Hoe het zit met de March 2019 Core algorithm update (Florida 2)

Wat is de belangrijke les uit de March 2019 Core algorithm update (Florida 2)?

Algoritme-updates in Google hebben impact op de posities van jouw website. Denk je. Want het is lang niet altijd het geval. Wist je bijvoorbeeld dat Google enkele keren per dag updates doet aan het algoritme? Daar merk je vrij weinig van. Waar je wel wat van kunt merken zijn de ingrijpende wijzigingen. Zo was er in maart 2019 een update aan het volledige algoritme, dat de ‘March 2019 Core Update’ genoemd is. Al noemen sommigen deze update ook wel ‘Florida 2’. Wat moet jij nu weten over deze update?

March 2019 Core Update vs. Florida 2 Update

Allereerst even over de naam. Toen duidelijk werd dat er een ingrijpende update was geweest, werd er in de SEO-community de naam ‘Florida 2’ geopperd. Dit was omdat de eerste Florida-update plaatsvond toen de PubCon in Florida plaatsvond in 2003. Ook in maart 2019, toen de grote algoritme-update van Google werd ontdekt, vond er in Florida een PubCon plaats. Dit is dan ook de enige overeenkomst tussen beide updates.

Google stelt zelf ‘March 2019 Core Update’ voor

Het gebeurt niet vaak dat Google zich zelf bemoeit met namen van algoritme-updates. Enkele dagen nadat duidelijk werd dat er een ingrijpende wijziging had plaatsgevonden, tweette Google bij monde van Google Search Liaison -een Twitteraccount dat wordt beheerd door woordvoerder Danny Sullivan– dat ze voorstelden om de naam ‘March 2019 Core Update’ te gebruiken:

Google Search Liaison op Twitter: we noem het de March 2019 Core Update

Qua naam ga ik hier graag in mee. ‘Florida 2’ kan voor verwarring zorgen omdat mensen denken dat het ook maar enigszins met de oorspronkelijke Florida update te maken kan hebben, terwijl dat beslist niet zo is. We houden het wat mij betreft dus op ‘March 2019 Core Update’.

Wat houdt deze update in?

De meeste van mijn (internationale) vakgenoten zagen deze update met name als positief. Het leek erop dat de negatieve effecten van de Medic Update uit augustus 2018 teniet gedaan werden. Er zijn nogal gevarieerde reacties op de March 2019 Core Update in de SEO-wereld en daarom ook verschillende ideeën over waar deze update zoal invloed op heeft. 1 daarvan is dat het zou gaan om zoekterm-geoptimaliseerde ankerteksten, in het Engels ‘exact match anchor text’. Zoals de Engelse term al doet vermoeden, zijn er dan links waarbij de ankertekst vooral 1 bepaalde zoekterm heeft meegekregen.

Zoekterm-geoptimaliseerde ankerteksten?

Even uitleggen, zodat hier geen onduidelijkheid over hoeft te bestaan. Het gaat er bij zoekterm-geoptimaliseerde ankerteksten om dat je zoveel mogelijk links krijgt met als ankertekst de zoekterm waarop je graag gevonden wilt worden voor de pagina waar de link naartoe gaat. Dus als ik met mijn pagina ‘seo-specialist’ hoger wil komen op die zoekterm, zou ik zoveel mogelijk links willen krijgen met ‘seo-specialist’ als ankertekst.

Dit werkte altijd erg goed, Google woog de woorden in de ankertekst fors mee, dus het hielp je om met die zoekterm hoger te komen in Google. Tot de March 2019 Core Update kennelijk. Ergens begrijpelijk dat Google daar wat aan gedaan heeft, want je links moeten zo natuurlijk mogelijk zijn. Inclusief de ankerteksten.

Niet op focussen dus

Zoals altijd bij SEO, is te veel dus niet gunstig. Je maakt je dan schuldig aan over-optimalisatie en dat kan een keer in je nadeel werken. Kennelijk is dat bij de March 2019 Core Update wat betreft exact match anchor text dus het geval. Niet te veel focussen op exacte ankertekst voor je vindbaarheid dus. Een natuurlijk linkprofiel met verschillende typen links en variatie in ankerteksten is helemaal prima.

