in de regio Apeldoorn zijn dus naar alle waarschijnlijkheid eerder op zoek naar het installatiebedrijf dan het ziekenhuis.

WKZ of Wilhelmina Kinderziekenhuis: hetzelfde zoekvolume, maar wat als ik Warmte- en Koeltechniek Zeldenrust zoek?

Hoeveel van de mensen die op ‘WKZ’ zoeken, zijn er echt op zoek naar het Wilhelmina Kinderziekenhuis?

En zie ook hoe dit in de regio Apeldoorn de zoekresultaten beïnvloedt:

WKZ in de zoekresultaten in de regio Apeldoorn, inclusief het installatiebedrijf

5. Zoektermen enkel Adwords-gerelateerd?

Begin juli 2016 kwam naar buiten dat de zoekvolumes die in de Zoekwoordplanner worden getoond, enkel zoektermen zouden zijn waarop wordt geadverteerd via Adwords. Volgens SERoundtable had een Google-medewerker dit laten weten via Twitter. Wanneer er wel op wordt gezocht, maar niemand er een Adwords-campagne op heeft draaien, zou er geen zoekvolume vermeld worden de Zoekwoordplanner. Ik had hier eerlijk gezegd direct mijn vraagtekens bij.

Vraagtekens bij deze claim

Hoewel ik in basis best kan geloven dat de zoekvolumes niet volledig op organisch zoekverkeer draaien, zijn er ook vraagtekens. Want waarom wordt er wel zoekvolume vermeld bij mijn eigen naam, terwijl daar niet op wordt geadverteerd?
Zoekresultatenpagina voor de zoekterm "Nathan Veenstra" - zonder advertenties
Zoekvolume op de zoekterm "Nathan Veenstra" in de zoekwoordplanner - juli 2016
Je ziet hierboven dat er niet wordt geadverteerd op mijn naam. Wel staat er in de Zoekwoordplanner een zoekvolume van 30 bij mijn naam. Dus kan het mijns inziens niet zo zijn dat enkel zoektermen waarop wordt geadverteerd worden weergegeven in de Zoekwoordplanner. Dat zou ook erg dom zijn van Google, want dan zou er niemand gaan adverteren op zoektermen die een zoekvolume van 0 krijgen, ondanks dat er wel op gezocht wordt. Enkel omdat er op dat moment of tot dan toe niet op geadverteerd wordt? Daarmee zouden ze zich commercieel gezien in de vingers snijden.

Maar dan…

Andersom kun je ook kritisch zijn op zoekvolumes, omdat ze erg laag zijn of zelfs op 0 staan, terwijl het logisch lijkt dat er wel op gezocht wordt. Want zou er werkelijk niemand op mijn bedrijfsnaam zoeken? Zou het dan toch iets te maken hebben met het feit dat er niet op mijn bedrijfsnaam wordt geadverteerd?
Zoekvolume op zoekterm "Letterzaken" in Zoekwoordplanner is kennelijk 0

Voorbeeld: webteksten

Een ander voorbeeld is de zoekterm “webteksten”. Hier worden niet altijd advertenties bij vertoond. De vraag is dus of er gedurende de periode dat er geen Adwordscampagnes op die zoekterm draaien, het zoekvolume dan ook niet wordt meegeteld. Die vraag is legitiem, omdat ik heb gezien dat het zoekvolume op de term webteksten in de afgelopen jaren behoorlijk is afgenomen. En daarna weer toegenomen trouwens, maar dat zal wel weer te maken hebben met meervoud en enkelvoud…

Hoe ga je nu om met zoekvolumes in je zoektermenonderzoek?

Wat moet je hier nu allemaal mee? Hoe ga je nu om met zoekvolume en zoektermen nu je weet dat de data niet precies zijn wat je altijd dacht dat ze waren? Ik heb drie belangrijke adviezen, die ik zelf ook regelmatig gebruik:

  1. Gebruik je verstand en je gevoel
  2. Focus eens niet op vindbaarheid
  3. Gebruik de suggesties en schrijf met alle woorden uit die suggesties

Gebruik je verstand en je gevoel

Het is helemaal niet verkeerd om gewoon je verstand en je gevoel te gebruiken. Zoektermen die voor jou relevant zijn, zijn nu eenmaal relevant voor jou. Je eigen verstand en gevoel hebben het heus vaak wel goed. Het zoekvolume in de Zoekwoordplanner hoef je dus enkel te zien als een indicatie, je moet je er zeker niet op blindstaren. Als het voor jou logisch is dat ergens op gezocht wordt, is de kans best groot dat er ook daadwerkelijk op gezocht wordt.

Focus eens niet op vindbaarheid

Er is helemaal niets mis met gewoon teksten (laten) schrijven zonder focus op vindbaarheid. Het levert in ieder geval prettiger leesbare teksten op dan de overdreven SEO-teksten waar ik eerder al tegen ageerde. Veel blogs van mij zijn niet geschreven met een zoekterm in het achterhoofd. Ik vul dan ook met regelmaat geen zoekterm meer in in de Yoast SEO plugin.

Gebruik de suggesties

Maak van alle suggesties die je uit diverse tools haalt (in mijn artikel over zoektermenonderzoek noem ik enkele tools) een lijst met zoektermen die jou aanspreken. Die passen bij de pagina die je wilt (laten) schrijven. Gebruik die lijst tijdens het schrijven. Het helpt je met inspiratie over wat er zoal in de tekst moet komen, en het helpt je om diverse zoektermen in de tekst te verweven voor een betere vindbaarheid.

Is er een alternatief?

Dan rijst uiteraard de vraag of er een alternatief is voor de Zoekwoordplanner. Het antwoord is ja en nee. Bing heeft ook een zoekwoord tool, die wel het volume weergeeft voor alle zoekopdrachten, inclusief de gewone organische. Maar hoe relevant is die wanneer meer dan 90% van de mensen in Nederland Google gebruikt? En zijn de zoekvolumes en verhoudingen van meervoud en enkelvoud vergelijkbaar met die in Googles Zoekwoordplanner?

Hét alternatief?

Blijft er nu één echt alternatief over (voor zover ik nu weet): Moz’ Keyword Explorer. Dit is niet voor iedereen een optie, omdat dit een betaalde tool is. Voor een eenmalig zoektermenonderzoek is het een prima alternatief, want je kunt het gratis proberen. Voor herhaaldelijk onderzoek heb je een betaald account bij Moz nodig. Als je op professioneel niveau zoektermenonderzoek doet, is dat natuurlijk geen enkel probleem. Maar we blijven Nederlanders… 😉

Een heel verhaal. Knap dat je het tot het einde hebt gelezen. Kudo’s voor jou! Heb je nog energie om te laten weten wat je aan dit artikel hebt gehad? Of heb je misschien nog een vraag? Laat het hieronder weten!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.