Meta keywords-tag goed voor je SEO? Integendeel!

Meta keywords-tag goed voor je SEO? Integendeel!

Een van de vele misverstanden in de wereld van SEO is de meta keywords-tag. Veel mensen denken dat deze nog van belang is voor je vindbaarheid. Niets is minder waar, de meta keywords-tag is eerder een negatieve factor dan dat deze jou echt helpt.

Wat is de meta keywords-tag?

De meta keywords-tag is een van de vele metatags in de paginabron van een website. Deze werd vroeger gebruikt om aan te geven wat de belangrijkste onderwerpen van de pagina waren. Deze tag werd echter al snel misbruikt door deze vol te proppen met zoektermen en door er zelfs woorden in te plaatsen die niet voorkwamen op de pagina zelf.

Metatags in broncode letterzaken.nl

Enkele metatags uit de broncode van mijn eigen website.

Unieke woorden per pagina

Iedere webpagina hoorde zijn eigen unieke meta keyword mee te krijgen. Hierbij gaf je dus aan waar deze pagina specifiek over ging. Toch meenden velen -zoals hiervoor genoemd- dat ze ook de belangrijkste zoektermen voor hun hele website in de meta keywords-tags moesten plaatsen. Hier raakt de zoekmachinebot juist van in de war, omdat deze dan niet kan onderscheiden welke pagina nu de belangrijkste pagina over die zoekterm is.

Voorbeeld van meta keywords-tags in de broncode van een website

Voorbeeld fout gebruik versus goed gebruik

Laten we mijn blog over SEO-teksten als voorbeeld nemen. Wanneer ik de meta keywords-tag juist zou gebruiken, zou enkel “SEO-teksten” ingevuld mogen zijn. Ik heb ook pagina’s op mijn website met als onderwerp webteksten, SEO-tekstschrijver en SEO. Wat ik dus beslist niet zou moeten doen is het toevoegen van: SEO, tekstschrijver, SEO-tekstschrijver en webteksten.

Alleen ‘SEO-teksten’ is uniek voor deze pagina, de andere onderwerpen hebben eigen pagina’s op mijn website. Wanneer ik die woorden ook zou toevoegen als meta keywords-tags aan deze pagina, zou dat verwarrend zijn voor de zoekmachines.Reden waarom meta keywords-tags nu een negatieve SEO-factor zijn.

Voorbeeld van verkeerd gebruik

Tijdens mijn dagelijkse speurwerk op het internet (ja sorry, ik ben nu eenmaal een vakidioot en zoek dus altijd naar voorbeelden 😉 ) kwam ik op de website van een ballonartiest. Toen ik zag dat de meta keywords-tag (verkeerd) werd gebruikt op een pagina, vermoedde ik al dat het ook op andere pagina’s zou worden gebruikt.

En dat ziet er dan zo uit:

Meta keywords-tag spam op homepage ballonartiest

In de broncode zie je welke zoektermen zijn ingevuld op de homepagina van deze ballonartiest. Sommige kun je beschouwen als relevant, andere zijn te algemeen.

Ik keek naar de pagina ‘Ballonnen’ en zag exact dezelfde zoektermen staan:

Meta keywords-tag spam op pagina Ballonnen

Meta keywords-tag als negatieve SEO-factor

Door het volspammen van de meta keywords-tags, is Google deze metatag gaan negeren. Bij verkeerd gebruik verwar je de zoekmachinebot, waardoor deze -mits die de tag überhaupt gebruikt- niet weet welke pagina nu echt relevant is voor die tag. Of andersom: welke tag relevant is voor die pagina. In die zin zou je het als negatieve factor kunnen zien. In de Richtlijnen voor Webmasters vermeldt Google zelf niks over de meta keywords-tag als bruikbare metatag.

Bij Bing werkt verkeerd gebruik negatief

Zoekmachine Bing gaat zelfs een stap verder. In een vraag-en-antwoordsessie op Webmasterworld stelt Duane Forrester van Bing in 2011 dat verkeerd gebruik van de meta keywords-tag negatief uit kan pakken:

Duane Forrester van Bing waarschuwt dat misbruik van meta keywords-tag verkeerd kan uitpakken

Liever niet gebruiken dus

Je kunt de meta keywords-tag dus beter niet gebruiken, omdat de kans meer dan aanwezig is dat deze tegen je werkt. Wanneer je ‘m wel gebruikt, gebruik iedere tag dan maar 1 keer op je website. En houd dan zelf goed bij voor welke pagina je welke tag gebruikt. Weet welke zoekterm je al gebruikt hebt, zodat je deze niet een tweede keer gebruikt.