Maar: of het de geoptimaliseerde ankerteksten zijn is helemaal niet zo zeker. Daar lijkt het misschien op, maar het kan ook liggen aan andere backlinkgerelateerde signalen, zoals de kwaliteit van de verwijzende websites.

Mogelijk wel backlinkgerelateerd

Omdat vooral de blackhat SEO’ers weer in rep en roer waren, is de kans wel heel groot dat deze update backlinkgerelateerd is. Zo meldt Search Engine Journal dat er ook een website juist na jaren geleden door de Penguin update te zijn geraakt, weer goed scoort. Ook Search Engine Land legt de link naar Penguin, al wordt ook E-A-T (Expertise, Authority, Trust), dat een rol speelde bij de Medic Update van augustus 2018 genoemd als mogelijk van invloed op de March 2019 Core Update.

De belangrijkste lessen uit de March 2019 Core Update

Als je íets kunt met de algoritme-updates van Google, is het wel leren welke kant Google uitgaat (voor zover je dat nog niet duidelijk is) en er lessen uit trekken voor de SEO-strategie van jouw website. Bij iedere grote update pakt de zoekmachine zaken aan die relevant zijn voor je bezoeker of die misbruik maken van bepaalde technieken. In het geval van de March 2019 Core Update lijkt het er sterk op dat onnatuurlijke linkprofielen stevig worden aangepakt. En daar zijn lessen uit te trekken:

Les 1: check je backlinkprofiel

Allereerst is de les dat jouw backlinkprofiel dus echt zo natuurlijk mogelijk moet zijn. Dat houdt in:

  • Een goede variatie in links, zowel qua follow/nofollow, maar ook in de verschillende websites waar je backlinks van krijgt
  • Een goede variatie in ankerteksten, niet alleen of zelfs niet voornamelijk met jouw belangrijkste zoekterm erin
  • Niet te veel links op websites die overduidelijk vooral opgezet zijn om links op te zetten, zoals PBN’s en artikelmarketingwebsites

Als je niet te veel backlinks koopt is de kans dat je hieraan voldoet bijzonder groot en hoef je je geen zorgen te maken. Bovenstaande is ook reden waarom je van een bedrijf dat linkbuilding voor jou doet altijd inzage moet krijgen in de backlinks die ze voor jou regelen.

Les 2: doe maar normaal…

Je hoeft echt niet heel overdreven te werken aan links of teksten met veel gebruik van de zoekterm. Ooit werkte dat, maar de Google algoritmes worden steeds geraffineerder en beter. Daarom kom je met vooral werken aan het beste dat je kunt leveren met je website al een heel eind. Daarmee zeg ik niet dat backlinks niet belangrijk zijn, maar maak je vooral niet te druk om die ankerteksten en kijk uit met het verwerven van backlinks. Goede linkbuilding heeft zeker nog effect, en om goede linkbuilding mogelijk te maken is een goede website met goede content gewoon ook super relevant.

Les 3: je hoeft je niet te druk te maken om de updates

Sowieso is het niet nodig om je (al te) druk te maken om de algoritme-updates. Doe jij vooral je best om je bezoekers zo goed mogelijk te helpen en haal je daarbij geen trucjes uit, dan heb je echt weinig om je druk om te maken. Je hebt dan niet gauw te kampen met negatieve gevolgen van algoritme-updates. Sterker nog, je profiteert er waarschijnlijk  zelfs van, omdat degenen die trucjes uithalen zakken in de zoekresultaten, waardoor jij mogelijk juist stijgt.

Daar schreef ik al over in ‘Waarom Google algoritme-updates helemaal geen probleem zijn’

Hoe is het jou vergaan na  deze of een andere algoritme-update? Heb jij slechte of juist goede ervaringen gehad? Laat het weten, deel je mening of ervaring hieronder.

2 antwoorden
  1. Christian
    Christian zegt:

    Eerlijk gezegd weinig effect gezien van deze update. Er leek even sprake te zijn van een dip, maar die is inmiddels weer gecorrigeerd.

    Wat zijn je eigen ervaringen?

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Ik heb vooral zelf mooie stijgingen in bezoekersaantallen gezien sinds begin maart. Qua posities eigenlijk vooral de standaard schommelingen gek genoeg. Ik heb niet het idee dat ik er zoveel op vooruit ben gegaan.

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.