En jij?

Gebruik jij de meta keywords-tag nog of heb je ze gebruikt? Heb jij er negatieve of misschien zelfs juist positieve effecten van gemerkt? Deel je ervaring hieronder in de reacties.

 

4 antwoorden
  1. Michiel
    Michiel zegt:

    De meta keywords gebruik ik al lang niet meer. Wellicht dat het nog iets doet voor de kleinere zoekmachines, maar Google negeert het verder. Eigenlijk is er geen reden meer om het nog te gebruiken. In Yoast SEO kan je het ook al niet meer invullen.

    Als je de meta keywords misbruikt door er heel veel zoekwoorden in te gooien, heeft het zeker een negatief effect (net zoals andere vormen van spam niet aan te raden zijn, zoals je zoekwoord in elke zin van de tekst zetten of zo).

    Of het nodig is iedere tag maar 1 keer te gebruiken op je website als je wel de meta keywords invult, weet ik niet. In WordPress kun je “tags” en “categories” aangeven voor je berichten. Die worden voor meerdere berichten gebruikt en dat ziet Google juist graag. Als die ballonartiest bijvoorbeeld 20 artikelen heeft die over “ballonvouwen” gaan, is het voor bezoekers (en Google) handig als die in WordPress allemaal dezelfde tag of categorie krijgen, zodat bezoekers gelijk naar een overzichtspagina kunnen doorklikken met alle artikelen over dat onderwerp. Als je de tags en categories in WordPress gaat misbruiken door er heel veel irrelevante in te kloppen die geen betrekking hebben op dat specifieke bericht, lijkt het me wel een probleem, net zoals dat bij de meta keywords het geval zou zijn als je dat zou doen.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Mooie uitgebreide reactie weer Michiel, waarvoor dank 🙂

      Ik vergelijk de meta keywords-tag het liefst met de (hoofd)zoekterm: je wilt ook niet concurreren met je eigen pagina’s op dezelfde zoekterm. Hoe dan ook, het kost meer (tijd) om het te doen, dan dat het wat oplevert 😉

      Beantwoorden
      • Michiel
        Michiel zegt:

        Ja, ik reageer wat af op deze site de laatste tijd geloof ik 😀

        Keyword cannibalization is inderdaad geen goed idee. Maar daar is pas sprake van als je meerdere pagina’s volledig optimaliseert (qua tekst, koppen, titles etc.) voor dezelfde zoekterm. Qua tags/categorieën (vergelijkbaar met meta keywords) is het juist de bedoeling dat dezelfde zoekwoorden meerdere keren worden gebruikt, zodat Google inzicht krijgt in de contentstructuur en weet welke artikelen bij elkaar horen. Als je 1 hoofdartikel hebt over “ballonvouwen” en 19 sub-artikelen die allemaal over onderdelen van het ballonvouwen gaan (en met interne links weer terugverwijzen naar de hoofdpagina) lijkt het me prima dat die allemaal de categorie of tag ballonvouwen hebben. Zo zijn ze allemaal mooi aan elkaar geknoopt en kan een bezoeker onder het artikel op de tag of categorie “ballonvouwen” klikken voor een overzicht van alle artikelen die daarover gaan :-P.

        Ik dacht trouwens dat je meta keywords niet kon in vullen met Yoast SEO, maar ik zie dat je het alsnog aan kan zetten in de settings. Er staat wel bij: “Ik weet niet waarom je meta-trefwoorden wilt gebruiken, maar als je dat wilt, vink dit aan.” 🙂

        Beantwoorden
        • Nathan Veenstra
          Nathan Veenstra zegt:

          De meta keywords-tag komt in wat ik heb geleerd op mij over als het onderwerp van de pagina. Die zou ik daarom niet gelijk stellen aan categorieën of tags zoals je die in WordPress gebruikt. Maar goed, daar hoeven we niet echt een discussie over te hebben, aangezien Google het sowieso volkomen negeert. En dat Bing het dan wel als negatieve factor ‘kan’ gebruiken is een risico dat je -zeker in Nederland- gerust kunt nemen 😉

          Ja, Yoast had de meta keywords-tag al willen verwijderen uit de plugin. Reken maar dat dat alsnog een keer gebeurt 🙂

          Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.